Megalkuvás nélküli bizonyságtétel - ApCsel 4:1-21
Megalkuvás nélküli bizonyságtétel
ApCsel 4:1-21
n „Akkor Péter Szent Lélekkel megtelve, monda nékik” (8. v.). Milyen az, amikor egy
ember Szentlélekkel telve hirdeti az Igét? Hogyan néz az ki? Mi történik vele,
általa és körülötte?
v Meglehetősen homályos és zavaros
elképzeléseik lehetnek némelyeknek erről a fontos és szükséges dologról, és
mivel nem ismerik fel, nem tudják, hogyan munkálkodik a Szentlélek, mentesek maradnak
annak hatásától. Egy igehirdető véleménye szerint ez olyan, mintha egy
gyönyörűen megépített orgonában nem volna pneuma – vagyis szél: hiába az egész
hangszer, ha nincs fújtatója. Vagy más szemléltetésként, ez olyan, mint egy
vitorlás csónak a szélcsendben: ki van feszítve a vitorla, megvan a kormány,
csak éppen az erő hiányzik, ami előre vinné. Lehet lökdösni lapáttal, de az
nagyon izzadságszagú és kellemetlen, és hosszú távon nem működik. Valahogy
ilyen az igehirdető Szentlélek nélkül.
n A gyülekezetnek elsősorban nem éppen
sok pénzre, szép és nagyszerű épületekre, kitűnő szervezetre, jól
megfogalmazott alapszabályzatra van szüksége, – hanem elsősorban Szentlélekkel
teljes igehirdetőkre. Szentlélek nélkül hiába van épület, törvény, pénz, – a
gyülekezet nem gyülekezet.
n Valaki azt mondta, hogy ebben az
első fokozat, amikor a hitem tudomásul veszi, hogy van Isten.
n A második fok, amikor azt veszi
tudomásul a hitem, hogy ez a létező Isten eljött Jézus Krisztusban: Immánuel
(velünk az Isten).
n Végül a harmadik fok az, amikor azt
veszem tudomásul, hogy bennem lakozik az Isten.
v Az, hogy létezik, ez inkább az
Atyára vonatkozik.
v Az, hogy velünk van az Isten, inkább
a Fiúra vonatkozik, Jézus Krisztusra.
v És az, hogy bennem van az Isten: az inkább
a Szentlélek személyére vonatkozik.
n „Akkor Péter, Szent Lélekkel megtelve” prédikált, ami azt érzékelteti, hogy Péter nem volt
mindig beteljesedve Szent Lélekkel, hanem „akkor” telt be Vele.
v De ez nem egy olyan stádium, amit ha
elért valaki, akkor abban megmaradhat, hanem inkább egy életre szóló program,
amire állandóan törekedni kell.
n Amikor Péter Szent Lélekkel
megtelik, azt jelenti, hogy egészen Isten vette át az uralmat a Lélek által
Péter felett. Vizsgáljuk meg, hogy milyen lett Péter, amikor ez megtörtént
vele, hogy példát vehessünk róla.
v Azt láthatjuk, hogy egy egyszerű halászból
Isten eszköze lesz, egy gyáva tagadóból bátor hitvalló lesz, egy egyszerű
ember ékesszólóvá válik, és az Isten által hitelesített üzenet
erőteljessé vált.
I. Egy halászból Isten eszköze lesz
n Lukács úgy számol be a nagytanács
dolgairól, mintha ő is jelen lett volna. Persze, ő nem volt jelen. De Pál jelen
lehetett, vagy még inkább Gamáliel, akinek lábainál Pál apostol tanult. Őtőlük
informálódhatott Lukács.
n Rendkívüli dolog az, amikor megtapasztalhatod,
hogy felhasznált Isten! Engem, a nyomorultat, a senkit, a nyavalyást felhasznált
a mindenható Isten!
v Ez a hívő élet célja: eszközzé válni
az Isten kezében. Nem magunkért, lelki vagy anyagi bajomért/jólétemért vagyok Isten
gyermeke, hanem azért, hogy használhasson.
v Itt Pétert használta fel arra a
bizonyságtételre, hogy Jézus él – az a Jézus, Akit ők megöltek.
n Ne mondd azt, hogy Péter alkalmas
volt erre, de te alkalmatlan vagy!
v Péter ugyanolyan közönséges és
írástudatlan ember volt, de így is eszköz lehetett Isten kezében, amikor beteljesedett
Szent Lélekkel!
v Valaki azt mondta, hogy ha a
ceruzádat egy festőművész veszi a kezébe, elcsodálkozhatsz, hogy mire képes a
ceruzád! Attól függ, hogy kinek a kezében van. Még a te ceruzád is csodálatos
alkotásra képes.
v Ugyanígy, ha a Szentlélek veszi
kezébe eszközül az életedet, csodát művelhet vele. Ne önmagad körül forgolódj,
hanem kezdj el szolgálni! Kérdezd te is Pállal együtt: „Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem?” (ApCsel 9:6) Uram, mit akarsz általam
cselekedni?
II. Egy gyáva
tagadóból bátorrá hitvalló lesz
n Nemrég még a maga erejében bízva és
a saját hűségének a tudatában fennhéjázva bizonygatta, ha mindenki elhagyja is
az Urat, ő nem fogja… „Uram, te veled
kész vagyok mind tömlöcre, mind halálra menni!” (Lk 22:33) Azután egy
cseléd gúnyos megjegyzésére mégis úgy megrémült, hogy égre-földre esküdözött,
hogy nem is ismeri azt az embert, Jézust!
v Péter gyáva volt – mint mi mindnyájan.
De most a Szentlélek bátorrá tette.
n Akkora bátorsága van, hogy a
nagytanács fejére olvasta, ahogyan megölték a Krisztust, elvetették a Követ,
Aki a szeglet fejévé lett! Csak Krisztus által van üdvösség, megtartás. A sánta
is Általa gyógyult meg!
v Mikor el akarták hallgattatni,
egyszerűen kijelenti, hogy nem lehet: „Vajon
igaz dolog-e Isten előtt, rátok hallgatnunk inkább, hogy nem Istenre, ítéljétek
meg! Mert nem tehetjük, hogy a miket láttunk és hallottunk, azokat ne szóljuk”
(4:19-20) Csakugyan bátor volt – de nem azért, mert most nagyon nekibuzdult,
hanem azért, mert a Szentlélek bátorrá tette.
n Gyávaság a mai hívők részéről,
amikor nem mernek kiállni a világ elé a tiszta evangéliummal! Amikor úgy
gondolják, hogy nem elég divatosak, le vannak maradva… Aztán elhallgatnak, vagy
változtatnak az üzeneten…
v Krisztusnak tanúi vagyunk. „Nékem adatott minden hatalom, mennyen és
földön.” (Mt 28:18) Az Ő szószólói
vagyunk.
v A feltámadott Krisztus bátorrá tesz
a katonák előtt is, a vallató bizottság előtt is.
III. Egy egyszerű ember ékesszólóvá lesz
n Péter megtalálja a kellő szavakat. A
Szentlélek azonnal szájába adja, amit mondania kell. Csodálkoznak is rajta a
papi fejedelmek: hogy képes ez az analfabéta Péter, így beszélni, és azt ilyen nagyszerűen
elmondani?
v Az Úr Jézus ígérete szó szerint
teljesedik be: „mikor átadnak titeket, ne
aggodalmaskodjatok, mi módon vagy mit szóljatok; mert megadatik néktek abban az
órában, mit mondjatok. Mert nem ti vagytok, akik szóltok, hanem a ti Atyátoknak
Lelke az, aki szól ti bennetek.” (Mt 10:19-20)
v „Mikor látták Péter és János szólásban való bátorságát és megtudták, hogy
írástudatlan és közönséges emberek” (4:13) „Írástudatlan” – agrammatoi. „Közönséges” – idiotai,
(ez nem azt jelenti, amit gondoltok!), hanem azt, hogy laikusok, nem
hivatásosak.
n Sokszor megtörténik velem is, és az
igehirdetőkkel általában, hogy nem tudom, hogy mit kell mondanom. Vajon mit
akar az Úr rajtam keresztül üzenni? Néha egészen rendkívüli módon megadatik és
beteljesedik be az Úr Jézus ígérete rajtam is. Péter apostol sem magától mondta,
amit mondott.
v Csodálkoztak: honnan tudja, ha nem
tanulta? Hogyan képes? Honnan ez a bölcsesség? Ő sem tudta ezt megmondani: akkor
kapta, abban a pillanatban.
v Spurgeon sem járt teológiai
tanulmányokra, mégis hatalmas igehirdető lett!
n Vigasztaló ez a szülők számára is,
akik úgy érzik, hogy gyermekeik meghaladták őket ismeretben, tudományban. De a
szülőknek mégis feladatuk, hogy megmondjanak gyermekeiknek egyet s mást, úgy,
hogy annak hatása legyen. De hogyan? Ilyenkor imádkozz! Megadatik majd abban az
órában.
n Vagy a munkahelyen, ahol a
munkatársak zavarba tudnak hozni a hit dolgait illetően. Imádkozz, és
megfelelhetsz nekik a Szentlélek erejével.
IV. Az Isten által hitelesített üzenet erőteljessé
vált
n Ugyanis, azt olvashatjuk: „Mikor azonban látták, hogy amely ember
meggyógyult vala, ő velük együtt ott áll, semmit nem bírtak ellenük szólni.”
(4:14) A tények beszélnek. Azt nem lehet meg nem történtté tenni. Nem lehet
ellene mondani.
v Amikor valaki arra hivatkozik, hogy „vak voltam, de most látok” – ez
meggyőző erejű tény.
v Ugyanúgy, amikor valaki bizonyságot
tesz, hogy tisztátalan voltam, de most tiszta vagyok. Elkeseredett,
vigasztalhatatlan voltam, de most örömmel vagyok tele. Csapás ért, de
békességem van. Megrágalmaztak, de nem haragszom senkire. Elpusztítani akartak,
de nincs benne bosszúvágy, stb.
n Tények nélkül ne szóljon senki
Jézusról! Hitelessé teszik-e az életed tényei a Jézusról szóló szavaidat?
n Ezek után kérdezhetjük, vajon mi
lett az eredménye annak, hogy Péter így beszélt? Megtért-e a nagytanács?
v Íme, mi mindig az eredményt
szeretnénk látni… Pedig az eredményt nem mi kell számon tartsuk.
v Nem az lett az eredmény, hogy azok
is mind megtértek… - pedig elvárnánk, hogy ez legyen. Sajnos, nincs közvetlen
eredmény.
n De a bizonyságtétel mégsem hiábavaló!
A lényeg az, hogy elvégezzük, amit az Úr reánk bízott!
v „Lélek
szerint járjatok, és a testnek kívánságát véghez ne vigyétek.” (Gal 5:16)
n Lélek szerint élni két dolgot jelent: a Szentlélek vezetése alatt és a Szentlélek erejével élni.
n A Szentlélek vezetése alatt élni azt jelenti,
hogy figyelünk a Lélek utasítására, irányítására, vezetésére – a Szentírás
naponkénti tanulmányozása során. A Lélek nem vezet az Írással ellentétesen.
Minél jobban ismered a Bibliát, annál jobban fogod tudni, hogy mit jelent a
Lélek szerint élni.
v Elhallgattatjuk a testi indulatok szavát, és egyre
jobban átadjuk magunkat az Úrnak, engedve, hogy Ő vezessen bennünket Igéje
által. „Szánjátok oda a ti testeiteket
élő, szent és Istennek kedves áldozatul, mint a ti okos tiszteleteteket, és ne
szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el” (Róm 12:1-2). Ahogyan
az iránytű mutatója észak felé fordul, ugyanúgy ráhangolódunk mi is az
akaratunkkal a Lélek akaratára.
n A Szentlélek erejével élni azt jelenti, hogy Reá
támaszkodunk a szükséges mindennapi erőért. Csak úgy élhetünk Lélek szerint, ha
állandó kapcsolatban vagyunk a Lélekkel. Egy rádió is csak úgy működik, ha
áramot kap. Bennünk is csak úgy lehet erő, ha kapcsolatban vagyunk az
erőforrással. „Vesztek erőt, minekutána a
Szentlélek eljön reátok” (ApCsel 1:8).
n A Szentlélekkel való beteljesedés nem egy egyszeri
esemény, ami bekövetkezett mondjuk este 9 óra 45 perckor, hanem egy állandó, életre
szóló program.
v Legyünk ilyen igehirdetői, bizonyságtevői Istennek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése