Királykérés világi módra - 1Sám 8:1-9
Királykérés világi módra
1Sám 8:1-9
< A
királykérés felfedi a nép állapotát, úgy ahogyan a valóságban van.
v Miközben róluk beszélünk,
mirólunk van szó!
I. Mennyire lelkesedünk
azért, ami Istent helyettesíti – 8:5-8
< A
királykérés nem volt bűn, önmagában – lásd: 5Móz 17:14-20.
v A bűn inkább abban keresendő,
hogy olyanok akartak lenni „mint a többi
népek” – 8:5.
v Mert az 5Móz 17 világossá
teszi, hogy Izráelnek nem olyan
királya lesz, „mint
a többi népeknél”, mivel Isten fogja kiválasztani (15a v.): izráeli
lehet, nem idegen (15b v.), nem lehet nagy katonasága, háremje, gazdagsága
(16-17 v.), és Isten törvényének tisztelője kell legyen (18-20 v.)
v Nem a kérés maga, hanem a kérés oka az igazi bűn. „Nem téged utáltak meg, hanem engem utáltak meg, hogy ne uralkodjam
felettük.”
(8:7b)
< Isten
kiértékeli a királykérést. (7-8 v.)
v 1Sám 12-ben igazolva van a
8:7-8.
v A.
érvelés – Az
egyiptomi szolgaságban Istenhez kiáltottak, és Isten megszabadította őket.
(12:8)
v B.
érvelés –
Izráel elfelejtkezett az Úrról, és a bírák idején mindenféle elnyomásban volt
részük. De amikor az Úrhoz kiáltottak, megtérve, Isten Jerubbaált és társait
küldte szabadítóul. (12:9-11)
v C.
érvelés –
Izráel az ammonita Náhással szembesül, aki erejét fitogtatja... Akkor azt
mondták: „Semmiképpen nem, hanem király uralkodjék felettünk, holott csak a ti
Istenetek, az Úr a ti királyotok.”
(12:12) Vagyis: itt nem volt többé kiáltás az Úrhoz szabadításért, hanem ehelyett
királykövetelés történt! Ez pedig Isten helyettesítése. Most nem Istenben
bíztak, hanem egy másféle kormányzásban…
v Nem a monarchia bűn, hanem a
monarchiában való bizalom. (Zsolt 118:8-9. 146:3) Mert az embert kísérti, hogy
Istent helyettesítse: monarhiával, demokráciával, kommunizmussal,
kapitalizmussal…
< A
8. rész perspektívában:
v A 12. rész a 8. rész magyarázata: a királykérés Isten
elutasítását jelentette.
v A 7. rész a 8. rész ellentétje: ott megtértek, hittek,
imádkoztak, és király nélkül is győztek!
v A 4. rész a 8. rész párhuzama: itt királyban bíztak,
ott pedig a frigyládában. Mindkettő bálványimádás és Isten
helyettesítése!
< Bajunkban
hajlamosak vagyunk mechanikai megoldást keresni a lelki helyett!
v Például: Biztos, hogy a
technikánkkal van baj! A módszer rossz! Program kell! Ügyeskedés!
< Ahelyett,
hogy Istentől várnánk segítséget, inkább előírjuk, hogy miféle segítséget
akarunk...
v Előírjuk Neki, hogyan és mikor szabadítson
meg... Ki, mikor, hogyan lépjen közbe…
< Isten
néha megadja kérésünket, pedig nem örül neki.
v A meg nem hallgatott kérések
gyakran az Ő szeretetét mutatják – Zsolt 106:14-15 – „14
Epekedés epesztette őket a pusztában, és próbára tevék Istent a sivatagon. 15
És megadta nekik, amit kívántak; és ösztövérséget bocsátott lelkükbe.”
v Bajunkban (12:12), helyzetükben
(8:1-3) a királykérés logikusnak tűnt. Mégis, Isten rossznak minősíti! Mert
javaslataink lehetnek logikusak, értelmesek, kivitelezhetőek – mégis
istentelenek! Ne hagyjuk ki Istent!
v A bálványimádást sokszor nehéz
kimutatni. De Isten látja! Hiába titkolod: „Ember szemétől bűneim…” (KÉ 308)
v Sámuel megtapasztalja, amit
Mózes is, a próféták is, és Jézus is átélt: „Nem akarjuk, hogy ez uralkodjék felettünk.” (Lk 19:14)
II. Mennyire irtózunk a
szentségtől (8:5. 19-20)
< „Olyanok lenni,
mint a többi népek” – 8:5. 19b-20a.
v Természet szerint nem szeretjük
felvállalni a különbözőséget csak azért, mert az Úrhoz tartozunk (az Úr miatt).
v Pedig Isten előírta, hogy a
király nem lehet olyan, mint a többi népeknél! (5Móz 17:15-20)
< Izráel
népe önmagában különböző, egyedi volt. 5Móz 4:32-40.
v „Csak néked adatott láthatóan tudnod, hogy az Úr az Isten és nincsen kívüle
több!” –
5Móz 4:35
v 3Móz 19:2 – „Különbözők
legyetek, mert én az Úr különböző vagyok!” (Persze, eredetiben „szent” van. De értitek, ugye, a
lényeget?)
< Miért
is lenne másféle sikerszabályunk?
Másféle kinézetünk? Másféle beszédünk? Hűség a házasságban? Tisztaság
a házasság előtt is? Igazságot
keresni a szegénynek? Segítség a
szűkölködőnek? Lelkesedni az
istentiszteletért a szórakozás helyett? – Zsid 11:13-16.
v Alexander Maclaren: Az első
lecke: – megtanulni mellőzni mások szokásait!
< „Hallgass
szavukra; mindazáltal tégy ellenük bizonyságot!” – 8:9.
v Tudtukra adta, mit jelent a
király: elveszi... elveszi... (11. 13. 14. 16)
v Gondoljatok fiaitokra!
Leányaitokra! Vagyonotokra!
v Rabságért kiáltotok, Egyiptomot
kívánjátok vissza?
< De
a nép nem hallgatott Sámuel szavára – (8:19).
v Sámuel hallgatott a szavukra
(22. v.), de ők nem hallgattak Sámuel szavára (19. v.).
< Az
igazság ismerete és szeretete között különbség van. Csak az utóbbi vezet engedelmességre.
v „És akkor fog
megjelenni a törvénytaposó, a kit megemészt az Úr az ő szájának leheletével, és
megsemmisít az ő megjelenésének feltűnésével; Akinek eljövetele a Sátán ereje
által van, a hazugságnak minden hatalmával, jeleivel és csodáival, És a
gonoszságnak minden csalárdságával azok között, akik elvesznek; mivelhogy nem fogadták be az igazságnak szeretetét
az ő idvességükre.”
(2Thessz 2:8-10)
< Úgyhogy kérésünk esetleges elutasítása Isten
irgalmáról beszél. Adjunk érte hálát!
III. Mennyire következetesen
késztet Isten a megtérésre – 10:17-19 (20-21) -22-24. és a 12. részben
< Isten
Következetesen (könyörtelenül) ismétli a szavakat, melyek valahogy nem illettek
az ünnep keretébe... (10:18-19)
v Mi többet adunk az etikettre és
a díszletre!
v Sámuel tudta, hogy hűségesnek
lenni fontosabb, mint illedelmesnek lenni. Ezért, nem azzal kezdi, hogy „Milyen jó benneteket újra együtt látni ezen
az örömteljes napon...”
< Isten
jobban szeret annál, minthogy csak kedves szavakat mondjon! Könyörtelenül
ismételni fogja üzenetét, amíg meghalljuk!
v Hajlandó elrontani egy kedves
alkalmat, ha megtérésre vezethetne!
< Sámuel
végigvitte a választást, amíg a sors egy emberre, Saulra esett (20-21. v.)
v A legkisebb törzsből
Benjáminból választott Isten, hogy megszégyenítse az erőseket (9:21). Lásd: Bír
20-21.
< Saul
kijött a sorsoláson – de nem találták! – 21b.
v Mint ahogyan a szamarakat sem
találták... (9:4 kk)
v Izráel nem sikeresebb a király
megkeresésében, mint Saul a szamarak megkeresésében!
v A központban Isten kijelentése
van – 22. v.
v Isten népe teljességgel ki van
szolgáltatva Isten szavának.
Befejezés:
< Mindezek
ellenére, Isten kegyelmes (12:13-23).
v Azért, mert az Ő népévé
választott. Ő az Atyánk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése