2007. december 20., csütörtök

Békesség Fejedelme

„Békesség Fejedelme”
Ézs 9,1-7


■ A Messiást a Békesség Fejedelmének nevezi Ézsaiás próféciája. (Ézs 9,6).
▬ Mikeás azt mondja, hogy „Ő a mi békességünk” (Mik 5,5).
▬ Ézs 11-ben a megváltozott föld lírai leírása van: gonoszság nélkül, erőszak nélkül, gyilkosság nélkül – mert a Messiás békességet hoz.

■ Mindez az emberiség mély vágyát fejezi ki egy gyűlölet nélküli társadalom után - ahol nincs harag, veszekedés, harc, sértés, erőszak, testi és lelki sebek... Nincs emberölés.

I. A békesség szükségessége
■ Az emberiség elfáradt annyi sok ember-ember közötti harcban, és szíve mélyén harmóniára vágyik, olyan környezetre, ahol egymás tisztelete, értékelése, kedveskedés, jóság, szelídség, megbecsülés uralkodik.
▬ Valamikor ilyen környezetben élt az ember, de ezt Lucifer megrontotta.
▬ aZ ÖRDÖG Megtöltötte az ember szívét büszkeséggel, és az ember bitorolni kezdte Isten trónját. A lázadással és a büszkeséggel megrontotta a harmóniát, és tönkretette a békét. Bevezette az ellenségeskedést, a konfliktust, a meg-nemértést.

■ Az Embernek Fia azért jött, hogy „az ördög munkáit lerontsa” (1Jn 3,8).
▬ Pontosabban, azért jött, hogy az ellenségeskedést megsemmisítse, és békét hozzon újra. Így lett ő „a mi békességünk” (Ef 2,13-17).

█ █ II. A békesség elhozatala
■ Hogyan semmisítette meg az ellenségeskedést? Ellenségeskedéssel? Ellenkezőleg!
▬ Engedte, hogy minden gyűlölete és ellenségeskedése ennek a világnak őt érjék. Magába szívta a haragot, és meghalt vele a kereszten.
▬ Helyette szeretetet, megbocsátást, jóságot, barátságot hozott. A gonoszt jóval győzte le.

■ Ami át kell hasson ezen az ünnepen éppen ez, hogy Jézus nemcsak azt a békét akarja adni nekünk, amelyet ő megszerzett, hanem sokkal többet: olyan embereket keres, akik ugyanazt teszik, amit ő tett.
▬ Egy önfeláldozó hadsereget szervez, amely szeretettel és áldozattal győzi le a rosszat, jóval győzi le a gonoszt, összhangot teremt a kapcsolatokban, a családban, a szomszédokkal, a munkahelyen, a gyülekezetben és a világon.

█ █ █ III. A Békesség továbbadása
■ Az Úr Jézus tanításának összefoglalója a Hegyi Beszéd. Ennek pedig fő mondanivalója az, hogy Isten fiai a békesség teremtői. Békét csak ők teremthetnek.
▬ Nemcsak az gonosztett, amikor valakit fejbe versz, vagy életére törsz. A gonosztett akkor kezdődik, amikor felgerjedt a haragod valaki ellen, aki közel van hozzád (férj, feleség, gyermek, barát, kolléga), és egy sértő szót mondtál neki.
▬ Isten fiai pedig csak azok, akik ahelyett, hogy igazságot teremtenének, szeretik a gonoszakat is, megbocsátanak a sértőnek is, jót tesznek azokkal is akik gonoszt tesznek, megbocsátanak annak is, aki rosszat tesz. Megértették, hogy ezt teszi mennyei Atyjuk is, és megtanulták a betlehemi gyermektől, hogy a dicsőség alázatban, szerénységben van. A nemesség a megbocsátásban van. Az önfeláldozás által legyőzhetjük az erőszakot.

■ Békességteremtőnek lenni azt jelenti: harmónia-teremtőnek lenni, a kapcsolatokban levő szépséget kiábrázolni.
▬ Jézus azért született, hogy „igazgassa lépteinket a békesség útjára” (Lk 1,79).
▬ Ezt a békességet csak a jóakaratú ember birtokolja. (Lk 2,14). Csak azok a „jóakaratú emberek”, akik Jézushoz hasonlítanak.

■ Ezen a karácsonyon bocsáss meg mindazoknak, akik valamilyen keserűséget okoztak neked!
▬ Aztán menj tovább: tégy valami szeretetből fakadó jót. Eloszlathatod a gonoszt a jóval!
▬ Ünnepeld a Békesség Fejedelmét! Légy békességre igyekező
! Ámen.

2007. december 17., hétfő

Pajor Tamás - Most van az a perc

Tegnap szép napunk volt Marosvásárhelyen és a körzetben (Bonyhán és Fintaházán).
Délben egy kis testvéri óránk is volt, hogy megbeszéljük elmenetelünket... Egyelőre mindannyian szomorúak vagyunk. Mi szeretjük itt, és nagyon jó lenne maradni... Ők is szeretnek minket, pedig ezt nem érdemeljük. Az Úré minden dicsőség!
Ma elküldtem három újságnak egy-egy karácsonyi üzenetet. Hátha leközlik...
Közben a vasárnapi ünnep is munkát adott: Perecsenben a fúvóskar megalakulásának 60. évfordulójára is emlékezni fogunk.
Ma este együtt imádkoztunk a gyülekezet néhány tagjával. Jó volt együtt lenni.

Lereagálom azt, ami nekem is tetszik a PT szövegeiből...
http://zeneszoveg.hu/performer.php?pc=2337

Pajor Tamás: Most van az a perc

Ez nem a babcsel,
hanem az Apcsel,
És neked nem a pap,
hanem a csap kell,
Ez nem egy vallás,
hanem egy hallás,
Ez az ébredés,
és nem az alvás.

Hagyd az óbort
és vedd az újat,
Ez nem egy hóbort,
hanem egy új nap,
Ebből csak egy falat,
áttöri a falat,
ebből csak egy szelet,
elíndítja a szelet.

Olvad az óember,
mint a hóember,
Ide figyelj még egy kicsit jó ember!
Jön és lezúg
ahogy a vezúv,
És a szíved mint a gumi fellazul.

Mozduljon a kéz, induljon a láb,
Szóljon a gitár, és kezdődjön a tánc!
Ne élj passzívan,
hanem masszívan,
És ne hidd, hogy az Úr még messze van!

Refrén:
Figyelj!
Most van az a perc,
Itt van az a hely,
És pont mi velünk történik ez,
Mozduljon a szív,
Induljon a láb,
Ébredj fel egy új nap hajnalán!
Hadd zúgjon a szél,
Hulljon az eső,
Érjen el a tűz, amíg nem késő!
Forduljon a Föld,
Kezdődjön a tánc:
Jöjjön el a rég várt új világ!

2007. december 15., szombat

Good to be together

Two weeks past that I didn't write (in English) about our life here...

Everywhere we go, our decision to move forward is affecting the discussion. There are (un-understandable) joyful expectations at one side, and (un-understandable) sadness at the other.

Last week we had the founding meeting of the Mission Council of the Convention. We will try to set up useful proposals to the pastors, how we can help the mission work, especially the church planting ministry.

Then, at the end of last week I went to Salaj County. On Saturday there was the meeting of the Zalau Baptist Association in Crasna. I preached at closing of the meeting (2Sam 6:1-16. 20-23). In the same evening we had a "watcher" meeting at the house of Balla Zsiga papa in Pericei. His funeral was on Sunday, 9th December. I preached (from 2Cor 4:1-18) at the house, for several hundred people - my first public sermon in Pericei (the other sermons were in the church building). Than again, in the cemetery (Job 5:17-17). We also had the regular church services in the morning and at evening. The church in Pericei is preparing to have a celebration of 60 years from the foundation of the brass orchestra of the church... This will be on 23. December.

Monday and Tuesday I was teaching at the Seminaries in Oradea. On Wednesday we had a meeting with the representatives of the Romanian "Campus Crusade", in Hargita Christian Camp. (This is 390 km from Oradea.) On Wednesday I also had a program in Radio Cluj. Thursday I was preaching in Sangeorgiu de Padure at an evangelistic service. Two people remained back to pray, whishing to dedicate their life to the Lord. On Friday Mírjám had her birthday... So, our youngest girl is already 15...

Today we invited all the pastors and Sunday School teachers from Mures County to have a fellowship together. It was a blessed time, to pray together, and bring before the Lord all our desires and concerns. We came here only with my wife (and family), and now we were twenty people tohether, all pastors and Sunday School teachers! At the beginning of this meeting I read from Josh 17:14-18 - the desire of the sons of Joseph to have more blessings and larger inheritance, and the reply of Joshua to them to have new initiative and conquer the valleys and mountains all around. "There remains very much land yet to be possessed!" (Josh 13:1)

Tomorrow I will be here, in Targu Mures, while Kelemen Sándor will go to Gheorgheni. I am planning to have a meeting ("business meeting") with the members of the church (in Targu Mures), related with our situation. Please, continue to pray for us!

2007. december 14., péntek

Aktuális

„Add nékem ezt a hegyet!”
Józsué 14,1-15


Káleb hiteles, követésre méltó példát adott minden hivő embernek. Története a hit hatalmáról beszél, pedig ez csupán egy kicsiny szemelvénye annak a hosszabb elbeszélésnek, amely Kánaán elfoglalásáról és felosztásáról szól. Ez az elbeszélés e 14. résszel kezdődik és a 17. részig tart: a 14. részben egy pozitív-, a 17. rész végén pedig egy negatív példa mutatja be a hitet. A két történet Kálebről és a József fiairól egy egységes elbeszélést határol be, melynek fő mondanivalója az Isten iránti bizalom, és az, hogy ennek milyen következményei vannak.
Hitetlenebb bibliakutatók úgy vélik, hogy Józsué könyvét valamikor Jósiás király idejében írták, és végleges formáját csak a fogságból való hazatérés után nyerte el. Szerintük a Józsué könyvében csupán kitalált történetek vannak, amelyek sohasem történtek meg... De erre határozottan rácáfol a Káleb története a 14. részben, és a József fiainak kérése a 17. rész végén, amelyet olyan részletességgel közöl az ige, hogy azt csak egy szem és fültanú írhatta le.
Tudjuk a Bírák könyvéből, hogy Józsué halála után Izráel népe megalkudott az ellenséggel és hitetlenül elfordult az Úrtól: nem űzte ki a Kannaneust és ne vállalta a harcot a teljes győzelemig. Ennek az oka a hitetlenség és a félelem volt. A 17. rész végén például Józsué a József fiainak, Manasse és Efraim leszármazottaival beszél. Amikor Jákób lement Egyiptomba, megáldotta Mannasét és Efraimot, de úgy, hogy kezeit keresztbe téve a kisebbiket, Efraimot helyezte Manassé elé, jelezve ezzel azt, hogy Efraim nagyobb néppé növekszik, mint Manasse. Manasse akkora örökséget kapott, hogy fele a Jordánon túl volt, a másik fele a Jordánon innen. Az Efraim fiai azonban, jóllehet sokan voltak, nem lakott ilyen nagy kiterjedésű területen. Miért? Nem volt hely? De igen, csakhogy azért harcolni kellett volna. Örökségük egy részét hegyek és völgyek, erdők borították, ahol fegyveres kananeusok és óriások tanyáztak. Dicsekedni tudtak harci kedvükről és képességükről, mint ahogyan Gedeonnal és Jeftével is vitáztak, de lényegében még a saját harcaikat sem vállalták, hogy megharcolják. Ezt Józsué 17. részének végén olvashatjuk, amikor Józsuéval vitatkoztak.
Ebből a sötét háttérből, amelyet József fiainak félénksége és hitetlensége mutat, felragyog a Káleb hite és bátorsága, amelyről a 14. részben olvashatunk. Íme, a kenizeus Káleb nyolcvanöt éves korában kész menni Hebron ellen a harcba, az óriások és a vasszekerek ellen, miközben a soknépű Efraim nem vállalta a kihívást, mivel félt az óriásoktól és a vasszekerektől! Egyrészt tehát ott van Káleb, a hit, az odaszánás, a bátorság, vállalkozás és kezdeményezés pozitív példája, másrészt pedig ott van Efraim, a hitetlenség, a félelem, a megalkuvás és tétovázás negatív példája. Egyik megnyeri a hegyet, a másik pedig nem. Egyiknek az Úr kiterjeszti örökségét, míg a másik szűkölködik, mivel nem mert elindulni megharcolni az Úr harcait.
Nekünk is meg kell harcolnunk a hitnek szép harcát. Ahhoz, hogy Isten ígéretei a mieink legyenek, nekünk is tennivalónk van. Kövessük Káleb példáját! Miről beszél nekünk ez a példa? Mindenekelőtt a teljes odaszánásról, azután az igazi hitről és végül az ezekből fakadó engedelmes kezdeményezésről.

I.
A teljes odaszánást abban látjuk, ahogyan Káleb a múltban követte az Urat. A 7. és 8. versben az öreg hithős felidézi a múlt eseményeit, és többször említi azt, hogy ő már annak idején, fiatal korában, „tökéletesen” követte az Urat. Vagyis, teljesen odaszánta magát az Úrnak. Ezt Mózes 4. könyvében így olvashatjuk: „...Rossz hírét vitték annak a földnek, amelyet megkémleltek, Izrael fiaihoz, mondván: Az a föld, amelyen általmentünk, hogy megkémleljük azt, olyan föld, amely megemészti az ő lakóit, az egész nép is, amelyet láttunk azon, szálas emberekből áll. És láttunk ott óriásokat is, az óriások közül való Anáknak fiait, és olyanok voltunk a magunk szemében, mint a sáskák, és az ő szemeikben is olyanok voltunk.” (4Móz 13,26-34) Ez volt tehát a híradás, aztán jött Józsué és Káleb, megszaggatták ruháikat és megpróbálták csendesíteni a népet. Ne féljetek, mert velünk van az Úr! Nekik csak Baáljuk meg Aserájuk van! De bennünket a nagy és rettenetes Isten támogat! Kétség nélkül megbírunk velük! „Ha az Úrnak kedve telik bennünk, akkor bevisz minket arra a földre és nekünk adja azt… Ne lázongjatok az Úr ellen se ne féljetek annak a földnek népétől, mert ők nekünk csak olyanok, mint a kenyér!” (4Móz 14:8-9)
Sajnos, nem hittek Józsuénak és Kálebnek. Ezért negyven évig vándoroltak a pusztában, amíg elemésztett a hadakozó férfiak egész népsége. Hitetlenségük miatt meghatlak a pusztában! Csak az időközben felnövő nemzedék jutott be Kánaánba, plusz Józsué és Káleb. Káleb már 85 esztendős volt, de a hite, az még mindig fiatal! Azt mondta: Lássam csak, hol vannak azok az Anákok? Hebronban? Vas szekerekkel furikáznak? No, nem baj, add nékem ezt a hegyet, Józsué! Ha velem lesz az Úr, akkor kiűzöm őket, és ez lesz az én örökségem! Fiatalon is, öregen is, odaszánta magát az Úr szolgálatára.
Ilyen teljes odaszánást kér mitőlünk is az Úr. Az első és legnagyobb parancsolat az, hogy szeressed az Urat teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és teljes erődből! (Mk 12:30) Ahol Isten teljes odaszánást kér, ott nem elég, ha fél szívvel, fél erővel szolgálod Őt. Ne hazudj, amikor azt énekeled, hogy „Jézusért élek egészen, Néki, íme, átadom, minden vágyam, szóm és tettem, éjjelem és nappalom!” Szánd oda magad, kötelezd el magad az Úrnak teljesen, mint Káleb.
Az, amitől a többiek féltek, ami miatt inukba szállott minden bátorságuk, pontosan az volt az,, amit vállat Káleb nyolcvanöt évesen. Azt mondta, hogy sem én, sem az Úr nem változtunk az utóbbi négy évtized alatt! Add nékem ezt a hegyet! Megyek, és elfoglalom Hebront! Íme, így beszél az, aki tökéletesen követi az Urat, aki hisz Istenben!

II.
A második dolog, amit Kálebnél világosan láthatunk az ő igazi, élő és rendíthetetlen hite Istenben, aki nekik ígérte Kánaánt.
Amikor valaki odaszánja magát teljesen az Úrnak, ezt azért teszi, mert hiszi, hogy amit Isten megígért, azt valóra is tudja váltani. Káleb hitt Istenben. Ő is látta azokat az embereket, az óriásokat, a vas szekereket, az erősített városokat, csak az volt a különbség, hogy Ő látta Istent is. Nem azt mondta, hogy nincsenek óriások, hanem azt mondta, hogy az Úrral kétség nélkül győzelmet fognak aratni felettük. Hitt! Be is jutott Kánaánba és Hebront is elfoglalta, míg a többiek sajnos nem jutottak be hitetlenségük miatt.
Annak idején Kálebet hite miatt kiközösítették, és megbélyegezték. Van ez így ma is. Ma is így kiközösítik ki néha a hívőket a munkahelyen, a társadalom egyes szféráiban, azokat, akik nem hajlandók részt venni a korrupció és erkölcstelenség egyre növekvő áradatában. Azokat, akik szembe úsznak az árral. Lehet, hogy neked is lesznek hasonló élményeid, ha megmaradsz az Úr mellett teljes odaszánással. De nem baj! Gondolj arra, hogy hatszázezer fegyverforgató hitetlen ember elhullott a pusztában, miközben a hívő Káleb bejutott Kánaánba és legyőzte Anák fiait is, mert hitt!
Példa ez azoknak, akik meg akarták hagyni a kananeust: Káleb azt üzeni, a megalkuvóknak, hogy merjetek bízni az Úrban! Akár Jezréel völgyében, akár az Efraim hegyén, akár a sík földön, akár Béth-Seánba és annak mezővárosaiban bízzál az Úrban! „Vesd a te kenyeredet a víz színére, mert sok nap múlva megtalálod azt!” (Préd 11:1) Isten kész neked adni azt a földet, amelyet neked ígért, csak vállald a harcot! „Miképpen holt a test lélek nélkül, akképpen holt a hit is cselekedetek nélkül!” (Jak 2:26) Nem az a kérdés, hogy kicsi vagy nagy hited van, hanem az, hogy igazi hited van-e, vagy hamis! A „mustármagnyi hit”-nek nem a mennyisége számít, hanem a milyensége! Csak az élő hit előbb-utóbb naggyá fog nőni!
Káleb nem az érzelmeire épített, hanem Isten ígéreteire: újra meg újra felemlegette, hogy arról van szó, amiről szólott az Úr azon a napon (6.10, 12. vers). A hit Isten igéjébe kapaszkodik, az élő hitnek ez az alapja. A múltbéli megtapasztalásai adják számára a reményt a jövőre.
Az, hogy feltételes módban mondja, hogy „hátha megsegít az Úr”, ez nem a bizonytalanságát vagy hitetlenséget mutatja, hanem egyszerűen helyet ad Isten akaratának. Nem próbál követelőzni, hogy „Uram te megígérted, neked ezt meg kell tenned, a te ígéreteid igenek és ámenek”, hanem rábízza magát is és a győzelmet is az Úrra. Magyarán szólva ez azt jelenti, hogy én hiszek és vállalkozom a harcra, de mégsem a győzelemben hiszek, hanem az Úrban! Ha Isten velem lesz, akkor biztos, hogy kiűzöm a kananeust, úgyhogy, most máris indulok a harcba! Add nékem ezt a hegyet! Az ilyen hitet szereti Isten, és meg is jutalmazza!

III.
Végül, megfigyelhetjük Kálebnek a teljes odaszánás és igazi hit által történt engedelmes kezdeményezését is.
Említettem, hogy Káleb helyet adott az Úr akaratának és nem próbálta ráerőszakolni Istenre a saját akaratát. A kezdeményezés nem a hitnek valami matematikai szabály alapján levezetett következtetése. Ha valaki lát valamit, és ki tudja számítani annak következményét, akkor már nem kell a hit. A hit nem komputer munka, hanem olyan vállalkozás, amely az Úrra bízza az eredményt.
Hallottam egy cipő gyárosról, aki kiküldte egyik piackutatóját egy meleg égövű országba, hogy mérje fel, mennyi cipőt lehetne ott eladni. Az illető alighogy megérkezett, máris visszatáviratozott, hogy küldjenek pénzt, vehesse meg a visszatérő jegyet, mivel ott nincs semmi jövője a cipők eladásának, mert mindenki mezítláb jár. Persze, azonnal pénzt küldtek neki, és ő hazautazott. Nemsokára a cipőgyáros újabb piackutatót menesztett abba az országba, aki alighogy megérkezett, azonnal táviratozott, hogy kérem, gyorsan küldjék az összes raktáron levő cipőt, mert óriási a piac: egyelőre mindenki mezítláb jár!
Íme, kétféleképpen lehet nézni még a cipőpiacot is, hát még az Anákokat!
Lássuk csak, hogyan állunk mi ezekkel az Anákokkal! Vannak, akik félnek, és azt mondják: jaj, nehogy ki ejtse valaki a nevüket! Ne emlegessétek nekünk a bevenni való erősített városokat, a parlagon hagyott missziómezőket! Mi nem megyünk irtani az erdőt, sem széttörni a vasszekereket! Mi félünk! Csak azt akarjuk, hogy hagyjanak békén! Nagyon jól megvagyunk mi magunkban… Persze, nekünk is jól fogna, de csak úgy, ha nem kell vállalni, építeni semmit, ha nem kell megharcolni semmit!
Ezzel ellentétben, ott vannak a Káleb lelkületűek, akik azt mondják: add nékem ezt a hegyet! Hallottam, hogy Anákok, meg erősített városok vannak ott! Hallottam, hogy még sok föld maradt elfoglalni való: városok gyülekezetek nélkül, sok település, amely nem lett meghódítva Istennek! Ha nem megy senki, hát akkor vállalom én! Velem lesz az Úr! Győztesen fogok hazatérni! Add nékem ezt a hegyet! Ami az egyik szívbe a félelmet oltja, az a Káleb lelkületűek szívébe a bátorságot adja. Ha az Anákokról van szó, egyiknek remeg a lába, a másiknak meg emelkedik az adrenalin szintje. Te melyikhez tartozol?
A Bírák könyvének elején arról olvashatunk, hogy Manasse sem űzte ki, Zebulon sem űzte ki, Nafthali sem űzte ki az ellenséget... Itt van Káleb, aki egy személyben példát ad ezeknek a nemzetségeknek hitből és vállalkozásból: hogyan kell legyőzni az óriásokat. De pédát ad nekünk is. Lásd e mellékelt ábrát! Ki lehet űzni az ellenséget! Persze, nem Káleb űzi ki, hanem az Úr. Neki csak vállalkoznia kellett, kezdeményeznie kellett, és hinnie kellett, hogy Isten ígéretei igazak. Vállalta az ő részét, miközben bízott abban, hogy Isten is bizonyosan megteszi az Ő részét. Legyünk hasonlóak hozzá!

2007. december 11., kedd

Erős leszek

Hazajöttem. Négy napig voltam távol kedves családomtól. 398 email várt... Remélem, ha hamarosan megváltoztatom az e-mail címemet, nem kapok többé annyi levélszemetet.

Szombat reggel Krasznára mentem a zilahi missziókerület gyűlésére. Megkértek, hogy a gyűlés befejezése előtt igével szolgáljak. 2Sám 6-ból szolgáltam, a téves buzgóságról.

A perecseniek közölték, hogy aznap este virrasztás, vasárnap meg temetés is lesz. A virrasztóban a boldogokról beszéltem, akik az Úrban halnak meg (Jel 14:12-13). Vasárnap reggel és este Perecsenben szolgáltam (1Móz 43 és 5Móz 18), közben pedig a Balla Zsiga papa temetésén. A háznál Király Tibor is jelen volt, mint ügyintéző lelkipásztor, de nekem kellett szolgálni (2Kor 4:1-18 - Szolgálat, bizonyságtétel, szenvedés), és a temetőben is (Jób 5:17-27 - Az érett kor). A háznál tehát, népes hallgatóság előtt, elprédikáltam első, nyilvános, székfoglaló prédikációmat.

Hétfőn és kedden Nagyváradon voltam a Teológiákon.

Holnap a Hargitán leszek egy megbeszélésen.

Elhatároztam: erős leszek! (= nem sírok)