2009. november 17., kedd
2009. november 16., hétfő
TELEK - XVII
Az elmúlt hétvégén Magyarországon voltunk a XVII. TELEK találkozón. A megbeszélések az ébredések vonulatáról szóltak, annak megmutatkozásáról a lelkimunkások személyiségében és szolgálatában. Péntek és szombat este Vaján szolgáltam, a belülről és kívülről összegyűlteknek. Vasárnap reggel is, majd délután Nagydoboson is lehetőségem volt prédikálni. Este Vajába gyűltek össze a környéki lelkipásztorok, és megtisztelt jelenlétével az egyházelnök is, Dr. Mészáros Kálmán, családjával együtt. Mivel a kocsim piacra került, Bálint Pál testvér vitt és hozott a kocsijával... Első éjjel Nagydoboson Budai Lajossal együtt a lelkipásztornál, Cserés Attilánál voltunk szálláson, később Vajában láttak vendégül.
Jó volt együtt lenni, kikapcsolódni, szolgatársakkal beszélgetni, tudatosan kérni az Úrtól azt az ébredést, amit egyedül Ő adhat.
A képet Papp László készítette a záró igehirdetés alatt, Vaján.
Posted by
Borzási István
at
22:44
0
comments
December 5. Meghívó - Invitation
Minden érdeklődőnek szeretettel tudomására hozom, hogy doktori dolgozatom nyilvános megvédésére előreláthatólag december 5-én, szombaton délelőtt 11 órától for sor kerülni Kolozsváron, a Babes-Bolyai Tudományegyetem Református Tanárképző Karán (Horea út 7 sz. III. emelet). A részvevőket szeretettel meghívom az azt követő ebédre is.
Posted by
Borzási István
at
18:26
2
comments
2009. november 11., szerda
Hiányos cél
(Megjelent a 2008-as kongresszusi füzetünkben, a missziói alelnök beszámolója végén. Kivonat.)
A Rick Warren „Céltudatos gyülekezet” c. könyve és módszerei ellen írt brosúrát sajnos minden gyülekezetnek elküldték, megkérdezésünk nélkül. Ez zavart okozott, főképp ott, ahol addig soha nem hallottak még Rick Warrenről. (Az angliai Crich-i baptista gyülekezet lelkipásztorának, Chris Hundnek "Félreértett cél" c. füzetecskéjéről van szó.)
Rick Warrennek a gyülekezetnövekedésre alkalmazott öt alapelve minden hitvalló evangéliumi gyülekezet alapja kell legyen: (1) Isten magasztalása, (2) szolgálat, (3) misszió, (4) tagság és (5) érettség (magnifying God, ministry, mission, membership, maturity). Gyülekezetének missziói szándéknyilatkozata megfelel minden időben: „Célunk az embereket Jézushoz vezetni és tagokká tenni őket az Ő családjában, őket lelki érettségre nevelni, felkészíteni a gyülekezetben és az életben végzett szolgálatra és a világban végzendő misszióra, hogy az Isten neve felmagasztaltassék.” (The Purpose Driven Church, 1995, 107. old.) Értékelni lehet tehát a Rick Warren által elindított mozgalmat, amely a missziót sok helyen fellendítette. Bizonyára van, amivel nem értünk egyet, de nem tudunk egyetérteni azzal a módszerrel sem, ahogyan őt mindenképpen lejáratni akarják. Úgy véljük, hogy az általa megfogalmazott alapelveket fel lehet használni, megfelelő lelkülettel és hozzáállással, – és más módszereket is csak mértékkel és bölcsességgel érdemes alkalmazni...
Rick Warren „Céltudatos élet” c. könyvét több mint 18 millió példányban adták el szerte a világon. A szerző a Saddleback baptista gyülekezet lelkipásztora, amely a Déli Baptista Szövetséghez tartozik. A könyv vezérelvei elterjedtek a legtöbb felekezetben, és hatásuk sokféleképpen megnyilvánult. A mozgalom idővel világméretűvé növekedett. Sajnos, a támadási felület nemcsak irigységből fakad, hanem okot szolgáltatott rá a teológiai sekélyesség, a túlzott pozitivizmus az önértékelést és önmegvalósítást illetően, a megtérésről, ítéletről és pokolról szóló népszerűtlen tanítások felelőtlen mellőzése, a tévtanítások megtűrése, (szekták eltűrése), a rockzene iránti lelkesedés és az a feltűnő lágyság, amivel a világiasságot kezelik. Isten szentségéről és igazságáról, Jézus véréről, és arról, ami igazából a kereszten történt nem sokat lehet hallani. Szinte egyáltalán nincs említve a bűn kérdése! Meghívni az embereket, hogy „higgyenek Jézusban” nem elég, ha nincs bemutatva, hogy az a Megváltó Jézus kicsoda, akiben hinni kell! Kifogásolható a bemerítéshez való hozzáállás is, mivel annak igazi formája sincs megemlítve (mintha a leöntés, meghintés vagy alámerítés egyformán elfogadható lenne). Azzal a véleménnyel, hogy a zene semleges, és csak a szöveg teszi egyik vagy másik zenét keresztyénné, nem érthetünk egyet: a zenestílusok mindegyikét nem Isten találta fel, és látható, hogy a gonosz és a világ megfertőzte a zenei világot is, főképp az utóbbi időben.
Amíg a Szentírás tiltja a képmutató ítélkezést (Mt 7) és a nem lényeges kérdésekben való személyes preferenciák fölötti ítélkezést (Róm 14), addig arra bíztat, hogy az Igének mércéjéhez szabjunk mindent. A korinthusiakat elmarasztalja Pál apostol, mivel megtűrték a tévtanításokat (2Kor 11:1-4). A béreaiak pedig azért voltak nemesebb lelkületűek a tesszalonikaiaknál, mert mindent az Igével próbáltak meg (ApCsel 17:11). „A lelki ember mindent megítél.” (1Kor 2:15) Ilyen hozzáállással megállapítjuk, hogy nekünk nem a keresztyénségnek egy bizonyos kivonatos formájára van szükségünk, hanem az Isten teljes akaratára (ApCsel 20:27). Miközben értékeljük a Rick Warren által felállított alapelveket az Isten szeretetéről, a felebaráti szeretetről, a misszióról, a tanítványságról, a keresztségről, a gyülekezeti tagságról és a tagok tanításáról, nem feledkezünk meg arról, hogy a hívő élethez hozzátartozik a szentség, a lelki harc, az elkülönülés a világtól és a hamisságtól, és a bűn megfeddése is.
Az alapelvek igei értelmezésére van szükség ahhoz, hogy olyan eredményt hozzanak, amely Isten előtt is kedves.
Posted by
Borzási István
at
22:34
1 comments
2009. november 4., szerda
A Lélek kardja - Ef 6:17b
- Pál az Efézusi levél 6. részében olyan lelki fegyverekről beszél, amelyeket Isten a hozzá közel valóknak ajándékoz. Ugyanis aki Isten közelében akar maradni, az ellen a Sátán erőteljes támadást indít. A Sátán mindent elkövet majd, hogy megingasson, Istentől elszakítson, egymással szembeállítson, hogy visszakerülj oda, ahonnan kiszabadultál, a hitetlenségnek, bizonytalanságnak, bűnnek mélységébe. Ezért, öltözzétek fel az Isten minden fegyverét!
- Hét fegyvert említ: az igazság derékszíját, a megigazultság páncélját, az evangélium hirdetésének a saruját, a hit pajzsát, az üdvösség sisakját, a Lélek kardját és az imádságot. Ezek között most az egyetlen támadó fegyverről, a Lélek kardjáról lesz szó. Azt szeretném ha együtt figyelnénk meg, hogy ez a kard kétélű: előbb önmagunk ellen használatos, és csak azután mások ellen. Végül pedig azt szeretném kiemelni, hogy ez a kard nem a mi kardunk, hanem a Lélek kardja.
I. A Lélek kardjának egyik éle: önmagunk számára
- Isten kezében a leghatékonyabb eszköz az ő beszéde. Ezt igének, vagyis cselekvésnek, történésnek, tettnek nevezi a Szentírás. Ha Isten szól, ott történik valami. Így szólott Isten kezdetben, és szavára lett a mindenség. Így szól bele Isten az életünkbe, és az Ige által azt újjáteremti. Isten igéje hatalom, "dünamisz"(Róm 1,16)
- Valami történik azzal, aki befogadja az igét. Az mindinkább éhezni és szomjúhozni fogja azt. Azzal is történik valami, aki elutasítja: mindinkább megkeményedik (Jn 12,37-41)
- Ezt az igét bízza ránk, hogy legyen hatékony fegyver a kezünkben, a lelki harcban. Az igét ezért előbb befogadni kell, hogy fegyverünk lehessen.
- A Lélek kardja olyan támadó fegyver, amellyel Isten a bennünk levő bűnt támadja. Az Ige tehát előbb velünk szemben fegyver. Előbb nekünk fáj.
- Zsid 4,12: „Az Istennek beszéde élő és ható, és élesebb minden kétélű fegyvernél, és elhat a szívnek és a léleknek, az ízeknek és a velőknek megoszlásáig, és megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait.” Belénk hasít, vág, felszínre hoz, megítél, elhat a mélységekig. Csupa kellemetlen és fájdalmas dolog. Olyan, mint az orvos műtőkése. Fáj, de gyógyít. Megsebez, de be is kötöz. Mi lenne a beteggel az orvos műtőkése nélkül? Az Ige előbb mindig fájdalmat okoz, és csak azután gyógyít!
• Mint amikor Nehémiás felolvastatja a Törvény igéit, sír az egész nép. Aztán örülnek is egy teljes hétig. De előbb sírnak!
• Mint Péternél, amikor a hajóban ráismer Jézusra, megszomorodik: „Uram, eredj el éntőlem, mert én bűnös ember vagyok”
• Mint Dávid, amikor hallotta Nátán beszédét: „Te vagy az az ember!”
• Pünkösdkor „szívükben megkeseredtek”. Azért, mert jól értették az igét. Megértették. Az ige így fájdalmat okoz, mert kivág minden fertőzött, beteg részt, és meg akar gyógyítani.
- Hogyan olvassuk és hallgatjuk mi Isten igéjét? - Kiszolgáltatjuk-e magunkat az Orvosnak, aki az igével fájdalmat okoz nekünk, hogy megmenthessen? - Engeded-e, hogy Isten az ő kétélű kardjával belenyúljon életedbe? – Szelídséggel fogadod-e az igét, vagy tövisek közé hull az igemag?
- Hogyan hirdeted Isten igéjét? Légy példa a hívőknek: 1. a beszédben, 2. a magaviseletben, 3. a szeretetben, 4. a hitben, 5. a tisztaságban. Alkalmazd az igét magad számára! Mondj nemet a kísértésnek, még mielőtt elkezdődne! „Vigyázz a szolgálatod mélységére, és Isten majd gondoskodni fog a szolgálatod szélességéről!” (Wiersbe) Nem karóra vagy, hanem toronyóra! Ha akarod, ha nem, példa vagy. (1Kor 4,16. 11,1. Fil 3,17. 2Thessz 3,7.9.)
- Nem elég hirdetned az igét: élned kell a szerint! A bukás akkor kezdődik, amikor a beszédedben alkalmazott mérce és a életedben megélt mérce között nincs többé összhang. Személyes szentséged jobban prédikál, mint a szavaid. Egy szent ember rettenetes fegyver Isten kezében, mert a Lélek kardját jól forgatja. „Gyülekezetemnek legnagyobb szüksége az én személyes megszentelődésem.” (R. McCheyne)
- Spurgeon azt mondta diákjainak: „Milyen szörnyű az evangélium hirdetőjének lenni, és megtéretlennek lenni! Mindegyik súgja lelkének mélyén: milyen borzasztó lenne számomra, ha én nem ismerném az igazság igéjét és annak erejét, amely¬nek hirdetésére készülök. Egy kegyelem nélküli igehirdető olyan, mint egy vak, aki az optikai katedrán a világosságról és látásról filozofál, konferenciát tart a félárnyékokról és a prizmai színfelbontásról, mialatt ő teljesen sötétségben él! Olyan, mint egy süketnéma, aki a zenei tanszé¬ken szimfóniákról és harmóniákról értekezik.”
- Minél szentebb leszel, annál jobban fogod prédikálni Isten igéjét. Amikor letérdelsz a haldokló ágya mellett, amikor felmész a szószék lépcsőin, minden önmegtagadás, minden keresztyén önmegtartóztatás, a bűnnek minden elutasítása és a kísértésekben való kitartás, visszatér egy napon, hogy megerősítse kezeidet, hogy meggyőződést adjon a hangodnak. Ugyanígy, minden megalkuvás a gonosszal, minden méltatlan gondolat, szó vagy cselekedet, találkozni fog veled mielőtt a szószék lépcsőjére lépnél vasárnap reggel, hogy elvegye a csillogást a szemeidből, megfosszon szavaid erejétől és határozottságától, és a szívedben levő örömtől.
II. A Lélek kardjának másik éle: mások számára
- Ha előbb magadra megfelelően alkalmaztad a Lélek kardját – amely kétélű – következik, hogy a másik élét alkalmazzad másokra. Mert az ige olyan fegyver, amely mások felé is irányul. Isten gyermekei ezzel támadják a körülöttük levő bűnt, az ellenük támadó gonoszt.
- Nagy kiváltság, hogy Isten embereket használ igéjének hirdetésére. Felveheted magadra Isten kardját, vagyis amikor hirdeted az igét, az Isten igéjévé válik a te szádban. Isten Jeremiást azzal nyugtatja meg, hogy „az én igéimet adom a te szádba”. Ezzel mehetett végezni bűnt megítélő, romboló, irtó, pusztító szolgálatát, de ugyancsak ezzel építhetett és plántált is.
- Isten használhatott volna más módszert: egy óriási magnetofont, vagy angyalokat – és azzal ki lenne zárva a téves értelmezés, erőtlen hirdetés, vagy az igehirdetők méltatlan volta... De Isten nem ezt tette.
- Nekünk nemcsak védekezni kell, hanem támadni is lehet. De a támadófegyver csakis az Ő igéje lehet. Nincs más trükk, fogás, módszer... az ige elég. Jézus is a megkísértetése idején csak az igét használta. Ezért kell ismernünk a Szentírást!
- Isten fegyverré teheti az igét a szánkban mások megszabadítására is. Hatalmas fegyver az ige. Nagyon fél tőle a Sátán.
- Nemrégen lelkipásztoroknak idéztem Pál apostol szavait Timóteusnak: „ints, feddj, buzdíts, teljes béketűréssel és tanítással”. Ha egy-két emberről lenne szó, talán még megtudnád mondani, hogy inteni, feddeni vagy buzdítani kell. De ha több százan hallgatják a prédikációt? Mit tegyél? Hirdesd az igét! Ez a Lélek kétélű kardja! Isten igéje olyan hatalmas, hogy ugyanabban az időben összetörheti a keményszívűt, megvigasztalhatja az összetörtet és megfeddheti a tévedezőt, felbuzdítja a tétovázót. Isten igéje hatalom!
- A magvető példázatában olvassuk, hogy már-már belehull az igemag alaki szívébe... és ha ez az ördög minden erőfeszítése ellenére megtörtént, még azután is megpróbálja azt onnan kikapni, hogy az ne higgyen és ne üdvözüljön. Már a szívében van: és tudja, hogy ezen múlik minden.
- Jak 1,21: „Szelídséggel fogadjátok a belétek oltott igét, mert az megtarthatja a lelketeket”. „Az igének megtartói is legyetek...”
- Önmagatokat is igével tudjátok erősíteni: Nehezek a terheid? - Isten „senkit sem kísért feljebb, minthogy elszenvedheti”. Magadra maradtál? – „Íme, én veletek vagyok minden napon!” Minden barátod cserbenhagyott? – Nem igaz. „Ti az én barátaim vagytok, ha azokat cselekszitek...” Bűneiddel viaskodsz? – „Jézus Krisztusnak, az Ő Fiának vére megtisztít minket...” Félelmek gyötörnek? – „Ne félj!” Az ige fegyver, amellyel magadat erősítheted, és az ellenséget elkergetheted.
III. A Lélek kardjának fogantyúja: Isten kezében
- Itt arról van szó, hogy ez a kard a Lélek kardja, vagyis Isten a tulajdonosa, az ő kezében van. Két csodáról van szó.
- Egyrészt az emberi bizonyságtételt egyedül Isten Lelke teheti Isten önmagáról szóló bizonyságtevéssé. Az emberi szót teremtő igévé.
- Másrészt a szívünket csak Isten teheti Igét befogadó szívvé, mert ahogyan megszülettünk, képtelenek vagyunk befogadni Isten igéjét. Mindkettő csoda.
- „Ezeket prédikáljuk is, nem oly beszédekkel, melyekre emberi bölcsesség tanít, hanem amelyekre a Szentlélek tanít, lelkiekhez lelkieket szabván. Érzéki ember pedig nem foghatja meg az Isten Lelkének dolgait, mert bolondságok néki. Meg sem értheti, mivelhogy lelkiképpen ítéltetnek meg.” (1Kor 2,13-14) Akiben nincs az Isten lelke, azok bolondságnak tartja Isten dolgait. Mi nem vagyunk fogékonyak az ige iránt, csak ha az Úr fogékonyakká tesz.
- „Isten élő Lelke jöjj, áldva szállj le rám, égi lángod járja át szívem és a szám!”
- Aki olvassa az igét, még nem biztos, hogy érti is. Ahhoz Isten segítségére van szüksége.
- Pünkösdkor sokan voltak akik csodálkoztak, és hallották Péter prédikációját, de csak három ezren voltak azok, akik nemcsak csodálkoznak, hanem meg is keserednek. Ők engedték, hogy Isten megnyissa a szívüket. A Lélek kardja ez. Isten használja.
- Ez azt is jelenti, hogy nem szabad hadonásznod vele össze-vissza!... Engedd, hogy a Lélek alkalmazza az igét, igazsága és szeretete szerint!
- Isten az ő igéje által munkálkodik, nem pedig attól függetlenül. Nem az Őrtorony által. Nem a pápa tekintélye által. Nem a szertartások által. Ige által! És az ige hirdetéséhez ígéret fűződik: „Amint leszáll az eső és a hó és oda vissza nem tér, hanem megöntözi a földet, és termővé és gyümölcsözővé teszi azt... így lesz az én beszédem, amely számból kimegy, nem tér hozzám üresen, hanem megcselekszi, amit akarok, és szerencsés lesz ott, ahová küldöttem!” (Ézs 55,10-11)
- A Lélek elvezet minden igazságra. Eszünkbe juttatja az igét. Isten ma is ugyanazt mondja, és nem mást. Az ige örök. Nem változik és nem múlik el.
- Aki befogadja az igét, azt az ige felmenti, de aki elutasítja, azt elítéli. A kegyelem elutasítása jelenti az ítéletet. „Maguk a beszédek kárhoztatnak majd titeket!” Kegyelem vagy ítélet lesz-e majd ez ige számodra? Nehogy nehezebbé váljon a sorsod azáltal, hogy mindezt végighallgattad!
Posted by
Borzási István
at
10:15
4
comments
Labels: Efézus 6:17b