10 Kérlek azonban titeket Atyámfiai a mi Urunk Jézus
Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképpen szóljatok, és ne legyenek köztetek
szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon értelemben és ugyanazon
véleményben.
11 Mert megtudtam felőletek atyámfiai a Kloé
embereitől, hogy versengések vannak köztetek.
12 Azt értem pedig, hogy mindenitek ezt mondja: Én
Pálé vagyok, én meg Apollósé, én meg Kéfásé, én meg Krisztusé.
13 Vajon részekre osztatott-e a Krisztus? Vajon Pál
feszíttetett-e meg érettetek, vagy a Pál nevére kereszteltettetek-e meg?
14 Hálákat adok az Istennek, hogy senkit sem
kereszteltem meg közületek, kivéve Krispust és Gájust,
15 Hogy valaki azt ne mondja, hogy a magam nevére
kereszteltem.
16 Megkereszteltem azonban Stefana háza népét is,
ezenkívül nem tudom, hogy valakit mást kereszteltem volna.
17 Mert nem azért küldött engem a Krisztus, hogy
kereszteljek, hanem hogy az evangéliumot hirdessem; de nem szólásban való
bölcsességgel, hogy a Krisztus keresztje hiábavaló ne legyen.
nA régi életüktől már
mintegy három éve elszakadtakra nagy erejű kísértésként hatott rájuk a
környezetük. Vissza akarta húzni őket a régi életükbe, a pogányság fertőjébe.
nNem Isten hűsége változott
meg, hanem a korinthusiak hűsége vált ingadozóvá. Elveszítették a
stabilitásukat, és az apostol a levelével akart segítséget küldeni számukra.
nTávol volt a
gyülekezettől, de híreket kapott róluk. A kérés hangján próbálja megszólítani a
testvéreket. Kér, bár mint apostolnak, joga lenne parancsolni is. A szív viszont
inkább nyitott a szívélyes kérésekre, mint az utasításokra.
nNagyon fontos, amit
itt, már a levél elején kér az apostol a gyülekezettől. Azt, hogy egységben
legyenek. Őket, és azóta minden más gyülekezetet Isten a Krisztussal való
közösségre hívta el. Arra, hogy hitvallásukban és életükben a Krisztusra mutató
egység uralkodjon.
nErre a kérésre azért
volt szükség, mert Korinthusban súlyos problémák adódtak. Jézus Krisztus
személye kikerült a gyülekezet hitének, gondolkodásának középpontjából.
Elveszítették a Krisztus központúságukat, amely a keresztyén, vagyis a
krisztusi gyülekezetnek az egyetlen helyes útja!
nMegemlíti az apostol
az első kilenc vers mindegyikében Jézus nevét, és most a tízediket is így
kezdi. Az Úr Jézusra emlékezteti a gyülekezetet, akit a görögös gondolkodású
korinthusi gyülekezetben nem becsültek kellőképpen. Nem az életüket irányító
Úrként figyelnek rá, hanem számukra csupán egy tanító a sok közül.
I. A szakadások – 10-12. v.
10 Kérlek azonban titeket Atyámfiai a mi Urunk Jézus
Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképpen szóljatok, és ne legyenek köztetek
szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon értelemben és ugyanazon
véleményben.
11 Mert megtudtam felőletek atyámfiai a Kloé
embereitől, hogy versengések vannak köztetek.
12 Azt értem pedig, hogy mindenitek ezt mondja: Én
Pálé vagyok, én meg Apollósé, én meg Kéfásé, én meg Krisztusé.
nAz apostol azt kéri,
szüntesse meg a gyülekezet ezt a rossz helyzetet, amely a rövid, hároméves
története ellenére mégis kialakulhatott közöttük. A szakadást, széthúzást, a
frakciókra töredezettséget, a viszálykodást.
nEgy egyesület olyan
30-35 ember feletti létszám esetén kettévált, mivel így áttekinthetőbb, és
praktikusabb volt. Ahogyan növekedett a gyülekezet, bennük is úrrá lett ez a
gondolkodásmód. A görögöknél egy, a Rómainál két személy volt az ilyen
testületek vezetője. így ennek mintájára a gyülekezetben is elkezdték
felosztani önmagukat, és vezetőt is választottak maguknak…
nÚgy gondolták,
pogány társaságokhoz hasonló módon működhetnek. Az egyik csoport Pált
választja. Voltak, akik Pétert, mások Apollóst választják. Ezzel Jézus Krisztusnak,
mint a gyülekezet egyetlen urának a helyét hívő emberek, vezetők vették át a
csoportok gondolkodásában.
nPál azt kéri,
szüntessék meg a gyülekezetben a szakadást, és álljanak helyre. Mit jelent Pál
apostol szóhasználatában ez a két fogalom? A magyarított formában is jól
ismert szkizma szó, szakadást jelent. A hétköznapi életben való használatára három példát találunk az
Újszövetségben.
nEgyik a csontvégek egymáshoz való ízesülésének
a megszűnése. Ha a törött karnál, a két csont elcsúszott egymástól, akkor
szkizma, vagyis törés, szakadás van a csont folyamatosságában. Amikor helyre
teszik a törött, vagy kificamodott csontokat, akkor történt az a
helyreállítás, amelynek kifejezését itt Pál is használja. Ha a gyülekezetet
bárki megpróbálja felosztani, akkor elveszíti a rendeltetését, értelmét. Mint
amikor egy csont eltörik, kificamodik, és a csontvégek elcsúsznak egymástól.
nMásik terület,
ahogyan az Újszövetség ezt a szót használja, a szövet szétszakadása. A ruha akkor jön létre, amikor a szálakat
egymásba szövik. Ezért is nevezik szövetnek. Csakis akkor tudja betölteni a
rendeltetését, ha ép. Amikor elhasad, elszakad a ruha, használhatatlanná válik.
Felhasználásának egyetlen lehetősége a szakadás helyreállítása, vagyis
valamilyen módon meg kell szüntetni a hasadást. Jobb híján varrással lehet
megoldani az elszakadt szálak összeerősítését. Nem a legtökéletesebb mód, mivel
nyomot hagy, de a használhatóságot visszaállítja.
nA harmadik terület a halászat, ahol a hétköznapi életre
vonatkoztatva használja a Szentírás ezt a szót. Akkor találkozhatunk vele,
amikor azt olvassuk, hogy szakadozott a
háló a sok hal, vagy valamilyen idegen test belekerülése miatt. Az evangéliumban
akkor olvasunk erről, amikor a tanítványok kötözgették, rendezgették a
hálóikat. (Mt 4:21).
nMindhárom hétköznapi
előfordulása során olyan dolgokról szól, amelyeknek az értékét, értelmét
elveszíti a szakadás vagy törés miatt. Ennek helyreállítása nélkülözhetetlenül
szükséges hozzá, hogy továbbra is használható legyen.
nÁtvitt értelemben is
találunk rá példát, amikor az Úr Jézus
Messiásként való elfogadásával kapcsolatban volt szakadás a zsidók közt.
Voltak, akik szerint ő a Messiás. Mások szerint Názáretből, Galileából nem
jöhet a Megváltó, hiszen Dávid városából, Betlehemből kell eljönnie. Ők azt
gondolták, mivel Názáretben nőtt föl, ezért onnét is származik.
nAmikor a Korinthusi
gyülekezetben bekövetkezett a szakadás, nem Péter, Pál, vagy Apollós osztották
meg a gyülekezetet! Éppen ellenkezőleg, a gyülekezet keresett magának olyan
embereket, akik köré csoportosulva
nA Krisztus táborral
kapcsolatban számos újabb kérdés vetődik fel. Vannak, akik szerint csupán a
gyülekezet egyik csoportja volt, akik Krisztusra hivatkozva magasabbnak akarták
érezni magukat a többi csoportnál. Mások szerint ők biblikusan gondolkodó hívő
emberek voltak, akik átláttak a tanítókra hivatkozó pártoskodás veszélyein.
nEnnek a szakasznak
alaposabb áttanulmányozása után kitűnik a megoldás. Az összes gyülekezeti
csoportokkal szemben, Pál apostol vallja magát a Krisztusénak! A görög gondolkodásmóddal
ellentétben Krisztus tulajdonának vallja magát.
II. Költői kédések – 13. v.
13 Vajon részekre osztatott-e a Krisztus? Vajon Pál
feszíttetett-e meg érettetek, vagy a Pál nevére kereszteltettetek-e meg?
nAz apostol felveti a
kérdést, hogy részekre lehet-e szakítani
a Krisztust? Lehet-e azt a pogány gyakorlatot követni, amely szétszakítja
a gyülekezeteket, és a szakadások után egy-egy ember lesz a csoportok vezetője?
Megtörténhet ez úgy, hogy közben Krisztus gyülekezetének lehessen nevezni a
korinthusiakat?
nPál apostol azt
karja, hogy állítsák helyre, szüntessék meg a szakadást. Jöjjenek újra össze,
de csakis Krisztus fősége alatt!
nA korabeli
gondolkodásmód szerint, akin végrehajtanak valamilyen beavatási szertartást,
az annak az istenségnek, illetve a beavatást végző személynek, mint az isten
képviselőjének a tulajdonává vált.
nA korinthusiak
gondolkodásmódja szerint, ha valakit Pál, Péter, vagy Apollós merített be,
akkor hozzá is tartozik. Vagyis az ő tulajdonát képezi.
nEzzel szemben, ha
szétszakítják a krisztusi gyülekezetet, az elveszíti rendeltetésének
alapfeltételeit. Amikor kitűnő, de mégis emberi személyiségek köré
csoportosulnak, Krisztus tulajdonjogát kétségbe vonják, megtagadják, és emberek
tulajdonává kezd válni a gyülekezet.
nSzámos esetben
megfigyelhető ez a folyamat az egyháztörténelem során.
nAmikor azért jön
létre egy gyülekezet, vagy egy csoport, hogy egy vezető köré gyülekezzenek.
Azért oszlik meg, vagy szakad szét, mert erre alkalmas embert találtak. Akinek
emlegetni lehet a nevét, és aki köré gyülekezve mások ellen fordulhattak.
nAz vezetett a
szakadáshoz, hogy találtak egy erre vállalkozó személyt, vagy esetleg magától
jelentkezett valaki. Volt, amikor éppen azért lépett fel, hogy végrehajtsa a
szakadást, vagy szakítást.
nPál apostol viszont
nem ilyen ember volt. A helyreállításban sem azokat akarta lebeszélni, akik
Péterhez kötődnek, vagy Apollóst emelik nagyra. Azt a kis csoportot szólítja
meg, akik őt kívánták előnybe helyezni. Kész rá, hogy lebeszélje magáról, a
mögé csoportosulókat!
nMennyire más ez a
lelkület, mint amikor mások követéséről akar lebeszélni valaki embereket, de
csak azért, hogy a saját tábora növekedjék! Ezáltal magára akarja irányítani a
más vezetőket követők tekintetét.
nItt azokat, akik őt
kívánják követni, Krisztushoz szeretné visszaküldeni Pál apostol!
nPontosan tudja, nem
ő feszíttetett meg értük, és nem Pál nevében lehet előre haladniuk a
hitéletben! Egyetlen ember, még maga Pál apostol személye sem lehet elég hozzá,
hogy Krisztust helyettesítse. A lelki nagyságával, és tisztánlátásával
próbálja meg helyrehozni a szakadásokat. Lemond a saját pártjában meglévő
kitüntetett helyzetéről, hogy őket, és ha lehet, az egész gyülekezetet
visszavezethesse Krisztushoz. Példát adva ezzel minden kor hívő emberének a
keresztyén gyülekezet vezetéséről.
III. A keresztség Krisztushoz kapcsol – 14-16. v.
14 Hálákat adok az Istennek, hogy senkit sem
kereszteltem meg közületek, kivéve Krispust és Gájust,
15 Hogy valaki azt ne mondja, hogy a magam nevére
kereszteltem.
16 Megkereszteltem azonban Stefana háza népét is,
ezenkívül nem tudom, hogy valakit mást kereszteltem volna.
nEzt követően azt
fejti ki, milyen jó, hogy nem végezte a
bemerítés szolgálatát olyan mértékben, amelyre lehetősége lett volna, így
nem gondolhatják azt a korinthusi gyülekezetben, hogy a maga nevére végezte
ezt.
nVagyis a saját
tulajdonába vonja, aki felé ő volt a megtérést elősegítő, és a bemerítést
elvégző eszköze az Úrnak. Nem arról van szó, hogy Pál apostolt nem küldetett a bemerítés
szolgálatára. Ez a relatív tagadás, ami azt jelenti, hogy elsősorban nem a
bemerítés, hanem az evangélium hirdetésének a szolgálatát bízta rá az Úr
Korinthusban.
nNehezen jut az
eszébe az apostolnak az a néhány ember, akiket Korinthusban ő merített be.
Gondolkodnia kell, hogy összegyűjtse a nevüket. Milyen nagy változás történt
azóta! Fontossá váltak a számok, a statisztikák. Pontosan tudják, mikor hány
embert merítettek be! Ez az apostolnak még nem könnyen jutott az eszébe. Az ő
személyének csak Isten eszközeként van szerepe.
nA befejező versben
beszédének, igehirdetésének stílusáról szól. Nehogy hiába való legyen Krisztus
keresztje, és el ne veszítse az erejét.
nHogyan veszítheti el
az erejét Krisztus keresztje? Sok ember életében sajnos hiábavaló lett. Nem
azért, mintha ki kellene, vagy ki lehetne egészíteni ezt az áldozatot.
nKrisztus áldozata,
amelyet a kereszten bemutatott tökéletes volt. Ha viszont valakinél a
szólásban való bölcsesség, a filozofikus eszmefuttatások, elvonják a figyelmét
a golgotai kereszt lényegéről, akkor számára hiábavaló a Krisztus keresztje!
nMég Krisztusban sem
a csodatevő urat, és a dicsőséges királyt kell először látniuk! Nem is a
nagyszerű tetteiért vagy mély bölcsességéért kell tisztelnünk. Elsősorban az
Isten Fiát, a golgotai kereszt szenvedő hősét kell benne meglátnunk!
nEz ugyan a görögök,
és a görögös gondolkodásúak szerint bolondság. A zsidók számára megbotránkozást
okoz. Mégis így lehet Krisztust szívük és elméjük középpontjában tartaniuk,
őrizniük.
nAz egyháztörténelemben
számtalanszor előfordult már, hogy a golgotai keresztről másra terelődött át a
figyelem. Átkerült a hangsúly Krisztus tetteire, vagy szavaira, amelyek csodálatra
méltóak ugyan, de a jelentőségük nem mérhető a golgotai kereszt csodájához. A
korinthusiak ezt nehezen tudták megérteni, és megtartani.
nNekünk, mai
keresztyéneknek sem lehet megengednünk, hogy Jézus személyét, és a golgotai
keresztáldozatának bűnbocsánatot jelentő gazdagságát más megpróbálja
helyettesíteni. Lehetnek azok bölcs tanítások (de nem a golgotai
keresztáldozatot előtérbe állító igehirdetések). Legyenek azok tiszteletre
méltó személyiségek, vagy Jézus Krisztus hűséges emberei.
nHa valóban ilyenek,
Pál apostolhoz hasonlóan, le fogják beszélni magukról a követőiket. Azért, hogy
csakis a Krisztusra, mint a golgotai kereszt hősére tekintsenek fel! Mi, mai
keresztyének is az ige alapján, hitbeli tisztasággal, Krisztushoz
kizárólagosan ragaszkodva járhatjuk végig az előttünk lévő küzdőpályát!
1 Pál, Jézus Krisztusnak Isten
akaratából elhívott apostola, és Sosthenes, az atyafi, 2 Az Isten
gyülekezetének, amely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban megszentelteknek,
elhívott szenteknek, mindazokkal egybe, akik a mi Urunk Jézus Krisztus nevét
segítségül hívják bármely helyen, a magokén és a miénken: 3 Kegyelem
néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól, és az Úr Jézus Krisztustól.
4 Hálát adok az én Istenemnek
mindenkor ti felőletek az Isten ama kegyelméért, mely néktek a Krisztus
Jézusban adatott, 5 Mivelhogy mindenben meggazdagodtatok ő benne,
minden beszédben és minden ismeretben, 6 Amint megerősíttetett ti
bennetek a Krisztus felől való bizonyságtétel. 7 Úgy, hogy semmi
kegyelmi ajándék nélkül nem szűkölködtök, várván a mi Urunk Jézus Krisztusnak
megjelenését, 8 Aki meg is erősít titeket mindvégig
feddhetetlenségben, a mi Urunk Jézus Krisztusnak napján. 9 Hű az
Isten, ki elhívott titeket az ő Fiával, a mi Urunk Jézus Krisztussal való
közösségre,
10 Kérlek azonban titeket
Atyámfiai a mi Urunk Jézus Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképpen szóljatok,
és ne legyenek köztetek szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon
értelemben és ugyanazon véleményben. 11 Mert megtudtam felőletek
atyámfiai a Kloé embereitől, hogy versengések vannak köztetek. 12
Azt értem pedig, hogy mindenitek ezt mondja: Én Pálé vagyok, én meg Apollósé,
én meg Kéfásé, én meg Krisztusé. 13 Vajon részekre osztatott-e a
Krisztus? Vajon Pál feszíttetett-e meg érettetek, vagy a Pál nevére
kereszteltettetek-e meg? 14 Hálákat adok az Istennek, hogy senkit
sem kereszteltem meg közületek, kivéve Krispust és Gájust, 15 Hogy
valaki azt ne mondja, hogy a magam nevére kereszteltem. 16
Megkereszteltem azonban Stefana háza népét is, ezenkívül nem tudom, hogy
valakit mást kereszteltem volna. 17 Mert nem azért küldött engem a
Krisztus, hogy kereszteljek, hanem hogy az evangéliumot hirdessem; de nem
szólásban való bölcsességgel, hogy a Krisztus keresztje hiábavaló ne legyen.
Korinthus régi város
volt, Kr.e. 1000 környékén alapították, de már korábban laktak ezen a vidéken.
A Rómaiak Kr.e.146-ban lerombolták, majd Kr.e. 44-ben Julius Caesar újjáépíttette.
Fontos gazdasági,
kereskedelmi és utazási csomópont volt. Akhája nevű római provincia fővárosa volt,
amelyet egy proconsul vezetett. Lakossága több nép összevegyüléséből állt, sokféle
kulturális és vallási háttérből. A lakosság kétharmad része rabszolgasorban
élt. A gyülekezet tagjai főként szegényekből tevődött össze, mert az első rész
végén Pál apostol ezt írja: „Mert
tekintsétek csak a ti hivatásotokat, atyámfiai, hogy nem sokan hívattak bölcsek
test szerint, nem sokan hatalmasak, nem sokan nemesek; Hanem a világ bolondjait
választotta ki magának az Isten, hogy megszégyenítse a bölcseket; és a világ
erőtleneit választotta ki magának az Isten, hogy megszégyenítse az erőseket; És
a világ nemteleneit és megvetettjeit választotta ki magának az Isten, és a
semmiket, hogy a valamiket megsemmisítse: Hogy ne dicsekedjék ő előtte egy test
sem.” (1Kor 1:26-29)
A gazdagok főként
kereskedelemből szerezték vagyonukat. Jeruzsálem és a szíriai Antiokhia után
itt alakult a harmadik önálló gyülekezet.
Szólnunk kell a
gyülekezet hátteréről és jellegzetességeiről.
I. Korinthusi háttér információk
A gnosztikusok tanítása szerint az
ismeret és bölcsesség által be lehet hatolni az istenség titkaiba, így az ember
egyesülhet az istenséggel, és önmaga is isteni rangra emelkedhet. Erre titkos
ismeretre, bölcsességre utal az 1Kor 2:1-2 – „Én is, mikor hozzátok mentem, atyámfiai, nem mentem, hogy nagy
ékesszólással, avagy bölcsességgel hirdessem néktek az Isten bizonyságtételét.
Mert nem végeztem, hogy egyébről tudjak ti köztetek, mint a Jézus Krisztusról,
még pedig, mint megfeszítettről.”
A dualisták tanítása az volt, hogy az
ember lelke nagyszerű, értékes, de az anyag, vagyis a test rossz. Ezért a
testet sanyargatni kell, folyamatosan büntetni kell, mert csak ez vonja maga
után a lélek megtisztulását. Ezért voltak, akik a házastársi kapcsolatot is
rossznak tartották. Másrészt pedig voltak, akik a dualista gondolkozásból azt a
következtetést vonták le, hogy a testtel nem kell törődni, mert nem számít,
hogy mit tesznek vele. Ez vezetett a paráznasághoz, a laza erkölcshöz, például,
hogy valaki együtt élt az apja (második) feleségével, vagyis a mostohaanyjával
A feltámadás gondolata szintén problémát
okozott a korinthusiaknak, mert a dualizmus szerint a feltámadás akkor történik
meg, amikor valaki az ösztöneit háttérbe tudja szorítani…
A hellenizmusnak
fontos jellemzője volt a misztériumvallások
jelenléte, amelyek egyik jellemzője az extázis, vagyis a gondolkodás és az
értelem kikapcsolása. A korinthusiak megtérése előtt az extatikus állapotok, és
ezzel együtt az érthetetlen nyelven történő beszéd elterjedt gyakorlat volt a
vallásukban. Így történt, hogy a keresztyén gyülekezet istentiszteletein is
gyakorolták az extázist, ahol az érzelmek felszínre törtek és az értelmet
kikapcsolták.
A görög istenségek templomaiban,
például Afrodité templomában ezer hierodula, vagyis kultikus paráznaságra
szerződött papnő volt, akik pénzért szexuális szolgáltatást nyújtottak a
templomba eljövőknek. A templom ebből a jövedelemből tartotta fenn magát. Itt
vettek részt a bálványáldozati lakomákon is. A társadalmi élet része volt az
ilyen lakomákon való részvétel. Ezért volt az, hogy a korinthusi gyülekezetben
a mészárszékben árult hús némelyeknek gondot okozott, vagy hogy a
szeretetvendégségeken dorbézoltak és lerészegedtek.
A görög városállamok szétesése után kisebb
közösségek, partikulák jöttek létre, amelyek nagymértékű függetlenséggel
rendelkeztek és jogilag is önállóságuk volt. Korinthusban ezekhez a világi
hatóságokhoz fordultak a hívők, hogy vitás kérdéseiket rendezzék!
Pál apostol másfél
évet töltött a városban, míg a gyülekezet létrejött. A zsinagóga
szomszédságában, Jusztusz házában találkoztak egymással (ApCsel 18:1-11). A
gyülekezet még csak három éves lehetett, mikor Pál apostol levelet írt nekik. Az
első levél 55-ben íródott. Egyébként több levelet írt nekik.
1Kor 5:9 – „Azt írtam néktek ama levelemben, hogy
paráznákkal ne társalkodjatok.” A 2Kor 6:14-7:1-ben írja az apostol, hogy
szakítsák el magukat a bűnben élőktől. (A 2Kor 6:13 a 7:2-vel folytatódik. Az
1Kor 1-4-et a Kloé emberei által hozott hírekre írta az apostol. Ezt Timótheus
vitte el: 1Kor 4:17 – „Azért küldtem
hozzátok Timótheust, ki nékem szeretett és hű fiam az Úrban, a ki eszetekbe
juttatja néktek az én útjaimat a Krisztusban, a mint mindenütt, minden
gyülekezetben, tanítok.”
Az 1Kor 5-6 és 7-16
részeket újabb hírekre írta az apostol, amiket Stefanász, Fortunász és
Achaikosz hoztak. Ezt is Timótheus vitte el az előbbiekkel együtt. Ebben
található a 7. 8. 12. és 16. részekben a korinthusiak kérdéseire adott válasz.
Aztán van az ún. „szigorú levél”: 2Kor2:3 – „És azért írtam néktek éppen azt, hogy mikor
oda megyek, meg ne szomoríttassam azok miatt, a kiknek örülnöm kellene; meg
lévén győződve mindenitek felől, hogy az én örömöm mindnyájatoké.” 2Kor 7:8 – „Hát ha megszomorítottalak is titeket
azzal a levéllel, nem bánom, noha bántam; mert látom, hogy az a levél, ha
ideig-óráig is, megszomorított titeket.” Ekkor Titusz örvendetes híreket
hozott Korinthusból.
Az ún. „megbékélés levele” feltehetően a 2Kor
1-9-ben található.
A levél(ek) megírásának oka az volt, hogy
a három éve megtértek több évtizedes pogány háttérrel rendelkeztek, és
környezetük nagy hatással volt rájuk: a misztériumvallások istenségei
hasonlítottak a zsidók Istenére, és Jézus személyére és nem különültek el tőlük
teljesen. Inkább a hasonlóságokat kezdték kihangsúlyozni és összeolvasztani a
keresztyén hittel. Nehéz volt megőrizni a keresztyén hit egyedülállóságát,
tisztaságát, hogy az ne olvadjon össze más vallásokkal. A korinthusi gyülekezet
tehát válaszút előtt állt: sikerül-e Krisztus útján járniuk, vagy régi
életmódjukba süllyednek vissza?
A két zsinagógai
elöljáró közül, Kriszpusz és Szószthenész, az utóbbi, Szoszthenész küldi a
levelet az apostollal együtt. A görögöket felingerelte, amikor Pál elkezdte
hirdetni az evangéliumot, és összekeverték a keresztyénséget a zsidósággal: Szószthenészt
kezdték el ütlegelni! Neki kellett elszenvednie a bántalmazásukat. Ez az ember
viszont Pál apostol társa, sorstársa lett, most pedig együtt küldi a levelet a
gyülekezetnek.
II. A korinthusi gyülekezet szentsége – 1-3. v.
Miután köszöntötte a
gyülekezetet, az apostol két információt közöl a gyülekezet szentségéről: (1) azt,
hogy a gyülekezet Isten tulajdona, és ők mindnyájan „megszenteltek”, de azt is, hogy ők (2) „elhívott szentek”: egyrészt már részesültek a szentségben,
másrészt még nem szentek, de erre vannak elhívva!
A 2. v. végén az
apostol arra is utal, hogy a gyülekezet nincs egyedül, nincs monopolhelyzetben,
nem az egyetlen gyülekezete Istennek, hanem része Isten világméretű „egyetemes”
közösségének: „mindazokkal egybe, akik a
mi Urunk Jézus Krisztus nevét segítségül hívják bármely helyen, a magokén és a
miénken”.
Kik a gyülekezet
tagjai? A baptisták? Szeretnénk, ha mind azok lennének, de meglehet, hogy
némelyeknek csak a nevük az. Mi lesz a reformátusokkal, vagy épp a
katolikusokkal? Nem a mi dolgunk ezt eldönteni, de tudnunk kell, hogy a
mennyben nemcsak baptisták lesznek (habár szeretnénk, ha ők legalább mindnyájan
ott lennének)!
Elhívott szenteknek
nevezi az apostol a gyülekezetet, de ennek alanya Jézus Krisztus, nem pedig a
korinthusiak! Ám Jézus Krisztusról a korinthusiak nem egészen úgy vélekednek,
mint Pál, aki ebben az igeszakaszban 14-szer említi Krisztus nevét. A korinthusiak pogány felfogása szerint nem
lényeges a Megváltó személye, csak a tőle jövő bölcsességnek van valódi
jelentősége, amit akár tőle függetlenül is lehet alkalmazni… Az átadott
ismerettel a Megváltó nélkül is el lehet boldogulni.
III. A korinthusi gyülekezet kiteljesedése – 4-9. v.
„Hálát adok az én Istenemnek mindenkor ti felőletek az
Isten ama kegyelméért, mely néktek a Krisztus Jézusban adatott.” – 4. v. Ez egy
feddő levél, de az apostol előbb hálát ad. Mindig van ok a hálaadásra!
Más most „mindenben meggazdagodtak ő benne, minden
beszédben és minden ismeretben” és „megerősíttetett
bennük a Krisztus felől való bizonyságtétel”, „semmi kegyelmi ajándék nélkül
nem szűkölködnek”. Mindenben meggazdagodtak, és már semmire sincs
szükségük. Az apostol részletezi, hogy mit jelent ez a „minden”: beszédben, és
ismeretben gazdagodtak meg. Az Úr viszont azt szeretné, ha elsősorban a
kegyelemben lennének gazdagok.
A korinthusiak
látszólag gazdagok voltak a kegyelmi ajándékokban, de az Úr Jézus nem volt
középponti helyzetben. Jézus nélkül pedig nem lehet az ő kegyelemének
ajándékairól szólni.
Azonban ez a
teljesség mégis ezután következik, amikor Krisztus megjelenik: „várván a mi Urunk Jézus Krisztusnak megjelenését,
Aki meg is erősít titeket mindvégig feddhetetlenségben, a mi Urunk Jézus
Krisztusnak napján.”
Őket, és azóta
minden más gyülekezetet Isten a Krisztussal való közösségre hívta el. „Hű az Isten, ki elhívott titeket az ő
Fiával, a mi Urunk Jézus Krisztussal való közösségre!” – 9. v. Az elhívás
alapja: hogy az Isten hű. Az elhívás ténye: 1:9, 23-24, 26. Gal 1:15-16. Az
elhívás célja: a Vele való közösség.
19 És ő elmenvén onnét, megtalálta Elizeust, a Sáfát fiát, amint szántott
tizenkét járom ökörrel, és ő maga a tizenkettedikkel volt. És Illés hozzá ment,
és az ő palástját reá vetette. 20 És ő elhagyván az ökröket, Illés
után futott, és azt monda: Kérlek, hadd csókoljam meg az én atyámat és az én
anyámat, és azután követlek. És monda: Menj, térj vissza; mert mit cselekedtem
tenéked? 21 És elmenvén őtőle, vett azután egy pár ökröt, és levágta
azt, és az ekéhez való szerszámokból tüzet rakva, megfőzte azok húsát, és a
népnek adta, és ettek; és felkelve, elmente Illés után, és szolgált néki.
nElizeus elhívásáról van szó. Amikor Illés reá vetette palástját, ő abban a
pillanatban tudta, hogy az mit jelent, és az milyen következményekkel jár.
nMeg kell jegyeznünk, hogy Elizeus az ítélet eszköze.
vAz előbbi igékben arról olvashattunk, hogy Illés elkeseredettségében egyre
délebbre vonult, annak a pogácsának és víznek erejével, míg úgy 300 km-re
Beersebától egész Hórebig jutott.
nOdáig kellett mennie, ahol Mózes találkozott az Istennel, és az elhívást
kapta, ahol Isten a törvényt adta és ahol a szövetségkötés történt.
vMikor Mózes az Úrnak hasonlatosságát látta, és elvonult előtte az Úr,
hallotta a kiáltást: „Az Úr, az Úr,
irgalmas és kegyelmes Isten, késedelmes a haragra, nagy irgalmasságú és
igazságú. Aki irgalmas marad ezer íziglen; megbocsát hamisságot, vétket és
bűnt: de nem hagyja a bűnöst büntetlenül…” (2Móz 34:6-7). Most Illés is
valami hasonlót él át: a forgószél, a földrengés és tűz után, egy halk és
szelíd hang újra csak azt kérdezte tőle, hogy: „Mit csinálsz itt, Illés?” (12-13. v.) Erre a próféta még egyszer
kiöntötte a szívét, hogy „Nagyon
buzgólkodtam (féltékeny szeretettel) az Úrért, a Seregek Istenéért, mert Izráel
fiai elhagyták szövetségedet, lerombolták oltáraidat, prófétáidat pedig
fegyverrel ölték meg. Egyedül én maradtam meg, de az én életemet is el akarják
venni” (14. v.). Féltékenyen őrizte az Úr tiszteletét, nehogy Astarót vagy
Baál tiszteletáre jusson abból valami. De Izráel, a Te néped elhagyta a Te
szövetségedet… Pedig „teljes szívből, teljes lélekből, teljes erőből” kellene
Őt tisztelni!
nNem kell azt gondolnunk, hogy Illés nem tudott arról, hogy mélg vannak,
akik az Urat szolgálják.
vÓbadjáhú elrejtette az Úr száz prófétáját két csoportban, táplálva őket
kenyérrel és vízzel (1Kir 18:4. 13).
vSzolgáját otthagyta Beersebában.
vBizonyára arról is tudott, hogy a Kármel hegyen sokan komolyan kiáltották,
hogy az Úr az Isten.
vIsten nem dorgálta meg Illést ezért a panaszért, hanem igazat adott neki. Persze,
volt egy istenfélő maradék, de a többség nem volt az!
vAháb ugyanis nem tért meg a Kármel hegyi események után sem, és
prófétagyilkos felesége, Jézabel sem változtatott istentelen és bálványimádó
életén. Illés panasza épp arról szól, hogy minden buzgósága ellenére mégsem
változott semmi –, és ezt az Úr is elismerte. Izráel csakugyan elhagyta az
Úrral kötött szövetséget.
nVan egy maradék – de az ítéletnek az is eljött az ideje.
nÉppen ezért, most az ítélet következik, és ennek az ítéletnek az eszközeit
kell Illésnek kineveznie és szolgálatba állítania: „15 És monda az Úr néki: Menj el, térj vissza a te utadon a
pusztán át Damaszkuszba, és mikor oda jutsz, kenjed királlyá Hazáelt Szíriában;
16 És Jéhut, a Nimsi fiát kenjed királlyá Izráelben, és Elizeust, az
abelméholai Sáfát fiát pedig kenjed prófétává a te helyedbe. 17 És
lesz, hogy aki megmenekedik Hazáel fegyverétől, azt Jéhu öli meg, és aki
megmenekedik a Jéhu fegyverétől, azt Elizeus öli meg. 18 De
meghagyok Izráelben hétezer embert: minden térdet, mely meg nem hajolt a
Baálnak, és minden ajkat, mely meg nem csókolta azt.” (1Kir 19:15-18)
vIllés a szó szoros értelmében nem kente fel egyiket sem, hanem Elizeusra a
palástját terítette, Elizeus megbízottja kente királlyá Jéhút (2Kir 9:1-10), és
ugyancsak Elizeus jövendölte meg Hazáel királyságát (2Kir 8:7-15). A lényeg
inkább azon a tekintélyen van, amellyel Illés elindult Hóreb hegyéről, hogy az
ítélet eszközeit szolgálatba állítsa.
nElizeus tehát az ítélet egyik eszközeként van megnevezve ebben a
megbízatásban. Ő az, aki folytatta és véghez vitte mindazt, amit Illés
elkezdett (2Kir 2:19-8:15; 9:1-3; 13:14-20), úgy, ahogyan Józsué folyatta és
véghez vitte, amit Mózes elkezdett. Keresztelő János útkészítőnek van nevezve
az Úr Jézus Krisztus előtt, aki épp az Illés lelkületével végezte munkáját.
Erre a folytonosságra maga az Úr mutatott rá (Mt 11:14; 17:12-13).
nItt Elizeus elhívásáról van szó, később azonban ennek az elhívásnak az
igazolása is részletezve van, amikor meglátja Illés elragadtatását és a Jordán
kettéválását, amikor prófétatársai megértik, hogy nála Isten kijelentése van,
ellenségei pedig átélik Isten ítéletét.
vAz Elizeus elhívásról figyeljük meg: hogyan történik, és mit eredményez
rövidtávon, és milyen következményekkel jár hosszú távon.
I. Ahogyan történik
nArról, hogy Elizeus elhívása a prófétaságra hogyan történik, azt
mondhatjuk, hogy olyan hirtelen, mint
derült égből villámcsapás… Erre senki sem számított!
vElizeus végezte apjának mezején a napi teendőket, Abelmehola mellett. Sáfát
nem lehetett szegény ember, még akkor sem, ha kölcsön kérte az ökröket: jó nagy
földterülete lehetett, ha tizenkét pár ökörrel kellett felszántani! A fia még
azt is megengedhette magának, hogy később megáldozza az egyik ökröt és elégesse
az ekeszerszámokat.
nAz elhívás hirtelen történt, de nem előkészítetlenül.
nIstennél ez nem volt hirtelen cselekedet, hanem jó előre megtervezett és
elkészített cselekedett volt. Az Úrnál ennek komoly előzménye volt.
vÚgy történt ez, mint Jeremiásnál:
„Mielőtt az anyaméhben megalkottalak, már
ismertelek, és mielőtt az anyaméhből kijöttél, megszenteltelek; prófétának
rendeltelek a népek közé.” (Jer 1:5)
vHasonlóképpen az atyai hagyományaiért szerfelett rajongó, egyházüldöző Pál apostolnál is így történt: „Mikor az Istennek tetszett, ki elválasztott
engem az én anyám méhétől fogva és elhívott az ő kegyelme által, hogy kijelentse
az ő Fiát én bennem, hogy hirdessem őt a pogányok között: azonnal nem
tanácskoztam testtel és vérrel.” (Gal 1:15-16)
nAz Elizeus elhívása is Isten előre elkészített terve szerint történt,
amelynek a végrehajtásáról van itt szó: „Kend
prófétává a magad helyébe” (16. v.) Elizeus számára hirtelen jött, de Isten
számára kezdettől fogva el volt tervezve.
nVannak, akik kiemelik Elizeus elhívásának különleges volát: ahogyan elhívta
Józsuét, hogy Mózes utódja legyen…
vNem a különlegességekre kell összpontosítanunk, hanem arra, ami közös. Ez
az elhívás a prototípusa, a mintája annak, ahogyan az elhívás történik, és
ahogyan arra válaszolni kell.
nAmikor utolér az Isten hívása, akkor nem mehetsz tovább azon az úton,
amelyen addig jártál!
nElizeus kész volt feladni kényelmét és jólétét, kész volt engedelmeskedni
az isteni hívásnak, elhagyva családját, vállalva a veszélyeket és az
alacsonyrendű szolgálatokat. „És
felkelvén, elment Illés után, és szolgált neki.” (21. v.) Ilyennek kell
lennie a válasznak akkor, ha az Úr hív az üdvösségre,
vagy akkor, amikor hív a szolgálatra.
vUgyanis, Isten mindenekelőtt az
üdvösségre hív. Ez benne van az Ő tervében. A hívásra adott válaszunk olyannak
kennie, mint az Elizeusé.
vAz üdvösségre való elhívás után az Úr hív a neki való szolgálatra. Ezt az elhívást jöttem átadni nektek.
nElizeusban Illés visszakapta szolgáját, akiről lemondott
elkeseredettségében, amikor Beersebába jutott (1Kir 19:3). Elizeus nemcsak
szolgája, hanem méltó utódja is lesz: „Elizeust,
az abelméholai Sáfát fiát pedig kenjed prófétává a te helyedbe.” (1Ki
19:16)
II. Amit azonnal eredményez
nAz elhívásra válaszolni kell. Láthatjuk, hogy mit jelent ez a válasz
először rövidtávon, aztán hosszabb távon.
nMit eredményez az elhívás, rövidtávon?
nElizeus végezve mindennapi munkáját, ahogyan
Mózes is legeltette apósa juhait, mikor az isteni elhívás utolérte.
nIllés odament ahhoz a tizenkettedik pár ökörhöz, ahol Elizeus az eke
szarvát fogta, és reáterítette palástját. „Akkor
ő otthagyta az ökröket, Illés után futott, és ezt mondta: Hadd csókoljam meg
apámat és anyámat, azután követlek!” (20. v.)
vIllés szavai
figyelmeztetésként hangzottak: „Menj, de térj vissza, mert valamit
tettem veled.” (20. v.), vagyis: „Eredj, de ne feledd, mit tettem veled!”
nVannak, akik Elizeus nem megfelelő magatartását vélik felfedezni, mivel
összekapcsolják ezt az igét azzal az önkéntessel, akiről a Lk 9:61-62 beszél: „Követlek
téged Uram; de előbb engedd meg nékem, hogy búcsút vegyek azoktól, akik az én
házamban vannak. És monda néki Jézus: Valaki az eke szarvára veti kezét, és
(folyton) hátra tekint, nem alkalmas az Isten országára.”
vAz Úr Jézus szavaiban folytonos és ismételt hátratekintésről van szó, olyan
magatartásról, amikor valaki elindul Jézust követni, de valami mindig
visszahúzza!
nItt viszont épp az ellenkezőjéről olvasunk: Elizeus búcsút venni ment
vissza, amikor azt mondta: „Hadd
csókoljam meg apámat és anyámat!” – nyilván azért, hogy búcsút vegyen
tőlük.
nŐ azonnal megértette, hogy korábbi élete lezárult, és a régit teljesen fel
kell számolnia. Bizonyára nem azért áldozta meg az ökröket, mintha nem lehetett
volna más állatot találni az áldozatra! És nem azért darabolta fel az ekeszerszámokat,
mivel nem lehetett volna egyéb fát találni a tűzhöz, hanem azért, mert tudta,
hogy addig nem indulhat Illés után, míg a régieket nem számolta fel!
vUgyanígy kellett a kis Sámuelről
is lemondjon az édesanyja: „Most azért én
is az Úrnak szentelem; teljes életére az Úrnak legyen szentelve! És imádkoztak
ott az Úrhoz.” (1Sám 1:28)
vÍgy kellett Péternek is
lemondania a halászásról, amikor az Úr lelki szolgálatot bízott reá (Lk
5:10-11. Jn 21:15).
nAz apjától és
anyjától való elbúcsúzás mutatja, hogy a Sáfát családjában összhangban éltek. Elizeus
nem azért ment Illés után, mert összeveszett volna a szüleivel! Kissé túlozva,
magunk elé képzelhetjük az otthoni jelenetet, amikor Elizeus bejelentette, hogy
a szántással félbehagy és beáll az Úr szolgálatába!
nTalán előbb az édesanyja kezdett el tiltakozni,
keserves siránkozással: „Nem engedlek!
Nem adlak! Jézabel téged is meg fog ölni!”
nMajd az apja is hasonlóképpen folytathatta: „Mit akar ez az Illés? Hol van? Hőst akar belőled
is csinálni? Annak sem volt nagy értelme, ami a Kármelen történt! Majd én
beszélek vele!”
vKönnyebb válaszolni
az elhívásra, amikor Elizeus Illéssel van kettesben, és nehezebb a családi körben!
Ha elindulsz Jézus követésében – jönni a támadások, hogy visszarántsanak!
nA család sem lehetett akadály! Az Úr Jézus azt mondta: „Aki jobban szereti apját vagy anyját, mint engem, az nem méltó hozzám;
aki jobban szereti fiát vagy leányát, mint engem, az nem méltó hozzám!” (Mt 10:37)
vAmi addig rutinfeladatnak számított, egyszerre megváltozott. Ámós így ír erről: „Nem vagyok próféta,
sem prófétának fia; barom-pásztor vagyok, és vad fügét szedek; De elhívott
engem az Úr a nyáj mellől, és azt mondta nékem az Úr: Menj el és prófétálj az
én népemnek, az Izráelnek!” (Ám 7:14-15)
nÍgy jött, hirtelen,
Elizeushoz is az isteni elhívás, és egyszerre megváltoztatta az életét.
III. Amibe
hosszú távon belekerül
nVégül lássuk meg,
hogy az elhívásra adott válasznak milyen hosszú távú következményei vannak.
nA prófétai szolgálat
mindig is kockázattal járt, de abban az időben egyenesen életveszélyes feladat volt. Aháb nem változott meg, és vérengző
felesége halálra kereste az Úr prófétáit!
vNem az elfogyasztott ökör, hanem az élete volt az igazi áldozat! Ilyet kér
mitőlünk is az Isten: „Szánjátok oda a ti
testeiteket élő, szent és Istennek kedves áldozatul, mint a ti okos
tiszteleteteket. És ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a
ti elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, kedves
és tökéletes akarata.” (Róm 12:1-2)
nEz érvényes akkor is, ha az üdvösségre hív téged az Isten, és akkor is, ha
a Neki való szolgálatra hív!
vKezdetben nem valami
magas rangú feladatról, szolgálatról volt szó: „és felkelve, elmente Illés után, és szolgált néki” (23. v.) Elizeus
szolgálatra, nem pedig uralkodásra kapott elhívást!
vKésőbb így említik a
királyok is: „Elizeus, a Sáfát fia, aki
Illésnek kezeire vizet töltött”. (2Kir 3:11) Hát ez nem valami magasztos
feladat! A nagy farmot felváltja egy egyszerű szolgálat – és egy állandó
üldöztetés.
nAmikor szüleitől
elköszönt, akkor azzal együtt elköszönt a biztonságtól is és a jóléttől is.
Alárendelte magát az Úrnak és Illés vezetésének.
nDe hát, nem
tétlenségre hívott el minket az Isten, hanem szolgálatra!
nMindannyian
számíthatunk arra, hogy ha Isten szolgálatába állunk, akkor az életünk gyökeresen megváltozik. Még
az anyai hivatás is gyökeresen megváltoztatja az életet: többé semmi sem lesz
olyan, mint azelőtt volt!
vOlyan ez, ahogyan
Pál apostol kijelentette magáról: „Énreám
fogság és nyomorúság következik, de semmivel sem gondolok, még az én életem sem
drága nékem, csakhogy elvégezhessem az én futásomat örömmel, és azt a
szolgálatot, melyet vettem az Úr Jézustól, hogy bizonyságot tegyek az Isten
kegyelmének evangéliumáról.” (ApCsel 20:23-24)
nMózes is úgy van emlegetve, hogy „az Úr szolgája” (Józs 1:1).
nIllés is azért imádkozott, hogy „hadd ismerjék meg e mai napon, hogy te vagy
az Isten az Izráelben, és hogy én a te szolgád vagyok” (1Kir 18:36).
nKeresztelő János is a szolga szerepét vette fel, amikor
kijelentette: „Ő az, aki utánam jön, aki
előttem lett, akinek én nem vagyok méltó, hogy saruja szíját megoldjam.”
(Jn 1:27) „Annak növekednie kell, nekem
pedig alább szállanom.” (Jn 3:30)
nA Krisztus
követésének is meg kell fizetni az árát! Senki se gondolja, hogy Jézust követni
nem kerül semmibe.
nEngedelmességbe,
szolgálatba kerül, sőt, meglehet, hogy üldözésbe és megvetésbe is.
nDe még így is
érdemesebb vállalni az Isten népével való együttnyomorgást, mint a bűnnek
ideig-óráig való gyönyörűségét, és a világ minden kincsénél érdemesebb nagyobb
gazdagságnak tartani a Krisztus gyalázatát: a megjutalmazás csodálatos lesz
(Zsid 11:25-26).
nAz ilyeneknek az Úr
azt fogja mondani: „Jól van, jó és hű
szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután, menj be urad örömébe!”
(Mt 25:21)
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)