„Ideje van a megőrzésnek [eltevésnek] és
ideje az eldobásnak [elvetésnek].”
nInfláció
és gazdasági válság idején nincs lehetőség a spórolásra. Drágulnak az
élelmiszerek, az üzemanyag, a gyógyszerek. 2005-ben lehetőségem adódott arra,
hogy megtudjam, milyen kilátásaim vannak a nyugdíjamra majd. A nyugdíjpénztár
által kiadott kimutatásból megtudtam, hogy 21 év alatt 13 nyugdíjpontot
sikerült összegyűjteni… Más szóval, nyolc évvel voltam lemaradva a normális színvonaltól.
Ennek több oka is volt, de az egyik épp az infláció: a rendszerváltás után az
egyik évben több, mint 300%-os volt az infláció. Úgy tűnt, hú, de mekkorát
nőttek a fizetések! Miközben a valóság az volt, hogy csak felét kaptuk annak,
ami normális lett volna.
vLelki oldalon az ige azt mondja, hogy „19 Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket
a földön, hol a rozsda és a moly megemészti, és ahol a tolvajok kiássák és
ellopják; 20 Hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket mennyben, ahol
sem a rozsda, sem a moly meg nem emészti, és ahol a tolvajok ki nem ássák, sem
el nem lopják. 21 Mert ahol van a ti kincsetek, ott van a ti
szívetek is.” (Mt 6:19-21)
nE
6. igeversben található két ellentét között első hallásra úgy tűnik, hogy nem
nagy különbség van: „6 Ideje
van a keresésnek és ideje a vesztésnek;” és „ideje a megőrzésnek és ideje az
eldobásnak”. Azonban, ha közelebbről megvizsgáljuk, akkor megértjük, hogy
az első (a keresés és a vesztés) a választásunkkal kapcsolatos, míg a második
(a megőrzés és az eldobás) a választásunk következményével.
vE mostani mondatot úgy is fordíthatnánk: megvan
az ideje az eltevésnek, és megvan az ideje az elvetésnek.
I. Az
eltevés ideje: a mennyei befektetés ideje
nA
Sátán egyik megtévesztése, hogy megvakítja az embereket az örökkévalóságra
nézve.
vAz Ige arra tanít, hogy „az odafelvalókkal
törődjünk, ne a földiekkel.” (Kol 3:2) Mint a menny polgárai, állandóan azon
kell törjük a fejünket, hogyan fektethetünk be többet a mennyeiekbe, az
örökkévalóságba.
nAz
örökkévalóságra nézve legalább három befektetési lehetőségünk van:
n(1) Az életünk (adottságaink) befektetése
nRóm
12:1-2 – „Kérlek azért titeket atyámfiai az
Istennek irgalmasságára, hogy szánjátok oda a ti testeiteket élő, szent és
Istennek kedves áldozatul, mint a ti okos tiszteleteteket. 2 És ne
szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása
által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata.”
vA „testeteket” szó alatt mindenekelőtt a
„képességeteket” kell érteni, az egész személyiséget. Aki az Isten akaratát
cselekszi, az megmartad örökké (1Jn 2:17). Aki a világhoz szabja magát –
elmúlik ezzel a világgal, mert a világ elmúlik és annak kívánsága is (1Jn
2:17). Mindenestől oda kell szánjuk magunkat Isten akaratának a cselekvésére.
nIsten
akaratának ismeretében és cselekvésében Jézus Krisztus a példaképünk.
vZsid
10:9 – „Íme, itt vagyok, hogy cselekedjem a te akaratodat.”
vJn
4:34 – „Az én eledelem az, hogy annak akaratát cselekedjem, a ki
elküldött engem, és az ő dolgát elvégezzem.”
vVégül,
Lk 22:42 – „Ne az én akaratom legyen meg,
hanem a Tied!”
vAz
Úrtól tanult imádságnak is ez az egyik központi kérése: „Legyen meg a Te akaratod!” (Mt 6:10)
nA
világnak élni azt jelenti: elveszteni mindent, Isten akaratát cselekedni pedig
azt jelenti: megmaradni örökké.
n(2) Az időnk befektetése
nEf
5:15-16 – „15
Meglássátok annak okáért, hogy mi módon okkal járjatok, nem mint bolondok,
hanem mint bölcsek: 16 Áron is megvegyétek az alkalmatosságot, mert
a napok gonoszok.”
vAz
idő Isten ajándéka – erről szó volt ennek a sorozatnak az elején. Az idő
megszenteltetett, amikor Isten belépett az időbe, megszületett, élt meghalt,
feltámadott, ezelőtt 2000 évvel. Az idő így nemcsak teremtési, hanem megváltási
értelmet is kapott.
v2Kor
6:2 – „Kellemetes időben meghallgattalak, és
az üdvösség napján megsegítettelek. Íme, itt a kellemetes idő, íme, itt az
üdvösség napja.”
nAz
idővel Istennek terve van. Azt akarja, hogy az örökkévalóság számára fektessük
be.
vMikor
valaki túl van az ötvenen, és megkérdezik, mi a véleménye az életről, akkor a
leglényegesebb, amit mondhat az, hogy „nagyon rövid”. Hamar elrepül.
vAki
megértette Isten teremtő és megváltó célját az idővel, az nem mert lopni a
napot! Az időt megváltani, megvásárolni kell, és Szentlélekkel teljesen élni
(mivel utána ez a felhívás van: teljesedjetek be Szentlélekkel. Ef 5:18)
n(3) A vagyonunk befektetése
nMár
idéztük: „19 Ne
gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön, hol a rozsda és a moly megemészti, és
ahol a tolvajok kiássák és ellopják; 20 Hanem gyűjtsetek magatoknak
kincseket mennyben, ahol sem a rozsda, sem a moly meg nem emészti, és ahol a
tolvajok ki nem ássák, sem el nem lopják. 21 Mert ahol van a ti
kincsetek, ott van a ti szívetek is.” (Mt 6:19-21)
vVan
tehát egy földi befektetés, ami végül is teljes veszteséggel zárul. A föld a
tolvajok, a rozsa és a moly hazája. Jézus idejében a vagyont az öltözetben,
ételben, aranyban mérték. Géházi két öltöző ruhára vágyott… (2Kir 5:22). Ákán
egy szép babiloni köntöst rejtett el magának a zsákmányból (Józs 7:21). Az
ilyen eltevést viszont könnyen tönkretette a moly, és engedetlenség volt Isten parancsa iránt.
vHasonlóképpen, a termést tönkretehették a patkányok és férgek.
vA
tolvajok pedig ellophatták az aranyat.
nSemmit
sem hoztunk e világba, világos, hogy ki sem vihetünk semmit. (1Tim 6:7) A földi
vagyon értéke relatív, változó.
nEzzel
ellentétben van egy befektetés, ami igazi gazdagsághoz vezet.
vMt
6:20 – „20 Hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket mennyben,
ahol sem a rozsda, sem a moly meg nem emészti, és ahol a tolvajok ki nem ássák,
sem el nem lopják.”
vA
hűtlen sáfár példázatában azt tanácsolja: „szerezzetek magatoknak barátokat a
hamis mammonból…” Lk 16:9
nUgyanezt parancsolja Pál apostol: 1Tim 6:17-19 –
„17 Azoknak, akik gazdagok e világon,
mondd meg, hogy ne fuvalkodjanak fel, se ne reménykedjenek a bizonytalan
gazdagságban, hanem az élő Istenben, a ki bőségesen megad nékünk mindent a mi
tápláltatásunkra; 18 Hogy jót tegyenek, legyenek gazdagok a jó
cselekedetekben, legyenek szíves adakozók, közlők, 19 Kincset
gyűjtvén magoknak jó alapul a jövőre, hogy elnyerjék az örök életet.”
nAz
Úr Jézus a vagyonról szóló tanítását így fejezte be: „21 Mert
ahol van a ti kincsetek, ott van a ti szívetek is.” (Mt 6:21)
vMutass
egy embert, a mennyeiekbe fektet be, és láthatod, hogy az a hűségét mutatja
Jézus iránt!
vPál
utolsó levelében fájdalommal mondja, hogy Démás elhagyta, mert a jelenvaló
világot szerette (2Tim 4:10)
II. Az elvetés ideje: a gazdagságról
való lemondás
nA
Zsid 12:1-2 szerint vannak akadályok, amelyeket el kell vetnünk. Nemcsak a bűnt, hanem az akadályokat is, amelyek talán nem nevezhetők bűnnek.
nA
gazdag ifjúnak épp a gazdagsága volt az akadálya, és ezt nem tudta otthagyni Jézus követéséért. Pedig erkölcsös ember volt, vallásos ember volt, és a legfontosabb kérdéssel jött Jézushoz.
nA
bűnt is félre kell tenni.
vBűn a hitetlenség.
vBűn a „törvénytelenség titkos bűne”.
vBűn a hűtlenség – Jak 4:17 – „Aki tudna jót
cselekedni…”
„Ideje van a keresésnek (szerzésnek) és ideje a vesztésnek.”
nLegtöbb esetben az életünk menete a döntéseinktől
függ. Helyes döntések igazságos élethez vezetnek, helytelen döntések a bűnt
növelik.
vVásti királyné elvesztette királynői tisztségét,
de megtartotta erkölcsi méltóságát. Így döntött, ezt választotta.
nGyakran választás elé vagyunk állítva: a
népszerűség, vagy az integritás az, ami fontos? Ha az utóbbit választjuk, talán
nevetnek rajtunk a tömegek, de megtarthatunk valamit, ami annál fontosabb: a
tiszteletet.
vBunyan János azt mondta: „Ha életem gyümölcstelen,
nem számít, ki dicsér. Ha pedig gyümölcsöző, nem számít, ki bírál.”
nElőbb vagy utóbb mindenkinek döntenie kell mit
tart elsődlegesnek: földi javakat, vagy mennyeieket?
v„Ideje van a keresésnek (szerzésnek) és ideje a vesztésnek.”
I. Ideje van választani Isten célját
nNyerni, szerezni, keresni – a helyes választás
eredménye. Ez az élet minden területén így van.
nHa valaki arra adta magát, hogy gazdagságot,
hírnevet vagy hatalmat szerezzen magának – ez a választásának a következménye.
Ha a lelkieket többre becsüli, az is a választásának a következménye.
nAz első emberpárnak is adva volt a választáslehetősége: „16 És
parancsolt az Úr Isten az embernek, mondván: A kert minden fájáról bátran
egyél. 17 De a jó és gonosz tudásának fájáról, arról ne egyél; mert
a mely napon eszel arról, bizony meghalsz.” – 1Móz 2:16-17.
vHa ez a
választási lehetőség/szabadság nem adatott volna, akkor Ádám nem lett volna
több egy robotnál…
nAz is tény viszont, hogy Ádám rosszul élt ezzel a
jogával.
vRóm 5:12 – „12 Annak okáért, miképpen egy
ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen a halál
minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek.”
vTovábbá, 1Tim
2:14 azt mondja, hogy Ádám nem lett becsapva: „14 És Ádám nem csalattatott meg, hanem az asszony
megcsalattatván, bűnbe esett.” Vagyis, a következmények teljes tudatában
hágta át Isten parancsát! Ő ezt választotta.
nHasonlóképpen, nekünk is adatott a választásnak ez
a szuverenitása. „Keressétek először
Istennek országát, és az ő igazságát; és ezek mind megadatnak néktek.”
(Mt 6:33)
nA
választássürgősségét is látnunk kell. Ez láthatjuk Józsué sikemi
felhívásában: Józs 24:15 – „Válasszatok
magatoknak még ma, akit szolgáljatok; akár azokat az isteneket, akiknek a ti
atyáitok szolgáltak, amíg túl valának a folyóvízen, akár az Emoreusok isteneit,
akiknek földjén lakoztok: én azonban és az én házam az Úrnak szolgálunk.”
nEz a sürgetés több helyen megtalálható a
Szentírásban
v2Kor 6:2 – „Íme,
itt a kellemetes idő, íme, itt az üdvösség napja.” Más szóval: nincs
vesztegetni való időnk! Az élet rövid: minden óráról, napról, hétről, hónapról,
évről számot kell adnunk. Minden hivalkodó szóról számot kell majd adni… Mt
12:36.
nA halogatás a Sátán legjobban bevált módszere! * „Közgyűlés
a pokolban”
nVálasztásunknak mindig következménye van.
vGondoljunk Mózesre, akiről a Zsid 11:24-27 beszél
– „24 Hit által tiltakozott
Mózes, midőn felnövekedett, hogy Fáraó leánya fiának mondják, 25
Inkább választván az Isten népével való együttnyomorgást, mint a bűnnek
ideig-óráig való gyönyörűségét; 26 Egyiptom kincseinél nagyobb
gazdagságnak tartván Krisztus gyalázatát, mert a megjutalmazásra tekintett. 27
Hit által hagyta oda Egyiptomot, nem félvén a király haragjától; mert erős
szívű volt, mintha látta volna a láthatatlant.”
v„Mint a
bűnnek ideig-óráig való gyönyörűségét” – Kínálkoztak az egyiptomi
félmeztelen lányok. Egész háreme lehetett volna, mert a fáraó leánya fiának
hárem jár! De ő inkább választotta az Isten népével való együttnyomorgást.
Kijött Egyiptomból és azt mondta: inkább! Inkább, inkább, inkább! Sokkal
inkább, őket választom! A sártaposó, a vályogvető, megvetett népet! Nem kell a
fáraó ajánlata!
vSzeressétek
Isten népét! Aki a gyülekezetet szereti, az Istent szereti.
nNehéz lemondani a gyönyörűségről! Pedig csak
ideig-óráig tart.
vTagadjátok
meg az Úr Jézus nevében azt, ami ideig-óráig tart! Mondd ki, hogy nincs többé
hatalma rajtam! Én nem az ideig-óráig tartót akarom, hanem az örökkévalót!
nMózes választott, negyven évesen. Nem lehetett
könnyű dolga. Előkelő társaságot kellett elhagynia. El kellett szakadnia a királyi környezettől, társaságtól. Lemondott
minden dicsőségéről, hogy hordozza a Krisztus gyalázatát. Sem nagy emberek, sem
tudósok nem tudták visszatartani őt.
nÉs milyen emberekhez társult? Nyomorultul
szegényekhez, robotmunkára fogott téglavetőkhöz társult. A letört, eltaposott,
tudatlan és elcsüggedt néphez csatlakozott. Az volt Isten népe!
vVannak,
akik azt mondják: nem tudok
sorsközösséget vállalni ilyen néppel.
vTudsz-e
sorsközösséget vállalni Isten egyszerű gyülekezetével? Egyszerű imaházával, és
megvetett lelkipásztorával? Gondold meg, hogy ez minden hibája ellenére, mégis
Isten népe, miközben az, minden erénye ellenére, nem Isten népe. Választanod
kell!
nMózes tudott helyesen értékelni. Ha valakinek
lehetősége volt vagyont, hatalmat, hírnevet, dicsőséget szerezni – neki volt.
De helyesen választott, amikor azokat elutasította!
vA
megjutalmazásra tekintett! – Zsid 11:26.
vPál apostol
is a „Jézus Krisztus elhívása jutalmára”
hagyott kárba veszni mindent (Fil 3:14).
II. Ideje van elveszteni az emberi célt/életet
nNem lehet választani az Isten célját csak úgy, ha
engeded elveszni a saját célodat.
vErre utalt az
Úr Jézus, amikor azt mondta: „34 …Ha valaki én utánam akar jönni,
tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét, és kövessen engem. 35
Mert valaki megakarja tartani az ő életét, elveszti azt; valaki pedig elveszti
az ő életét én érettem és az evangéliumért, az megtalálja azt.”
vNem lehet a
saját célodat/életedet megtartani, és ugyanakkor az Isten célját is követni.
nEz nem jelenti a személyiségünk elvesztését. Sőt,
ellenkezőleg, a beteljesedést jelenti! „És
ti Őbenne vagytok beteljesedve.” (Kol 2:10)
nEbben a vesztésben benne van önmagunk megtagadása. (Lk 9:23) Vagyis a lemondás kell jellemezzen
mindenről, ami akadálya lehet annak, hogy Isten céljai megvalósuljanak.
nBartimeus „ledobta felső ruháját”, amikor Jézushoz
ment. (Mk 10:50) Nem volt azzal a ruhával egyébként semmi baj… melegen tartotta
a vak koldust. De akadály lett abban, hogy Jézushoz menjen! Le kellett dobni.
Zsid 12:1-2 – „Annak okáért mi is, kiket
a bizonyságoknak ily nagy fellege vesz körül, félretéve minden akadályt és a
megkörnyékező bűnt, kitartással fussuk meg az előttünk levő küzdőtért. 2
Nézvén a hitnek fejedelmére és bevégezőjére Jézusra.”
vVannak dolgok, amelyek nem nevezhetők bűnnek önmagukban:
szokások, mint például időtöltés, regények olvasásával, vagy egy film
nézésével, sportolás vagy szociális rendezvényeken való részvétel. De adott
esetben akadályai lehetnek a még jobb dolgoknak és a legjobbnak!
vAhhoz, hogy nyerhess, előbb el kell engedned.
nTermészetesen,
ehhez döntésre van szükség: „ha
valaki én utánam akar jönni”…
nJim Elliot: „Jobb
odaadni másnak, amit úgysem tarthatsz meg, hogy megnyerhesd, amit nem
veszíthetsz el!”
v„Régi hit
hangjai 559: „Mindent el akarok hagyni és követni Tégedet, / Mint Te,
szegénységben járni, hordani keresztemet. / Minden földi törekvésem, minden
földies remény / Vesszen, de igaz életem Megmarad, az Úr enyém!”
v„Régi hit hangjai 670: Ó, keserű
könny és bánat, Hogy az egykor lehetett, / Hogy büszkén Jézusnak mondtam: „Mind
enyém, semmit Tied!” / „Mind enyém, semmit Tied! „Mind enyém, semmit Tied! / Hogy
büszkén Jézusnak mondtam: „Mind enyém, semmit Tied!” // 2. De Ő megtalált
engem, s én Láttam, mint elvérezett, / Vággyal telten, halkan mondtam: „Annyi
enyém, mint Tied!” / „Annyi enyém, mint Tied!” „Annyi enyém, mint Tied!” / Vággyal
telten, halkan mondtam: „Annyi enyém, mint Tied!” // 3. Gyógyítólag, segítőleg
Hordozott Ő engemet, / Míg én alázattal mondtam: „Kevés enyém, több Tied!” / „Kevés
enyém, több Tied!” „Kevés enyém, több Tied!” / Míg én alázattal mondtam: „Kevés
enyém, több Tied!” // 4. Mélyebb, mint a tenger mélység, Magasabb, mint az
egek, / Uram, szereteted győzött!... „Semmi enyém, mind Tied!” / „Semmi enyém,
mind Tied!” „Semmi enyém, mind Tied!” / Uram, szereteted győzött!... „Semmi
enyém, mind Tied!”
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)