6:1 „Akik iga alatt
görnyedő szolgák” – A római világ
kétharmada rabszolga volt. Az evangéliumban található Isten igazsága,
igazságossága és szeretete volt az, ami végül is elhozta a rabszolgaság végét.
Pál intése a rabszolgák felé:
Légy elégedett, de ha lehetőséged adódik a
szabadságra, használd ki (1Kor 7:21-24)!
Krisztusban nincs rabszolga vagy szabad (Gal 3:28; Kol
3:11; vö. 1Kor 12:13).
Dolgozz úgy, mintha az Úrnak dolgoznál; Ő majd
megfizeti (Ef 6:5-9; Kol 3:22-25; vö. 1Pt 2:18-20).
Krisztusban a rabszolgák testvérekké lesznek (1Tim
6:2; Filem 16-17)
Az Istenfélő rabszolgák dicsőséget hoznak Istenre (1Tim
6:1; Tit 2:9).
■ „a saját uraikat
méltassák teljes tiszteletre” - akiknek
nem keresztény uruk volt, a 2. akik vers keresztény urakat szolgálnak.
6:2 „Akiknek pedig hívő
uraik vannak, ne becsüljék le őket”
■ „Ezeket tanítsd és
hirdesd” - 3
Ha valaki másképpen tanít, és nem követi a mi Urunk Jézus Krisztus egészséges
beszédeit és a kegyesség szerint való tudományt, 4 Az felfuvalkodott,
aki semmit sem ért, hanem vitatkozásokban és szóharcokban szenved, amelyekből
származik irigység, viszálykodás, káromlások, rosszakaratú gyanúsítások, 5
Megbomlott elméjű és az igazságtól megfosztott embereknek hiábavaló
torzsalkodásai akik az istenfélelmet nyerekedésnek tekintik. Azoktól, akik
ilyenek, eltávozzál. 6 De valóban nagy nyereség az Istenfélelem,
megelégedéssel: 7 Mert semmit sem hoztunk a világra, világos, hogy
ki sem vihetünk semmit; 8 De ha van élelmünk és ruházatunk,
elégedjünk meg vele. 9 Akik pedig meg akarnak gazdagodni, kísértetbe
meg tőrbe és sok esztelen és káros kívánságba esnek, melyek az embereket
veszedelembe és romlásba merítik. 10 Mert minden rossznak gyökere a
pénz szerelme: mely után sóvárogván némelyek eltévelyedtek a hittől, és magokat
általszegezték sok fájdalommal.
6:3 „Ha” - Voltak olyan hamis tanítók, akik elutasították Pál
tanítását (vö. 1:3-7; 4:1-3).
n„tévtanokat hirdet” - A görög heteros
szó, „egy másik fajtából való”-t
jelent. Ez a hamis tanítás valószínű, hogy a zsidó törvényeskedés és a görög
filozófia keveréke volt, ami hasonló volt ahhoz, amit Kolossébeliekhez és az Efézusbeliekhez
írt levélben is találunk.
n„és a kegyességhez illő
tanításhoz” – Krisztus
tanításainak mindig a kegyesség volt a céljuk (vö. 3:16).
nA hamis tanítók megpróbálták elválasztani az igazságot
az élettől, a megigazítást a megszenteléstől.
n6:4 – „az
felfuvalkodott” - szó szerint: „elvakította
a füst” , vagyis a büszkeség füstje.
n„hanem a vitatkozás és a
szóharc betegségében szenved” - Timóteus
ne vegyen részt a hamis tanítók ezen haszontalan vitatkozásaiban (vö. 1Tim 1:3-4;
4:7; 2Tim 2:14; 4:4; Tit 1:4).
nA vitatkozási hajlam egy betegség…Ezek a
hamis tanítók nem az istenfélelmet keresték, hanem a rejtett tudást. Homályos
tanbeli dolgokról szerettek volna beszélgetni, olyan dolgokról, amik csak
vitatkozást keltettek és büszkeséggel teljes széthúzásokat.
nTanítsd a világos igazságokat! A kérdéseseket vitasd
meg szeretetben! Légy kegyelmes mindenkihez! Az érettség nem ítélkezővé tesz,
hanem Krisztushoz hasonlóvá.
n6:5 „ezek megbomlott elméjű
... emberek” – a hamis tanítókról
lehet szó.
n„... az igazságot elvető
...”- „akik a kegyességet a nyerészkedés eszközének
tekintik”, vagyis, vagy a siker és a vagyon teológiáját tanították, vagy
pénzt kértek a tanításaikért (vö. Tit 1:11; 2Pt 2:3). A második feltételezés
sokkal valószínűbb.
nKároli hozzáteszi: „az ilyenektől tartsd távol magad”. Ez
csak a D kéziratban található. Korábbi kéziratokban, pl. N-ben és A-ban nem
jelenik meg.
n6:6 „a kegyesség
megelégedéssel” Ez a szó
alapvetően nem a büszkeséggel teli önelégültséget foglalja magában, hanem a
Szentlélek által bátorított elégségességet, ami nem a körülményekből vagy a
személyes forrásokból ered, hanem a Krisztusban lévő Istentől való függésből
(vö. Fil 4:11-13).
n6:7 „mert semmit sem
hoztunk a világra” - A 6. és a 8.
vers nagyon hasonló ahhoz a kijelentéshez, amit a görög sztoikus filozófusoknál
láthatunk. Pál jól ismerte ezeket az erkölcstanítókat.
n6:8 – Azzal kell megelégedettek legyünk, hogy Isten
gondoskodik a napi szükségleteikről (vö. Préd 30:8; Mt 6:11).
n6:9 „Akik pedig meg akarnak
gazdagodni, kísértésbe meg csapdába esnek” - A kapzsiság hívők nagyon sok bajt okoz (mint a hatalom és
népszerűség is, vö. 23:4; 28:20; Mt 6:19-34). A „kísértés” a görög peirasmos szó. Ennek a kifejezésnek az a mellékjelentése,
hogy hogy azzal a céllal vizsgálják meg, hogy hibát találjanak benne, és hogy
elutasítsák. Gyakran használják azt a szót a Jézus pusztai megkísértésével
kapcsolatban.
n„pusztulásba és romlásba
döntik” Ez a kifejezés nem
kapcsolódik a teológiai megsemmisítés fogalmához.
n6:10 „Mert minden rossznak
gyökere a pénz szerelme” - Lehet,
hogy ez egy jól ismert közmondás volt. Nem a pénz a probléma; a pénz szeretete
az, ami a problémát okozza! A pénz egy eszköz, nem pedig a cél.
n„amely után sóvárogva
egyesek eltévelyedtek a hittől” -
A hamis tanítók elhagyták a hitet és megpróbálnak másokat befolyásolni (vö. Mk
13:22). Ha a pénz alapvetővé, végső céllá válik, akkor istenné válik.
11
De te, ó, Istennek embere, ezeket kerüld; hanem kövessed az igazságot, az
istenfélelmet, a hitet, a szeretetet, a békességes tűrést, a szelídséget. 12
Harcold meg a hitnek szép harcát, nyerd el az örök életet, a melyre
hívattattál, és szép vallástétellel vallást tettél sok bizonyság előtt. 13
Meghagyom néked Isten előtt, a ki megelevenít mindeneket, és Krisztus Jézus előtt,
a ki bizonyságot tett Poncius Pilátus alatt ama szép vallástétellel, 14
Hogy tartsd meg a parancsolatot mocsoktalanul, feddhetetlenül a mi Urunk Jézus
Krisztus megjelenéséig, 15 Amit a maga idejében megmutat ama boldog
és egyedül hatalmas, a királyoknak királya és az uraknak Ura, 16 Kié
egyedül a halhatatlanság, aki hozzáférhetetlen világosságban lakozik; akit az
emberek közül senki nem látott, sem nem láthat: akinek tisztesség és örökké
való hatalom. Ámen.
n6:11 „De te, ó, Istennek
embere, ezeket kerüld” – Itt
minden szó fontos. Mózesre, Illésre, Elizeusra, Sámuelre és Dávidra használtak.
A hamis tanítók nem Isten emberei.
n„törekedj” - egy folyamatos parancs. Az első felszólítás, („kerüld”)
negatív, míg a második felszólítás („törekedj”) pozitív.
n„igazságra” Ez minden bizonnyal a szent életre utal.
n„kegyességre” Ez egy visszatérő téma (vö. 3:10; 4:7-8; 6:3. 5-6; 2Tim
3:5).
n„állhatatosságra”
n„szelídlelkűségre” – Ez a hívők névjegye. Fil 4:8. (vö. 3:3; 2Tim 2:25;
Tit 3:3; Gal 6:1; Jak 1:21; 3:13,17; 1Pt 2:18; 3:4).
6:12 „Harcold meg a hit
nemes harcát” - sportolói (vö.
1:18; Zsid. 12:1-3 vagy a katonai, vö. Ef. 6:10-18) metafora. Az „agónia” szó
ebből a sport metaforából származik.
„ragadd meg az örök életet” -
■„amelyre elhívattál” – kiválasztás, predesztináció. Vigyázz, hogy ne csak
a te kedvenc tanodat vagy teológiai rendszeredet hangsúlyozd!
■ „amelyről vallást tettél
szép hitvallással” – A homologeó szó, nyilvános hitvallásról, megvallásról szól
(vö. 1Jn 1:9). Úgy tűnik, hogy ez Timóteus keresztségére (bemerítésére) utal,
mint az ő személyes hitvallására.
■ „sok tanú előtt” Ez utalhat (1) Timóteus beiktatására (vö. 5:14; II.
Tim. 1:6); (2) a helyi gyülekezet előtti nyilvános hitvallására (vö. Apcsel
16:1-2); vagy (3) a bemerítésére.
6:13 „Meghagyom neked az
Isten színe előtt” A 13-16-os
versek a görögben egyetlen egy mondatod alkotnak. Úgy, ahogyan Timóteus is
nyilvánosan tett vallást Jézusról (vö. Máté 10:3233), most Pál is Isten színe
előtt utasítja őt (vö. 5:21; II. Tim. 4:1).
Pál a Pásztori Levelekben gyakran ad „utasítja”
Timóteust, vagy ad neki parancsokat. Ezek a dolgok néha olyan dolgokra utalnak,
amiket Timóteusnak meg kellene tennie (vö. 1:3,18; 4:11; 5:21; 6:13; II. Tim.
4:1), néha pedig olyanokra, amiket másoknak kell elmondania (vö. 5:7,21; 6:17;
II. Tim. 2:14).
■„aki életet ad mindennek” Isten az eredete és forrása minden életnek (vö. 16.
vers; 1:17; II. Tim. 1:10). Nélküle nincs élet. Az ÓSZ-i YHWH cím, ami a héber „lenni”
igéből származik (vö. II. Mózes 3:14), egy szójáték, erre a bizonyos fogalomra
alapozva. Isten az egyetlen, aki fizikai és örök életet adhat, és fent is
tarthatja azt.
Ennek a kifejezésnek a következők közül mind a kettő a
mellékjelentése lehet: (1) életet adó (vö. I. Sám. 2:6; I. Tim. 6:13) és (2)
életet megtartó (vö. Bírák 8:19; I. Sám. 27:9,11; I. Király. 21:31; Lukács
17:33; Apcsel 7:19). YHWH teszi mind a kettőt Krisztuson keresztül.
■„és Krisztus Jézus színe előtt, aki Poncius Pilátus
előtt bizonyságot tett azzal a szép hitvallással” Jézust a „hű tanúnak” hívják (vö. Jel. 1:5; 3:14). Az
a kifejezés, hogy „előtt” (enópion) jelentheti a következőket:
(1) „előtte” vagy (2) „az ő idejében”. Így aztán ez utalhat Jézus egész
életére, mint tanúságra, vagy kifejezetten a kihallgatásaira (vö. Máté 27:2;
János 18:37).
6:14 „hogy tartsd meg a
parancsolatot szeplőtelenül”
Lehetséges, hogy ez a 11. és a 12. versre utal. Timóteusnak engedelmességben és
tisztaságban kellett élnie, nem úgy, mint ahogy a hamis tanítók éltek. Lásd
Különleges Téma a 3:2-ben.
■„megjelenéséig” A II. Tim. 1:10-ben és a Titusz 2:11-ben ezt a kifejezést (epiphaneia) Jézus első eljövetelére használja, de itt
és a II. Thessz. 2:8-ban, a II. Tim. 4:1,8-ban és a Titusz 2:13-ban a második
eljövetelére használja. A második eljövetel mindig is nagy ösztönzés volt arra,
hogy keresztény életet éljünk. Lásd Különleges Téma a Titusz 2:13-ban.
6:15 „Ezt a maga idején
megmutatja majd” Ugyanezt a
kifejezést használja a 2:6-ban és a Titusz 1:3-ban Jézus első eljövetelére. A „megmutatja”
szó Istenre az Atyára utal, és arra, hogy Ő tudja pontosan és az Ő irányítása
alatt van a Messiás első és második eljövetele is (vö. Máté 24:36; Apcsel 1:7).
■a boldog és egyetlen Hatalmasság, a királyok Királya
és uraknak Ura” Ez az imádság
nagyon hasonló az 1:17-hez. Ezek a leíró kifejezések tudatosan és
szövegkörnyezetileg is Istenre az Atyára utalnak:
Az a cím, hogy „királyok Királya” párhuzamos az „uraknak
Ura” kifejezéssel, és Jézusra használja a Jel. 17:14; 19:16. Eredetileg a
mezopotámiai királyokra utalt, de a zsidók elkezdték használni a bibliaközi
időszakban és YHWH-ra utaltak vele.
6:16 „Övé egyedül a
halhatatlanság” Ez a „halál”
kifejezés az ALPHA PRIVATIVE (tagadó vagy a hiányt jelző névelő) használatával
(vö. I. Kor. 15:53-54). Úgy tűnik, hogy ez az eredeti jelentése az ÓSZ-i „YHWH”
címnek, a mindig élő, az egyetlen élő (vö. II. Mózes 3:14-16). Figyeljük meg
azt, hogy ebből az egyistenhitre lehet következtetni: „övé egyedül”! YHWH az
eredete és forrása az életnek, és nincsen más! Lásd a 2:5 jegyzetét.
■„aki megközelíthetetlen világosságban lakozik” A rabbik a „dicsőség felhőjének” hívták a Shekinah-t, ami a héber „lakozni” kifejezésből származik
(azzal a jelentéssel, hogy „tartósan/végleg ott lakozni”, vö. II. Mózes 24:17;
23:20).
■„akit az emberek közül senki sem látott, és nem is
láthat” Az ÓSZ-ben Isten szentsége
annyira csodálatraméltó volt, hogy egyetlen bűnös ember sem láthatta Istent
élve (vö. I. Mózes 16:13; 32:30, II. Mózes 20:19; 33:18-20; Bírák 6:22-23;
13:22; Ézs. 6:5; János 6:46; I. János 4:12). Az ÚSZ-ben a hívők Jézusban
kijelentve láthatták Őt valójában (vö. I. János 1:18; 6:46) és egy nap majd
személyesen is láthatják (Máté 5:8; Zsid. 12:14; Jel. 22:40).
■„Övé a tisztelet és az örökkévaló hatalom” Pál gyakran tör ki dicséretben, Istent az Atyát
dicséri (vö. 1:17). A Fiú az Atya eszköze a teremtésben, a kijelentésben, a
megváltásban és az ítéletben. Mindazonáltal az örökkévaló királyság az Atyához
tartozik a Fiú által (vö. Dán. 7:13; I. Kor. 25:25-28).
■„Ámen” Ez
egy héber idióma a megerősítésre.
17
Azoknak, akik gazdagok e világon, mondd meg, hogy ne fuvalkodjanak fel, se ne
reménykedjenek a bizonytalan gazdagságban, hanem az élő Istenben, aki bőségesen
megad nékünk mindent a mi tápláltatásunkra; 18 Hogy jót tegyenek,
legyenek gazdagok a jó cselekedetekben, legyenek szíves adakozók, közlők, 19
Kincset gyűjtvén magoknak jó alapul a jövőre, hogy elnyerjék az örök életet.
6:17 - „Azoknak pedig, akik e világban
gazdagok, parancsold meg, hogy ne legyenek gőgösek” – a jelen korszk és az eljövendő korszak…
■ „és ne a bizonytalan
gazdagságban reménykedjenek” Ez
BEFEJEZETT AKTÍV FŐNÉVI IGENÉV. Az emberek hajlamosak arra, hogy a saját
forrásaikban bízzanak, nem pedig Isten forrásaiban (vö. 4:10; 5:5). Jézus
néhány legerőteljesebb szavait a gazdagokhoz intézte (vö. Lukács 18:18-30).
6:18 „utasítsd őket” Itt találhatóak Pál három összetevőt tartalmazó
iránymutatói, amiket azoknak szánt, akik rendelkeznek ilyen világi javakkal (1)
továbbra is tegyenek jót (vö. 5:10; II. Tim. 2:21; 3:17; Titusz 3:1,8,14); (2)
legyenek készen arra, hogy megosszák másokkal azt, amijük van; és (3) legyenek
adakozó lelkületűek (vö. II. Kor. 8-9).
6:19 Ez a vers emlékeztet Jézus egyik üzenetére a Hegyi
beszédből, legfőképpen a 6. fejezet (vö. Lukács 12:15). Két metaforát használ: (1)
a valódi kincsek gyűjtése és (2) építsenek biztos és erős alapot. A vagyon
bölcs használata megteszi mind a kettőt! Általuk a hívők megragadhatják a
valódi életet (azaz az örök életet, vö. 12. vers).
20Timóteus, őrizd
meg a rád bízott kincset. Fordulj el a hazug módon ismeretnek nevezett
szentségtelen, üres beszédektől és ellenvetésektől, 21amelyeket
egyesek elfogadva eltévelyedtek a hittől. A kegyelem veletek!
6:20-21 Ezek a záró sorok lehetséges, hogy Pál saját kézírása
voltak, hogy hitelesítsék a levelet (vö. II. Thessz. 3:17-18).
6:20 „őrizd meg a rád
bízott kincset” Az ige AORISZT
AKTÍV FELSZÓLÍTÁS. Az a kifejezés, hogy „rád bízott” a „letét” banki fogalomhoz
kapcsolódik, amit itt a Pásztori Levelekben három alkalommal használ az „evangéliumra”
(vö. 1:11, lásd a teljes jegyzetet az 1:18-ban) vagy a keresztény igazság
összegzésére (vö. Apcsel 6:7; 13:8; 14:22; Gal. 1:23; 3:23; 6:10; Fil. 1:27;
Júdás 3,20). A hívőknek az evangélium sáfárainak kell lenniük (vö. I: Kor.
4:1-2; II. Tim. 1:12,14).
■„Fordulj el a hazug módon ismeretnek nevezett
szentségtelen, üres beszédektől és ellenvetésektől” A „fordulj el” kifejezés az eredeti szövegben
JELENIDEJŰ MIDDLE FŐNÉVI IGENÉV amit FELSZÓLÍTÓMÓDBAN használ. Az I. Timóteus
elsősorban az eretnekségről szól, nem pedig az egyház szervezetéről,
felépítéséről. A könyvben szereplő útmutatások közvetlenül a hamis tanítók
okozta problémákhoz kapcsolódnak, és nem szükségszerűen egy egyetemes, minden
időben, minden gyülekezet számára szóló útmutatásokat fogalmaz meg.
nA
Bibliának van mondanivalója arról, hogyan kell bánni az öregekkel és
özvegyekkel. Erről beszél Pál apostol az 1-16 versben.
v5Móz
10:18-19 – „18 (Isten) Igazságot szolgáltat az árvának és az özvegynek;
szereti a jövevényt, adván néki kenyeret és ruházatot.19 Szeressétek azért a
jövevényt; mert ti is jövevények voltatok Egyiptom földén.”
v5Móz 24:17 – „17 A jövevénynek és az árvának
igazságát el ne csavard; és az özvegynek ruháját ne vedd zálogba.”
vÉzs 1:17 – „17 Tanuljatok jót tenni; törekedjetek igazságra, vezessétek
jóra az erőszakoskodót, pártoljátok az árvák és özvegyek ügyét.”
v5Móz 14:29 – „(a harmadik esztendő
végén) 29 És eljön a lévita (akinek nincsen része és öröksége te
veled,) és a jövevény, árva és özvegy, akik a te kapuidon belül vannak, és
esznek és megelégszenek, hogy megáldjon téged az Úr, a te Istened a te kezednek
minden munkájában, amelyet végzel.”
vZsolt 94:5-6 – „5 A te népedet Uram tapossák, és nyomorgatják a te
örökségedet. 6 Az özvegyet és jövevényt megölik, az árvákat is
fojtogatják.”
vMal 3:5 – „5 Mert ítéletre indulok hozzátok… azok ellen, a kik
megrövidítik a munkásnak bérét, az özvegyet és árvát, és a kik nyomorgatják az
idegent, és nem félnek engem, azt mondja a Seregeknek Ura.”
nA
17-25. versben az elöljárókkal való bánásmódról beszél.
I. Az özvegyekről
nHogyan kell viszonyulniuk a fiataloknak az
idősebbekhez, főképp az özvegyekhez?
nAz alapelv – 1-2. v. - „1 Az idősb embert ne dorgáld meg, hanem intsed, mint
atyádat; az ifjabbakat, mint atyádfiait; 2 Az idősb asszonyokat,
mint anyákat; az ifjabbakat, mint nőtestvéreidet, teljes tisztasággal.”
nAz alapelv alkalmazása – 3-16. v.
vNem
minden özvegyasszonyra vonatkozott, amit Pál apostol parancsolt: „3 Az özvegyasszonyokat, akik valóban
özvegyek, tiszteld.” – 3. v. De kik
ezek? „5A valóban özvegy és magára hagyatott
asszony (pedig) reménységét az
Istenben veti, és foglalatos a
könyörgésekben és imádságokban éjjel és nappal.” – 5. v.
nA
segíteni való özvegyasszony minősítése:
v-
a kor kritériuma – min. 60 éves – „9 Özvegyasszonyul hatvan
éven alul levő meg ne választassék” – 9a. v.
v- a háztársi
hűség kritériuma – „egy férj felesége lett légyen” – 9b. v. Ugyanezt a követelményt látjuk a püspöknél (3:2)
és diakónusaiknál (3:12). A jelentése az, hogy hűséges volt a házasságában, és
nem elvált személy. A házastársi hűség ennyire fontos Isten szemében.
v-
vendégfogadás kritériuma – 10. v.
- 10 Akinek jó cselekedetekről bizonysága van; ha gyermeket nevelt, ha vendéglátó
volt, ha a szentek lábait mosta,
ha a nyomorultakon segített, ha minden jó cselekedetben foglalatos volt.
v- a szolgálat kritériuma: 10 Akinek jó
cselekedetekről bizonysága van;… ha a
szentek lábait mosta, ha a nyomorultakon
segített” – 10a.d.e. v.
v- a gyermeknevelés kritériuma: ha gyermeket nevelt” – 10b. v.
v- a könyörület kritériuma: ha vendéglátó volt” – 10c. v.
v-
Összefoglalás: „ha minden jó
cselekedetben foglalatos volt” – 10f. v.
nA fiatal
özvegyasszonyokat mellőzd, - nem azért, mert nincs rá pénzügyi lehetősége a
gyülekezetnek, hanem mert:
v- később férjhez akarnak menni – 11. v.
v- dologkerülők lesznek – 13a. v.
v- házról-házra járnak – 12b. v.
v- fecsegők lesznek – 12c. v.
v- más dolgába avatkozók lesznek – 12d. v.
nEzek számára a parancs: „14 Akarom tehát, hogy a fiatalabbak férjhez
menjenek, gyermekeket szüljenek, háztartást vigyenek, és
semminemű alkalmat se adjanak az ellenségnek a szidalmazásra.” – 14. v.
vA
pozitív felhíváshoz egy negatív figyelmeztetés is társul: „15 Mert némelyek már
elhajlottak a sátánhoz.” – 15. v. Ez
valószínű, hogy erkölcstelen magatartásra utal.
nA munka és hasznos elfoglaltság – gyermekkortól
kezdve, – a szülők feladata!
vAki
pénzt ad gyermekének kezébe, anélkül, hogy megdolgozott volna érte, azzal olyan
kárt tesz vele annak életében, hogy fel sem tudja mérni! Ne kíméld meg
gyermekedet a munkától?
nA családtagoknak az öregekről való gondoskodása
már akkor elvárás volt:
v„16 Ha valamely
hívő férfinak vagy nőnek vannak özvegyei, segítse azokat, és ne
terheltessék meg a gyülekezet; hogy azokat segíthesse, akik valóban özvegyek.”
– 16. v.
vés „4 Ha pedig valamely özvegyasszonynak gyermekei
vagy unokái vannak, tanulják meg, hogy elsősorban a maguk háza iránt
legyenek istenfélők, és adják meg szüleiknek a viszont tartozást; mert ez szép
és kedves dolog Isten előtt.” – 4. v.
vHasonlóképpen, a 8. v. – „8 Ha pedig valaki
az övéiről és főképpen az ő háza népéről gondot nem visel, a hitet
megtagadta, és rosszabb a hitetlennél.”
II.
A gyülekezet elöljáróiról
nAnyagi támogatás – 17-18. v.
v17A jól forgolódó
presbiterek kettős tisztességre méltattassanak, főképen akik a beszédben és
tanításban fáradoznak. 18 Mert azt mondja az Írás: A nyomtató ökörnek ne
kösd be a száját; és: Méltó a munkás a maga jutalmára.
nMegérdemelt bánásmód – 19-21. v.
v19 Presbiter ellen vádat ne
fogadj el, hanem csak két vagy három tanúbizonyságra. 20 A
vétkeseket mindenek előtt fedd meg, hogy a többiek is megfélemljenek. 21
Kérve kérlek az Istenre és Krisztus Jézusra és a kiválasztott angyalokra, hogy
ezeket tartsd meg előítélet nélkül, semmit sem cselekedvén részrehajlásból.
nPéldamutatás elvárása – 22. v. 24-25. v.
v22 A kézrátevést el ne
hirtelenkedd, se ne légy részes a más bűneiben; tenmagadat tisztán tartsd.24 Némely embereknek a bűnei
nyilvánvalók, előttük mennek az ítéletre; némelyeket pedig hátul követnek is. 25
Hasonlóképpen a jó cselekedetek is nyilvánvalók; és amelyek másképpen vannak,
azok sem titkolhatók el.
nBátorítás az egészséges életmódra – 23. v.
v23 Ne légy tovább vízivó, hanem
élj egy kevés borral, gyomrodra és gyakori gyengélkedésedre való tekintetből.
nPál apostol fiatal munkatársát
bátorítja és tanácsolja.
vLegyen gondod a
felolvasásra, intésre, tanításra (13. v.)
vElőrehaladásod
legyen nyilvánvaló mindenki előtt – 15. v.
vViselj gondot
magadról és a tudományról! – 16. v. Vagyis: élned kell, amit prédikálsz!
I. „Beszédben” –
nMt 12:36-37 – „36 De mondom néktek: Minden hivalkodó beszédért a mit
beszélnek az emberek, számot adnak majd az ítélet napján. 37 Mert a
te beszédidből ismertetel igaznak, és a te beszédidből ismertetel hamisnak.” “a
szívnek teljességéből szól a száj” – Mt
12:34.
vZsolt 19:14 (15) – “Legyenek kedvedre valók szájam mondásai, és
az én szívem gondolatai előtted legyenek, ó, Uram, kősziklám és megváltóm.”
vKol 4:6 – “6 A ti beszédetek mindenkor kellemetes
legyen, sóval fűszerezett; hogy tudjátok, hogy mi módon kell néktek kinek-kinek
megfelelnetek.”
vPéld 16:24 – „Lépes méz a kedves beszéd: édes a
léleknek és gyógyulás a testnek.” (MBT)
vPréd 10:12 – „A bölcs embert kedvessé teszik
saját szavai, az ostobát pedig saját szája teszi tönkre.” (MBT)
II. „Magaviseletben”
–
nNem(csak) beszédben áll az Istennek országa! – 1Kor 4:20. Nem igaz, hogy: „csak a
belső számít…” Összhangban kell legyen a szó és a magaviselet.
nViselkedj úgy, mint Isten megváltott gyermeke.
v1Sám 16:7 – „Mert az Úr nem azt nézi, a mit az ember; mert az ember
azt nézi, a mi szeme előtt van, de az Úr azt nézi, mi a szívben van.”
vHogyan változhat meg a viselkedésed? – Ef 4:22-24 – „22 Hogy levetkezzétek ama régi élet szerint való ó
embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánsága miatt; 23
Megújuljatok pedig a ti elméteknek lelke szerint, 24 És
felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és
valóságos szentségben.”
III. „Szeretetben”
–
nA szeretetnek hatalma van: ez a leghatalmasabb erő. Ha van
szeretet, együtt tudsz élni a legkülönbözőbb emberrel is!
nSzeretni
nem csak szép szó. A szeretet nem csak sajnálat. A szeretet szolgál, az önzés
kiszolgáltat. A szeretet ad, a legdrágábbat adja, az önzés követel. Az önző
szeretetnek le vannak törve a karjai, minta miloi Vénusznak. Az igazi szeretet
érez, van szíve; sohasem mondja, hogy „nem számit”.
vEz igazi szeretet
tolmácsolására, széthintésére, becsempészésére, sugárzására hivatott a hívő
ember. Légy példa a szeretetben! A Jézus Krisztus szeretete kitöltetett azok
szívébe és túlcsordult. Isten megmutatta
hozzánk való szeretetét Jézus Krisztusban; csak az nem látja, aki vak, csak az
nem érzi, akinek kőszíve van. A Golgotán áll a szeretet Kolosszusa, a Szeretet
Piramisa. „Úgy szerette Isten...”
vA szeretet összeköti
a távolságokat. Lerontja a társadalmi osztályok falait. Áthidalja az ellenségek
érveit, kibékíti a feleket. Egyesíti a szemben álló pártokat. Megbocsátja és
elfelejti a múltat. Tud engedelmeskedni. Félreteszi a kifogásokat. Oda tudja adni az utolsó falatot. Megtanít héberül ragozni a személyes
névmásokat: első személy: ő; második személy: te; harmadik személy: én.
v1Jn 4:20-21 – „20 Ha azt mondja valaki, hogy: Szeretem az Istent, és
gyűlöli a maga atyjafiát, hazug az: mert aki nem szereti a maga atyjafiát, akit
lát, hogyan szeretheti az Istent, akit nem lát? 21 Az a
parancsolatunk is van őtőle, hogy aki szereti az Istent, szeresse a maga
atyjafiát is.”
IV. „Lélekben”
–
nTudom, hogy ez hiányzik a MBT fordításból, de én nem fogom
kihagyni.
nLélekben, vagyis a Szentlélek erejében. De nemcsak erről van szó.
nLélekben = lelkesedésben. Ez az, ami sokszor hiányzik belőlünk.
nHit által üdvözülünk. De a hitben növekedni lehet, megerősödni,
bővelkedni.
nA görög szó hűséget (is) jelent. Hűnek, lojálisnak lenni Jézushoz
és gyülekezetéhez!
nBármilyen legyen a körülmény: Timótheusnak hűségesnek kell
maradnia. De áruld el Jézust! Ne tagadd meg Uradat! Maradj hűséges hozzá.
nNem hiányozhat az istentiszteletről: Isten szereti az ilyeneket!
VI.
„Tisztaságban” –
nÉlj erkölcsösen és tisztán, igaz és őszinte életet! Gyakorold
magad a szentségben!
nNem
bűntelen – de feddhetetlen, szeplőtelen életet!
vZsolt 24:3-4 – „3 Kicsoda megy fel az Úr hegyére? És kicsoda áll meg az
ő szent helyén? 4 Az ártatlan kezű és tiszta szívű, aki nem adja
lelkét hiábavalóságra, és nem esküszik meg csalárdságra.”
vRóm 14:7 – „7 Mert közülünk senki sem él önmagának, és senki sem
hal önmagának: 8 Mert ha élünk, az Úrnak élünk; ha meghalunk, az Úrnak
halunk meg. Azért akár éljünk, akár haljunk, az Úréi vagyunk.”
nSok
minden megfertőzhet: az, amit nézel, az, amit hallgatsz, és az, amit mondasz.
Sőt, a társaság is, amelyben részt veszel: „Jó erkölcsöt megrontanak gonosz
társaságok.” 1Kor 15:33.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)