1 A hetedik hónap huszonnegyedik
napján szólott az Úr Aggeus próféta által, mondván: 2 Szólj csak
Zorobábelnek, a Sealtiél fiának, Júda fejedelmének, és Jósuának, a Jehosadák
fiának, a főpapnak, és a nép többi tagjainak, mondván: 3 Ki van még
életben köztetek, a ki látta ezt a házat az ő első dicsőségében? És milyennek
látjátok ti most ezt? Avagy nem olyan-e ez a ti szemetekben, mintha semmi
volna?
4 De most légy bátor Zorobábel, azt mondja az Úr!
Légy bátor te is, Jósua, Jehosadák fia, te főpap, és légy bátor e földnek
minden népe, azt mondja az Úr, és cselekedjétek, mert én veletek vagyok, azt
mondja a Seregeknek Ura, 5 Az igét, a mellyel szövetségre léptem
veletek, mikor kijöttetek Egyiptomból, és az én lelkem köztetek marad. Ne
féljetek!
6 Mert ezt mondja a Seregeknek Ura: Egy kevés idő
van még, és én megindítom az eget és a földet, a tengert és a szárazt. 7
És megindítok minden népet, és eljön, a kit minden népek óhajtanak, és
megtöltöm e házat dicsőséggel, azt mondja a Seregeknek Ura. 8 Enyém
az ezüst és enyém az arany, azt mondja a Seregeknek Ura: 9 Nagyobb
lesz e második háznak dicsősége az elsőnél, azt mondja a Seregeknek Ura, és e
helyen adok békességet, azt mondja a Seregeknek Ura.
Círus hazaengedte a zsidókat, akik közül közel ötvenezren
hazatértek Kr. e. 538-ban, Zorobábel vezetésével. Majd 459-ben Ezsdrás, és
445-ben Nehémiás vezetésével is hazajött egy-egy csoport, és megépítették
Jeruzsálem kőfalát is.
Azonban a hazatértek nem valami kívánatos helyzetet találtak
itthon. Az élet nehéz volt, és elkeserítette őket mindaz, amit vállalniuk
kellett. Hazaérkezésüket követően mindjárt a következő évben elkezdték építeni a
templomot, legalábbis annak fundamentumát letették (Ezsd 3:8-13), azonban utána
mindjárt meg is álltak vele közel 16-17 esztendeig.
I.
Az elkeserítő tényezők – 1-3. v.
Dárius király uralkodásának második évében prófétált Haggeus.
Összesen négy prédikációt tartott, Zakariás támogatásával. (Sofóniás, Náhum és
Habakkuk a babiloni fogság előtt prédikáltak, Haggeus és Zakariás pedig azt
követően.) Az elkészült templomot Kr. e. 516-ban szentelték fel. Haggeus
üzenetének lényege, hogy a népet felbátorítsa a templom építésének
folytatására.
Igen ám, de annak idején Salamon 7 évig építette a templomot,
sok ezer szolgával és építővel! Ahhoz képest, a hazatértek száma nagyon csekély
volt. A nép bizonyára nagyon el volt keseredve. Elkeseredésükben
feltették a kérdést, hogy vajon megérte-e hazajönniük? Mi értelme volt a sok
erőfeszítésnek, amikor annyi a rom, hogy nem bírnak vele? A város sakálok
tanyájává vált (Jer 9:11). Házakat építettek maguknak, és az Úr házát is
elkezdték újra építeni, Haggeus próféta bíztatására, és be is fejezték azt. De
ez a templom egyáltalán nem volt mutatós, díszes, szép, mint amilyen annak
idején a Salamon által építtetett templom volt. A nép el volt keseredve: hát
ezért jöttünk haza? Megérte hazajönni Babilonból?
Azok, akik áldozatot
hoztak az Úrért, talán jutottak ugyanilyen kísértésbe, és feltették a kérdést:
Megérte? Érdemes volt? A válasz az, hogy amit az Úrért tettél, azt mindig
érdemes volt megtenni.
De Zorobábelt is bíztatni
kellett, amikor semminek, reménytelennek látta a munkáját, hogy nagy lesz annak
dicsősége! Mi is azzal a bizonyossággal kell végeznünk munkánkat, hogy nem a
mának, nem a jelenvaló világnak építünk, hanem a jövőnek, az örökkévalóságnak. „Ha csak ebben az életben reménykedünk a
Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak vagyunk” — mondja Pál apostol
(1Kor 15:19).
Ha az anyagiakra
nézünk, arra, ami lehettünk volna a világban, arra, ami van, akkor talán azt
mondjuk: nem volt érdemes. De mi nem a jelenvalókra, a láthatókra nézünk, hanem
a „jövendőt keressük” (Zsid 13:14).
Arra kell néznünk, ami lesz. „Még nem
lett nyilvánvaló mivé leszünk” (1Jn 3:2).
II.
A bátorító prófécia – 4-5. v.
Van úgy gyülekezetben
is, hogy a lelki munka sok, mégis mindenki a saját munkája után fut... Először
a családom a gyermekeim, a házam, a cégem...
Ilyenkor jól jön egy kis bátorítás: „De most légy
bátor Zorobbábel, azt mondja az Úr! Légy bátor te is, Jósua, Jehosadák fia, te
főpap, és légy bátor e földnek minden népe!” (4. v.) Akkor mindenképp szükség volt erre, mert mindenütt ellenség vette körül
őket!
Vannak időszakok,
amikor nem értjük az Urat, nem értjük, hogy mi is miért történik velünk. Vannak
napok, amikor minden rosszul megy. A hangulatunk hullámzik. A hitünk sem mindig
egyformán szilárd. Isten pedig nem mindig mondja meg gyermekeinek, hogy mit
miért tesz. Van, amikor még az események után sem értjük meg, hogy miért
történt az, ami történt. Még az is meglehet, hogy a mennyben sem fogunk mindent
megérteni: lesz abszolút vigasztalás, de az események mozgatórugóit nem biztos,
hogy mind megismerjük. Nekünk is kell a bíztatás és bátorítás!
Isten támogatásának
feltétele az Ige cselekvése (4-5. v.): „Cselekedjétek...
az Igét, mellyel szövetségre léptem veletek.” Nem tétlenségre, hanem munkára,
cselekvésre hívott el az Isten. Csak ha az Igét cselekedjük, akkor marad
közöttünk a Szentlélek. „Az én lelkem
köztetek marad. Ne féljetek!”
Manapság sokféle
misztikus gyakorlatot ajánlanak. Larry Christenson például ezt mondja: „Miután ön Istenhez jön saját szavaival elmondott
imáival és könyörgéseivel, egyszerűen leomlik, csendesen hallgatásba
bocsátkozik és elhatározza, hogy egy szótagot sem ejt ki már semmilyen nyelven,
melyet valaha is tanult. Gondolatait Krisztusra összpontosítja. Csak azután
emeli fel egyszerűen hangját és szól őszinte hittel, hogy Isten a hangot,
melyet ön hallat, át akarja venni és egy nyelvvé akarja formálni.” És úgy
véli, hogy aki ezt gyakorolja, az beteljesedik Szentlélekkel. De hol van ez
megírva az Igében? Nincs megírva. Ilyet ne is próbáljon ki senki, mert ez nem
az Istentől parancsolt gyakorlat. Az ellenben meg van írva, hogy „cselekedjétek!”
III.
Dicsőséges ígéretek – 6-9. v.
A szegénység nem
gond: „Enyém az ezüst és enyém az arany”
- mondja az Ur (8. v.) Isten gondot visel. Istené minden kincs és minden
lehetőség. Maga az Úr rendelkezik a kincsekkel.
„Nagyobb lesz a
második ház dicsősége” – ez nyílván arra utal, hogy e második házban jelent meg
a Messiás és hirdette az Isten országát. Itt prédikált, gyógyított és kiűzte a
kufárokat.
Azonban e kifejezés,
hogy „nagyobb lesz a második ház dicsősége, mint az első házé volt”, ez
vonatkozik az újszövetségi egyházra is. Az Ószövetség népe, az Izráel, csak
kicsiny töredékére volt Isten igazi népének. Az Újszövetség a föld végső
határáig terjed.
De az újszövetségi
egyház is csak előkép. Pitvar. Amikor majd megnyílik a Szentek Szentje, amikor
megjelenik a dicsőség Királya, az uraknak Ura, akkor lesz teljessé a második
ház dicsősége. Új eget és új földet várunk.
Isten megtöltötte
azt a házat dicsőséggel, amikor az Isten Fia megjelent abban.
A fogságból
visszatért zsidóság Zorobábelben látta az eljövendő Messiást. Ö előképe volt annak,
Aki jönni fog.
De az igazi második
templom az, amelyben nem lesz könny, gyász és fájdalom. Annak dicsősége valóban
sokkal nagyobb! Micsoda dicsőséges ígéretek ezek!
16 Mondom pedig, Lélek szerint járjatok, és a testnek kívánságát
véghez ne vigyétek. 17 Mert a
test a lélek ellen törekedik, a lélek pedig a test ellen; ezek pedig egymással
ellenkeznek, hogy ne azokat cselekedjétek, a miket akartok. 18 Ha
azonban a Lélektől vezéreltettek, nem vagytok a törvény alatt.
nNem a
test és a lélek áll szemben egymással, mivel sehol sem mondja az Ige, hogy a
lelkünk szerint kellene járnunk. Ellenkezőleg, azt parancsolja, hogy járjunk
világosságban, Isten Lelke szerint, A Szentlélek által.
nA
szemben álló felek egyrészt a test, vagyis bűnre hajlamos természetünk, és az
Isten Lelke, és az általa életre hívott új ember. „A testnek kívánságát véghez
ne vigyétek!” – 16. v.
nA Lélek
szerint járni (16. v.) ugyanaz, mint a Lélektől vezéreltetni (18. v.)
nLélek szerint járni két dolgot jelent: (1) a
Szentlélek vezetése alatt és (2) a Szentlélek erejével élni.
vA Lélek szerint élni azt jelenti, hogy a Szentlélek vezetése alatt élünk, vagyis figyelünk
a Lélek utasítására, irányítására, vezetésére. Ehhez szükséges a Szentírás
naponkénti tanulmányozása, mivel a Lélek nem vezet az Írással ellentétesen. A
Lélek sajátos kijelentése nem lehet följebbvaló, de még egyenértékű sem a
Szentírás mindenkori kijelentésével. Nem kell a Lélek különleges belső
ösztönzésére várni, ha az Ige világos útmutatást ad. Minél jobban ismered a
Bibliát, annál jobban fogod tudni, hogy mit jelent a Lélek vezetése alatt élni.
vNegatív szempontból ebben benne van, hogy elhallgattatjuk
a testi indulatok szavát, pozitív szempontból pedig egyre jobban átadjuk
magunkat az Úrnak, és engedjük, hogy Ő vezessen bennünket Igéje által. „Szánjátok oda a ti testeiteket élő, szent
és Istennek kedves áldozatul, mint a ti okos tiszteleteteket, és ne szabjátok
magatokat e világhoz, hanem változzatok el” (Róm 12:1-2). Ahogyan az
iránytű mutatója észak felé fordul, ugyanúgy ráhangolódunk mi is az
akaratunkkal a Lélek akaratára, és miután egyszer s mindenkorra odaszántuk
magunkat Istennek, engedjük, hogy minden nap, egész életünkben formáljon
bennünket a Lélek által.
vMásodszor, a Lélek szerint járni azt jelenti, hogy a Lélek erejével, vagyis, Reá
támaszkodunk a szükséges mindennapi erőért. Vagyis, el hisszük, hogy a Lélek
minden szükségünkben elég erőt adhat. Imádságban kérjük is ezt az erőt, amire
rendszeresen szükségünk van, és hit által használjuk azt a mindennapi életben.
Csak úgy élhetünk Lélek szerint, ha állandó kapcsolatban vagyunk a Lélekkel.
Egy rádió is csak úgy működik, ha áramot kap. Bennünk is csak úgy lehet erő, ha
kapcsolatban vagyunk az erőforrással. „Vesztek
erőt, minekutána a Szentlélek eljön reátok” (ApCsel 1:8).
vAkik Lélek szerint élnek, azok nem fogják véghezvinni
a test cselekedeteit. Az igevers második fele nem egy parancs, hanem inkább egy
ígéret. Könnyen el lehet csúszni a testi gondolkozás és életmód felé, de
ígéretünk van arra, hogy ha Lélek szerint élünk, akkor ez nem történik meg. A
Szentlélekkel való beteljesedés tehát nem egy egyszeri esemény, ami
bekövetkezett mondjuk este 9 óra 45 perckor, hanem egy állandó, életre szóló
program, amely a Lélek veszetése és ereje által valósul meg.
II. A test cselekedetei – 19-21. v.
19 A testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés,
paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, 20 Bálványimádás, varázslás,
ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások,
visszavonások, pártütések, 21 Irigységek, gyilkosságok, részegségek,
dobzódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom néktek, amiképpen már
ezelőtt is mondottam, hogy akik ilyeneket cselekszenek, Isten országának
örökösei nem lesznek.
nEgyesek
úgy érvelnek, hogy nem számít, mit gondol Istenről az ember, csak legyen
őszinte. De ez igencsak távol áll az igazságtól! Az Istenről alkotott hamis
felfogás hamis elképzelésekhez vezet az életről, erkölcsről, vallásról, és a
halál utáni életről (Gal 5:19-21).
nHa nem a
Szentlélek vezetésére figyelünk, a felsorolt dolgok következhetnek be az
életünkben.
nTegyük
mérlegre az életünket, és vizsgáljuk meg, fertőzöttei és áldozatai vagyunk-e az
ilyen cselekedeteknek?
v„Házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság,
bujálkodás” – Megtűröd-e az erkölcstelen gondolatokat, indulatokat,
cselekedeteket az életedben?
v„Bálványimádás, varázslás” – ez az
ellenséggel való cimborálást jelent. Nem hiába tiltja az Isten!
v„Ellenségeskedések, versengések,
gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, irigységek,
gyilkosságok” – Álnokul vádolsz, rossz hírét terjeszted bárkinek is? Irigy
vagy? Haragszol? Van valaki, akit nem szeretsz? Talán ellensége vagy?
v„Részegségek, dobzódások és ezekhez
hasonlók” – ezek csakugyan a test cselekedetei.
nHa a
test cselekedeteit cselekszed, az olyan, mint a sakk-matt állapot: kárt okozol
magadnak is, nemcsak másnak. „Azért ha
valaki Krisztusban van, új teremtés az; a régiek elmúltak, íme, újjá lett
minden.” (2Kor 5:17)
III. A Lélek gyümölcse – 22-23. v.
22 De a Léleknek gyümölcse: szeretet, öröm, békesség, béketűrés,
szívesség, jóság, hűség, szelídség, mértékletesség. 23 Az ilyenek
ellen nincs törvény.
nEgy
érdekes képen egyetlen szőlőfürtön, gyönyörű, duzzadt szőlőszemekkel,
mindegyikre ráírva, hogy: „szeretet”, „öröm”, „béketűrés”, „szívesség”,
„jóság”, „hűség”, „szelídség”, „mértékletesség”. Csodálatos és nagyszerű gyümölcs
ez, egyetlenegy szőlőfürt az egész – micsoda zamatos, micsoda ízletes, micsoda
vitamindús, tápláló gyümölcs lehet az!
nA
gyümölcsöt nem az ember állítja elő: az terem. Minden fa a fajtája szerint
terem. Az Istentől elidegenedett, megromlott természetünk nem teremhet jó gyümölcsöket.
Romlott természetből csak romlott gyümölcsök teremhetnek. „Az ő neme szerint” (1Móz 1:11-12).
nMivel
Isten országát csak azok örökölhetik, akik termik a Lélek gyümölcsét, ezért
minden embernek újjászületésre van szüksége: „ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja az Isten országát”
(Jn 3:3). A Lélek gyümölcsét nem lehet sem neveléssel, sem tanítással, sem
jutalmazással, sem fenyítéssel kikényszeríteni.
nA Lélek
gyümölcse mindaz, amit az új természetünkből fakad: amit gondol, mond és
cselekszik az újjászületett ember, amelyre Jézus képesíti a benne hívőket.
nEzt nem
lehet különböző technikákkal vagy tréningekkel elérni. Természetünket nem
tudjuk megváltoztatni - mint ahogyan a párduc sem tud megszabadulni a
foltjaitól.
nAmikortól
Jézus átveszi az uralmat, attól kezdve a Lélek irányít. És termi a Lélek
gyümölcsét.
nA
gyümölcs egyes számban van: a Lélek gyümölcse, nem gyümölcsei.
nDe akkor
miért sorol fel kilencet? Azért, mert ez olyan, mint egy szőlőfürtön kilenc
szem. Egy fürt egy gyümölcs, de több szem van rajta!
vAz első
a szeretet: „Az Isten szeretete
kitöltetett a mi szívünkbe a Szentlélek által, aki adatott nekünk.” (Róm 5:5) Csak
ez képes arra, hogy ellenségeit is szeresse.
vAz öröm, a Jézus öröme: „hogy megmaradjon
ti bennetek az én örömem és a ti örömetek beteljék” (Jn 15:11). Ez nem
elillanó, ideig-óráig tartó öröm, hanem teljes és maradandó. (Lásd: Polyanna)
vA békesség is az, amit Jézus kínál az
övéinek. „Az én békességemet adom nektek. Nem úgy adom nektek, mint a világ
adja.” (Jn 14:27)
vA türelem – tudjuk, hogy kire várunk! Az
események irányítása Isten kezében van. Nincs miért türelmetlenkedni.
vA szívesség több mint a kötelesség
teljesítése. Ez a szeretetnek egyik válfaja.
vA jóság isteni tulajdonság. „Senki sem
jó, csak egy, az Isten” (Mt 19:17).
vA hűség lojalitást jelent: amikor rendeltetésszerűen
használom az időmet, a testemet, a képességeimet, mindent.
vA szelídséget Jézustól tanulhatjuk meg
(Mt 11:29).
vA mértékletesség – egy kivételes erény,
ha van. Mértékletes csak az tud lenni, aki ismeri a mértéket.
nFelismerhető
a te életedben a Lélek gyümölcse? Látható-e benned Krisztus?Ott van-e benned a
vágy az ilyen gyümölcsözésre? Ez nem úgy történik, hogy elhatározom,
nekidurálom magamat, hanem úgy, hogy Isten kimunkálja benned. „Szükséges nektek
újonnan születnetek!” (Jn 3:8)
nNem
(csak) a karácsony az ajándékozás ünnepe, hanem inkább a pünkösd. Isten ad: az
Ő Lelkét adja. Nyissuk ki a kezünket és szívünket, és engedjük, hogy Isten
megtöltse azt mennyei ajándékokkal.
Befejezés –
24-26. v.
24 Akik pedig Krisztuséi, a testet megfeszítették indulataival és
kívánságaival együtt. 25 Ha lélek szerint élünk, lélek szerint is
járjunk. 26 Ne legyünk hiú dicsőség kívánók, egymást ingerlők,
egymásra irigykedők.
nSámuel nem ismerte
még az Urat, mert Éli nem ismertette meg vele. Megszokta, hogy Isten nem
szól. (2,27-36) Elüzemelget a kultusz
Isten nélkül, és ige nélkül is… „Vakoknak vak vezetője”.
nIsmerjük-e a pásztor
hangját?
I. Isten
kijelentésének szükségessége (1. 19-21)
nKijelentés. Isten
keres valakit, akinek fontos lesz az ő Igéje.
nVeszedelmes nagy
altatás folyik ezen a világon. Az emberek pedig beveszik az altatókat. Isten
felébreszti Sámuelt!
nMilyen tragikus jelenet,
hogy az egyház aludni küldi azt, akit az Isten felébresztett!
vÉlinek kellene
hallania! De ő még a másikat sem segíti benne!
vA szülők is altatják
a gyermekeiket, ha rosszallják, hogy a gyermekük naponta olvassa a Bibliát és nem
a diszkóban tölti a szombatjait! Visszaviszi az eltulajdonított dolgokat.
Micsoda szégyen, hogy kiderült! Átment az utált szomszédhoz és bocsánatot kért!
A szégyentelen!
nÁmós 8,11-12: éhség
és szomjúság az ige után. Ami ritka, az drága. Így van-e?
nIsten
arról beszélt Sámuelnek, amit Élinek akart volna megmondani. De majd Sámuel
megmondja… De ez nagyon kényes feladat.
Íme, Isten a kicsiknek jelenti ki magát!
nDe itt a Bibliánk!
Nem lehet ritka Isten igéje! – Téves. Ritka lehet az ige akkor is, amikor a
befogadásnál baj van. (Ézs 6,9-10) (Mk
4,9. 10-12.)
II. Isten
kijelentésének átvétele (2-10)
namikor Éli szemei
meghomályosodtak (2b), a gyertyatartó még égett (3a), Sámuel már a fekhelyén
volt (3b), az Úr szólította Sámuelt! Olyan világosan és érthetően, hogy Sámuel
azt gondolta, hogy Éli szólítja!
vDe mi ugye, nem
kapunk direkt kijelentést az Úrtól! Nem
vagyunk ilyen próféták.
nMilyen kedvesen és
szelíden hívogat az Úr! Még másodszor sem azt mondja, hogy „hogy tudsz ilyen érthetetlen lenni! Semmit sem fogsz fel helyesen!?”
Isten tudja, hogy időbe telik, amíg megérted…
v„Még sok mondanivalóm van hozzátok, de most el nem
hordozhatjátok.”
(Jn 16,12)
III. Isten
kijelentésének továbbadása (11-18)
nMaga az Úr mondja,
hogy ez olyan dolog, ahogy aki ezt hallja, mindkét füle belecsendül! (11)
nOlyan jó lenne
hallgatni vele! Még jó, hogy Éli
megesketi Sámuelt, és ezzel megkíméli egy csomó vívódástól…
vDe a hallott ige
iránt felelősek vagyunk! Mit fogsz válaszolni reá?
n„Arra tekintek én, aki szegény és megtört lelkű, és aki
az én beszédeimet rettegi!” (Ézs 66,2)
nMilyen súlyos
következményekkel jár, ha valaki megveti Isten igéjét!
nMilyen nagy dolog
az, ha valaki mégis meghallja, és képviseli Isten igéjét akkor is, ha sokan ne
kívánják hallani.
vÁllt már Isten első
kicsi kőtemploma Silóban. Ott Éli végezte az áldozást. „Ritkaság volt az Úr
igéje.” Mert sorozatosan megvetették Isten igéjét, még a papi család tagjai is.
nAz Igében meg van
írva, hogyan kell bemutatni az áldozatot és mennyi a papok része az áldozatból,
és azt hogyan kaphatják meg. Éli fiai nem vették komolyan az igét, és
erőszakoskodtak, sőt, paráználkodtak Isten jelenlétében. Apjuk: „Ejnye, ejnye,
ne tegyétek fiaim!”
nIstennek egyik
embere kijelenti az ítéletet. „Ha a
fiaidat többre becsülöd, mint engemet, elvetlek téged.” – „Ejnye, ejnye,
milyen kár!...”
vIsten a maga
részéről befejezte. Ahol nem hangzik Isten igéje, ott elvadul a nép.
vMennyire értékes
nekünk Isten igéje? Hány családban kerül elő naponta a Szentírás? Hangzik-e az
imádság, vagy az Istent dicsőítő ének?
14 Ne legyetek
hitetlenekkel felemás igában; mert mi szövetsége van igazságnak és hamisságnak?
vagy mi közössége a világosságnak a, sötétséggel?
15 És mi
egyezsége Krisztusnak Béliállal? Vagy mi köze hívőnek hitetlenhez?
16 Vagy mi
egyezése Isten templomának bálványokkal? Mert ti az élő Istennek temploma
vagytok, a mint az Isten mondotta: Lakozom bennük és közöttük járok; és leszek
nékik Istenük, és ők én népem lesznek.
17 Annakokáért
menjetek ki közülük, és szakadjatok el, azt mondja az Úr, és tisztátalant ne
illessetek; és én magamhoz fogadlak titeket,
18 És leszek
néktek Atyátok, és ti lesztek fiaimmá és leányaimmá, azt mondja a mindenható Úr.
7:1 Mivelhogy azért ilyen ígéreteink vannak,
szeretteim, tisztítsuk meg magunkat minden testi és lelki tisztátalanságtól,
Isten félelmében vivén véghez a mi megszentelésünket.
nA megalkuvás veszélyezteti a
szentségünket. Ezért szól a felhívás: „tisztítsuk meg magunkat”! „Isten
félelmében vigyük véghez a mi megszentelődésünket”.
vA szentség szükséges ahhoz, hogy az Úrral közösségben legyünk.
nA megalkuvás veszélye az, hogy olyan
szövetség részese leszel, amely végül megrontja az Úrral való szövetségedet.
nNemcsak a stagnálás, hanem főképp a
megalkuvás veszélyezteti a megszentelődést
I. A házasság terén
nA „felemás iga” bizonyára az
Ószövetségből származik: 5Móz 22:10 – „Ne szánts ökrön és szamáron
együtt.”
vKinek jutna eszébe ilyesmi? Sokan még azt sem tudják, hogy milyen az
ökör. Az ökör nem kicsi állat, hanem nagy. A szamár termetre is, természetre is
más. Felemás iga – nem való. Az ökör igavonó állat, a szamár pedig teherhordó.
A kettő együtt nem megy.
nKik azok a hitetlenek, akikkel nem lehetünk felemás
igában? Vannak hívők és vannak hitetlenek.
vHívő és hitetlen. Mit nem jelent ez?
v1Kor 5:9-10 – 9Azt
írtam néktek ama levelemben, hogy paráznákkal ne társalkodjatok. 10
De nem általában e világ paráznáival, vagy csalóival, vagy ragadozóival, vagy
bálványimádóival; mert hiszen így ki kellene e világból mennetek.
vEz a kifejezés alkalmazható mindenekelőtt a
házasságra. Nem azokról szólunk, akik már házasságot kötöttek, hanem azoknak,
akik még előtte vannak. Van, akivel nem léphetsz házasságra. Számtalan példát
hozhatunk arra nézve, hogy hitetlennel nem jó házasságra lépni. Ne reménykedj
abban, hogy majd te megtéríted… Ha egy verebet és egy cinegét összezárnak,
akkor hamarabb megtanul a cinege csiripelni, mint a veréb énekelni.
vAz özvegyek férjhez mehetnek, de csak az Úrban –
1Kor 7:39.
nTagfelvételkor.
v„Ne engedjük ki a világba” – de hát, az ott van!
v- Meg van térve? „Hát, nem mondom, hogy tökéletes,
- de törekszik…” Jó-jó. De meg van térve??
II. Az életvitel
terén
nPolgári munkát is végzünk, a kertben, a
munkahelyen. De a munkamorált is érinti ez a kifejezés.
vNagyon sokan ügyeskednek, hogyan lehet
megkerülni a törvényt, és ne fizessük ki, ami ki kellene fizetni. De a hívők
nem a világ szerint él.
vNem vesz részt olyan lakomákon,
banketten: Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában!
n„Krisztus vagy Béliál/Béliár”
vEz a kifejezés az ÓSz-ben használva
van: – 5Móz 13:14. 17:4. 1Sám 1:16. 10:27. 25:25. 30:22.
vDe meglehet, hogy nem az ÓSz nyelvezete szerint van használva a kifejezés… De mégis,
elhatárolja a kettőt: igazság és hamisság, világosság és sötétség, Krisztus
vagy Béliál, hívő vagy hitetlen, Isten temploma vagy a bálványok.
v„Inkább soha sem eszem húst, hogy az én
atyámfiát meg ne botránkoztassam” – 1Kor 8:13.
III. Lelki téren
nigazság vagy hamisság
vez a hitelveinkre vonatkoztatható.
nvilágosság vagy sötétség
vEz az életvitelünkre vonatkoztatható. Jézus
a világ világossága – Jn 8:12
nIsten temploma és a bálványok
vEz az istentiszteletünkre, a közösségvállalásunkra
vonatkoztatható.
vApCsel 19-ben Pál apostol elszakította Pál apostol az Úr
Jézus követőit a zsinagóga többi tagjaitól, és elkülönült azoktól, akik
gonoszul szóltak az Úrnak útjáról.
nA bálványok mögött démoni erők vannak –
1Kor 10:19-20. 5Móz 32:17.
v1Kor 10:19-20 - 18 Tekintsétek meg a test
szerint való Izráelt! Akik az áldozatokat eszik, avagy nincsenek-é közösségben
az oltárral? 19 Mit mondok
tehát? Hogy a bálvány valami, vagy hogy a bálványáldozat valami? 20
Sőt, hogy amit a pogányok áldoznak, ördögöknek áldozzák és nem Istennek; nem
akarom pedig, hogy ti az ördögökkel legyetek közösségben. 21 Nem ihatjátok az ùr poharát és
az ördögök poharát; nem lehettek az ùr asztalának és az ördögök asztalának
részesei.
v5Móz 32:16-17 – 16 Idegen istenekkel ingerelték,
útálatosságokkal bosszantották. 17
Ördögöknek áldoztak, nem Istennek; isteneknek, a kiket nem ismertek; újaknak, a
kik csak most támadtak, a kiket nem rettegtek a ti atyáitok.
vKorinthusban a bálványáldozatok lakomáira hívták a hívőket, amely ott akkor
az ellenséggel való cimborálást jelentette. Azok vesznek részt, akiknek látását
a Sátán elhomályosította (4:4)
Befejezés:
n3Móz 11:43-45 – 43 Meg ne fertéztessétek
magatokat semmiféle csúszó-mászó állattal, és meg ne tisztátalanítsátok
magatokat azokkal, hogy tisztátalanokká legyetek általok. 44 Mert én, az Úr vagyok, a ti
Istenetek; szenteljétek meg azért magatokat, és szentek legyetek, mert én szent
vagyok, és meg ne tisztátalanítsátok magatokat semmiféle állat által, a mely
csúszik-mászik a földön. 45
Mert én vagyok az Úr, aki felhoztalak titeket Égyiptom földéből, hogy
Istenetekké legyek néktek; legyetek azért szentek, mert én szent vagyok.
n3Móz 19:2 – Szólj Izráel fiainak egész
gyülekezetéhez, és mondd nékik: Szentek legyetek, mert én az Úr, a ti Istenetek
szent vagyok.
n3Móz 20:7 - Szenteljétek meg azért magatokat, és szentek legyetek,
mert én, az ùr, vagyok a ti Istenetek.
25 Izráelben pedig Nádáb, a Jeroboám fia lett a
király, Asának, a Júdabeli királynak második esztendejében; és két esztendeig
uralkodott Izráelen; 26 És gonoszul cselekedett az Úrnak szemei előtt és
járt az ő atyjának útján és annak vétkében, amellyel bűnbe ejtette volt az
Izráelt. 27 De Baása, az Ahija fia, az Issakhár nemzetségéből,
pártot ütött ellene, és megverte őt Baása Gibbethonnál a Filiszteusok
[városá]nál; mert Nádáb és az egész Izráel Gibbethonnál táboroztak. 28
És megölte őt Baása, Asának, a júdabeli királynak harmadik esztendejében, és
uralkodott helyette.
29 És történt, mikor uralkodni kezdett, levágta
Jeroboámnak egész háznépét; egy lelket sem hagyott Jeroboám háznépéből, mígnem
mind elvesztette őket az Úrnak beszéde szerint, amelyet megmondott volt az ő
szolgája, a Silóbeli Ahija által, 30 A Jeroboám vétkeiért,
amelyekkel vétkezett és az Izráelt is vétekbe ejtette; és a bosszantásért,
amellyel felbosszantotta az Urat, Izráel Istenét.
31 Nádáb egyéb dolgai pedig és minden cselekedetei,
vajon nincsenek-e megírva az Izráel királyainak krónika-könyvében? 32
És hadakozás volt Asa és Baása, az Izráel királya között mind éltig. 33
Asának, a Júdabeli királynak harmadik esztendejében lett Baása, az Ahija fia
királlyá az egész Izráelen Thirsában, huszonnégy esztendeig.
34 És gonoszul cselekedett az Úrnak szemei előtt, és
járt a Jeroboám útján, és az ő vétkében, a mellyel bűnbe ejtette az Izráelt.
16:1 Lőn azonban az Úrnak beszéde Jéhuhoz, a Hanáni
fiához, Baása ellen, mondván: 2 Mivelhogy téged felemeltelek a
porból, és fejedelemmé tettelek téged az én népemen, az Izráelen, te pedig a
Jeroboám útján jársz, és bűnbe ejted az én népemet, az Izráelt, hogy engem
haragra indítsanak az ő vétkeikkel: 3 Íme én elvetem Baása
maradékait, és az ő háza maradékait, és olyanná teszem a te házadat, mint
Jeroboámnak, a Nébát fiának házát. 4 Aki Baása maradékai közül a
városban hal meg, azt az ebek eszik meg; aki pedig a mezőn hal meg, azt az égi
madarak eszik meg.
5
Baása több dolgai pedig, és amit cselekedett, és az ő uralkodása vajon
nincsenek-e megírva az Izráel királyainak krónika könyvében? 6 És
elaludt Baása az ő atyáival, és eltemettetett Thirsában, és az ő fia, Ela
uralkodék ő utána.
7
És nemcsak azért lett az Úrnak beszéde Jéhu próféta, a Hanáni fia által Baása
és az ő háza ellen és minden ő gonoszsága ellen, amelyet cselekedett volt az Úr
szemei előtt, őt haragra indítván az ő kezeinek cselekedetei által, hogy olyan
lesz, mint a Jeroboám háza, hanem azért is, mert azt megölte.
Sok gonoszságról van szó ebben az
igeszakaszban, amely mind Nádáb és Baása nevéhez kapcsolódik. Nádábról és Baásáról
semmi jót nem mond az Ige.
Az elbeszélésben újra hirtelen vált a
színtér, ahogy Júdáról Izráelre tér a bibliai író, Thirsára meg Gibbethonra,
ahol ezek a királyok uralkodtak és hadakoztak.
Isten és az Ő üzenete abban található, hogy
ezt a sok gonoszságot ellenőrzése alatt tartja. Ezek a gonosz emberek nem
tehetnek egyebet, csak azt, amit az Úr megengedett nekik, és amit előre kijelentett
a silóbeli Ahija által. Isten ott van tehát e sok gonoszság közepette: Ő
szuverén Isten, aki fölötte áll ezeknek a királyoknak, aki gyűlöli a bűnt, és
kezében tartja még ezeket a gonosz embereket is.
Baása 24 esztendeig uralkodott Izráelben,
Nádáb után. Nádáb, a Jeroboám fia, csak két évig lehetett király. E gonosz
király uralkodásának a leírásában figyeljük meg először, (1) hogyan használta fel
Isten, Baása gonoszságát. Aztán figyeljük meg (2) ennek a gonoszságnak jellegzetességét,
azt, hogy kezd unalmassá válni az a gonoszság, amit ő elkövetett, mert a
jóságban eredetiség van, de a gonoszság nagyon egyhangú. Végül (3) láthatjuk
Baása ítéletét is, és az utolsó versben (17. v.) azt a felelősséget, amit Isten
reá hárít, amiért felelősség teszi, és eltörli őt a föld színéről.
I. Baása
gonoszságának felhasználása (15:29-30. 34. v.)
Isten úgy használta fel Baása gonoszságát, hogy
eszközévé vált abban, hogy végrehajtsa azt, amit Isten előre megmondott Ahija
próféta által a Jeroboám házára nézve. Ahija próféciájáról a 14. részben
olvashatunk, hogy Isten véget vet Jeroboám uralkodásának, bálványimádása miatt
kiirtja őt és háznépét, és mindenét, amije van.
Ezért történhetett meg, hogy hogy Baása
pártot üthetett Jeroboám fia, Nádáb ellen, amíg Gibbelthonnál háborúztak a
filiszteusok ellen. Az ostrom alatt Baása
megölte Nádábot és elfoglalta trónját, és uralkodni kezdett helyette. Baása
kivégeztette Jeroboám összes leszármazottját, egy lelket sem hagyott meg. Mindez
Asa király harmadik esztendejében történt.
De ebből nem kell azt gondolnunk, hogy Baása
valamiféle nagy reformer lett volna, és gyökeresen megváltoztatta volna az az
ország irányvonalát! Ellenkezőleg, ő is „gonoszul
cselekedett az Úr szemei előtt és járt Jeroboám bűnében” (34. v.), vagyis,
folytatta ugyanazt a gonoszságot, amit elődei elkezdtek, akik bűnbe ejtették az
Izráelt. Itt csupán arról olvashatunk, hogy az egyik gonosz király kiütötte a
másik gonosz királyt, és uralkodott helyette.
Isten mindezekben az Ő kijelentésével van
jelen. Mert mindez azért történt így, hogy Isten valóra váltsa azt, amit korábban
megmondott a silói Ahija által: „az Úrnak
beszéde szerint, amelyet megmondott volt az ő szolgája, a Silóbeli Ahija által.
A Jeroboám vétkeiért, amelyekkel vétkezett és az Izráelt is vétekbe ejtette; és
a bosszantásért, amellyel felbosszantotta az Urat, Izráel Istenét.” (29-30.
v.). A gyilkos lelkületű Baása, nem egyéb, mint Isten igéjének a végrehajtója.
Az ő gonoszságában, istentelenségében, bálványimádásában sem tehet egyebet, minthogy
teljesíti azt, amit Isten előre kijelentett. Lehet, hogy tudatlanul,
meggondolatlanul teszi azt, de mégis Isten eszközévé válik mindebben. Isten ugyanis
bárkit fel tud használni eszközül: Nabukonodozort meg Círust, a tengert meg az
állatokat, gonosz embereket és nagy birodalmakat, Egyiptomot és Babilont (Ézs
10:5-19. Jer 27:1-7). Baását, ezt a gonosz embert is, anélkül, hogy tudná,
felhasználta arra, hogy megbüntesse általa a másik gonosz embert, Nádábot, Jeroboám
fiát. De végül Baása is elnyerte méltó büntetését gonoszságáért.
Itt meg kell állnunk egy kicsit, mert sokszor
mi is azt gondoljuk, hogy a sok nyomorúság, ami minket ér, az bizonyára Isten
ítélete és büntetése rajtunk. Ez részben igaz lehet. Másrészt azonban nem így
van, hanem inkább azt kell gondolnunk róluk, hogy azok Isten eszközei: a
nyomorúság, az árvíz, a szükség, mind-mind Isten eszköztárához tartoznak,
amelyek által formálni tud. Ezek által magához fordítja az emberek szívét, vagy
végrehajtja általuk, amit előre megmondott. „Azoknak,
akik Istent szeretik, minden javukra van” (Róm 8:28).
Figyeljük meg például, az első üldözést, ami
miatt a keresztyéneknek menekülniük kellett Jeruzsálemből: Isten ezzel kezdte
megvalósítani azt a tervét, hogy az evangélium kizendüljön Jeruzsálemből
Júdeába, majd Samáriába, és a föld végső határáig (ApCsel 8:1).
Vagy figyeljük meg Pál apostol fogságát,
amikor Rómában börtönbe zárva, láncokban írta filippi levelet. Azt írja, hogy fogsága
inkább előmenetelére lett az evangéliumnak, mert az a testőrség tudomására
jutott, és sokan megtértek. Mások pedig nagyobb bátorsággal hirdették a
Krisztust (Fil 1:12-18).
Mi magunk is visszaemlékezhetünk olyan
nehézségekre, „tövisre”, amit először büntetésnek véltünk, de később rájöttünk,
hogy azokat Isten keze tervszerűen használta akarata végrehajtásában.
József azt mondta testvéreinek, hogy „ti gonoszt gondoltatok én ellenem, de Isten
azt jóra gondolta fordítani” (1Móz 50:20). Emberileg szólva elmondhatjuk,
hogy ami történt Józseffel az minden rossz volt: hogy szülei kivételeztek a
testvérek gyermekeik között, hogy a testvérei irigykedte reá, hogy gyűlöletből eladták
rabszolgának, hogy ártatlanul börtönbe vetették, majd ott megfeledkeztek róla –
az mind rossz volt. De Isten mindezeket jóra fordította, és felhasználta az Ő
tervében.
Baása ebben a történetben tehát nem más,
mint Isten eszköze, aki kiirtotta Jeroboám háza népét, mert az bűnbe ejtette az
Izráelt és nem akart megtérni a prófétai tanácsára sem.
II. Baása
gonoszságának unalmassága – 15:33-34
A politikai változás, ami hirtelen végbement
Izráelben, nem hozott változást a lelkiekben is. Baása folytatta a Jeroboám
bűneit. Huszonnégy évi uralkodásáról kilenc igevers szól. Ebből a kilenc igeversből
hat egy prófétai kritika, a prófétai ítéletet közli. A többi sem tartalmaz
részleteket: „És gonoszul cselekedett az
Úrnak szemei előtt, és járt a Jeroboám útján, és az ő vétkében, a mellyel bűnbe
ejtette az Izráelt.” (34. v.)
Mikor ezeket olvassuk, már kezd unalmassá
válni ez az egyhangú megállapítás. Az istentelenség és az Úrtól való elfordulás
unalmas már, mert ismétlődik. Csak a jóságban van eredetiség, a bűnben nincs.
Úgyhogy, az unalmas részért nem a bibliai író, hanem Baása a hibás! Semmi különleges
dolog nem történik uralkodása alatt, csak az, hogy Jéhu próféta megintette őt
az Úr nevében, és kihirdette fölötte az ítéletet. Azt viszont nem Baása
cselekedte, hanem az Isten. Amit Baása cselekedett, arról semmi fontosat nem
lehetett mondani, kivéve, hogy a Jeroboám bűneiben járt.
Ebből az a tanulság, hogy nem kell abba a
kísértésbe esni, hogy lelki változást várjunk attól, hogy valamilyen új
politikai erő került hatalomra. Ha a kormány megváltozik, attól még nem lesz
ébredés az országban. Ugyanolyan bűnös emberek nem képesek változást előidézni a
lelkiekben. Baása megölte ugyan a Jeroboám fiát, de ezzel nem lett jobb nálánál.
Ugyanolyan gonoszul cselekedet az Úr szemei előtt, mint amaz.
III. Baása
gonoszságának ítélete – 16:1-4.
Most figyeljük meg azt, amit Jéhú hirdetett
Baása ellen: „téged felemeltelek a
porból, és fejedelemmé tettelek téged az én népemen, az Izráelen, te pedig a
Jeroboám útján jársz, és bűnbe ejted az én népemet, az Izráelt, hogy engem
haragra indítsanak az ő vétkeikkel. Íme, én elvetem Baása maradékait, és az ő
háza maradékait, és olyanná teszem a te házadat, mint Jeroboámnak, a Nébát
fiának házát. Aki Baása maradékai közül a városban hal meg, azt az ebek eszik
meg; aki pedig a mezőn hal meg, azt az égi madarak eszik meg” (2-4. v.). Ez
az üzenet egyáltalán nem élvezetes, hacsak nem vagy kutya, vagy madár… Szomorú,
de igaz az a megállapítás, hogy aki Jeroboám útján jár, az Jeroboám ítéletében
fog részesülni. Az, hogy Isten Baását használta Nádáb megbüntetésére, az nem jelent
mentő körülményt. Majd találni fog valaki mást, hogy felhasználja azt Baása
megbüntetésére. Mert Baása fölött ugyanazt az ítéletet halljuk, mint amit az Úr
kijelentett a Jeroboám háza fölött.
Baása országában is vannak olyan prófétái
Istennek, mint ez a Jéhú, aki odamert állni a király elé, és elmondta ezt az
ítéletes beszédet a füle hallatára. Ezt azért tette Isten, hátha Baása
meggondolja magát az utolsó percben.
A 21. részben az antikrisztus Akháb ugyanilyen
ítéletes üzenetet kapott Illéstől: „Azt,
aki Akháb házából a városban hal meg, az ebek eszik meg; azt pedig, aki a mezőben
hal meg, az égi madarak eszik meg.” (1Kir 21:24) De utána ezt olvassuk
róla: „Lőn pedig, mikor meghallotta Akháb
e beszédeket, megszaggatta az ő ruháit, és zsákba öltözött és böjtölt, és a
zsákban hált, és nagy alázatossággal járt.” (1Kir 21:27) Mikor ezt meglátta
Isten, azt mondta, hogy enyhíteni fog a kijelentett ítéleten, és nem hajtja
végre azt Akháb idejében: „Nem láttad-é,
hogy Akháb hogyan megalázta magát előttem? Mivelhogy pedig megalázta magát előttem,
nem hozom reá a veszedelmet az ő életében, [hanem] [csak] az ő fia idejében
hozom el a veszedelmet az ő házára.” (1Kir 21:29) Mindezek alapján
elmondhatjuk, hogy ha Baása megalázta volna magát, Isten változtatott volna a kijelentett
ítéleten.
Ám Baása nem alázta meg magát, hanem megvetette
Isten irgalmasságát. Isten könyörülni akart volna rajta, mert Ő nem kívánja a
bűnös halálát (Ez 18:23). Az ítélet Isten szokatlan munkája (Ézs 28:21).
Megtérés hiányában azonban az ítélet bekövetkezik.
IV. Baása
gonoszságának felelőssége – 16:7
A 7. vers elmarasztalja Baását azért is,
mert Nádábot megölte. Feltevődik a kérdés, hogy miért büntette meg az Isten
Baását, a Jeroboám házának kipusztításáért, ha erre maga az Úr hatalmazta fel
őt? Jeroboám pusztulását Ahija próféta kijelentette (1Kir 14:9-11), Baása pedig
végrehajtotta (1Kir 15:27-30). Azonban Baását Isten elítéli, amiért ezt
cselekedte (16:7). Baása bemutatta, hogy Isten szava teljesen igaz, az ő szíve
pedig teljesen gonosz. Van ebben valami titok? Igen. Van ebben ellentmondás?
Nincs.
Ez hasonló ahhoz, amit az Úr Jézus mondott
Júdásról: „Az embernek Fia elmegy, amint
írva van felőle. De jaj annak az embernek aki az embernek Fiát elárulja. Jobb
lett volna ha nem született volna” (Mk 14:21). Jézus halála része Isten
szuverén tervének: „amint megvan írva”.
Ennek a végrehajtása azonban egy nagyon szomorú, gonosz árulás eredménye volt. Júdás
felelős volt az ő tettéért, még akkor is, ha az, amit cselekedett része lett
Isten tervének. Az Úr előre látta, hogy mi fog történni, és kijelentette azt.
De Júdás felelős az ő cselekedetéért.
József egyiptomi fogságát Isten felhasználta
családja megmentésére. De ez nem mentette fel testvéreit az ő gonoszságuk alól.
Habakkuk könyve beszámol arról, hogy Isten a
káldeusokat, Babilont használja fel arra, hogy megbüntesse az Ő népét. Ezt az
ítéletet Babilon kegyetlenül végre is hajtotta. A próféta felkiált: „miért
szemléled hát a hitszegőket? és hallgatsz, mikor a gonosz elnyeli a nálánál
igazabbat?!” (Hab 1:13) Erre az Úr válasza az volt, hogy Babilont is
megfogja ítélni, a megfelelő időben. Ézsaiás így ír erről: „Fölgerjedtem volt népem ellen; megfertőztettem örökségemet és kezedbe
adtam azt: te nem cselekedtél velük irgalmasságot, az öregre nehéz igát
vetettél!... …És most halld meg ezt,
bujálkodó, aki bátorságban ülsz, aki ezt mondja szívében: Én vagyok és nincs
senki több, nem ülök özvegységben, és a gyermektelenséget nem ismerem! És mind
e kettő eljön reád nagy hamar egy napon: gyermektelenség és özvegység,
teljességükben jönnek el reád, noha gazdag vagy a varázslásban, és sok nagyon
igéző szózatod.” (Ézs 47:6. 8-9.) Vagyis Babilon felelős az ő
cselekedeteiért.
Ez bennünket el kell gondolkoztasson. A
hirdetett ige, amely másokat megment, jelentheti számunkra az ítéletet. „Nem minden, aki ezt mondja nékem: Uram!
Uram! megyen be a mennyek országába; hanem aki cselekszi az én mennyei Atyám
akaratát. Sokan mondják majd nékem ama napon: Uram! Uram! nem a te nevedben
prófétáltunk-e, és nem a te nevedben űztünk-e ördögöket, és nem cselekedtünk-e
sok hatalmas dolgot a te nevedben? És akkor vallást teszek majd nékik: Sohasem
ismertelek titeket; távozzatok tőlem, ti gonosztevők!” (Mt 7:21-23)
Az, hogy Isten eszközül használt, nem
jelenti azt, hogy mi nem vagyunk felelősek tetteinkért. „Próbálja meg azért az ember magát!...” (1Kor 11:28) Isten igéje
igaz, és megvalósul. Minden gonoszság elnyeri méltó büntetését. Ez nemcsak a
mesékben van így. Nemcsak Baása szívét vizsgálta az Isten, hanem a miénket is: azt
akarja, hogy szeressük Őt teljes szívünkből, teljes lelkünkből és teljes
erőnkből. Az indulatunk, a gondolatunk, a szándékunk, a beszédünk és
cselekedeteink legyenek kedvesek előtte!
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)