vVannak,
akik ezzel dicsekszenek is... de azért tanulni lehet, nehogy a „mindenből” az
maradjon ki, ami épp a legfontosabb.
vPogány
volt, lánya beteg volt. Jézus előbb elutasította, de ő nem tágított... Hitt! A
lánya meggyógyult.
v„Csak
Jézus Az, Aki segíthet / Üdvöt nem ad más, csakis Ő…”
I. Lelki
látása
nLátta a baj okát, okozóját „az ördögtől gonoszul
gyötörtetik”
vki
van a baj mögött! honnan ered?
vAz
ördög ellen mozgósítja Jézust!
vNem
test és vér ellen van tusakodásunk!
nNem
akadt el az események felszínén.
v„Engem
megsértettek!” – jó, de mi kellett ahhoz, hogy valaki olyan állapotba kerüljön,
hogy megsértsen? Hogy olyat mondjon?
nJézus
szemléletére mindig jellemző volt ez a tágasság: mindig látta, ami mögötte van.
vMég
a kereszten is, amikor mint haldoklót gúnyolták!
vHa
így teszünk, nem akadunk el az események felszínén.: „Borzasztó, hogy nem sikerült megvalósítani ezt vagy azt...” –
Lehet, hogy hálát kell adnod érette!
nNem
azt mondta: - nagyon beteg... - ez biztosan a korral együtt jár, majd kinövi...
- az orvosok ügyetlenek, nem tudják meggyógyítani... – rettenetes, hogy egyre
több és újabb betegség támad körülöttünk...
II.
Azonosulása
n„Könyörülj rajtam!” – pedig a lánya
gyötörtetett!
vAzonosul a
leányával: ő is szenvedett vele együtt, ezért kérte, hogy Jézus RAJTA
könyörüljön.
vNem azt mondja, hogy
„az ű baja!”… Te se mondd, hogy elég a magad baja – mással nem foglalkozol!
nVedd
fel a mások baját! Imádkozz értük!
vJézust mindig
megindította a nyomorúság – Mt 9:
vÉzs 49:6 – „Kevés az, hogy nékem szolgám légy”...
vKrisztus törvénye: „egymás terhét hordozzátok…” – Gal 6:2.
III. Hite
nEgyszerű
imája mutatja, milyen nagy hite volt.
vJézus, Dávidnak Fia!
v„könyörülj!”
v„rajtam!”
IV.
Kitartása
nNem kapott feleletet.
Figyelemre sem méltatták! Ignorálták.
nAztán
Jézus legalista feleletet adott: nem
kompetens ezzel foglalkozni. Átutalta.
nMajd
határozott elutasítást kapott!
Sértést!
vJézus a legalista, a törvénytisztelő…
nAzonban
az asszony megalázkodott. És segítséget kapott.
Befejezés:
Zsolt
50:15 – „Hívj segítségül engem a
nyomorúság idején…”
naz
ÓSz követnivaló példákat mutat be: József, Józsué és Káleb, Dániel.
v-
bátorságban, meggyőződésben, kitartásban a próbák és üldözések között. Dániel
és társai példát adtak.
I. A
történet háttere
n Jeruzsálem elpusztult
vJojákin
3. évében (Kr.e. 605.)
vNabokodonozor
bevette a várost. Jojákimot fogva vitte Babilóniába
vKésőbb
visszajött 597-ben és 586-ban.
nDánielt
és három társát kiválasztják különleges képzésre
vA
krémjét... – szépeket, okosakat – hogy a királyt szolgálják a palotában
vvége
e gettós életnek! Vége az éhezésnek! A király ételét és borát ihatták!
vHároméves
képzés, mint a „bolognai rendszerben”…
nMegváltoztatták
a nevüket
vDániel
(Isten az én bíróm) – Baltazár (Bel szolgája)
vHanánijáh
(Az Úr kegyelmes) – Sidrák (A napisten ihletettje)
vMisáél
(Kicsoda olyan, mint az Isten?) – Misák (Kicsoda olyan, mint a holdisten?)
vAzárijáh
(Az Úr segít) – Abed-Négó (Négó szolgája)
II.
A babilonizálási akció
nMindent megtettek,
hogy elfelejtsék a nyelvüket: meg kell tanulniuk a káldeusok írását és nyelvét.
nMindent megtettek,
hogy elfelejtsék Istenüket: el kellett sajátítaniuk a hódítók ideológiáját és
vallását.
nMég a nevüket is
megváltoztatták. Felejtsék el az egész múltjukat!
nA király ételéből ettek:
el akarták hitetni, hogy jobb nekik a rabságban, mintha otthon lennének. Jobb
sorsuk van így kiszolgáltatva, megfosztva Istenüktől, anyanyelvüktől, népi és
családi közösségüktől, mert a hasuk tele van. Szép karrier áll előttük. Három
éves agymosás volt az! (Olyan mint manapság egy-egy felső iskolában…)
nÚgy tűnt, semmit sem
lehet tenni ellene. Tudomásul kell venni, hogy ez van. Bele kell törődni. Itt
nem lehet okoskodni, külön menüt kérni, elveket hangoztatni. A deportált fiatal
örüljön, hogy élve maradt és kap enni.
nNos, a tizenéves
Dániel nem így gondolta. Számára a Biblia a mérce. Nem gondolt arra, hogy ebből
baja lehet…
nKész hinni és nem
szennyezni be magát azzal az étellel, amit a király asztaláról adnának, és
azzal a borral, amit ő szokott inni.
nMiért szennyezte
volna be magát finom falatokkal és jó borocskával?
nAzért, mert a Mózes
könyvében világosan meg van írva, hogy vannak tiszta állatok meg tisztátalan
állatok.
nAztán azért, mert a
király asztalára csupa olyan ételt vittek, amit előzőleg valamelyik bálvány
istenség templomában bemutattak a bálványnak. A király jelképesen együtt evett
az ő bálványaival!
nDániel ragaszkodott
Isten igéjéhez. Őt nem lehetett megvásárolni. Nem volt eladó a becsülete, a
hite és a tartása semmi pénzért.
III.
A bátor kiállás Isten Igéje mellett
nAmikor
a világ tönkre akar tenni egy kultúrát, az értelmiséggel kezdi. A éles eszed
va, megpróbálja felhasználni sajátcéljaira.
n1Kor
10:20-22 – „20 Sőt, hogy amit
a pogányok áldoznak, ördögöknek áldozzák és nem Istennek; nem akarom pedig,
hogy ti az ördögökkel legyetek közösségben. 21 Nem ihatjátok az Úr
poharát és az ördögök poharát; nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök
asztalának részesei. 22 Vagy haragra ingereljük az Urat? avagy
erősebbek vagyunk-e nálánál?”
vudvariasan
(8b) Péld 15:1
vIsten
segedelmével (9) Zsolt 127,1-2. 2Krón 16:9
vkitartóan
(10-11) – Mt 7:7-11. Lk 18:1-8
vvállalva
a próbát (12-15) – Mal 3:10. Jn 7:16-17; Mt 6:31-34
vbefolyásolta
a saját és mások életét (15-16)
vIsten
megáldotta őket (17-20) hetven évet! (1:21 – Kr.e. 539)
nDániel meghúzta az ellenállás
határát. Ellenállás. Nem evett a húsból.
vEzeknek a fiatalokat
újra programállták: új software-t telepítettek…
vMiért nem evett
Dániel húst? Ő nem volt vegetáriánus, hiszen a pászkát ő is megette.
vAzért nem evett,
mert nem akart beolvadni a király dolgaiba.
vMi mindannyian
hajlamosak vagyunk arra, hogy a kényelem felé utazzunk: az, hogy milyen
könyveket olvasol, milyen filmeket nézel, miről gondolkozol, hová utazol,
kikkel barátkozol - elárulják a lelked étvágyát.
vHa egy orvosnak a
legkisebb vágás történik az ujján operáció közben, és a beteg vére
összekeveredik az övével, ez elég ahhoz, hogy a beteg vírusa tönkretegye az
orvos immunrendszerét. Ha ennyi elég fizikailag, akkor lelkileg több kell?
vAz emberi elme, ha
pornográfiával feltőződik, egyre kéri a többet és többet. Ugyanígy a drog is és
bármilyen függőség.
nDániel meghúzta a függőség
határát. Függőség. Istentől kérte a bölcsességet az álmokra.
vDániel nem a maga
bölcsességében bízott, hanem Istenre hagyatkozott az álmok megfejtése
érdekében. Ez a megkülönböztetés fontos határvonal egy hívő ember életében.
vEz a határvonal nem
az ismeretére, hanem az Isten bölcsességére épít. Nemcsak ismeretre, hanem
bölcsességre is szükségünk van. Ezt pedig Isten adja egyedül.
vSzaddam Husszein
egyik magas rangú katonája, aki arra volt tanítva, hogy érzések nélkül öljön,
útleveleket hamisítson, egyszer álmot látott Jézusról. 7 évig egyre csak
álmodott Jézusról, és félt. Elmondta az édesanyjának. Az édesanyja megkérte,
hogy ne mondja el az álmait a testvérének, nehogy megtudják, miről álmodik.
Azóta megtért. Üldözték a hitéért. Elmenekült Irakból. Isten beszél álmok
által. Az álmokat nem tudják kizárni még az arabok sem!
„31
És minekutána könyörögtek, megmozdult a hely, ahol egybegyűltek; és beteltek
mindnyájan Szent Lélekkel, és az Isten beszédét bátorsággal szólták. 32
A hívők sokaságának pedig szíve-lelke egy volt; és senki semmi marháját nem
mondta magáénak, hanem nékik mindenük köz volt. 33 És az apostolok
nagy erővel tettek bizonyságot az Úr Jézus feltámadásáról; és nagy kegyelem volt
mindnyájukon. 34 Mert szűkölködő sem volt ő közöttük senki: mert
valakik földek vagy házak birtokosai voltak, eladván, elhozták az eladottak
árát, 35 És letették az apostolok lábainál: aztán elosztatott az
egyesek közt, amint kinek-kinek szüksége volt. 36 József is, ki az
apostoloktól Barnabásnak neveztetett el (a mi megmagyarázva annyi, mint Vigasztalás
fia), Lévita, származása szerint ciprusi, 37 Mivelhogy néki mezeje volt,
eladván, a pénzt elhozta, és az apostolok lábainál letette.
5:1 Egy ember azonban, név szerint
Anániás, Safirával, az ő feleségével, eladta birtokát, 2 És félre tőn
az árából, feleségének is tudtával, és valami részét elvivén, az apostoloknak
lábai elé letevé. 3 Monda pedig Péter: Anániás, miért foglalta el a
Sátán a te szívedet, hogy megcsald a Szent Lelket, és a mezőnek árából félre
tégy?
4 Nemde megmaradva néked maradt
volna meg, és eladva a te hatalmadban volt? Miért hogy ezt a dolgot cselekedted
szívedben? Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek. 5 Hallván pedig
Anániás e szavakat, lerogyott és meghalt: és mindenekben nagy félelem támadt,
kik ezeket hallották. 6 Az ifjak pedig felkelvén, begöngyölték őt,
és kivivén eltemették.
7 Történt aztán mintegy három
órai szünet múlva, hogy az ő felesége, nem tudva, mi történt, bement. 8
Monda pedig néki Péter: Mondd meg nékem, vajon ennyiért adtátok-e el a földet? Ő
pedig monda: Igen, ennyiért. 9 Péter pedig monda néki: Miért hogy
megegyeztetek, hogy az Úrnak lelkét megkísértsétek? Íme, a küszöbön vannak
azoknak lábaik, akik eltemették férjedet, és kivisznek téged. 10 És
azonnal összerogyott lábainál, és meghalt; bemenvén pedig az ifjak, halva találták
őt, és kivivén, eltemették férje mellé. 11 És támadt nagy félelem az
egész gyülekezetben és mindazokban, kik ezeket hallották.”
nA gyülekezet imádságára válaszolt az Isten(31). Nem akármilyen áhítat volt ez. Isten azonnal
válaszolt.
vMegrendült a hely. Ez az, amiből meg lehet tudni, hogy ott
van-e Isten egy Istentiszteleten: ott nem maradhat semmi sem mozdulatlan.
Megrendül bele a szív.
vMindnyájan beteltek Szentlélekkel. Ó, mi is lenne, ha
mi ilyenek lennénk? Megmozdulna nemcsak ez a hely, hanem az egész város, sőt, az
egész megye! Ez nem egy különleges alkalom volt: minden hívőnek parancsolva
van: „Teljesedjetek be Szentlélekkel!”
(Ef 5,18)
vNem maradhattak szótlanok. Mindnyájan
hirdették Jézust. A bizonyságtevő gyülekezet a követésre méltó gyülekezet!
nEgy gondoskodó gyülekezet
volt (32. v.). El voltak foglalva az Úr munkájával. Munkálkodásuknak (32) két
oka volt:
v„egy szívvel” tettek mindent. Szerették egymást. Egyek
voltak. Ez az egység a bizonyság a világ felé (Jn 13,15). Az egység az
üdvösségünk bizonyítéka (1Jn 3,14). Ha hiányzik, akkor nagy bajnak a jele (1Jn
4,20-21). Abban mutatkozik meg, hogy gondoskodunk egymásról (1Jn 3,16-18. Jak
2,15-16)
vKözösséget
vállaltak: „egy lélekkel”. Egy élet
töltötte be mindegyiket. Szükségük volt egymásra. Ha valaki szűkölködött, mind
szűkölködtek. Ha valaki megsérült, mind megsérült. Ha egy örült, mind örült.
Örültek az Úr munkájának (Róm 12,15. Fil 2,4. Gal 6,2. 1Kor 13,5)
nMi volt a munkájuk
eredménye?
vSzolgálatkészség. Készek voltak áldozni és szolgálni. A
gyülekezetben nincs uralkodó pozícióban senki: mindenki szolga. Jézus az Úr.
Sőt, annak idején ő is szolgálni jött (Mk 10,45. Jn 13,1-17). A legnagyobb a
mennyek országában, az lesz, aki kész a legalacsonyabb szintre leszállni (Mt
23,12. Jak 4,10. 1Pt 5,6).
vÖnzetlenség. Testvéreik szükségeit előbbre helyezték a
magukénál. Ez Isten terve a gyülekezettel! Azt akarja, hogy senki se önmagára
gondoljon, hanem a másikra. „Ne nézze ki-ki a maga hasznát, hanem mindenki a
másokét is!”
vÁldozatkészség. Feladtak mindent a közösért. A közösség
javáért éltek. Micsoda lecke! A munkálkodó gyülekezet egy követésre méltó
gyülekezet!
nNem maradtak
csendben a hitük felől (33. v.). Nem voltak bátortalanok, sem szégyenlősek: „33
És az apostolok nagy erővel tettek bizonyságot az Úr Jézus feltámadásáról; és
nagy kegyelem volt mindnyájukon.”
vIsten erejével tettek bizonyságot.
Mások megtérése nem azért történt, mert minőségi és alapos volt a prédikáció,
hanem azért, mert Isten ereje hatotta át az igehirdetőt és a bizonyságtevőt!
Fizessük meg az árat, ha kell, hogy ott legyünk az Istentiszteleten. Imádkozz,
hogy töltsön be az Úr az Ő Lelkével!
vIsten kegyelme volt mindnyájukkal.
A kegyelem, az egy meg nem érdemelt kiváltság. Kegyelemben részesültek, hogy
hirdethessék az igét. Ez a kegyelem van velünk is: ezt kell kihasználni, hogy
ne legyen hiábavaló. A bizonyságtevő gyülekezet egy követésre méltó gyülekezet!
● Nagy bizonyságtétel. ● Nagy kegyelem. ●
Nagy törődés: két példa: pozitív és negatív. ● Nagy egység (egy ● Nagy
bizonyságtétel. ● Nagy kegyelem. ● Nagy törődés: két példa: pozitív és negatív.
● Nagy egység (egy lelek és egy szív).
I. A hitetés eltervezése – 5:1-3 v.
<Barnabás
lévita volt
vMint
lévitának mezeje volt. Eladta mindazt, amije Ciprusban volt. (36-37. v.)
<Az
apostolok lábai elé tette: ez jelzi, hogy az apostoloknak egyfajta profetikus
tekintéllyel bírtak.
<Ananiás
és Safira, Barnabással ellentétben, megegyeznek, hogy nem adják oda a földjük
árának egészét, csak egy részét.
vA
föld eladása nem volt kényszer. Megtarthatták volna maguknak. A hazugság volt a
bűn.
vDe
Barnabás példája olyan nagy hatású volt, hogy magával ragadta ezeket is. A jó
példa ragályos volt: követni akarták.
vVagy:
irigykedtek a Barnabás pozíciójára. Meg akarták szerezni maguknak.
<Az
ébredések idején, amikor nincs a Léleknek olyan kiáradása, nincs olyan
összetörettetés, bűnbánat, akkor megpróbálnak rövidíteni, és hamisan mutatják a
szépet, de a valóság nem az. Megkettőznek, meghasonlanak önmagukkal!
vMiközben
ezrével térnek meg a hívők – közöttük vannak hamisak is! Lásd: Simon mágus.
<Az
ördögnek három fő tevékenysége van – „Anániás, miért foglalta el a Sátán a te
szívedet, hogy megcsald a Szent Lelket, és a mezőnek árából félre tégy?” (3.
v.)
vVádolás – nem a mennyben, mint Jóbnál vagy
Jósuánál. A Sátánnak nincs bejárata többé a mennybe. Jézus Krisztus
eljövetelével a Sátán le lett vetve a mennyből: Lk 10:18 – „Látám a Sátánt, mint a villámlást
lehullani az égből.”Jn
12:31 – „Most van a világ kárhoztatása,
most vettetik ki a világ fejedelme.” Jel 12:10 És hallék nagy szózatot az égben, a mely ezt
mondja vala. Most lett meg az
idvesség és az erő, és a mi Istenünknek országa, és az ő Krisztusának hatalma;
mert a mi atyánkfiainak vádolója levettetett, ki vádolja vala őket éjjel és
nappal a mi Istenünk előtt.” A mennyben csak
ügyvédünk, közbenjárónk van. Van vádolónk viszont a földön: Pétert és Jánost
vádolták a főtanács előtt. Megakarták ölni őket. Jakabot hamarosan meg is ölik.
ApCsel 4:28 - „És íme, betöltöttétek
Jeruzsálemet tudományotokkal, és mi reánk akarjátok hárítani annak az embernek vérét.”
vHitetés – elhiteti a föld
kerekségét. Mt 24:24 – elhitetni, ha lehet, még a választottakat is. De nem
lehet. Péter belelát a szívükbe. A hitetés belül történik. A vádolás kívülről
jön.
<A
házaspárok mennyire egyek? Miben egyeznek meg? Kel e a házaspárnak követni a
másikat mindenben? Az Úr akarata ellenére? Safira követte – és az életébe
került. Ha ez ma is így történne... akkor az alagsorban halottasházat kellene
berendezni, és a gyászszolgáltatást állandósítani...
vAnaniás
és Safira nem volt egy Péterrel és a gyülekezettel.
II. A hitetés megbüntetése – 4-6 v.
<Zsolt 1:5 – „Azért nem állhatnak meg
a gonoszok az ítéletben; sem a bűnösök az igazak gyülekezetében.”
<Nádáb
és Abihú, Isten embere Júdából, Uzza, Ananiás és Safira.
v„Vizsgálj meg engem
ó, Isten!”
<Péter
képessége isteni eredetű. A lelkek megítélésének ajándéka ma is adatik,
némelyeknek.
<Az
ajtónál ott voltak a fiatalok: az első gyülekezetben voltak fiatalok is. Ők
temettek.
vNem
látták fontosnak, hogy Safirával közöljék, hogy a férjével mi történt... Nem
adták tudtára. Várták, hogy jöjjön ő.
III. A hitetés megbüntetésének következménye – 7-11. v.
<Nagy
félelem szállta meg őket
<Mások
nem mertek közéjük elegyedni
<Nagy
sokaság csatlakozott
vA
gyülekezeti fegyelem, taszító is, vonzó is.
<A
gyülekezet attól gyülekezet, hogy
vIsten
igéje tisztán hirdettetik. A sákrámentumok helyesen vannak kiszolgáltatva.
Szeretetszolgálat. Misszió.
vGyülekezeti
fegyelem (ez különbözteti meg a gyülekezetet a világtól).
<Ananiás
és Safira eseti egyezik a Zsid 10-zel, de nem minden „szándékos” bűn sorolható
ide.
vZsid 10:26 – „Mert ha szándékosan
vétkezünk, az igazság megismerésére való eljutás után, akkor többé nincs
bűnökért való áldozat.”
Dávid bűne például, szándékos bűn volt, de mégsem egy kategóriájú az ún. „szándékos bűnnel”. Ez egy ószövetségi
utalás, amikor valaki felemelt
kézzel vétkezik: 4Móz 15:30 – „De a
mely ember felemelt kézzel
cselekszik, akár bennszülött akár jövevény, az Urat illeti az szidalommal,
vágassék ki azért az, az ő népe közül.”
8 Mondom pedig a nem házasoknak és az özvegyasszonyoknak,
hogy jó nékik, ha úgy maradhatnak, mint én is. 9 De ha magukat meg
nem tartóztathatják, házasságban éljenek: mert jobb házasságban élni, mint
égni.
10 Azoknak pedig, akik házasságban vannak, hagyom nem én,
hanem az Úr, hogy az asszony férjétől el ne váljék. 11 Hogyha pedig
elválik is, maradjon házasság nélkül, vagy béküljön meg férjével; és a férj se
bocsássa el a feleségét.
12 Egyebeknek pedig én
mondom, nem az Úr: Ha valamely atyafinak hitetlen felesége van, és ez vele akar
lakni, el ne bocsássa azt. 13 És amely asszonynak hitetlen férje
van, és ez vele akar lakni, el ne bocsássa azt. 14 Mert meg van
szentelve a hitetlen férj az ő feleségében, és meg van szentelve a hitetlen
asszony az ő férjében, mert különben a ti gyermekeitek tisztátalanok volnának,
most pedig szentek. 15 Ha pedig a hitetlen elválik, ám váljék el;
nem vettetett szolgaság alá a keresztyén férfiú, vagy asszony az ilyen
dolgokban. De békességre hívott minket az Isten. 16 Mert mit tudod,
te asszony, ha megmentheted-e a férjedet; vagy mit tudod, te férfiú, ha
megmentheted-e a feleségedet?
17Csak amint kinek-kinek
adta az Isten, amint kit-kit elhívott az Úr, úgy járjon. És minden
gyülekezetben ekképpen rendelkezem. 18Körülmetélten hivatott el valaki? Ne fedezze el azt. Körülmetéletlenül
hivatott el valaki? Ne metélkedjék körül. 19 A körülmetélkedés
semmi, a körülmetéletlenség is semmi; hanem Isten parancsolatainak megtartása. 20
Ki-ki amely hivatásban hívatott el, abban maradjon.
21Szolgai állapotban hívattattál el? Ne gondolj vele, sőt ha szabad
lehetsz is, inkább élj azzal. 22 Mert az Úrban elhívott szolga az
Úrnak szabadosa; hasonlóképpen, aki szabadságban hívatott el, Krisztusnak
szolgája. 23 Áron vétettetek meg, ne legyetek embereknek szolgái. 24
Ki-ki amiben elhívatott, atyámfiai, abban maradjon meg az Isten előtt.
25A hajadonok felől nincs ugyan parancsolatom az Úrtól, de tanácsot
adok úgy, mint aki irgalmasságot nyertem az Úrtól, hogy hitelre méltó legyek. 26
Úgy ítélem azért, hogy jó ez a jelenvaló szükség miatt, hogy tudniillik jó az
embernek úgy maradni. 27 Feleséghez köttettél? Ne keress elválást.
Megszabadultál feleségedtől? Ne keress feleséget. 28 De ha veszel is
feleséget, nem vétkezel; és ha férjhez megy is a hajadon, nem vétkezik; de az
ilyeneknek háborúságuk lesz a testben. Én pedig kedveznék néktek.
nA 7. résszel
kezdődően kérdésekre válaszol az apostol. Az első kérdés a házasságra
vonatkozott. Később a bálványoknak áldozott húsról (8. rész), a lelki
ajándékokról (12. rész), a halottak feltámadásáról (15. rész), és szükségben
levő zsidóknak gyűjtött támogatásról (16. rész) is ír.
nEzek Istentől
ihletett kijelentések (6. 10. 12. 25. v.). Az apostol tanítása összhangban van
az Úr Jézus tanításával (Mt 5: 31-32. 19: 1-12. Mk 10:1 12. Lk 16:18).
nAz
előbbi igeversekben Pál apostol olyan házasságról írt, melyben mindkét fél a
gyülekezethez tartozott. Most azonban azokkal is foglalkozik, akiknek férjük
vagy feleségük még nem tért meg. Három csoporttal foglalkozik, akik különböző
társadalmi helyzetűek voltak: a nem-házasokkal
(8-9. v.), a keresztyén házasokkal
(10-11. v.), és a vegyes házasságban
élőkkel (12-16. v.)
I. A nem-házasok – 8-9.
v. 29-35. v.
nA nem-házasok
közé vannak számítva az özvegyek is. Talán Pál apostol is özvegy volt, hiszen
farizeus létére annak idején bizonyára megházasodott. „Jó, ha úgy maradnak, mint én is.” (8. v.) De példáját nem kívánja
erőltetni: „Ha magukat meg
nem tartóztathatják, házasságban éljenek: mert jobb házasságban élni, mint
égni.” (9. v.)
vA
test templom, a Szentlélek temploma - és ezt meg lehet őrizni szentül úgy a
házasságban, mint azon kívül.
nKésőbb,
a 25.
verstől a hajadonokról is
rendelkezik (25-28. v.)
v25A hajadonokfelől nincs ugyan parancsolatom az
Úrtól, de tanácsot adok úgy, mint aki irgalmasságot nyertem az Úrtól, hogy
hitelre méltó legyek. 26 Úgy ítélem azért, hogy jó ez a jelenvaló
szükség miatt, hogy tudniillik jó az embernek úgy maradni. 27
Feleséghez köttettél? Ne keress elválást. Megszabadultál feleségedtől? Ne
keress feleséget. 28 De ha veszel is feleséget, nem vétkezel; és ha
férjhez megy is a hajadon, nem vétkezik; de az ilyeneknek háborúságuk lesz a
testben. Én pedig kedveznék néktek.
nNem tudjuk, mi volt
az „a jelenvaló szükség”, amire Pál
apostol utal. Valami hasonló dolog lehetett azzal, amit az Úr Jeremiásnak
parancsolt (Jer 16:1-2).
vKésőbb visszatér még
erre a kérdésre (36-40. v.): 36 De ha valaki szégyennek tartja az ő hajadon leányára, ha virágzó idejét múlja, és úgy kell
történnie, amit akar, azt cselekedje, nem vétkezik; menjenek férjhez. 37
Aki pedig szilárdan áll a szívében és a szükség nem kényszeríti, hatalma pedig
van a tulajdon akarata fölött, és azt végezte el szívében, hogy megtartja
hajadon leányát, jól cselekszi. 38 Azért, aki férjhez adja, az is
jól cselekszi, de aki nem adja férjhez, még jobban cselekszi. 39 Az
asszonyt törvény köti, míg férje él, de ha férje meghal, szabadon férjhez
mehet, akihez akar, csakhogy az Úrban. 40 De boldogabb, ha úgy
marad, az én véleményem szerint; pedig hiszem, hogy bennem is Istennek lelke
van.
nAz Újfordítás jegyesről
és vőlegényről beszél... Nyelvtanilag lehetséges e kétféle jelentés, ám a közvetlen
környezet teljesen egyértelművé teszi, hogy a kétféle jelentés közül melyik az a jelentés, amely lehetséges.
nA kérdés tehát az, hogy
apa és leánya, vagy vőlegény és menyasszonya kapcsolatáról van szó?
vA 38. vers tisztázza
ezt, amelyben kétszer is előfordul a γαμίζω - gamidzō kifejezés, ami azt jelenti, hogy „feleségül adni”, nem pedig „feleségül
venni” (a RUF tehát tévesen fordítja!). A téves fordításból eredő döbbenetes
erkölcsi szabadosság teljesen idegen a Biblia szellemétől és tanításától.
nA
nem-házasokra is vonatkozik az az igeszakasz, amelyet a 29. verstől
olvashatunk: „29 Ezt pedig azért
mondom, atyámfiai, mert az idő rövidre van szabva ezentúl, azért akiknek
van is feleségük, úgy legyenek, mintha nem volna. 30 És akik sírnak,
mintha nem sírnának; és akik vígadnak, mintha nem vigadnának; akik vesznek,
mintha semmijük sem volna. 31 És akik élnek e világgal, mintha nem
élnének: mert elmúlik e világnak ábrázatja. 32 Azt akarnám pedig,
hogy ti gond nélkül legyetek. Aki házasság nélkül van, arra visel gondot, ami
az Úré, mi módon kedveskedhessék az Úrnak; 33 Aki pedig feleséget
vett, a világiakra visel gondot, mi módon kedveskedhessék a feleségének. 34
Különbözik egymástól az asszony és a hajadon. Aki nem ment férjhez, az Úr
dolgaira visel gondot, hogy szent legyen mind testében, mind lelkében; aki
pedig férjhez ment, a világiakra visel gondot, mi módon kedveskedhessék a
férjének. 35 Ezt pedig a ti hasznotokra mondom; nem hogy tőrt vessek
néktek, hanem hogy illendőképen és állhatatosan ragaszkodjatok az Úrhoz
háboríthatatlanul.”
II. A házasok – 10-16. v.
nA házasságbanélőket zavarhatta a nőtlenségre való
törekvés a korinthusi gyülekezetben. Pál apostol mindenekelőtt a keresztyén
feleségekhez szól: a házasságot nem bonthatják fel. Visszhangzik az Úr Jézus
tanítása: „Valaki elbocsátja feleségét,
paráznaság okán kívül, paráznává teszi azt; és aki elbocsátott asszonyt vesz
el, paráználkodik.” (Mt 5:32)
nPál
apostol sem ad semmilyen lehetőséget az elválás igazolására, még a korinthusi
szabadelvűek számára sem, akik elutasították az apostoli tradíciókat. Pál nem
engedte meg, hogy leértékeljék a házasságot.
vMégis,
ezzel folytatja: „...de ha mégis
elválik...” Miért? Azért, mert lelkigondozói tapasztalataiból tudta, hogy az
egyoldalú vagy kölcsönös tiltakozás lehetetlenné teheti az életközösség
fenntartását. Vallja a házasság felbonthatatlanságát, és hallani sem akar egy
új élettárssal való újraházasodásról, mert a házasság még felbontva is köti
mindkét felet!
nA vegyes házasságban élők
(12-16. v.) külön csoportja feltette a kérdést, vajon rájuk is ugyanúgy
vonatkozik-e a házasság felbonthatatlanságáról szóló kijelentés? Meg nem tért házastársuk révén a gyülekezeten
kívül ők a pogányok közé (is) tartoztak. Lehetséges ilyen házasság?
nFőképp,
hogy ebben az esetben nem lehet hivatkozni az Úr Jézus tanítására, mert Ő erről
nem tanított. Pál apostol az apostoli bölcsesség és tekintély alapján úgy
döntött, hogy a házasság ebben az esetben is érvényes marad. Ezt tanította Péter
is (1Pt 3:1). Vegyes házasság kötését nem tanácsolta Pál, de annak felbontását
sem, ha a nem-keresztyén fél folytatni akarta azt.
vAz
apostol viszont számolt azzal, hogy a nem-keresztyén fél okot kereshet az
elválásra. Vagyis, a megtért hívőnek azon elhatározására, hogy Jézus Krisztust
kívánja szolgálni, a nem-keresztyén fél a házasság felbontásával felelhetett.
Ilyenkor a hívőnek nincs más választása, minthogy elfogadja és vállalja a
kialakult helyzetet.
nValaki
ahhoz hasonlította a házasságot, amikor útnak indulnak a gépkocsival: senki sem
úgy indul útnak, hogy balesete lesz, karambolozni fog, felborul, összetörik a
kocsi és ők is. De van, amikor ez mégis megtörténik… Olyankor felfüggesztik a
forgalmi szabályokat, leáll mindegyik sáv és mentik, ami menthető.
nKorinthusban
kérdés volt, hogy ha a vegyes házasság megmarad, nem hat-e szentségtelenítően,
ha hiányzik a lelki közösség a házastársak között? Nem szenved kárt az újjászületett
keresztyén, ha házastársa pogány, istentelen vagy bálványimádó?
vPál
apostol a kérdést úgy közelíti meg, hogy Isten előtt melyik fél a döntő tényező
a vegyes házasságban? Úgy véli, hogy az Istennel való kapcsolat minden esetben
nagyobb súllyal esik a latba, mint az istentelenség. A szentségnek nagyobb hatása van, mint a szentségtelenségnek. A hitetlen
házastársat megszenteli a hívő szentsége.
nMég
ha a házastárs állhatatosan nemet mond is az evangéliumra, akkor sem ura többé
annyira önmagának, mert házastársa szentsége hatással van rá. Hogy ez milyen
következményekkel jár, az titok. De ez a felemás házasság nem érvényteleníti, sem nem értékteleníti
magát a házasságot.
nA
felemás házasság ilyen szemléletének egy
sajátos látás az alapja: a helyettes
elégtétel gondolata. A keresztyén házasfél Isten előtt áll, még hitetlen
társa helyett is, úgy, ahogyan Ábrahám
Isten előtt állott Lótért, majd Sodomáért és Gomoráért. A megszentelt
keresztyén miatt Isten annak társát is különleges kegyelemben részesíti.
vA
szentség tehát nem az emberi erőveszítés eredménye, hanem az Istenhez való
viszonyulás gyümölcse. Ez pedig kihat nemcsak a házastársra, hanem a
gyermekekre is.
nA gyermekek
épp a hívő szülő szentsége által kapcsolatban van a világ világosságával.
Életüket más hatás éri, mint a világban lévőket. A hívő szülő, még ha csak az
egyik hívő, akkor is, nagy áldást jelent. Nem valamilyen mágikus dolog ez,
hanem ígéretes dolog.
vA
gyermekkeresztségre vonatkozóan ez az
érvelés semmilyen formában nem vonatkoztatható. A hívő szülők gyermekeinek
megígért szentség független attól, hogy meg vannak keresztelve vagy sem. (Nem
úgy gyakorolják, de a gyermekkeresztelő egyház hitvallása szerint csak azokat a
gyermekeket lehet megkeresztelni, akiknek legalább egyik szüleje megtért,
újjászületett, hitvalló keresztyén.) Az apostol nem a keresztség vizétől teszi
függővé a szentség ígéretét a gyermekeknek.
nTérjünk
vissza a házasság kérdéséhez. Mi történik, ha a hitetlen házastárs fel kívánja
bontani a házasságot?
nÉpp
a keresztyén fél szentsége, istennel való kapcsolata válhat gyötrelemmé a
pogány fél számára. A kereszt bolondsága megköveteli a meghódolást vagy annak
elutasítását a Megfeszített előtt. De ha nem akar meghódolni, akkor keresheti a
válás lehetőségét.
nPál
azt tanácsolja, hogy ilyen esetben a keresztyén fél ezt engedje meg. A
házassághoz való görcsös ragaszkodás nem vezet jóra. A vég nélküli békétlenség kárára
lehet Krisztus ügyének.
vHa
földi előnyökért a keresztyén fél továbbra is ragaszkodik egy olyan
életközösséghez, amely már nem találkozik Isten jóváhagyásával, akkor bűnössé
válik abban, hogy nem engedi az elválást.
n„Mert békességre hívott minket az
Isten.” Senki sem ragaszkodhat a nem-hívővel való félhez, ha az
nem akar többé vele maradni.
vA
szenvedő fél mindig a hívő, mert a nem-hívő számára rendelkezésre álltak azok
az eszközök, amelyekkel kivitelezte, hogy a válásnak reánézve kedvező
kimenetele legyen. A keresztyén nő a válási perben is jogtalanul vett részt. Számára
a békesség mindennél drágább kincs. A hívő félnek szent feladata házastársát Istenhez
vezérelni, amennyiben tőle függ, az 1Pt 3:1 szerint.
nA
keresztyén fél tehát azért nem kezdeményezheti a házassági elválást, mert az ő
hite által szenteltetik meg a másik fél. Ám aki a Léleknek engedelmeskedik, az
nem ragaszkodik minden áron az elválás kiküszöböléséhez sem, ha a másik fél válásra
törekszik.
III. A hivatás, amelyben
elhívattunk – 17-24. v.
nA
17. igeversa hivatásról és elhívásról szól:„17
Csak amint kinek-kinek adta az Isten, amint kit-kit elhívott az Úr, úgy járjon.
És minden gyülekezetben ekképpen rendelkezem.”
nSzociális
és társadalmi téren milyennek kellett lennie a keresztyénnek? Forradalminak vagy
konzervatívnak?
vAz
apostol válasza ez: senki se változtassa meg sorsának meglévő formáját, hanem
mindenki helyezkedjen el abban, és úgy éljen tovább. Aki Krisztust követi,
abban is követi, hogy meghajlik a „törvény” előtt (Gal 4:5). Isten elhívása nem
kíván semmiféle hivatásbeli változást. Csak alázatosság szükséges annak
elfogadásához.
nElőbb
a nemzeti hovatartozást (18-20)
említi az apostol: „18 Körülmetélten
hivatott el valaki? ne fedezze el azt; körülmetéletlenül hivatott el valaki? ne
metélkedjék körül. 19 A körülmetélkedés semmi, a körülmetéletlenség
is semmi; hanem Isten parancsolatainak megtartása. 20 Ki-ki amely
hivatásban hívatott el, abban maradjon.”
vEgy
népfajhoz való tartozás egy velünk született adottság. Ez Izráel népénél a
legszembetűnőbb. Ha valaki zsidó, az vallási-politikai küldetést jelentett az egész
világra nézve. amelynek az egész világ ellene mond.
vAz
akkori antiszemita hullám sokakat arra kényszerített, hogy próbáljanak megszabadulni
zsidó jellemvonásaiktól, kötelékeiktől. Pál apostol nem kedvelte ezt a
törekvést. Jézus Krisztus követői ne szégyelljék nemzeti hovatartozásukat.
nA
Krisztus nevére való megkereszteltetés nem pótléka a körülmetélkedésnek, hanem
annak beteljesedése. Nemzeti mivoltunkban meg kell maradni és meg kell
megszenteltetni.
vUgyanez
így érvényes a nem izráeli származású keresztyénre is. A pogánykeresztyén
gyülekezetekben a zsidókeresztyének néha nagy tekintélynek örvendtek. Foglalkoztatta
őket a kérdés: Nem kellene-e nekünk is előbb izráelieknek lennünk, hogy az ígéretek
örökösei lehessünk?
nPál
kijelentése, hogy „a körülmetélkedés
semmi” (19. v.) azt jelenti, hogy azért, mert valaki zsidó, az még Isten
előtt senki. Ugyanilyen senki a nem-zsidó is, a nemes származás, a magyar,
román, német származás, stb. Mindezek csak akkor kezdenek lenni valakik Isten
szemében, mikor Isten parancsolatait komolyan veszik, és életük megszentelődik.
vFeltűnő,
hogy Pál, a törvény végének hirdetője, a szentség és kegyelembe kerülés egész
lényegét törvényeskedőnek tűnő formulához köti: „Tartsd meg az összes parancsolatokat.” Az evangélium és hit üres
és halott, ha nem tanúskodik a parancsolatok örvendező megtartásáról. Ugyanis,
a parancsolatokat csak az tarthatja meg, aki elfogadta a parancsolót,
Krisztust. Csak az, akinek szívébe lett beírva az Isten törvénye (Jer 31:33): „Törvényemet az ő belsejükbe helyezem, és az
ő szívükbe írom be, és Istenükké leszek, ők pedig népemmé lesznek.”
nA
gyülekezetben tehát nem kell elmosni
a népi-történeti sajátosságokat, de nem kell dicsőíteni sem a nemzeti különlegességeket. Az egyik a Krisztusban kapott
szabadság, a másik a Krisztusban kapott egység ellen van.
nA
21-24 v. a szociális kérdésre ad
választ: „21 Szolgai
állapotban hívattattál el? Ne gondolj vele, sőt ha szabad lehetsz is, inkább
élj azzal. 22 Mert az Úrban elhívott szolga az Úrnak szabadosa;
hasonlóképpen, aki szabadságban hívatott el, Krisztusnak szolgája. 23
Áron vétettetek meg, ne legyetek embereknek szolgái. 24 Ki-ki amiben
elhívatott, atyámfiai, abban maradjon meg az Isten előtt.”
nEddigi
tanítása az apostolnak a szabadok
számára volt. A rabszolgák számára
mindez csak a tehetetlenségüket tudatosította. Ők nem intézhették házassági
kérdéseiket saját maguk. A rabszolga helyzete, hivatása az urától függött. Nekik
az apostol azt kiáltja: „Ne gondolj
vele!”
nNem
ezt mondja, hogy: „Örülj neki!” Nem
állítja, hogy az egy ideális állapot. Nem teologizálta el ezt a súlyos fájdalmat
és terhet.
nJézus
magára vette a szolgaság igáját. Pál is előszeretettel nevezi magát „Jézus Krisztus (rab)szolgájának”.
vA
rabszolgaságot egy hanyatló rendszernek tartotta, ami nem tartandó fenn minden
áron, ahogyan a 21. vers mutatja: „ha
szabad lehetsz is, inkább élj azzal” vagyis „készséggel élj az alkalommal”.
vKonzervatív
magatartásából nem csinál törvényt: senkinek sem parancsolja, hogy házasodjon
meg, sem, hogy maradjon nőtlen, vagy özvegy. De a házassági közösséget sem kell
minden körülmények között fenntartani. Ugyanígy, a rabszolgaságban sem kell megmaradni,
ha megadatik valakinek, hogy szabaddá váljék.
nA
földieknél fontosabbak a mennyeiek, a lelkiek. Mi nem a láthatókra nézünk,
hanem a láthatatlanokra. Új eget és új földet várunk. Minket Isten hazavár egy
olyan honba, ahol nem lesz többé sem házasság, sem elválás.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)