Éljünk alázatban! - 1Pt 5:1-4
Éljünk alázatban!
1Pt 5:1-4-14 (6)
<
A
gyülekezet szervezeti felépítéséhez tartozik, hogy vannak „presbiterek”.
v Olyan tekintély ez, amit az Úr ad, de el is lehet veszíteni.
v Ha nincs tekintély, akkor diktatórikus vezetés nyilvánul meg.
<
A
lelkipásztor feladata különbözik az ószövetségi pap, vagy világi tanító,
filozófus feladatától.
v Jó ha a lelkipásztor, de a tagok is tudják, mi a lelkipásztor
feladata. Itt úgy fogalmazza meg Péter, hogy „a nyáj legeltetése”. Ez azt
jelenti, hogy ellátja (táplálja), védelmezi, felügyeli, fegyelmezi, tanítja, és
vezeti.
v Péter többes számban beszél, vagyis a gyülekezetben több
presbiter, lelkipásztor, vagy diakónus van.
< Van egy személyes követelmény: az elhívás-tudata.
< Van egy intellektuális követelmény: alkalmas kell legyen
a tanításra.
< Van egy erkölcsi követelmény: életével példát kell
mutatnia.
I.
A presbiterről, aki Isten elhívottja – 1. v.
1 A közöttetek levő presbitereket tehát
kérem én, a presbitertárs és Krisztus szenvedésének tanúja, valamint eljövendő
dicsőségének is részese:
<
Péternek
személyes megtapasztalása volt Jézus Krisztussal.
<
Ő
egy „presbitertárs” – együtt szolgál a többiekkel. Ő nem Pápa, nem Krisztus
földi helytartója, nem uralkodik, hanem szolgál. Vannak társai a szolgálatban.
v Együtt szolgál másokkal. A szolgák nem egyformák...
Nevelni kell őket. (Tit 1:3-8. 2Tim 2:2-4. 1Tim 3:1-7. 1Kor 4:14-15)
v A festőnek palettáján sok színű festék van... Mindegyikre használja, amikor
a festő akarja.
v Krisztus a fej.
<
Krisztus
szenvedésének tanúja
v „Lesztek nékem tanúim” – ApCsel 1:8. Lk 24:28 .
v Előbb Péter, azután Pál...
v Ilyen tanúk többé nem lehetünk. De másképpen, igen, azok kell legyünk.
<
Az
eljövendő dicsőség részese
v A koronát ő is megkapja majd.
II.
A nyájról, amely Isten tulajdona – 2a. v.
2 legeltessétek az Isten közöttetek levő
nyáját;
<
A
gyülekezet: Isten nyája. Ez a gyülekezet is Istené.
v de a lelkipásztor (presbiter) felelős érette!
v A gyülekezet Angyala a felelős!
<
Legeltesd!
v a pásztor nem önmagát legelteti, és nem a maga dicsőségét keresi.
v = „tápláld”, = megfelelő mennyiségű (arányos) és tiszta eledelt, = kicsik
és nagyok jászlába...
<
Felvigyázó
(episzkoposz), ÓSz: = őrálló.
v a botja figyelmeztetés is.
v a felvigyázónak látása kell legyen. Irányt mutat.
III.
A szolgálatról, ami Isten elvárása – 2b-3. v.
…ne
kényszerből, hanem önként, ne nyerészkedésből, hanem készségesen; 3 ne is úgy, mint akik uralkodnak
a rájuk bízottakon, hanem mint akik példaképei a nyájnak.
< Ha nincs elhívás-tudata, akkor hamarosan öröm nélkül „kényszerítésből” fogja végezni a
szolgálatát. Sajnos, lehet úgy szolgálni tehát, hogy nem találsz örömöt benne!
< Ha nem az Úrtól kapott sugallatra vállalta ezt a
szolgálatot, akkor előbb-utóbb „rút
nyerészkedésnek” fogja tekinteni. Az ilyen szolgálatot nem lehet rajta
Isten áldása.
< És lehet úgy szolgálni, hogy uralkodik a gyülekezeten –
ami ellenkezője a pásztori lelkületnek. Az ilyen nem is szolgál, hanem
uralkodik. A Főpásztor szelíd és alázatos szívű volt!
<
Ne
kényszerítésből, hanem önként.
v Akarnia kell. Szeretnie kell.
v Nem úgy, mint Jónás...
v A gyülekezetnek igazolnia kell az ő akarását... Ellenpélda, lásd: Akhimás
(2Sám 18:19-32)
<
Ne
nyerészkedésből, hanem készségesen.
v Ne legyenek egyéni érdekei.
v Önfeláldozó. Az prédikálja, amit kell, nem pedig, amit hallani szeretnének.
v Nem emberek tetszése szerint.
<
Nem
úgy, mint akik uralkodnak, hanem mint akik példaképei a nyájnak
v Elől megy, mert elöljáró. De csak addig vezethet másokat, ameddig ő maga
eljutott.
v Toronyóra. Vak festő? Süket zenész?
IV.
A koronáról, ami Isten jutalma – 4. v.
4 És amikor megjelenik a főpásztor,
elnyeritek a dicsőség hervadhatatlan koszorúját.
<
A
dicsőség Istené. Ő fogja a jutalmat kiosztani.
v Nem lophatod el Isten dicsőségét következmények nélkül. Lásd: Mózes. Saul.
Gedeon.
n A jutalom nem jelenvaló, hanem eljövendő.
n A jutalom nem emberektől várandó, hanem Istentől.
n A jutalom nem romlandó, hanem romolhatatlan jutalom.
v Isten megbecsüli az Ő szolgáit.
v Isten megjutalmazza az Ő szolgáit.
n
Mik
az Isten elvárásai az Ő népe felé, főképp azok felé, akik szolgálatában vannak?
v Mert Istennek vannak elvárásai: azok felé is, akik még nem az övéi, és azok
felé is, akik már az övéi.
n
„Aki nékem szolgál,
engem kövessen; és a hol én vagyok, ott lesz az én szolgám is: és a ki nékem
szolgál, megbecsüli azt az Atya.” – Jn 12:26.
v „Akik engem
tisztelnek, azoknak tisztességet szerzek…” – 1Sám 2:30. v.
v Mivel szerez Isten tisztességet az Őt tisztelőknek? Azzal, hogy kijelenti
magát nekik, hogy elhívja őket a szolgálatra, hogy megáldja a
házát és háznépét, és hogy megadja számukra mindazt, amire szükségük
van.
n
Azonban,
láthatjuk, hogy lehet az Úr szolgálatában állni, és Isten előtt mégsem tetsző
az életed!
v Mert lehet szolgálni Istennek képmutatással, bűnben élve, önzéssel,
és mások miatt – és a szolgálatod így nem kedves az Úrnak.
n
Előbb
az Éli fiairól: az áldozatuk képmutató volt, az életük pedig tisztátalan. Utána
Éliről: felelőtlenül szolgált az Úrnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése