2015. január 14., szerda
2015. január 12., hétfő
"Történt pedig azokban a napokban..." - Lk 2:1-20
"Történt pedig azokban a napokban" - Lk 2:1-20
Posted by
Borzási István
at
12:18
0
comments
Labels: Lk 2:1-20
2015. január 10., szombat
Angyali híradás Jézus születéséről - Lk 1:26-38
Angyali híradás Jézus születéséről - Lk 1:26-38
Posted by
Borzási István
at
0:52
0
comments
Labels: Lk 1:26-38
2015. január 1., csütörtök
A királyi menyegző - Mt 22:1-14
A
királyi menyegző
Mt
22:1-14
1 És megszólalván Jézus, ismét példázatokban
beszélt nékik, mondván: 2 Hasonlatos a mennyeknek országa a
királyhoz, aki az ő fiának menyegzőt szerzett. 3 És elküldte
szolgáit, hogy meghívják azokat, akik a menyegzőre hivatalosak voltak; de nem
akartak eljönni. 4 Ismét küldött más szolgákat, mondván: Mondjátok
meg a hivatalosoknak: Íme, ebédemet elkészítettem, tulkaim és hizlalt állataim
levágva vannak, és kész minden; gyertek el a menyegzőre!
5 De azok nem törődvén vele, elmentek, az egyik a
maga szántóföldjére, a másik a maga kereskedésébe; 6 A többiek pedig
megfogván az ő szolgáit, bántalmazták és megölték őket. 7 Meghallván
pedig ezt a király, megharagudott, és elküldve hadait, azokat a gyilkosokat
elvesztette, és azoknak városait fölégette.
8 Akkor monda az ő szolgáinak: A menyegző ugyan
készen van, de a hivatalosok nem voltak méltók. 9 Menjetek azért a
keresztutakra, és akiket csak találtok, hívjátok be a menyegzőbe. 10
És kimenvén azok a szolgák az utakra, begyűjtötték mind, akiket csak találtak,
jókat és gonoszokat egyaránt. És megtelt a menyegző vendégekkel.
11 Bemenvén pedig a király, hogy megtekintse a
vendégeket, látott ott egy embert, akinek nem volt menyegzői ruhája. 12
És monda néki: Barátom, mi módon jöttél ide, holott nincsen menyegzői ruhád? Az
pedig hallgatott. 13 Akkor monda a király a szolgáknak: Kötözzétek
meg a lábait és kezeit, és vigyétek és vessétek őt a külső sötétségre; ott lesz
sírás és fogcsikorgatás. 14 Mert sokan vannak a hivatalosok, de
kevesen a választottak.
A királyi menyegző
példázata Máté evangéliumában nagyon hasonlít ahhoz, ami Lukács 14-ben
található, de vannak, akik a különbségekre hívják fel a figyelmet: itt nemcsak
egy nagy vacsoráról van szó, hanem egy menyegzőről, amelyet a király készít a
fiának. Máténál a király nemcsak megharagszik, hanem elküldte hadait,
elvesztette azokat a gyilkosokat, és felégette azoknak városait. A korábban
elmondott, gonosz szőlőművesekről szóló példázat is arról szól, hogy megölték
az örököst, és a kiküldött szolgákat megfogták, bántalmazták és megölték.
Meglehet, az Úr kétszer is elmondta ugyanazt a tanítást, két különböző
hallgatóságnak.
Az Isten országa,
vagyis a hívő élet, olyan, mint egy menyegző: tele van örömmel és áldással. Az
Isten országa a király fiának személye körül forog: ő az esemény
hordozója. Isten az, aki cselekszik, Ő készíti a királyi lakomát, Ő az, aki
meghív erre a vacsorára. A vacsora mindig közösségvállalást jelent. Ez a
példázat újra azoknak és azokról szólt, akik visszautasították az Isten
országát.
I.
Meghívás a királyi vacsorára – 1-4. v.
Előbb a vacsora
elkészítéséről van szó (1-2. v.), majd a meghívással megbízott szolgák
kiküldéséről (3-4. v.). Istenünket az jellemzi, hogy Ő ad:
vendégségbe hív. Meg akarja ajándékozni azokat, akik meghívását elfogadják.
A meghívó üzenet nem úgy szól, hogy „neked jönnöd kell”. Nem kategorikus
imperatívuszról van szó, nem kötelességről vagy törvényről, hanem kegyelmi
ajánlatról. Isten nem követel, nem feltételeket szab, hanem ad. Drága kincset,
ajándékot, ünnepet kínál, lakomára hív, közösségre önmagával és egymással. A
Király azt akarja, hogy az Ő szabad vendégei legyünk. Külön csoda, hogy meghívást
intéz felénk. Örömujjongással kellene fogadnunk a jó hírt: „minden készen van!” Az Isten országára, a megváltásunkra nézve
Isten mindent elkészített. „Elvégeztetett!”
(Jn 19:30) „Most van az üdvösség napja!”
(2Kor 6:2). A
megváltás munkája az Isten munkája, amihez nekünk nincs semmilyen
hozzájárulásunk.
Isten meghívja az
embert, hogy vegyenek részt az általa készített üdvösségből. Megbízta szolgáit
arra, hogy értesítsék a meghívottakat: jöjjenek el a vacsorára. Ez a meghívó
mindenkinek szól, de először az Ő kiválasztott népét hívta. Sajnos,
elutasításukkal ők kizárták magukat Isten országából. Mindenekelőtt a
próféták voltak azok, akik Keresztelő Jánosig a meghívást tolmácsolták, majd pünkösdtől kezdve az apostolok és az Úr követői. „Reánk bízta a békéltetésnek Igéjét. Krisztusért járván tehát
követségben, mintha Isten kérne mi általunk: Krisztusért kérünk, béküljetek meg
az Istennel.” (2Kor 5:19-20) Az Isten országába hívunk, kérlelünk
mindenkit, miként a király nagykövetei. A példázat elején
szereplő szolgák (δοῦλος) később a szolgálattevő (διάκονος) megnevezést kapták.
II. A
meghívás elutasítása – 3. 5-7. v.
„De nem akartak eljönni” (3. v.). A
meghívottak megalázóan visszautasították a meghívás örömhírét. Ha ez túlságosan igénybe vette volna őket, vagy túl
sokat követelt volna tőlük, még meg lehetne érteni, de itt nem ilyesmiről volt
szó, hanem egy ünnepi meghívásról! Olyan ez, mintha valakinek valami nagyon jót
szándékoztál volna tenni, és az hidegen elutasított volna. Épp ez a fájdalmas
az elutasításban, hogy azzal a királyt vetették meg, utasították el. „Azok nem törődvén vele, elmentek, az egyik
a maga szántóföldjére, a másik a maga kereskedésébe…” (5. v.)
Persze, a szántóföld megművelése és a kereskedés
lebonyolítása nem bűn önmagában. A bűn az volt, hogy az fontosabb lett a király
meghívásánál. Joggal tesszük fel e kérdést: muszáj volt azokat az ökröket aznap
kipróbálni? Ha éppen most házasodtál, nem az lenne a természetes, ha
feleségeddel együtt eleget tennél a meghívásnak? Mennyire érthetetlen kifogások
ezek! Arra késztetnek, hogy megvizsgáljuk magunkat, hogy van-e olyan terület az
életünkben, amit nem szívesen áldoznánk fel Isten országáért?
Mert semmi rosszat nem tesznek ugyan azok az emberek, akik közül az egyik
dolgozni megy, a másik üzletel: ki-ki végzi a maga munkáját. Mind szorgalmas,
becsületes, kötelességtudó emberek. De magatartásuk mégis elárulja, hogy ők a
király ellenségei. Arról is olvasunk, hogy megverték, sőt megölték a király
szolgáit! Ezeknek a „becsületes” embereknek gyilkos indulat van a szívükben!
A jó dolgok gyakran akadályai a legjobbnak. „Félretéve minden akadályt és a megkörnyékező bűnt, kitartással fussuk
meg az előttünk levő küzdőtért.” (Zsid 12:1). Sajnos, a kifogások sorolása
ma is annyira jellemző a meghívottakra: száz okot is fel tudnak sorolni, hogy
miért nem teszik az Urat az első helyre. Pedig Isten nem a második helyet
akarja elfoglalni az életükben, hanem az elsőt! Sokféle kifogásuk gyökere végül
is ebben van: „Nem akartak elmenni...”
Kínálhatott a király, amit akart, nekik mindig fontosabb dolguk akadt az Isten
országánál!
Abban az időben a
menyegzőre szóló meghívás másképp zajlott, mint manapság: kétszer is kimentek a
megbízottak, hogy értesítsék a meghívottakat: először egy általános
meghívással, másodszor pedig, mikorra a vacsora elkészült, egy konkrét, pontos
időre szóló meghívással. Ha az első meghívást elfogadták, akkor lehetett tudni,
hogy hány vendégre számíthatnak a vacsorán, és nekifogtak a sütéshez, főzéshez.
Óriási sértés volt a meghívást visszautasítani a vacsora napján! Márpedig itt
épp erről olvasunk: „De azok nem törődvén
vele, elmentek, az egyik a maga szántóföldjére, a másik a maga kereskedésébe; a
többiek pedig megfogván az ő szolgáit, bántalmazták és megölték őket.” (5-6.
v.) Lukács evangéliuma még részletesebben közli a kifogásokat: „Mindnyájan egyenlőképpen kezdték magukat
mentegetni. Az első azt mondta neki: Szántóföldet vettem, és ki kell mennem,
hogy azt meglássam; kérlek téged, ments ki engem! És másik monda: Öt iga ökröt
vettem, és elmegyek, hogy azokat megpróbáljam; kérlek téged, ments ki engem! A
másik pedig monda: Feleséget vettem, és azért nem mehetek.” (Lk 14:18-20)
A rangsorolás az, ami fontos: mit részesítenek előnyben? Emberileg érthető,
hogy ezeknek az embereknek megvoltak a terveik arra a napra. Mikor megérkezett
a király meghívása, dönteniük kellett, hogy melyiket részesítsék előnyben. Mi
számukra fontosabb? Az-e, amit korábban elgondoltak, vagy az, amit Isten
országáért tehettek? Az, amit ők szerezhetnének, vagy az, amit Isten adhat?
III. A
méltatlan hivatalosak pótlása – 8-10. v.
Izráel népéről szólva megállapíthatjuk, hogy magatartásukkal elutasították
Isten meghívását: már a Sinai hegy lábainál aranyborjút készítettek: „Szóla pedig az Úr Mózesnek: Eredj, menj alá; mert
megromlott a te néped, a melyet kihoztál Egyiptom földéből.” (2Móz
32:7) A királykérés is Isten uralmának elutasítását
jelentette: „És monda az Úr Sámuelnek:
Fogadd meg a nép szavát mindenben, amit mondanak néked, mert nem téged utáltak
meg, hanem engem utáltak meg, hogy ne uralkodjam felettük.” (1Sám 8:7)
Jeroboám azzal nyerte meg Izráelt a bálványimádásnak, hogy „Sok néktek Jeruzsálembe felmennetek: Ímhol vannak a te isteneid, ó, Izráel,
akik téged kihoztak Egyiptomnak földéből.” (1Kir 12:28) Isten kiküldött
szolgáinak elutasítása miatt következett be a babiloni fogság (2Krón 36:16).
Végül, a Messiást is elutasították!
Mivel Izráel népe, a
meghívottak nem voltak méltók, a király a lakomát a pogányoknak ajánlotta fel (lásd:
ApCsel 13:46). Isten kiküldte szolgáit az útkereszteződésekre, vagyis a
pogányokhoz: hívjatok be mindenkit! Boldog-boldogtalan bejöhet! A király
szeretete alapján mindenki hivatalos. Ez nem vicc, hanem maga a király üzeni,
hogy bárki jöhet, feltétel nélkül. „Akiket
csak találtok, hívjátok be a menyegzőbe!” (11. v.) „Amint vagyok, sok bűn alatt, / De mert hallám hívó szavad, / S mert
értem áldozád magad, / Fogadj el, Jézusom!” (Hith. 30) Jöhet a samáriai
asszony, öt válás után. Jöhet a fővámszedő, gazdag Zákeus. Jöhet a halálraítélt
lator is. Velük együtt jöhetsz te is, és jöhettem én is. Nincs feltétel.
Szabadon, bárki, mindenki jöhet.
A király így pótolta a méltatlan meghívottakat. A menyegzői vacsora nem
marad néptelen. Ha a hivatalosak megtagadták tiszteletüket tenni ezen a
menyegzői vacsorán, Isten a semmikért küldött (1Kor 1:26-30). A királyi
ünnepség nem esett kútba, Isten mindenképp végrehajtja az Ő tervét. A pogányok
felé való misszió mindig is benne volt Isten tervében, de csak azután lett
nyilvánvaló, miután a „hivatalosak” nem voltak méltók. Isten főképp a
pogányokkal töltötte meg a menyegzői termet.
IV. A
menyegző vendégei – a méltatlan vendég – 11-14. v.
Isten
mindenkit hív. Csak azok zárják ki magukat, akik meghívását elutasítják. „Boldogok azok, a kik a Bárány
menyegzőjének vacsorájára hivatalosak. És monda nékem: Ezek az Istennek igaz
beszédei.” (Jel 19:9).
Aztán a király
megtekinti a vendégeket, szemlét tart. Talál ott valakit, akinek nem volt
menyegzői ruhája: azt nemcsak kitessékelték, hanem súlyos ítélettel sújtották. Hirtelen
olyan érzésünk támad, mintha Isten igazságtalanul bánt volna vele,
aki egyébként véletlenszerűen cseppent bele a nagy ünnepségbe… Hogyan kell ezt
érteni?
Úgy, hogy a királyi meghívást elfogadhatjuk, ahogy
vagyunk, de ez nem jelenti azt, hogy maradhatunk olyanoknak, amilyenek voltunk!
Az ünnepi ruha nélkül senki sem maradhat a király asztalánál. A bűnbocsánat
fehér ruhája és a megszentelt élet fehér ruhája kötelező. Senki sem élhet
tovább azokban a bűnökben, amelyeket Isten megbocsátott! „Akik meghaltunk a bűnnek, mi módon élnénk még abban?” (Róm 6:2) „Ha Lélek szerint élünk, Lélek szerint is
járjunk.!” (Gal 5:25)
A menyegzői ruhát
állítólag a király biztosította. Egy Mari-ból származó levél (amit Zimri Lim-be
írtak, Lâ’um-nak) beszél azokról a vendégekről, akiket Hammurabi király
udvarába hívtak, akiket szertartási öltözékkel láttak el, mielőtt a király
színe elé kerültek volna. A ruha felkínálása régi szokás volt
Izráelben (lásd: 1Móz 45:22. Bír 14:12).
Ádámnak szégyenruhája volt. Dávidra egy kényszerruhát próbáltak ráadni. Jákób álruhában (képmutatással) lopta el az
áldást. Milyen ruhában próbálasz megjelenni Isten előtt?
Isten fehér ruhákat kínál: „Azután láttam, és íme, egy nagy
sokaság, amelyet senki meg nem számlálhatott, minden nemzetből és ágazatból, és
népből és nyelvből; és a királyiszék előtt és a Bárány előtt álltak, fehér
ruhákba öltözve, és az ő kezeikben pálmaágak.” (Jel 7:9). „Akkor felelt egy a Vének
közül, és monda nékem: Ezek, akik a fehér ruhákba vannak öltözve, kik és honnét
jöttek? És mondék néki: Uram, te tudod. És monda nékem: Ezek azok, akik jöttek
a nagy nyomorúságból, és megmosták az ő ruháikat, és megfehérítették ruháikat a
Bárány vérében.” (Jel 7:13-14). Isten előtt csak azzal
a ruhával jelenhetünk meg, amit Ő adott nekünk! (Ézs 61:10). A tékozló fiú hazajöhetett
rongyos ruhájában, úgy ahogyan volt, de nem maradhatott abban! (Lk 15:22). Az
Isten által kínált ruhát nemcsak elfogadni kell, hanem fel is kell öltözni. „Öltözzétek fel az Úr Jézus Krisztust, és a
testet ne tápláljátok a kívánságokra.” (Róm 13:14).
A menyegzői ruha nélküli ember sorsa ugyanaz, mint azoké, akik
elutasították a meghívást. A meghívásra adott válasz kötelez! A király maga
vizsgálja a vendégeket. A képmutatókat hamar felfedezi. A meghívás mindenkinek szól, de kevesen vannak, akik elfogadják, és
felkészülten érkeznek Isten színe elé. A felhívás minden hívőnek szól: „Végy tőlem… fehér ruhákat, hogy öltözeted
legyen!” (Jel 3:18)
Posted by
Borzási István
at
2:09
0
comments
Labels: Mt 22:1-14
2014. december 29., hétfő
Ki érti Isten bölcsességét? - 1Kor 2:6-16
Ki
érti Isten bölcsességét?
A bölcsesség
feltételei
1Kor 2:6-16
1Kor 2:6-16
6 Bölcsességet pedig a tökéletesek között szólunk; ámde
nem e világnak, sem e világ veszendő fejedelmeinek bölcsességét; 7 Hanem Istennek titkon való
bölcsességét szóljuk, azt az elrejtettet, melyet öröktől fogva elrendelt az
Isten a mi dicsőségünkre; 8
Melyet e világ fejedelmei közül senki sem ismert, mert ha megismerték volna,
nem feszítették volna meg a dicsőség urát:
9 Hanem, a mint meg van írva: Amiket szem nem látott, fül nem
hallott és embernek szíve meg se gondolt, a miket Isten készített az őt
szeretőknek. 10 Nekünk
azonban az Isten kijelentette az ő Lelke által: mert a Lélek mindeneket
vizsgál, még az Istennek mélységeit is. 11
Mert kicsoda tudja az emberek közül az ember dolgait, hanemha az embernek
lelke, a mely ő benne van? Azonképpen az Isten dolgait sem ismeri senki,
hanemha az Istennek lelke. 12 Mi pedig nem e
világnak lelkét vettük, hanem az Istenből való lelket; hogy megismerjük azokat,
a miket Isten ajándékozott nékünk. 13
Ezeket prédikáljuk is, nem oly beszédekkel, melyekre emberi bölcsesség tanít,
hanem a melyekre a Szent Lélek tanít; lelkiekhez lelkieket szabván. 14 Érzéki ember pedig nem foghatja
meg az Isten lelkének dolgait: mert bolondságok néki; meg sem értheti,
mivelhogy lelkiképpen ítéltetnek meg. 15 A lelki ember
azonban mindent megítél, de ő senkitől sem
ítéltetik meg. 16 Mert ki
érte fel az Úrnak értelmét, hogy megoktathatná őt? Bennünk pedig
Krisztus értelme van. (1Kor 2:6-16)
n Az igeszakasz arra a
kérdésre ad választ, hogy ki értheti meg Isten tanácsát, útmutatását, akaratát?
Ki érti Isten Lelkének dolgait, Isten bölcsességét?
n Aki cselekedni
akarja Isten akaratát, azt komolyan érdekli, hogy mi az Ő akarata, ezért,
szeretné azt megérteni.
n Isten bölcsessége
különbözik az emberitől, és nem mindenki érti azt. Ennek a megértése
feltételhez van kötve. Melyek ezek feltételek?
I. A képesség –
Isten bölcsességének megértésére
n Egy különleges
képesség adatik a hívőknek, amelynek folytán megérthetik Isten bölcsességét,
Isten dolgait. Úgy is mondhatnánk, hogy csak az érti, akinek vevőkészüléke,
antennája van fogni azt.
n Tudniillik nincs
mindenkinek. Nem úgy születtünk, hogy legyen. A bűn elvette ezt a
képességünket. Az Isten elleni lázadásunk lelkileg süketté tett minket. Nem
hallhatjuk, amit Isten mond, mert nem vagyunk rá képesek.
Pál apostol világosan leszögezi, hogy az Isten gondolatait csak az Isten Szentlelke érti. Ember tehát nem értheti meg az Isten gondolatait, ha nincs benne az Isten Lelke.
Azonnal azt kérdezzük tehát, hogy hogyan válhat képessé mégis egy ember arra, hogy megértse az Istent? Úgy, hogy megkapja Isten Lelkét, mint vevőkészüléket, Aki által képes lesz hallani az Isten hangját.
Pál apostol világosan leszögezi, hogy az Isten gondolatait csak az Isten Szentlelke érti. Ember tehát nem értheti meg az Isten gondolatait, ha nincs benne az Isten Lelke.
Azonnal azt kérdezzük tehát, hogy hogyan válhat képessé mégis egy ember arra, hogy megértse az Istent? Úgy, hogy megkapja Isten Lelkét, mint vevőkészüléket, Aki által képes lesz hallani az Isten hangját.
n Hogyan kaphatja
valaki Isten Lelkét? Az újjászületés által.
n Amikor valaki hittel
behívja az Úr Jézust az életébe, mint életének Megváltóját és Urát, ezzel
együtt kapja az Ő Szentlelkét is, és ettől kezdve képessé válik arra, hogy értse
az Isten gondolatait, és cselekedje azokat.
Olyan ez, mint a mobiltelefon: alkalmat ad a kapcsolatra. Nem lehet átkiabálni a fél országot, de ha van mobiltelefon, akkor bármikor megérthetjük egymást. Hiába akar valaki valamit mondani, ha nincs meg a vételi lehetőség.
Itt is erről van szó. „Szükséges újonnan születnetek.” Újjászületés nélkül képtelen az ember megérteni és cselekedni Isten akaratát.
Ha tehát valakiben felmerül a kérdés, hogy Hogyan érthetem meg Isten akaratát? Akkor erre azzal a kérdéssel lehet válaszolni, hogy: „Újonnan születtél-e?” E nélkül hiába az igehirdetés, a bibliaóra, az istentisztelet: mind eredménytelen marad. Aki újonnan született, az kapta Isten Lelkét, az képes megérteni és cselekedni Isten akaratát.
Olyan ez, mint a mobiltelefon: alkalmat ad a kapcsolatra. Nem lehet átkiabálni a fél országot, de ha van mobiltelefon, akkor bármikor megérthetjük egymást. Hiába akar valaki valamit mondani, ha nincs meg a vételi lehetőség.
Itt is erről van szó. „Szükséges újonnan születnetek.” Újjászületés nélkül képtelen az ember megérteni és cselekedni Isten akaratát.
Ha tehát valakiben felmerül a kérdés, hogy Hogyan érthetem meg Isten akaratát? Akkor erre azzal a kérdéssel lehet válaszolni, hogy: „Újonnan születtél-e?” E nélkül hiába az igehirdetés, a bibliaóra, az istentisztelet: mind eredménytelen marad. Aki újonnan született, az kapta Isten Lelkét, az képes megérteni és cselekedni Isten akaratát.
n II. Az igény – Isten bölcsességének fogadására
A másik feltétel az, hogy Isten akaratát igényelni kell, akarni kell, kérni kell.
A másik feltétel az, hogy Isten akaratát igényelni kell, akarni kell, kérni kell.
n Úgy, ahogyan Salamon
tette ezt. Salamon teljesen meg volt győződve arról, hogy képtelenné válik az
Istentől kapott feladat megoldására, ha nem kap hozzá bölcsességet. A király
sem tudhatja, mit kell tennie, csak ha Isten kijelenti sázmára. Ő nem szeretné
félrevezetni azt a népet, amit Isten reá bízott. „Vezess engem Istenem, hogy
vezethessem a reám bízott népet…” „Adj a te szolgádnak értelmes szívet!”
n Ehhez a kéréshez
alázat kell. Nem a király büszkesége és gőgje szólal meg, hanem az Isten
emberének az alázata.
n Van, amihez értek,
van, amihez nem. Ehhez egyáltalán nem, de szeretném jól végezni, taníts meg
engem, Uram.
n Hiba az én
készülékemben lehet – ezért adj nekem értelmes szívet, hogy kormányozhass
engem, és így kormányozhassam a Te népedet!
n Ehhez fontosnak kell
tartania Isten akaratát, vezetését, bölcsességét. E nélkül elronthatja az életét és félrevezetheti a reá bízottakat.
n Jak
1:5 – „Akinek nincs bölcsessége, kérje Istentől, és ő szemrehányás nélkül adja.
De kérje hittel!”
III.
Az engedelmesség – Isten akarata iránt
n Továbbá, csak az
értheti meg Isten bölcsességét, akaratát, aki kész cselekedni azt!
n Minket szakadatlanul
kísért, hogy Istent is egynek tekintsük a tanácsadóink közül.
n Valamit szeretnénk
eldönteni, nem látunk tisztán a dologban, de súlyos a kérdés, határideje is van
annak, hogy mit válaszolunk. Az ember kapkodni kezd. Tanácsot kér ettől is,
attól is, meg Istentől is. Ebből soha nem lesz világosság!
n Isten szentségével
nem fér össze, hogy csak egyik tanácsadómnak tekintsem Őt!
n Ha Ő a tanácsadóm,
attól megkérdezhetek még másokat is, főleg Isten gyermekeit, akiknek van igei
világosságuk, de nem ők fogják eldönteni végül is, hogy mit teszek. Közben az
én Uramra figyelek, és azt fogom tenni, amit Isten akarataként megértettem.
Akkor is, ha ez nekem kényelmetlen.
n Akkor is, ha arra senki
sem gondolt!
n Isten bizonyossá tehet,
világosságot adhat, én pedig engedelmeskedem Neki!
n Nagy hiba, ha
valamit megértettünk, sejtjük már, mi az Isten akarata, és akkor elkezdünk
alkudozni vele.
n Magyarázzuk, hogy a
mi esetünk egészen speciális… A Te Igéd talán erre nem érvényes… Hogy ne
kelljen mindenestől, kategorikusan engedelmeskedni Neki… Ugyanazt teszik
például a gyerekek is a tévé nézésével (már amelyik családban egyáltalán
szabályozzák azt, hogy ki mit és mennyit nézheti): anyu, ma szombat van… hadd
nézzem meg mégis azt a filmet… az öcsi még kicsi, de én egy egész évvel idősebb
vagyok. Ugye megnézhetem? Csak tíz percig, csak hadd nézzek bele? Jó?...
Van egy világos szabályrendszer, amiben megegyeztek, de újra és újra jön az alkudozás! Ugyanezt teszik sokan Isten világos parancsaival, mivel nem akarnak engedelmeskedni! Ezért mindenféle kibúvót keresnek.
Van egy világos szabályrendszer, amiben megegyeztek, de újra és újra jön az alkudozás! Ugyanezt teszik sokan Isten világos parancsaival, mivel nem akarnak engedelmeskedni! Ezért mindenféle kibúvót keresnek.
n Ez szokott vezetni
oda, hogy teljesen összezavarodik valaki. Most már végképp nem látja, hogy mi
lehet Isten akarata.
n Az egyik igét így
érti, de a másik ige mintha ellentmondana annak, - az egyik hívő testvér ezt mondta,
a saját vére mást diktál – és teljes lesz a káosz.
Az Úr Jézus világosan beszélt erről, amikor a farizeusok odamentek hozzá és azt mondták: bizonytalanságban vagyunk, hogy téged Isten küldött-e, vagy magadtól cselekszel… Vajon az Isten üzeni-e nekünk, amit mondasz, vagy csak te találod ki? Erre Jézus azt válaszolta: „Ha valaki kész cselekedni az Ő akaratát, felismeri erről a tanításról, hogy vajon Istentől való-e, vagy én magamtól szólok.” (Jn 7:17)
Vagyis az Úr válasza ezt jelenti: ez nem elméleti kérdés. Ha valaki közületek elkezdi cselekedni, amit én Isten akarataként mondtam nektek, rá fog jönni, hogy valóban Isten parancsa-e az, vagy én találtam ki!
Az Úr Jézus világosan beszélt erről, amikor a farizeusok odamentek hozzá és azt mondták: bizonytalanságban vagyunk, hogy téged Isten küldött-e, vagy magadtól cselekszel… Vajon az Isten üzeni-e nekünk, amit mondasz, vagy csak te találod ki? Erre Jézus azt válaszolta: „Ha valaki kész cselekedni az Ő akaratát, felismeri erről a tanításról, hogy vajon Istentől való-e, vagy én magamtól szólok.” (Jn 7:17)
Vagyis az Úr válasza ezt jelenti: ez nem elméleti kérdés. Ha valaki közületek elkezdi cselekedni, amit én Isten akarataként mondtam nektek, rá fog jönni, hogy valóban Isten parancsa-e az, vagy én találtam ki!
n Akkor tudja meg, ha kész
cselekedni!
n IV. A folyamatosság – az Isten akaratának
cselekvésben
A negyedik feltétel az Isten akaratának megértésében a folyamatos figyelés arra.
A negyedik feltétel az Isten akaratának megértésében a folyamatos figyelés arra.
n Aki nemcsak akkor
fut oda Istenhez, hogy jaj, Uram, baj van, megáll az ész, nem tudok dönteni, de
holnap utánig igent vagy nemet kell mondanom… Hanem aki akkor is ott áll Isten
előtt, ha nincs semmi baj!
n Ha nem kell
eldönteni semmit most, mégis folyamatosan figyelek arra, amit Isten mond.
n Az ilyen emberek
értik helyesen kritikus helyzetben is Istennek akaratát.
n Fontosabb
intézményeknek folyamatos figyelőszolgálatuk van. Éjjel nappal, állandóan
figyelik, hogy mi történik a nagyvilágban.
A hívő embert is ez jellemzi: „Az Úr Isten bölcs nyelvet adott én nékem, hogy tudjam erősítni a megfáradtat beszéddel, fölserkenti minden reggel, fölserkenti fülemet, hogy hallgassak, miként a tanítványok. Az Úr Isten megnyitotta fülemet, és én nem voltam engedetlen, hátra nem fordultam.” (Ézs 50:4-5)
Bölcs nyelvre vágyik az illető, és megértette, hogy akkor lesz bölcs nyelve, ha van nyitott füle.
A hívő embert is ez jellemzi: „Az Úr Isten bölcs nyelvet adott én nékem, hogy tudjam erősítni a megfáradtat beszéddel, fölserkenti minden reggel, fölserkenti fülemet, hogy hallgassak, miként a tanítványok. Az Úr Isten megnyitotta fülemet, és én nem voltam engedetlen, hátra nem fordultam.” (Ézs 50:4-5)
Bölcs nyelvre vágyik az illető, és megértette, hogy akkor lesz bölcs nyelve, ha van nyitott füle.
n Akkor tudok helyén
mondott szót mondani, ha minden reggel újra odatartom a fülemet, hogy Isten mit
mond nekem!
n Nem úgy megyek oda,
hogy hallani akarok tőle valamit, hanem azt fogadom el, amit Ő akar mondani
nekem.
n Lehet, hogy vannak
kérdéseim, amikre szeretném már a választ megkapni, de akkor sem toporzékolok
ott, mint egy kisgyerek, hogy de én erre akarok most választ kapni, hanem
nyitva van a fülem arra, amit Ő akar mondani.
n Mint tanítványa, úgy
hallgatom. Tehát tanítható vagyok. Amit meghallottam, annak nem voltam
engedetlen. Azt azonnal teljesítem.
Volt, aki rossz matekos volt, és az édesapjához ment mindig tanácsért. Mindig azt követelte tőle, hogy apu, itt akadtam el, ezt mondd meg, hogy innen hogy lehet továbbmenni… De az apja megállította: kisöreg, eddig is rossz, látszik, hogy nem érted az egészet, most elmondom neked. Nem úgy van, hogy az első emelet a levegőben lóg, mert alulról kell elkezdeni építkezni!
Volt, aki rossz matekos volt, és az édesapjához ment mindig tanácsért. Mindig azt követelte tőle, hogy apu, itt akadtam el, ezt mondd meg, hogy innen hogy lehet továbbmenni… De az apja megállította: kisöreg, eddig is rossz, látszik, hogy nem érted az egészet, most elmondom neked. Nem úgy van, hogy az első emelet a levegőben lóg, mert alulról kell elkezdeni építkezni!
n Ez így van a
nyelvtanulással is: vannak, akik héberből a gyenge igék és ún. lyukas igék
ragozását akarják megérteni, de még nincsenek tisztában az erős igék
perfektumával és imperfektumával sem!
n Nem úgy van, hogy
ahol elakadtam, itt segíts tovább – pláne, ha addig sem jó!
n Nem úgy van, hogy
most bajban vagyok, mondd meg hamar, Istenem, mi a véleményed, aztán majd
eldöntöm, mit csinálok. Ilyen nincs.
n Minden reggel
odatartom a fülemet, fontos nekem Isten igéje, így és ezért olvasom a
Szentírást. Aztán adott esetben, tudok igeszerűen gondolkozni.
n Istentől tanult
szempontjaim lesznek, és hamar érzékelem, mi a jó, mi a rossz.
n Lesz bátorságom a
jót választani, másoknak is azt tanácsolni.
n Tehát (1) legyen
képességem, Feltétele vevőkészülékem, (2) kérjem elszántan, igényeljem azt, (3)
legyek kész cselekedni azt, feltétel nélkül, és (4) ne csak baj esetén keressem
az Isten akaratátr, hanem folyamatosan figyeljek Rá.
V. A folyamatos közösség
az Úrral (ez az előbbinek a folytatása)
n Végül, az fogja
megérteni Isten akaratát, aki együtt él, közösségben Jézussal.
n Ezt maga Jézus
fogalmazza itt így. Olyan világosan elmondja ennek a logikáját az Úr Jézus: „Aki ismeri az én parancsolataimat és
megtartja azokat, az szeret engem; aki pedig engem szeret, azt szereti az én
Atyám, én is szeretem azt, és kijelentem magamat annak. Monda néki Júdás (nem
az Iskáriótes): Uram, mi dolog, hogy nékünk jelented ki magadat, és nem a
világnak? Felele Jézus és monda néki: Ha valaki szeret engem, megtartja az én
beszédemet: és az én Atyám szereti azt, és ahhoz megyünk, és annál lakozunk.”
(Jn 14:21-23)
Minket gyakran csak ez a vége érdekel: jelentse ki magát nekem. Mondja meg, hogy most őszerinte mit kellene tennem.
Minket gyakran csak ez a vége érdekel: jelentse ki magát nekem. Mondja meg, hogy most őszerinte mit kellene tennem.
n De nem ezzel kezdődik!
Ez a mondat végén van! Azzal kezdődik, hogy „aki
ismeri az én parancsaimat”. Aki olvassa a Bibliát, igyekszik azt megtanulni,
megjegyezni.
A másik lépés: ezt megőrzi magában. Nem tudja mindegyiket betartani, de nem is az a szó van itt, hanem az a szó, amit Máriánál olvasunk: ha nem értett is minden Jézusra vonatkozó próféciát, a szívében forgatta ezeket.
A másik lépés: ezt megőrzi magában. Nem tudja mindegyiket betartani, de nem is az a szó van itt, hanem az a szó, amit Máriánál olvasunk: ha nem értett is minden Jézusra vonatkozó próféciát, a szívében forgatta ezeket.
n Nem értem, de
szeretném megérteni, mert Isten mondta nekem. Az fontos nekem! Mit jelent ez,
Uram? Tisztában vagyok az értelmem korlátaival, de ha te mondasz nekem valamit,
azt elobb-utóbb csak megértem. Segíts, hogy értselek téged. Szívében forgatja,
foglalkozik vele, s aközben ez az ige munkálkodik benne, és hatással van rá.
Úgy értheti Isten akaratát.
Aki ezt teszi, az szereti Jézust. Azt mondja: azt szereti az én Atyám is - és itt jön a csoda bejelentése -, ahhoz elmegyünk, és nála szállást veszünk, és eközben kijelentem magam neki.
Úgy értheti Isten akaratát.
Aki ezt teszi, az szereti Jézust. Azt mondja: azt szereti az én Atyám is - és itt jön a csoda bejelentése -, ahhoz elmegyünk, és nála szállást veszünk, és eközben kijelentem magam neki.
n Lakva ismerni meg
egymást. Jézus kész beköltözni egy ilyen ember életébe, együtt él vele, és az
ilyen hívő is azt akarja, és nagy megtiszteltetésnek tartja, hogy az én Uram
kész együtt élni velem.
n Így számomra Isten
mindig hallótávon belül van.
n Bármikor kérdezhetem
Őt. Egy folyamatos, imádságos párbeszéd alakul ki az élő, feltámadott Krisztus
között. Közben egyre jobban megismerhetem Jézust. Kijelenti magát nekem az Úr.
„Az ajtó előtt állok és zörgetek. Ha valaki meghallja az én szómat és kinyitja az ajtót, bemegyek ahhoz, és vele vacsorázom és Ő énvelem.” (Jel 3,20)
„Az ajtó előtt állok és zörgetek. Ha valaki meghallja az én szómat és kinyitja az ajtót, bemegyek ahhoz, és vele vacsorázom és Ő énvelem.” (Jel 3,20)
Posted by
Borzási István
at
11:28
0
comments
Labels: 1Kor 2:6-16
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)