2013. március 5., kedd

Kicsoda Jézus Krisztus? - Kol 1:13-23

 
Kicsoda Jézus Krisztus? - avagy,
Az Úr Jézus isteni méltósága
Kol 1:13-23
 
n  Kol 1-ben Pál apostol bemutatja Jézus Krisztust, több szempontból.
 

I. A Megváltó – 13-14. v.

n 13. v. – (1) megszabadított a sötétség hatalmából, és (2) általvitt az Ú szerelmes Fiának országába.
v Lásd: 1Pt 2:9. „csodálatos világosság” ez!
v Lásd: ApCsel 26:18.
n  váltság, „az Ő vére által” – bűnbocsánat
 

II. Az Elsőszülött – 15-17. v.

n  MBT – „minden teremtmény közül” – mintha egy volna  a teremtett dolgok közül
n  Károli – szétválaztja az elsőszülött kifejezést, ami egyetlen egy szó: „prototokosz”.
n  SIT – „minden teremtménynek elsőszülöttje” – mintha maga a teremtés szülte volna
n  HELYES fordítás: „az egész teremtés elsőszülöttje” – más szóval, „elsőszülött az egész teremtés fölött”.
n  16-17. v. – Ő az örökös.
v Mint Dávid – Zsolt 89:28. Jákób – 1Móz 35:31. Zsid 12:1b. Izráel – 2Móz 4:22. Efraim – Jer 31:9.
n  Az ige itt nem a születés időpontjáról beszél, hanem Jézus Krisztus kilétéről, személyéről, rangjáról.
 

III. A Fej – 18-20. v.

n  Feje a Testnek – vagyis az Egyháznak.
n  Elsőszülött a halottak közül – mindenekben első. Első zsenge – 1Kor 15:20.
n  Benne lakik az istenség egész teljessége. Jézus: Isten.
n  Miért? - hogy megbékéltessen az Ő keresztjének vére által mindent, ami van a földön és a mennyben.
v Az Ő halála és feltámadása örökérvényű: retroaktív és proaktív.
 
Befejezés:
n  23. v. Kitartásra van szükség!


2013. március 4., hétfő

Nem szunnyad őrizőnk - Zsolt 121

 
Nem szunnyad örizőnk - Zsolt 121.
2013. újév napján, délelőtt.

2013. március 3., vasárnap

Építésünk kiértékelése - 1Kor 3:9-15


 
Építésünk kiértékelése
1Kor 3:9-15
 
n  2Kor 3-ban ez a harmadik szemléltetése a gyülekezetnek: a gyülekezet olyan, mint egy épület. Isten épülete: ő építi, az ő embereivel, az ő terve szerint.
n Ez viszont alkalmazható az egyénre is. Itt a gyülekezet a templom, a 6. részben a testünk a Szentlélek temploma.
v Az első mondat az előbbi versekhez kapcsolódik – a második mondat a következő igékhez kapcsolódik.
 
I. Mire építünk? – az alap
n  Jézus Krisztus az alap egyedül (2:1-2)
v  Lásd: Ézs 28:16 – „Íme, Sionban egy követ tettem le, egy próbakövet, drága szegletkövet, erős alappal, aki benne hisz, az nem fut!”
Ø próbakő
Ø drágakő
Ø szegletkő
v  ApCsel 4:11-12 – „Ez ama kő, melyet ti építők megvetettetek, mely lett a szegeletnek fejévé. Nincsen senkiben másban üdvösség: mert nem is adatott emberek között az ég alatt más név, mely által kellene nékünk megtartatnunk.”
Ø A keresztyénség kizárólagos jellegű.
v  Ef 2:20-22 – „Kik fölépíttettetek az apostoloknak és prófétáknak alapkövén, lévén a szegletkő maga Jézus Krisztus, Akiben az egész épület szép renddel rakattatván, nevekedik szent templommá az Úrban; Akiben ti is együtt építtettek Isten hajlékává a Lélek által.”
v  1Pt 2:5-6 – „Ti magatok is mint élő kövek épüljetek fel lelki házzá, szent papsággá, hogy lelki áldozatokkal áldozzatok, amelyek kedvesek Istennek a Jézus Krisztus által. Azért van meg az Írásban: Íme, szegletkövet teszek Sionban, amely kiválasztott, becses; és aki hisz abban, meg nem szégyenül.”
v  Az alapkő tehát nem Pál, Péter, vagy Apollós, nem más híres prédikátorok, különleges módszerek vagy hitelvek. A fundamentum: Jézus.
v  Nem lehet „felfedezni egy nagy igazságot”, mert nincs olyan igazság a Bibliában, amit ezután fedeznének fel. Minden, ami új, az tévtanítás! (* disszertációk)
n  Üzenetünk: a keresztről való beszéd: 1:14. 2:1-4.
 
II. Mit építünk? – az épület
n  Építenek a gyülekezet szolgái, és építenek a tagok is. Mindannyian építünk.
v  Építést jelent a lelkigondozás: intés, buzdítás, feddés, erősítés.
v  Építést jelent a szószéki szolgálat: igehirdetés, tanítás.
v  Építést jelent a szeretetmunka.
v  Építést jelent a hívő élet: az igehallgatás, az éneklés, az imádkozás, az adakozás, a felvigyázás, a látogatás, stb.
n  aranyat, ezüstöt, drágakövet
n  fát, szénát (füvet), szalmát (pozdorját)
v  Kérdés, hogy a tanítás, a prédikáció, a munka: jó vagy rossz építés? Esetleg keverve van?
Ø  Az igazságot veszélyezteti a fél-igazság és a hamisság.
Ø  Az egyenes utat veszélyezteti a görbe.
Ø  A tanítást veszélyezteti a tévedés.
n  Rombolni is lehet: beszéddel, viselkedéssel, világi kapcsolatokkal
 
III. Miért építünk? – az építés próbája
n  Úgy tűnik, hogy nem az üdvösségünkről van szó, hanem a megjutalmazásról. Akinek munkája megég, az is megmenekül „mintegy tűzön keresztül”, de nem veheti át munkájának jutalmát. "Kárt vall."
n  Építésünket a tűz próbálja meg: az ítéletnap tűzben jelenik meg
v  Az ítélet tűzben jön el, nem vízben. (Nem lesz több özönvíz.)
Ø  Ez nem a purgatóriumról szóló tanítás.
v  „Ő maga megmenekül, de úgy, mint tűzön keresztül” - Mit jelent ez?
Ø  = „hajszálon múlott”
Ø  = „alig menekült meg” – vagyis, nagy része elégett (pl. IV. fokú égési sebekkel…)


2013. március 2., szombat

Prófétasors - avagy Ellenkezést kiváltó prófétálás - Jer 26:1-19

 
Ellenkezést kiváltó prófétálás
Jer 26:1-15-19
 
I. Jeremiás fenyegető próféciája a Templom ellen
n 1-6. v. – „Jojákim uralkodásának kezdetén” – Új király lépett trónra, Isten is új kezdeményezést tesz. Isten szerette volna a Jósiás féle reform lelkületét látni a fiában…  
n Istennek fenyegetései vagy ígéretei feltételesek. A személyes felelősség kikerülhetetlen.
n Isten szeretne kegyelmezni. A legteljesebb bibliai istenkép szerint Istennél magasabb szempont a kegyelem, mint az ítélet. (De ez nem ad igazolást a purgatórium tanára, vagy más hasonló elméletre.)
n Az isteni fenyegetésben fokozatok vannak: Ház, (templom) – város – nép.
n A megalkuvás bűn. Nem hagyhatunk el semmit Isten igéjéből! A megalkuvás történhet: az intellektuális tisztelet nevében, az egység nevében, a szeretet nevében, az evangélium nevében.
 
II. A prófécia elvetése és a próféta fenyegetése
n 7-11. v. – Miben értelmezték a papok Istenhez tartozásuk alapját? Templom létében? Kultusz zavartalan üzemelésében? Egyházi naptár körforgásában és annak sebességében? Stb.
n És kik ezek, akik így értelmezték? Romlott papok és próféták: Pl: Jer 14:13-16. Romlott vezetők: 5:4-8. Vak nép: 5:29, 23:13-17.
n Ők most a próféta sorsa felől készülnek dönteni, miközben a maguk sorsa felől kellene dönteniük! Öljük meg a postást, mert rossz hírt hozott a levélben!
n Amikor Jerémiás igéjét a vezetők és a nép előtt halálos okként értelmezik, akkor a papok a világi hatalomnak udvarolnak, az ország biztonsági testületeként tetszelegnek. Az Isten szolgái megvetik az Isten szavát. A megtért szív Isten előtti jelentőségét nem ismerik.
 
III. A próféta válasza
n 12-15. v. – Jeremiás három érvet hoz fel: „Az Úr küldött engem”, – kimondja halálra szántságát (2Kor 1:9) – és az ártatlan vér terhére figyelmeztet.
n E három érv is olyan súlyú, amely a jókat, a gyűlölettől és féltékenységtől mentesen gondolkodókat mozgósította a vezetők és a nép soraiból.  
 
IV. A próféta megmenekülése
n 16-19. v. – Ez egy józan vélemény a papok gyűlöletére.
n Míg a „hivatalosok”, a 11 vers papjai, prófétái nem ismerik fel Isten szavát, prófétáját, addig a „világiak” a „nem hivatalosok” felismerik! Világi vezetők adnak helyes választ, értelmezést a prófétai igehirdetésre.
n Hogyan juthat ide egy papság? Hát az egyetemes papság?


2013. március 1., péntek

Az újjászületettek helyes viselkedése - Tit 3:1-15

 
Az újjászületettek helyes viselkedése
Tit 3:1-15
 
I. Helyes viselkedés a hatóságok felé – 1
Milyen a hívők helyes viselkedése a hatósággal szemben?
1 Emlékeztessed őket, hogy a fejedelemségeknek és hatalmasságoknak engedelmeskedjenek, hódoljanak, minden jó cselekedetre készek legyenek,
 
II. Helyes viselkedés az embertársaink felé – 2
Milyen kell legyen a viselkedésünk minden ember iránt? 
2 Senkit ne szidalmazzanak, ne veszekedjenek, gyöngédek legyenek, teljes szelídséget tanúsítván minden ember iránt.
 
III. A múltbeli viselkedésünk fényében – 3
Mi az, ami segít minket ilyennek lenni?
 3 Mert régenten mi is esztelenek, engedetlenek, tévelygők, különböző kívánságoknak és gyönyöröknek szolgái, gonoszságban és irigységben élők, gyűlölségesek, egymást gyűlölők valánk.
 
IV. A megváltatásunk fényében – 4-7
Mi kell minket alázatban tartson?( Gal 4:6-7; Róm 8:15-17)
 4 De mikor a mi megtartó Istenünknek jóvolta és az emberekhez való szeretete megjelent,
 5 Nem az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az ő irgalmasságából tartott meg minket az újjászületésnek fürdője és a Szent Lélek megújítása által,
 6 Melyet kitöltött reánk bőséggel a mi megtartó Jézus Krisztusunk által;
 7 Hogy az ő kegyelméből megigazulván, örökösök legyünk az örök élet reménysége szerint.
 
V. A hasznos viselkedés fényében – 8
Miket kell Titusznak megerősítenie?
8 Igaz ez a beszéd, és akarom, hogy ezeket erősítsed, hogy igyekezzenek jó cselekedetekkel elöl járni azok, akik Istenben hívőkké lettek. Ezek jók és hasznosak az embereknek.
 
VI. A haszontalan viselkedés fényében – 9-11
Mi az, amiket Titusznak kerülnie kell?
Kiket kell kerülnie a második intés után?
9 A balgatag vitatkozásokat azonban és a nemzetségekről való tudakozásokat, és a civakodást és a törvény felől való harcokat kerüld; mert haszontalanok és hiábavalók.
 10 Az eretnek embert egy vagy két intés után kerüld;
 11 Tudván, hogy az ilyen romlott, és vétkezik, önmaga is kárhoztatván magát.
 
VII. Záró megjegyzések – 12-15
- találkozás Nikápolyban
Hol fog Titusz találkozni Pállal?
12 Mikor Ártemást vagy Tikhikust hozzád küldöm, siess hozzám jönni Nikápolyba; mert elhatároztam, hogy ott töltöm a telet.
- gondos útnak indítása a törvénytudó Zénásnak és Apollósnak 
Kiket kellett gondosan útnak indítania? 
 13 A törvénytudó Zénást és Apollóst gondosan indítsd útnak, hogy semmiben se legyen fogyatkozásuk.
- a mieink segítése, hogy példás életük legyen
Miket kellett megtanuljanak a mieink?
14 Tanulják meg pedig a mieink is, hogy jó cselekedetekkel járjanak elől a szükséges hasznokra, hogy ne legyenek gyümölcstelenek.
- záró üdvözlet és imádság 
Ki üdvözli Tituszt?Kiknek küldi Pál a köszöntését?
15 Köszöntenek téged a velem levők mindnyájan. Köszöntsd azokat, akik szeretnek minket hitben. Kegyelem mindnyájatokkal! Ámen.
Milyen imádsággal zárja Pál a Tituszhoz írt levelet?