2013. május 26., vasárnap

A Szentlélek kitöltetése - ApCsel 1:4-8. 12-14. 2:1-13. 37-47.


n  Pünkösd nem jöhetett el, míg Jézus nem dicsőíttetett meg (Jn 7:39).
n  Péter Pünkösdkor az egész gyülekezet nevében beszélt.
v  A hitnek mindig következménye van: nem hit a hitben, hanem Jézusban!
v  Péterben egy emberinél hatalmasabb erő munkálkodott! Az Úr népe egy örömteli, boldog nép. Ők nem „feldobták” magukat...
v  A gyülekezetnek hatása kell legyen környezetére!

I. Az ígéret, ami valóra vált
n  Mi volt az ígéret?
v  Jóel próféciája: „Kitöltök Lelkemből minden halandóra, és prófétálnak fiaitok és leányaitok, és ifjaitok látomásokat látnak, véneitek pedig álmokat álmodnak.”
v  Jézus ígérete: „Vesztek erőt...” ApCsel 1:8
v  Az ígéret beteljesedett, és a Lélek velünk maradt!
n  Erő = képesség a cselekvésre
v  Mint Shakespeare költészete
v  Mint Johann Sebastian Bach zenéje. Liszt Ferenc képessége a zongorázásra...
v  Mint egy hadvezér képessége a vezetésre.
n  A Szentlélek ajándékai megmaradtak
v  szolgálat munkájára
v  a szentek tökéletesítésére
v  a Krisztus testének építésére – mindezek állandó szükségek.
n  A Szentlélek gyümölcse ma is látható.
n  Megszületett a Gyülekezet - egy soknemzetiségű gyülekezet
v  kezdetét vette a misszió. Ez ma is tart!
v  prédikáció, megtérés/újjászületés, keresztség
v  elszakadás + csatlakozás.
n  Mindez ma is megvan.

II. Ami egyszer történt, Pünkösdkor
n  MINDNYÁJAN egy akarattal együtt voltak... – az összes hívők a földön!
v  Az egység Pünkösdkor megvalósult meg. Testileg és lelkileg együtt voltak!
v  Az ökumenikus mozgalom nem hozhat egységet. Még az egyház képviselői között sem. Egység csak Krisztus által lehetséges: ezt felismerni és vállalni kell.
v  Kikkel? Egy lenni azokkal, akik isznak, dohányoznak, pénzéhesek, táncolnak, gonoszak, 1x mennek el egy évben a templomba, tagadják az Igét, viccelődnek a szent dolgokkal... Nem! Ilyenekkel nem lehetünk egyek!
v  Az egységhez kellett külső antagonizmus és belső magnetizmus!
v  Közösség a szentekkel a mennyben és a földön. * Szerelmesek...
n  Nem nagy szélvihar, hanem a szélrohamhoz hasonló zúgás.
v  Süvítés.
v  Nem tudok róla, hogy ez megismétlődött volna.
n  Kettős lángnyelvek.
v  Egy nagy tűztest jelent meg, amelyből kisebb, kettős lángnyelvek oszlottak szét mindegyikre.  
v  Ez nem ismétlődött meg – szavahihető emberek szerint.
n  Különféle nyelveken kezdtek beszélni az Isten felséges dolgairól.
v  17 nyelven!
v  Egyszerre mindenki értette!
v  Ilyen nyelveken szólás sem történt azóta.

III. Ami ma is megismétlődik Pünkösdből: tudnivaló, tennivaló, vennivaló, vállalnivaló
n  A 36. vers két tudnivalóról beszél:
v  „Bizonnyal tudja meg azért Izráelnek egész háza, hogy Úrrá és Krisztussá tette őt az Isten, azt a Jézust, a kit ti megfeszítettetek.”
v  Jézus Úr és Messiás.
n  Két tennivaló a 38a. versben (megtérés és keresztség):
v  „Péter pedig monda nékik: Térjetek meg és keresztelkedjetek meg mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében…”
v  A sorrend nagyon fontos. Mindkettő parancs. A második az első nélkül nem érvényes!
n  A 38b. versben van két vennivaló van: bűnök bocsánata és Szentlélek ajándéka
v  „…a bűnöknek bocsánatjára; és veszitek a Szent Lélek ajándékát.”
v  Mindkét ajándék egyszerre adatik a megtérő hívőnek.
v  Az ígéretek azoknak valók, „akiket elhív az Úr”, tehát nem a tudatlan gyermekeknek. Az elhívás megtérésre és hitre, valamint szent életre szól
n  Van még két vállalnivaló is: az elszakadás és a csatlakozás (40-41. v.).
v  Talán ez a legnehezebb. 

2013. május 25., szombat

Hogyan kell szenvedni Krisztusért? - 1Pt 3:8-17

 
n  Péter apostol tisztességes, szent életre szólított fel minket.
n  De „akik kegyesen akarnak élni, üldöztetni fognak!” – 2Tim 3:12
n  Mit jelent ilyen életet élni az ellenségeinkkel való viszonyunkban?
 
I. Az ellenséges környezet
n  Erre a témára, az ellenségeinkkel való viszonyunkra újra és újra visszatér az apostol.  
v Gonoszul bántak velük,
v szida­lommal illették őket,
v különböző bántalmazásban részesültek,
v szenvedtek az igazságért,
v rágalmazták őket, mint gonosztevőket,
v gyalázták az ő Krisztusban való életüket.
v Szóval: mindenféle emberi intrika,
v rosszindulat,
v sértés,
v szen­vedés,
v meg nem értés,
v gáncsoskodás - vette körül őket.
n  Sokat kellett szenvedniük környezetüktől.
v Nem testi szenvedésről van szó, amit egy betegség vagy gyász okoz, hanem olyanról, amit az em­berek okoznak egymásnak, amikor nehézzé, fájdalmassá, kibír­hatatlanná teszik a másik ember az életét, mégpedig
v rágalmazással,
v a pletykával,
v gyanúsítással,
v a durva szavakkal,
v veszekedéssel és
v szidalmazással.
n  Bizonyára számunkra sem ismeretlen az ilyen fajta szenvedés. Talán minden más szenvedést könnyebben eltűr az ember, mint azt, amit az emberi rosszindulat okoz.
v Bomlasztó erők ezek, amelyek tönkre teszik a kapcsolatokat.
n  Ilyen hely­zetben is a Krisztus evangéliumához méltó módon kell viselnünk magunkat! Az ellenségeitekkel szemben is!
n  Az ellen­ségtől mindenki szabadulni akar. Azok az ellenségeink, akik ellenünk vannak, akik sértik az érzelmeinket, akik szenvedést okoznak nekünk.  
II. Helytelen viszonyulás ellenségeinghez
n  A megkeményedés
v Nem evangéliumhoz méltó magatartás például az, ha megke­ményedünk velük szemben. Ridegen, fagyo­san bezárulni valaki előtt, aki méltatlanná vált a bizalmunkra. De ez nem evangéliumhoz méltó viselkedés.
v Az apostol azt mondja: „Végezetre mindnyájan legyetek egyértelműek, rokonérzelműek, atyafiszeretők, irgalmasak, kegyesek” (8. v.). Csupa olyan dolgot mond az apostol, ami a keménységnek az ellentéte.
v Szükség van a részvétre, az irgalmasságra, az alázatosságra. Gondolj arra, hogy olyan Istenben bízol, Aki részvéttel, irgalommal van irántad, pedig hányszor okoztál Neki fájdalmat! Mi lenne belőled, ha Ő is megkeményítené a szívét irántad?
v Emlékezzél, mit mondott Jézus: „Ha pedig meg nem bocsátjátok az embereknek az ő vétkeiket, a ti mennyei Atyátok sem bocsátja meg a ti vétkeiteket!” (Mt 6:15)
v Mi lesz veled, ha Isten nem bocsátja meg a vétkeidet? Ez maga a kárhozat!
n  A bosszúállás
v Az sem evangéliumhoz méltó magatartás, ha föllázad bennünk az önérzet, és azt mondjuk: de ezt már nem tűrhetem szó nélkül! Visszaadom neki! De Isten Igéje az ellenkezőjét mondja: „Nem fizetvén gonosszal a gonoszért, avagy szidalommal a szidalomért; sőt ellenkezőleg áldást mondván, tudva, hogy arra hívattatok el, hogy áldást örököljetek, Mert a ki akarja az életet szeretni, jó napokat látni, tiltsa meg nyelvét a gonosztól, és ajkait, hogy ne szóljanak álnokságot!”. (9-10. v.)
v Gonosszal fizetni gonoszért, szidalommal a szidalomért: ez az ököljog rendszere, a dzsungel törvénye!
v Róm 12:19-21 –19 Magatokért bosszút ne álljatok szerelmeseim, hanem adjatok helyet ama haragnak; mert meg van írva: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az Úr.  20 Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjúhozik, adj innia; mert ha ezt műveled, eleven szenet gyűjtesz az ő fejére.  21 Ne győzettessél meg a gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg.”
v Hol van megírva: „ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel!” (Sehol. Ez Közmondás, ez nem Ige!)
v Ha arcul ütnek… ez Ige.
v Ha egy mérföldútra kényszerítenek… ez Ige.
v Boldogok vagytok, ha üldöznek és háborgatnak… ez Ige.
v Az apostol arra is gondol, hogy nem mindig érnek a bántalmazások ok nélkül. Nem vagyunk ártatlanok, tökéletesek…
v Ösztönszerűen mindenképp térdre akarjuk kényszeríteni az ellenséget! Pedig azzal nem szabadulunk meg tőle, ha legyőzzük, azzal csak növeljük benne az ellenséges indulatot! A perek újabb pereket szülnek! A háború termeli az ellenséget! A szócsata is.
v „Mert a ki akarja az életet szeretni, jó napokat látni, tiltsa meg nyelvét a gonosztól, és ajkait, hogy ne szóljanak álnokságot!” (10. v.)
n  A félelem
v De ha szenvedtek is az igazságért, boldogok vagytok, azoktól való félelemből pedig ne féljetek, se zavarba ne essetek. 
III. Helyes viszonyulás ellenségeinghez
n  Jót cselekedve
v Az előbbi részben olvashattuk, hogy a szenvedés is lehet kedves dolog Isten előtt: 20 Mert micsoda dicsőség az, ha vétkezve és arcul veretve tűrtök? de ha jót cselekedve és mégis szenvedve tűrtök, ez kedves dolog Istennél.”
v Ha Istenről való meggyőződésünkért történik.
v Ha méltatlanul történik.
v Ha jót cselekedve, de mégis tűrve a szenvedést – ez kedves dolog Isten előtt.
n  Áldást mondva
v „Nem fizetvén gonosszal a gonoszért, avagy szidalommal a szidalomért; sőt ellenkezőleg áldást mondván, tudva, hogy arra hívattatok el, hogy áldást örököljetek!”. (9. v.)
v Áldást mondani annyit jelent, mint jót mondani! Gondolj most azokra, akikre panaszkodni szoktál. Azt mondja Isten: mondj áldást rájuk! Mondj valami jót róluk!
v Egyetlen lehetséges mód van megszabadulni az ellenségedtől: barátokká változtatni őket szereteteddel. Akire áldást tudsz mondani, annak ellensége nem lehetsz.
v A te részedről megszűnik az ellenséges viszony.
n  Keresve a békességet
v „Forduljon el a gonosztól, és cselekedjék jót; keresse a békességet, és kövesse azt.” (11. v.)
v Ne azt várd, hogy ő változzon meg, hanem te viszonyulj hozzá másként: békességet kereső módon. Ez az új, Krisztusi mérce.
v Talán panaszkodsz valakire, de te megtettél-e minden tőled telhetőt a békességért?
v Vagy a másik oldalon keresed a hibát?!
v Nem te tetted-e ellenségeddé azt, aki most bánt téged? Nem azt adja-e vissza neked, amit tőled kapott?
v Kérdést tesz föl: „És kicsoda az, aki bántalmaz titeket, ha a jónak követői lesztek?” (13. v.) Ha fáj, ha bántanak, ha érzed, amikor sértenek, fölháborodsz, amikor gonoszsággal illetnek – ezt csak az ó-emberünk érzékenysége miatt van.
n  Krisztust megszentelve – 15. v.
v „Az Úr Istent (Jézust – korábbi fordítás) pedig szenteljétek meg a ti szívetekben”. (15. v.)
v Más szóval: képtelenek vagytok nem fizetni gonosszal a gonoszért, áldást mondani, békességet keresni – hacsak maga Jézus le nem szereli bennünk az indulatokat, és meg nem tölt a saját indulatával! „Az Úr Jézust szenteljétek meg a ti szívetekben” = Hagyjátok, hogy az Ő szentsége, az Ő Szent Lelke cselekedje mindezt bennetek.
n  Feleletre készen –15. v.
v Mindig készek legyetek megfelelni mindenkinek, aki számot kér tőletek a bennetek levő reménységről, szelídséggel és félelemmel.
v Azoknak, kik számon kérnek
v A bennünk lévő reménységről
v szelídséggel és félelemmel
 
Befejezés
n  Fontos, hogy mindebben jó lelkiismeretünk legyen. – 16-17. v.
v Róm 2:14-15 –14 Mert mikor a pogányok, akiknek törvényük nincsen, természettől a törvény dolgait cselekszik, akkor ők, törvényük nem lévén, önmaguknak törvényük:  15 Mint akik megmutatják, hogy a törvény cselekedete be van írva az ő szívükbe, egyetemben bizonyságot tévén arról az ő lelkiismeretük és gondolataik, amelyek egymást kölcsönösen vádolják vagy mentegetik,)”
v Tit 1:15 – „15 Minden tiszta a tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és hitetleneknek semmi sem tiszta; hanem megfertőztetett azoknak mind elméjük, mind lelkiismeretük.”
v 1Ti 4:1-2 –1 A Lélek pedig nyilván mondja, hogy az utolsó időben némelyek elszakadnak a hittől, hitető lelkekre és gonosz lelkek tanításaira figyelmezvén.  2 Hazug beszédűeknek képmutatása által, kik meg vannak bélyegezve a saját lelkiismeretükben.”
v Zsid 10:22 – “22 Járuljunk hozzá (nagy Főpapunkhoz) igaz szívvel, hitnek teljességével, mint akiknek szívük tiszta a gonosz lelkiismerettől.”
v  16. Jó lelkiismeretetek lévén; hogy a miben rágalmaznak titeket, mint gonosztevőket, megszégyenüljenek akik gyalázzák a ti Krisztusban való jó élteteket. 17. Mert jobb ha jót cselekedve szenvedtek, ha így akarja az Isten akarata, hogynem gonoszt cselekedve.

2013. május 23., csütörtök

Látni a láthatatlant - Zsid 12:1-7

Dr. Negruț Paul igeszolgálata Szilágyperecsenben, 2013. május 12-én.


És a Nagyváradi Emanuel Egyetem Kamarakórusának énekei:


Emanuel, Emnanuel

Gloria, Gloria

Lumina Ta

Maretul har

O, terjeszd ki Jezusom

Sfant e, sfant e

Tatal nostru


2013. május 19., vasárnap

A Szentlélek temploma - 1Kor 3:16-17. 6:19-20

A Szentlélek temploma
1Kor 3:16-17. 6:19-20

n A Szentlélek temploma az, ahol Isten jelen van:
v  Ott kijelentés van, ott áldozat van, ott áldás van. Ott Isten jelenléte megszenteli a helyet és a személyt.

I. A templom tulajdonjoga Istené (A Templom tulajdonosa)
n Mindenekelőtt az Övé, a teremtés jogán: ő teremtette.
n Másodszor az Övé, a megváltás jogán: Ő váltotta meg (6:20).
v  „Úgy számoljatok magatokkal, mint akik meghaltatok a bűnnek és éltek Istennek” - Róm 6:11.
v  Mint Istennek szolgái: Pál és Silás – Lásd: Róm 1:1, Tit 1:1, Fil 1:1, Flm 1:1, Illés: 1Kir 18:36.
n Az erőd, tehetséged, időd, házad, pénzed, kapcsolataid, családod… minden az Úré!
v  Lásd: „Szüret az ananászligetben” – (Homiletika, 59-67 old.)

II. A templom dísze a szentség (A Templom szentsége)
n Mivel Isten csakis szent helyen van jelen, ezért szent életre van szükség
v  Ő nem lakik együtt a bűnnel!
v  Nem „köztünk” van (pusztai vándorlás), még csak nem is „velünk” (karácsony), hanem „bennünk”!
n A szentséget tehát az ő jelenléte követeli meg.
v  „E hely nem egyéb, hanem Istennek háza”… 1Móz 28:16-17. Ne legyen „egyéb” hanem templom! (Egyéb lehet: szónokterem, kultúrház, divatház, stb…)
n A Szent Sátor Isten számára el volt különítve.
v  Míg a többi sátorban azt tehettek, amit akartak, a Szent Sátorba nem akkor mentek be, amikor akartak! Az „szent” (= félretett) sátor volt.
v  Ott más edények voltak, más személyzet – minden szent volt = félretett és tiszta. „Lesztek nékem papok birodalma és szent nép!” – 2Móz 19:6
n „Hiszünk egy egyetemes anyaszentegyházban, amely a szentek egyessége/közössége”
v  „Legyen szent és feddhetetlen” – Ef 5:26-27.
v  Fil 2:15-16. Isten lelke a „szentség Lelke” – Róm 1:4.

III. A templom Isten dicsőségének hordozója (A Templom dicsősége)
n A templom Istent kell magasztalja. Ott minden Isten dicsőségére van.
v  Lásd: Ézsaiás 6. Lásd: Salamon temploma – 1Kir 8:10-11.
v  Mit jelent a dicsőség? Elismerést, csodálatot, hódolatot, szeretetet, alárendeltséget, engedelmességet, magasztalást, dicsőítést…
n A templomot betölti az Isten dicsősége, és a templom ezt a dicsőséget tükrözi.
v  Ez volt Dávid vágya, imádságai (zsoltárai) végén: Zsolt 72:19.
v  Erre van szükség, mert „mindenki szűkölködik Isten dicsősége nélkül” – Róm 3:23.
n De Jézus Krisztus Isten dicsőségének visszatükröződése – Zsid 1:3.
v  A Szentlélek a dicsőség Lelke – 1Pt 4:14.
v  Nem mi vagyunk dicsőségesek, hanem csak a dicsőség hordozói. „Szenteltessék meg” – mint ahogyan a tükörrel oda hordozhatjuk a nap fényét, ahová akarjuk. Nem a tükör a fény forrása: az csak visszatükrözi.
v  Jézus az ő diadalszekerében hordoz minket. Mert „Krisztus jó illatja vagyunk” – 2Kor 2:14-15.

IV. A templomban szolgálatok vannak (A Templom rendeltetése)
n Mindenkor rendelkezésére kell álljunk Istennek, ha testünk a Szentlélek temploma. Készen kell lenni a szolgálatra.
v  Nem öncélú az életünk: Istennek szolgálunk.
v  Isten szabja meg szolgálatunk mibenlétét és helyét.
v  A szolgálat áldozatba kerül.
n „Légy kész a munkára, kérlek, ne várj másra!”