A hamis sáfár - Lk 16:1-13
A hamis sáfár
Lk 16:1-13
n Ez
a példázat gondolom, hogy sok gondolatot ébreszt a hallgatókban, nemcsak ennek
értelmezése miatt, hanem adva lévén a saját helyzetem is.
n A
kérdések között ott van, hogy vajon a sáfár hamis volt mindig, vagy csak az
adósságok csökkentése váltotta ki a menesztését? Mikor cselekedett hűtlenül, ha
hűtlen sáfárnak van nevezve?
n Vajon
Jézus egyetért-e az ilyen magaviselettel? Jónak látja-e az etikátlan eljárást a
vállalkozásokban?
v
Az értelmezések
előfeltételezésekre, előítéletekre alapoznak, de ezeknek megvannak a
hiányosságaik.
I. A példázat értelmezése
n A
példázat egyik értelmezése a zsidó
törvénykezés fényében történik.
v
Ha valaki kölcsönt ad, akkor ne kérjen kamatot. – 2Móz
22:25 – „25 Ha pénzt adsz kölcsön az én
népemnek, a szegénynek, aki veled van: ne légy hozzá olyan, mint a hitelező; ne
vessetek reá uzsorát.” (- és 3Móz 25:36. 5Móz 15:8. 23:19). Aki mindennek
ellenére mégis kamatot szedett az adósától, az tolvajnak számított!
n Az
ember romlott természete az idők során azt eredményezte, hogy elferdítette az Isten
törvényét. A farizeusok elferdítették a templomi
ajándékkal kapcsolatosan, a szombattal,
teherhordással, munkával kapcsolatosan, stb. A vállalkozók pedig a fizetéssel és kamattal kapcsolatban.
v
A gazdagok egy menedzsert,
egy sáfárt bíztak meg a vagyonuk kezelésével. A sáfár teljes felelősséggel
tartozott urának. Az ura elvárta, hogy vagyonát jól kezelje, vagyis, kérjen
kamatot – akkor kezelte jól a vagyont, és nem tékozolta el!... Ám ha kamatot
kért, akkor nem az urát vádolták meg, adták törvényszékre, hanem a sáfárt! Neki
kellett felelni a törvénytelenségért.
v
A gazdának mindig előnyére vált egy kamatos kölcsön, mert
őt nem vonták felelősségre, mivel nem ő kezelte a vagyont… A sáfár kellett
feleljen a tranzakcióért, és viselje a büntetést.
n A
sáfárnak azonban többféle védekező lehetősége volt. Ezeket az írástudók is
jónak látták, és elfogadták, mint szükséges rosszat.
v
Például, ha a kölcsönről szóló irat tartalmazta a
kamatot, akkor törvényszékre lehetett adni az illetőt.
v
Vagyis, ha így írták: „Fizetni fogok Rubennek 10 kórus búzát
Niszán hónap elsejéig. De ha nem fizetem ki, akkor 4 kórus búzával többet
fizetek évenként.” Ilyen megegyezés nem volt elfogadható.
v
De elfogadható volt, ha egyszerűen azt írták, hogy
„Tartozom Rubennek 14 kórus búzával.” -
Vagyis, ha nem részletezték, hogy mennyit kért kölcsön, és mennyi a kamat,
hanem egyszerűen beírták, hogy mennyi a tartozás. Pedig, az igazság az volt,
hogy a kölcsönkért búza csak 10 kórus volt, és a 4 kórus már a kamatot
jelentette! A tartozási iratban mégis 14 kórus búzát rögzítettek.
n Például,
I. Heródes Aghrippa majdnem csődbe jutott Kr.u. 33-34 táján, és kénytelen volt
kölcsönt felvenni. Megbízta a Marsyas nevű sáfárját, hogy kérjen kölcsönt. Aki
a kölcsönt adta, arra kényszerítette, hogy írjon egy kötelezvényt, hogy
tartozik 20.000 Attikai Drachmával, holott az csak 17500 drachmát adott
kölcsön! A kamatot egyszerűen hozzáadták az alapösszeghez, nem részletezve,
hogy mennyi a kölcsönkért összeg és mennyi a kamat… A tartozást egyben írták
le, még akkor is, ha a kölcsönkért pénz jóval kevesebb volt.
v
A búza kamatja 20%
volt, plusz 5% garanciával. Az olaj kamatja viszont 80% volt, 20% kamattal,
mivel az olajtermés nagyon változó lehetett, ugyanúgy az olaj minősége is.
Úgyhogy, az olaj kölcsönzése sokkal nagyobb kockázattal járt: nem olyan
minőségű olajt kapott vissza, vagy az olaj ára megváltozott egyik évről a
másikra.
v
A sáfár kezelte az ő urának vagyonát, megegyezett a
kölcsönadásban és annak részleteiben, és egy személyben felelt a
megegyezésekért.
n Ha
a menedzser inkompetensnek vagy
hűtlennek bizonyult, akkor a gazda elszámoltatta és leváltotta.
v
Egy ilyen esetről
beszél az Úr Jézus, ami valóban megtörténhetett. A sáfárt bevádolták, hogy
eltékozolja a gazda vagyonát. Ezért, behívták elszámolásra, és kilátásba
helyezték elbocsátását.
v 1-2- v. „1 Monda pedig az ő tanítványainak
is: Volt egy gazdag ember, kinek volt egy sáfára; és az bevádoltatott nála,
hogy javait eltékozolja. 2 Hívatta azért azt, és monda néki: Mit
hallok felőled? Adj számot a te sáfárságodról; mert nem lehetsz tovább sáfár.”
v
Vajon csakugyan inkompetens volt? Csakugyan eltékozolta
az ő urának vagyonát? Nem tudjuk. A vádat megfogalmazták ellene.
n Addig
úgy kezelték, mint családtagot. Ott lakott. Onnan élt. Most egyszeriből az
utcára kerülhet, és semmi nélkül maradhat…
v
Gondolkozott: mit tehetne? Kapálni nem tud (talán túl
gyenge volt hozzá), koldulni – szó sem lehet róla! Még rágondolni is rossz! De
akkor mit tehet?
n Egy
ötlete támadt. Sorra hívatta az adósokat és újra íratta az adósleveleket. Két példa van említve.
v
Az egyik 100 bátus/mérce
olajjal tartozott. Ez 3946 liter! Jelentős mennyiség. Egy olajfa megközelítőleg
120 kg olajbogyót terem, amiből 25 liter olajt lehet sajtolni. Vagyis, 150
fából álló gyümölcsösre lenne szükség, hogy ezt a mennyiségű olajt megadhassa!
– A sáfár arra kérte, hogy vegye az írást, és írjon csak 50 bátus olajt.
v
A másik száz kórus búzával tartozott, amit a sáfár
lecsökkentett 80-ra. A száz kórus búza 2500 liter, aminek a kitermesztéséhez
kellene 40 hektár föld! Az adós örömmel módosította az iratokat, saját kezével
leírta, hogy mennyivel tartozik, lényegében. A többi úgyis a kamat volt!
n Innen
értjük meg, hogy a gazda hogyan
dicsérhette meg a hamis sáfárt: úgy, hogy a maga helyén bölcsen, vagy
ravaszul cselekedett. Ura lévén a helyzetnek – a maga javára fordította azt.
v
Megdicsérték, mert
egyrészt megnyerte az adósok jóindulatát – akik befogadták őt, miután a gazdája
kidobta. Másrészt, a gazdáját is vallásos fényben tűntette fel, mint aki nem
kér kamatot, ha kölcsönt ad… A gazda nem mehetett az adósokhoz, többet
követelve, mert akkor úgy tűnt volna, hogy kamatot kér a kölcsönre.
n Az
az értelmezés, miszerint a sáfár csakugyan hűtlenül bánt a gazda vagyonával,
eltékozolva azt, nem ad magyarázatot arra, hogy miképpen dicsérhetett meg a gazda
egy ilyen hűtlen sáfárt?
v
Az is kérdéses, hogy ha hűtlen volt, mit jelenthet az,
hogy „eszesen cselekedett”? Csak a világ fiai nevezik a hűtlenséget
eszességnek. Hűtlen volt, ami a korábbi cselekedeteit illeti, amikor
eltékozolta a gazda vagyonát. Ugyanúgy, a hamis bíró korábbi magaviseletéért
kapta ezt a jelzőt, még akkor is, ha annak az özvegynek végül igazságot
szolgáltatott.
v
A hamis sáfár is végül dicséretben részesült, és
barátokat szerzett ura vagyonának eszesen való kezeléséből.
II. A példázat alkalmazása
n Említettem,
hogy feltételezésekre szorulunk, mivel sok részlet nincs közölve, amire
kíváncsiak lennénk. Csak feltételezzük, hogy miről is lehet szó.
n Vagy
azonban egy pár dolog, ami nem szorul feltételezésre:
v
(1) A sáfár kezelte ura vagyonát. Pénzzel, kölcsönnel
dolgozott.
v
(2) Eljött elbocsátásának ideje, és a szegénységgel
kellett szembenéznie.
v
(3) Harmadszor, eszesen cselekedett, mert gondolt a
jövőjére és barátokat szerzett magának.
n A
8-9. v. tartalmazza a példázat alkalmazását:
v
8 És dicsérte az úr a hamis
sáfárt, hogy eszesen cselekedett; mert e világnak fiai eszesebbek a
világosságnak fiainál a maguk nemében. 9 Én is mondom néktek,
szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonból, hogy, mikor meghaltok,
befogadjanak benneteket az örök hajlékokba.
v
Az „én is mondom néktek” kifejezés a példázathoz
tartozik, mint egy abból levont következtetés. (vö. Lk 18:14).
n Az
Úr Jézus nem ért egyet az etikátlan eljárással a vállalkozásokban, hanem egy másféle
leckét kíván továbbítani. Foglaljuk össze a tanulságokat!
n (1) Nem ragaszkodjunk a földi
vagyonhoz! Legyünk nagylelkű adakozók!
v
A sáfár sem ragaszkodott a vagyonhoz. Nagylelkűen
osztogatta az adósoknak azt, ami nem is volt az övé, de lényegében még a
gazdájáé sem volt!… Legyünk mi is nagylelkűek! Úgyis abból vagyunk nagylelkűek,
ami az Úré, nem a miénk. Mid van ugyanis, amit nem kaptál volna? – 1Kor 4:7.
v 1Krón
29:14 – „14 Mert micsoda vagyok én, és
micsoda az én népem, hogy erőnk lehetne a szabad akarat szerint való ajándék
adására, amint tettük? Mert tőled van minden, és amiket a te kezedből vettünk,
azokat adtuk most néked.”
n (2) Gondolj a jövődre! Fektesd be a
földi vagyonodat mennyei kincsbe!
v A pénz a múlthoz fog tartozni. A lélek
visszatér Ahhoz, aki adta volt azt. Préd 12:7. Ne kösd a szívedet a földiekhez,
hanem gyűjts kincseket a mennyben. Mindkét világot nem nyerheted
meg. Nem szolgálhatsz Istennek is és a Mammonnak is… „Aki a világ barátja akar
lenni, az Isten ellenségévé lesz” – Jak 4:4.
v Mt
6:19-20 – „19 Ne gyűjtsetek magatoknak
kincseket a földön, hol a rozsda és a moly megemészti, és ahol a tolvajok
kiássák és ellopják; 20 Hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket
mennyben, ahol sem a rozsda, sem a moly meg nem emészti, és ahol a tolvajok ki
nem ássák, sem el nem lopják.”
n (3) legyünk bölcsebbek a világ fiainál,
de legalább annyira eszesek, mint ők!
v
Ők rendkívüli
eszességet bizonyítanak a földi dolgokban. Tanuljunk tőlük!
v
Még az ördögtől is lehet tanulni: mit nem kell tenni, és
legyünk legalább annyira kitartók, mint ő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése