2012. október 18., csütörtök

Imaáhítat - október 28-án

Sajnos, újra korrigálni kell egy igehelyet, az október 28-ára előirányzott imaáhítat igéjének jelölését. (Az áhítatokat összeállító testvér, Magyarországról, egy számot elírt, bizonyára tévedésből. És ezt nem vettük észre korábban.) Helyesen tehát NEM az első thesszlonikai levélből van az ige, hanem a másodikból. 

2012. október 28-i imaáhítat igéje és témája, javítva:
2Thessz 3:6-13 - Imádkozzunk Istennek tetsző, munkás életért!

2012. október 12., péntek

Vasárnapi imaáhítat

Az október 14-re az előirányzott imaáhítat témája valamilyen tévedés folytán a május 20-i imaáhítat ismétlése lett. Sajnos, az ige is ugyanaz, ami májusban is nehezen volt összeegyeztethető a megfogalmazott gondolattal...

Mindenképpen ajánlatos, más igét és más témát venni. 

Javaslat (megtartva valamennyire az eredeti irányvonalat):
Imádkozzunk a mindennapi munkájukban nehézségekkel küzdő, terheket hordozó testvéreinkért! – Gal 6:2.



2012. október 4., csütörtök

A bibliai alkalmazásról szóló chicagoi nyilatkozat - XIII-XVI. cikkely


A bibliai alkalmazásról szóló 
chicagoi nyilatkozat - XIII-XVI. cikkely


XIII. Cikkely: Gazdaság
Kijelentjük, hogy a Szentírásban érvényes gazdasági elvek találhatók, amelyek szerves részei kell legyenek a keresztyén élet- és világnézetnek.
Kijelentjük, hogy az anyagi javak Isten áldása, amelyeket hálaadással élvezhetünk, és azokat Isten előtti sáfársággal kell megszerezni, kezelni és megosztani.
Kijelentjük, hogy a keresztyének áldozatosan kell adakozzanak a javaikból, hogy támogassák az Isten gyülekezetének munkáját.
Kijelentjük, hogy a személyes és anyagi javak használata az evangélium hirdetésére szükséges úgy az elveszett emberiség megmentésében, mint a szegénység leküzdésében, amelyet a nem-keresztyén vallásos rendszerekhez való tartozás táplál.
Kijelentjük, hogy az aktív könyörület a szegényekről és elnyomottakról egy olyan kötelesség, amelyet Isten elvár minden emberi lénytől, főképp azoktól, akiknek javaik vannak.
Kijelentjük, hogy a gazdagság birtoklása kötelességeket ró azokra, akik birtokolják.
Kijelentjük, hogy a pénz szeretete nagy gonoszságnak a forrása.
Kijelentjük, hogy az emberi romlottság, kapzsiság és hatalomvágy táplálja a társadalmi igazságtalanságot és aláássa a szegények iránti érdeklődést.
Kijelentjük, hogy a Biblia jóváhagyja a privát tulajdon jogát, mint Isten előtti sáfárságot.
Elutasítjuk, hogy a Szentírás direkt módon a gazdaságnak bármilyen tudományát tanítaná, habár a Szentírásból levonhatók alapelvek a gazdaságra nézve is.
Elutasítjuk, hogy a Szentírás azt tanítaná, hogy a szegények iránti együttérzést csak egyetlen sajátos gazdasági rendszeren keresztül lehetne kifejezni.
Elutasítjuk, hogy a Szentírás azt tanítaná, hogy a gazdagság vagy a pénz természeténél fogva gonosz.
Elutasítjuk, hogy a Szentírás gazdasági kollektivizmust, vagy gazdasági individualizmust helyeselne.
Elutasítjuk, hogy a Szentírás megtiltaná a tőke használatát, hogy azzal bevételt termeljen.
Elutasítjuk, hogy a keresztyén reménységnek megfelelő összpontosítása az anyagi jólét lenne.
Elutasítjuk, hogy a keresztyének mindenekelőtt saját kedvtelésükre kell használják a javaikat.
Elutasítjuk, hogy a bűnből való megváltás szükségszerűen magával hozná a gazdasági vagy politikai felszabadulást is.
XIV. Munka és pihenés
Kijelentjük, hogy Isten az emberiséget a maga képére teremtette és kegyelmesen alkalmassá tette úgy a munkára, mint a pihenésre.
Kijelentjük, hogy minden tisztességes munka, bármilyen szolgai legyen is, Isten munkája a munkással és a munkás által.
Kijelentjük, hogy a munka egy isteni rendelt eszköz, amellyel megdicsőíthetjük Istent és kielégíthetjük szükségeinket és mások szükségeit.
Kijelentjük, hogy a keresztyéneknek legjobb képességeik szerint kell dolgozniuk, hogy kedvesek legyenek Isten előtt.
Kijelentjük, hogy az emberek vagy alázatosan alá kell rendelniük magukat annak a tekintélynek, vagy igazságosan gyakorolniuk kell azt az autoritást, ami munkahelyükön érvényben van.
Kijelentjük, hogy a munkájukban az embereknek keresniük kell az Isten országát és annak igazságát, tőle függve, hogy anyagi szükségeiket betöltse.
Kijelentjük, hogy a fizetés diszkrimináció nélküli becsületes díja kell, hogy legyen az elvégzett munkának. 
Kijelentjük, hogy a pihenés a munkával megfelelő egyensúlyban, Istentől van elrendelve, amit az Ő dicsőségére kell élvezni.
Kijelentjük, hogy a munkának és eredményének nemcsak ideiglenes, hanem örökkévaló értéke is van, amikor Isten dicsőségére van elvégezve és felhasználva.
Elutasítjuk, hogy a személyeknek azért önmaguk kielégülésére kellene folytatniuk a munkát, nem pedig azért, hogy Isten szolgálják és dicsőítsék vele.
Elutasítjuk, hogy a gazdagoknak több joguk lenne a pihenésre, mint a szegényeknek.
Elutasítjuk, hogy bizonyos típusú munkák nagyobb értéket adnának egyes személyeknek, mint más személyeknek.
Elutasítjuk, hogy a keresztyének lebecsülhetik a pihenést, vagy célkitűzést csinálhatnak belőle.
XV. Gazdagság és szegénység
Kijelentjük, hogy az igaz és szerető Istennek különleges gondja van a szegényekre az ő helyzetükben.
Kijelentjük, hogy Isten felelősségteljes sáfárságra hívja az Ő népét, úgy ami életüket, mint ami javaikat illeti.
Kijelentjük, hogy a keresztyén tanítványság ismertető jegye az áldozatos erőfeszítés mások szegénységének, elnyomásának és szenvedésének enyhítésére.
Kijelentjük, hogy éppúgy, ahogyan a gazdagnak nem kell kapzsinak lennie, ugyanúgy a szegénynek sem kell pénzsóvárnak lennie.
Elutasítjuk, hogy jogosan nevezhetjük magunkat Krisztus tanítványainak, ha hiányzik az aktív érdeklődés a szegények, elnyomottak és szenvedők iránt, különösen a hitben lévők felé.
Elutasítjuk, hogy a gazdagságot vagy szükséget mindig a Krisztus iránti hűség mércéjének tekinthetjük.
Elutasítjuk, hogy feltétlenül rossza a keresztyének számára, ha gazdagok,vagy hogy némely személyek többet birtokoljanak, mint mások.
XVI. A környezet feletti sáfárság
Kijelentjük, hogy Isten teremtette a fizikai környezetet az Ő dicsőségére és az Ő emberi teremtményeinek javára.
Kijelentjük, hogy Isten megbízta az emberiséget, hogy igazgassa a teremtést.
Kijelentjük, hogy az emberiségnek nagyobb értéke van, mint az teremtés többi részének.
Kijelentjük, hogy az emberiség uralma a földön kirója rá a felelősséget, hogy védje és gondozza annak életét és javait.
Kijelentjük, hogy a keresztyéneknek magukévá kell tenniük a felelős tudományos kutatást és annak alkalmazását a technológiában.
Kijelentjük, hogy az Úr földje feletti sáfárság magába foglalja javainak termékeny használatát, amelyeket mindig pótolni kell, amennyire lehetséges.
Kijelentjük, hogy felelőtlenség a földnek, levegőnek, víznek vagy térnek elkerülhető szennyezése.
Elutasítjuk, hogy a kozmosz értéktelen az emberiségen kívül.
Elutasítjuk, hogy a bibliai nézet felhatalmaz vagy bátorít a természet pazarló kihasználására.
Elutasítjuk, hogy a keresztyéneknek magukévá kell tenniük a tudomány kulturálisellenes elutasítását, vagy azt a tévhitet, hogy a tudomány az emberiség reménye.
Elutasítjuk, hogy egyének vagy társadalmak kiaknázhatják az univerzum javait saját előnyükre, a más emberek vagy társadalmak költségein.
Elutasítjuk, hogy a materialista világnézet megfelelő alapot biztosíthatna a környezeti értékek felismerésére.

2012. szeptember 26., szerda

A bibliai alkalmazásról szóló chicagoi nyilatkozat - IX-XII. cikkely

A bibliai alkalmazásról szóló 
chicagoi nyilatkozat - IX-XII. cikkely

IX. Cikkely: Az állam Isten előtt 
Kijelentjük, hogy Isten megalapította a civil kormányt, mint az Ő általános kegyelmének eszközét, hogy visszatartsa a bűnt, fenntartsa a rendet, és elősegítse a civil igazságosságot és általános jólétet.
Kijelentjük, hogy Isten jogot ad a civil kormányoknak kényszerítő erő használatára azok védelmére és bátorítására, akik jót tesznek, és azok igaz megbüntetésére, akik gonoszt cselekszenek.
Kijelentjük, hogy helyénvaló és kívánatos hogy a hívők részt vegyenek a civil kormányzásban és támogassák a törvény alkalmazását az általános jó érdekében, Isten erkölcsi törvényével összhangban.
Kijelentjük, hogy a hívő nép kötelessége, hogy imádkozzon a civil hatóságokért és engedelmeskedjen nekik, kivéve, amikor ez az engedelmesség megsérti Isten erkölcsi törvényét, vagy mellőzi az Isten által adott felelősségeket a keresztyén tanúságtételben.
Kijelentjük, hogy a kormányoknak felelősségük van Isten előtt, hogy megállapítsanak és érvényt szerezzenek a törvényeknek, amelyek összhangban vannak Isten erkölcsi törvényével, ami az emberi kapcsolatokat illeti.
Kijelentjük, hogy Krisztus uralmát a gyülekezet fölött az Ő Igéje által nem szabad összetéveszteni azzal a hatalommal, amit Ő a civil kormányoknak ad; egy ilyen zavar kompromittálná az evangélium tisztaságát és megsértené az egyének lelkiismeretét.
Kijelentjük, hogy amikor a családok vagy gyülekezetek mellőzik a bibliailag meghatározott kötelességeiket, ezzel kockáztatva tagjaik jólétét, olyankor az állam jogosan léphet közbe.
Elutasítjuk, hogy az államnak joga lenne bitorolni a tekintélyét az élet más Isten által adott területén, különösen a gyülekezetben és a családban.
Elutasítjuk, hogy az Isten országa megalapítható lenne a civil kormány általi erőszak alkalmazásával.
Elutasítjuk, hogy az államnak jogában lenne megtiltani az önkéntes imádságot és más önkéntes vallásgyakorlást, megfelelő időben, a köziskolákban.
Elutasítjuk, hogy Isten általi gondviselő megalapítása egy bizonyos kormányzásnak különleges áldást közvetítene, a kormány kötelességeinek igaz és hűséges teljesítése nélkül.
Elutasítjuk, hogy a vallásos hit lényeges előfeltétele annak, hogy valaki egy civil kormányban szolgáljon, vagy hogy annak hiánya érvénytelenítené azok törvényes tekintélyét, akik kormányoznak.
Elutasítjuk, hogy az Isten országa megalapítható lenne a civil kormányzások által.
Elutasítjuk, hogy a kormánynak jogában lenne előírni sajátos imádságokat vagy formákat a vallás gyakorlására, polgáraik számára.
X. Cikkely: Törvény és igazságosság
Kijelentjük, hogy a Szentírás az egyetlen tévedhetetlen feljegyzés a nem változó erkölcsi elvekről, amelyek alapvetőek a helyes joggyakorlathoz és az emberi jogok megfelelő filozófiájához.
Kijelentjük, hogy Isten reányomta az Ő képét minden ember szívére, úgyhogy ők erkölcsileg felelősek Előtte az ő cselekedeteikért, mint egyének, és a társadalom tagjai.
Kijelentjük, hogy Isten kijelentett törvénye, az emberiség erkölcsi természete és az emberi jogalkotás azt a célt szolgálja, hogy visszatartsa a bukott politikai rendszert a káosztól és anarchiától, és rámutasson arra, hogy az emberiségnek megváltásra van szüksége Jézus Krisztusban.
Kijelentjük, hogy az evangélium nem foglalható törvénybe, és a Törvény nem mentheti meg a bűnösöket.
Elutasítjuk, hogy a jogi pozitivizmus, vagy a törvény bármilyen más humanista filozófiája képes lenne kielégíteni a törvény és az igazság abszolút mércéje iránti szükséget.
Elutasítjuk, hogy bármelyik személy vagy társadalom betölthetné Isten elvárásait úgy, hogy igazolni tudná magát Isten abszolút igazságának ítélőszéke előtt.
Elutasítjuk, hogy bármilyen politikai, gazdasági vagy szociális rendszer szabad lenne az eredeti bűn halálos következményeitől, vagy képes lenne egy utópisztikus megoldást vagy helyettesítést kínálni olyan tökéletes társadalomra, amilyet Krisztus egyedül alapít meg az Ő második eljövetelekor.
XI. Cikkely: Háború
Kijelentjük, hogy Isten békét és igazságosságot kíván a nemzetek között és elítéli a háborút és az agressziót.
Kijelentjük, hogy törvényes államoknak joguk és kötelességük megvédeni területeiket és polgáraikat a más hatalmak általi agressziótól és leigázástól, beleértve a népesség megfelelő civil védelmének biztosítását. 
Kijelentjük, hogy a területeik és polgáraik jogos védelmében a kormányok csak igazságos háborús eszközöket használhatnak.
Kijelentjük, hogy a hadviselő államoknak küzdeniük kell minden eszközzel a civil áldozatok számának minimalizálásáért.
Elutasítjuk, hogy a Krisztus ügyét meg lehetne védeni földi fegyverekkel.
Elutasítjuk, hogy a hívőknek meg lenne tiltva, hogy fegyvereket használjanak a törvényes államok megvédésére.
Elutasítjuk, hogy a civilek válogatás nélküli lemészárlása a háborúnak erkölcsi formája lehetne.
Elutasítjuk, hogy a háború modern körülményei törölnék a civil kormányok jogát és kötelességét, hogy megvédjék területeiket és polgáraikat.
XII. Cikkely: Diszkrimináció és emberi jogok
Kijelentjük, hogy Isten, Aki a férfit és a nőt saját képére teremtette, minden emberi lénynek alapvető jogokat adott, amelyeket védeni, fenntartani és támogatni kell természetes és szellemi szinten.
Kijelentjük, hogy minden emberi lény végső soron Isten előtt felelős e jogok használatáért.
Kijelentjük, hogy a keresztyéneknek fenn kell tartaniuk és meg kell védeniük mások jogait, miközben készek kell lenniük lemondani saját jogaikról a mások javára.
Kijelentjük, hogy a keresztyének arra vannak intve, hogy kövessék Jézus együtt érző példáját, segítve hordozni azok terheit, akiknek emberi jogait megnyirbálták. 
Elutasítjuk, hogy helyénvaló lenne az olyan emberi jog, amely megsérti a Szentírás tanítását.
Elutasítjuk, hogy elfogadható lenne bármilyen cselekedet, ami kárt okozna vagy csökkentené egy másik személy természetes vagy lelki életét, megsértve annak a személynek emberi jogait.
Elutasítjuk, hogy a kor, korlátoltság, gazdasági hátrány, faj, vallás vagy nem, amit felhasználnak a diszkrimináció alapjául, hogy valamikor is igazolhatná az emberi jogok gyakorlásának vagy élvezésének tagadását.
Elutasítjuk, hogy az elsőség kívánása vagy a hatalomvágy összeegyeztethető lenne Krisztus hívásával, hogy szánjuk oda az életünket az Ő szolgálatára. 

2012. szeptember 19., szerda

A bibliai alkalmazásról szóló chicagoi nyilatkozat - V-VIII. cikkely



A bibliai alkalmazásról szóló 
chicagoi nyilatkozat - V-VIII. cikkely

V. Cikkely: Az emberi élet szentsége
Kijelentjük, hogy a Teremtő Isten szuverén minden emberi élet felett, és az emberiség felelős Isten előtt annak megtartásában és megőrzésében.
Kijelentjük, hogy az emberi élet szentsége az emberiségnek Isten képére és hasonlóságára való teremtésén alapszik.
Kijelentjük, hogy az emberi élet kezdete a fogantatáskor (megtermékenyítéskor) kezdődik és a biológiai halálig folytatódik; úgyhogy az abortusz (kivéve, amikor annak folytatása azonnali fenyegetést jelent az anya fizikai életére), a gyermekgyilkosság, az öngyilkosság és az eutanázia a gyilkosságnak különböző formái.
Kijelentjük, hogy a szociális igazság büntetőjogi nézete összhangban van az emberi élet szentségével.
Kijelentjük, hogy az étel vagy víz visszatartása, hogy azzal halált okozzanak vagy siettessenek, az emberi élet szentségének megsértését jelenti.
Kijelentjük, hogy mivel az előrehaladó orvosi technológia elmosta az élet és halál közötti határvonalat, lényeges minden terminális esetet a legnagyobb gondossággal kezelni, hogy megvédjük az emberi élet szentségét.
Elutasítjuk, hogy az emberi élet minőségének elsőbbsége lenne annak szentsége fölött.
Elutasítjuk, hogy a születés előtti élet szentsége tagadná a szükséges orvosi gyakorlat helyességét, a terhes anya életének megőrzésében.
Elutasítjuk, hogy az önvédelemből való ölés, az állam által adminisztrált halálos ítélet, vagy az igazságosan vívott háborúk, szükségszerűen az emberi élet szentségének megsértését jelentenék.
Elutasítjuk, hogy azok, akik elutasítják az erkölcsi törvény isteni alapját, kivételt képeznének az etikai és szociális felelősség alól, az ártatlan emberi életek megőrzésében és megvédésében.
Elutasítjuk, hogy a halál megengedése, olyan orvosi közbenjárás nélkülözésével, amely meghosszabbítaná az életet, mindig az emberi élet szentségének megsértését jelenti.
VI. Cikkely: Házasság és a család
Kijelentjük, hogy a házasság célja Isten dicsőítése és országának kiterjesztése a földön egy olyan intézményben, ami biztosítja a hűséget, a társaságot, az utódlást és a gyermekek keresztyén nevelését.
Kijelentjük, hogy mivel a házasság egy szent szövetség Isten előtt, egyesítve egy férfit és egy nőt, mint egy testet, a gyülekezetnek és az államnak hűséget kell követelnie Isten szándéka iránt, hogy az egy állandó kötelék legyen.
Kijelentjük, hogy az Isten által rendelt házassági mintában a férj, mint fő, szerető szolgáló-vezetője a feleségének, és a feleség, mint segítség, alárendelt társulásban teljes partner a férjével együtt. 
Kijelentjük, hogy a gyermekek szerető nevelése és fegyelmezése a szülők Istentől rendelt kötelessége, és Istentől rendelt kötelesség a gyermekek engedelmessége is a szülők iránt.
Kijelentjük, hogy a gyülekezetnek felelőssége, hogy nevelje a családot.
Kijelentjük, hogy a szülők tisztelete egy élethosszig tartó kötelessége minden személynek, és magába foglalja az öregekről való gondoskodást.
Kijelentjük, hogy a család sokféle szolgálatot teljesíthet, amit most általában az állam magáévá tett.
Elutasítjuk, hogy az élvezet és önbeteljesülés a házasság alapja, és hogy a nehézségek feljogosítanának a házassági szövetség felbontására.
Elutasítjuk, hogy a házasságról szóló bibliai ideál megvalósítható lenne akár egy pár együttélésével, törvényes házassági szövetség nélkül, vagy azonos neműek vagy csoportok bármilyen formájú együttélésével.
Elutasítjuk, hogy az államnak joga lenne olyan házassági nézetek és családi egységek legitimizálására, amelyek ellenkeznek a bibliai mércékkel.
Elutasítjuk, hogy a változó szociális körülmények valamikor idejemúlttá vagy lényegtelenné tennék az Isten által rendelt házasságot vagy családi szerepeket.
Elutasítjuk, hogy az államnak joga lenne bitorolni a bibliailag kijelölt szülői felelősséget.
VII. Cikkely: Elválás és újraházasodás
Kijelentjük, hogy az Ádám és Éva házassága, mint egy élethosszig tartó egynejű kapcsolat, minden házasságnak a mintája az egész emberiségben.
Kijelentjük, hogy Isten egyesíti a férjet és feleséget minden megkötött és elhált házasságban, és a szövetség megrontóit erkölcsileg felelősnek tekinti.
Kijelentjük, hogy mivel a házassági szövetség lényege egy élethosszig tartó elkötelezettség a szövetséges társhoz, egy esetleges házassági összeomlás esetén való tennivaló célja, legalábbis kezdetben, a házastársak kibékülése és a házasság helyreállítása.
Kijelentjük, hogy Isten gyűlöli az elválást, bárhogyan lenne megindokolva.
Kijelentjük, hogy jóllehet Isten gyűlöli az elválást, egy bűnös világban az elkülönülés néha tanácsos és az elválás néha kikerülhetetlen.
Kijelentjük, hogy megbocsát a megtérő bűnösöknek, még azoknak is, akik bűneikkel tönkretették a házasságukat.
Kijelentjük, hogy a helyi gyülekezetnek felelőssége fegyelmet gyakorolni azok fölött, akik megsértik a házasság bibliai mércéjét, együtt érzően helyreállítani a megtérőket, és hűségesen szolgálni Isten kegyelmével azoknak, akik életét megsebezte az összetört házasság.
Elutasítjuk, hogy a Szentírásban valamilyen ellentmondás lenne az elválást és újraházasodást illetően.
Elutasítjuk, hogy bűnös dolog lenne elkülönülni vagy külön élni egy olyan házastárstól, aki parázna vagy erőszakos.
VIII. Cikkely: Szexuális elhajlások
Kijelentjük, hogy a Szentírás kijelenti Isten mércéit a szexuális kapcsolatban, és az ettől való eltérés bűnös.
Kijelentjük, hogy a szexuális kapcsolat csak a heteroszexuális házassági szövetségben helyénvaló.
Kijelentjük, hogy Isten kegyelme Krisztusban meg tudja szabadítani a férfiakat és nőket a deviáns szexuális gyakorlattól, akár heteroszexuálisak, akár homoszexuálisak legyenek, és a gyülekezetnek fel kell vállalnia a felelősséget az ilyenek helyreállítására egy Istent tisztelő életre.
Kijelentjük, hogy Isten szereti a homoszexuálisokat éppúgy, mint más bűnösöket, és hogy a homoszexuális kísértésnek ellene lehet állni Krisztus erejével és az Ő kegyelmének dicsőségére, miképpen egyéb kísértésnek is.
Kijelentjük, hogy a hívőknek együttérzést, kedvességet és megbocsátást kell gyakorolniuk Isten kegyelmének szolgálatában azok felé, akiknek élete megsebződött a szexuális elhajlások miatt.
Kijelentjük, hogy az emberi beteljesülés nem függ a szexuális ösztönök kielégítésétől; a hedonizmus és hasonló filozófiák, amelyek szexuális kicsapongásra bátorítanak gonoszak, és romláshoz vezetnek.
Kijelentjük, hogy a pornográfia veszélyezteti az egyének, családok és egész társadalmak jólétét, és a hívőkre hárul annak felelőssége, hogy megvizsgálják ezek gyártását és terjesztését.
Elutasítjuk, hogy a homoszexuális gyakorlat valamikor is kedves lenne Isten előtt.
Elutasítjuk, hogy az öröklődés, a gyermekkori feltételek, vagy más környezeti hatás valamikor is kifogást jelentene egy deviáns szexuális magatartásra.
Elutasítjuk, hogy a gyermekek szexuális molesztálása vagy kihasználása általánosan, vagy különösen egy vérfertőző kapcsolatban, valamikor is igazolható lenne.
Elutasítjuk, hogy reménytelen lenne szabadulást keresni a homoszexuális gyakorlatokból vagy más formájú szexuális devianciákból.
Elutasítjuk, hogy a szexuális devianciák gyógyítását segítené az együttérzés nélküli ítélkezés, vagy a reményteljes bizakodással való együttérzés a Szentírás igazságának alkalmazása nélkül.