2013. december 1., vasárnap

Az Úr dicsősége betölti a templomot - Ez 43:1-12

Az Úr dicsősége betölti a templomot
Ez 43:1-12

n Az Ez 40-48 részeit sokan úgy értelmezik, hogy ez az ún. „milléniumi templomról” szól.
v  A korszakos értelmezésnek ez az egyik gyengesége/Achilles sarka.
v  Mint a többi prófétáknál, a helyreállításról szóló reményteljes üzenet túlmutat a fogságból való hazatérésen és a második templomon, a Krisztusban történő helyreállításra és az Új Szövetségre.

I. Ebbe a Templomba visszatér az Úr dicsősége– 1-5. v.
n Az Úr dicsőségének visszatéréséről olvasunk.
v  Legalább tizennégy év telt el Jeruzsálem pusztulása óta - Ez 40:1-2 – Huszonötödik esztendejében fogságunknak, az esztendőnek kezdetén, a hónap tizedikén, a tizennegyedik esztendőben az után, hogy a város megveretett, épen ezen a napon lőn az Úr keze én rajtam, és elvitt engemet oda. 2 Isteni látásokban vitt engem Izráel földjére, és letett engem egy igen magas hegyre, s azon vala mint egy város épülete dél felől.”
n Az Úr dicsőségének részletes leírását az első részben találjuk. Majd a 10 részben, és a 11. rész végén le van írva, hogy az Úr dicsősége eltávozott a templomból (és az országból), megközelítőleg egy évvel a babiloni fogság előtt. Templom és ország nélkül!
v  Nem csoda, ha Ezékiel mostani próféciájakor a Babilonba vitt foglyokban ezek a szavak reményt ébresztettek.
v  A látvány is csodálatos lehetett, de az Úr szava lényegesebb volt a látványnál is (6. v.). A hűséges maradéknak bátorításra van szüksége.
n A dicsőség visszatéréséről Zak 2:7-8 is szól: 7 Jaj Sion! Szabadítsd ki magadat, ki Babilon leányánál lakozol. 8 Mert így szól a Seregeknek Ura: Dicsőség után küldött engem a pogányokhoz, akik fosztogatnak titeket, mert aki titeket bánt, az ő szemefényét bántja.
n A kapu kelet felé nézett…
v  Ha valami északról jött, az általában ellenkezett Isten céljaival (Jer 6:22. 13:20. 31:8. 50:9. 50:41. 51:48. Ez 26:7. 39:2)
v  Ami keletről jön, az békét és helyreállást hoz (Ézs 2:6. 41:2. 43:5. Mt 2:1. 24:27. Jel 7:2). Az Úr dicsősége azon a kapun tért vissza, amelyen eltávozott (Ez 10:17. 11:22).
n A korábbi figyelmeztetéseket Izráel népe nem vette figyelembe, a város/templom pusztulásáról. Nem tértek meg az Úrhoz. Úgyhogy Isten kitörölte őket onnan. 8/c. v.
v  A fogság után viszont dicsőséges jövőt ígér: visszatér az Úr dicsősége!
n Arról van szó, hogy testünk a Szentlélek Temploma - 1Kor 3:16-17. 6:19-20. Ez a Templom Istent kell magasztalja. Minden Isten dicsőségét kell szolgálja.
v  Lásd: Ézsaiás 6. Lásd: a Szent Sátor – 4Móz 9:15-16, Salamon temploma – 1Kir 8:10-11, a Második Templom – Ezsd 6:1kk.
v  Mit jelent a dicsőség? Elismerést, csodálatot, hódolatot, szeretetet, alárendeltséget, engedelmességet, magasztalást, dicsőítést… Ezt kell adnunk Istennek. Ez az Övé. Dicsőségét másnak nem adja.
n A Templomot betölti az Isten dicsősége, és a Templom ezt a dicsőséget tükrözi.
v  Ez volt Dávid vágya, imádságai (zsoltárai) végén: Zsolt 72:19.
v  Erre van szükség, mert „mindenki szűkölködik Isten dicsősége nélkül” – Róm 3:23.
v  Jélzus Krisztus megváltása folytán, a Szentlélek újjászülő munkája folytán valósul meg.
n Jézus Krisztus Isten dicsőségének visszatükröződése – Zsid 1:3.
v  A Szentlélek a dicsőség Lelke – 1Pt 4:14.
v  Nem mi vagyunk dicsőségesek, hanem a dicsőség hordozói vagyunk.
v  18 Mi pedig az Úrnak dicsőségét mindnyájan fedetlen arccal szemlélvén, ugyanazon ábrázatra elváltozunk, dicsőségről dicsőségre, úgy mint az Úrnak Lelkétől.” – 2Kor 3:18.

II. Ez a Templom az Úr örökkévaló lakása – 6-9. v.
n A 7. igeversben található ígérete Istennek, feltételes: „Ahol lakom Izráel fiai között örökké”.
v  Zak 2:10-12 kijelenti: 10 Örülj és örvendezz, Sionnak leánya, mert ímé elmegyek és közötted lakozom! így szól az Úr. 11 És sok pogány csatlakozik azon a napon az Úrhoz, és népemmé lesznek és közötted lakozom, és megtudod, hogy a Seregeknek Ura küldött hozzád engem. 12 És birtokba veszi az Úr Júdát, mint az ő osztályrészét a szent földön, és újra magáévá fogadja Jeruzsálemet.”
v  Ennek a próféciának a beteljesedését a Zak 8:1-3 közli: 1 Majd szóla a Seregeknek Ura, mondván: 2 Ezt mondja a Seregeknek Ura: Nagy gerjedezéssel gerjedeztem a Sionért, és nagy haragra gerjedtem ellene. 3 Ezt mondja az Úr: Megtértem a Sionhoz, és Jeruzsálem közepette lakozom, és Jeruzsálem igazság városának neveztetik, a Seregek Urának hegye pedig szent hegynek.”
n Titusz nem tette elhagyatottá a templomot Kr.u. 70-ben, hanem lerombolta a már korábban elhagyatott/magára hagyott templomot!
v  Az Úr dicsőségének tényleges visszatérése nemcsak a Második Templomba történt (Ezsd 6:1kk), hanem sokkal inkább a hívők szívébe. Ők lesznek Isten Templomai, közösségileg pedig a Gyülekezet.
n Ezékiel apokaliptikus nyelvezetet használ, amelynek értelmezéséhez ismerni kell ezt az irodalmi formát és az általa használt jelképrendszert. Az Isten dicsősége, a gyógyító folyó, mely a templomból ered, mind az Újszövetségre utaló képek, amelyek Jézus Krisztusban valósultak meg.
v  A dicsőség leírása hasonlított a tűzoszlophoz, mely vezette őket a pusztában. Az ÚSz-i „templom” Isten világosságát terjeszti (Mt 5:14-16). Vigasztaló üzenet volt ez, még akkor is ha nem értették teljesen.
n Ezt látva, Ezékielnek csak egy válasza lehetett: arcára borult (3. v.).
n Az új Jeruzsálemben/Isten országában minden hívő tükrözte Isten dicsőségét.
v  Isten kijelentette, hogy új trónt, új helyet állít fel, ahol lakozni fog. Azok között fog lakozni, akik hűségesek maradtak Hozzá. Ez állandó lakhelye lesz, amit emberek nem fertőzhetnek meg.
v  Ez a leírás titok maradt a zsidók számára. Semmilyen hely nem tarthat örökké, amit emberi kéz készített. Nincs olyan ember-alkotta tárgy, amit ne lehetne megfertőztetni. Itt Jézus Krisztus megváltásáról van szó!
v  Csak az Isten országába nem jut be semmi tisztátalan, semmi megfertőztetett.

III. Ez a Templom Istenhez méltó élet követel – 10-12. v.
n A képmutatókról is van megjegyzés: közel laknak Isten lakhelyéhez, de falat építettek Isten közé és önmaguk közé. Vallásos kinézetűek, de nem vetik alá magukat Isten dicsőségének. Hamis vallás ez, Szentlélek nélkül.
n A Mózes törvényét felváltja a Ház Törvénye, amit a megváltottak megtarthatnak. A Templom az ember szíve. Az új Templom leírása ezzel a felszentelési mozzanattal zárul
n A Templomot mérő személy elvitte a keleti kapuhoz, a templomot körülvevő helyről (42:15-20).
v  Isten jelenléte megszenteli a helyet és a személyt.
n Ez a Templom az Isten tulajdona. Mindenekelőtt a teremtés jogán: ő teremtette, de a megváltás jogán is – 1Kor 6:20.
v  „Úgy számoljatok magatokkal, mint akik meghaltatok a bűnnek és éltek Istennek” - Róm 6:11.
v  Mint Istennek szolgái: Pál és Silás – Lásd: Róm 1:1, Tit 1:1, Fil 1:1, Flm 1:1, Illés: 1Kir 18:36.
n Az erőd, tehetséged, időd, házad, pénzed, kapcsolataid, családod… minden az Úré!
n Ennek a Templomnak a dísze a szentség. Isten csakis szent helyen van jelen, ezért szent életre van szükség.
v  Ő nem lakik együtt a bűnnel!
v  Nem „köztünk” van (pusztai vándorlás), még csak nem is „velünk” (karácsony), hanem „bennünk”!
n A szentséget Isten jelenléte és dicsősége követeli meg.
v  „E hely nem egyéb, hanem Istennek háza”… 1Móz 28:16-17. Ne legyen „egyéb” hanem templom! (Egyéb lehet: szónokterem, kultúrház, divatház, stb…)
n A Szent Sátor Isten számára el volt különítve.
v  Míg a többi sátorban azt tehettek, amit akartak, a Szent Sátorba nem akkor mentek be, amikor akartak! Az „szent” (= félretett) sátor volt.
v  Ott más edények voltak, más személyzet – minden szent volt = félretett és tiszta. „Lesztek nékem papok birodalma és szent nép!” – 2Móz 19:6
n „Hiszünk egy egyetemes anyaszentegyházban, amely a szentek egyessége/közössége”
v  „Legyen szent és feddhetetlen” – Ef 5:26-27.
v  Fil 2:15-16 – „legyetek feddhetetlenek és tiszták…”

v  Isten lelke a „szentség Lelke” – Róm 1:4.

2013. november 29., péntek

Az evangélium előmenetelének eszközei - Fil 1:1-19

Az evangélium előmenetelének eszközei
Fil 1:1-19

n  Róma kulcsváros volt az evangélium előmenetele szempontjából. ApCsel 19:21. Róm 1:15.
n  Pál végül megérkezett ide is, de mint fogoly, ártatlanul vádolva.
v   Akár kudarcként is lehetett volna venni, de Pál apostol nem kudarcként élte meg.
v  Tele van örömmel és jó reménységgel.
n  Isten fel tudja használni a gyengeségeidet és „kudarcaidat” tervének megvalósításában.
v   Lásd: Mózes pálcája, Gedeon korsói, Dávid parittyája…

I. Pál láncai
n  Pál láncai is előmenetelére lettek az evangéliumnak.
v   Ez által jutott be a császár udvarába, és került kapcsolatba a testőrséggel…
v  Az őrök 6 óránként váltották egymást. Rá voltak kényszerítve arra, hogy hallgassák…
v  Pál beszélget, imádkozik, leveleket ír…
n  A bíráknak tanulmányozniuk kellett a keresztyén hitet.
n  Nagyobb bátorságot kaptak a hívők.
v   Né ha láncokat ad az Úr. Fanny Crosby. Spurgeon felesége. Dániel az oroszlánok vermében.

II. Pál kritikusai
n  A római gyülekezet megoszlott, Pál apostol személyét illetően.
v   Voltak őszinte hirdetőt, és voltak képmutató hirdetők. De mindnyájan Krisztust hirdették!
v  Te kinek a pártján vagy?
v  Whitefield és Wesley.
n  Isten az ellenséget is jóakaróvá tudja tenni!
v   Isten a hibáinkból is tud jót kihozni. Lásd Jákób életét. József életét.

III. Pál halála
n  Közelgett az ítélet – és még nem lehetett tudni, hogy élet vagy halál.
v  Pálnak csak egy kívánsága volt: hogy Krisztus dicsőüljön meg.
v  Élete, mint teleszkóp, közel hozza Krisztust. Halála, mint mikroszkóp, felnagyítja Krisztust. 

v  Amelyért, mint egy gonosztevő, szenvedek mind a fogságig; de az Istennek beszéde nincs bilincsbe verve.” – 2Tim 2:9.

2013. november 28., csütörtök

Erdélyi Baptista VISZ Ének-zenenap, Zilah, 2013 nov. 16.


Erdélyi Baptista VISZ Ének-zenenap, Zilah, 2013 nov. 16.

2013. november 24., vasárnap

Ezékiel dilemmája - Ez 33:30-33

Ezékiel dilemmája
Ez 33:30-33

n  Ezékiel prédikálja Isten súlyos üzenetét. Nemcsak Jeruzsálem és Izráel ellen, hanem a többi népek ellen is kijelenti Isten ítéletét.
v  Hallgatói már eljutottak odáig, hogy nem ellenkeznek vele. Szívesen hallgatják. Olyan szépen beszél! Művészi és irodalmi érték minden kijelentése!
n  Azonban ennél tovább nem jutnak! Hallgatják, de nem cselekszik.
v  Értékelik a formáját, de nem a tartalmát! Mintha a csomagolás lenne a lényeg! Vagy a ház festése, színe lenne a lényeg!…

I. Folytassuk a szórakoztatást?
n  Próbáljunk meg mi is szórakoztatni…
v  De a világ sokkal jobban szórakoztat, mint mi!
v  A világ el van veszve! El. Van. Veszve! Amit Krisztusban kaptunk, az sokkal több, mint amit a világ adhat. De vannak, sajnos, akik ezt nem így érzékelik…
n  Mire utalok? Miről beszélek?
v  Farmernadrágról, pólóról és tornacipőről a szószéken? Szúrós hajról, úgymond, belőtt séróról?
v  Dicsőítő csoportokról és dobgépekről asz istentiszteleten?
v  Posztmodern, diszkó-zsargonokról a szószéken?
v  A régi énekek alagsorba való száműzéséről? Az orgona kiiktatásáról a zongora javára?
n  Igen, ezekről is. És még sok-sok egyébről.
n  De ne értsetek félre. Nem a farmernadrág és a dobgép a lényeg itt, hanem a mögötte álló felfogás. A világi gondolkozás. Hogyan ez kell a világi, megtéretlen hallgatóknak, akkor próbáljunk meg megfelelni nekik.
v  Drog-kultúra ez: a meglepő, az őrült, a kifordított lesz az, ami kívánatosnak számít!
n  Nincsenek a Sinai hegyen kihirdetett törvények arra nézve, hogy milyen alakú legyen a szakáll, hány decibel legyen az erősítés, milyen stílusú legyen az éneklés…
v  Itt van dob is, zongora is, orgona is, trombita is… Mindezeket szükség szerint használjuk is. Újra mondom: nem is az a lényeg, hogy van, vagy nincs, hanem a gondolkozás: a tartalom megváltoztatása, amely a formát kötelezően a maga képére idomítja.
n  Engedjük, hogy elkábítson és becsapjon a jelenlegi trendi gyakorlat? Merthogy most ez vagy az a menő, akkor tegyük azt?
v  Nem. A tavaly alapított gyülekezetnek lehet többszáz tagja, de még ha van is olyan, amit bizonyára jól csinálnak, nem a taglétszám a garancia arra, hogy minden jól van. (Mint ahogyan nálunk sem!)

II. Változtassuk meg a tartalmat?
n  Nemcsak a hitelveink azok, amelyek fontosak, és amelyekhez megalkuvást nem tűrően ragaszkodunk.
v  Fontos a generációk közötti kommunikáció.
v  Fontos a kívül valók elérése.
v  Fontos az új tagok felé való szolgálat. 
n  Nincs előírva az, hogy nem prédikálhatsz az élet menedzseléséről, a sikeres életről, néha. De erre építeni egy teljes szolgálatot biblia analfabetizmus! És a keresztyén hit elárulása.
n  Nagy a kísértés arra nézve, hogy megváltoztasd a tartalmat, lereszeld a sarkokat, hogy senkit se sértsen. Hogy mindenkinek megfeleljen.
v  Ez általában nagyon alattomosan kezdődik.
v  Eljön egy „kívülvaló” meghallgatni Ezékielt, az utcasarkon vagy a Kébár folyó partján. Kifejezi tetszését, hogy farmer nadrág, tornacipő meg póló van rajta, látszik, hogy nem az a bigott, konzervatív, szűk látókörű törvényeskedő… mint például az a Jeremiás ott Jeruzsálemben… Aztán a megfogalmazás, az alliteráció, a szófordulatok, a csattanós mondatok… Micsoda művészet!
v  És ha nem vigyáz, Ezékielnek tetszeni fog, hogy ennek a hippinek tetszik… Jól fog esni neki, hogy megdicsérték.
v  A következő nap elhozza barátnőjét, akivel együtt él… vagy kollégáját a nőgyógyászat abortusz osztályáról… vagy ivócimboráját… Ezékiel meg szolgálni szeretne feléjük, egyelőre anélkül, hogy megváltoztatná mondanivalójának tartalmát…
v  Csakhogy az történik, hogy két dicséret között, az egyik kiállít egy csekket, mondjuk, 10.000 dollárról… És a következő nap, amikor visszatérnek az istentiszteletre, és meg kellene mondani, hogy az élettársi viszony utálatos Isten előtt… meg hogy Isten ellene van a gyermekgyilkosságnak… és a részegeskedésnek… Ezékiel megpróbálja mindezt úgy csomagolni, hogy ne sértse meg őket…
n A kísértés túl nagy a megalkuvásra!
v  Hallgatói pedig szívesen hallgatják, mint egy jó hegedűst vagy énekest… Megcsodálják – de nem cselekszik.
v  Nagyon síkos ez a terület! Nagyon vigyázni kell!
v  Épp most olvastam, hogy Billy Graham legújabb üzenete is ezt tartalmazza népe felé: Amerika legnagyobb veszélye a felhígított evangélium, a „divatos” üzenet.

III. Változzon meg Ezékiel is?
n  A szolgálat ilyenszerű felfogása, az üzenet ilyenszerű megváltoztatása után már csak egy lépés, hogy Ezékiel is megváltozik.
v  Nem hisz többé a reá bízott üzenetben.
v  Nem próbálja megváltoztatni az embereke, hanem ő változik utánuk…
v  Nem tudja igazán, hogy mit kellene adnia, mondania a körülötte lévőknek.
n   Mivel a világ el van veszve, a kívül valók szabadulni szeretnének a kultúrájuktól, szokásaiktól.
v  Éppen ezért, őket sokkolja, amikor a gyülekezetbe érkezve ugyanazt találják (a világot), amiből szabadulni szerettek volna.

 30 És te, embernek fia, néped fiai beszélgetnek felőled a falak mellett s a házaknak ajtaiban; és egyik a másikkal szól, ki-ki az ő atyjafiával, mondván: Jertek, kérlek, és halljátok: micsoda beszéd az, a mely az Úrtól jő ki?
 31 És eljönnek hozzád, ahogy a nép össze szokott jönni, s oda ülnek elődbe, mint az én népem, és hallgatják beszédidet, de nem cselekszik, hanem szerelmeskedő énekként veszik azokat ajkukra, szívük pedig nyereség után jár.
 32 És íme, te olyan vagy nékik, mint valamely szerelmeskedő ének, szép hangú, s mint valamely jó hegedűs; csak hallják beszédidet, de nem cselekszik azokat.
 33 De ha beteljesednek, mert íme, beteljesednek, megtudják, hogy próféta volt közöttük.