A szaggatás és a megvarrás ideje - Préd 3:7a
A szaggatás és a
megvarrás ideje
Préd 3:7a
„Ideje van a szaggatásnak és ideje a megvarrásnak.”
n Ezt a
mi korszakunkat valószínű, hogy a kommunikáció korának fogják nevezni a
történelemben. A mai technológia lehetővé teszi, hogy a szót sokféleképpen
terjeszthetjük. Ennek egyik legerőteljesebb módja bizonyára a televízió és az
Internet, vagyis a vizuális kommunikáció eszközei. A Biblia is egy képes könyv:
Isten számtalanszor használ képes beszédet. Ilyenek a példázatok is: képeket
közölnek. Itt, a Prédikátor könyvében is képeket tár elénk az Ige: „ideje van a
szaggatásnak és ideje a megvarrásnak.”
n A
szaggatás és a megvarrás egy ruhának az elszakítására, és annak megjavítására
utal. A bibliai időkben a ruha megszaggatásának és megvarrásának mély értelme
volt. Ha Isten cselekedte, akkor a szaggatás ítéletet jelentett, a megvarrás
pedig megmenekülést.
n Ha
ember cselekedte, akkor a szaggatás gyászt, büntetést vagy megtérést jelentett.
De nem ugyanazon üzenetről van szó, amit a sírás és nevetés, jajgatás és
szökdelés jelent.
I. A szaggatás ideje
n A
héber nyelvben hét szó is van a szaggatásra. Az itt szereplő szó több mint
60-szor fordul elő az Ószövetségben.
n Ezekből
kitűnik, hogy van egy szaggatás, amit Isten cselekszik. Ez kétféle lehet: ítéletként,
vagy kegyelmi cselekedetként.
n Isten
ítéletes szaggatásáról talán
a legismertebb eset a Saul esete – 1Sám 15:22-28. Sault Isten és a nép tette
királlyá, de elbukott a próbán. Félt a néptől és engedetlen lett Isten
parancsának. Pedig, „az engedelmesség
több az áldozatnál…” (1Sám 15:22) „Mivel
te megvetetted az Úrnak beszédét, ő is megvetett téged, hogy ne légy király.”
(23. v.) „27 És mikor megfordult Sámuel, hogy elmenjen, megragadta felső
ruhájának szárnyát, és leszakadt. 28 Akkor monda néki Sámuel: Elszakította
tőled az Úr a mai napon Izráelnek királyságát, és adta azt felebarátodnak, aki
jobb náladnál.” (1Sám 15:27-28) Ilyen az isteni ítéletes szaggatás.
n Isten
kegyelmi szaggatását az
Újszövetségben találjuk. „És íme, a
templom kárpitja fölétől aljáig ketté hasadt; és a föld megindult, és a
kősziklák megrepedeztek.” (Mt 27:51) Még ha különbözik is a nyelvezet, az
elszakítás gondolata ugyanaz: kettészakította a templom kárpitját, és
megszaggatta a kősziklákat! – akkor, amikor Jézus elkiáltotta, hogy „Elvégeztetett!”
v Zsid
10:19-20 – „19 Mivelhogy azért
atyámfiai bizodalmunk van a szentélybe való bemenetelre a Jézus vére által, 20
Azon az úton, a melyet ő szentelt nekünk új és élő út gyanánt, a kárpit, azaz
az ő teste által.”
v Jn
14:6 – „6 Monda néki Jézus: Én
vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha én
általam.”
v A
sziklák megszaggatása Jézus feltámadásáról szólt. 1Tim 2:5 – „5 Mert egy az Isten, egy a közbenjáró
is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus.”
v 1Ki
19:11 – „És monda: Jöjj ki és állj meg
ezen a hegyen, az Úr előtt. És íme, ott az Úr volt elmenendő. És az Úr előtt
ment nagy erős szél, amely a hegyeket megszaggatta és meghasogatta a kősziklákat
az Úr előtt; de az Úr nem volt abban a szélben…”
n Amikor
a megváltás órája ütött, Isten megszaggatta a kősziklákat. Ideje van a
szaggatásnak.
n Aztán
van szaggatás, amit az ember cselekszik. Három
alkalmat azonosíthatunk az emberi szaggatásra.
n Először is, a ruha megszaggatása a
gyász jele volt.
v Amikor Ruben visszatért
testvérihez és Józsefet nem találta a kútban, ahová dobták, megszaggatta
ruháit: „29 És visszatért
Rúben a kúthoz, és íme, József nem volt a kútban, és megszaggatta ruháit.”
– 1Móz 37:29.
v Jákób hasonlóképpen cselekedett,
amikor meghallotta a hírt Józsefről: „34 És megszaggatta Jákób ruháit, és zsákba öltözött és
gyászolta az ő fiát sokáig.” – 1Móz 37:34.
v Dávid is így gyászolta Sault és
Jonathánt: „11 Akkor
megragadá Dávid a maga ruháit és megszaggatta, úgyszintén a többi emberek is, a
kik ővele valának.12 És nagy zokogással sírtak, és böjtöltek mind
estig, Saulon és Jonathánon, az ő fián, és az Úrnak népén és Izráelnek házán,
mivelhogy fegyver által hullottak el” – 2Sám 1:11-12
v A
gyászolás szokásai megváltozta kultúránként, de a gyász miatt megszaggatott
szívet mindnyájan ismerjük.
n Másodszor,
van a büntetés miatti
megszaggatás.
v Jóbnál
láthatjuk ezt: Jób 1:20 – „20 Akkor felkelt Jób, megszaggatta köntösét,
megberetválta a fejét, és a földre esett és leborult (imádkozott).”
v Jób
tudta, hogy „Mert akit szeret az Úr,
megdorgálja, megostoroz pedig mindent, akit fiává fogad.” – Zsid 12:6.
n Harmadszor,
van bűnbánat miatti
megszaggatás.
v
Jóel 2:12-13
– „12 De még most is így szól
az ùr: Térjetek meg hozzám teljes szívetek szerint; böjtöléssel is, sírással
is, kesergéssel is. 13 És szíveteket szaggassátok meg, ne
ruháitokat, úgy térjetek meg az Úrhoz, a ti Istenetekhez; mert könyörülő és
irgalmas ő; késedelmes a haragra és nagy kegyelmű, és bánkódik a gonosz miatt.”
v
Ezt a fajta
szaggatást Isten parancsolja, minden embernek, minden időben. Bármi, ami
kevesebb, mint a megtérés, nem elfogadható Isten szemében. E nélkül nincs
megváltás. E nélkül nincs bocsánat, megigazulás. „Nálad van a bocsánat, hogy féljenek Téged.” – Zsolt 130:4.
v
Zsolt 51:17
– „17 (51:19) Isten előtt
kedves áldozatok: a töredelmes lélek; a töredelmes és bűnbánó szívet ó, Isten
nem veted te meg!”
n
Megvan az
ideje a szaggatásnak! Bárcsak megértenénk ennek úgy az isteni oldalát, mint az emberi
oldalát. Az ítélet vagy kegyelem aszerint adatik, hogy készek vagyunk-e a
szívűnket megszaggatni, hinni és engedelmeskedni.
II. A megvarrás ideje
n Érdekes
módon, egy kivételével, a Szentírásban a megvarrással csak az Éden kertjében
találkozunk. Láthatjuk úgy az emberi, mint az isteni megnyilvánulását a
varrásnak.
n Az emberi megvarrás egy
hiábavaló próbálkozás: 1Móz 3:7 – „7
És megnyilatkoztak mindkettőjük szemei s észrevették, hogy mezítelenek;
fügefalevelet aggattak azért össze, és körülkötőket csináltak maguknak.”
Ezzel próbálták kijavítani, saját erőből, bűnük következményét.
v Mert
ez bűnösségük következménye
volt. Próbálták elrejteni mezítelenségüket és félelmüket. „Miképpen egy ember
által jött be a világba a bűn és a halál, és a halál minden emberre elhatott,
mivel mindenek vétkeztek. (Róm 5:12)
v A
bűntudattal együtt járt a mezítelenség:
megijedt, mert mezítelen volt, és elrejtőzött (1Móz 3:10). Attól kezdve minden
ember mezítelen Isten színe előtt, amíg Ő fel nem öltöztet Jézus Krisztus
igazságába. A magunk ruhája nem megfelelő és hiábavaló.
v A
bűnösségük és mezítelenségük mellett ott volt a félelmük is. 1Móz 3:10 – „10
És monda: Szavadat hallottam a kertben, és megfélemlém, mivelhogy mezítelen
vagyok, és elrejteztem.” A félelem addig nem volt ismeretes. Azóta pedig
egy rettenetes dolog!
v Ez
velünk is így van. Senki sem lehet boldog Isten jelenlétében néhány
fügefalevéllel… Mégis, sokan vannak, akik ezek varrásával vannak elfoglalva!
Pedig ezzel nem lehet Isten elé állni. Olyan ez, mint a példázatbeli barát,
akinek nem volt menyegzői ruhája – Mt 22:11-13.
n Úgyhogy,
vigasztaló tudomást szerezni arról a
megvarrásról, amely Isten munkája: 1Móz 3:21 – „21 És csinált az Úr Isten
Ádámnak és az ő feleségének bőrruhákat, és felöltöztette őket.”
v Itt is
varrásról van szó. Csak ezúttal Isten varrja a ruhákat! Kevés ige van a
Szentírásban, amely ilyen világosan mutatja be a megigazulásunkat: Isten az,
aki a ruhákat biztosítja nekik. Ezt nem Ádám találta ki. Ezt Isten adta.
v Kálvin
úgy vélte, hogy Isten odatette Ádámot, hogy megölje az állatot, és előkészítse
a bőrt, hogy Isten ruhát készítsen abból nekik. De ez nincs benne a Bibliában.
Az viszont benne van, hogy a bőrruhát Isten készítette számukra! A
felöltöztetés helyettesítő áldozatot, váltságot követelt. Krisztus
váltságáldozatára való utalás ez.
v Valamelyik
állatnak életébe került az a ruha. „Vérontás
nélkül nincs bűnbocsánat.” – Zsid 8:22. Az Isten által biztosított ruhában
Ádám nem volt többé mezítelen, és nem volt oka a félelemre sem.
v Ennek
a ruhának célja volt: Isten „felöltöztette” őket. (1Móz 3:21) Csak Isten
igazságába felöltözve lehet közeledni Istenhez. „és fehér ruhákat, hogy
öltözeted legyen, és ne láttassék ki a te mezítelenségednek rútsága.” (Jel 3:18)
v A
kitakarás, levetkezés a romlottság jele. Amikor valaki a mezítelenségét mutatja
be, akkor az ördög kívánságát teljesíti. Az ördög levetkőztet, mint Skéva fiait
(ApCsel 19:6).
n Ideje
van a szaggatásnak és ideje a megvarrásnak. Isten kettészakította a templom
kárpitját, utat készítve a Szentek Szentjébe. Megszaggatta a kősziklákat és
felnyitotta Jézus sírját, felmagasztalva Őt a feltámadásban. Most arra szólít
fel, hogy mi is szaggassuk meg a szívünket, megtérve és elfogadva Krisztus.
n Ideje
van a megvarrásnak is, de a fügefalevél-körülkötők nem tesznek ennek eleget: az
igazság ruháira van szükségünk, amit Jézus Krisztus áldozata árán szerzett
számunkra Isten.
v „10 Örvendezvén
örvendezek az Úrban, örüljön lelkem az én Istenemben; mert az üdvnek ruháival
öltöztetett fel engem, az igazság palástjával vett engemet körül, mint
vőlegény, aki pap módon ékíti fel magát, és mint menyasszony, aki felrakja
ékességeit.”
(Ézs 61:10)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése