Elsőbbrendű tennivalók - Józs 5:1-15
Elsőbbrendű
tennivalók
Józs 5:1-12
1 Lőn pedig, amint meghallották az Emoreusok minden
királyai, akik a Jordánon túl laknak napnyugat felé, és a Kananeusok minden
királyai, akik a tenger mellett laktak, hogy kiszárította az Úr a Jordánnak
vizét az Izráel fiai előtt, amíg általjöttünk; megolvadt az ő szívük, és nem volt
többé bátorság bennük Izráel fiai miatt.
2 Ez időben monda az Úr Józsuénak:
Csinálj magadnak kőkéseket, és másodszor is metéld körül az Izráel fiait. 3
És csináltJózsué magának kőkéseket, és körülmetélte Izráel fiait a
körülmetéletlenség halmán. 4 Az ok pedig, amiért körülmetélte őket
Józsué, ez: Mindaz a nép, amely kijött Egyiptomból; a férfiak, a hadakozó
emberek mindnyájan meghaltak a pusztában, útközben, amíg jöttek Egyiptomból. 5
Mert körül volt ugyan metélve mindaz a nép, amely kijött; de azt a népet, amely
a pusztában született, útközben, amíg jöttek Egyiptomból, nem metélték körül; 6
Mert negyven esztendeig jártak Izráel fiai a pusztában, mialatt elemésztetett a
hadakozó férfiak egész népsége, akik Egyiptomból jöttek ki, mivelhogy nem
hallgattak az Úr szavára; akiknek megesküdt az Úr, hogy nem láttatja meg velük
a földet, amely felől megesküdt az Úr az ő atyáiknak, hogy nékünk adja azt a
tejjel és mézzel folyó földet. 7 Fiaikat állította azért helyükbe,
ezeket metélte körül Józsué, mert körülmetéletlenek voltak, mivelhogy nem metélték
körül őket az útban.
8 Miután pedig mind az egész nép
körülmetéltetett, veszteg lőnek az ő helyükön a táborban, míglen meggyógyultak.
9 És monda az Úr Józsuénak: Ma fordítottam el rólatok Egyiptom
gyalázatát; ezért hívják e hely nevét Gilgálnak mind a mai napig.
10 És Gilgálban táboroztak Izráel
fiai, és megkészítették a páskhát a hónapnak tizennegyedik napján, este, Jerikónak
mezején. 11 És ettek a föld terméséből a páskhának másodnapján
kovásztalan kenyeret és pörkölt gabonát, ugyanezen a napon. 12 És
másnaptól kezdve, hogy ettek a föld terméséből, megszűnt a manna, és nem volt
többé mannájuk az Izráel fiainak; hanem Kánaán földjének gyümölcséből ettek
abban az esztendőben.
13 Lőn pedig, a mikor Józsué
Jérikhónál volt, felemelte az ő szemeit, és látta, hogy íme, egy férfiú állt előtte
meztelen karddal kezében. És hozzá ment Józsué, és monda néki: Közülünk való
vagy-e te, vagy ellenségeink közül? 14 Az pedig monda: Nem, mert én
az Úr seregének fejedelme vagyok, most jöttem. És leborult Józsué a földre arccal,
és meghajtotta magát, és monda néki: Mit szól az én Uram az ő szolgájának? 15
És monda az Úr seregének fejedelme Józsuénak: Oldd le a te saruidat lábaidról,
mert szent a hely, a melyen állasz. És úgy cselekedett Józsué.
n Amikor Izráel népe
bejött az ígéret földjére, a Jordánon átkelve szembe találták magukat az ígéret
földjével, amit el kellett foglalniuk, birtokba kellett venniük. Isten
megígérte, hogy „3 minden helyet, amelyet talpatok érint, néktek
adtam, a miképpen szólottam Mózesnek. 4 A pusztától és a Libánontól
fogva a nagy folyóvízig, az Eufrátesz folyóvízig, a Khittheusoknak egész földe
és a nagy tengerig napnyugat felé lesz a ti határotok. 5 Meg nem áll
senki előtted életednek minden idejében; a miképpen Mózessel vele voltam,
teveled is veled leszek; el nem hagylak téged, sem el nem maradok tőled. 6
Légy bátor és erős, mert te teszed majd e népet annak a földnek örökösévé.”
(Józs 1:3-6) Mindezt következett, hogy elfoglalják.
n Az első nagy,
erődített város, Jerikó volt, a földön lévő legrégibb városok közül az egyik.
De mielőtt Jerikó ellen mentek volna, letáboroztak egy helyen, Gilgálban.
n Csodálatos módon
jöttek át a Jordánon szárazlábbal. Vezette őket az Úr negyven éven át, és íme,
most már az ígéret földjén voltak. Az valóra váltotta ígéretét. Ahogy
megérkeztek, az emoreusok és kananeusok királyai megijedtek, megrettentek,
„megolvadt a szívük és nem volt többé bátorság bennük Izráel fiai miatt.” (1.
v.) Az emberi ész azt diktálná, hogy itt van a legkedvezőbb pillanat, azonnal
támadni kell! Ám Isten nem így látta. Volt egy néhány dolog, ami elsőbbséget
élvezett, ami előbb meg kellett tenniük Gilgálban. A harc megkezdése előtt
előbb (1) meg kell újítani a szövetséget Istennel, felvéve a szövetség jegyét,
(2) magukévá kellett tenniük Isten ígéreteit, és (3) át kellett élniük Isten
újfajta gondviselését az ígéret földjén.
I. A szövetség megújítása
n A szövetséges népnek
fel kellett venniük a szövetség jelét. Elmondja, az ige, hogy az előbbi
nemzedék, akik kijöttek Egyiptomból mind kihaltak, kivéve két embert, Józsué és
Káleb az összes fegyvert forgató nép meghalt. Egy újabb nemzedék jött birtokba
venni a megígért földet. Ám ezek nem voltak még körülmetélve, mivel útközben
senkit sem metéltek körül! Nem tudjuk, hogy miért. Ábrahám leszármazottai
voltak, az ígéret gyermekei, de nem volt rajtuk a szövetség jegye.
n Két nemzedékről
beszél az Ige: azokról, akik kihaltak, és a fiaikról, akik éltek.
n A kihalt nemzedékről
elmondhatjuk, hogy rajtuk volt a szövetség jegye. De engedetlenek voltak az Úr
szavának! „5 Mert körül volt
ugyan metélve mindaz a nép, amely kijött; de azt a népet, amely a pusztában
született, útközben, amíg jöttek Egyiptomból, nem metélték körül; 6
Mert negyven esztendeig jártak Izráel fiai a pusztában, mialatt elemésztetett a
hadakozó férfiak egész népsége, akik Egyiptomból jöttek ki, mivelhogy nem
hallgattak vala az Úr szavára…” (5-6. v.)
n Engedetlenségük
miatt mindnyájan elhullottak a pusztában, kivéve Józsué és Káleb.
n Pedig rajtuk volt a
szövetség jegye! Ők Isten választott népéhez tartoztak! Örökölhették volna az
ígéreteket, de mégsem örökölték, mert engedetlenek voltak az Úr szavának. „11
Mindezek pedig példaképpen estek rajtuk; megírattak pedig a mi tanulságunkra, akikhez
az időknek vége elérkezett.” (1Kor 10:11)
n Aztán itt van ez új
nemzedék, a lázadók utódai, akik átjöttek a Jordánon. Ők azok, akik csakugyan
örökölni szeretnék az ígéreteket. De örökölhetik-e? Nem örökölhetik, mivel
nincs rajtuk a szövetség jegye. Nincsenek körülmetélve.
n Ők azonnal szívesen
elkezdenék a harcot – de az Úr azt mondja, hogy nem lehet, mert előbb fel kell
venniük a szövetség jegyét! Őket épp ez a jegy különbözteti meg az emoreusoktól
és kananeusoktól. Meg kell tehát állni, meg kell újítani a szövetséget
Istennel, és fel kell venni a szövetség jegyét.
n Nem elég, ha a
választott néphez tartoztok, ha engedelmeskedni akartok az Úrnak, nem úgy, mint
atyáitok… Úgyhogy, Gilgálban körülmetélte őket Józsué „másodszorra” is.
n Manapság is
fellelhető ez a kétfajta nép. Az egyik, amely hordozza testén a jegyet. Ők
azok, akik szövetséget kötöttek Istennel, és be is merítkeztek: de nem élnek a
szövetséghez méltó életet! Nem engedelmeskednek az Úr szavának. Nem követik
Jézust. A nyájhoz tartoznak, de nem követik a pásztort. Bemerítkeztek, úrvacsorához
is járulnak – de méltatlanul eszik az Úr testét, és isszák az Úrnak poharát!
Ezek azok, akiknek többségét nem kedvei az Isten. Ezek NEM fogják örökölni
Isten országát. Hiába volt rajtuk a jegy, az nem jelent semmit.
n Aztán van egy másik csoport,
akik követik az Urat, harcolni is akarnak Isten országáért, de nincs rajtuk a
jegy. Sajnos, így nem lehet örökölni Kánaánt - mondja az Úr. Fel kell vennetek
a szövetség jegyét magatokra! Ez az, ami megkülönböztet a világtól.
n Van tehát két
lehetőség, amelyről az 1Kor 10 beszél: „Nem
akarom pedig, hogy ne tudjátok, Atyámfiai, hogy a mi atyáink mindnyájan a felhő
alatt voltak, és mindnyájan a tengeren mentek által; 2 És mindnyájan Mózesre
keresztelkedtek meg a felhőben és a tengerben; 3 És mindnyájan egy lelki
eledelt ettek; 4 És mindnyájan egy lelki italt ittak, mert ittak a lelki
kősziklából, amely követte őket: e kőszikla pedig a Krisztus volt. 5 De azoknak
többségét nem kedvelte az Isten, mert elhullottak a pusztában. 6 Ezek pedig
példáink lettek, hogy mi ne kívánjunk gonosz dolgokat 7 Se bálványimádók ne
legyetek… 8 Se pedig ne paráználkodjunk... 9 Se a Krisztust ne kísértsük… 10 Se
pedig ne zúgolódjatok…” (1Kor 10:1-10)
n Lehetséges tehát,
hogy valaki Isten népéhez tartozik, még sincs közösségben a gyülekezet Urával.
n Lehetséges, hogy
valaki idejár, szívesen hallgatja az Igét, de nem akarja felvenni a szövetség
jegyét! Nem akar részesülni belőle.
n Jegyezzük meg: ha
komolyan veszed Isten igéjét, ha engedelmeskedni akarsz Isten szavának, ha
részese akarsz lenni az új szövetségnek, akkor engedelmeskedned kell a
keresztség parancsának is. Nem gyermekkeresztségről beszélek, mert a Biblia
olyanról nem tud. A Bibliában csak olyanokról van szó, akik hitük és
vallástételük alapján keresztelkedtek meg, és örvendezni tudtak annak, hogy
hittek az Istennek.
n Márk evangéliumának
első részében az újfordítású Bibliában van egy lábjegyzet, amely megmagyarázza,
hogy mit kell érteni keresztség alatt. Bemerítést, alámerítést kell érteni,
mert ezt jelenti a szó, ez ábrázolja ki azt, hogy meghaltam, eltemettettem,
feltámadtam Krisztussal. A szövetség jegye az, amit Isten parancsolt, nem pedig
az, amit az emberek kitaláltak.
n Amint az izráeliták
beleszülettek a testi Izráelbe, és felvették az Izráellel kötött szövetség
jegyét, ugyanúgy, az újjászületés folytán mindazok, akik beleszülettek Isten
családjába, felveszik ennek a jegyét. Aki hisz és megkeresztelkedik, az
üdvözül.
n Izráel népe is el
kellett jegyezze magát Istennek. Ők nem Baálnak, nem Astarótnak, nem Moloknak,
nem Dágonnak, nem Kámósnak szolgálnak, hanem az Úrnak! Ezt hamarosan az
emoreusok és nananeusok is meg fogják tudni.
n Ha az Úrnak
szolgálsz, az hamar kiderül. Maros megyében volt olyan falu, hogy még haza sem
mentek, már tudták róluk a faluban, hogy ők Marosvásárhelyen bemerítkeztek. Várta
őket a pecsétes levél…
n Nem, ezt nem lehet
és nem kell letagadni! Ez világosan bizonyítja, hogy előtte vagy, vagy utána…
n Persze, a hit a
fontosabb, az Úr szavának való engedelmeskedjenek a fontosabb, mert a nélkül a
jegy sem ér semmit. Igen ám, de jegy nélkül az engedelmesség hiteltelen!
n Hadd kérdezzem meg:
te melyik táborhoz tartozol?
II. Az ígéretek átvétele
n A második feladat,
ami a szövetség jegyének felvétele után következik az ígéretek átvétele.
n Kétféle esköről tesz
említést az Ige. Úgy tűnik, mintha a második érvénytelenítené az elsőt.
n Ó, nem, az ígéret nincs
érvénytelenítve, de a hitetlenség késlelteti annak beteljesülését.
n Elhullottak a
pusztában, mert nem hallgattak az Úrnak, az Istenüknek szavára, de az ígéret
fennáll. Hogy ők nem jutottak mind be engedetlenségük miatt, bejutnak az
unokáik, a fiaik, akik, öröklik az ígéreteket.
n Isten ígérete
megmarad még akkor is, ha ők hitetlenek és engedetlenek voltak. Igaz, hogy
késleltetve volt, mert ezelőtt 40 évvel kellett volna bejutniuk, de nem
jutottak be még 40 év után sem… Az ígéret azonban érvényes marad. Amit az Úr
megígért az ő atyáiknak, az megmarad.
n Olyan ez, mint a
Dávid házában való ígéret, hogy azok a királyok, akik engedetlenek voltak nem örökölhették
azokat az ígéreteket, amiket Isten Dávidnak ígért, fogságba mentek Babilonba…
De visszajöttek Babilonból, és az ígéretek, azok ígéretek maradtak!
n Az elődök hűtlensége
nem érvénytelenítheti Isten ígéreteit.
n Így olvassuk az
ApCsel második részben, „Mert néktek lett
az ígéret és a ti gyermekeiteknek, és mindazoknak, kik messze vannak, valakiket
csak elhív magának az Úr, a mi Istenünk. Térjetek meg és keresztelkedjetek meg
mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek eltörlésére és veszitek a Szent
Szellem ajándékát.”
n Az igaz, hogy nem
mindenki részesedik belőle, mert ez is feltételhez van kötve. Istennek minden
ígérete feltételes.
n Ha méltatlanul élsz,
hűtlen vagy hozzá, akkor nem öröklöd az ígéreteket. De Istennek gondja lesz rá,
hogy más örökölje! Nem lesz üres az Isten országa! Csupán csak az történhet
meg, hogy engedetlenséged miatt te lehet, hogy nem leszel ott…
n
„Jertek,
Atyámnak áldottai, örököljétek az országot…” – mondta az Úr Jézus egyik
példázatában. Isten esküje megmarad. Az ígéreteket valóra váltja.
III. Isten gondviselésének másféle megtapasztalása
n
Itt
azonban arról is van szó, hogy Isten népe át kellett, élje Isten gondviselő
kegyelmét ilyen módon is nem csak úgy, ahogy eddig tapasztalták.
n
Az
úton tapasztalhatták az Isten gondviselését a minden reggel hulló mannából. Így
táplálta őket 40 éven át. A menyből hullatta a mennyei kenyeret, csodálatos
gondviselés volt.
n
Amikor
bementek Kánaán földjére megünnepelték ezt a hónap minden 14-ik napján
kovásztalan kenyeret, ettek, most már esznek a föld gyümölcséből.
n
Voltak
talán akik megijedtek, mi történik most megszűnt talán Isten gondviselése?
n
Nem
csak a rendkívüli gondviselése helyett most már a természetes gondviselése
következik Istennek.
n
A
pusztában nem kellett állatgondozással foglalkozzanak sem fölműveléssel,
ezentúl ezt is tenniük kell.
IV. Az igazi parancsnok elismerése
n
Józsué
nem habozott megkérdezni szinte kihívóan, kicsoda ez az idegen: jó barát, vagy
ellenség? Előtte csupán e két tábor létezett, mint ahogy nem létezik középút
Jézus követésében sem. „Aki velem nincs, ellenem
van” (Mt 12:30) Az idegen megismerése szerint következett volna Józsué
állásfoglalása: vagy kezet nyújtott volna barátjának, vagy kardot rántott
volna, hogy megvívjon ellenfelével. Várta tehát a választ a kérdésre: „Közülünk való vagy-e te, vagy ellenségeink
közül?”
n
Az
idegen váratlan, sőt meglepő válasza valójában ez volt: „Egyik sem. Nem vagyok
sem a te pártodon, sem az ellenségén. Neked kell az én pártomra állnod! Azért
jöttem, hogy átvegyem a parancsnokságot, mint az Úr seregének fejedelme. Vagyis
itt az Úr én vagyok, te csupán az alattvaló, Isten szolgája lehetsz, aki
engedelmességgel tartozol parancsnokodnak.”
n
Józsué
ismerte az Urat, mint aki a törvényt adta. Megismerte Őt dicsőségesnek és
hatalmasnak amikor átkeltek a Jordánon. Gondviselőnek ismerte meg, amikor a
manna hullott és a víz fakadt. De nem ismerte Őt kivont, meztelen karddal, mint
hadseregparancsnokot, aki népének országot foglal, miközben ítéletét
végrehajtja a bűnösökön.
n
Ne
legyen téves, vagy egyoldalú az ismeretünk Istenről. Ő nemcsak szeret, hanem
igaz is. Nemcsak kegyelmes, hanem ítélő Isten is (És 30:18). Legyünk készek az
áldozatra is, hogy jobban megismerjük Őt. Ahogy Pál apostol vallja: „mindent
kárba veszni hagytam…, hogy megismerjem Őt” (Fil 3:8-10). Az Isten ismeretét
jobban kívánja az Úr, mint az áldozatot (Hós 6:6), és e nélkül könnyen
tévelygés szelleme sodorhat el (Mk 12:24). Megismerni, felismerni Istent, mint
parancsoló Urat, nagy dolog. A helyes Istenismeret felmérhetetlen nagy
érték. De ez nem elég.
n
Az
elismerés több az megismerésnél. Sőt elismerés nélkül az ismeretünk mit sem ér!
Úgy vagyunk, mint Péter, aki a tagadás tüzében önmagát cáfolta meg: „nem ismerem ezt az embert”. Pedig
ismerte Őt, csak nem ismerte el az emberek előtt. Íme, Józsué nemcsak
megismerte az Úr seregének fejedelmét, hanem el is ismerte őt parancsoló
Urának, saját fejedelmének: „És leborult
Józsué arccal, és meghajtotta magát…” Hódolt előtte, és engedelmeskedni
akart néki.
n
„Mit szól az én Uram
a szolgájának?”
Az engedelmesség több az áldozatnál. (1Sám 15:22) Akkor ismerjük el az Urat
parancsnokunknak, ha készek vagyunk engedelmeskedni neki. Ehhez szükségünk van
alázatra, lemondásra, hűségre, hogy többet jelentsen számunkra az Ő akarata,
mint a mi elgondolásunk. Valóban ez nem könnyű dolog, de csak akkor mehetünk
Jerikó alá, ha először leborulva önmagunkat már megadtuk neki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése