2013. július 1., hétfő
2013. június 29., szombat
PÉLDÁZATOK: A farizeus és a vámszedő - Lk 18:9-14
<
A
17:20-37-ben az Isten országának eljöveteléről beszélt az Úr Jézus.
<
Az
ezt követő két példázatban (18:1-8 és 8:9-14) és két történetben (18:15-17 and
18:18-30) az Úr Jézus elmondja a tanítványoknak, hogy milyen az élet Isten
országában.
v A két példázat
mindegyike az imádsággal kapcsolatos. A hamis bíró és az özvegyasszony példázat
azt tanítja, hogy az imádságban kitartónak
kell lenni, a farizeus és vámszedő példázata pedig azt tanítja, hogy alázatosan kell imádkozni.
v A gyermekek története
is (18:15-17) az alázatról tanít, és
a gazdag ifjú történetében (18:18-30) is alázatra
szólít fel, amikor arra kéri a gazdagot, hogy vagyonát adja a szegényeknek (ami
hatalmának, tiszteletének, büszkeségének forrása volt). Hogy valaki követhesse
Jézust, meg kell aláznia magát.
n Ez a példázat csak
Lukács evangéliumában található. János evangéliumában is vannak sajátos
jellegzetességek.
I. Kétféle
próbálkozás az önmegváltásra
n Jó lesz felfrissíteni
az akkori idők vallásos és társadalmi helyzetét.
v A farizeusok
igyekeztek nagyon komolyan venni a Mózes törvényét és az atyák hagyományait.
v A zsidók között
voltak bűnös emberek. Ide tartoztak a vámszedők.
n Két ellentét – a
farizeus és a vámszedő. A két ember élete példázza a ma élő összes emberek
útját, hogyan próbálnak beteljesedést, megváltást szerezni maguknak.
n A vámszedő esete nagyon hasonlít a tékozló fiú és
testvére esetéhez, (amellyel később fogunk foglalkozni). Ő úgy próbálja megvalósítani
magát, hogy félretesz minden erkölcsi normát.
v A Törvény
áthágásával, odaadja magát a rómaiaknak, csal, csakhogy neki legyen jó. A
Törvény szerint, adni kell kölcsönt és nem kérni rá kamatot – a vámszedő épp
ellenkezőleg, nemhogy adna kölcsönt, ő szed vámot, és nem érdekli mások
boldogulása.
v Az ilyenek
belemerülnek a bűnökbe, és úgy vélik, hogy ha pénzük van, mindenük van.
Dőzsöltek, kicsapongtak, dúsan vigadoztak. Úgy vélik, hogy ha nem köti őket a
Törvény, akkor lesznek boldogok.
v A Törvény áthágásával
beteljesülést, boldogságot, szabadságot akar biztosítani magának. Addig megy el
a csalásban, italozásban, kicsapongásban, szexuális züllöttségben, ameddig
akar, és ebben keresi a beteljesülést. Ház, autó, állatok, barátok… mind a
beteljesülést szolgálják számára.
n A farizeus is beteljesülést akar, de a Törvény
megvalósításával, betartásával próbálja ezt elérni.
v Jó hírnevet,
megbecsülést, üdvösséget keres, és jól érzi magát, ha az emberek felnéznek rá.
n De miért van adva a
Törvény? Azért, hogy megigazulást találj benne? Nem.
v Pál azt írja a Róm
5-ben: „a Törvény pedig bejött, hogy a
bűn megnövekedjék”. A Törvény nem korlátozza a bűnt, hanem megsokasítja.
Például a kívánságról nem tudtuk, hogy bűn. A Törvény szült mindenféle
kívánságot. A Törvény korlátozza a bűn véghezvitelét, de annak kívánását nem
korlátozza, hanem sokasítja.
v Gal 3-ban: „a bűnök okért adatott, amíg eljön a Mag”. Krisztusra
vezérlő Mesterünk lett.
v A Törvény nem az
üdvösségre vezető kalauz. Nem a mennyországba vezető eszköz. Csak növeli a bűn kívánását!
Amikor meglátod a Törvény fényében a te bűneidet, akkor meglátod, hogy Szabadítóra
van szükség. A Törvény igaz, de nem tudsz szabadulni! Krisztusra vezető
mesterként viszont elvezet Krisztushoz.
n Isten adta a
Törvényt, hogy az Krisztushoz vezessen, és adta Krisztust, hogy üdvösséged,
szabadulásod legyen. Ha neked mégis a Törvény kell, nem Krisztus, akkor ez
ÖN-megváltás! Úgy gondolod, hogy nem Krisztus vált meg, hanem te váltod meg magad,
a Törvény által.
v Persze, a Törvény nem
vált meg, de a farizeus úgy gondolja, hogy sokkal igazabb lesz, mint más. Mint
például az a vámszedő…
n A vámszedő úgy
próbálja megvalósítani magát, hogy áthágja a Törvényt, a farizeus pedig úgy
próbálja megvalósítani magát, hogy megtartja a Törvényt.
v Kétféle önmegváltás létezik. De mindegyik a
Sátán csalása.
II. Az alázat szükségessége
n Én nem vagyok olyan,
mint más. Én jobb vagyok. És felsorolja a jótetteit. Tudja magáról, mennyi jót
tesz. Az ilyennek nem is kell Isten.
n A bűn szabadulást
ígér, de hét lánccal kötöz meg. Kérdezd meg azokat, akik abból szabadultak!
n A vallásosság is
megkötöz: önámítással. Úgy gondolja, hogy ő igaz.
v A böjt komoly dolog. Böjtölhet
kétszer egy héten – de ha önző lélekkel teszi, nem ér semmit… „Böjtölök kétszer egy héten” –
túlteljesíti még a Törvény követeléseit is.
v „Dézsmát adok” – 5Móz
14:22 – ami csak a mező terméséből volt megkövetelve. De ő a kiskertje
veteményéből is tizedet ad. Persze, a tized beadása is komoly dolog. De az Úr
Jézus kipellengérezi azt (Mt 23:23) – kapor, menta, kömény… mert a lényeget
kihagyták: igazság, irgalmasság, ítélet… ezeket kellene cselekedni, és amazokat
sem elhagyni!
n Hol a probléma, ha
ilyen jó ember? Ott van, hogy úgy gondolja, neki joga van Istenhez, mert vannak
érdemei. Isten előtt senkinek sincsenek érdemei: mindannyian kegyelemre,
irgalomra szorulunk!
n A farizeus túl jónak
tartja magát, hogy az emberekkel azonosuljon, a vámszedő túl rossznak tartja
magát, hogy az emberekkel azonosuljon.
n A vámszedőről tudható,
hogy bűnös. A vallásos farizeusról nem tudható, hogy igazi-e vagy nem igazi a
tizede és a böjtölése… Be lehet csapni és meg lehet csalni önmagunkat!
v Mindegyiknek
Krisztusra van szüksége!
v A vámszedő távol áll.
Tudja, hogy bűnös: eladta az örök életét a földi javakért. Hogyan is mer így
imádkozni? A mell verése a legmélyebb gyötrelem jele (Lásd Lk 23:48). A
vámszedő nem mer túl közel jönni. Tudta, hogy Istenhez nem közelíthet bűnösen.
Isten trónjából villámlások jönnek ki – Jel 4. A mi Istenünk megemésztő tűz.
Hozzáférhetetlen világosságban lakozik. Előtte van egy nagy kristálytenger,
azon túl a négy lelkes állat, utána a 24 vén, utána a tízezerszer-tízezer
angyalsereg, és utána János… Istenhez nem közelíthet a bűnös csak mellét verve,
megtérő szívvel. Nem mutogathat másra: én vagyok a hibás! Ez a megtérő ember. Ő
nem igazságot szerez, hanem igazságot kap. A farizeus magát igaznak gondolja, a
vámszedő magát bűnösnek gondolja. A farizeus nem igazul meg, a vámszedő
megigazul. Aki megalázza magát, felmagasztaltatik.
v A farizeus meg úgy
képzeli Istent, mint egy vállalatot, ahol ő részvényeket szerzett. Neki jogai
vannak… Az végső ítélet nem a földön van. A farizeus lehet továbbra is semmibe
veszi a vámszedőt, még akkor is, ha megtért. Nem a földön lévő megbecsülés a
végső megbecsülés! Az Isten igazsága az igazi!
n A farizeus magában
imádkozott, és magának imádkozott… „Én, én, én…” Az imádságban nem szabad
elvonja figyelmünket semmi. Sem önmagunk, sem más. Ezért csukjuk be a
szemünket.
III. A megigazulás
ajándéka
n A bevezetőben azt
olvashatjuk, hogy ezt a példázatot azért mondta az Úr Jézus, mert voltak, akik
magukat igazaknak tartották, és másokat semmibe sem vettek.
v A befejezést maga
Jézus mondja (14. v.): „14 Mondom néktek, ez megigazulva méne alá az ő
házához, inkább hogynem amaz: mert valaki felmagasztalja magát, megaláztatik;
és a ki megalázza magát, felmagasztaltatik.”
v Nincsenek megnevezve
a farizeusok, de érthető, hogy ők azok, akik igazaknak tartották magukat és
másokat lenéztek. Persze, nem minden farizeus önigazult és beképzelt, és nem
minden tanítvány alázatos. Lásd: a Zebedeus fiait (Mt 20:20-28; Mk 10:35-45). A
büszkeség és felfuvalkodás bűnébe az Úr követői is beleeshetnek…
n Falusi gyülekezetet
sem kerüli el a büszkeség: a miénk a legszebb imaház, a legnagyobb orgona, a
leg-… És lenézzük azokat, akik nem értenek egyet velünk, és másképp
gondolkoznak.
n A Templomba
gyakorlatilag is „fel” kellett menni, mert hegyre épült. Az imádkozás órája
reggel 9 és délután 3 óra volt (ApCsel 2:15; 3:1), de bárki bármikor
imádkozhatott.
v Van, aki úgy
gondolja, hogy áldozati idő lehetett, amikor ezek az imák elhangzottak. Így
történhetett, hogy az áldozat bemutatása után „ment alá az ő házához megigazulva, inkább hogynem amaz.” A
vámszedő irgalomért imádkozik, vagyis bocsánatért, az áldozat elfogadásáért.
n Az egyik farizeus, a
másik vámszedő. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a farizeus a gonosz, míg
a vámszedő a jó ember. A példázat ereje épp abban van, hogy a helyzet nem így
áll. Mintha azt mondta volna, hogy: az a részeges, ott hátul, inkább
megigazulva ment haza az ő házához, mint ezek az elöljárók itt elöl…
v „Inkább megigazulva
ment haza” – mert a megigazulást nem mi teremtjük magunknak, hanem ajándékként
kapjuk.
Befejezés:
n Mit fogsz tenni most?
Megalázod magad Isten előtt, és irgalmasságért kiáltasz, vagy mész tovább a
világgal? Vagy igaznak képzeled magad, mintha nem lenne szükséged
megigazulásra.
Posted by
Unknown
at
12:13
0
comments
Labels: Lk 18:9-14
2013. június 24., hétfő
PÉLDÁZATOK: Az irgalmas samaritánus - Lk 10:25-37
<
A
fő kérdés: mit kell nékem cselekednem, hogy az örök életet elnyerjem? Kérdés-e
ez neked?
I. A
szerkezet
<
Az
írástudó kérdez először.
v Az Úr Jézus nem válaszolt ennek az embernek a kérdésére, úgy, ahogyan
feltette. Ennek oka az, hogy az Úr Jézus jól
ismerte ennek az embernek a szívét és gondolatát, tudta, hogy ez az ember nem
azért tette fel neki a kérdést, mert valóban szerette volna elnyerni az
üdvösséget, örök életet, hanem azért, hogy Őt kísértse, hogy mit válaszol.
v Vajon nem mond-e olyant, ami ellentétben van a
mózesi törvényekkel? Ugyanis abban nincs semmi olyan, ahol Isten örök életet,
üdvösség ígérete… Az Úr Jézus ezért kérdezett vissza: „Mi van megírva a törvényben?” (Lk 10:26).
<
„Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből,
teljes lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből, és felebarátodat, mint
magadat.” (Lk 10,27). Erre az Úr Jézus nem azt
mondta, hogy ezt cselekedd, és örök életed lesz, hanem csak azt, hogy
ezt cselekedd, és élsz.
v De az írástudó nem azt mondta, hogy erre képtelen, nem
elégszik meg a válasszal, hanem „igazolni
akarván magát” tudni akarta, hogy ki a felebarátja.
v Az írástudó ezzel megvallja, hogy olyan, mint mi vagyunk:
ő nem szeret mindenkit. Ki a felebarátja? Talán az, aki félig barát, félig nem
az? Határozzuk meg, hogy ki a felebarátom, aztán meglátjuk, hogy szeretem-e.
II. A
történet
<
Az Úr Jézus újabb kérdéssel felel,
amellyel az írástudóval válaszoltatja meg a kérdést, hogy ki a felebarát.
v Az Úr Jézus nem a fej, hanem a szív kérdésére adja
meg a feleletet.
<
Elmondja az irgalmas samaritánus
történetét.
< Az események
színhelye a Jerikó-Jeruzsálem közötti országút (27 km). A sziklás pusztán át
vezető út mentén több barlang volt. Flavius is vad vidékként említi, ahol
rablók tanyáztak. Itt gyakran kifosztották a kereskedőket, akik Jerikón, a
határvároson keresztül keletről árut vittek Jeruzsálembe. Jerikó Jézus korában
vámhely volt.
<
De ez a példázat nem egyszeri,
megtörtént eset, hanem minden időben megismétlődő eseménynek a képlete. Ez a
példázat, amit itt az Úr Jézus mondott, mindnyájunk élettörténete is.
<
Azzal kezdte a példázat elbeszélését,
hogy egy ember ment alá Jeruzsálemből Jerikóba, és útközben rablók támadták
meg. Kifosztották félholtra verték, és otthagyták az úton.
v Minden e világra született embernek az életútja
ilyen. Jeruzsálem az igazság és békesség városa. Jerikó pedig a
romlás, a bűn városa.
v Minden ember az ő életútján egyre jobban eltávolodik
Istentől, az igazságtól, a békességtől és mind jobban a Sátán hatalmába kerül,
egyre alább megy.
v Igazság helyett a hazugság tölti be a szívét, hazug
életet él, egy meghamisított emberi életet, és így természetesen elveszti a
nyugalmát, békességét, a harag és a gyűlölet uralkodik benne.
v A nagy rabló kifosztja minden lelki kincséből,
elrabolja egyszerűségét, gyermeki hitét, tisztaságát, örömét, boldogságát,
reménységét, élete célját, és mint egy haldokló vergődik - összetört,
csalódott, vérző szívvel - az élet országútján.
III. A
szereplők
<
Jézus itt elmondja, hogy a jerikói úton többféle embertípus
van: volt az áldozat, voltak a rablók, volt a papság képviselője, a léviták
képviselője, és volt a samaritánus.
<
A
rablók: önző politikai és gazdasági indíttatásból az ember sok
gonoszságra képes. A jerikói út környéke tele volt lázadó zelótákkal és
megélhetési bűnözőkkel. Nem riadtak vissza az ártatlan, tisztességes,
becsületes emberek kifosztásától.
v Vannak emberek, akik
olyanok, mint ezek a rablók: akik mások ellen dolgoznak és aktívan gonoszt cselekszenek. Ők nem szeretnek. Őket csak a pénz
érdekli. Nem riadnak vissza az emberöléstől sem. Fosztogatnak. Ha kell, holnap
megismétlik.
v Az ilyen ember, aki másnak árt, és nem tér meg, annak nem lesz örök élete.
v Aki aktívan gonoszt cselekszik, és nem bánja meg, az el fog kárhozni.
<
A
pap: A Jeruzsálemben szolgáló papok egy része Jerikóban lakott.
Az út kb. 27 km volt, és 1000 méter szintkülönbséget kellett leküzdeni. A pap
nem érhetett vérhez, mert tisztátalanná vált volna a szolgálatra két hétig.
Ugyanígy, a lévita is. Látták a
sebesült embert, megnézték maguknak. Aztán bizonyára
azt kívánták, bárcsak ne arra jött volna, bárcsak ne látták volna… meggyőzték
magukat, hogy az ügy nem rájuk tartozik.
<
Elmentek
mellette, mert azt gondolták: „Megérdemli.” „Miért járkál ilyen veszélyes
helyeken?” „Ez nem az én dolgom.” „Én nem értek ehhez.” „Biztos lesz valaki,
aki majd jobban ráér.” Okot mindig lehet találni…
v Sokan ehhez a paphoz
és a lévitához hasonlítanak: passzívan
vétkeznek, mint a pap és lévita.
v Mit csinált egy pap a templomban,
Jeruzsálemben? Áldozatot mutatott be, amikor a megtérő bűnösök áldozni jöttek.
Lehet, hogy a félholtan heverő ember is épp áldozni volt! És épp ez a pap
mutatta be az áldozatát. A papok szája őrzi a tudományt: hirdeti a törvényt.
Prédikálta, hogy szeresd az Urat… és szeres felebarátodat… Most ideérkezik,
akkor azt látván elkerülte. Vagyis: nem véletlenül ment el mellette. Látta.
v A lévita hasonlóképpen. A léviták
a papok mellett segédkeztek. Látta ő is, de továbbment. Nem aktívan vétkeztek,
hanem passzívan
<
Aki
tudna jót cselekedni, és nem cselekszi, bűne az annak.
v Ezek a papok elvégezték szolgálatukat hűséggel. Ki tudja, hogy ez az ember
él-e vagy hal… na hozzáérek a holttesthez, tisztátalanná válok… talán a rablók
nincsenek is messze, még engem is kirabolnak…
v Tettleges bűnök, és mulasztási bűnök. Követtél el bűnöket gondolatban,
szóban, tettben. Aztán mulasztásban is.
v
Mennyire
embertelenek tudnak lenni még azok is, akik Isten szolgáinak tartják magukat!
n A papok feladata volt, hogy az oltár körül szolgáljanak,
áldozatokat mutassanak be, és tanítsák a népet Isten törvényére.
n A léviták segédkeztek az áldozati állatok előkészítésében,
a templom körüli szolgálatokban, az éneklésben és egyéb szertartásokban.
v Sem a pap, sem a lévita nem segített a félholtra
vert emberen. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a törvény és az áldozatok nem
menthetnek meg minket, hanem azt is, hogy akikben a legjobban
megbíztunk,akiktől a legtöbbet vártunk, akikre felnéztünk, sokszor azokban
csalódunk a legnagyobbat.
IV. A
samaritánus
<
A
samaritánussal külön kell foglalkoznunk. Ő az „irgalmas” samaritánus.
<
A példázat lényege abban van, hogy a
félholtra vert emberen egy samaritánus könyörült. Ehhez meg kell értenünk, hogy
a zsidók hogyan tekintették a samáriaiakat.
<
A
„könyörületességre indult” kifejezés
csak az Úr Jézus Krisztusra van alkalmazva. Most azonban egy samaritánust
jelöli.
v A samaritánusok eredete – 2Kir 17-ben. A zsidók és a samaritánusok
kölcsönösen gyűlölték egymást.
v Volt, amikor a samaritánusok nem fogadták be Jézust szállásra. - Lk
9:52-53.
<
A
zsidók annyira haragudtak a samaritánusokra, hogy nem mentek keresztül Samárián,
hanem megkerülték azt a Jordán túloldalán.
v A samaritánus nem azt tette, ami a kötelessége lett volna. Nem nézte, hogy
a haldokló milyen származású. Azt se kérdezte, miért jutott ilyen állapotba.
Lehajolt, áldozott, könyörült rajta.
v Mondhatta volna, hogy megadom neki a kegyelemdöfést… egy zsidóval kevesebb
a világon…
v A vendégfogadó háznál lehet, hogy megkérdezték: honnan jött… Jeruzsálemből?
És a haldokló honnan van? Testvéred? Rokonod? Miért áldozol rá ennyit? Ki ez?
v Mit válaszolt? – Ő engem ellenségének tart, de én őt (fele)barátomnak
tartom.
v Ha a legnagyobb magyar és a legnagyobb román így találkozna… Az ilyen magatartás
nem magától érhető.
<
Az Úr Jézust példázza ez. Ú az, aki nem
kérdez, nem kárhoztat, nem von felelősségre, hanem könyörült rajtad. Lehajolt a
vérző szívekhez, és felemelte a tehetetlen, bűnöst, a vérében vergődő ellenségét.
<
Ki
volt a felebarátja annak, aki a rablók kezébe esett? – Az, aki könyörült rajta.
Még ki se ejti a samaritánus nevét. És a fogadós? A fogadós pénzért cselekedte,
amit tett – és nem számít felebarátnak.
v Eredj el, és te is hasonlóképpen cselekedjél!
<
Gondolj
bele: szereted te az Istent teljes szívedből, lelkedből és erődből? És
szereted-e felebarátodat, mint magadat? Nem.
v De van egy másik út. Te nem az
az ember vagy, akinek csak meg kell mondani, hogy mit kell tenni, és teszed is…
Nem. Te néha pap vagy, néha lévita, néha rabló, aki a másikat félholtra veri. És néha te vagy az, aki ott
fekszik félholtan.
v Beismered-e, hogy egy kifosztott, félholt, tehetetlen ember vagy? Ismerd el, hogy te vagy a kifosztott, sebekkel
teli ember. Jézus Krisztusra van szükséged!
<
Egyedül
Jézus az, aki segíthet rajtad.
V. A tanulság
<
Az írástudónak még a kérdése sem volt
jó, amit feltett az Úr Jézusnak: „Mester,
mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?” (Lk 10,25). Pontosan: hogy örököljem az örök életet. Mi tehet az
ember, hogy „örököljön”?
v Az Úr Jézus nem tanított ilyen cselekedeteket.
Ahhoz, hogy örökös lehess, nem tehetsz semmit: - vagy beleszülettél az örökösök
családjába, vagy nem.
<
A kérdést helyesen így tehetjük fel: Mit cselekedett Isten, hogy nekünk örök
életünk legyen?
<
Mit kell nékem cselekednem?… - Ez
nem jó kérdés. Mit cselekedett Jézus
Krisztus, hogy te Isten gyermeke lehess? Eljött, hogy meghaljon a te
bűneidért.
v Erre megkapjuk a választ: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki
hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3:16).
v Nem tehetsz semmit
csak: „Higgy az Úr Jézus Krisztusban, és üdvözülsz mind te, mind a te házad
népe!” (ApCsel 16:31)
<
Atyád-e
neked az Isten? Gyermeke vagy-e az Istennek? Mert csak úgy örökölhetsz örök
életet!
v Születésünktől fogva nem vagyunk Istennek gyermekei. Oda újjászületésre van szükség. „Valakik befogadák őt hatalmat adott
azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek.” (Jn 1:12)
v Fogadd be őt, és vele együtt tied lehet minden. Örök
élet, bűnbocsánat, biztonság, jövő. Ha őt elutasítod, mindent elveszítesz.
<
Az
írástudó tehát a második kérdésével is tévesen kérdezett. Ahelyett, hogy azt
kérdezze, „ki az én felebarátom”, azt kellett volna kérdezze, hogy „kinek
lehetek én felebarátja”?
v „Ha azt mondja valaki, hogy szeretem Istent és gyűlöli
az ő atyjafiát, hazug az, mert aki nem szereti a maga atyjafiát, akit lát,
hogyan szeretheti Istent, akit nem lát?” (1Jn 4:20)
Befejezés:
<
Ki
a felebarát? Az Úr Jézus szerint nem lehetnek faji, színbeli vagy osztálykülönbségek: mindenki felebarátod,
akinek segítségedre van szüksége. Akit az ellenség megsebesített és összetört,
az a te felebarátod!
v „Ezeket parancsolom néktek, hogy egymást szeressétek.” (Jn
15:17) „Amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást” (Jn 13:34).
v A szeretet cselekedetekben nyilvánul meg. Nem kell félni
névtelenül jónak lenni, mert valahol feljegyzik az egészet.
Túrmezei Erzsébet: A harmadik
Valamit
kérnek tőled. Megtenni nem kötelesség.
Mást mond a jog, és mást súg az ész.
Valami mégis azt kívánja: Nézd! Tedd
meg, ha teheted.
Mindig arra a harmadikra hallgass, mert
az a szeretet.
Fáradt
vagy. Léptél már százat. Valakiért még egyet kellene. De tested, véred, lázad.
Majd
máskor, - nyugtat meg az ész. És a jog is józanságra int.
De egy
szelíd hang azt súgja megint: Tedd meg, ha teheted.
Mindig
arra a harmadikra hallgass, mert az a szeretet!
Valakin
segíthetnél: Joga nincs hozzá. Nem érdemli meg. Tán összetörte a szíved.
Az ész is azt mondja: Minek? De Krisztus
nyomorog benne.
És a szelíd hang újra kérlel: Tedd meg,
ha teheted.
Mindig arra a harmadikra hallgass: mert
az a szeretet!
Ó, ha
a harmadik egyszer első lehetne. És diktálhatna, vonhatna, vihetne.
Lehet,
elégnél hamar. Valóban esztelenség volna. De a szíved békességről dalolna.
S míg
elveszítenéd, bizony megtalálnád az életet.
Bízd
rá magad arra a harmadikra, - mert az a szeretet!
Irgalmas samaritánus
monológ
- Miközben itt fekszem
véresen, félholtra verve az erdei ösvényen, talán másodszor is elbúcsúztam már
az élettől. Nincs remény. Nem jön erre senki.
Ekkor hirtelen,
lépéseket hallok. Ki jöhet? Erőlködve felnézek, hátha a támadók jöttek vissza!
Az ember ebben a világban már gyanakvóvá válik. Ám nem a támadóim jöttek.
Messziről látszik: egy lelkész jön. Ekkor megörülök. Ó, milyen áldott az Isten!
Megmenekültem! Ez zakatol a fejemben. Egy lelkipásztor, Isten szolgája jön
felém, ő meg fog menteni engem! Összeszedem maradék erőmet, sugárzó arccal
felemelkedek kicsit. Intek neki, gyere, siess, segíts rajtam! Talán hörgök is
valamit összevert ajkaimon át. S mit látok? Ez a lelkész, (aki e történetben
szintén én vagyok), átmegy az út túlsó oldalára, és sietős léptekkel távozik.
Rettenetes! Elment! Ebben volt minden reményem, és ez is elment! Egy „pap!”
„Isten szolgája” és mégis itt hagyott. Mit várjak a többi embertől, ha az Isten
szolgája is ilyen?! Akkor én már itt maradok végleg. Talán meg is halok. A
sebeim még jobban fájnak, de azt hiszem, legjobban a szívem fáj.
A nap egyre jobban süt,
a homok éget, az ájulás határán vagyok, amikor újra lépteket hallok. Mégis csak
van remény! Újra összeszedem minden maradék erőmet, s látom, hogy egy presbiter
körvonalai bontakoznak ki a forróságtól reszkető levegőben. Ő nem lelkész, ő
templomszolga. Megint örülök. Uram, köszönöm, hogy erre vezetted! A papok azok
nagy urak, ez viszont egy egyszerűbb ember, templomszolga. Megszokta a piszkos
munkát, nem úgy, mint a papok. Ő biztos segít rajtam. Most már tényleg
megmenekülök. Reménnyel telve nyújtom felé a kezemet. S mit látok? A presbiter
is (aki megint csak lehetek akár én is), átmegy az út túloldalára, és sietve
távozik. Most már elég, már jobb lenne, ha meghalnék. Milyen ostoba is vagyok?!
Hogy hihettem egy percig is akárkinek! Hányszor becsaptak már?! Most fosztottak
ki. Mit érnek itt a lelkészek is, és a presbiterek is? Inkább jönne már a
halál! Ekkor újra lépéseket hallok. Azt mondom: Nekem már mindegy, én már oda
se nézek. Úgy sem segít rajtam ez sem. Jobb, ha az ember nem is vár semmit.
Akkor legalább nem csalódom! Csakhogy a lépések egyre közelebb jönnek. Ez nem
lehet igaz, gondolom, de azért felnézek. Á, csak egy cigány, akit mindenki
gyűlöl, és (aki lehetnék én is?) Mit várhatok tőle? Hiszen ők sem szeretnek
bennünket. Ekkor vizet érzek a szájamban, sebeimre hűvös olaj csordul, gyengéd
kezek kötözik be. Perceken belül úton vagyok egy orvosi rendelő felé. Segített
a megvetett, a lenézett, a kigúnyolt, a senki. Aki “csak” egy cigány.
Posted by
Unknown
at
11:41
0
comments
Labels: Lk 10:25-37
2013. június 20., csütörtök
PÉLDÁZATOK: Mi igazolja az elhívást? - Lk 19:11-28
n
Ez a példázat hasonlít a talentumok
példázatához, Mt 25-ből.
v Ezt a szemléltetést, vagy ennek lényegét az Úr felhasználhatta kétszer is,
nem kell arra gondolnunk, hogy azonos példázatról van szó.
n
A talentumok és a mínák példázata egyáltalán
nem egyforma: különböznek úgy a részletek, mint a cél.
v Máténál különböző képességekről van szó, míg Lukácsnál csak egy kicsiny
megbízatásról, azt vizsgálva, hogy megfelelnek-e egy nagyobb feladatnak.
Máténál nagy összegről van szó (még az egy talentum esetében is, ami 60millió
drachma), míg Lukácsnál a mína kis összeget jelentett (1 mína/gíra=100 drachma,
vagyis 50 sékel).
v Máté a különböző ajándékokra fekteti a hangsúlyt, míg Lukács arra azt az elhívást,
küldetést emeli ki, amely mindenkinek adatott.
I. Az elhívást
igazolja a lelki látás
n
Közeledett az Úr halála: küldetésének
csúcspontja.
v Másféle csúcspont volt ez, mint amire követői számítottak.
v A Jerikónál elmondott példázat, hogy egy király elment, hogy „országot vegyen
magának” talán Heródesre utal, aki Rómába utazott, hogy király lehessen.
v Visszajövetelekor vérengzést hajtott végre. Fiai közül is megölt kettőt, még
kedvenc feleségét is megölette!
n
A „lelki látás” azt jelenti, amikor
nemcsak azt látod, ami van, hanem azt is látod, aminek lennie kellene, és
lehetne.
v Sokan csak a tönkrement családokat látják, az elnéptelenedő falvakat, a
lerobbant gazdaságot, a lesüllyedt országot… Látod-e, hogy mi az, ami lehetne
és nincs? Van-e lelki látásod? Ez igazolja az elhívást.
n
Mindenki kapott 10 mínát: „Kereskedjetek, amíg megjövök!”
v Mindenkinek egyformán adott. A lehetőségeket neked
kell felismerni. A megbízatást neked kell elfogadnod és vállalnod.
v Ilyen látással indul a magvető szántani és vetni:
maga előtt látja az aratást.
v Így tervez a tervező: lelki szemei előtt látja a
kész épületet, pedig még alig van egy-két vonal a rajzon.
v Így látja a szobrász az otromba kőtömbben a kész
alakot.
v És így látja a lelkipásztor a lelki aratást, Isten
templomát a gyülekezetben!
n
A király kemény (austérosz). „Vizet
facsar a kőből is.” Számon kéri, hogy van-e lelki látásod?
n
Ábrahám amikor elindult, volt lelki látása:
„Hit által engedelmeskedett Ábrahám,
mikor elhívatott, hogy menjen ki arra a helyre, amelyet örökölendő volt, és kiment,
nem tudva, hová megy.” (Zsid
11:8)
n Ruthnak volt lelki látása, amikor
elindult Moáb mezejéről Betlehembe: „Ne unszolj, hogy elhagyjalak, hogy visszaforduljak tőled. Mert ahova te
mégy, oda megyek, és ahol te megszállsz, ott szállok meg; néped az én népem, és
Istened az én Istenem. Ahol te meghalsz, ott halok meg, ott temessenek el engem
is. Úgy tegyen velem az Úr akármit, hogy csak a halál választ el engem tőled.”
(Ruth 1:16-17)
n Pál apostolnak volt lelki látása,
amikor Antiókhiában tanított nagy sokaságot, de elindult az evangéliumot
hirdetni Kis-Ázsiában: „Akkor, miután böjtöltek és
imádkoztak, és kezeiket reájuk vetették, elbocsátották őket.” (ApCsel 13:3)
II. Az elhívást
igazolja a buzgóság
n
A küldetést teljesíteni nem lehet
lelkesedés, buzgóság nélkül. Hiába van lelki látás, ha nem párosul odaadással.
v Gyakran ellenséges környezetben, lázadásban kell teljesíteni a megbízatást
(14. v.). Ezt nem lehet buzgóság nélkül.
n
A lelkesedés hiánya érvényteleníti az
elhívást és ezzel együtt a lelki látást is.
v A legrosszabb az, amikor se vízió, se passzió (passrion – lelkesedés)
nincs. „Se kép, se hang.”
v Az Úr Jézus másik példázata szerint „A béres pedig és aki nem pásztor, akinek
a juhok nem tulajdonai, látja a farkast jönni, és elhagyja a juhokat, és elfut…
A béres pedig azért fut el, mert béres, és nincs gondja a juhokra….” (Jn 10:12-13), A pásztor viszont lelkesedéssel végzi
megbízatását. „A jó pásztor az életét
adja a juhokért.” (Jn 10:11)
n
Tehát, nem arról van szó, hogy mennyi az
ismereted, a felkészültséged?
v A buzgóságod az odaszánásban, az áldozathozatalban nyilvánul meg.
n Isten szolgái közül említhetnénk Mózest, aki „tiltakozott,
midőn felnövekedett, hogy Faraó leánya fiának mondják, Inkább választván az
Isten népével való együttnyomorgást, mint a bűnnek ideig-óráig való gyönyörűségét;
Egyiptom kincseinél nagyobb gazdagságnak
tartván Krisztus gyalázatát, mert a megjutalmazásra tekintett.” (Zsid 11:24-26)
n
Ugyanígy Jeremiás, aki nem tehette,
hogy elhallgatja, amit az Úr üzenni akart. (Jer 20:8-9)
n
Vagy Pál apostol, aki buzgóságában akár
az életét is hajlandó volt odaadni küldetése teljesítéséért: „De
semmivel sem gondolok, még az én életem
sem drága nékem, csakhogy elvégezhessem az én futásomat örömmel, és azt a
szolgálatot, melyet vettem az Úr Jézustól, hogy bizonyságot tegyek az Isten
kegyelmének evangéliumáról.” (ApCsel 20:28)
n
Mennyire szántad oda magad megbízatásod
teljesítésére?
v William Carey, a modern keresztyén misszió atyja, nagy áldozatot hozott meg
azért, hogy az evangéliumot elvigye a pogányok közé, Indiába.
III. Az elhívást
igazolja a jellem
n Az utolsó szolgát nem azért ítélték el, mert eredménytelen
volt, hanem azért volt eredménytelen, mert gonosz volt: „Monda pedig annak: A te szádból ítéllek meg téged,
gonosz szolga. Tudtad, hogy én kemény ember vagyok, ki elveszem, amit
nem én tettem el, és aratom, amit nem én vetettem.” – 22. v.
n
Mindnyájan tudnunk kell, hogy nem
magunknak szolgálunk, nem magunknak élünk. Isten sáfárai vagyunk, akik
megbízatást teljesítünk.
v Mert közülünk senki sem él önmagának, és senki sem hal önmagának: Mert ha élünk, az Úrnak élünk; ha meghalunk, az Úrnak
halunk meg. Azért akár éljünk, akár haljunk, az Úréi vagyunk.” (Róm 14:7-8)
n Mindenünk az övé.
v „A te mínád” – vagyis, ezt is tőle kaptuk, nem a miénk.
v A bevétel is az Ő tulajdona.
n
Jellem nélkül bevétel sincs. Vajon nem
azért vagyunk eredménytelenek, mert bűn van az életünkben?
v Figyeljük meg, hogy ahol nincs se lelki látás, se
buzgóság, ott sok a szöveg. Már ez is mutatja a gonosz szolga jellemtelenségét.
– 20-21. v.
Befejezés:
n
A végső jellemzést maga a Király fogja kimondani:
„jó szolgám”, „gonosz szolga”.
Posted by
Unknown
at
12:32
0
comments
Labels: Lk 19:11-28
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)