2015. február 14., szombat

A kövek fognak beszélni - Józs 4:1-9


A kövek fognak beszélni
Józs 4:1-9
1 Mikor pedig az egész nép teljesen általment a Jordánon, szólott az Úr Józsuénak, mondván: 2 Vegyetek magatokhoz a népből tizenkét férfiút, egy-egy férfiút egy-egy nemzetségből. 3 És parancsoljátok nékik, mondván: Vegyetek fel innét a Jordán közepéből, arról a helyről, ahol bátorsággal állnak a papok lábai, tizenkét követ, és vigyétek át azokat magatokkal, és tegyétek le a szálláson, ahol megháltok ez éjszaka. 4 Előhívta azért Józsué a tizenkét férfiút, a kiket az Izráel fiai közül rendelt, egy-egy férfiút egy-egy nemzetségből, 5 És monda nékik Józsué: Menjetek át az Úrnak, a ti Isteneteknek frigyládája előtt a Jordán közepébe, s vegyen fel mindegyikőtök egy-egy követ az ő vállára, az Izráel fiai nemzetségeinek száma szerint, 6 Hogy legyen ez jelül köztetek. Ha kérdezik majd ezután a ti fiaitok, mondván: Mire valók néktek ezek a kövek? 7 Mondjátok meg nékik, hogy kétfelé vált a Jordánnak vize az Úr frigyládája előtt, mikor általment a Jordánon; ketté vált a Jordánnak vize, és ezek a kövek emlékeztetőül lesznek az Izráel fiainak mindörökre.
8 És úgy cselekedtek Izráel fiai, amint megparancsolta Józsué, és felvettek a Jordán közepéből tizenkét követ, amint megmondta az Úr Józsuénak, az Izráel fiai nemzetségeinek száma szerint, és általhozták magokkal az éjjeli szállásra és ott letették azokat.
9 Tizenkét követ állított fel Józsué a Jordán közepén is, azon a helyen, ahol álltak a frigyládát vivő papok lábai; ott is vannak mind e mai napig.

n Életünk egy vándorút, egy folytonos tanulás. Mint Izráel esetében, a mi esetünkben is Isten a vezetőnk és tanácsadónk.
n Izráel közvetlenül Isten vezetése, irányítása alatt volt. Megáldotta őket sok áldással, meg is feddte őket, ha szükséges volt.
n A hívőket most Isten Lelke és az Ige vezeti. Halljuk meg az Isten szavát, lássuk meg, hová és hogyan akar vezetni minket az Isten!
n A nevelés célja a következő generációnak a formálása. Isten gondolt a fiakra.

I. Az emlékezés kövei – 1-6a. v.
n Fennáll a feledékenység veszélye.
v  hálaadás: győzelmek, áldás, csodák.
v  bűnbánat: hitetlenség, bukás, elfordulás.
v  tanulás: kérdések, ismétlések
v  reménység: Zsid 13:8
n Emlékezz
n Hogy Isten csodát tett.
n Hogy a szükség idején az Úr közbelépett.
n Hogy Istent semmi és senki nem gátolhatja meg. Nem oly rövid az Ő keze…
n Hogy Ő az Úr égen és földön.
n Ugyanazt megismételte velünk, mint amit atyáinkkal tett. Ő újra megteheti.
n Megszabadíthat. Megváltoztathat. Meggyógyíthat.

II. A tanítás kövei – 6b-7. v.
n Miért? A gyermekek megkérdezik majd: „Mire valók néktek ezek a kövek?” Ez alkalmat ad arra, hogy elmondják Istennek csodáit.
n Kíváncsiságot támasztó kövek voltak azok. Csak hadd kérdezzenek! Úgy tanulnak!
n Az édesapák, szülők kellett válaszoljanak a kérdésre. Ők kellett a gyermekeknek megmagyarázzák, hogy mit jelent az a jel.
n A legjobb tanító a gyermekek számára a szülő, ezt nem pótolhatja semmi és senki. A legerősebb benyomást az ember szívére gyermekkorban lehet adni. Akkor még könnyen fordítható, még hajlik.
n Mint egy nagy fa, amelyik már megnőtt, de görbére nőtt, semmi úton nem lehet kiegyenesíteni. De mikor még kicsiny, akkor még lehet hajtani, jobbra, vagy balra.
n Végül öreg korban is csak az marad meg, amit gyermekkorban megtanultál.
n Isten elvárja a hívőktől, hogy az Ő hírnevét tovább vigyék nemzettségről nemzettségre.
n Hogyan tegyük? Izráel népe köveket gyűjtött és emléket emelt, hogy a gyermekek kérdezzenek.
n Szomorú, ha nincsenek kövek, és nem emeltek Istennek emléket! Szomorú, ha nincs bizonyságtétel, nincs mire emlékezni!
n Mi élő kövek vagyunk! Egyetemes papság, szent nemzet, megtartásra való nép. Élő bizonyságai Isten munkájának.
v  nem kérdeznek?
v  nincs emlék?
v  van emlék, de nem látják?
v  látják, de nem beszélünk róla?

III. Az egység kövei – 8-9. v.
n Tizenkét követ hoztak ki a Jordán medréből és elhelyezték őket Gilgálban.
n Az egység kövei voltak ezek,
v  mert a 12 törzs mindegyike jelképezve volt.
v  a Jordánon túli törzsek is.


2015. február 12., csütörtök

A gyermekek nevelése - Péld 22:6


A gyermekek nevelése
Péld 22:6

n  A szülőkkel való kapcsolat valódi polgárháborúba fajulhat a kamaszkor idejére!
v  Az első csatározások úgy 13 éves korban kezdődnek, aztán 18 tájékára totális háború dúlhat, minden fronton.
v  Később csökken a harci láz, de huszonéves korban is lehet otthon nagyon puskaporos a levegő...
Ø  Pedig mindez csupa olyan emberek között történik, akik őszintén szeretik egymást!

I. A mai helyzet különbözősége
n  Mindig voltak viták és generációs különbségek, de a maiak mégis másak.
v  Régebben a társadalom támogatta a család intézményét – mára legnagyobb ellensége lett.
Ø  A zenei fejlődésben könnyen lemérhető a változás. Lásd először Eddie Fisher, Oh, My papa című érzelgős dalát, 1953-ból:
Ó, papa, csodálatos voltál nekem,
Ó, papa, mindig jó voltál velem,
Senki oly kedves és szeretnivaló,
Olyan megértő nem lehet, olyan csupa-jó.
Elmúlt már az az idő, mikor térdére vett,
S hogy a könnyem is felszáradt, úgy nevetett.

Ó, papa, olyan vidám és imádnivaló,
Mindig jópofa, mindig bohóckodó,
Ó, papa, csodálatos voltál nekem,
Hiányzol nagyon, nem vagy már velem,
Ó, papa, ó, papa!
n  Innen látszik, hogy ha voltak is nézeteltérések, a család az család volt, és ezek voltak azok az érzések, amiket egy gyermek érzett az apja iránt.
v  De idézhetnénk József Attila Anyám, vagy Petőfi Egy estém otthon c. versét
n  Azóta a helyzet megváltozott: a filmek és dalok nagy része a nemzedéki lázadást tűzte zászlajára.
v  A rock ’n roll előbb humorosan, majd elfajultan, tömeg-kultúráltan a lázadást hirdette.
Ø  Abban az időben mindenki a fiatalok és öregek közötti „szakadékról” beszélt... A kamaszok és egyetemisták eldöntötték, hogy soha-de-soha nem fognak bízni a harmincon felüliekben! 
n  1968-ban az egyik sláger arról énekel, hogy megöli az apját. A szám végén puskalövés hallszik, melyet rettenetes hörgés és nyögés követ. (The Doors (Jim Morrison): The End, Viva Records.)
n  1984-ben már úgy énekelnek az apáról, mint undorító moslékról, nyápic kis senkiről, akit a klipben kilöknek egy emeleti ablakon. 
n  Egy évvel korábban az I Saw Your Mommy c. dalban az anya haláláról énekelnek:
Láttam az anyukád, és láttam halálát,
Figyeltem, hogy a vére hogy csordogált,
Összeragadtak az ujjai a levágott lábán,
Le is fotóztam, mert marha jó látvány.

Láttam az anyukád, és láttam a halálát,
Láttam, amiben feküdt, azt a nagy vértócsát,
Ennél szebbet assz’em, el se lehet gondolni,
Ahogy az anyukád épp előttem nyuvadt ki.
v  Sorolhatnám, mert van ennél még szörnyűbb is, ahol az anyát felgyújtják az ágyában, majd egy baseballütővel agyonverik, feldarabolják ici-pici miszlikbe... A lemezekből sok-százezer példányt adtak el.
Ø  Milyen rövid kellett ahhoz, hogy az érzelgős „Ó, papa” odajusson, hogy „Anya, ma éjjel meghalsz”. (Ice-T és Body Count: Momma’s Gotta Die Tonight, 1992.)
n  Amint említettem, mindennek a családellenes hangulat, az egész világon.
v  Amihez hozzájárul a drogfogyasztás, a szexre és erőszakra buzdító propaganda, a rock-sztár ideál.
Ø  A Music TV, amely az összes létező adók közül a legrombolóbb hatású zenét sugározza, 75 országban, 231 millió házban vehető...
n  Én nem gyűlöltem a szüleimet – de volt, amikor mégis úgy gondoltam, hogy üresben jár a szájuk. (James Dobson is beszél hasonlóról...)
v  Történt veled ilyesmi? Őrzöl ilyen sebeket? Okoztál te is fájdalmat?
Ø  Miért van ez? Hiszen a szüleitek őszintén szeretnek és bármit készek lennének megtenni!

II. A baj oka: a hatalmi harc
n  Ki ne szeretne főnök lenni? Már az egynapos csecsemő is irányítani akarja a körülötte élő felnőtteket, a maga módján!
v  Ez történik, ha a gyermek elszökik, ha nem hajlandó házi feladatot írni, ha a két házastárs veszekszik a pénzen... A központi üzenet: „Nem engedem, hogy mások irányítsák az életem, mert a saját dolgaimról a magam feje szerint akarok dönteni.”
v  Az irányítás megszerzését akarja mindegyik... 
Ø  Sok fiatal nem hajlandó megvárni, amíg az önállóságot fokozatosan, a felnőttá válás folyamatában, a tapasztalat és felelősségérzet fejlődősével együtt részletekben kapja meg... Mindent egyszerre, és most akar! Jogot akar mindahhoz, amit e felnőttek tesznek.
n  A szülők dilemmába kerülnek: folytatniuk kellene gyermekük nevelését, hiszen még kiskorú. De azt is tudják, hogy gyermekük fölötti hatalmuk korlátozott.
v  Még tizenévesek között is rendkívüli nagy eltérések lehetnek, a fejlődés terén. Van, aki 16 évesen már felnőtt, míg a másiknál teljességgel hiányzik az önkontroll...
n  Gyermeket nevelni olyan valami, mint papírsárkányt eregetni szélcsendben: apa és anya rohannak lefele a domboldalon, kezükben a zsinór, aminek a végén ott bukdácsol a jópofa kis sárkány, de nem akar felemelkedni. Aztán mégis felszáll... 4-5 méterre odább újra leesik. Egyre több veszély leselkedik rá: villanydrótok meg terebélyes fák... Ijesztő. Felemelkedik-e egyáltalán? Aztán hirtelen szél támad, és felrepíti a magasba. Száll, száll, egyre magasabbra, engedik a zsineget olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak tudják... egyre nehezebb tartani... már csak a végét tartják... két újjal, lábujjhegyen... aztán nem bírja tovább: a sárkány elszabadul! Apa és anya állnak és nézik, hogyan száll a napfényben egyre magasabbra, míg eltűnik szemük elől.
v  Gondolj bele, vajon mit éreznek ők az elengedés pillanatában!
n  Természetes, hogy amíg gyermek vagy: alárendelt viszony van: még nem tudod eldönteni, hogy mi a jó és mi a rossz.
n  Ez majd mellérendelt viszonnyá fejlődik: barátok lesztek.
n  Ezt követi a szerepcsere fordított viszonya: ahogy öregednek, már ők függnek tőled... Te magad válsz gyermekeid „fiává” vagy „leányává”.

III. Megoldások
n  Az „amish” módszer
v  Kicsi kortól kezdve szigorú szabályok szerint nevelnek, beosztva minden percet. 16 éves korig.
Ø  16 éves korban egyszerre „felszabadulnak”, és minden korlátozás véget ér: szabadon ihat, cigizhet, randizhat, házasodhat – bármit megtehet, olyasmit is, amitől a szülők haja az égnek áll!
Ø  De nagy részük nem úgy tesz! Bár elhagyhatnák a közösséget, legtöbbjük mégsem teszi.
v  Szerintem ez a „rumspringa”-elv minálunk nem vezetne jóra. Nem alkalmazható: a hirtelen keletkező hatalmi űr beláthatatlan károkkal járhat.
n  A fokozatos „felnőtté avatás”
v  A jogok átruházását kicsi korban meg kell kezdeni, és apró lépésekben haladni előre.
Ø  Ha a gyermek be tudja fűzni a cipőjét, akkor hagyni kell, hogy tegye, sőt, attól kezdve el is kell várni tőle! Ha nem téved el iskolába menet, át tud kelni az úton, akkor el lehet engedni egyedül. Évről-évre egyre több szabadságot, és azzal együtt felelősséget ruházni rá.
v  Persze, ehhez lenne egy pár hozzáfűzni valód, ahogyan a szüleid teszik, vagy nem teszik ezt.
v  Legyél türelmes hozzájuk: szülőnek lenni nagyon nehéz dolog, manapság. Még azok is összezavarják a dolgokat, akik nagyon akarják jól csinálni...
v  Készülj fel lélekben arra, hogy te sem leszel tökéletes szülő, bármennyire szeretnél... Mikor neked lesz gyermeked,, látni fogod, hogy ugyanazokért a hibákért fog neked szemrehányást tenni, amelyeket annak idején te felróttál a szüleidnek.
n  Tudnod kell, mikor jött el az ideje, hogy elköltözz hazulról.
v  Vannak huszonévesek, akik szüleik nyakán élnek, mert nem tudja, mihez kezdjen önmagával. Ez generálja a bajokat.
Ø  Így szüleid továbbra is „kisfiam/kislányom” kezelésben részesítenek... Nem tudnak rád úgy tekinteni, mint felnőttre.
Ø  Idegesíteni fogja őket, ahogyan élsz: ahogyan rendezed (vagy nem rendezed) a szobádat – tetanuszoltást kell kérni, mielőtt valaki belépne... Nem szeretik, hogy milyen zenét hallgatsz... Ők korán kelnek, te pedig versenyt alszol a mormotával... Apád autóját úgy vezeted, mintha kamikaze autóiskolában tanultál volna...
v  Egyik családban a hadiállapot azt eredményezte, hogy a szülők kifüggesztettek egy hirdetést a hűtőszekrényre: SRÁCOK! Elég már ŐSETEK állandó piszkálódásaiból? RAJTA! Költözzetek el, szerezzetek magatoknak állást, és fizessétek ki a saját számláitokat! MOST tegyétek, amikor még mindent tudtok!
Ø  De a fiúk nem értették meg a célzást... A TV-t nézték, és azon vitatkoztak, hogy ki vigye le a szemetet...
n  Ha túlzottan sokat ülsz a szüleid nyakán, olyan vagy, mint az a bébi, aki nem siet a megszületéssel... Miért is tenné? Minden oka megvan, hogy ott benn maradjon még egy kicsit... ott meleg és biztonság van, ráérős világ, ahol minden kívánsága teljesül: nem kell tanulni, dolgozni, szót fogadni...
v  De hát, Isten úgy rendelte, hogy 9 hónap után, tetszik, nem tetszik, meg kell születni! Muszáj! Mert másképp megrekedne a fejlődésben – kénytelen megszületni még akkor is, ha kicsit hideg ez a világ, és kapni is fog egy párat a fenekére... Mindenki jól jár, ha végre megszületik, főképp az édesanyja.
v  Egy nap el kell vágnod a köldökzsinórt, és a magad lábára kell állnod!
n  Ha elköltöztél és azután visszaköltöztél, tapasztalnod kel, hogy szüleid semmit sem változtak az évek során: továbbra is meg akarják mondani, hogy mit egyél, mit vegyél fel, kivel barátkozz... És ilyenkor robban a bomba!
v  Van, aki 18 évesen „szabad” lehet, mert elköltözik egy másik városba... Némelyek ilyenkor megvadulnak. Mások „rákapnak” a szabadságra és nem hajlandók feladni.
v  Adj időt a szüleidnek, hogy ők is „megtanulják”, hogy te felnőtt lettél... Ne akarj mindent egyszerre! Egyenrangú félként fognak kezelni, de ahhoz idő kell.

2015. február 10., kedd

Isten titkainak sáfárai - 1Kor 4:1-5


Isten titkainak sáfárai
1Kor 4:1-5

Úgy tekintsen minket az ember, mint Krisztus szolgáit és Isten titkainak sáfárait.  2 A mi pedig egyébiránt a sáfárokban megkívántatik, az, hogy mindenik hívnek találtassék.  3 Rám nézve pedig igen csekély dolog, hogy ti tőletek ítéltessem meg, vagy emberi ítéletnaptól; sőt magam sem ítélem meg magamat.  4 Mert semmit sem tudok magamra, de nem ebben vagyok megigazulva; aki ugyanis engem megítél, az Úr az.  5 Azért idő előtt semmit se ítéljetek, míg el nem jő az Úr, aki egyrészt világra hozza a sötétségnek titkait, másrészt megjelenti a szíveknek tanácsait; és akkor mindenkinek az Istentől lesz a dicsérete.

n Jézus váltsághalála nemcsak bűnbocsánatot eredményezett, hanem azt is, hogy szolgálatába állított bennünket. Lehetségessé vált az üdvösség, de lehetségessé vált a neki való szolgálat is – ingyen kegyelemből.
n Aktív résztvevői vagyunk az evangélium ügyének, a hit szép harcának.
n Úgy kell tekintsük földi életünket, mint szolgálatot Krisztus háztartásában. Kiadta a munkát, de visszatér, és számon kéri szolgáit… (Lk 12. Mt 25:14-30)
n Figyeljük meg, hogy mit jelent a sáfárság, mi az, amit a sáfároktól megkövetelnek, és mi ennek a haszna.

I. A sáfárság jelentése
n A sáfárság egy régi, elfelejtett, divatját múlt kifejezés.
n A szóval együtt a sáfárság gyakorlata is kiment a divatból.
n Pedig jó lenne ráébredni, hogy mindnyájan sáfársággal vagyunk megbízva.
v  „Ki-ki amint kegyelmi ajándékot kapott, úgy sáfárkodjatok azzal egymásnak, mint Isten sokféle kegyelmének jó sáfárai.” – 1Pt 4:20.
v  „Ami pedig a sáfárokban megkívántatik, az, hogy mindenik hívnek találtassék.” – 1Kor 4:2.
n A „sáfár” olyan szolgát jelent, akit az ura megbízott azzal, hogy őrködjék vagyona felett, kezelje azt. Nem a sáfár az úr, hanem csak háziszolga, aki urának javaival gazdálkodik.
n A sáfárság azt jelenti, hogy minden anyagi és szellemi vagyonom kizárólag az élő Isten tulajdona. Az övé az idő, a nemzet, a család, a pénzem, a házam, a testem, a lelkem, a szabadidőm, az ügyességem, minden képességem, az Ő tulajdona a gyermekem és az házastársam.
v  Olyan az életem, mint egy nagy háztartás. Egyéni, családi, és köznapi vagy hivatalos szobáiban egyetlen bútordarab sem az enyém, maga a lakás sem öröklakás, nem én vagyok a tulajdonos. Isten az úr. Én csak gondviselője vagyok az Ő tulajdonának.
n Ez épp az ellenkezője annak, ahogyan sokan élik az életüket. Nagy a kísértés az elbizakodásra és az úrhatnámságra. Pedig csak sáfárok vagyunk.
n Olyan dicsőséget és elismerést tekint magától érthetőnek, ami valóban nem őt illetné meg, hanem az Istent, akitől a megbízatást és képességeit kapta.
n Néha elhiszi az ember, hogy joga van a pénzével és idejével úgy gazdálkodni, ahogyan akar!
v  Az Istennel is hajlandó perbe szállni, ha elvesz tőlünk valakit vagy valamit, akit annyira magunkénak tartottunk, hogy úgy véltük, még Istennek sem lehet semmi köze hozzá.
n A sáfárság tudatának hiánya abban is meglátszik, hogy ha adunk is valamit az Istennek, időt, szolgálatot, pénzt, úgy véljük, hogy valami jótéteményt gyakoroltunk, áldozatot hoztunk.
n A sáfár tudja, hogy az Úrnak megvan a jogcíme arra, hogy bármit kérjen tőle. Minden, amivel rendelkezik, csak bizományban van nála. Istent illeti meg a gyümölcs és a tulajdonjog.
n A sáfárnak kötelessége elismerni, hogy minden, amije van, az Isten

II. A sáfárság követelménye
n „Ami pedig a sáfárokban megkívántatik, az, hogy mindenik hívnek találtassék.”
n Ez tehát egy bizalmi állás. Nem szívesen bízzuk vagyonunkat másra, sem megőrzésre, sem a vele való gazdálkodásra. Esetleg akkor kelthet bizalmat, ha valakit többször kipróbáltunk, és megmutatkozott a hűsége.
n Ilyenek vagyunk mi emberek. De Isten előre megbízik mindenkiben. Minden emberre rábíz valamennyit örökkévaló drága értékei közül. Az egyiknek művészi tehetséget ad, a másiknak különleges értelmet, a harmadiknak sok szabadidőt, a negyediknek nagy örökséget. Ránk bízza ezeket, anélkül, hogy kiérdemeltük volna. Felfogadja a sáfárokat, és magukra hagyja, hogy sáfárkodjanak a rájuk bízottakkal.
v  Mivel a Gazdánk távol van, sokan úgy viselkednek, mintha nem is térne vissza. Pedig visszatér! Számon kéri még a szavaidat is, hát még a vagyonodat és a családodat!
n Vannak tékozló és hűtlen sáfárok, akik nem érdemlik meg a Gazda bizalmát. Amit a Gazda megkövetel a sáfároktól az, hogy hűek legyenek.
n Ki a hűtlen sáfár? Mit jelent hűnek lenni házastársadhoz, gyülekezetedhez, népedhez?
n Nem az a hű, aki nem követ el hibát, hiszen csak az nem követ el hibát, aki semmit sem tesz.
v  Az a hűtlen sáfár, aki semmit sem tesz.
v  Az is hűtlen, aki tékozol.
v  Az is hűtlen, aki túlfeszíti magát és összeroppan.
n Nem egyenlőképpen részesültünk a javakból: ki kevesebbet, ki többet kapott. Mindenkinek arról kell számot adnia, amit kapott. Isten nem kéri azt, amid nincs
n Légy hű sáfár ott, ahová állított az Isten, sáfárkodj teljes erődből azzal, amit kaptál, tedd azt, amit tudsz, de azt teljes szívvel és teljes lélekkel!

III. A sáfárság haszna
n A sáfárságból mindig haszna van a másik embernek is: „úgy sáfárkodjatok azzal egymásnak”.
n Nem elvárásaink kell legyenek másoktól, hanem készség a szolgálatra egymás felé.
v  Vannak terméketlen jólelkek, semmi rosszat sem lehetne rájuk mondani, csak az a baj, hogy jót sem. Elásták a rájuk bízott talentumot. Az egy talentumos ember nem lopott, hanem tétlenkedett. Nem tett semmit!
n A sáfárság nemcsak őrizetet jelent, hanem a javak kezelését, forgatását és hasznosítását.
n Nem úgy kell sáfárkodnod, hogy csak te magad látod hasznát, más senki. Teher, vagy áldás vagy a gyülekezet számára?
n Hánynak segítettél felszárítani a könnyeit, csillapítani az éhségét? Hányat vezettél oda Krisztushoz?
n Sáfárkodj úgy az időddel, hogy maradjon szerda esténként egy óra a lelked számára is!
n Megjön majd a sáfárok Ura és számot vet velük. Lesz ítélet!

n Az Úr nem a talentumokat jutalmazza, hanem a hűséget. Jól van, jó és hű szolgám! Többre bízlak ezután: Józsué… Dávid…

2015. február 7., szombat

A Szentlélek temploma - 1Kor 3:16-17. 6:19-20


A Szentlélek temploma
1Kor 3:16-17. 6:19-20


n A Szentlélek temploma az, ahol Isten jelen van:
v  Ott kijelentés van, ott áldozat van, ott áldás van. Ott Isten jelenléte megszenteli a helyet és a személyt.

I. A templom tulajdonjoga Istené (A Templom tulajdonosa)
n Mindenekelőtt az Övé, a teremtés jogán: ő teremtette.
n Másodszor az Övé, a megváltás jogán: Ő váltotta meg (6:20).
v  „Úgy számoljatok magatokkal, mint akik meghaltatok a bűnnek és éltek Istennek” - Róm 6:11.
v  Mint Istennek szolgái: Pál és Silás – Lásd: Róm 1:1, Tit 1:1, Fil 1:1, Flm 1:1, Illés: 1Kir 18:36.
n Az erőd, tehetséged, időd, házad, pénzed, kapcsolataid, családod… minden az Úré!
v  Lásd: „Szüret az ananászligetben” – (Homiletika, 59-67 old.)

II. A templom dísze a szentség (A Templom szentsége)
n Mivel Isten csakis szent helyen van jelen, ezért szent életre van szükség
v  Ő nem lakik együtt a bűnnel!
v  Nem „köztünk” van (pusztai vándorlás), még csak nem is „velünk” (karácsony), hanem „bennünk”!
n A szentséget tehát az ő jelenléte követeli meg.
v  „E hely nem egyéb, hanem Istennek háza”… 1Móz 28:16-17. Ne legyen „egyéb” hanem templom! (Egyéb lehet: szónokterem, kultúrház, divatház, stb…)
n A Szent Sátor Isten számára el volt különítve.
v  Míg a többi sátorban azt tehettek, amit akartak, a Szent Sátorba nem akkor mentek be, amikor akartak! Az „szent” (= félretett) sátor volt.
v  Ott más edények voltak, más személyzet – minden szent volt = félretett és tiszta. „Lesztek nékem papok birodalma és szent nép!” – 2Móz 19:6
n „Hiszünk egy egyetemes anyaszentegyházban, amely a szentek egyessége/közössége”
v  „Legyen szent és feddhetetlen” – Ef 5:26-27.
v  Fil 2:15-16. Isten lelke a „szentség Lelke” – Róm 1:4.

III. A templom Isten dicsőségének hordozója (A Templom dicsősége)
n A templom Istent kell magasztalja. Ott minden Isten dicsőségére van.
v  Lásd: Ézsaiás 6. Lásd: Salamon temploma – 1Kir 8:10-11.
v  Mit jelent a dicsőség? Elismerést, csodálatot, hódolatot, szeretetet, alárendeltséget, engedelmességet, magasztalást, dicsőítést…
n A templomot betölti az Isten dicsősége, és a templom ezt a dicsőséget tükrözi.
v  Ez volt Dávid vágya, imádságai (zsoltárai) végén: Zsolt 72:19.
v  Erre van szükség, mert „mindenki szűkölködik Isten dicsősége nélkül” – Róm 3:23.
n De Jézus Krisztus Isten dicsőségének visszatükröződése – Zsid 1:3.
v  A Szentlélek a dicsőség Lelke – 1Pt 4:14.
v  Nem mi vagyunk dicsőségesek, hanem csak a dicsőség hordozói. „Szenteltessék meg” – mint ahogyan a tükörrel oda hordozhatjuk a nap fényét, ahová akarjuk. Nem a tükör a fény forrása: az csak visszatükrözi.
v  Jézus az ő diadalszekerében hordoz minket. Mert „Krisztus jó illatja vagyunk” – 2Kor 2:14-15.

IV. A templomban szolgálatok vannak (A Templom rendeltetése)
n Mindenkor rendelkezésére kell álljunk Istennek, ha testünk a Szentlélek temploma. Készen kell lenni a szolgálatra.
v  Nem öncélú az életünk: Istennek szolgálunk.
v  Isten szabja meg szolgálatunk mibenlétét és helyét.
v  A szolgálat áldozatba kerül.

n „Légy kész a munkára, kérlek, ne várj másra!”