2008. január 12., szombat

Important activities

From last Sunday morning until Thursday evening I was away from home: Sunday I preached in Pericei. Monday-Tuesday I taught in Oradea at the Seminaries.

Wednesday and Thursday we were working on the Songbook for funeral services and on the new edition of the smaller sized church hymnal (The voices of faith).

Friday evening I was in Magherani, preaching at an evangelistic service. The new church bulding was full!

Tomorrow I will be home, preaching during the morning service in Targu Mures, followed by a so called "business meeting": finances and future projects will be discussed with the church members, and the reports will be presented. For this year the main headacke is that we have to change the heating system of the church! (The old one is not acceptable for European standars...) In the afternoon I will preach in Gornesti, and in the evening in Reghin. (Farewell services?...)

Next week, on Monday we will be together in Harghita Christian Camp with all the pastors of the churches in Szeklerland. I have to deliver the introduction to the discussion called: "How we prepare the evangelism in our churches?" Usually we have this time evangelistic services in most of our churches, until Easter. The Winter is the Summer for the soul.

Tuesday I will be in Oradea at the meeting of the Executive. Among other things we will prepare the Conference for the pastors (25th January) when we will discuss the project of the future building for the Seminary.

Wednesday and Thursday I will preach in Targu Mures at evangeslistic services.

Friday - teaching in Szeklerland Bible School.

Only Saturday will be available to prepare for Sunday. Because next Sunday I will be again in Pericei: after the morning service we are going to elect a new leadership for the church.

Please pray for these important activities!

2008. január 11., péntek

2Móz 20:4-6 - "Ne készíts bálványt!"

Ötnapos távollét után újra itthon (?) vagyok. (Perecsen után két napot Nagyváradon töltöttem a Teológiákoan, majd kétnapos zeneügyi bizottságunk volt Zilahon).
Remélem, hogy sokak számára nem mondok újat azzal, hogy a vasárnap délutáni igeszakaszokra (a tízparancsolatról) egy-egy igehirdetés található az Szövetség honlapján...
http://www.magyarbaptista.com/magyar/index.php?option=com_content&task=view&id=157&Itemid=58
A január 13-i délutáni ige a második parancsolatról szól:

A második parancsolat: „Ne készíts bálványt!”
2Móz 20,4-6


Gondolom hasznos lesz, ha megemlítem, hogy a Tízparancsolat két kőtáblára volt írva. Az első táblán voltak azok a parancsolatok, amelyek az ember Istennel való kapcsoltát szabályozták, a másikon az ember embertársával való kapcsolatát. A második tábláról gyakran hallani idézeteket, de az első tábla parancsolatai szinte ismeretlenek. Pedig ezek nincsenek egymástól függetlenítve! Az Istennel való kapcsolatunktól függ az, hogyan viszonyulunk az emberekhez.
Isten nem azzal kezdi, hogy ne paráználkodj, ne lopj, ne ölj... hanem azzal, hogy „Én vagyok az Úr, a te Istened”. Ebből ered például a második parancs, hogy nem készíthetsz bálványokat magadnak. De a többi is mind szorosan kapcsolódik az előbbiekhez: meg kell szentelned az Ő nevét, az Ő napját. Aztán ha Istennel helyes kapcsolatban vagy, akkor szinte magától érthető a többi, ami a második táblán volt.
Sokan szigorú tiltásokként érzékelik a Tízparancsolatot, és ezért erős ellenszenvük van mindenféle parancsolgatásra. Az ilyenek szokták emlegetni, hogy „nekem ne parancsolgasson senki”! Szeretném elmondani, hogy itt egyáltalán nem erről van szó. Egészen más az, ha kiírják az ajtóra, hogy „Dohányozni tilos!”, mintha egy dohányzó fiatalember nagyon szeretne együtt dolgozni édesapjával, és a műhelyajtóban szépen megegyeznek: „Jól van fiam, de ha velem akarsz dolgozni, akkor ugye nem dohányzol...” Ugyanis az együttmunkálkodás, a közösség követeli meg ezt, és az engedelmesség lelkülete a mérvadó.
Izrael együtt akart járni Istennel. A Sinai hegyen szövetségre lépett Istennel. A Tízparancsolat táblái a szövetség táblái voltak. Nem Isten erőltetett követelményei ezek, hanem Izrael önkéntes vállalása. Mivel Istennel szövetségre léptek, ezért ők többé nem paráználkodhatnak, nem lophatnak, nem ölhetnek, nem csalhatnak, és főként nem imádnak mást, csak az Urat. A Vele való kapcsolatból ered a tíz ige, ami nem az üdvösségre vezető út, hanem az Istennel való együttjárás tíz igéje.
Úgyhogy nem a bosszantásunkra adattak ezek a parancsolatok. A gépkocsivezető sem bosszankodik, amikor számtalan irányítótáblával meg közlekedési rendszabállyal találkozik, sorompóval, kötelező elsőbbségadással meg a villanyrendőr piros lámpájával. Tudja, hogy azok védelmére vannak felállítva. Ha élni akar, azokat figyelembe kell vennie. Isten is így tett: azért adta a tíz igét, hogy Izrael élhessen, még akkor is, ha a mindenható Istennel jár.
A második parancs tartalmazza a bálványimádás tiltását, beszél Isten igazságos ítéletéről és Isten végtelen hűségéről.

I.
A bálványimádás tiltásáról van tehát mindenekelőtt szó. „Ne csinálj magadnak faragott képet, sem semmi hasonlót azokhoz, amit az égben, a földön vagy a vizekben látsz, ne imádd és ne tiszteld azokat, mert én Él Qánná, féltőn szerető Isten vagyok.” Íme, az Úr, a te Istened kizárólagos jelleggel lép fel: nem oszthatod meg szíved mással, az csak az Övé lehet, csak az Urat a te Istenedet imádhatod, és csak neki szolgálhatsz. (Mt 4,10/b).
Szükséges egy kis történelmi áttekintést tennünk. A bálványimádásnak szomorú története van.
Izrael népe már ott a pusztában borjút öntött aranyból és imádta azt. A bírák ideje alatt valósággal virágzott a bálványkultusz. Hol Kánaán isteneit, hol a moábiak, az ammóniak isteni előtt hódolt. Aztán különösképpen Szíria Baál és Astarót istenpáros kultusza honosodott meg a választott nép között. Akháb Damaszkuszból küldte el az ottani bálványnak emelt oltár rajzát, melyhez hasonlót aztán a Jeruzsálemi templom előtt építtetett. Jeremiás hiába feddi a népet és az elöljárókat bálványimádásukért, azok továbbra is a bálványokat szolgálták. Abban az időben Jeremiás próféta ezeket mondta a bálványokról: „A népek bálványai csupa hiábavalóság, hiszen az erdő fájából vágják azt. Ácsmester kezei készítik bárddal. Ezüsttel és arannyal megékesíti azt, szegekkel és pörölyökkel megerősíti, hogy le ne essék. Olyanok, mint az egyenes pálmafa és nem beszélnek. Viszik, hordják őket, mert mozdulni nem tudnak. Ne féljetek tőlük, mert nem tehetnek rosszat, de jót tenni sem képesek. Nincs Hozzád hasonló, Uram. Nagy vagy és nagy a Te neved a Te hatalmadért. Ki ne félne Téged?” (Jer 10,3-5) Más helyen semmiségeknek, hiábavalóknak és ugorkaföldön levő madárijesztőknek nevezi a azokat. Mennyire igaza volt!
De jöjjünk kissé közelebb. A reformációt is bálványimádás robbantotta ki, az amulettek, kis szobrocskák, ereklyék, képek tisztelete, a szentek imádata és a Mária-kultusz. A teremtmény tisztelete a Teremtő helyett. Persze, még ma is hallani olyan bizonyságokat, hogy az én imádságomat Szent Antal vagy Szent Péter meghallgatta, mintha ilyen megtapasztalás igazolná a hozzájuk való imádságot. Jeremiás könyvében is beszél a nép olyat, hogy „amíg az ég királynéjának ital- és ételáldozatot vittek, addig beteltek kenyérrel, jó dolguk volt és semmi rosszat nem láttak. Mióta ezt nem teszik, szükség, fegyver és éhség miatt emésztetnek.” (Jer 44,17-18) Azonban Jeremiás világosan rámutatott bálványimádásuk gonoszságára, arra, hogy a megtapasztalásuk téves istenképeket alkotott számukra. A vallásnak, az Istenhitnek sohasem a megtapasztalásra kell épülnie, hanem a kijelentésre. Ez alkalommal magára a Tízparancsolatra.
„Ne legyenek néked idegen isteneid énelőttem, ne imádd és ne tiszteld azokat. Sem semmi hasonlót, amit a földön, az égben vagy a vizekben látsz.” Arról van szó, hogy ne próbáld magadnak elképzelni Istenről. Hitben járunk, nem látásban. Ne próbáld megformázni, lerajzolni, leírni Azt, akit nem foghatnak be az egeknek egei. Ne helyettesítsd Őt valami mással, amely csak halvány utánzata lehet az igazinak. Ne legyenek bálványaid!
Erre lehet, hogy azt válaszolod, hogy nincsenek! Hát, lehet, hogy nincsenek Ozirisz meg Baál szobraid, Molok, Kámós, Dágon, Apolló, Aphrodité előtt nem áldozol, de mégis lehetnek bálványaid, amolyan modern bálványaid. Ilyen bálvány lehet a szenvedélyed, a TV, a sport, a magyarok istene, vagy egy személytelen hamis isten-képzelet. Az Úr helyét elfoglalhatja az élettársad, a gyermeked, a diplomád, az Éned és a pénz. Régtől fogva gyártja az újabbnál újabb bálványait az ember! Talán te is ezt teszed? Most gondolj arra, Isten mindent látó szeme mit talál a szívedben, a házadban, a szobádban? Ki az, mi az, akinek szolgálsz? Ha bálványra találtál, akkor szenteld oda magad újra Istennek, mondd el Neki, hogy csak az Urat a te Istenedet akarod imádni és csak Neki akarsz szolgálni!

II.
Másodszor Isten igazságos ítéletéről beszél a második parancs. Azt mondja. „megbüntetem az atyák vétkét a fiakban harmad és negyedíziglen, akik engem gyűlölnek, de irgalmasságot cselekszem ezer íziglen azokkal, akik engem szeretnek és az én parancsolataimat megtartják”.
Sokan azt mondják, milyen borzasztó, Isten megbünteti az atyák vétkét a fiakban. Miért kellene nekem szenvedni azért, hogy nagyapám bűnös volt? Mások mentegetik Istent. Azt mondják, hát nézd meg az arányt: három vagy négy az ezerhez. Ha negyven évet számolsz egy emberöltőre, akkor az negyvenezer év. Még negyedrésze sem telt el Isten irgalmasságának...
De azt hiszem, nem kell sem vádolni sem mentegetni Istent. Sokkal mélyebb dolgokról van itt szó. Arról, hogy egy gyermek növekedését, fejlődését meghatározza az otthon légköre. Az otthoni élete kihat azután beszédjére, viselkedésére, kapcsolataira... Persze, van személyes felelősség is, hiszen Isten mindenkit személyesen fog elszámoltatni, mindenki a maga bűnéért fog bűnhődni, de az is igaz, hogy a szülők élete és példája a koporsóig végigkísér.
Egy ember élete legfeljebb addig tart, míg meglátja unokáit, esetleg dédunokáikat is: harmad- vagy negyedíziglen... Bűnei ilyen hosszan, egész életre szólóan kihatnak. És nemcsak őt fertőzi, hanem környezetét is! Mintha állandóan hordozná a felírást: vigyázat, fertőzésveszély! Mert aki otthon erkölcstelenséget látott, csúnya beszédet hallott, az könnyen meglehet, hogy ugyanazt fogja gyakorolni felnőtt korában.
„Meglátogatom az atyák vétkét a fiakban” - mondja az Úr. Ez Isten igazságos ítélete. De Isten látogatása nem mindig negatív. Meglátogatta Sárát, hogy ígéretét beváltsa és megszületett Izsák. Ruth 1. részében Isten meglátogatta az Ő népét, hogy adjon nekik kenyeret. Az atyák bűnei által is Isten kegyelme szól hozzánk! Ha Isten meglátogatja a fiakat, azért teszi, megtérjenek, Hozzá jöjjenek, hogy a bűn fertőzéséből kigyógyulhassanak, megtisztulhassanak és Vele közösségben élhessenek.
Sajnos, hogy gyakran épp az ellenkezője történik, mivel a bűn ragályos, hódít, fertőz. Kisiskolás koromban ha rácseppent a tinta a lapra, átütött a második és harmadik lapra is... Az nem elég, ha te megtisztultál: munkálkodnod kell azon, hogy környezeted is megtisztulhasson. Ézsaiás érezte, hogy nemcsak ő tisztátalan ajkú, hanem ugyanilyen nép között lakik. Dávid bűne kihatott másokra is. De az is igaz, hogy Jákóbért Isten megáldotta Lábánt is. Jézus Krisztusban pedig mindannyian áldást örököltünk, és arra hivattattunk, hogy ítélet helyett áldást örököljünk ezer íziglen! Milyen nagy kegyelem ez!
Az Ószövetség azzal fejeződik be, hogy Illés újra eljön, hogy „az atyák szívét a fiakhoz fordítsa s a fiak szívét az atyákhoz”. Isten azt akarja, hogy a nemzedékek között harmónia legyen ne szakadék, hogy áldást örököljenek, ne átkot.

III.
Mert harmadsorban Isten végtelen hűségét jelenti ki a második parancs: „irgalmasságot cselekszem ezer íziglen azokkal, akik engem szeretnek és az én parancsolataimat megtartják”.
Míg azokat, akik cserbenhagyják, helyettesítik, detronálják Őt, büntetéssel, igazságos ítélettel fenyegeti, addig a hűeket ezerszeres hűségéről biztosítja. Nem ember az Isten, hogy hazudjék. Minden igéje igaz és ámen. Hűnek lenni azt jelenti azonosképpen dönteni minden körülmények között. Megmaradni az ígéret mellett, és valóra váltani azt. Márpedig a második parancsolat szerint aki Istent szereti és az Ő parancsolatait megtartja, azzal ezerszeresen, egy örökkévalóságra szólóan irgalmasságot cselekszik Isten!
Azért, mert Isten hű. Erről beszél a természet, az évszakok váltakozása, az evangélium üzenete. Jézus Krisztus által Isten kezünkbe adta összes ígéretét. A kereszten látható Isten irgalmának és szeretetének kolosszusa, az ezerszeres kegyelem piramisa. Jézus Krisztusban hív az Isten irgalma, hogy szeressük őt, teljes szívünkből, teljes lelkünkből, teljes elménkből és teljes erőnkből. Jézus Krisztus által vár a kegyelem, a bocsánat, az új élet, az örökkévalóság. „Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsássa bűneinket, és megtisztítson minden hamisságtól.” (1Jn 1,9)

2008. január 4., péntek

Predikaciók

Az elmúlt két hétben sok prédikáció elhangzott, és nemcsak az én részemről...
Ami engem illet, nekem részben a Székelyföldön, részben a Szilágyságban kellett prédikálnom. Áldott legyen az Úr, Aki megáldotta a hirdetett igét!
Főképp, ha elköltözünk, és a prédikációk legtöbb esetben egy helyen hangzanak el, azok hamarosan elérhetők lesznek az Interneten. Erről majd még tájékoztatlak benneteket.

Prédikáció közben - karácsony második napján

Az istentiszteletek mellett különböző beszélgetésekre és látogatásokra is sor került az ünnepek alatt. Ezért is hála legyen az Úrnak! Ezek között különösen a szilveszteri alkalmat értékelem sokra. Kilenc család számolt be, akikért egyenként imádkoztunk. Ez olyan jó volt!

Néhány nőtestvér körében

Ebben a hónapban pakolászunk, hogy februárban elköltözhessünk. Aki segíteni tud, az február elsején jöjjön felrakni (Marosvásárhelyen), vagy másodikán lerakni (Perecsenben), habár ez utóbbi mindig könnyebben szokott menni... Aki ezeken a napokon nem tud, az számításba veheti a január 27-ét, amikor bemerítés is lesz Marosvásárhelyen, és a perecseni ének-zenekar idelátogat, vagy február 10-ét, amikor a beiktatásom lesz Perecsenben, és a maros megyeiek látogatnak oda. Előtte evangélizáló hetet szerveztünk, id. Veress Ernő, Bodor Sándor, Király Tibor, Kis-Juhász Vilmos, Bándi Sándor, Both József és Borzási Gyula részvételével. Vasárnap Budai Lajos, Szekrényes Pál, Borzási Pál, Király Tibor, Borzási Gyula és a Maros megyei hat lelkipásztor és két végzett teológus is jelen lesz. Mindenkit szeretettel várunk február 10-re, de az előtte levő evangélizálásra is!

2008. január 3., csütörtök

Az új gyülekezetben

Említettem, hogy Karácsony előtt (dec. 23) már Perecsenbe utaztunk a családdal, Szentestét is, és karácsony első napját is ott töltöttük. Majd másodnapjára hazajöttünk Marosvásárhelyre, de harmadnapjára én megint visszautaztam Perecsenbe. Itthon, Vásárhelyen szilvesztereztünk, de újév reggelére megint visszamentem Perecsenbe, és csak az éjjel jöttem haza.
Perecsenben az a gyakorlat, hogy szilveszterkor elhangzik a jegyző beszámolója a gyülekezet tagjairől, az újévi istentiszteleten pedig elhagzik a pénztáros beszámolója a pénzügyi helyzetről. A perecsnei gyülekeztenek jelenleg 316 tagja van. Egyébről nem írok (elég, ha én csodálkozom).
Az újévi istentisztelet végén készítettem egy felvételt a gyülekezetről. :)

A perecseni magyar baptista gyülekezet, 2008. jan. 1-én

2007. december 31., hétfő

Boldog Új Évet!

A boldog ember
Zsolt 1,1-6


Boldog ember az, a ki nem jár gonoszok tanácsán, bűnösök útján meg nem áll, és csúfolódók székében nem ül; 2 Hanem az Úr törvényében van gyönyörűsége, és az Ő törvényéről gondolkodik éjjel és nappal. 3 És olyan lesz, mint a folyóvizek mellé ültetett fa, a mely idejekorán megadja gyümölcsét, és levele nem hervad el; és minden munkájában jó szerencsés lészen. 4 Nem úgy a gonoszok, hanem, mint a polyva, a mit szétszór a szél. 5 Azért nem állhatnak meg a gonoszok az ítéletben; sem a bűnösök az igazak gyülekezetében. 6 Mert tudja az Úr az igazak útját; a gonoszok útja pedig elvész.

Az első zsoltár jellege olyan, hogy akár bevezetőként is szolgálhatna az egész könyvhöz, a második zsoltárral együtt. Olyan ez, mint egy prológ, előszó. De lehet bevezetője nemcsak a zsoltárok könyvének, hanem az új évnek is.
A hagyomány az első szoltárt Ezsdrásnak, a másodikat Dávidnak tulajdonítja. Áldásmondással, boldogmondással kezdődik a Zsoltárok könyve tehát, mégpedig egyes számban: „Boldog ember az!” Ez adja meg a himnuszok, a dicséretek könyvének a hangnemét.
Világosan, egyszerűen, határozottan írja le a boldog ember jellemét: negatívan, pozitívan és ellentétbe állítva. Három dolgot nem cselekszik: „nem jár a bűnösök tanácsa szerint, nem áll a vétkesek útjára, és nem ül a csúfolódók székébe”. Pozitív oldalról „gyönyörködik az Úr törvényében”, és nemcsak olvassa, hanem „elmélkedik arról éjjel-reggel”. Ezzel ellentétben ott vannak a „gonoszok”, (milyen sokan vannak!) akik olyanok, mint a polyva, amit szétszór a szél. Míg az előbbinek minden sikerül, amit tesz, ezek meg sem állhatnak az ítélet idején, de még az igazak közösségében sem!
Íme, két különböző embercsoport! A nagy különbség nem a gazdagok és a szegények között van, nem a tudósok és a tudatlanok között, hanem a bűnösök és az istenfélők között, a hívők és a hitetlenek között! Örök igazság, hogy amíg Isten oldalán boldogság van, addig az ellenkező oldalon romlás és veszedelem van. Egyfelől Isten áldása, míg a másik oldalon az Ő ítélete van. Boldog ember az, aki tudja, hogy a helyes oldalon áll!
Ha a „boldog ember” negatív, pozitív és kontraszt képeit vizsgáljuk, azt kell mondanunk, hogy ezek a Jézus Krisztusban hívő embert mutatják be. Azok a valójában boldog emberek. Lássuk tehát, milyen kell legyen egy hívő ember ahhoz, hogy boldog lehessen?

I.
Az első kép a boldog ember negatívuma, vagyis az, amit a boldog ember nem cselekszik.
Ezek között van először is az, hogy nem jár a bűnösök tanácsa szerint. Őszintén megvallom, én olyan ember vagyok, akinek szüksége van tanácsra. Vannak nehéz helyzetek, kérdések, amiket nem tudok jól megoldani egyedül. Szükségem van tanácsra. Vannak rendkívüli lehetőségek és kiváltságok, amiket nem tudok jól felhasználni, tanács nélkül. A magam fejétől többször rosszul döntöttem már. Nagy lelkesedéssel indultam tenni valamit, ahol hamarosan csődöt mondtam, mert mások tanácsát nem kértem ki, vagy nem hallgattam meg. Tanácsra tehát nekem is, de lehet másnak is szüksége van.
De az ige szerint nem mindegy, hogy minket ki tanácsol és mire. Nagy kérdés, hogy milyen tanácsra hallgatunk? Lehet egy jó tanácsa valakinek, de mert számodra nem szimpatikus, nem tartozik legközelebbi barátaid közé, ezért nem figyelsz reá. Aztán, ott van egy másik, akinek a tanácsa olyan jól hangzik… Igaz, nem annyira hívő ember, nem veszi komolyan a lelkieket, de olyan „reális”… Ismeri a politikai helyzetet, nagy befolyása van kinn is, benn is, és a józan ész is meg az érdekeid is azt súgják, hogy hallgass reá. Csak a lelkiismereted figyelmeztet, hogy ennek nem lesz jó vége. Ilyenkor döntened kell! Boldog akarsz lenni? A boldog ember nem jár a bűnösök tanácsa szerint!
Továbbá, nem áll a vétkesek útjára sem. Nem igaz az, hogy a cél szentesíti az eszközt. Sőt, az eszköz megszentségtelenítheti az eredményt is! A „vétkesek útja” a dolgok hogyanjára utal. Izraelnél a baj ott kezdődött, amikor olyan akart lenni, mint a többi népek (1Sám 8). Te, mint hívő ember, nem élhetsz úgy, mint egy hitetlen. Azoknak talán szabad, de neked nem: nem alkudhatsz meg a bűnnel. Nem állhatsz a vétkesek útjára!
De nem ülhetsz a csúfolódók székébe sem! Idáig csak a járásról és az állásról volt szó, de most jön az, hogy a boldog ember az, aki „nem ül” a csúfolódók székébe. Még hogy megáll egyik-másik, az még hagyján, de amikor valaki már beleül, és ott kényelembe helyezi magát, ott jól érzi magát, az már nagy baj. A pletykálkodók, rágalmazók, susárlók, csúfolódók között ülni, ez nem eredményez boldogságot. Milyen széken ülsz? A boldog ember nem ül a csúfolódók székébe. Még ma ülj át egy másik frakcióba, ha boldog akarsz lenni ebben az újévben!

II.
Következik a boldog ember pozitívuma, amelyről csak egy lényeges dolgot mond a zsoltáros: azt hogy az Úr törvényében gyönyörködik.
Az Úr törvényében való gyönyörködést nem lehet utánozni. Ez leolvasható az sugárzó arcokról. Ezzel ellentétben, egyik-másik ember arcáról az olvasható le, amikor bemegy az Istentiszteletre, hogy valahogy majd „elszenvedi”, „átkínlódja” ezt az órát is… Mintha a vasárnapi áhítat valami rettenetesen szomorú dolog lenne! Ha végignézel egy-egy gyülekezeten, sokfélét leolvashatsz az arcokról, de kevésről olvasod azt, hogy gyönyörködik abban, hogy ott lehet, élvezi az Úr jelenlétét, és a testvéri közösséget.
A gyönyörködést nem lehet szabályokkal kikényszeríteni. Egy orvos, tűzoltó vagy rendőr elvégezheti a munkáját anélkül, hogy gyönyörködne abban, amit tesz. Azonban a hívő ember életében nem így van. Boldog ember csak az lehet, aki gyönyörködik az Úr törvényében.
Az ige iránti szeretet, az abban való gyönyörködés azzal van kifejezve, hogy elmélkedik arról éjjel és nappal. Vizsgáljuk meg, hogy mit jelent ez. Zárkózzunk el a külvilágtól és olvassuk a Bibliát szünet nélkül? Ó, nem. Figyeljük meg, hogy az Úr Jézus hogy cselekedett: gyógyította a betegeket, etette az éheseket, részt vett egy menyegzőn... – de eközben elmélkedett az Úr törvényéről éjjel-nappal, sokféle elfoglaltsága mellett is.
Józsuének így szólt az Úr: „El ne távozzék e törvénynek könyve a te szádtól... mert akkor leszel jó szerencsés a te utadon, és akkor boldogulsz”. Hasonlít ez az első zsoltárhoz: „minden munkájában jó szerencsés lesz”. Persze, az ige ott kell legyen a szívünkben. De itt az ige azt mondja, hogy „a te szádtól” – vagyis erről még beszélgetni is kell, ezt még hirdetni is kell! A boldog ember egész lényét befolyásolja és átjárja az Isten igéje. Nem a Népújság, a Krónika, az Új Magyar Szó vagy a Szabadság. Nem, amit a Kolozsvári Rádió mond csupán, hanem az ige. Nem a legfrissebb futballmeccsek eredményei, hanem az ige. Az ember úgy lehet boldog ember, ha azon gondolkodik éjjel és nappal, amit az Úr mond. Akkor is, ha otthon van, akkor is, ha úton jár, amikor lefekszik, amikor felkel: éjjel és nappal (5Móz 6:6-7).

III.
Végül az ige a boldog ember kontrasztumát is bemutatja: „de nem úgy a gonoszok, hanem mint a polyva, amit szétszór a szél”. A folyóvizek mellé ültetett fa szembe van állítva a polyvával, amit szétszór a szél. Ilyen az igazak és a gonoszok közötti nagy különbség. Mert csak ez a két csoport van: igazak és gonoszok.
A gonoszok nem szükségszerűen „gonosztevők”, a mai értelemben. A zsoltár szerinti gonosz ember lehet tiszteletben álló úriember, üzletember vagy jó szakember, talán még vallásos is, aki eljár a templomba, imádkozik, olvassa a Bibliát, de akit a Biblia ezzel a rettenetes névvel illet, hogy „gonosz”. Vagyis istentelen, hitetlen, megtéretlen, bűnös. Akinek semmi köze nincs Jézus Krisztushoz és a megigazuláshoz. Akinek nincs élő hite, és akiről azt fogja mondani majd az utolsó napon, hogy: „távozzatok tőlem ti gonosztevők, sohasem ismertelek titeket” (Máté 7:23).
Ezzel ellentétben az igazak talán nyomorul bűnösöknek érzik magukat, de megbánták bűneiket és részesültek Isten megigazításában és az újjászületésben. Ők szilárdan állnak, mozdíthatatlanul, mint egy folyóvizek mellé ültetett fa. Ellenben a gonoszok olyanok, mint a polyva, amit szétszór a szél: üresek, bizonytalanok, hiábavalók, boldogtalanok…
Boldog új évet kívánok! Választani lehet: ha igazán boldog akarsz lenni, akkor válaszd az igét, válaszd az Urat!