2009. április 19., vasárnap

Néhány szó a helynevekről

Murádin László: Néhány szó a helynevekről
(Szabadság, 2009. február 28.)
http://www.szabadsag.ro/szabadsag/servlet/szabadsag/template/article%2CPArticleScreen.vm/id/22102

A helynevek nagy része egy-egy település határának eredeti, természeti sajátságait, jellegzetességeit tünteti fel. A talaj kiemelkedést jelöli az ilyen közszókkal, mint hegy, bérc, domb, halom, pad; a talajbemélyedést az árok, völgy, gödör, lyuk; a sík területet a mező, lapály, síkság; a vízrajzi viszonyokat a tó, ér, folyó, forrás, patak stb. köznevekkel nevezi meg. Ezek helynévvé válva alkotják a természeti helynevek alaprétegét. Egy településen belül a Hegy, csak egy bizonyos hegyre, a , csak egy bizonyos tóra vonatkozhat. Vannak bizonyos földrajzi köznevek, amelyek ma már nem tartoznak az aktív szókincshez. Helynevekben való előfordulásuk tehát a név régiségét jelenti. Ilyen a ’száraz völgy’ jelentésű aszó, a ’völgy’ jelentésű áj, a ’verőfényes domboldal’ jelentésű mál.

Más részüknek értelme teljesen elhomályosult, egykori köznévi jelentésük csak kikövetkeztethető. Ilyen a ’patakocska’ jelentésű erge, a ’víz’ jelentésű ügy, pl. Feketeügy, a ’folyó’ jelentésű , pl. Székelyjó stb.

Az „egyénibb” nevek alakulása annak a következménye, hogy a nevet adó közösség tájismerete bővült, a tájnak több pontját kellett az elnevezés által pontosan meghatározni, s így több hasonló helyszínformát kellett egymástól megkülönböztetni. A megkülönböztetés alapja lehet ezek nagysága (pl. Nagyhalom, Kisbérc), fekvése (Középtó, Alsómező), a talaj minősége (Lágyföld, Kövespad), a felszíni alakulások külső formája (Tekerőpatak, Kerektó).

A táj növényzetéről kapta talán nevét a legtöbb határrész (Szénás, Meggyes, Tölgyes, Körtvélyes, Csalános, Nyíres, Szilágy stb.). A növénytakaró hiánya szintén feltűnő jelenség (Kopaszhegy, Szárhegy). Egyes tájak állatvilága szintén megkülönböztetésül szolgálhat: Farkasmező, Sólyomkő, Hódostó, Csukástó. A táj egyes részei színének a környezettől való eltérése is szolgálhatott azok sajátos megjelölőjévé: Vereskő, Feketeerdő, Sötétvölgy.

A táj egyes részei nemcsak egymáshoz viszonyítva, hanem önmagukban is differenciálódhatnak. Ennek oka szintén a pontos helymeghatározásra való törekvés. Egy területnek az alja, mege a határrész aljára, mögöttes részeire vonatkozik. E tekintetben a legnagyobb szerepük az ún. személyesítő, emberiesítő helyneveknek van. A táj egy-egy kiemelkedő része alkalmas arra, hogy egyes részeit valamely élőlény megfelelő testrészeinek nevével nevezze: feje, szája, száda, homloka, háta, gerince, oldala, orra, lába stb.

A műveltségi helynevek csoportjában az embernek a tájban végzett cselekvései tükröződnek. Megváltoztathatja az ember a táj állatvilágát, amennyiben egyes fajokat, amelyekből haszna van egyéb fajok rovására tenyészt; változtat a növényvilágon: erdőket írt ki, legelőket tör fel, nádasokat szárít ki, s helyükbe a szükségletének megfelelő növényzetet telepít; módosítja a vízrajzi viszonyokat: mocsarakat csapol le, csatornákat épít, kutakat ás; házat, falut, várost épít stb. Ezek nyomait ott találjuk a helynevekben. Csak példaként említjük: a pásztorkodásra utal az Ököritó, Lócsapás, Borjúdéllő helynév. Az erdőírtásra pl. az Irtvány, Iratvány, Irtás, vagy Orotás, Ortvány, továbbá a Csutakos, Csonkás, Vágottrét helynevek. A mindig azonos helyen termesztett növényekről kapták a nevüket a Káposztásföld, Kenderes, Lenkert-féle határrészek. Feltűnően megváltoztatják a tájat a tájban emelt különböző rendeltetésű építmények. Helynévként szolgálnak az ilyen nevek mint Hamuház, Téglavető, Mészkemence stb.

Külön hely illeti meg a személynevekből vagy személynevekkel alakult helynevek csoportját. E nevek keletkezésének az alapja a valóságos birtoklás: ha ugyanis valaki birtokába veszi és hosszabb-rövidebb ideig birtokában tartja a táj egy részét, környezete az ő nevével különbözteti meg az egyéb földterületektől: Kovácsé, Mátyáskút, Miklóspálhegy stb. a legősibb és legjellegzetesebb magyar településnév-típus alakilag tökéletesen azonos valamely személynévvel, azaz egy-egy személynév anélkül válhatott helynévvé, hogy bármiféle toldalékkal (képzővel vagy összetételi utótaggal) egészült volna ki. Ilyen nevek pl. Ajton, Bács, Koppánd, Torda stb. A névadás módjának ez a formája Közép-Kelet-Európában ismeretlen. Személynevekből alakult román helységnevek például -eşti, -eni végződésűek: Bucur > Bucureşti, Costea > Costeni.

2009. április 16., csütörtök

Egyre kevesebben kötnek házasságot

A nemzeti statisztikai hivatal jelentése szerint a házasságkötések száma aggasztóan megapadt, miközben a születések száma két százalékkal nőtt. Az adatok a tavaly augusztusi és szemptemberi feljegyzéseket hasonlították össze. Szeptemberben 18.331 házasságkötés volt, 10.820-al kevesebb, mint augusztusban, tehát kevéssel több, mint tíz házasságkötés ezer lakosra. Közben a születések ezer lakosra 11,5 százalékra nőttek (20.227 élve született), 1,315%-al több, mint augusztusban. Persze, a házasságkötések elmaradása miatt megnőtt a házasságon kívül született gyermekek száma.

Kissé javult az elválási statisztika: 2.225 házasságot bontottak fel, ami 838-al kevesebb, mint augusztusban. Ugyanez a helyzet megismétlődött egy évvel korábban is. Ami igazán elgondolkodtató, az, hogy a házasságok száma 2007-ben 3800-al csökkent, és 2008-ban ugyanilyen mértékben folytatódott a visszaesés! (Forrás: Gardianul.)

Egyre istentelenebbé válik tehát itthoni társadalmunk is: kevesebben kötnek házasságot, de többen költöznek össze, (ha összeköltöznek), bitang gyermekeknek adva életet...

2009. április 7., kedd

Ünnepi Igék - imaáhítatra

Mivel a Vezérfonalból az idén kimaradtak az ünnep(ek) második és harmadik napjára előirányzott imaáhítati igék, ezeket itt közlöm, ahogyan azok meg kellett volna jelenjenek. Kérem, ahol szükség van rá, hozzátok az érintettek tudomására!

Április 10 - Nagypéntek
Imaáhítat: 1Pt 3,18 - Könyörögjünk, hogy a kereszt üzenete által sokan Istenhez legyenek vezetve.
Délelőtti igehirdetés: Jn 18,12-27 - A szenvedő Messiás kihallgatása
Délutáni igehirdetés: A szenvedő Messiás kínos kereszthalála

Április 12 - Húsvétvasárnap
Imaáhítat: Ef 1,15-23 - Imádkozzunk, hogy Isten hatalmának ereje meglássék rajtunk is, hívőkön!
Délelőtti Ige: Mk 16,1-12 - A feltámadott Krisztus hírnökei
Délutáni Ige: Jn 20,19-21 - Jézus a középen

Április 13 - Húsvéthétfő
Imaáhítat: ApCsel 1,8 - Kérjük, töltsön be Szentlelkével, hogy tanúi lehessünk feltámadásának!
Délelőtti Ige: 1Kor 15,1-11 - Krisztus feltámadásának tanúi
Délutáni Ige: Mt 28,1-10 - „Jöjjetek, lássátok! Menjetek, mondjátok!”

Április 14 - Húsvétkedd
Imaáhítat: Fil 1,20-26 - Imádkozzunk, hogy mi is elmondhassuk Pállal együtt: Nekem az élet Krisztus!
Délelőtti Ige: Luk 24,36-49 - Kétség és bizonyosság
Délutáni Ige: 1Kor 15,35-57 - Diadal a halál fölött


Május 21 - Mennybemenetel napja
Imaáhítat: Dán 7,13-14 - Adjunk hálát az Úr Jézus örökkévaló országáért és uralmáért!
Délelőtti Ige: Jel 1,1-8 - Az eljövendő Jézus dicsősége
Délutáni Ige: Jn 13,31-36 - Betekintés a mennybemenetel titkaiba


Május 31 – Pünkösdvasárnap
Imaáhítat: 1Kor 2,1-5 - Könyörögjünk, hogy szolgálatunk Léleknek és erőnek megmutatkozása legyen!
Délelőtti Ige: ApCsel 2,1-13 - A Szentlélek kitöltetése
Délutáni Ige: Lk 11,9-13 - Az Atya adománya

Június 1 – Pünkösdhétfő
Imaáhítat: Zsid 10,14-17 - Adjunk hálát a Lélek bizonyságtételéért!
Délelőtti Ige: Jn 16,4b-15 - A Szentlélek munkája
Délutáni Ige: Ef 4,1-10 - A Lélek egysége

Június 2 – Pünkösdkedd
Imaáhítat: 1Thessz 1,6-7 - Könyörögjünk, hogy a Szentlélek örömével fogadhassuk az igét a szorongattatások között is!
Délelőtti Ige: Mt 12,31-37 - A Szentlélek elleni bűn
Délutáni Ige: Zak 12,1-11 - A könyörület és könyörgés Lelke

2009. március 23., hétfő

Some news

A considerable time passed until may write again in English.
After the evangelistic weeks in the churches here we finished the course for Choir directors. 24 boys and girls had their "exam" on 1st March. In Varsolt (may smaller church) we had an evangelistic campaign immediately after then. I was invited to preach at some other services in Salard (13th March) and Aghires (15th March), and a group of young people accompanied me. Their ministry was very well received. Another important event was submitting my dissertation. The professors required one month for study, before my last exams. So, I am close to finalize this long process.
On March 6-8 we had the XV. TELEK meeting (Fellowship of pastors from Hungary and Romania, who are close to the border.) This is usually organized in such a way, that on Friday we have a plenary meeting, when we discuss different subjects/papers which are presented always by the guests, continuing on Saturday, in two groups (two locations). In the evenings the guests are invited to preach in different churches, having a closing, common service on Sunday. So, when we were in Nagyvarsány, Hugary, I had a presentation about the influence of democracy on our churches. (You may download it from theologos.ro .)This time, in Biharia, the subject was the revivals and their influence upon our churches, presented by the guests from Hungary, and pastor Sándor Bándi, who had worked more on this subject.
The pastors who were on the XV. TELEK conferences are on the pictures: the first one in Nagyvarsány, Hungary, the secong one in Biharia, Romania.


Through the help of David Greenaway, and the Pathhead Baptist Church in Scotland we were able to buy some Bibles. These were a very good help, just after the evangelistic weeks, when some people, who are interested, are coming to the church. There is a need for Bibles, and this is a good sign.

Please continue to pray for us, for the new friends, for our children, young people, ladies, widows and men, who all have different meetings during the week. Please pray for this weekend, when we will go to visit the churches in Mures, and opening the new church building in Sangeorgiu de Padure on 29th March. All the pastors from Szeklerland are invited, and hopefully the Choir and Brass Band of the church in Pericei will also be there.

2009. március 12., csütörtök

Égöv és horoszkóp

Mivel az utóbbi időben többször megtörtént, hogy az állatövi jegyeket (a hónapok népi elnevezéseit) összetévesztették a horoszkóppal, szükségesnek látom, hogy az égöv ilyenszerű megnevezéséről írjak egy pár sort.

A Nap égövi pályáját (állatöv = zódiákus), az ősrégi időben 12 jegyre osztották, amelyek az ekliptika (nappálya) mentén egyenként 30° kiterjedésűek. Ezek a tavaszi napéjegyenlőség pontjától (március 21) kelet felé számítva, a következő sorrendben következnek egymás után: kos, bika, kettős (ikrek), rák, oroszlán, szűz, mérleg, skorpió, nyilas, bak, vízöntő és halak. Az első hat jegyet, amely a hosszúság 0° és 180°-a között fekszik, „északi”, a többi hatot „déli” jegynek nevezik.

Az északi félgömb telének kezdetén a nap a bak, a tavasz kezdetén a kos, a nyár kezdetén a rák, és az ősz kezdetén a mérleg jegyébe lép. Innen van az, hogy a bak (december 22-január 19), vízöntő (január 20-február 18), halak (február 19-március 20), kos (március 21-április 19), bika (április 20-május 20) és ikrek/kettős (május 21-június 21) jegyeket felszálló–, a rák (június 22-július 22), oroszlán (július 23-augusztus 22), szűz (augusztus 22-szeptember 22), mérleg (szeptember 23-október 22), skorpió (október 23-november 21) és nyilas (november 22-december 21) jegyeket pedig leszálló jegyeknek is nevezik.

Ezek a jegyek a hosszúság megjelölésére is alkalmazhatók, és a régebbi naptárakban a Nap és Hold járásának megjelölésére használták. Ha azt mondjuk, hogy „a Hold hossza 25° a bakban”, akkor ezt azt jelenti, hogy a Hold a tavaszponttól 9 jeggyel (9 x 30° = 270°) és 25°-kal azaz 295°-kal keletre áll.

A naptár ilyenszerű beosztását a kínaiak régtől fogva ismerik, de az itt vázolt állatövi rendszer káldeai eredetű lehet. Az elnevezések onnan származhatnak, hogy minden jegyhez az ekliptika valamely ugyanazon névvel jelölt csillagképe is tartozott, mely kétségen kívül az évszakokkal és ezekhez kötött teendőkkel állott összefüggésben. Megfigyelték, hogy a nap egyik-másik hónapban melyik csillagképben kel fel, és nevet adtak annak az időszaknak, amíg a nap azon a helyen jelent meg. Amint a Föld tovább haladt a Nap körüli pályáján, rendszerint 30 nap múlva újabb csillagképbe lépett, és az égöv más nevet kapott. Akár úgy is mondhatnánk, hogy a hónapok másféle megnevezései ezek, mert az ókori ember azt figyelte meg, hogy a Nap átlag 30 naponként más és más csillagképben kel fel. Isten maga rendelte úgy, hogy a Nap, a Hold és a csillagok legyenek a „meghatározói ünnepeknek, napoknak és esztendőknek”. (1Móz 1,14) Tehát, ha azt mondanám, hogy a nyilas negyedik napján van karácsony, ez ugyanannyi, mintha azt mondanám, hogy december 25-én...

A precesszió következtében, melynek folytán a tavaszpont évente körülbelül 50 1/4"-cel nyomult nyugat felé, ma a jegyek már nem esnek össze az ókorban megfigyelt képekkel. Így például a kos jegye (részben) már a halak csillagképébe vándorolt, stb. (A föld precessziós forgása többek között azt jelenti, hogy tengelye nem egy helyben forog, hanem kilódul, mint a pörgettyű [pityere, pipirke vagy firizsnya] tengelye, és uniformizált számítással megközelítőleg 11.500 év alatt tesz meg egy teljes kört... Akkor kerül az Északi Sarkcsillag újra ugyanoda, ahol volt. A csillagok állása tehát lassú folyamattal változik, a precesszió miatt.)

Namármost, ebben idáig nincs semmi ördögi, üzleti vagy emberi dolog!

De teljesen más a helyzet a horoszkóppal, amely nagyrészt üzlet, bűnös hiedelem, és benne az ördög megtévesztése érvényesül! A horoszkóp arra a tévhitre épül, hogy a Nap, Hold, bolygók és csillagok állása, helyzete, és egyéb asztrológiai jellemzők egy adott pillanatban (például egy személy születése idején), meghatározzák az illető személy életét, jövőjét, sorsát, jellemét, betegségi hajlamait, stb. Az asztrológus (aki a horoszkópot felállítja – nem tévesztendő össze az asztronómussal, a csillagásszal) úgy véli, hogy az égitestek ha nem is okozói, de mutatói az eseményeknek... Mindehhez nagyfokú hiszékenység szükséges. Jó tudni, hogy a horoszkóp az ördög egyik hatékony ámítása, és ezzel hatást gyakorol mindazokra, akik hisznek benne. Épp ezért, mivel a sötétség uralmához tartozik, akik világosságban járnak, azoknak nincs közösségük azzal, ami sötét. A hívők sorsát nem a csillagok állása határozza meg, hanem a Jézus Krisztussal való személyes közösségük. Magától a naptár régies elnevezésétől nem kell felettébb vonakodnunk, de a horoszkóp/asztrológia tévtanításaitól már kell. Sőt, leplezzük le mindazt, ami hamis, és tagadjuk meg mindazt, ami bűn!