Karácsony harmadnapjára van kijelölve a gonosz szőlőmunkások példázata. Erről az idén elhangzott prédikációt olvashatjátok és meghallgathatjátok ITT (Mt 21:33-46).
nApró dolgok
érvénytelenné tehetik az istentiszteletedet!
vMint például a személyválogatás. Ez a szó csak az ÚSz-ben fordul elő.
vA bíró magatartása, aki nem az igazságra nézve ítél, hanem az ügyfél
anyagi, társadalmi, gazdasági hatalmára nézve pártoskodik.
nKrisztus
gyülekezetében nincsenek kasztok, rendek, hierarchia.
vIsten nem nézi az ember arcát/személyét – nászá’ pánim
v3Móz 19:15 – „Ne kövessetek el
igazságtalanságot az ítéletben; ne nézd a szegénynek személyét, se a hatalmas
személyét ne becsüld; igazságosan ítélj a te felebarátodnak.”
v5Móz 1:17 – „Ne legyetek személyválogatók az
ítéletben: kicsinyt úgy, mint nagyot hallgassatok ki; ne féljetek senkitől,
mert az ítélet az Istené; ami pedig nehéznek tetszik néktek, én előmbe
hozzátok, és én meghallgatom azt.”
vApCsel 10:34-35 – „Péter pedig megnyitván száját,
monda: Bizonnyal látom, hogy nem személyválogató az Isten; Hanem minden
nemzetben kedves ő előtte, aki őt féli és igazságot cselekszik.
I. A
személyválogatás szemléltetése – 1-4. v.
nVajon ez csak egy
fiktív eset? Vagy egy gyakran előforduló esemény?
vKeresztyén gyülekezetről van szó? Vagy zsinagógáról? – 2. v.
varanygyűrűs, fényes ruhában – szegény, szennyes ruhában
vülj – állj
vide – ott
vszépen – lábzsámolyom alá…
nMagunk elé
képzelhetjük az imaházat: vannak székek, padok, állóhelyek. A szószék közel
volt a bejárathoz (mert a zsinagógákban a Tóra tekercs szekrénye közel volt a
bejárathoz: a prédikátor a gyülekezettek szemben, Jeruzsálemnek háttal foglalt
helyet.)
vJakab direkt beszéddel prédikál: felszólít, kérdez, választ vár,
ellenpárokat alkot. Az 5. verstől a sorrend megfordul: a szegény kerül előre.
II. A
személyválogatás hiábavalósága – 5-9. v.
n1Kor 1:27 –
kívülről szegények, de belül gazdagok, a hitben.
v2Kor 6:10 – „mint szegények, de sokakat
gazdagítók”
v2Kor 8:9 – „szegénnyé lett érettetek, hogy ti az ô
szegénysége által meggazdagodjatok”
vJel 2:9 – „Tudom a te dolgaidat és nyomorúságodat
és szegénységedet (de gazdag vagy)”
nAz első
gyülekezet segítette a szegényeit.
nAz ige
elmarasztalja a gazdagokat.
vmert elnyomják a szegényt
vmert törvény elé hurcolják a szegényt (- megkezdődött az üldöztetés?)
vmert káromolják azt a szép nevet – „keresztyén = krisztusi”
nNem a világ
értékrendjét kell követni!
III. A
személyválogatás teológiai elítélése
nIsten
kiválasztotta a szegényt
nIsten maga
szegénnyé lett Jézusban
nA
személyválogatás kizárja a szeretetet.
vAz irgalom gyakorlása és elvárása között összefüggés van.
Ezért tehát,
testvéreim, akiket szeretek, és akik után vágyódom, örömöm és koronám, így
maradjatok meg az Úrban, szeretteim! Evódiát intem, és Szüntükhét is
intem,
hogy legyen közöttük egyetértés az Úrban. Sőt téged is kérlek, hűséges
munkatársam, segíts nekik, akik együtt küzdöttek velem az evangéliumért; Kelemennel
és a többi munkatársammal is, akiknek a neve benne van az élet könyvében.
nEvódiát és Szüntükhét Pál apostol kéri, hogy legyen
köztük egyetértés. Ennyi, amennyit tudunk róluk.
vHa ennek a levélnek és a
Szentírásnak teljesebb összefüggésébe helyezzük ezt az intést, fontos tanítást
kapunk: E két nőtestvér nem értett egyet.
Nézeteltérésük híre eljutott Pál apostolhoz, és Pál nem hagyja szó nélkül a
békétlenséget a gyülekezetben. Meginti őket.
I. Az
intés szükségessége
nVan, amikor nem merjük megmondani szemébe annak, akit
inteni kellene.
vCsak magunkban fortyogunk, hogy borzasztó, milyen
galád ember ez, akivel nekem együtt kell dolgoznom, együtt élnem, rettenetes, hogy
ilyenek vannak a gyülekezetben… Magadban még veszekszel is, de vele nem
beszélsz!
nMáskor meg úgy teszünk, mintha nem hallottunk volna a
dologról!
v– A gyerekeink huncutságairól, a nagyobbak súlyos
dolgairól, a főnökök disznóságairól... Mert ha hallottam róla, akkor beszélni
kellene vele. De én mondjam meg neki? Legjobb, ha úgy teszek, mintha nem
tudnám…
nEgy harmadik lehetőség, amikor elkezdünk falazni annak,
aki hibás: Védjük a bűnt!
vIlyenekről írja Babits a „Jónás” c. költeményében: „mert vétkezők közt cinkos, aki néma!”.
nVan, amikor mi vagyunk az igazság bajnokai, és
nekirontunk, mielőtt megkérdeznénk, hogy is történt valójában...
vSohase hidd el a rosszat, amíg ki nem derítetted, mi
az igazság.
nVagy tapintatosak
vagyunk, finomkodunk, hogy nem is lehet érteni, mit akarunk mondani. Pedig nem
segítség az, ha nem érti meg, hogy róla van szó.
nPál egyszerűen
leírja, amit hallott, és kéri, hogy béküljenek ki. „Az igazságot szeretetben”
mondja. Nem finomkodik, de nem is durva.
vMert Evódiával is megeshet, hogy összezördül
valakivel. A hívők között is történik
ilyen. De ők ezt nem hagyják annyiban: a bűnt bűnnek nevezik, és megbánják!
vAkkor is békességre inti, ha vele is megtörtént, hogy
összeveszett Barnabással, János Márk miatt... Egymást inteni kötelességünk.
II. Az
intés oka
nMert két hívő rendezetlen kapcsolata kihat a
gyülekezetre is. A rendezetlen kapcsolat az egészet megmérgezi.
vLásd: Ákán bűne – Józs 7. Óriási felelősség a bűnt
takargatni! Mérgez!
vHa nincs otthon derű, kiegyensúlyozottság, békesség, akkor
nem szívesen jönnek haza... Ki ennek az oka? Talán takargatsz valamit?
nIlyen bűnökkel alkalmat adunk Isten ellenségeinek a
gyalázkodásra.
vAzt mondják: „ilyenek a hívők...” „no, lám…”
v2Sám 12:14-ben a Dávid gyermeke meghal…
III. Az
intés módja
nHa meginted, akkor ne csak negatívumokat mondj. Dicsérd
is meg!
vÍgy tett Jézus a 7 gyülekezettel (Jel 2-3).
nHálátlan feladat az intés... Vajon elhiszi-e, hogy jót
akarok, nem haragszom, barátok maradunk?
vPál munkatársaiként beszél Evódiáról és Szüntükhéről.
Nem szörnyülködik, hogy borzasztó, hogy mit hallok rólatok, nem lenézi őket,
hanem inti…
nMindkettőt meginti. Valószínű, nem tudta a
részleteket. A vétlen fél is kezdeményezheti a kibékülést: bocsánatot kérhet.
vPersze, a világ szerint ez őrültség… Én kérjek
bocsánatot, amikor ő a hibás?
vDe Isten is így közeledett hozzánk. Mikor még bűnösök
voltunk.
v2Kor 5 - A megbékélés szolgálata reánk van bízva.
nMivel a kibékülés nehéz dolog, kérj valakit, hogy
segítsen. Kell egy harmadik, aki bíztatja őket! Kell tanú is. Boldogok a
békességszerzők!
n„Az Úrban.” Jézus a legfőbb tekintély. Ha a=b-vel, c=a-val,
akkor a b is = c-vel. Ha Evódia egyetért Jézussal, és Szüntükhé is egyetért
Jézussal, akkor kettejük között is egyetértés lesz. Kiderül, hogy testvérek!
III.
Az intés fogadása
nNemcsak megmondani nehéz, hanem fogadni is tudni kell.
vHívő ember nem sértődik meg, ha megmondták neki az
igazat. Evódiáék számára is kényelmetlen lehetett, de hálásak voltak érte.
nCsak az „én”-ek
szoktak veszekedni... Megmaradt az ÉN. Amíg ez nem törik össze, nincs halálba
adva, addig megsértődik, elbízza magát, uralkodni akar, és megharagszik.
n„Az az indulat legyen bennetek, mint Jézusban” - Fil 2:5. Ő nem élt vissza a hatalmával. Megalázta
magát. Másokért élt, és másokért meghalt.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)