2014. szeptember 7-én ünnepeljük a Szilágyperecseni Magyar Baptista
Gyülekezet Énekkarának Centenáriumát.
Különleges jubileumi ünnepségen szeretnénk megemlékezni az Úr
kegyelméről, amely végigkísérte énekkarunkat az utóbbi száz évben.
Szeretettel hívunk és várunk minden érdeklődőt!
Gyere el, és ünnepelj velünk - 2014. szeptember 7-én, a szilágyperecseni magyar baptista imaházban!
Az ünnepély délelőtt 9:00 órakor kezdődik, délután pedig 16:00 órakor.
Közreműködnek a szilágyperecseni énekkar 65 tagja, együtt az aktív és a már nem
aktív karmesterekkel és Bokor Barnabás meghívott karnaggyal.
Mindenkit szeretettel várunk!
Megjelenik az erdélyi magyar baptista ének-zenemisszió története is (1867-1914),
együtt a szilágyperecseni magyar baptista gyülekezet énekkarának történetével
(1914-2014).
Kiadásra kerül egy énekes füzet, "Hadd zengjen énekünk!"címmel, amely énekkarok és ifjúsági énekkarok számára tartalmaz 20 új éneket – zongora, orgona, illetve gitárkísérettel.
A jubileum himnusza a "Hadd zengjen énekünk" c. karének, amelynek szövege a 18. Zsoltár 1-20 versére épül (2Sám 22:1-20).
(Először
elhangzott 2000. augusztus 13-án Nagyváradon, a Magyar Baptisták II.
Világtalálkozóján)
A Magyar Baptisták
2. Világtalálkozójának mottója az efézusi levél 4. részének 5. verse: „Egy az
Úr, egy a hit, egy a keresztség”. Számomra az a feladat jutott, hogy a középső
megállapításról szólhassak, vagyis arról, hogy „egy a hit”.
Általános
gyakorlattá vált számunkra az, hogy a helytelenül lefordított szavak esetében
néha szó szerinti fordítást alkalmazunk, de még abban az esetben is amikor
meghagyjuk az elterjedten használt rossz fordítást, akkor is azt értjük alatta,
ami a Biblia eredeti szövegében nyilvánvaló. Így például, tudjuk, hogy az
„ekklészia” nem egyházat, hanem gyülekezetet jelent. Előszeretettel használjuk
tehát a gyülekezet szót, vagy az eredeti eklézsia kifejezést, de ha egyházat
vagy anyaszentegyházat mondunk is, tudjuk, hogy az eredeti görög szóban nincs
benne sem az anya, sem az egy, sem a ház, hanem az egyszerűen gyülekezetet
jelent. Így használjuk a keresztség szót is, tudva azt, hogy az bemerítést,
alámerítést, baptizálást jelent, és ezt értünk alatta akkor is, ha keresztséget
mondunk.
Ezen szükséges
tisztázó szavak után tehát engedjétek meg, hogy a közös hit szószólója legyek.
Mondanivalóm lényege Isten igéjének alapján az, hogy a közös hit személyes hit, amelyért küzdeni,
tusakodni kell. Itt ki kell mondanom olyan dolgokat is, amelyek sérthetnek
némelyeket. Tudjuk, hogy az igazság sérti azokat, akik eltértek tőle, mégis,
amikor a személyes hit közös hitté
válik, akkor arról világosan és határozottan kell beszélnem, még akkor is, ha
ezzel bántom azokat, akik eltértek tőle. Végül látnunk kell, hogy a közös hit,
amiről beszélünk, az az üdvözítő hit,
amely egyszer s mindenkorra adatott a szenteknek.
I. A személyes hit
Kezdjem tehát
mindenekelőtt azzal, hogy az üdvözítő hit személyes
hit.
Nem minden hit
üdvözít, hanem csak az az egy, amely adatott a szenteknek. Minden embernek
pedig az a hite, amit személyesen hisz, és az a vallása amit személyesen vall,
nem pedig az, amit örökölt, vagy amiben felnevelték. Azért szükséges ezt így
kijelenteni, mert nagyon sok esetben ez a kettő élesen különbözik. Az üdvözítő
hit személyes hit.
Isten igéje mondja
azt, hogy az üdvösség hit által van: „Higgy
az Úr Jézus Krisztusban és üdvözülsz,
mind te mind a te házad népe!”, „Úgy szerette Isten a világot, hogy az Ő
egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen
Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.”. „Nem szégyellem a Krisztus
evangéliumát, mert Istennek hatalma az, minden hívőnek üdvösségére”. Az üdvözítő hit személyes hit, mivel nem
hihetsz a másik nevében csak a magad nevében. Kívánom, hogy mindannyiunknak
üdvözítő, személyes hitünk legyen!
A hitvallomásunk
egyrészt azt mondja, hogy a hit ismeret, egy értelmi kérdés, amely által
igaznak tartjuk Isten kijelentéseit, másrészt pedig a hit erős bizalom
Istenben, vagyis egy érzelmi kérdés is.
Kissé részletezve
kijelenthetjük azt, hogy mi hisszük, hogy Jézus Krisztus Isten Fia, hisszük,
hogy Szent Lélektől fogantatott, szűztől született, hisszük, hogy szó szerint
feltámadt és mindenki által látható módon visszajön az ég felhőiben. Hisszük,
hogy a Biblia Isten tévedhetetlen és igaz igéje, hisszük, hogy az evangélium
minden embernek szól, mert Jézus Krisztus meghalt mindenkiért. „Ő engesztelő
áldozat a mi bűneinkért, de nemcsak a miénkért, hanem az egész világért is”
(1Jn 2,2), Ő „minden ember Megtartója, kiváltképpen a hívőknek” (1Tim 4,10).
Amikor visszajön, akkor ítélni fog eleveneket és holtakat (2Kor 5,10).
Közben azt is
hisszük, hogy az üdvösséghez abszolút fontos az újjászületés: „Ha valaki nem
születik újjá víztől és Lélektől, nem láthatja az Isten országát.” (Jn 3,5)
Ezek szerint a gyülekezet tagjai csak azok lehetnek, akik bűneiket
megvallották, megtértek, Jézus Krisztust befogadták és újjászülettek.
Ilyenképpen hiszünk egy egyetemes anyaszentegyházat, Krisztus gyülekezetét, ami
a szentek közössége. A gyülekezet Isten megváltottjainak, Isten gyermekeinek a
közössége. Ebbe a személyes hit alapján lehet felvenni valakit, és a közös hit
alapján a tagok felelősen vállalják egymással a közösséget, és gyakorolják a
gyülekezeti fegyelmet is, ha szükséges.
Van személyes
hitünknek egy néhány jellemvonása, amelyek különösképpen jellemzőek reánk,
baptistákra. Ilyen a hitvalló, felnőtt keresztség, amelyet Jézus Krisztus
parancsolt. Isten igéje mondja: „Aki hiszen és megkeresztelkedik, vagyis
bemerítkezik, üdvözül.” Kornélius bemerítkezett, a filippi börtönőr
bemerítkezett, az első megtértek pünkösd napján megkeresztelkedtek. „Térjetek
meg és keresztelkedjetek meg” – parancsolta nekik Péter apostol, és több mint
háromezren engedelmeskedtek ennek a parancsnak. Az a hit az igazi hit, amely
megtérést eredményez. Amely csak elméleti hit marad, az nem sokat ér. Az igazi
hit megtérést, az élet megváltozását eredményezi. Ha a te hited nem hozott
ilyen változást, akkor az nem igazi hit, nem üdvözítő hit. Márpedig könnyen
meglehet, hogy az értelmeddel felfogod, talán még érzelmeid is reagálnak rá, de
cselekedeteiben nem látható az, amit hiszel. Jakab apostol szerint az ilyen hit
halott önmagában. A Magyar Baptisták 2. Világtalálkozójának második napján a
Kulturális Örökség Minisztériuma részéről küldött üzenetben is idézve volt
Jakab apostolnak megállapítása: „amiképpen halott a test lélek nélkül, halott a
hit is cselekedetek nélkül”.
Ha megkapod az
ebédedet, és valaki azt mondja, hogy az meg van mérgezve, és te ezt elhiszed,
de mégis elfogyasztod azt, hadd kérdezzem meg, milyen hit az? Ha valaki azt
mondja, hogy az a vonat, amelyen utazol nem abba az irányba megy, amerre utazni
szeretnél, és te ezt el is hiszed, de nem szállsz át a másik vonatra, kérdezem:
milyen hit ez? Jakab apostol is megkérdezi, ha hitednek cselekedetei nincsenek,
vajon megtarthat-e téged az ilyen hit? Semmiképpen nem. Az a hit egyenlő a
nullával. Az a hit halott. Mi azonban nem olyan hitben élünk, amelynek
nincsenek cselekedetei, hanem hitünkre építjük az életünket és a jövőnket.
Üdvözítő hitünk van, amely mindennapi cselekedeteinkben is megnyilvánul. „Az
igaz az ő hite által él”-, mi is. A Jézus Krisztusba vetett személyes hitünkre
építjük rá tetteinket, kapcsolatainkat, gondolkodásunkat, eljárásunkat,
felfogásunkat, döntéseinket. Ez az a hit, amelyről Júdás apostol azt mondja,
hogy egyszer a szenteknek adatott.
Az üdvözítő személyes
hitből csak egy létezik. Egy a hit! Ez adatott egyszer a szenteknek. Más
üdvözítő hit nem létezik.
Nemrégen együtt utaztam egy fiatallal, aki
dicsekedett vallásával és hitével. Azt mondta, hogy egy időben foglalkozott a
kérdéssel, hogy más hitre térjen, de nagyon hálás azért, hogy abban a hitben
született - ahogyan ő mondta, abban nevelkedett, és hogy abban maradt meg.
Megkérdeztem, hogy miért? Azt válaszolta, hogy azért, mert az ő vallása igazán
nem kér tőle semmit. Erre azt válaszoltam, hogy azt csakugyan nem nehéz
megtartani. De mit ér az a hit, ami nem kötelez téged semmire? Ha nem tudnál
válaszolni erre a kérdésre, akkor válaszolok én: az a hit, ami nem kötelez
téged semmire, az nem ér semmit. De nekünk nem ilyen hitünk van. A mi hitünk
arra kötelez, arra tanít minket hogy mértékletesen igazán és szentül éljünk a
jelenvaló világon.
II. A közös hit
Folytatom, mert a közös hitről kell beszélnem.
A személyes hit úgy lesz közös hit, hogy ha
felismerem hogy az én hitem azonos a te hiteddel. Ebben az esetben mi ketten
közösséget vállalunk, hitközösségben kezdünk élni. Ez a közösség a közös hit
alapján tehát a felismerés és a csatlakozás folytán valósulhat meg. Nem a
nevünk köt össze, nem a földi származásunk vagy a hagyományunk, hanem a hitünk.
A közös hit eredményezi a közösséget.
Pünkösd napján, akik felismerték bűneiket,
akik megtértek és megkeresztelkedtek, azok csatlakoztak is Péterhez és ahhoz a
százhúsz főnyi sokasághoz, akik hittek Jézus Krisztusban. Attól kezdve, közös
hitük alapján gyakorolták is magukat a közösségben (ApCsel 2,42). Ilyen
közösséget eredményez a mi közös hitünk is. Egy helyi gyülekezetben, a
gyülekezetek szövetségében vagy a világszövetségben sok ezren vagyunk
közösségben. Azért lehetünk közösségben, mert közös a hitünk. Mi testvérek
vagyunk az Úrban, nemcsak kollégák, szaktársak, elvtársak, rokonok vagy
haverok. Testvéreknek mondjuk egymást, és nemcsak így mondjuk, hanem így is
gondoljuk. A hit alapján vállalunk közösséget egymással, vagy a hit alapján nem
vállalhatunk közösséget, abban az esetben, ha nem közös a hitünk.
Ugyanis a hit alapján történő közösség
egyúttal a hit alapján történő elhatárolódást is eredményez. Nem lehetünk
hitetlenekkel felemás igában. Igazságnak és hamisságnak, világosságnak és
sötétségnek nem lehet közössége egymással. A hívőnek nem lehet köze, vagyis
közössége a hitetlennel.
Ez az igazság főleg akkor válik
nyilvánvalóvá, amikor az úrvacsorai szent jegyekhez járulunk. Amikor az Úr
Jézus megtört testének és kiontott vérének csodája elé állunk, újra meg újra
rádöbbenünk arra, hogy ez az, ami eggyé tesz minket: mindnyájan egy kenyérből
részesedünk, Hozzá tartozunk. Ugyanakkor az is meglátszik itt, hogy vannak,
akikkel nem lehetünk közösségben és velük nem is járulhatunk együtt az Úr
asztalához. Ez egyesít, és ez választ is el egymástól: egyesít azokkal, akikkel
közös a hitünk, és elválaszt azoktól, akikkel nem közös a hitünk. Ha
Krisztusnak tagjai vagyunk, akkor egymásnak is tagjai vagyunk, és ezt a
közösséget önkéntesen vállaljuk a közös hit alapján. Azok vagyunk közösségben
egymással, akik hitünkért áldozatot is vállalunk, ha szükséges.
III.
„Küzdjetek a hitért!”
Nos, most érkeztünk ahhoz, amiről Jakab
apostol beszél. Miről beszél? Arról, hogy szeretett volna a közös üdvösség
felől írni, minden igyekezettel. (Ha ez megtörtént volna, lenne talán még egy
olyan levelünk a Bibliában, mint a római levél, ami a közös üdvösségről, a
közös hitről szól, rendszerezett, bizonyított és alkalmazott módon.) De Júdás
apostol azt mondja, hogy nem tudta ezt megtenni, mivel intést kell
továbbítania. Mi volt ez az intés? Az, hogy „küzdjetek a hitért, amely egyszer és mindenkorra a szenteknek
adatott!”
Küzdjetek ezért a hitért!
Megfigyeltétek-e azt, hogy a Jelenések
könyvében, amikor az Úr Jézus a hét kisázsiai gyülekezethez küldi táviratait,
akkor két gyülekezet felé is kemény figyelmeztetésnek adott hangot, mert azok
megtűrték magatok között a tévtanítókat?
Pál apostol is
figyelmezteti az efézusi gyülekezet véneit, hogy viseljenek gondot magukra és
az egész nyájra, amelyben Isten őket vigyázókká tette, mert tudja azt, hogy
távozása után jönnek közéjük gonosz farkasok, akik nem kedveznek a nyájnak,
sőt, közülük is támadnak majd férfiak, akik fonák dolgokat beszélnek, hogy a
tanítványokat maguk után vonják (ApCsel 20,28-31).
A galáciai
gyülekezetnek azt írja, hogy csodálkozik, hogy olyan hamar más hitre, más
evangéliumra tértek, holott nincs más, csak egy van -, és ha mennyből való
angyal jönne is, hogy mást hirdessen, átok legyen, mert más evangélium nincs.
(Gal 1,6) Egy a hit!
A korinthusi
gyülekezetnek írt levélben Pál apostol azt mondja: „Félek… hogy a ti
gondolataitok eltántorodnak a Krisztus iránti őszinte és tiszta hűségtől. Mert ha valaki odamegy hozzátok, és más
Jézust hirdet, nem akit mi hirdettünk, vagy más lelket fogadtok be, nem akit
kaptatok, vagy más evangéliumot, nem amelyet elfogadtatok, azt szépen
eltűritek.” (2Kor 11,3-4)
A Tituszhoz írt
levélben a nagy apostol azt a tanácsot adja szolgatársának, hogy „az eretnek
embert egy vagy két intés után kerüld, tudván, hogy az ilyen romlott, és
vétkezik, önmaga is kárhoztatván magát. (Tit 3,10-11)
János apostol pedig
a házról-házra járó tévtanítókat illetően azt mondja, hogy „Ha valaki hozzátok
érkezik, és nem ezt a tanítást viszi, ne fogadjátok be a házatokba, és ne
köszöntsétek.” (2Jn 10) Ebben az esetben a köszöntés többet jelentett, mint
egy-két szavas üdvözlést: közösségről és meghitt társalgásról van szó. Az
üzenet tehát az, hogy ne legyetek velük közösségben! A közösség alapja a közös
hit, ha pedig nem közös a hitünk, akkor nem lehet közösségünk egymással! Egy a
hit! Küzdjetek a hitért, amely egyszer adatott a szenteknek!
Mindezek a
figyelmeztetések azt mutatják, hogy sajnos, a hitet el lehet veszíteni, hit
dolgában hajótörést lehet szenvedni (1Tim 1,19), „az istentelenek
tévelygéseitől elragadtatva” saját erősségünkből ki lehet esni (2Pt 3,17). Mi azonban most elhatározhatjuk, hogy
megtartjuk a kapott hitet mocsoktalanul és szentül. Elhatározhatjuk azt, hogy
mindhalálig kitartunk amellett, amit az ige alapján hittünk és vallottunk. Nem
térünk el tőle, mellé állunk, és küzdeni fogunk érte! Határozzuk ezt el! Ehhez
Isten erejét is kérnünk kell, mivel egyedül Isten az, aki minket megtarthat a
hitben. Tanulmányozva minden nap Isten igéjét, gondolkozva arról éjjel és
nappal, gyönyörködve abban, mint aki nagy nyereséget talált. A hitben így
megerősödve arra is képesek leszünk, hogy küzdjünk, harcoljuk azért a hitért,
amely egyszer a szenteknek adatott. Ámen.
20 És elküldte Akháb mind az
egész Izráel fiaihoz, és egybegyűjtötte a prófétákat a Kármel hegyre. 21
És odamenvén Illés az egész sokasághoz, monda: Meddig sántikáltok kétfelé? Ha
az Úr az Isten, kövessétek őt; ha pedig Baál, kövessétek azt. És nem felelt
néki a nép csak egy szót sem.
22 Akkor monda Illés a népnek: Én
maradtam meg csak egyedül az Úr prófétái közül; míg a Baál prófétái
négyszázötvenen vannak; 23 Adjatok azért nékünk két tulkot, és [ők]
válasszák magoknak az egyik tulkot, a melyet vagdaljanak darabokra, és rakják a
fákra; de tüzet ne tegyenek alája; én pedig a másikat készítem el, amelyet a
fákra rakok, de tüzet én sem teszek alája. 24 Akkor hívjátok
segítségül a ti isteneteknek nevét, és én is segítségül hívom az Úrnak nevét;
és amely isten tűz által felel, az az Isten. És felelvén az egész sokaság,
monda: Jó lesz! 25 És monda Illés a Baál prófétáinak: Válasszátok el
magatoknak az egyik tulkot, és készítsétek el ti először; mert ti többen
[vagytok,] és hívjátok segítségül a ti isteneteknek nevét, de tüzet ne tegyetek
alája. 26 És vették a tulkot, amelyet nékik adott, és azt elkészítették,
és segítségül hívták a Baálnak nevét reggeltől fogva délig, mondván: Baál!
hallgass meg minket! De nem jött szó, sem felelet. És ott sántikáltak az oltár
körül, amelyet készítettek. 27 Mikor pedig már dél lett, elkezdte
őket gúnyolni Illés, azt mondván: Kiáltsatok hangosabban, hiszen isten! Talán
elmélkedik, vagy félrement, vagy úton van, vagy talán aluszik, és felserken. 28
És [elkezdtek] hangosan kiabálni és az ő szokásuk szerint késekkel és
borotvákkal metélték magokat, míg csak ki nem csordult a vérük. 29
Mikor pedig a dél elmúlt, prófétálni [kezdtek] egész az esteli áldozatig; de
akkor sem lett se szó, se felelet, se meghallgattatás. 30 Akkor
monda Illés az egész sokaságnak: Jöjjetek én hozzám. És hozzá ment az egész
sokaság, és megépítette az Úr oltárát, amely leromboltatott volt. 31
És vett Illés tizenkét követ, a Jákób fiai nemzetségeinek száma szerint,
akiknek az Isten azt mondotta volt: Izráel legyen a te neved; 32 És
oltárt épített a kövekből az Úr nevében, és egy árkot húzott az oltár körül, a
melybe két véka vetni való mag férne. 33 És oda készítette a fát, és
felvagdalta a tulkot, és felrakta azt a fára; 34 És monda: Töltsetek
meg négy vedret vízzel, és öntsétek az égőáldozatra és a fára. Monda ismét:
Tegyétek ezt még egyszer! És másodszor is azt tették. Monda mégis: Harmadszor
is tegyétek meg! És harmadszor is azt művelték; 35 Úgy, hogy a víz
lecsurgott az oltárról, és még az árok is tele lett vízzel. 36 És
amikor eljött az esteli áldozás ideje, oda lépett Illés próféta, és monda: Ó,
Uram, Ábrahámnak, Izsáknak és Izráelnek Istene, hadd ismerjék meg e mai napon,
hogy te vagy az Isten az Izráelben, és hogy én a te szolgád vagyok, és hogy
mindezeket a te parancsolatodból cselekedtem. 37 Hallgass meg engem,
Uram, hallgass meg engem, hogy tudja meg e nép, hogy te, az Úr vagy az Isten,
és te fordítod vissza az ő szívüket! 38 Akkor alászállt az Úr tüze,
és megemésztette az égőáldozatot, a fát, a köveket és a port, és felnyalta a
vizet, amely az árokban volt. 39 Mikor ezt látta az egész sokaság,
arcra borult, és azt mondta: Az Úr az Isten! az Úr az Isten!
40 És azt mondta Illés nékik:
Fogjátok meg a Baál prófétáit; senki el ne szaladjon közülük! És megfogták
őket, és alávitte őket Illés a Kison patakja mellé, és megölte ott őket.
Omri után fia, Akháb került a
trónra. Már apja is „gonoszul cselekedett
az Úr szemei előtt, és gonoszságával meghaladta mind az őelőtte valókat”.
(1Kir 16:25) Nevéhez fűződik Samária, a főváros megalapítása. Ahkáb apja
nyomdokaiban járt, és feleségül vette Etbaál leányát, Jézabelt, a főniciai Szidonból,
amely a baáltisztelet központjának számított. Így sikerült aprját is
túlhaladnia a gonoszságában: „jobban
haragra indította Akháb az Urat, Izráel Istenét, mint az Izráel valamennyi
királya, a kik ő előtte voltak” (1Kir 16:33).
Az előbbi részben Illés, akinek
neve azt jelenti, hogy „az én Istenem az Úr”, szembeszállt Akhábbal és
szárazságot prófétált, ami három és fél évig tartott. A szárazság a baálkultusz
szívét célozta meg, mivel Baált a termékenység és eső istenének tartották.
Ezzel együtt Akháb irányvonalára is csapást mért.
A három és féléves szárazság
után Illés az Isten parancsából a Kármel hegyre gyűjtötte össze a Baál és
Astarót prófétáit a néppel együtt. (Később nem olvasunk többé Astarót négyszáz
prófétájáról, csak a Baáléról.) A Kármel hegy tetején a királlyal az élen
nagyon sokan összegyűltek: ott tartott nyilvános istenítéletet Illés. Odaállott
elébük és bátran azt kérdezte: „Meddig
sántikáltok kétfelé?”
Bátorság kellett ehhez, mert
tudta, hogy a bálványimádók többségben vannak. Ha kudarcot vall, bizonyára a
fejével játszik! De van ilyen időszak, amikor le kell leplezni a képmutatást. A
„ne szólj szám, nem fáj fejem” közmondás nem megoldás, és nem is jellemzi az
Illéseket. Ők bátran vállalják a szembesítést a bűnnel, főképp, ha Isten ezt
kéri tőlük. Meg vannak győződve arról, hogy a Baál társasága fog csődbe jutni,
és mindenestől vereségre van ítélve. És biztosan tudja, hogy az Úr győzni fog.
I. Az igazi Isten
felismerése (20-21)
20 És elküldte Akháb mind az
egész Izráel fiaihoz, és egybegyűjtötte a prófétákat a Kármel hegyre. 21
És odamenvén Illés az egész sokasághoz, monda: Meddig sántikáltok kétfelé? Ha
az Úr az Isten, kövessétek őt; ha pedig Baál, kövessétek azt. És nem felelt
néki a nép csak egy szót sem.
A Baál tisztelete vonzotta az
izráelitákat: ez volt a „királyi” vallás, az államilag finanszírozott vallás, ennek
voltak hagyományai. Gyakorlatiasnak vélték, mert úgy vélték, hogy Baál, eső és a
vihar istene, termékennyé teszi a földet és az embert, és az érzékiségre is kívánatosan
hatott, mivel kultikus prostituáltak álltak a Baál-szentély szolgálatában.
Szükséges volt tehát felismerni,
hogy ki az igazi Isten: a Baál, vagy az Úr. Nem az a lényeg, hogy ki mennyire
tudja megvédeni bálványimádását, hanem az, hogy igazi-e az az isten, akit imádni
kell? Ebben az igeszakaszban tehát ez a fő kérdés: „Ha az Úr az Isten, kövessétek Őt” (21. v.);„Amely isten tűz által felel, az az Isten”
(24. v.); „hogy te vagy az Isten
Izráelben, ismerjék meg e mai napon. Te az Úr vagy az Isten, te fordítod vissza
az ő szívüket” (36. v.). Aztán a nép leborult és azt kiáltotta, hogy „Az Úr az Isten, az Úr az Isten!” (39.
v.)
Ahhoz, hogy erre a kérdésre
mindenki megérthesse a helyes választ, Isten kénytelen (néha) extrém
eszközökhöz folyamodni. A hosszú szárazság után újra esőt szándékszik küldeni
Izráel földjére. De előbb radikális leszámolásra van szükség Baállal! Baált
hitelteleníteni kell, nyilvánosan, világosan, egyértelműen, véglegesen, nehogy
azt gondolja valaki, hogy az esőt mégis csak Baál adta.
„Ha az Úr az Isten, kövessétek őt; ha pedig Baál, kövessétek azt.”
(21. v.) Ez nem csupán akadémiai kérdés. A teológia tanítványsághoz vezet, amit
hiszel, azt követned kell! A felismerés elkötelezettséget eredményez. Illés nem
engedi meg, hogy Izráel népe részt vegyen ezen az istenítéleten csak úgy
közömbösen, hogy a végén kimondják, hogy „Na, végre, tudjuk, hogy ki az igazi
Isten!”, és onnan elsétáljanak szántani, vetni, halászni, ki hova akar, futballmeccset
nézni, vagy kártyázni… No, nem! Ha az Úr az Isten, akkor kövessétek Őt! Ő nem egy eszme, hanem a Király, akinek
engedelmeskedned kell! Egy bálványt oda tehetsz, ahova akarsz, és bármikor
hátat fordíthatsz neki. A bálvánnyal megteheted, hogy csak akkor fordulsz
hozzá, amikor bajban vagy. Éppen ez a különbség Isten és a bálványok között. A
bálványra rázárhatod az ajtót, és nem fogja számon kérni, hogy hol jártál. De
az igazi Isten nem ilyen, Vele nem lehet játszadozni. Ha felismerted Őt, akkor
követned kell! Másképp a felismerés nem a megmentésedet eredményezi, hanem az
ítéletedet. Az lesz a veszted: „Tudtad,
gonosz szolga!” (Lk 19:22) Tehát értelmetlen dolog azt mondani, hogy
valakinek Jézus a Megváltója, de nem az Ura. Nem lehet senkinek Megváltója, ha
nem engedelmeskedik, mint Urának.
II. Az igazi Isten
egyedisége (19-39)
Az ige több szempontból világítja
meg Isten tulajdonságait.
Ő az az Isten, aki számára nincsenek földrajzi akadályok
(v. 19-20). Kármelt nem ok nélkül
választotta Illés erre a szembesítésre. (Kármel a Földközi-tenger partján,
Haifa mellett, egy 535 m magas mészkő hegygerinc, 17-18 km hosszan vonul
dél-kelet felé.) Kr. e. már a második évezredben egyiptomi iratok szent
helyként emlegették, III. Salmanasszár, asszír király feljegyzéseiben (Kr. e.
841) pedig Baál hegyének van nevezve. A Kármel hegyén Baál élvezhette a hazai
pálya előnyeit. Ha a lerombolt oltárú Jáhve (30. v.) itt győzi le Baált, akkor
ez még világosabbá teszi tehetetlenségét és az Úr egyedüli istenségét.
Isten számára a létszám nem jelent akadályt (v. 22. 25.) Baál
prófétái 450-en vannak, (Asera prófétái pedig 400-an), míg Illés egyes-egyedül.
Bíztatja őket, hogy induljanak elsőként, mert ők sokan vannak (v. 25). De hát, a
számbeli fölény Istennél nem akadály. A valóságot nem a népszerűség, a létszám,
a divat határozza meg. Az igazság akkor is igazság, ha senki sem képviseli,
vagy csak egyedül Illés. „Az Úr előtt
nincs akadály, hogy sok vagy pedig kevés által szerezzen szabadulást” (1Sám
14:6).
Isten számára a buzgóságot nem decibelben és mozgalmasságban mérik
(v. 26-29. 36-38.) A Baál tisztelői nagyon hangoskodtak és mozgolódtak (v. 26).
Nagy buzgóságot tanúsítottak: egész estig ugrándoztak, kiáltoztak, vagdalták
magukat, révületbe estek az oltár körül… „Ott
sántikáltak az oltár körül, a melyet készítettek” (26. v.) Korábban a
kétfelé sántikálás a határozatlanságot jelentette, itt pedig a
hatékonyságtalanságot. Hiábavaló sántikálás volt ez! De nem mondhatjuk, hogy
félvállról vették feladatukat! Csakhogy nem mindegy, hogy kiért buzgólkodunk! Az
Úr Jézus a hegyi beszédben említi, hogy az utolsó napon lesznek, akik azt
mondják: „Uram! Uram! nem a te nevedben
prófétáltunk-e, és nem a te nevedben űztünk-e ördögöket, és nem cselekedtünk-e
sok hatalmas dolgot a te nevedben?” (Mt 7:22) És ezekről az Úr vallást
tesz: „Sohasem ismertelek titeket;
távozzatok tőlem, ti gonosztevők.” Azok bizonyára buzgó emberek voltak, a
maguk módján. Talán televízióban is prédikáltak, és szenzációs műsorokat
tartottak, mint a Baál prófétái. Illésnek nem volt ilyesmire szüksége. Illés
gúnyolódott velük (v. 27), ugyanis a pogány felfogás szerint az istenek emberi
tevékenységeket folytatnak… Innen van, hogy „elmélkedik”,
„félrement” (- a WC-re!), „úton van”
(és nem vitte a mobiltelefonját), vagy „alszik”.
Micsoda irónia! A bálványimádás csakugyan nevetséges. Baállal szemben az Úrról
az van megírva: „Nem szunnyad
el a te őriződ, íme, nem szunnyad, és nem alszik az Izráelnek őrizője!” (Zsolt
121:3-4) Nem volt „se szó, se felelet, se
meghallgattatás” – v. 29.
Illés egyszerű imájára viszont „leszállott az Úr tüze” – v. 38. Illés
is buzgó, de nem kapkod, nem próbál erőszakoskodni az Úrral. A mi Istenünknek
nincs szüksége ilyen modern, „evangélikál” baálizmusra! Nem a mi sürgölődésünk
miatt fog meghallgatni. Mt 6:7-9 szerint a pogányok sokbeszédűek, másként
imádkoznak! A mi imánk legyen rövid, egyszerű és átfogó (Mt 6:9b-13). Imádságod
tartalmazzon inkább teológiát, nem pedig pszichológiát (v. 36-37)!
Isten számára a fogyatékosság sem jelent akadályt (v. 32-35). Emberileg
úgy tűnik, hogy Illés a vízzel lehetetlenné tette Isten győzelmét. Négy veder
víz, háromszor ismételve – az izráeliek tudták, hogy a vizes dolgok nem gyúlnak
meg!… (Voltak források a hegyen, és a Földközi-tenger sem volt távol.) Illés
meg volt győződve, hogy az Úr tüzet fog adni. A nép pedig meg fogja érteni,
hogy a vizes áldozat meggyúl és elég, akkor arra nem lesz más magyarázat,
minthogy azt Isten cselekedte. „Avagy az
Úrnak lehetetlen-e valami?” (1Móz 18:14)
III. Az igazi Isten gondviselése
(30-38)
30 Akkor monda Illés az egész
sokaságnak: Jöjjetek én hozzám. És hozzá ment az egész sokaság, és megépítette
az Úr oltárát, a mely leromboltatott volt. 31 És vőn Illés tizenkét
követ, a Jákób fiai nemzetségeinek száma szerint, a kiknek az Isten azt
mondotta volt: Izráel legyen a te neved; 32 És oltárt épített a
kövekből az Úr nevében, és egy árkot húzott az oltár körül, a melybe két véka
vetni való mag férne. 33 És oda készítette a fát, és felvagdalta a
tulkot, és felrakta azt a fára; 34 És monda: Töltsetek meg négy
vedret vízzel, és öntsétek az égőáldozatra és a fára. Monda ismét: Tegyétek ezt
még egyszer! És másodszor is azt tevék. Monda még is: Harmadszor is tegyétek
meg! És harmadszor is azt művelték; 35 Úgy, hogy a víz lecsurgott az
oltárról, és még az árok is tele lett vízzel. 36 És a mikor eljött
az esteli áldozás ideje, oda lépett Illés próféta, és monda: Ó, Uram,
Ábrahámnak, Izsáknak és Izráelnek Istene, hadd ismerjék meg e mai napon, hogy
te vagy az Isten az Izráelben, és hogy én a te szolgád vagyok, és hogy
mindezeket a te parancsolatodból cselekedtem. 37 Hallgass meg engem,
Uram, hallgass meg engem, hogy tudja meg e nép, hogy te, az Úr vagy az Isten,
és te fordítod vissza az ő szívüket! 38 Akkor alászállt az Úr tüze,
és megemésztette az égőáldozatot, a fát, a köveket és a port, és felnyalta a
vizet, a mely az árokban volt. 39 Mikor ezt látta az egész sokaság,
arcra borult, és monda: Az Úr az Isten! az Úr az Isten!
Illés nemcsak ítél, hanem evangélizál is! Itt nemcsak büntetés történik,
hanem meghívás is az Istennel való szövetségbe! Illés újra megépítette a
lerontott oltárt: 12 kőből építette, vagyis nem vette tudomásul az ország
kettészakadását (v. 31. 2Móz 24:4. Józs 4:1-10). Az északi országrész létének
sajátos elítélése ez. Az oltárt az Úr nevében építette (32. v.), majd imádkozott.
Rövid, konkrét, hittel és meggyőződéssel teljes imát mondott. Imádságában nem
önmagát sajnáltatta, sem nem a maga dicsőségét kereste, hanem inkább az
Istenét. Három dolgot kér: hogy a nép megtudja „hogy te vagy az Isten az Izráelben”, „hogy én a te szolgád vagyok”, és „hogy mindezeket a te parancsolatodból cselekedtem”.
Bárcsak megépülnének a lerombolt
oltárok: a személyes csendesség oltárai, családi oltárok, a gyülekezeti imaórák
romló oltárai, a nemzetünk hitéletének oltára!
Tűz szállott alá, mint az első
áldozatkor (3Móz 9:24), vagy Dávid idejében (1Krón 21:26), vagy Salamonnál (2Krón
7:1). A tűz alászállása azt jelentette, hogy Isten elfogadta Illés áldozatát! Mutatta,
hogy van visszafelé vezető út Izráelnek, van lehetőség a helyreállásra! Ez a
helyreállás az oltáron keresztül lehetséges. Az áldozat miatt van kegyelem,
feloldozás, engesztelés.
Talán szebb lett volna befejezni
a 39. igeverssel, ahol a nép leborul és kiáltja, hogy „az Úr az Isten, az Úr az Isten”. Ámde itt van a 40. igevers is,
amely a Baál prófétáinak ítéletéről szól. Isten az ítélet Istene is (Ézs 30:18). Illés Istene ma is ugyanaz: kegyelmet
kínál, de ítélni is fog. „Mert nekünk
mindnyájunknak meg kell jelennünk a Krisztus ítélőszéke előtt, hogy ki-ki
megjutalmaztassék aszerint, amiket e testben cselekedett, vagy jót, vagy
gonoszt.” (2Kor 5:10)
1 És szóla Thesbites Illés,
a Gileád lakói közül, Akhábnak: Él az Úr, az Izráel Istene, aki előtt állok,
hogy ez esztendőkben sem harmat, sem eső nem lészen; hanem csak az én beszédem
szerint.
2 És lőn az Úrnak beszéde ő hozzá,
mondván: 3 Menj el innét, és
menj napkelet felé, és rejtezzél el a Kérith patakja mellett, mely a Jordán
felé folyik. 4 És a patakból
lesz néked italod; a hollóknak pedig megparancsoltam, hogy tápláljanak téged
ott. 5 Elméne azért, és az Úrnak beszéde szerint cselekedék; és
elméne és leüle a Kérith patakja mellett, amely a Jordán felé folyik. 6 És a hollók hoztak néki kenyeret
és húst reggel és este, és a patakból ivott.
7 És
lőn néhány nap mulva, hogy kiszáradt a patak; mert nem volt eső a földre. 8
És lőn az Úrnak beszéde ő hozzá, mondván: 9 Kelj fel, és menj el
Sareptába, a mely Sídonhoz tartozik, és légy ott; ímé megparancsoltam ott egy
özvegyasszonynak, hogy gondoskodjék rólad.
10 És
felkelvén, elméne Sareptába, és mikor a város kapujához érkezett, íme, egy
özvegyasszony volt ott, a ki fát szedegetett, és megszólítván azt, monda néki:
Hozz, kérlek, egy kevés vizet nékem valami edényben, hogy igyam. 11
De mikor az elment, hogy vizet hozzon, utána kiáltott, és monda néki: Hozz,
kérlek, egy falat kenyeret is kezedben. 12 Az pedig monda: Él az Úr,
a te Istened, hogy nincs semmi sült kenyerem, csak egy marok lisztecském van a
vékában, és egy kevés olajom a korsóban, és most egy kis fát szedegetek, és
haza megyek, és megkészítem azt magamnak és az én fiamnak, hogy megegyük és
azután meghaljunk. 13 Monda pedig néki Illés: Ne félj, menj el,
cselekedjél a te beszéded szerint; de mindazáltal nékem süss abból először egy
kis pogácsát, és hozd ide; magadnak és a te fiadnak pedig azután süss; 14
Mert azt mondja az Úr, Izráel Istene, hogy sem a vékabeli liszt el nem fogy,
sem a korsóbeli olaj meg nem kevesül addig, míg az Úr esőt ád a földnek
színére. 15 És elméne, és az Illés beszéde szerint cselekedék, és
evék mind ő, mind amaz, mind annak háznépe, naponként. 16 A vékabeli
liszt nem fogyott el, sem pedig a korsóbeli olaj nem kevesült meg, az Úrnak
beszéde szerint, a melyet szólott Illés által.
<Többféle
megközelítésünk lehet az Igéhez, de most összpontosítsunk inkább csak az Isten
emberére, Illésre.
vIllés
példát ad nekünk engedelmességből, bizalomból, bátorságból. Így kell
szolgálnunk az Urat.
I. Aki engedelmes Isten szavának
(Engedelmessége)
<A
főtéma Isten szava: csak az Illés, vagyis az Úr szava szerint lesz eső vagy
harmat.
vAz Úr szava irányítja Illést
(2-4 v.), amelynek Illés szó nélkül engedelmeskedik (5. v.). Később ugyanaz a
szó továbbküldi (8.-9. v.), majd biztosítja az özvegyet (14. v.). Az özvegy
felismeri: az Úr szava igazság (24. v.).
vEz az, amihez az Isten
emberének szabnia kell magát. Főképp neki. Az ige kell legyen a mérce.
<Miért
kellett Illésnek elrejtenie magát?
vSokan úgy vélik, hogy
nyilvánvaló, hogy miért: halálra keresték (18:4.,10.). De ez csak a részleges
igazság, és nem biztos, hogy az elsődleges. Amikor újra megmutatja magát Akhábnak,
nem úgy tűnik, mintha élete veszélyben forognak.
vIllés egy lelki vezető.
Szellemi fejedelem. Isten igéjének a hordozója, képviselője. Ha ő eltűnik, az
többet jelent, mintha Azáriás tűnne el. Ez maga az ítélet része: egyrészt a
szárazság, másrészt az ige hiánya. Nincs próféta, nincs ige.
<Az
Istentől jött ige hiánya egy rettenetes ítélet:
v1Sám
28:6., 15.: „És megkérdezte Saul az Urat, de az Úr nem felelt néki sem
álomlátás, sem az Urim, sem a próféták által.”
vZsolt.
74:9: „Jeleinket nem látjuk, próféta nincs többé, és nincs közöttünk aki
tudná: meddig tart ez?”
vÁm.
8:11: „Íme, napok jönnek, azt mondja az úr Isten, és éhséget bocsátok a
földre; nem kenyér után való éhséget, sem víz után való szomjúságot, hanem az
Úr beszédének hallgatása után!”
vA poszt-gutenbergi korszakban
talán nem így tapasztaljuk, de mégis megtörténhet. (Walter Kaiser
egy keleti tengerparti egyetemen tanult, amikor a Róm. 1-5. sziporkázó
magyarázatát hallotta egy professzortól, akiről kiderült, hogy nem hitt benne
egyáltalán...)
<Fontos,
hogy a lelkipásztorok az ige által és az ige vezetése alatt éljenek.
vAz Isten embere képviselője az
igének, akár kegyelmet, akár ítéletet közvetít - az ige jelenléte vagy
megvonása által. (Lásd
Elizeus elhívását.)
<Velünk
is megtörténhet, hogy valamilyen ok miatt az Úr megvonja tőlünk az igét: annak
ellenére, hogy a prédikálást folytatjuk... Csak az már nem az Úr igéje lesz! (2
Krón. 18.)
II. Akiről Isten visel gondot (Gondviselése)
<„Menj el innét, és menj napkelet felé, és
rejtezzél el a Kérith patakja mellett, mely a Jordán felé folyik.” – 3. v.
vNem
egy folyó mellé, hanem egy patak mellé küldte az Úr Illést! Egy folyó bőséges
vizet szolgáltatna, de egy patak bármikor kiszáradhat, és ki is száradt. Ez azt
tanítja nekünk, hogy Isten nem akar minket luxus körülmények közé helyezni. E
jelenvaló világ ideiglenes lakhely: a világ bősége elfogyhat, értékelése
megszűnhet. Nem folyó mellé helyez minket Isten, hanem csak patak mellé, hogy
vágyjunk és sóvárogjunk az örökkévaló után. A patak folyhat ma, és elapadhat
holnapra.
<Épp
ezért, nem a patakban kell bízni, hanem Istenben. Ne vegye át a víz az Isten
helyét, az ajándék az Ajándékozó helyét. Ne tévesszük szem elől igazi célunkat!
Egyedül Isten az, aki nem változik, akiben bízni lehet akkor is, ha a patak
kiszáradt. Ha a hollók nem hozzák többé a pecsenyét és a cipót, akkor majd
gondoskodni fog az Úr egy Baál-tisztelő sareptai özvegy által, aki megismeri az
Úr hatalmát, miután engedelmeskedni tud az Ő parancsának: „nékem süss abból
először” (1Kir 17:13) „Keressétek először
Istennek országát, és az ő igazságát; és ezek mind megadatnak néktek” (Mt
6:33). A gondviselés az engedelmesség folyamán adatik.
vIsten
gyermekei e világ egyik országában sem kívánnak örökké ott lakni, mert még a
saját országunkban is annyi a bűn, a korrupció és törvénytelenség, a részegség,
az erkölcstelenség, és a kapzsiság, hogy egy jobb ország után vágyakoznak, mint
Ábrahám (Zsid 11:10). Sok szívfájdalmat okoz a háború, a nélkülözés, a betegség
és a halál, és mindez arra jó, hogy idegen maradjon számunkra ez a hely, ahol
csak „jövevények és idegenek” vagyunk (1Pt 2:11). Szülőföldünkön is
külföldieknek érezzük magunkat, mivel a mi országunk az az ország, ahol nincs
többé könny, fájdalom, vérontás, nélkülözés, betegség, gyógyszer vagy műtét,
nincs csalódás és elválás, nincsenek balesetek és temetők, gyász és börtön,
részegség és erkölcstelenség, adó és tartozás, javítóintézet és rendőrség,
mivel mindezek elmúlnak. Mi a láthatatlanokra nézünk, amelyek örökkévalók. „Megmutatta nékem az élet vizének tiszta
folyóját, amely ragyogó volt, mint a kristály… És semmi elátkozott nem lesz
többé.” (Jel 22:1. 3.) Addig is, hála Istennek azokért a patakokért és
özvegyekért, akikben gondviselése megmutatkozik!
<A
szárazság rettenetes volt: de Illésnek nem volt gondja vele. A „hollók”
táplálták.
vDehát a hollók nem hozni, hanem
vinni szokták a húst! Ne törődj vele, ez nem a te dolgod, hanem Istené. Hidd
el, hogy a hollók hozni fogják!
vDehát a hollók tisztátalan
állatok! (3 Móz. 11:15. 5 Móz. 14:14.)
- már ami az izráeli menüt illeti. Ne törődj vele, fogadd el, és ne
kérdezősködj semmit a lelkiismeret miatt... Süssed a húst, pirítsad a kenyeret,
és lakj jól!
<A
hollók kitartanak, de a patak feladja... Sebaj, egy sareptai özvegy majd
folytatja. A módszer változik, a gondviselés marad.
vInnen ered a gond: úgy véljük,
hogy ez egy az egyben alkalmazható reánk: mi is hívők vagyunk, mint Illés. Mi
is az Úr emberei vagyunk, mint Illés. Úgyhogy az Úr rólunk is hasonlóképpen
gondot fog viselni! Na, ha nem is ugyanúgy (a hollók által hozott hús magas
koleszterin szintje miatt), valami hasonló módon... Lásd: Mt 6:25-34.
és Lk 12:22-34.
<Van,
aki nem találja ebben Isten ígéretét a gondviselésre. Nem baj, ott van más
helyen, és az Illés esetét pedig vehetjük illusztrációnak!
vAzonban tudnunk kell, hogy
Illésen kívül volt még az Úrnak 7000 embere, akik együtt szenvedték a
szárazságot és éhséget a többi Baál-csókolgató, hitehagyott izráelitával!
vDe miért visel az Úr gondot
Illésről? Azért, mert Illést életben kellett tartani. Szükség volt még rá. De
az Urat akkor is szolgálni kell, ha az életben sosem látsz húshozó hollókat!!
vAddig halhatatlanok vagyunk,
amíg a munkánkat el nem végezzük. Némelyek többet is szeretnének, de az
általában nem vezet jóra. (Lásd pl. Ezékiás és Manasse). Mikor a munkánk véget
ért, Isten hazahív betegség, baleset vagy éhhalál által. Hogy a halál hogyan
érkezik, mindegy, ha felismered, hogy ez is Isten eszköze! A halálnak nincs
fullánkja. • Félsz-e a méhektől? Csak a fullánkjától!
<Sokan
több apologetikát és teológiát ismerünk, mint a sareptai özvegy, mégis nehezen
fogadjuk el, hogy hinni azt jelenti, hogy mindenestől rábízzuk magunkat az
Úrra, aki gondot visel.
III. Akinek a főcélja a misszió (Missziója)
<A
sareptai özvegy még megbízhatatlanabb, mint a hollók. Az „özvegy” és a
„gondoskodás” általában ellentétes fogalmak voltak.
vEgy özvegy a szegénységgel és
szükséggel kapcsolatos. Abban az időben az özvegyek nem jártak esti líceumba és
nem kaptak számítógépképzést, hogy a szomszédos kórházban munkahelyet kapjanak.
Az özvegység zsákutca volt.
<De
ki vagyok én, hogy megmondjam Istennek, milyen eszközöket használjon? Isten
útjai gyakran meghökkentők és szokatlanok.
<Ki
ez az özvegy? Sareptai, Szidon mellett. (12 km Szidóntól, 20 km Tírustól, 120 km Samáriától). Etbaál
hazája, Baálfalván, Pogánytelkén...
vDe íme, egy Baál követője bízni
fog az Úr szavában! Ő is átéli Isten gondviselését! Habár csak a címét
ismerjük, a nevét nem, csatlakozik a megváltottak seregéhez: Melkisédek, Jetró,
Ruth, Maámán és Ebed Melek csapatához. (Misszió!)
vA pogányoknak is adatott a
megtérés az életre! (ApCel. 11:18.)
<Sareptába
menni azt jelenti, hogy Izráelt elhagyni: ez is ítélet Izráelen. De egyúttal a
kegyelem kiterjesztése is a pogányok felé. Megelőlegezi ez az ApCsel könyvét.
(Ítélet, ahonnan elmész, - áldás, ahová mész.)
v„Illyés idejében sok
özvegyasszony volt Izráelben, mikor az ég három esztendeig és hat hónapig be
volt zárva, úgy hogy az egész tartományban nagy éhség volt; mégis azok közül
senkihez nem küldetett Illyés, hanem csak Szidónnak Sareptájába az
özvegyasszonyhoz.” (Lk. 4:25-26.)
<A
sareptai megtérő párhuzama Mt. 15:21-28 és Mk. 7:27-30-ban a szíro-főníciai
asszony, aki a farizeusokkal ellentétben hisz Jézusban.
Befejezés:
<Az
Isten embere az imádság és a hit embere.
vRobert
Bruce megreggelizett (egy tojást), de éhesnek érezte még magát, és kért még egy
tojást, azonban azonnal gyengeség fogta el. Bibliát kért, de nem tudta már
olvasni. Azt kérte, hogy nyissák ki Róm 8:38-39-nél, hogy rátehesse az ujját.
Rátette, és azt mondta: megreggeliztem, és este az én Megváltómmal fogok
vacsorázni. Isten veletek, gyermekeim! Ezzel meghalt, ujjával a Róm 8:38-39-en.
■Ahogyan
a 8-9 rész a megtértekre alkalmazza Pál védelmét (apológiáját), ugyanúgy a
10-13 rész alkalmazza ugyanazt a megtéretlenekre, akik még lázadnak Pál
apostoli tekintélye ellen.
v Van egy kronológiai előrehaladás a 2Kor-ban:
az 1-7 részek a múltban történt eseményekre utalnak, a 8-9 rész a jelenben
történő közös gyűjtés befejezéséről szólnak, míg a 10-13 részek Pálnak a
jövőbeni látogatását készítik elő.
I.
Az apostoli tekintélyért való harc – 1-6. v.
■Pál
apostol bejelenti a harmadik látogatását, amikor Isten ítélete fogja sújtani az
ellenszegülőket.
v Arra kéri őket, „a Krisztus szelídségére és
engedelmességére”, hogy ne kelljen bátornak lennie, ha majd megérkezik.
vEllenfelei „úgy gondolkodtak felőlük, mintha test szerint
élnének”, mivel nem rendelkeztek ajánló levelekkel, extázissal, csodatevéssel
és retorikai/értelmezői képességekkel…
vManapság a reputációt
másképpen mérik (pl. a szenvedés nem jelenti, hogy nincs tekintélyed).
vManapság a hirdetett
Ige és a megélt élet összhangja adja a tekintélyt. (De vannak, akik másképp
gondolják.) - „Ha beteg vagy: nincs hited.”
„Ha nincsenek csodák: nincs veled a Szentlélek…”
■Az
apostol elleni vád egyrészt az, hogy „szemtől szemben ugyan alázatos,
de távolról bátor”.
vTermészetesen,
ezt ironikusan jegyzi meg az apostol
az 1. versben… Az igazság az, hogy alázatos volt második látogatásakor, és bátor,
amikor írta azt a kemény levelet… (1:13. 2:3-4. 9. 7:8. 12)
■Az
az alázat a Krisztus alázata volt, amelyre nézve most kéri őket!
vNem mond
ítéletet azonnal. De ha megérkezik, akkor ki kell mondania! Addig viszont
felszólítja őket, hogy térjenek meg.
■Nem
világ szerint és nem test szerint harcol (mivel nem válaszol
haraggal), hanem más fegyvereket használ.
vPál
fegyvere az evangélium sokféle hirdetése, a Szentlélek erejében.
vEz
lerontja az „erősségeket”: okoskodások, magaslatot Isten ismerete ellen
(önbizalom, öndicsőítés), foglyul ejti az ellenkező gondolatokat.
vSzámára nem
a retorikai fordulatok jelentik a lényeget, hanem a tartalom.
■A
baj az, hogy ellenfelei egy „másféle” evangéliumot hirdetnek! Más a tartalom!
vHamis
evangéliumot bármilyen pátosszal adnak elő, akkor is hamis!
vEzért, Pál
arra is készen áll, hogy megbüntessen minden engedetlenséget, ahogyan
nyilvánvalóvá válik, hogy kik azok, akik egyáltalán nem karnak megtérni.
II.
Az apostoli tekintély fontossága – 7-11. v.
■Nézzétek,
mi van a szemetek előtt! (A szem előtt valókra néztek?)
■Pál
legitimitása össze van kapcsolva az evangélium legitimitásával. Pál elvetése az
evangélium elvetését jelenti (amit hirdetett).
vAki Pál
apostoli tekintélyét kétségbe vonja, azzal kétségbe vonja Pál hívőségét is! A
kettő össze van kapcsolva, mert amikor ő megtért, akkor kapta az elhívást is.
■Apostoli hatalmával viszont nem élt vissza: nem a
megrontásukra használta azt, hanem az építésükre.
vEzért nem
vall szégyent, mert nem fog úgy tűnni, minta csak ijesztgetne a leveleivel,
mivel igenis, ítéletet hirdet, amikor majd megérkezik. Addig viszont kéri, hogy
térjenek jobb belátásra.
III.
Az apostoli tekintély igazolása, alapja – 12-18. v.
■Mi
igazolja azt, hogy Pálnak van igazi apostoli tekintélye? Ellenfelei egyáltalán
apostoloknak nevezhetők-e? (11:1-12:13)
vMeg kell
pontosan állapítani azokat a feltételeket,
amelyek alapján valaki apostolnak nevezhető, hogy nyilvánvalóvá legyen, hogy a
Pál „dicsekvése” (igénye) nem jogtalan.
■-
Azok „magukat
ajánlják” és „magukhoz
hasonlítják magukat” – 12. v., de így „nem okosan cselekszenek”.
v Ezért nem hasonlítgatja magát azokhoz.
vJer
9:23-24 – az Úrban dicsekedni – „Ezt mondja az Úr: Ne
dicsekedjék a bölcs az ő bölcsességével, az erős se dicsekedjék az erejével, a
gazdag se dicsekedjék gazdagságával; Hanem azzal dicsekedjék, aki dicsekedik,
hogy értelmes és ismer engem, hogy én vagyok az Úr, aki kegyelmet, ítéletet és
igazságot gyakorlok e földön; mert ezekben telik kedvem, azt mondja az Úr.”
■-
Pál nem mértéktelenül dicsekszik, hanem a szerint a mérce szerint,
amelyet Isten adott. Melyik ez a mérce?
v-
Korinthusba is eljutott
v- nem a
mások munkájával dicsekszik, a késszel, hanem a korinthusi gyülekezet
születésével.
v- az Úrban
dicsekszik, vagyis azzal, amit az Úr
végzett általa. Ez az egyetlen igazi alap a dicsekvésre. Ellenfelei a mások
munkájával dicsekszenek (i.e. a Páléval).
v- nem ajánlólevelekkel igazolja magát, nincs azokra
szüksége… (2Kor 3:1 – „Elkezdjük-e ismét
ajánlgatni magunkat? Vagy talán szükségünk van, mint némelyeknek, ajánló levelekre hozzátok, avagy
tőletek? 2 A mi levelünk ti vagytok, beírva a mi szívünkbe, a melyet ismer és
olvas minden ember.”)
■Az
Isten ajánlására van szükség. Ha
valaki azért dicsekszik apostolságával, mert képességei vannak,
megtapasztalásai és retorikai abilitása, az egyszerűen nem jelent semmit ebben
a kérdésben.
v Az ajánlásnak Istentől kell jönnie! „Mert nem az a kipróbált, aki magát ajánlja, hanem a kit
az Úr ajánl.”
■Az
apostol nem mehet tovább az evangélium terjesztésével nyugat felé, míg itt
keleten nem szilárdult meg a munkája. De tervezi, „hogyrajtatok túl is hirdessük az
evangéliumot”…
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)