2013. december 23., hétfő
Isten minden teremtménye jó
1Tim 4:1-5
I. Csak az jó, amit
Isten teremtett
n Mert
ugye, az ember is képes „alkotni” – mivel Isten képére és hasonlatosságára lett
teremtve, hasonlít ebben Alkotójához.
v De amit az ember alkot, az nem mondható mindig
„jó”-nak.
v Például, a
műanyag palackok…
v az
elektromosság
v az
atomhasadás
n A
Teremtőt kell imádni, nem a teremtményt.
n Isten
az emberre is azt mondta: „íme, igen jó”.
v Jak 1:17
II. A bűn megrontotta a
jót
n Az
egész teremtett világot, állat- és növényvilágot, megrontotta a gonosz. Ez
látható:
v Éden
kertjében
v Nóé
idejében
v Bábel
tornyánál
v Jákób
életében
v József és
testvérei életében
v a Fáraó és
Izráel történetében
v Kánaán
földjén
v a bírák és
királyok idejében
v a babiloni
fogságban
v az
evangéliumokban
v stb.
III. Neked kell
különbséget tenned a jó és rossz között
n Csak
amit Isten ad, abban találj örömet!
v 5Móz
26:10b-11.
n Ne
a rosszon törd a fejed!
v Fil 4:6-8.
n Különbséget
tehetsz jó és rosszz között.
v Lásd: az Éden kertben, Kainnál és az
Özönvíznél.
n Válaszd
a jót és élhetsz. 5Móz 30.
IV. Akkor válik igazán
jóvá, ha hálaadással élsz azzal
n Mindennel
hálaadással kell élned.
v Így szenteltetik meg számodra: az ige által és
a könyörgés által.
2013. december 21., szombat
Imaáhítat - december 26
Karácsony másodnapján, a reggeli imaáhítat igéje és témája:
1Tim 2:1-4 - Adjunk hálát, hogy Krisztus a bűnösök megváltásáért küldetett!
(Nem az első részből, hanem a második részből van az ige.)
Posted by
Borzási István
at
12:25
0
comments
2013. december 20., péntek
Intelmek Isten embere számára - 1Tim 1:18-20. 6:11-21.
Intelmek Isten embere számára
1Tim
1:18-20. 6:11-21.
(Ragadd meg az örök életet! – Örökélet
vasárnapja)
n
Timótheus Isten
emberének van nevezve – 11. v.
v Így van nevezve Mózes (5Móz 33:1), Sámuel (1Sám 9:6), Illés (1Kir 17:18) és
Dávid (Neh 12:24. Timótheus jó társaságban van!
v Mi is Isten emberei kell legyünk! Lásd: 2Tim 3:17. Isten embere az, aki
engedi, hogy Isten használhassa, bármikor.
v „De te…” - 3:10-14. 4:5.
I. Vitézkedjél jó
vitézséggel, harcold meg a
hitnek szép harcát! – 1:18-20. 6:12.
18
Ezt a parancsolatot adom néked, fiam Timótheus, a rólad való korábbi
jövendölések szerint, hogy vitézkedjél
azokban ama jó vitézséggel,
19
Megtartván a hitet és jó lelkiismeretet, melyet némelyek elvetvén, a hit
dolgában hajótörést szenvedtek;
20
Kik közül való Himenéus és Alexander, kiket átadtam a sátánnak, hogy
megtanulják, hogy ne káromkodjanak.
n
A görög
„agonidzó” atléták és katonák viselkedésére utal, akik mindent megtesznek, hogy
megnyerjék a harcot.
v A hívő élet egy harc. Harctéren vagyunk, nem játszótéren vagy sétatéren…
n
Ennek párhuzamos
szakasza Ef 6:10-13-ban van:
v „Végezetre, atyámfiai, legyetek
erősek az Úrban, és az ő hatalmas erejében. 11 Öltözzétek föl az Isten minden fegyverét, hogy megállhassatok az ördögnek
minden ravaszságával szemben. 12 Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek
ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a
gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak. 13 Annak okáért vegyétek föl az Istennek minden
fegyverét, hogy ellent állhassatok ama gonosz napon, és mindeneket elvégezvén
megállhassatok.”
v (1) Igazlelkűség öve, (2) megigazultság mellvasa,
(3) a békesség evangéliumának sarúja, (4) a hit pajzsa, (5) az üdvösség
sisakja, (6) a Lélek kardja és (7) az imádság.
n
Nem test és vér
ellen van tusakodásunk – vagyis, ez egy lelki harc.
n
Isten biztosítja
a fegyvereket és a győzelmet.
v Nekünk is van tennivalónk: Zsid 12:1-2. 1Kor 9:27.
Szabályszerűen!
II. Ezeket kerüld – azokat
kövesd! – 6:11. 20-21. v.
11
De te, óh Istennek embere, ezeket kerüld;
hanem kövessed az igazságot, az
istenfélelmet, a hitet, a szeretetet, a békességes tűrést, a szelídséget.
20 Óh Timótheus, őrizd
meg ami rád van bízva, elfordulván
a szentségtelen üres beszédektől és a hamis nevű ismeretnek ellenvetéseitől;
21
Amellyel némelyek kevélykedvén, a hit mellől eltévelyedtek. Kegyelem veled! Ámen.
n
„Ezeket kerüld” – azt jelenti: „határold el
magad tőle”, „különülj el ezektől”.
v A veszélytől tartózkodj.
n
„Kövesd” – azt
jelenti, hogy „szaladj utána”, ne tágíts, mindenképp érd el. Mit? Hat dolgot:
v az igazságot,
v az istenfélelmet,
v a hitet,
v a szeretetet,
v a békességes tűrést,
v a szelídséget.
n
„Kísértsétek
meg magatokat, ha a hitben vagytok-e? magatokat próbáljátok meg.” – 2Kor 13:5
III. Mondd meg, tégy
bizonyságot! – 6:12-13. 20-21. v.
17 Azoknak, akik gazdagok e világon, mondd
meg, hogy ne fuvalkodjanak fel, se ne reménykedjenek a bizonytalan
gazdagságban, hanem az élő Istenben, aki bőségesen megad nékünk mindent a mi
tápláltatásunkra;
18
Hogy jót tegyenek, legyenek gazdagok a jó cselekedetekben, legyenek szíves
adakozók, közlők,
19
Kincset gyűjtvén magoknak jó alapul a jövőre, hogy elnyerjék az örök életet.
12 Harcold meg
a hitnek szép harcát, nyerd el az örök életet, amelyre hivattattál, és szép
vallástétellel vallást tettél sok bizonyság előtt.
13 Meghagyom néked Isten előtt, aki megelevenít mindeneket, és Krisztus Jézus
előtt, aki bizonyságot tett Poncius Pilátus alatt ama szép vallástétellel.
n
Ezek a
felszólítások a Timótheus hűségére utalnak: ha ezt nem teszi, akkor nem lesz
hűséges az Ő Urához.
v 17. v. „Akik gazdagok e világon, mondd meg, hogy ne fuvalkodjanak fel,
se ne reménykedjenek a bizonytalan gazdagságban”
v Hirdetnie kell az Igét!
n
20a. v. „Őrizd meg, ami rád van bízva!”
v Ezzel el lehet tévelyedni a hittől! – 21. v.
n
Timótheus „szép
vallástétellel” vallást tett. Ezt tükörképe Jézus Krisztus bizonyságtételének
Pilátus előtt. Az Úr Jézus vallást tett arról, hogy:
v Ő csakugyan Király.
v Az Ő országa nem e világból való.
v Azért jött és azért született, hogy bizonyságot tegyen a világosságról.
Befejezés:
14 Hogy
tartsd meg a parancsolatot mocsoktalanul,
feddhetetlenül a mi Urunk Jézus Krisztus megjelenéséig,
15 Amit
a maga idejében megmutat ama boldog és egyedül hatalmas, a királyoknak királya
és az uraknak Ura,
16 Kié
egyedül a halhatatlanság, a ki hozzáférhetetlen világosságban lakozik; akit az
emberek közül senki nem látott, sem nem láthat: akinek tisztesség és örökké
való hatalom. Ámen.
n
Isten jellemzése:
v boldog
v egyedül hatalmas
v az Övé a halhatatlanság
v hozzáférhetetlen világosságban lakozik
v senki sem látta
v Uraknak Ura és Királyok Királya.
Posted by
Unknown
at
13:25
0
comments
Labels: 1Tim 1:18-20, 1Tim 6:11-21
2013. december 18., szerda
A gonosz szőlőmunkások példázata - Mt 21:33-46
Karácsony harmadnapjára van kijelölve a gonosz szőlőmunkások példázata. Erről az idén elhangzott prédikációt olvashatjátok és meghallgathatjátok ITT (Mt 21:33-46).
Posted by
Unknown
at
13:49
0
comments
Ne legyen személyválogatás! - Jak 2:1-13
Ne legyen személyválogatás!
Jak
2:1-13
n
Apró dolgok
érvénytelenné tehetik az istentiszteletedet!
v Mint például a személyválogatás. Ez a szó csak az ÚSz-ben fordul elő.
v A bíró magatartása, aki nem az igazságra nézve ítél, hanem az ügyfél
anyagi, társadalmi, gazdasági hatalmára nézve pártoskodik.
n
Krisztus
gyülekezetében nincsenek kasztok, rendek, hierarchia.
v Isten nem nézi az ember arcát/személyét – nászá’ pánim
v 3Móz 19:15 – „Ne kövessetek el
igazságtalanságot az ítéletben; ne nézd a szegénynek személyét, se a hatalmas
személyét ne becsüld; igazságosan ítélj a te felebarátodnak.”
v 5Móz 1:17 – „Ne legyetek személyválogatók az
ítéletben: kicsinyt úgy, mint nagyot hallgassatok ki; ne féljetek senkitől,
mert az ítélet az Istené; ami pedig nehéznek tetszik néktek, én előmbe
hozzátok, és én meghallgatom azt.”
v ApCsel 10:34-35 – „Péter pedig megnyitván száját,
monda: Bizonnyal látom, hogy nem személyválogató az Isten; Hanem minden
nemzetben kedves ő előtte, aki őt féli és igazságot cselekszik.
I. A
személyválogatás szemléltetése – 1-4. v.
n
Vajon ez csak egy
fiktív eset? Vagy egy gyakran előforduló esemény?
v Keresztyén gyülekezetről van szó? Vagy zsinagógáról? – 2. v.
v aranygyűrűs, fényes ruhában – szegény, szennyes ruhában
v ülj – állj
v ide – ott
v szépen – lábzsámolyom alá…
n
Magunk elé
képzelhetjük az imaházat: vannak székek, padok, állóhelyek. A szószék közel
volt a bejárathoz (mert a zsinagógákban a Tóra tekercs szekrénye közel volt a
bejárathoz: a prédikátor a gyülekezettek szemben, Jeruzsálemnek háttal foglalt
helyet.)
v Jakab direkt beszéddel prédikál: felszólít, kérdez, választ vár,
ellenpárokat alkot. Az 5. verstől a sorrend megfordul: a szegény kerül előre.
II. A
személyválogatás hiábavalósága – 5-9. v.
n
1Kor 1:27 –
kívülről szegények, de belül gazdagok, a hitben.
v 2Kor 6:10 – „mint szegények, de sokakat
gazdagítók”
v 2Kor 8:9 – „szegénnyé lett érettetek, hogy ti az ô
szegénysége által meggazdagodjatok”
v Jel 2:9 – „Tudom a te dolgaidat és nyomorúságodat
és szegénységedet (de gazdag vagy)”
n
Az első
gyülekezet segítette a szegényeit.
n
Az ige
elmarasztalja a gazdagokat.
v mert elnyomják a szegényt
v mert törvény elé hurcolják a szegényt (- megkezdődött az üldöztetés?)
v mert káromolják azt a szép nevet – „keresztyén = krisztusi”
n
Nem a világ
értékrendjét kell követni!
III. A
személyválogatás teológiai elítélése
n
Isten
kiválasztotta a szegényt
n
Isten maga
szegénnyé lett Jézusban
n
A
személyválogatás kizárja a szeretetet.
v Az irgalom gyakorlása és elvárása között összefüggés van.
Posted by
Borzási István
at
13:38
0
comments
Labels: Jak 2:1-13
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)