Hogyan lehet újat kezdeni? - 2Kir 23:1-6. 21-25.
Hogyan
lehet újat kezdeni?
(2Kir 22:8-13) 23:1-6.
21-25
n Jósiás
8 évesen került a trónra. 31 évig uralkodott. 39 évesen elesett a Nékó fáraó
elleni harcban.
v
Ősei pogány útra tértek, elfordultak az Úrtól.
I. Isten Igéje szerint
n Ahhoz,
hogy újat lehessen kezdeni, meg kellett találni a Törvénykönyvet, az akkori
Bibliát.
v
A király megszaggatta ruháját. Megkérdezte az Urat.
v
Meglágyult a szíve. Megalázta magát és sírt – 19. v.
n Fontos
olvasni, hallgatni, ismerni az Igét.
v
Ez a „használati utasítás”, ami nélkül életünk elromlik.
n A
király és a nép elkötelezte magát az Ige megtartására. „Kötést tett az Úr
előtt”. A nép ráállt a kötésre.
v Kérdés lehet sokaknak, teológiai körökben, hogy a megtérés isteni, vagy
emberi cselekedet-e? A Biblia azt mondja, hogy mindkettő. Néha isteni, néha emberi. Kijelentjük a
Szentírás alapján, hogy minden az isteni kegyelemtől függ. Isten előtt nincsen
dicsekvés. Ám az Ige azt is mondja, hogy Isten parancsolja mindenkinek,
mindenütt, hogy térjenek meg! Márpedig a parancs teljesítése teljes egészében
az ember akaratán múlik. Mindkét állítás egyezik. A megtérés teljesen Isten
műve s teljesen az ember műve! Isten munkálja bennünk mind az akarást, mind a
véghezvitelt. De parancsolja, hogy „félelemmel és rettegéssel vigyétek véghez a
ti üdvösségeteket.” – Fil 2:12-13.
v Próbáljuk meg ezt illusztrálni.
v Képzeljük el, hogy a bűnös ember ahhoz a gyermekhez hasonlít, aki a
szakadék felé fut, a vesztébe rohan, de apja megmenti.
v Azok, akik azt mondják, hogy a
megtérés csak az ember műve, (mint Pelagius és társai), azok úgy vélik, hogy a
gyermek, amikor meglátja a szakadékot, magától vissza fog térni. Így megmentését
a saját belátásának és szabad elhatározásának köszönheti.
v Azok, akik a megtérést teljesen isteni műnek tartják, (mint Augustinus és
társai), úgy vélik, hogy az apa követi a gyermeket anélkül, hogy ez észrevenné
vagy foglalkozna vele. A megfelelő pillanatban viszont hátulról megragadja, és
elviszi a szakadéktól az apai házba, még akkor is, ha a gyermek ellenkezne.
v Azok, akik a megtérést részben isteni, részben emberi műnek tartják
(szemi-pelagianusok), úgy vélik, hogy a gyermeket részben az apa hívó szava
tartotta vissza a szakadéktól, részben pedig a gyermeknek apjához való
ragaszkodása, közeledése.
v Ám a megtérés, ahogyan azt a Szentírás képviseli, teljesen az Isten- és
teljesen az ember műve. Így a képet úgy írhatjuk le, hogy mialatt a gyermek a
szakadék felé halad, anélkül, hogy sejtené, milyen veszély fenyegeti ott,
felhangzik az apa hívó szava: „Gyere fiam, adok valamit!” Ez a hívó szó a
gyermeket visszatérésre bírja, irányt változtat, megtér, és az apa karjaiba
fut.
v Nos, a gyermek nem jött rá magától arra a gondolatra, hogy visszatérjen.
Visszatérése nem az ö érdeme. Az apa hívó szava, ígérete, jósága volt a
gyermek megmentője.
v De az apa a gyermek tudatosan hallgatott a hívó szóra. Nem kényszerítette
senki. Ha nem akart volna visszafordulni, nem hitt volna apja ígéretének, úgy
nem lehetett volna megmenteni. A hite mentette meg.
v A megtérés cselekedete nem valami mágikus erőnek eredménye. Isten Igéjének
hirdetése során hit születik, és ez a hit cselekedetre készteti, amely a
megmentését eredményezi. Mindezt tehát, Isten az Ő Igéje által végzi.
II. Eltüntetve a régit (4-15. v.)
n Rengeteg
sokminden felgfyűlt az évszázadok alatt, amit el kellett tüntetni.
v
„Ti többé ne!...”
– Ef 4:17. 1Pt 4:2-5.
n Júda királyai hordták be ezeket a bálványokat:
Manasse, Akház, Salamon, Jeroboám…
v
„A régiek elmúltak…” – 2Kor 5:17.
v
Megváltozik a ruházatod, a szokásod, a beszéded. Lezárod
a régit. A tékozló fiú nem a régi ruhájára öltözte fel az újat.
v
Fel kell égetni a hidakat, amelyek vissza vezetnének.
„Nincs visszaút!”
v
Az őszi levelek lehullnak. De néha marad egy-két száraz
levél a fán, ami kibírja a hideget, fagyot, szelet, havat… De ha jön a tavasz,
az új rügyek ha megjelennek, azok ledobják magukról. A régiek elmúlnak.
III. Visszatérve az eredetihez
n A
húsvét ünnepet aszerint ünnepelték meg, ahogy meg van írva az Isten Igéjében.
Nem volt elég pár száz évvel visszatérni. Az eredetihez kellett visszatérni!
v
Isten eredeti tervéhez: „lesztek nékem papok birodalma és
szent nép” – 2Móz 19:6.
v
eredeti istentisztelethez – nem Béthel. Nem Baál.
v
az eredeti közösséghez Istennel Isten eredeti tervéhez.
„De kezdettől fogva nem így volt” – mondta Jézus. Mt 19:8. Még Mózesig sem volt
elég visszatérni! Manapság pedig nem elég a reformációig visszatérni. Pünkösdig
kell!
v
Olyan ez, mint amikor a gyermek tanulja a betűket írni,
és a sor végére már nem hasonlít ahhoz, amit a tanító írt a sor elején. Vissza
kell térni az eredteihez!
III. Gyakorlatba ültetni az elméletet
n Nem
elég mindezeket tudni. Nem elég az elhatározás, a felbuzdulás, a múló
szalmaláng.
v Lásd: Orpa viszafordulását. Démás elfordulását. Lót feleségét.
n Nem
elég az Ige olvasása, hallgatása, ismerete. Cselekedni kell.
v
Miként Nehémiás cselekedett – Neh 2:17.
v
A szerecsen komornyik megállította a szekeret. ApCsel
8:37-38.
2 megjegyzés:
Fel kell égetni a hidakat, amelyek vissza vezetnének. „Nincs visszaút!”
Picit erosnek tartom a fenti megfogalmazast, hiszen ez erossen szituacio fuggo, hogy van-e vagy nincs visszaút.
Gondolom, hogy értem, mire utalsz.
De ha abból a szemontból vizsgálod, hogy egy régi, óemberi, kárhozatra ítélt testi életből Isten egy újjászületett, lelki, örök életre hívott, akkor nem szituáció függő, hogy van-e visszaút, hanem élet-halál kérdése. Itt erről van szó.
"Szívemben eldőlt, követem Jézust. Nincs visszaút!"
Megjegyzés küldése