Célozz messzire! - 2Kir 13:1-25
Célozz messzire!
2Kir 13:1-25 (1Kor 9:26) - Bibliaóra
n
Ennek az igerész megértéséhez fontos
ismerni a történelmi, vallási és politikai hátteret.
n
A kiegyezés és megalkuvás ideje után,
az északi és déli országrész között újra az ellenségeskedés ideje következett.
Jéhúnak, az Istentől rendelt „forgószél”
két utódjának az uralkodása van leírva az északi országrészben.
n Összesen négy
nemzedéket ígért Isten Jéhúnak. Ebből kettő található a 13. részben: 2Kir 10:30
– „És monda az Úr Jéhúnak: Amiért szorgalmatosan
megcselekedted azt, ami nékem tetszett, és az én szívem kívánsága szerint
cselekedtél az Akháb házával: azért a te fiaid negyedízig ülnek az Izráel
királyi székiben.” A másik kettő II. Jeroboám és
Zakariás.
n Joás, Jéhú
fia, nem tévesztendő össze a Júda trónján uralkodó Joással, aki Dávid
leszármazottja volt.
I. A megtérésre hívó szabadítás –
1-9. v.
1 Joásnak, az Akházia fiának, Júda királyának huszonharmadik esztendejében
lett király Joákház, a Jéhu fia Izráelen Samariában tizenhét esztendeig.
2 És gonoszul cselekedék
az Úr szemei előtt, és követé
Jeroboámnak, a Nébát fiának bűneit, aki bűnbe ejté az Izráelt, és nem
szakadt el azoktól.
3 És felgerjedt az Úr
haragja Izráel ellen, és adá őket Hazáelnek, a Siria királyának kezébe, és
Benhadádnak, a Hazáel fiának kezébe, az ő életének minden idejében.
4 De könyörgött Joákház az Úrnak,
és meghallgatá őt az Úr; mert megtekintette az Izráel nyomorúságát, hogy miképp
nyomorgatja őket Siria királya.
5 És az Isten szabadítót küldött Izráelnek,
aki megmentette őket a Siriabeliek hatalmától, hogy az Izráel fiai lakhassanak
az ő sátoraikban, mint azelőtt.
6 De mégsem távoztak el a Jeroboám
házának bűneitől, aki bűnbe ejté az Izráelt, hanem azokban jártak; sőt
az Asera is helyén maradt Samariában;
7 Pedig nem hagyattatott
meg Joákháznak több nép, mint ötven lovag, tíz szekér és tízezer gyalogos; a
többit mind megölte Siria királya, és olyanná tette, mint a cséplő pora.
8 Joákház egyéb dolgai
pedig és minden cselekedetei és az ő ereje vajjon nincsenek-é megírva az Izráel
királyainak krónika-könyvében?
9 És elaluvék Joákház az
ő atyáival, és eltemették őt Samariában; és az ő fia, Joás, uralkodék ő
helyette.
n Joákház a
Jeroboám bűneit követte, és ez nem meglepő. Az se, hogy emiatt Isten a szíriai
Hazáelnek és (fiának) Benhadádnak kezébe adta az országot, és nem maradt meg
csak „ötven lovag, tíz szekér és tízezer gyalogos; a többit mind megölte Siria
királya, és olyanná tette, mint a cséplő pora”, mint a törek a cséplőgép alatt.
n De az
meglepő, hogy amikor Joákház könyörgött az Úrhoz, az Úr meghallgatta őt és
szabadítót küldött neki. A borjúimádó Joákház könyörgött az Úrhoz!
v Pedig
idézhetnénk Péld 28:9-et: – „Valaki
elfordítja az ő fülét a törvénynek hallásától, annak könyörgése is útálatos.” Azonban
Isten másképp gondolta: a bálványimádó, de szenvedő népnek szabadítót küldött.
v Miért?
Mert „megtekintette az Izráel nyomorúságát, hogy miképp nyomorgatja őket Siria
királya”, ahogyan 2Móz 3:9-ben is: „Mivel hát íme, feljutott
hozzám az Izráel fiainak kiáltása és láttam is a nyomorgatást, a mellyel
nyomorgatják őket az Egyiptombeliek”.
n A
szabadító némelyek szerint (Kaiser, Hoerth), III. Adad-nirari asszír király
volt, aki megtámadta nemcsak Damaszkuszt, hanem Tírust, Szidónt, a médeket és
edomitákat, és Egyiptomot is. Így Hazáel és Benhadád nem Izráellel foglalkozott
már, hanem a saját megmaradásával.
n Mások
szerint Elizeus volt a szabadító, vagy talán Jóás és II. Jeroboám (lásd 17. v.
[szabadítás nyila], és 14:27).
n Azonban
Izráel hálátlan maradt: „mégsem távoztak el a Jeroboám
házának bűneitől” – 6. v.
II. Az elszalasztott lehetőség és
ígéret – 10-19. v.
10 Joásnak, a Júda királyának harminczhetedik esztendejében lett a király
Joás, a Joákház fia, Izráelen Samariában, tizenhat esztendeig.
11 És gonoszul cselekedék
az Úr szemei előtt, és nem
távozék el Jeroboámnak, a Nébát fiának semmi bűnétől, a ki az Izráelt
bűnbe ejté, hanem azokban járt.
12 Joásnak egyéb dolgai
pedig és valamit cselekedett és az ő erőssége, a mellyel Amásia, a Júda királya
ellen harczolt, vajjon nincsenek-é megírva az Izráel királyainak
krónika-könyvében?
13 És elaluvék Joás az ő
atyáival, és Jeroboám ült az ő királyi székibe; és eltemetteték Joás
Samariában, az Izráel királyai mellé.
14 És megbetegedett
Elizeus olyan betegséggel, a melybe bele is halt, és lement hozzá Joás, az
Izráel királya, és arczára borulván sírt és monda: Édes atyám, édes atyám!
Izráel szekerei és lovagjai!
15 És monda néki Elizeus:
Végy kézívet és nyilakat. És ő kézívet és nyilakat vett kezébe.
16 Akkor monda az Izráel
királyának: Fogd meg kezeddel a kézívet. És ő megfogván azt kezével, Elizeus is
rátette kezeit a király kezeire;
17 És monda: Nyisd ki az
ablakot napkelet felől. És mikor kinyitotta, monda Elizeus: Lőjj! És lőtt.
Akkor monda: Az Úrnak győzedelmes nyila ez, győzedelmes nyíl a Siriabeliek
ellen; mert megvered a Siriabelieket Afekben a megsemmisülésig.
18 Monda azután: Vedd fel
a nyilakat. És felvette. Ő pedig monda az Izráel királyának: Lőjj a földbe, és
bele lőtt a földbe háromszor; azután abbahagyta.
19 Akkor megharaguvék reá
az Isten embere, és monda: Ötször vagy hatszor kellett volna lőnöd, akkor
megverted volna a Siriabelieket a megsemmisülésig; de így már csak háromszor
vered meg a Siriabelieket.
n A 10-13
versekben találjuk Jóás uralkodásának rövid összefoglalóját. Azonban, nem úgy,
ahogy lenni szokott, a szent író visszatér a személyére, és két eseményt
feljegyez róla. Mintha azt mondaná: „nem érdemes reá sok szót pazarolni, de ha
már szó esett róla, hadd jegyezzek meg két dolgot, amiből tanulhatunk”.
v Mint
ahogyan mi is a végére hagyjuk a fagylaltot…
n Az, hogy
valaki hogyan válaszol Isten hívására, fontosabb, mint az egész biográfiája!
v Az első
megjegyzés az, hogy Jóás meglátogatta a beteg Elizeust és sírt halálos
betegsége miatt (14. v.). Vajon őszinte sírás volt ez? Nem tudhatjuk. Minden
esetre azt tudhatta, hogy Elizeus halálával eltűnik a védőpajzs, amit Elizeus
jelentett Izráel számra (lásd: 6:8-23).
n Látogatásakor
a próféta parancsot ad, hogy nyilazzon a földbe, a nyitott ablakon keresztül.
v Isten
adott neki egy nyitott csekket: 17. v. – „Az Úrnak győzedelmes nyila
ez, győzedelmes nyíl a Siriabeliek ellen; mert megvered a Siriabelieket Afekben
a megsemmisülésig.” De ő úgy döntött, hogy csak felét
váltja be magának az ígéretet… Nem buzdította őt fel az Isten ígérete eléggé.
Elszalasztotta a lehetőséget.
v Van,
amikor sírás is van, bűnvallás is van, de a teljes szabadulásig még kellene
valami…
III. Három gondoskodása Istennek –
20-25. v.
20 Azután meghalt
Elizeus, és eltemették. A moábita portyázó csapatok pedig az országba törtek a
következő esztendőben.
21 És történt, hogy egy
embert temettek, és mikor meglátták a csapatokat, gyorsan odatették azt az
embert az Elizeus sírjába; de a mint odajutott és hozzáért az Elizeus tetemeihez, megelevenedett és
lábaira állott.
22 Hazáel pedig, a Siria
királya nyomorgatá az Izráelt Joákház minden napjaiban.
23 De megkegyelmezett az
Úr nékik, és megkönyörült rajtok, és hozzájok tért az ő szövetségéért, amelyet kötött volt
Ábrahámmal, Izsákkal és Jákóbbal, és nem akarta őket elveszíteni, sem el nem
vetette őket az ő orczája elől mind ez ideig.
24 És meghalt Hazáel,
Siria királya, és az ő fia, Benhadád lett helyette a király.
25 És visszavevé Joás, a
Joákház fia Benhadádnak, a Hazáel fiának kezéből a városokat, amelyeket erővel elvett volt
Joákháznak, az ő atyjának kezéből. Háromszor veré meg őt Joás, és
visszaszerezte Izráel városait.
n Elizeus
holttestének csodája nem igazolja a mai relikviákban való tévhitet. Illés
távozása is csodálatos volt, Elizeus halála is különleges. Valószínű, hogy azt
jelzi, hogy az az erő, mely Elizeusban működött, az nem halt meg. Isten ugyanaz
maradt. Lásd: Ez 37.
v Az, hogy
egy névtelen idegen kapott ilyen csodálatos segítséget Elizeus holttestétől,
nem kell meglepjen minket: mindenki, aki segítséget kapott Elizeustól, névtelen
(kivéve a szíriai Naámánt).
v A 14-19.
v. a nemzeti szempontból kapott segítséget mutatja (a legnagyobb nemzeti
ellenség, Szíria fölött), a 20-21 pedig az egyéni szempontból kapott segítséget
jelzi (a legnagyobb egyéni ellenség, a halál fölött).
v Ez a
feltámadás jelezte a II. Jeroboám ideje alatti megújhodást (14:25), és jelezte
azt a napot, amikor a holtak feltámadnak egy olyan országra, ahol nem lesz
többé halál (Jel 21:4). Jézus halálakor is megnyíltak a sírok (Mt 27:51b-53).
v ApCsel
26:8 – „Micsoda? Hihetetlen dolognak tetszik néktek, hogy Isten halottakat támaszt
fel?”
n A 22-23.
v. Joákház idejéről szól: elmondja, hogy miért létezik még Izráel: „az Úr megkegyelmezett nekik.”mégpedig „a szövetségért”…
n Joás
visszavette a városokat Benhadádtól, amelyeket Hazáel elvett Joákháztól.
Háromszor verte meg Szíriát, mert Isten valóra váltotta a szavát. Isten nem
hazudik, mint néha a gyógyszeres dobozokon a címke…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése