Szenteltessék meg a Te neved! - Mt 6:9b
„Szenteltessék
meg a Te neved!”
Mt
6:9b
Az Úrtól tanult
imádság bevezető mondatából megérthettük azt, hogy Jézus Krisztus
felhatalmazott bennünket arra, hogy Atyánknak szólítsuk Istent. A három nagy
dolog, amit a bevezetés tartalmazott az volt, hogy Isten Atya, mégpedig a mi
Atyánk, Aki egészen más, mint mi vagyunk, mivel Ő a mennyekben van. Ezek után
megérkeztünk az első kéréshez, melynél most időzni fogunk: „Szenteltessék meg a
Te neved!”
Az Úrtól tanult
imádság Istennel kezdődik és Vele végződik. Közte két csoportba sorolhatjuk a
kéréseket: a Te-kérések és a Mi-kérések csoportjába. A Te-kérésekben Isten
neve, országa és akarata a lényeg, melyek azzal zárulnak, hogy „mint a
mennyben, úgy a földön is.” E záró mondat vonatkoztatható mindhárom kérésre.
Vagyis: szenteltessék meg a Te neved, mint a mennyben, úgy a földön is! Jöjjön
el a Te országod, mint a mennyben, úgy a földön is! Legyen meg a Te akaratod,
mint a mennyben, úgy a földön is!
Az első három kérés
után következik a mi kenyerünk, a mi bűneink, a mi kísértéseink és a mi
rabságunk, melyek Isten iránti dicsőítéssel és magasztalással zárulnak. A
legfontosabb kérések azonban az elején vannak, melyek között a legelső Isten
nevének megszentelését kéri. Látnunk kell,
Isten nevét, aminek meg kell szenteltetnie, másodszor, tudnunk
kell mit jelent megszentelni azt, és
harmadszor, hogy e megszenteltetés hogyan
történik.
I. Kezdjük tehát Isten nevével, aminek meg kell
szenteltetnie.
Valahol már
említettem, hogy az Ószövetségben a név magát a személyt jelentette, és sok
esetben tükrözte is annak a személynek jellemét. Amikor tehát Isten nevének
megszenteléséről szólunk, akkor tudnunk kell, hogy ez Isten személyének
megszentelését jelenti.
Mózes megkérdezte az
Urat, mi az Ő neve, hogy elmondhassa az izraelitáknak ki küldte őt hozzájuk. Az
a név, amit akkor Isten Mózesnek mondott, az Ő természetére utalt. Az Úr neve,
a Jahve, a lenni igéből származik. Isten Az, Aki Van, Aki ott van. Ő a Vagyok,
az állandó létező, az örök jelenlévő, Aki cselekszik, Aki Úr. Ennek az Úrnak
kell megszenteltetnie általunk. Mózesnek később így szólt: ”Eredj mond meg
Izrael fiainak, hogy én vagyok az Úr, - vagyis Jahve. Ábrahámnak, Izsáknak és
Jákóbnak úgy jelentem meg, mint a Mindenható Isten - vagyis Él Sáddáj - de az
én Úr - vagyis Jahve nevemen - nem voltam előttük ismeretes.” (2Móz 6,2-3).
Mintha azt mondta volna: kijelentem nektek magam, és így valamivel többet
tudhattok meg rólam, mint amennyit Ábrahám, Izsák vagy Jákob megtudhatott. Én
vagyok a Vagyok.
János evangéliuma
17. részében Jézus így imádkozik: „Én dicsőítettelek téged e földön, elvégeztem
a munkát, amelyet reám bíztál, hogy végezzem azt... Megjelentettem a Te nevedet
az embereknek, akiket e világból nékem adtál...” Amikor Jézus arról beszél, hogy
megjelentette Isten nevét az embereknek, ezzel azt mondta, hogy kijelentette
nekünk magát Istent, az Atyát, mivel Isten neve Isten személyét jelenti, Neki
kell megszenteltetnie általunk.
Volt, amikor a
tanítványainak azt mondta az Úr, hogy bármit kérnek az Ő nevében, megadja azt
az Ő mennyei Atyja. (Jn 14,13) Miért? Azért, mert Jézus nevében kérni valamit
azt jelenti, mintha maga Jézus kérné azt az Atyától. Ha egy kisgyermekkel
üzenetet küldenél valakinek, melyben a nevedben kérnél valamit, akkor valójában
nem az a fontos, hogy az üzenetet ki adja át, hanem az, hogy kinek a nevében
van a kérés! Mert a neved mögött ott áll a személyed, tekintélyed, hatalmad, te
magad, aki a kérést küldöd. Így jelenti Isten neve Őt magát, amikor az ároni
áldásban azt mondja, hogy tegyék az Ő nevét Izrael fiaira, hogy megáldhassa
őket. (4Móz 6,27)
Nos, ennek fényében
kell értenünk ez első kérést is az Úrtól tanult imádságból: Szenteltessék meg a
Te neved - vagyis szenteltessék meg maga Isten, az Ő személye. Dicsőíteni Isten
nevét azt jelenti, dicsőíteni magát Istent. Ez nagy dolog. Az Úrtól tanult
imádság első kérésében Isten mélységesen nagy, alapvetően fontos üdvtervéről
van szó. Isten olyan népet kívánt készíteni magának, melyben Isten neve
megszenteltetik, amely mértékletesen, igazán és szentül él a jelenvaló világon.
(Tit 2,12)
II. Lássuk továbbá, mit jelent megszentelni Isten nevét.
Ehhez fel kell
tárnunk először azokat a dolgokat, ahogyan szentségtelenné teszik Isten nevét.
Vannak akik megszentségtelenítik Isten nevét, aztán vannak, akik semmit sem
tesznek, sem nem gyalázzák őt, de sem nem szentelik meg Őt. És vannak, akik
komolyan gondolják az Úrtól tanult imádság első kérését, és megszentelik Isten
nevét.
Isten nevének
megszentségtelenítése között mindenekelőtt a szóhasználatunkat kell említenünk.
Sokszor Isten nevének kiejtésével szentségtelenítjük és gyalázzuk azt. Ugyanis
manapság nagyon hamar kiejtik, könnyelműen ajkukra veszik Isten nevét.
Szeretném, ha mindannyian, akik az Úrtól tanult imádságot imádkozzuk,
leszoknánk erről. Ne mondjuk úton-útfélen azt, hogy „jaj Istenem!”
Csodálkozásunkat se fejezzük ki Isten nevének említésével. Az ilyen
kifejezéseknek semmi helyük nincs. Ezzel megszentségtelenítjük Isten nevét,
éppen úgy, mintha átok vagy szitok mondásakor használnánk azt. Az is Isten nevének
gyalázata, ha jelzőként, minősítésként használják azt. Sajnos, olyanok is
vannak, akik mágiában, jóslásban, egyéb okkult dolgokban használják
szentségtelenül Isten nevét. Ti közöttetek ilyen ne legyen - mondja az igéje.
(5Móz 13,5) Legtöbbször azonban azzal tesszük közönségessé, szentségtelenné
Isten nevét, hogy nem törődünk vele, nem vesszük figyelembe, nem tiszteljük
kellőképpen. Ezt teszik legtöbben. Ők azok, akik tisztességes életet
élnek, nyelvükre is vigyáznak, szépen
beszélnek, nem káromkodnak, nem gyalázzák Őt, - de nem is szentelik meg Isten
nevét, egyáltalán nem törődnek vele. Az ilyenek a Miatyánkot első kérésénél el
fognak akadni, melyben épp azt kérjük, hogy „szenteltessék meg a Te neved”.
Régtől fogva az volt
Isten terve az emberrel, hogy szent legyen, melyben az Ő neve megszenteltetik.
A szentség, mint fogalom, jelen volt a pogány népeknél is. Azt jelentette, hogy
más, különböző. Például, a nap, mivel különbözik a többi égitestektől, sokak
számára szent volt. Hasonlóképpen, egy folyó vagy hegy, jelenség vagy tárgy,
mivel különbözött a többiektől, szentnek tekintették. A szentség erkölcsi
jelentését a Biblia vezette be. Már az Ószövetségben, a szentség nemcsak
különbözőséget, nemcsak másságot jelentett, hanem erkölcsi tisztaságot is, tökéletességet,
bűnnélküliséget. Ez az, amire az Úrtól tanult imádság első kérése utal:
megszentelni Isten nevét úgy lehet, ha szakítunk a bűnnel, és lelki, erkölcsi
tisztaságban szolgálunk az Úrnak. „Szenteltessék meg a Te neved” - vagyis
beszédemben, cselekedeteimben, indulataimban, gondolataimban, mindenemben olyan
szent életet élek, hogy az tülközi Isten szentségét. Az Ő neve megszenteltetik
a mennyben: ugyanúgy kell megszenteltetnie itt a földön is, népének szent
magaviselete által.
III. Végül látnunk
kell azt, is, hogy mindez hogyan
történik.
Isten az, aki végzi
ezt a munkát, aki megszentel minket, ahogy az Ő neve megszenteltessék általunk.
A műveltető
igeforma, hogy „szenteltessék meg”, arra utal, hogy a szentelést nem mi magunk
végezzük, hanem általunk valaki más. A műveltetés alanya a Bibliában gyakran
maga Isten. Az aki Isten nevének megszentelését végzi bennünk vagy általunk, az
maga Isten. Ez úgy van, mint amikor a gyermekek játszanak a tükörrel a
napfényben. A tűző nap fényét a tükörrel oda fordítják, hogy valakinek a
kezére, vagy arcára világítson. Nem a tükörben van a világosság, a fény: az
csak visszaveri, tükrözi a fényt. Éppen így, nem mibennünk van a szentség. Vagy
ha van, az is Istentől árad belénk, Tőle ered. Isten neve úgy szenteltetik meg,
ha tőle szentséget kapunk és megfelelő szögben, viszonyban állunk Vele szemben,
hogy sugározhassuk a Tőle kapott szentséget mások felé. Jézus Krisztus mondta:
„Úgy fényljék a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák a ti jó
cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat” (Mt 5,16), vagyis,
hogy Isten neve legyen megszentelve, legyen dicsőítve általatok. Máshelyen
viszont épp az ellenkezőjét mondja rólunk az ige, azt, hogy „miattunk
káromoltatik az Ő neve a pogányok között.” (Róm 2,24) Isten neve tehát vagy
megszenteltetik, vagy megszentségteleníttetik általunk, az által amit teszünk,
vagy az által akik vagyunk.
Gondoljunk most
Mózesre, akinek Isten azt parancsolta, hogy szóljon a kősziklának, és víz fog
fakadni belőle. Ehelyett, Mózes kiállt a nép elé, és azt mondta: „Avagy e
kősziklából fakasszunk-e néktek vizet?” Majd botjával kétszer is megsújtotta a
sziklát! Valószínű azért, mert első ütésre nem történt semmi... Ezek után az Úr
azt mondta Mózesnek, hogy ezért a bűnödért, nem mehetsz be az ígéret földjére.
De mi volt Mózes bűne? Az, hogy nem szentelte meg, nem dicsőítette meg az Úr
nevét Izrael fiai előtt. (4Móz 20,12) Önmagának tulajdonított valamit, ami nem
volt az övé. Nem a botja, varázsszava vagy ereje fakasztotta a vizet, hanem
Isten. Mózesnek eszközzé kellett volna válnia Isten nevének megszentelésében,
tükörré, mely visszatükrözi a fényt. Ehelyett, elgyötörve egy lázadó,
rakoncátlan néptől, félretéve közismert szelídségét, meggondolatlanul szólt, és
nem Istennek, hanem önmagának adta a dicsőséget, ami miatt nem mehetett be
Kánaánba.
Ha festményt
árvereznek, valaki maga előtt tartja azt, hogy bemutassa a vevőknek. Neki
sorban osztogatják a parancsokat, hogy forduljon jobbra, forduljon balra, előre
is, hátra is, miközben önmaga eltűnik a kép háta mögött. Senki sem kíváncsi
arra, hogy ő kicsoda. Hiszen mindenki a képet akarja látni! Így van ez a
keresztyénekkel is: ha őket nézik, mindjárt a szerzőjére lesznek kíváncsiak.
„Hogy dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat!” Ha nem tudjuk a dicsőséget Istennek
adni, akkor nem szenteltjük meg az Ő nevét, más szóval, eltulajdonítjuk azt,
ami az Ő kizárólagos tulajdona.
Nádáb és Abihu esete
után (3Móz 10,3) Mózes így szólt Áronnak: „Ez az, amit szólott az Úr: „Akik
hozzám közel vannak, azokban kell megszenteltetnem és az egész nép előtt
megdicsőíttetnem.” Isten megengedte azoknak, akik őt Atyának szólíthatják, hogy
közel valókká legyenek. „Ti, kik egykor távolvalók voltatok - mondja az ige -
közel valókká lettetek a Krisztus vére által” (Ef 2,13).
Már ez első kérésben
nyilvánvalóvá lesz, hogy amikor Istenért imádkozunk, akkor önmagunk ellen
imádkozunk. Amikor azt mondom, hogy „szenteltessék meg a Te neved”, ezzel azt
is mondom, hogy „Uram, nem nékünk, nem nékünk, hanem a Te nevednek adj
dicsőséget” (Zsolt 115,1) Aki pedig önmagának akar dicsőséget szerezni, az nem
gondolja komolyan az Úrtól tanult imádságot. Isten nevének megszentelése úgy
történik, hogy én mind lejjebb és lejjebb szállok, mind kisebb leszek, miközben
Ő növekszik és naggyá válik bennem. Mivel közel valóvá lettem, bennem kell
megszenteltessék az Ő neve. „Neki növekednie kell, nekem pedig alább
szállanom.” (Jn 3,30)
Jézus parancsa
szerint így kell imádkoznunk. Ő maga azt is elmondta, főpapi imádságában, hogy
ez hogyan történik. Így imádkozott: „Szenteld meg őket a Te igazságoddal” és
„Én őérettük odaszentelem magam, hogy ők is megszenteltek legyenek az
igazságban.” (Jn 17,17. 19.) Vagyis, Isten neve akkor szenteltetik meg
általunk, ha mi is szentek vagyunk. Ha a tükör tiszta és megfelelő szögben áll
a fényforrással, akkor tükrözheti vissza a fényt. „Szentek legyetek, mert én
szent vagyok, ezt mondja az Úr!” (3Móz 11,44. 1Pt 1,16.) Hogyan lehetek szent?
Úgy, ha Isten igéjét, igazságát szívünkben őrizzük, és Jézus áldozata,
odaszentelése érvényes reánk személyesen. Ahhoz tehát, hogy az Ő nevét
megszentelhessük környezetünkben és földi életünkben, szükséges, hogy
átformáljon, és Krisztus arcképe kiábrázolódjék bennünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése