nKorábban
az „egyenlő” indulatról beszélt Pál apostol.
vKorábban az egyenlő indulatról beszélt Pál. Az intést,
buzdítást, közösséget, könyörületességet – egyenlő indulattal, a Krisztus
indulatával kell végezniük.
vEgy értelem, egy érzelem, egy akarat.
vAz egységet megrontja az önzés, a versengés, a hiábavaló
dicsőségvadászat.
nKrisztus
megüresítette magát
v„Az az indulat legyen bennetek!” Milyen ez az indulat
I. Az alázat indulata
nMegalázta
magát.
vNem is akármeddig, hanem halálig, a keresztfának
haláláig.
vHa mártírhalált kéne halni, és tudnád, hogy az utókor
évről-évre megemlékezik rólad… az más. Itt nem hősi halálról, hanem
szégyenteljes halálról van szó. Különbség van meghalni mint hős, és meghalni,
gonosztevők között.
II. Az engedelmesség indulata
nAz
engedelmesség azt jelenti, lemondok a saját akaratomról.
v Engedelmeskedni
senkinek sem könnyű. Akarat kérdése.
vÉzsaiás. Gedeon. Saul.
vMindig ellenkezik valami benned az engedelmesség ellen…
III. A szolgálat indulata
nJézus
nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy Ő szolgáljon.
vBemutatta, hogy ez mit jelent: Jn 13. nov. 26. A
rabszolga feladatát végezte el.
v„Pál és Szilász, Istennek szolgái…”
IV. Az áldozat indulata
nAz
áldozat – áldozatba kerül. Nincsen ennél nagyobb szeretet.
vDávid nem akart az Úrnak ingyen való áldozatot vinni…
vHa a gabonamag el nem hal, csak egymaga marad… de ha
elhal, sok gyümölcsöt terem. Jn 12:24-25.
nRonald Reagen elnöknek azt
próbálta megmagyarázni egy fiatal fiú, hogy az elnök generációja nem értheti
meg a mai fiatal generációt, mert az ő fiatalkorában még nem volt tévé,
lökhajtásos repülőgép, űrutazás, nukleáris energia, számítógép, (internet és
mobiltelefon)… Rövid szünet után az elnök azt válaszolta: Igazad van. A mi
időnkben ezek a dolgok még nem léteztek. Mi találtuk fel őket!
I.
Nekem az élet Krisztus
(1)
Az életem célja: Krisztus magasztalása – 21a. v.
20 Amaz én esengő várásom és
reménységem szerint, hogy semmiben meg nem szégyenülök, hanem mint mindenkor,
úgy most is, nagy bátorsággal fog magasztaltatni Krisztus az én testemben, akár
életem, akár halálom által. 21 Mert
nékem az élet Krisztus, és a meghalás nyereség.
nAz életem alapelve: Krisztus.
Krisztus lakozik bennem, Ő az életem, mert Ő maga az élet. „Akié az Fiú, azé az
élet…” „Én vagyok… az élet.” Akkor
kelsz életre, amikor feltámadsz Jézus Krisztussal. „És titeket is, akik halottak voltatok vétkeitekben és bűnös valótok
körülmetéletlenségében, ővele együtt életre keltett megbocsátva nekünk minden
vétkünket. Eltörölte a követelésével minket terhelő adóslevelet, amely minket
vádolt, eltávolította azt az útból, odaszegezve a keresztfára” (Kol 2,13k).
nEz azt jelenti, hogy Krisztus az életem
forrása, és Ő marad annak főcélja.
(2). Az életem szolgálata: Krisztusnak való szolgálat – 22-24. v.
22 De ha e testben való életem
munkámat gyümölcsözteti: hogy melyiket válasszam, meg sem mondhatom. 23 Mert szorongattatom e kettő között,
kívánván elköltözni és a Krisztussal lenni; mert ez sokkal inkább jobb: 24 De e testben megmaradnom szükségesebb ti
érettetek.
nPál apostolnak egész élete arról szólt,
megtérése után, hogy Jézus Krisztus számára éljen.
v„Ha
tehát száddal Úrnak vallod Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten
feltámasztotta őt a halálból, akkor üdvözülsz. Mert szívvel hiszünk, hogy
megigazuljunk, és szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk” (Róm 10,9k.).
(3).
Az életem öröme: Krisztus – 25-26. v.
25 És ebben bízva, tudom, hogy
megmaradok és együtt maradok mindnyájatokkal a ti hitben való gyarapodástokra
és örömötökre; 26 Hogy bőven
dicsekedhessetek velem Krisztus Jézusban az én ti nálatok való újabb
megjelenésem által.
nZsolt 43:4
n„Örüljetek az Úrban mindenkor, ismét mondom,
örüljetek!” Ezt a börtönből írta Pál apostol. De a börtönben is tud örülni,
mert Jézus Krisztus az életének beteljesítője.
(4). Az életem mintája: Krisztus – 27. v.
27 Csakhogy a Krisztus
evangéliumához méltóan viseljétek magatokat, hogy akár oda menvén és látván
titeket, akár távol lévén, azt halljam dolgaitok felől, hogy megálltok egy
lélekben, egy érzéssel viaskodván az evangélium hitéért;
nA Fil 3:12-14 – „Nem mondom, hogy már
elértem, vagy hogy már tökéletes volnék; hanem igyekezem, hogy el is érjem, a
miért meg is ragadott engem a Krisztus Jézus. Atyámfiai, én énmagamról nem
gondolom, hogy már elértem volna: De egyet cselekszem, azokat, a melyek hátam
mögött vannak, elfelejtvén, azoknak pedig, a melyek előttem vannak, nékik dőlvén,
célegyenest igyekszem az Istennek a Krisztus Jézusban onnét felülről való
elhívása jutalmára.”
nJézus bemutatta, hogyan
kell élni. Vannak hősök, akiknek életét csodálni lehet. De a hősökben is
csalódhatunk. Jézusban soha! „Az én
hősöm…”
(5). Az életem keresztvállalása: Krisztus – 28-30. v.
28 És meg nem félemlvén semmiben az
ellenségek előtt: a mi azoknak a veszedelem jele, néktek pedig az üdvösségé, és
ez az Istentől van; 29 Mert néktek
adatott a kegyelem a Krisztusért, nemcsak hogy higgyetek Ő benne, hanem hogy
szenvedjetek is Ő érette: 30 Ugyanolyan
tusakodástok lévén, a milyent láttatok én nálam, és most hallotok én felőlem.
II.
A meghalás nyereség – 21b. v.
n„…és a meghalás nyereség.” Nem magamért élek, hanem Érte.
Ha élünk, az Úrnak élünk, ha meghalunk, az Úrnak halunk meg. (Róm 14:8) „Boldogok
a halottak, akik az Úrban halnak meg.” (Jel 14:13)
nMit nyerünk?
vEgy jobb, megdicsőült testet.
Tökéletességet. 1Kor 15:51-52 – „Íme, titkot mondok
néktek. Mindnyájan ugyan nem aluszunk el, de mindnyájan elváltozunk, nagy
hirtelen, egy szempillantásban, az utolsó trombitaszóra; mert trombita fog
szólni, és a halottak feltámadnak romolhatatlanságban,
és mi elváltozunk.”
vEgy mennyei otthont. Jn 14:1-3. 2Kor 5:1.
vEgy jobb örökséget – ami a legnagyobb kincs.
vEgy jobb közösséget – mert itt egyenként el kell engednünk
szeretteinket, barátainkat, de ott többé nem lesz elválás.
nHa számodra az élet a pénz, élvezet,
önmagad, akarás, a bűn, akkor a halál
veszteség. Ha számodra az élet Krisztus, akkor a halál nyereség.
Befejezés:
n„Nekem
az élet Krisztus” azt is jelenti,
hogy Jézus az életem ereje.
nFil 4:13 – „Mindenre van erőm a Krisztusban,
aki engem megerősít.”
vMindent elveszítünk, anyagi javakat, rangot
és elismerést, amikor meghalunk. „Mert
semmit sem hoztunk a világba, nem is vihetünk ki semmit belőle” (1Tim 6:7).
De: „Én vagyok a feltámadás és az élet,
aki hisz énbennem, ha meghal is, él.” (Jn 11:25)
v„Mert
meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelmek,
sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak, sem magasság, sem mélység, sem semmiféle
más teremtmény nem választhat el minket az Isten szeretetétől, amely megjelent
Jézus Krisztusban, a mi Urunkban” (Róm 8:38k.).
nA keleti bölcsek… A legkevésbé értett szereplők
karácsonykor. Általában hárman vannak, akiknek a neveit is tudni vélik: Gáspár,
Menyhért, Boldizsár... Királyi koronákkal, földig érő ruhákban ábrázolják... Egy
ázsiai, egy afrikai, egy közel keleti – mint az ENSZ poszterein lévő arcképek...
nA bölcsek fontosabbak annál, minthogy kiiktassuk őket a
karácsonyi történetből.
I. Keresték a Messiást
nA Messiást nemcsak a bölcsek keresik, hanem Heródes is. A
keresőket csoportosítani lehet: akik gyűlöletből keresik, akik közömbösségből nem keresi, és akik imádni akarják.
vVan közömbösség, van alattomos bosszúállás.
vNem keresik az írástudók. Pedig nekik kellett volna
leginkább keresniük! Kívülről idézni tudják az Írásokat, és mégsem csatlakoznak
a bölcsekhez. Ők tudták, hogy mi van megírva Mik 5:2. 6-ban.
nA bölcsek érdeklődnek, örülnek, hódolnak, áldoznak. A
Messiás mindenkié – Ézs 60:3.
nA keresésben vannak segédeszközök: vezette őket a csillag,
az Ige, emberek. Rátaláltak.
vTe ki által, mi által
találtál rá? (Péter, Pál, Filippi börtönőr, Lidia, Onézimosz…)
vA keresésében sok meglepő, furcsa dologgal találkozhatsz:
akiknek tudniuk kellene, azok nem sietnek Őt imádni, akik pedig nem tudják,
azok vezetést kapnak. Zsolt 32:8 – „szemeimmel tanácsollak téged”.
vMessziről jönnek a Királyt imádni. Istennek vannak szolgái
ott is, ahol nem várod.
vNem mindig a legkiválóbbak adják Istennek a legnagyobb
dicsőséget. (Szíro-főniciai asszony. özvegyasszony 2 fillérje, vámszedők)
vHiába az igeismeret a fejben, ha üres a szív!
II. Felvállalták a Messiást
nA Királyt halálra keresték. Csatlakozni Hozzá kockázattal
járt. Felvállalják-e?
nHeródes „a zsidók
királyá”-nak volt kinevezve a római szenátus által, 40 éve már. Heródes
tudott a messiási próféciákról és érdeklődött, hol kell a Messiásnak
megszületnie. De alattomos, gonosz, bosszúálló szándéka volt.
nA Király zavarja azokat, akik nem akarják imádni, és veszélybe
(üldözésbe) sodorja azokat, akik imádják.
nKi volt Heródes?
v„Nagy” Heródes apját, Antipatert Julius Cézár nevezte ki
prokurátornak (kormányzónak) Júdeában, aki aztán a maga fiat, Heródest sikerült
Galilea prefektusává kineveztetnie. Amikor a párthusok lerohanták Palesztinát,
Heródes Egyiptomba menekült, majd Rómában, Kr. e. 40-ben, Octavianus és
Antonius (a római szenátus jóváhagyásával) a zsidók királyává kiáltották ki.
nA következő évben harcot kezdett a parthusok kiűzésére
Júdeából, és királyságát megerősítette.
nMivel edomi (idumeus) származású volt, néha igyekezett
kedves lenni a zsidók iránt (Kr. e. 25-ben nagy éhség volt, és arany eszközöket
olvasztott be, hogy a szegénységet enyhítse.) Házasságot kötött Mariamne-val,
az hazmoneus királyi család sarjával, hogy elfogadhatóbbá tegye magát a zsidók
számára. Nagy építkezéseket folytatott. Kr. e. 19-ben megkezdte a Templom
építését.
vFélve az ellene való lázadástól, Aristobulus főpapot, aki
Mariamne testvére volt, vízbe fojtotta – majd a temetésén úgy tett, mintha
sírna…
vMajd Mariamne-t is megölette, együtt a két fiával.
vHalála előtt öt nappal (Jézus születése után egy évvel)
harmadik fiát is kivégeztette.
vVérszomjas lelkületét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy
Jeruzsálem előkelő embereit elfogatta, börtönbe záratta, és parancsolta, hogy
halálakor végezzék ki őket – hogy garantálja, hogy az ő halálakor gyászoljanak
Jeruzsálemben.
vNem csoda, ha
Betlehemben is vérfürdőt rendezett a gyermekek megöletésével Mt 2:6.
III. Imádták a Messiást
n„Lélekben
és igazságban.” (Jn 4,24) Isten
ilyeneket keres az Ő imádóiul – Jn 4:23.
vIstennek
nem tetszett a Kain áldozata, mert nem tetszett az, ami Kainban volt (1Móz
4:3-5). Nádáb és Abihú, majd Kóré, Dátán és Abirám halált érdemelt (3Móz 10. 4Móz 15)
vUzza meghalt, mert
nem volt lévita, és hozzáért a frigyládához (2Sám 6:7).
v„Mindent
Isten dicsőségére tegyetek!” (1Kor 10,31/b)
nA bölcsek nem a maradékot adták. Nem értéktelen dolgokat ajándékoztak
neki.
nA karácsonyi
történetnek mindene megvan, hogy egy csodálatos történet legyen: politikai
intrika, konfliktus, előzmények, születési dráma, félelem, magasztalás és
csodálat.
nDe egy másik oldala a
karácsonyi történetnek épp az, hogy mennyire díszlet nélküli valójában. A
jelentéktelen oldala is megragadó. De hogyan lehet az Isten Fiának születése
„jelentéktelen”?
nAz, hogy „az Ige
testté lett” (Jn 1:14), és szűztől született – ez nem jelentéktelen dolog,
hanem a világtörténelem legnagyobb eseménye. De figyeljük meg, hogy ez az
óriási jelentőségű esemény mennyire jelentéktelen helyek, események és személyek sorozatából tevődik össze! Ezt
pedig egy pogány író írta le.
I.
Jelentéktelen helyek
nA „történet” Izráelbe, a római birodalomba egyik
jelentéktelen tartományába vezet minket. Az akkori politikai berendezkedés
igenis számított! Nem sokan törődtek Izráellel, ezzel a kicsi földdarabbal, a
Római tó partján (Római tó = Földközi tenger),
kivéve Isten.
nEbben a kicsi, jelentéktelen
országban, egy még jelentéktelenebb hely van: Betlehem, Dávid városa. Alig 1000 lakossal – igazán jelentéktelen.
nJelentéktelen Názáret is, ahol a gyermek Jézus
felnőtt. „Származhat-e Názáretből valami jó?” (Jn 1:46)
nJelentéktelen a jászol is, ahol Jézus megszületett. Háromszor
is említve van (7. 12. 16).
nJelentéktelen mezők, ahol pásztorok vigyáztak nyájaikra. Egy állattenyésztő farm igazán
jelentéktelen…
nDe ahol Isten
megjelenik, azok a jelentéktelen helyek egyszerre fontosak és emlékezetesek lesznek!
Gondoljunk Hórebre és arra a bokorra, amely égett, Kérit patakjára és
Sareptára, Jeruzsálemre, amely egy jebuzeus falu volt, mielőtt Dávid városa
lett volna.
II.
Jelentéktelen személyek
nAkik igazán fontos személyek voltak abban az időben,
az 1-2 versben vannak megemlítve: Augusztusz császár és Quiriniusz (Ciréneus).
nŐk mozgatták az eseményeket. Ha szóltak, a népnek
engedelmeskedni kellett. Ha adókat rendeltek el, azt ki kellett fizetni.
nDe az Ige jelentéktelen személyeket említ: egy házaspár Názáretből: Mária és József.
nPásztorok – nyájaik mellett. Lenézett népség. A pásztorlás
fontos foglalkozás, csak megvetett.
nFogadós – még meg sincs említve a szövegben. (Ruth 1:1-2.
1Móz 35:16. 18-19. Mik 5:2. 1Sám 16:1. 2Sám 19:37-38. Lk 2:4. 7. Jer 41:17)
nMikor Isten közel jön, - mindenki egyszerre fontos
lesz. Figyeljük meg József történetét, Mózes történetét, Sámuel történetét. A
próféták és az apostolok történetét.
III. Jelentéktelen események
nAz adók éredekében népszámlálást rendeltek el. Ez
fontos lehet.
nDe az ige egy gyermek szültésére összpontosít:
nEz a próféciák beteljesedése volt.
nMegjelent egy csillag.
nSzetlélektől fogantatott egy gyermek, és csak Mária
meg József tudnak róla.
nPásztorok jöttek és imádták.
n„Mert tekintsétek csak a ti
hívatástokat, atyámfiai, hogy nem sokan hívattak bölcsek test szerint, nem
sokan hatalmasak, nem sokan nemesek; Hanem a világ bolondjait választotta ki
magának az Isten, hogy megszégyenítse a bölcseket; és a világ erőtleneit
választotta ki magának az Isten, hogy megszégyenítse az erőseket; És a világ
nemteleneit és megvetettjeit választotta ki magának az Isten, és a semmiket,
hogy a valamiket megsemmisítse: Hogy ne dicsekedjék őelőtte egy test sem.”
– 1Kor 1:26-29.
nMinden hely, minden
esemény, minden személy fontos Istennek.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)