2015. június 5., péntek

Lelkemet adom belétek - Ez 36:20-27


Lelkemet adom belétek
Ez 36:20-27
20 És bemenvén a pogányokhoz, akikhez mentek, megfertőztették az én szent nevemet, mikor ezt mondták róluk: az Úr népe ezek, és az ő földéről jöttek ki! 21 Ekkor könyörültem szent nevemért, melyet megfertőztetett Izráel háza a pogányok közt, akikhez mentek. 22 Ennek okáért mondjad Izráel házának: Ezt mondja az Úr Isten: Nem ti érettetek cselekszem, Izráel háza, hanem az én szent nevemért, melyet ti megfertőztettetek a pogányok között, akik közé mentetek. 23 És megszentelem az én nagy nevemet, mely megfertőztetett a pogányok között, melyet ti fertőztettetek meg közöttük; és megtudják a pogányok, hogy én vagyok az Úr, ezt mondja az Úr Isten, mikor megszentelem magamat rajtatok az ő szemük láttára.
24 És fölveszlek titeket a pogányok közül, s egybegyűjtelek titeket minden tartományból, és beviszlek titeket a ti földetekre.
25 És hintek reátok tiszta vizet, hogy megtisztuljatok, minden tisztátalanságotoktól és minden bálványaitoktól megtisztítlak titeket. 26 És adok néktek új szívet és új lelket adok belétek, és elveszem a kőszívet testetekből, és adok néktek hússzívet. 27 És az én lelkemet adom belétek, és azt cselekszem, hogy az én parancsolataimban járjatok és az én törvényeimet megőrizzétek és betöltsétek.”

I. Isten nevének megfertőztetése
n „Az Úr temploma, az Úr temploma, az Úr temploma ez!” – Jer 7:4 – gondolva, hogy e miatt nem fog betörni oda az ellenség. Ez hazug beszédnek bizonyult.
v  Jeruzsálemet elfoglalták. A népet kötélre fűzték, és Babilonba hurcolták.
v  „Hol van a mi Istenünk?” – kérdezhette Dániel és a három zsidó ifjú, vagy éppen Ezékiel…
n Azzal, hogy Isten megengedte, hogy az ellenség elfoglalja Jeruzsálemet és lerombolja a Templomot, csorbát szenvedett az Ő neve, mivel a pogányok ezt úgy értelmezték, hogy Isten nem volt képes megvédeni az Ő népét. Az ítéletben egyrészt megdicsőült az Ő neve, másrészt megfertőztetett az Ő neve.
v  Lásd: Ézs 48:11 – „Én magamért, én magamért cselekszem; mert hogyan szentségteleníttetnék meg nevem?! És dicsőségemet másnak nem adom.”
v  Ézs 52:5 – „És most mit tegyek itt? szól az Úr, hiszen népem elvitetett ok nélkül, és a rajta uralkodók ujjonganak, szól az Úr, és nevem szüntelen mindennap gúnyoltatik.”
v  A bálványistenek hatalmasabbaknak bizonyultak?

II. A helyreállítás folyamata
n Isten az Ő nevéért cselekszik, amikor népét helyreállítja. Nekik érdemük nincs, de nem is érdemeikért fognak újra hazakerülni. Isten önmagáért cselekszik.
n A Jézus nevéért – megbocsát, elfogad, meghallgatja imádságainkat.
n A helyreállításhoz szükséges a:
v  Megtisztítás
v  Új szív, új lélek – az Isten Lelkét adja
v  A Törvény megtartása „belülről”.

III. A helyreállítás eszközei
n A megtisztulás (bűnbocsánat), újjászületés és Isten parancsa szerinti élethez Isten mindenekelőtt az igehirdetést és az Ő Lelkét használja fel. Ezek az Ő eszközei.
v  Az Ige a Lélek kardja, élő és ható: „Tetszett az Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által tartsa meg a hívőket!”
n Kik hirdetik? A megtérés gyakran olyan emberek igehirdetése által történik, akiknek kiejtése nyers, köznapias, de az Úr jónak látta őket erővel felruházni. Amikor Isten megáldja az egyszerű szolgálatot, a dicsőség csakis az Istené lehet! Az erő nem az eszközben van, hanem az Igében.
v  Egy igen kíváncsi ember látni kívánta azt a kardot, mellyel egy hős nagy csatákat nyert meg. Szemügyre vette a pengét és azt mondta: „Én nem látok semmi nagyot ebben a kardban.” „Meghiszem azt – mondta a hős – de nem vizsgáltad meg a kart, mely azt forgatta!” Így történik, amikor az emberek eljönnek az igehirdetőt hallgatni, hajlamosak így szólni: „Én nem látok semmi nagyszerűt benne.” Úgy van, nincs is benne semmi nagyszerű. De nem vizsgáltad meg az örökkévaló kezet, amely aratását végzi a Lélek kardjával!
v  Ha a szamár-álcsontra nézel Sámson kezében, azt mondod: „Micsoda? Sereget seregre ezzel?! Lehetetlen. Hozzatok valami fényes pengét; damaszkuszi acélt!” Mivel Isten magának akar minden dicsőséget, ezért nem a fényes acélkarddal, hanem a szamár-álcsonttal kell Sámsonnak győznie! És így van az igehirdetőkkel is: Isten gyakran a leggyengébbet áldja meg a legtöbb eredménnyel.  Gedeon: kis sereggel. Pál: tövissel.
n Az igeszolgálat alatt halott lelkek megelevenednek, bűnösök megtérésre jutnak, szentekké válnak, hitre kényszeríttetnek. Ki végzi ezt? Az Ige és a Lélek ereje!
n Eszközül használja Isten a keresztséget is, de abban sincs semmi, ami képes lenne áldást adni. Az úrvacsorát is Isten kegyelme kíséri, egy olyan erő, ami több a kenyérnél és bornál. Ez az erő túlmutat azon, egy magasabb, láthatatlan, titokzatos csodálatos munkájára a Szentléleknek.
n A Szentlélek győz meg bűn tekintetében! A kegyelem munkálja a szív megalázkodását.
v  Vannak előkelő emberek: sohasem követtek el botrányos bűnöket, nincsenek külső szenvedélyeik, nem volt becstelen: hűséges, becsületes üzletember. De neki is azt kell hallania, hogy kárhozatra elítélt, elveszett bűnös ember! El fogja ezt hinni? Nem. De ha elhinné is, érezni fogja ennek valóságát, rettegni fog miatta? Nem. A Szentlélek győz meg bűn tekintetében.
v  Saját igazságunkat tekintve mind arisztokraták vagyunk: nem vagyunk hajlandók beállni a közönséges bűnösök közé.
n A mennybe senki sem fog bejutni saját cselekedete és teljesítménye által. A Szentlélekre van feltétlenül szükség, hogy keresztyénné légy.  

Befejezés:

n Új szövetséget kötök az Izráel házával, törvényemet az ő belsejükbe helyezem, és az ő szívükbe írom be, és Istenükké leszek, ők pedig népemmé lesznek. És nem tanítja többé senki az ő felebarátját, és senki az ő atyjafiát, hogy ismerjétek meg az Urat, mert ők mindnyájan megismernek engem, kicsitől fogva nagyig, mert megbocsátom az ő bűneiket, és vétkeikről többé meg nem emlékezem.” (Jer 31:33-34)

2015. június 3., szerda

A Lélek szerint éljetek! - Gal 5:16-26


A Lélek szerint éljetek!
Gal 5:16-26
16 Mondom pedig, Lélek szerint járjatok, és a testnek kívánságát véghez ne vigyétek.  17 Mert a test a lélek ellen törekedik, a lélek pedig a test ellen; ezek pedig egymással ellenkeznek, hogy ne azokat cselekedjétek, a miket akartok. 18 Ha azonban a Lélektől vezéreltettek, nem vagytok a törvény alatt.
19 A testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, 20 Bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, 21 Irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom néktek, amiképpen már ezelőtt is mondottam, hogy akik ilyeneket cselekszenek, Isten országának örökösei nem lesznek.
22 De a Léleknek gyümölcse: szeretet, öröm, békesség, béketűrés, szívesség, jóság, hűség, szelídség, mértékletesség. 23 Az ilyenek ellen nincs törvény.
24 Akik pedig Krisztuséi, a testet megfeszítették indulataival és kívánságaival együtt. 25 Ha lélek szerint élünk, lélek szerint is járjunk. 26 Ne legyünk hiú dicsőség kívánók, egymást ingerlők, egymásra irigykedők.

I. A konfliktus részei – 16-18. v.
n Nem a test és a lélek áll szemben egymással, mivel sehol sem mondja az Ige, hogy a lelkünk szerint kellene járnunk. Ellenkezőleg, azt parancsolja, hogy járjunk világosságban, Isten Lelke szerint, A Szentlélek által. 
n A szemben álló felek egyrészt a test, vagyis bűnre hajlamos természetünk, és az Isten Lelke, és az általa életre hívott új ember. „A testnek kívánságát véghez ne vigyétek!” – 16. v.
n A Lélek szerint járni (16. v.) ugyanaz, mint a Lélektől vezéreltetni (18. v.)
n Lélek szerint járni két dolgot jelent: (1) a Szentlélek vezetése alatt és (2) a Szentlélek erejével élni.
v  A Lélek szerint élni azt jelenti, hogy a Szentlélek vezetése alatt élünk, vagyis figyelünk a Lélek utasítására, irányítására, vezetésére. Ehhez szükséges a Szentírás naponkénti tanulmányozása, mivel a Lélek nem vezet az Írással ellentétesen. A Lélek sajátos kijelentése nem lehet följebbvaló, de még egyenértékű sem a Szentírás mindenkori kijelentésével. Nem kell a Lélek különleges belső ösztönzésére várni, ha az Ige világos útmutatást ad. Minél jobban ismered a Bibliát, annál jobban fogod tudni, hogy mit jelent a Lélek vezetése alatt élni.
v  Negatív szempontból ebben benne van, hogy elhallgattatjuk a testi indulatok szavát, pozitív szempontból pedig egyre jobban átadjuk magunkat az Úrnak, és engedjük, hogy Ő vezessen bennünket Igéje által. „Szánjátok oda a ti testeiteket élő, szent és Istennek kedves áldozatul, mint a ti okos tiszteleteteket, és ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el” (Róm 12:1-2). Ahogyan az iránytű mutatója észak felé fordul, ugyanúgy ráhangolódunk mi is az akaratunkkal a Lélek akaratára, és miután egyszer s mindenkorra odaszántuk magunkat Istennek, engedjük, hogy minden nap, egész életünkben formáljon bennünket a Lélek által.
v  Másodszor, a Lélek szerint járni azt jelenti, hogy a Lélek erejével, vagyis, Reá támaszkodunk a szükséges mindennapi erőért. Vagyis, el hisszük, hogy a Lélek minden szükségünkben elég erőt adhat. Imádságban kérjük is ezt az erőt, amire rendszeresen szükségünk van, és hit által használjuk azt a mindennapi életben. Csak úgy élhetünk Lélek szerint, ha állandó kapcsolatban vagyunk a Lélekkel. Egy rádió is csak úgy működik, ha áramot kap. Bennünk is csak úgy lehet erő, ha kapcsolatban vagyunk az erőforrással. „Vesztek erőt, minekutána a Szentlélek eljön reátok” (ApCsel 1:8).
v  Akik Lélek szerint élnek, azok nem fogják véghezvinni a test cselekedeteit. Az igevers második fele nem egy parancs, hanem inkább egy ígéret. Könnyen el lehet csúszni a testi gondolkozás és életmód felé, de ígéretünk van arra, hogy ha Lélek szerint élünk, akkor ez nem történik meg. A Szentlélekkel való beteljesedés tehát nem egy egyszeri esemény, ami bekövetkezett mondjuk este 9 óra 45 perckor, hanem egy állandó, életre szóló program, amely a Lélek veszetése és ereje által valósul meg.

II. A test cselekedetei – 19-21. v.
n Egyesek úgy érvelnek, hogy nem számít, mit gondol Istenről az ember, csak legyen őszinte. De ez igencsak távol áll az igazságtól! Az Istenről alkotott hamis felfogás hamis elképzelésekhez vezet az életről, erkölcsről, vallásról, és a halál utáni életről (Gal 5:19-21).
n Ha nem a Szentlélek vezetésére figyelünk, a felsorolt dolgok következhetnek be az életünkben.
n Tegyük mérlegre az életünket, és vizsgáljuk meg, fertőzöttei és áldozatai vagyunk-e az ilyen cselekedeteknek?
v  „Házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás” – Megtűröd-e az erkölcstelen gondolatokat, indulatokat, cselekedeteket az életedben?
v  „Bálványimádás, varázslás” – ez az ellenséggel való cimborálást jelent. Nem hiába tiltja az Isten!
v  „Ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, irigységek, gyilkosságok” – Álnokul vádolsz, rossz hírét terjeszted bárkinek is? Irigy vagy? Haragszol? Van valaki, akit nem szeretsz? Talán ellensége vagy?
v  „Részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók” – ezek csakugyan a test cselekedetei.
n Ha a test cselekedeteit cselekszed, az olyan, mint a sakk-matt állapot: kárt okozol magadnak is, nemcsak másnak. „Azért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az; a régiek elmúltak, íme, újjá lett minden.” (2Kor 5:17)

III. A Lélek gyümölcse – 22-23. v.
n Egy érdekes képen egyetlen szőlőfürtön, gyönyörű, duzzadt szőlőszemekkel, mindegyikre ráírva, hogy: „szeretet”, „öröm”, „béketűrés”, „szívesség”, „jóság”, „hűség”, „szelídség”, „mértékletesség”. Csodálatos és nagyszerű gyümölcs ez, egyetlenegy szőlőfürt az egész – micsoda zamatos, micsoda ízletes, micsoda vitamindús, tápláló gyümölcs lehet az!
n A gyümölcsöt nem az ember állítja elő: az terem. Minden fa a fajtája szerint terem. Az Istentől elidegenedett, megromlott természetünk nem teremhet jó gyümölcsöket. Romlott természetből csak romlott gyümölcsök teremhetnek. „Az ő neme szerint” (1Móz 1:11-12).
n Mivel Isten országát csak azok örökölhetik, akik termik a Lélek gyümölcsét, ezért minden embernek újjászületésre van szüksége: „ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja az Isten országát” (Jn 3:3). A Lélek gyümölcsét nem lehet sem neveléssel, sem tanítással, sem jutalmazással, sem fenyítéssel kikényszeríteni.
n A Lélek gyümölcse mindaz, amit az új természetünkből fakad: amit gondol, mond és cselekszik az újjászületett ember, amelyre Jézus képesíti a benne hívőket.
n Ezt nem lehet különböző technikákkal vagy tréningekkel elérni. Természetünket nem tudjuk megváltoztatni - mint ahogyan a párduc sem tud megszabadulni a foltjaitól.
n Amikortól Jézus átveszi az uralmat, attól kezdve a Lélek irányít. És termi a Lélek gyümölcsét.
n A gyümölcs egyes számban van: a Lélek gyümölcse, nem gyümölcsei.
n De akkor miért sorol fel kilencet? Azért, mert ez olyan, mint egy szőlőfürtön kilenc szem. Egy fürt egy gyümölcs, de több szem van rajta!
v  Az első a szeretet: „Az Isten szeretete kitöltetett a mi szívünkbe a Szentlélek által, aki adatott nekünk.” (Róm 5:5) Csak ez képes arra, hogy ellenségeit is szeresse.
v  Az öröm, a Jézus öröme: „hogy megmaradjon ti bennetek az én örömem és a ti örömetek beteljék” (Jn 15:11). Ez nem elillanó, ideig-óráig tartó öröm, hanem teljes és maradandó. (Lásd: Polyanna)
v  A békesség is az, amit Jézus kínál az övéinek. „Az én békességemet adom nektek. Nem úgy adom nektek, mint a világ adja.” (Jn 14:27)
v  A türelem – tudjuk, hogy kire várunk! Az események irányítása Isten kezében van. Nincs miért türelmetlenkedni.
v  A szívesség több mint a kötelesség teljesítése. Ez a szeretetnek egyik válfaja.
v  A jóság isteni tulajdonság. „Senki sem jó, csak egy, az Isten” (Mt 19:17).
v  A hűség lojalitást jelent: amikor rendeltetésszerűen használom az időmet, a testemet, a képességeimet, mindent.
v  A szelídséget Jézustól tanulhatjuk meg (Mt 11:29).
v  A mértékletesség – egy kivételes erény, ha van. Mértékletes csak az tud lenni, aki ismeri a mértéket.
n Felismerhető a te életedben a Lélek gyümölcse? Látható-e benned Krisztus?Ott van-e benned a vágy az ilyen gyümölcsözésre? Ez nem úgy történik, hogy elhatározom, nekidurálom magamat, hanem úgy, hogy Isten kimunkálja benned. „Szükséges nektek újonnan születnetek!” (Jn 3:8)
n Nem (csak) a karácsony az ajándékozás ünnepe, hanem inkább a pünkösd. Isten ad: az Ő Lelkét adja. Nyissuk ki a kezünket és szívünket, és engedjük, hogy Isten megtöltse azt mennyei ajándékokkal.

Befejezés – 24-26. v.
24 Akik pedig Krisztuséi, a testet megfeszítették indulataival és kívánságaival együtt. 25 Ha lélek szerint élünk, lélek szerint is járjunk. 26 Ne legyünk hiú dicsőség kívánók, egymást ingerlők, egymásra irigykedők.


2015. június 1., hétfő

A kananeai asszony - Mt 15:21-28


A kananeai asszony
Mt 15:21-28

n  Ez, mint édesanya találkozott az Úr Jézussal
v  mindenre kész volt a lányáért! Mi mindenre?
v  Vannak, akik ezzel dicsekszenek is... de azért tanulni lehet, nehogy a „mindenből” az maradjon ki, ami épp a legfontosabb.
v  Pogány volt, lánya beteg volt. Jézus előbb elutasította, de ő nem tágított... Hitt! A lánya meggyógyult.
v  „Csak Jézus Az, Aki segíthet / Üdvöt nem ad más, csakis Ő…”

I. Lelki látása
n  Látta  a baj okát, okozóját „az ördögtől gonoszul gyötörtetik”
v  ki van a baj mögött! honnan ered?
v  Az ördög ellen mozgósítja Jézust!
v  Nem test és vér ellen van tusakodásunk!
n  Nem akadt el az események felszínén.
v  „Engem megsértettek!” – jó, de mi kellett ahhoz, hogy valaki olyan állapotba kerüljön, hogy megsértsen? Hogy olyat mondjon?
n  Jézus szemléletére mindig jellemző volt ez a tágasság: mindig látta, ami mögötte van.
v  Még a kereszten is, amikor mint haldoklót gúnyolták!
v  Ha így teszünk, nem akadunk el az események felszínén.: „Borzasztó, hogy nem sikerült megvalósítani ezt vagy azt...” – Lehet, hogy hálát kell adnod érette!
n  Nem azt mondta: - nagyon beteg... - ez biztosan a korral együtt jár, majd kinövi... - az orvosok ügyetlenek, nem tudják meggyógyítani... – rettenetes, hogy egyre több és újabb betegség támad körülöttünk...

II. Azonosulása
n  „Könyörülj rajtam!” – pedig a lánya gyötörtetett!
v  Azonosul a leányával: ő is szenvedett vele együtt, ezért kérte, hogy Jézus RAJTA könyörüljön.
v  Nem azt mondja, hogy „az ű baja!”… Te se mondd, hogy elég a magad baja – mással nem foglalkozol!
n  Vedd fel a mások baját! Imádkozz értük!
v  Jézust mindig megindította a nyomorúság – Mt 9:
v  Ézs 49:6 – „Kevés az, hogy nékem szolgám légy”...
v  Krisztus törvénye: „egymás terhét hordozzátok…” – Gal 6:2.

III. Hite
n  Egyszerű imája mutatja, milyen nagy hite volt.
v  Jézus, Dávidnak Fia!
v  „könyörülj!”
v  „rajtam!”

IV. Kitartása
n  Nem kapott feleletet. Figyelemre sem méltatták! Ignorálták.
n  Aztán Jézus legalista feleletet adott: nem kompetens ezzel foglalkozni. Átutalta.
n  Majd határozott elutasítást kapott! Sértést!
v  Jézus a legalista, a törvénytisztelő…
n  Azonban az asszony megalázkodott. És segítséget kapott.

Befejezés:

Zsolt 50:15 – „Hívj segítségül engem a nyomorúság idején…”

2015. május 27., szerda

A világban, de nem, mint a világ - Dán 1:1-20


A világban, de nem, mint a világ
Dán 1:1-20

n  az ÓSz követnivaló példákat mutat be: József, Józsué és Káleb, Dániel.
v  - bátorságban, meggyőződésben, kitartásban a próbák és üldözések között. Dániel és társai példát adtak.

I. A történet háttere
n   Jeruzsálem elpusztult
v  Jojákin 3. évében (Kr.e. 605.)
v  Nabokodonozor bevette a várost. Jojákimot fogva vitte Babilóniába
v  Később visszajött 597-ben és 586-ban.
n  Dánielt és három társát kiválasztják különleges képzésre
v  A krémjét... – szépeket, okosakat – hogy a királyt szolgálják a palotában
v  vége e gettós életnek! Vége az éhezésnek! A király ételét és borát ihatták!
v  Hároméves képzés, mint a „bolognai rendszerben”…
n  Megváltoztatták a nevüket
v  Dániel (Isten az én bíróm) – Baltazár (Bel szolgája)
v  Hanánijáh (Az Úr kegyelmes) – Sidrák (A napisten ihletettje)
v  Misáél (Kicsoda olyan, mint az Isten?) – Misák (Kicsoda olyan, mint a holdisten?)
v  Azárijáh (Az Úr segít) – Abed-Négó (Négó szolgája)

II. A babilonizálási akció
n Mindent megtettek, hogy elfelejtsék a nyelvüket: meg kell tanulniuk a káldeusok írását és nyelvét.
n Mindent megtettek, hogy elfelejtsék Istenüket: el kellett sajátítaniuk a hódítók ideológiáját és vallását.
n Még a nevüket is megváltoztatták. Felejtsék el az egész múltjukat!
n A király ételéből ettek: el akarták hitetni, hogy jobb nekik a rabságban, mintha otthon lennének. Jobb sorsuk van így kiszolgáltatva, megfosztva Istenüktől, anyanyelvüktől, népi és családi közösségüktől, mert a hasuk tele van. Szép karrier áll előttük. Három éves agymosás volt az! (Olyan mint manapság egy-egy felső iskolában…)
n Úgy tűnt, semmit sem lehet tenni ellene. Tudomásul kell venni, hogy ez van. Bele kell törődni. Itt nem lehet okoskodni, külön menüt kérni, elveket hangoztatni. A deportált fiatal örüljön, hogy élve maradt és kap enni.
n Nos, a tizenéves Dániel nem így gondolta. Számára a Biblia a mérce. Nem gondolt arra, hogy ebből baja lehet…
n Kész hinni és nem szennyezni be magát azzal az étellel, amit a király asztaláról adnának, és azzal a borral, amit ő szokott inni.
n Miért szennyezte volna be magát finom falatokkal és jó borocskával?
n Azért, mert a Mózes könyvében világosan meg van írva, hogy vannak tiszta állatok meg tisztátalan állatok.
n Aztán azért, mert a király asztalára csupa olyan ételt vittek, amit előzőleg valamelyik bálvány istenség templomában bemutattak a bálványnak. A király jelképesen együtt evett az ő bálványaival!
n Dániel ragaszkodott Isten igéjéhez. Őt nem lehetett megvásárolni. Nem volt eladó a becsülete, a hite és a tartása semmi pénzért.

III. A bátor kiállás Isten Igéje mellett
n  Amikor a világ tönkre akar tenni egy kultúrát, az értelmiséggel kezdi. A éles eszed va, megpróbálja felhasználni sajátcéljaira.
n  1Kor 10:20-22 – 20 Sőt, hogy amit a pogányok áldoznak, ördögöknek áldozzák és nem Istennek; nem akarom pedig, hogy ti az ördögökkel legyetek közösségben. 21 Nem ihatjátok az Úr poharát és az ördögök poharát; nem lehettek az Úr asztalának és az ördögök asztalának részesei. 22 Vagy haragra ingereljük az Urat? avagy erősebbek vagyunk-e nálánál?”
v  udvariasan (8b) Péld 15:1
v  Isten segedelmével (9) Zsolt 127,1-2. 2Krón 16:9
v  kitartóan (10-11) – Mt 7:7-11. Lk 18:1-8
v  vállalva a próbát (12-15) – Mal 3:10. Jn 7:16-17; Mt 6:31-34
v  befolyásolta a saját és mások életét (15-16)
v  Isten megáldotta őket (17-20) hetven évet! (1:21 – Kr.e. 539)
n Dániel meghúzta az ellenállás határát. Ellenállás. Nem evett a húsból.
v  Ezeknek a fiatalokat újra programállták: új software-t telepítettek…
v  Miért nem evett Dániel húst? Ő nem volt vegetáriánus, hiszen a pászkát ő is megette.
v  Azért nem evett, mert nem akart beolvadni a király dolgaiba.
v  Mi mindannyian hajlamosak vagyunk arra, hogy a kényelem felé utazzunk: az, hogy milyen könyveket olvasol, milyen filmeket nézel, miről gondolkozol, hová utazol, kikkel barátkozol - elárulják a lelked étvágyát.
v  Ha egy orvosnak a legkisebb vágás történik az ujján operáció közben, és a beteg vére összekeveredik az övével, ez elég ahhoz, hogy a beteg vírusa tönkretegye az orvos immunrendszerét. Ha ennyi elég fizikailag, akkor lelkileg több kell?
v  Az emberi elme, ha pornográfiával feltőződik, egyre kéri a többet és többet. Ugyanígy a drog is és bármilyen függőség.
n Dániel meghúzta a függőség határát. Függőség. Istentől kérte a bölcsességet az álmokra.
v  Dániel nem a maga bölcsességében bízott, hanem Istenre hagyatkozott az álmok megfejtése érdekében. Ez a megkülönböztetés fontos határvonal egy hívő ember életében.
v  Ez a határvonal nem az ismeretére, hanem az Isten bölcsességére épít. Nemcsak ismeretre, hanem bölcsességre is szükségünk van. Ezt pedig Isten adja egyedül.
v  Szaddam Husszein egyik magas rangú katonája, aki arra volt tanítva, hogy érzések nélkül öljön, útleveleket hamisítson, egyszer álmot látott Jézusról. 7 évig egyre csak álmodott Jézusról, és félt. Elmondta az édesanyjának. Az édesanyja megkérte, hogy ne mondja el az álmait a testvérének, nehogy megtudják, miről álmodik. Azóta megtért. Üldözték a hitéért. Elmenekült Irakból. Isten beszél álmok által. Az álmokat nem tudják kizárni még az arabok sem!
n Dániel meghúzta a bizalom határát. Bizalom.

Befejezés:
n Babilon               - 605-539. (Nabonidus + Belsazár) Babilon
n Médo-Perzsia       - 539-331. (III. Dárius Kodomannus) Arabella
n Görögország        - 331-168.
n Róma                 - 168-351.  -  Isten országa - örökké