2013. március 11., hétfő

Isten Igéjének fogadása - Mk 4:1-20. (Mt 13:1-9. 18-23)

 
Isten Igéjének fogadása
Mk 4:1-20 (Mt 13:1-9. 18-23)
 
n Ez a példázat megtalálható mindhárom szinoptikus evangéliumban. Állítólag a Márk evangéliumában volt először leírva, és a másik kettőnek hozzáférése volt ehhez.
n A tengerparton, Genezáret tava partján hangzott el. Jézus hajóból beszélt. A példázat egy mindennapi történet, amellyel az Úr lelki üzenetet kíván átadni.
v  Jézus a magvető. De a tanítványok is azok.
v  A mag az Isten igéje. A földek az emberek szíve.
n Egyik legismertebb példázata Jézusnak, amely figyelmeztet, hogy legyünk készséges hallgatói az igének, és gyümölcsözők.
 
I. A magvető és a mag
n Előbb elszórták a magot, a föld felszínére, egyenletes lépésekkel haladva, és aránylag egyenletesen szórva mindenhová – majd azt bele szántották a földbe.
n Mivel nem volt pontos magvetési lehetőség, a magok közül némely terméketlen helyre esett.
n A mag: Isten Igéje.
n De az Igét befogadó emberek is magok: a világosság fiai.
 
II. A négyféle talaj
n Az útszél közel volt. A madarak is mindig ott voltak. „Azonnal eljő a Sátán és elragadja a szívükbe vetett Igét.”
n Jézus elutasítással találkozott. Mt evangéliumában vitától vitáig olvashatunk, a szombatnapon való kalásztépésről (12:1-8), gyógyítás szombaton (12:9-14), Belzebúbbal való szövetséggel vádolják (12:22-32), amelyet az Úr kemény szavakkal elutasít (12:33-37). Az ő anyja és testvérei vártak rá odakint, amelyre az Úr a kapcsolatok új szintre helyezésével válaszolt (12:46-50). Nagy nép követte és sokakat meggyógyított (12:15-21).
v  A példázatok „ugyanazon a napon” voltak elmondva (Mt 13:1), nagy néptömeg előtt. „Ismét kezde tanítani a tenger mellett.”
v  A magvető/négy föld példázatával a tanítványokat bátorítja, hogy ne keseredjenek el, ha elutasítással, eredménytelenséggel találkoznak.
n Példázat: héb. māšāl = átvitt értelmű beszéd, példázat, példabeszéd, mese, találós mese. Jézus az elutasítás miatt beszélt példázatokban: Ézs 6:9-10.
 
n A köves talaj meg általános jelenség Izráel földjén. Ha kevés volt a talaj a szikla fölött, a kő hamar felmelegedett alatta, és éjjel is ontotta a meleget, hamar kicsíráztatva a magot. De a további nagy meleg kiszárította a szárba szökkent növényt, amely elpusztult, mielőtt termett volna valamit.  *ʘ - a sérülékeny vetés (ha nincs gyökere).
v  A Mt 13:20-21 v. szerint a nap melegének jelentés: „nyomorúság vagy üldözés”. „Ha nyomorúság vagy háborúság támad az Ige miatt, azonnal megbotránkoznak” – 17. v.
v  Hamar és nagy lelkesedéssel fogadják az Igét. Megtérnek. Aláírnak mindnet. Lelkesednek. De a tanítványságnak ára van… „Sietve házasodtunk össze…” „Lázasan nem tudtam józanul gondolkozni.” Amilyen hamar elindultak, olyan hamar visszafordultak.
n Pedig az ellenség támadására számítani lehet! (Mt. 5:11-12; 10:16-25) Kitartásra van szükség! (Mt 23:34-36; 24:9-13)
 
n A föld szélén tövisek nőttek. Ezek is elhullatták magjaikat, és együtt nőttek a jó vetéssel. Jóllehet ugyanazon felételeknek örvedhettek, a tövis jobban nőtt, és megfojtotta a vetést. „19 De a világi gondok és a gazdagság csalárdsága és egyéb dolgok kívánsága közbejővén, elfojtják az Igét, és gyümölcstelen lesz.”
n Nem tudja a magvető, hogy némely mag terméketlen lesz? De igen tudja. És mégis szórja a magot, ha kell, tékozolva is.
v  A gyülekezet is ilyen nagylelkűen, áldozatkészen szórja a magot: távoli népek között, alvilági gettőkban… néha a magvetőt is megölik. Vagy eltölti életét, anélkül, hogy eredményt látna. Órákat tölt el felkészüléssel és az igehirdetés elkészítésével, hogy azt néhány embernek elmondhassa. A példázat szerint: nem kell aggódnunk azért, mert a munkánk eredménytelen! Csak vesd a magot! A többi Isten dolga.
n Van itt egy folyamat: az első mag ki se csírázott. A második kicsírázott, de nem élte túl a meleget. A harmadik felnőtt, ugyan, mégsem termett. Ezek nem hoztak semmi hasznot a magvetőnek.
v  „Töviset és bogáncsot teremjen neked a föld”… 1Móz 3:18.
n A magot táplálni kell! Az aggodalmaskodás nem táplálja. „Keressétek először Istennek országát…” (Mt 6:25-33). Egyébre fókuszálni – céltévesztést jelent. Milyen egyébbre lehet fókuszálni és aggodalmaskodni? – Pénz, és amit pénzzel fizetünk: adósság, munkahely, adók, nyugdíj… Társadalmi problémák, terrorizmus, háborúk, erőszak, gazdasági hanyatlás…
n A pénz szerelme minden rossznak gyökere – 1Tim 6:10. A gazdag ifjú szomorúan távozott, mert a gazdagságban bízott – Mt 19:16-22. Mk 10.
 
n A negyedik esett jó földbe. A termés abban az időben hétszeres vagy tízszeres volt. Még ötven évvel ezelőtt is, csak alig tizenötszörös, vagy húszszoros termést lehetett elérni. Ha harminc annyit termett, az igazán rendkívüli! Jézus szavai bátosítanak: a negyedik föld termése kárpótolhat a többi vesteségért.
n A plántáló ésöntöző nem valami… Isten adja a növekedést! (1Kor 3:7)
v  Ki a jó föld? „Akik hallják az Igét és beveszik, és gyümölcsöt teremnek” – 20. v. Ez tehát a lényeg: a gyümölcstermés.
v  Ha valaki hallja az Igét a mennyeknek országáról” – Mt 13:19.
n A probléma, ha nem érti – a Sátán kikapdossa az Igét a szívéből. Aki nem érti = nem fogadja és nem akar aszerint élni.



2013. március 9., szombat

Ahogyan Krisztus szeretett - Filemon 1-25


Ahogyan Krisztus szeretett - Filemon 1-25
Bibliaórát záró igehirdetés.

2013. március 5., kedd

Kicsoda Jézus Krisztus? - Kol 1:13-23

 
Kicsoda Jézus Krisztus? - avagy,
Az Úr Jézus isteni méltósága
Kol 1:13-23
 
n  Kol 1-ben Pál apostol bemutatja Jézus Krisztust, több szempontból.
 

I. A Megváltó – 13-14. v.

n 13. v. – (1) megszabadított a sötétség hatalmából, és (2) általvitt az Ú szerelmes Fiának országába.
v Lásd: 1Pt 2:9. „csodálatos világosság” ez!
v Lásd: ApCsel 26:18.
n  váltság, „az Ő vére által” – bűnbocsánat
 

II. Az Elsőszülött – 15-17. v.

n  MBT – „minden teremtmény közül” – mintha egy volna  a teremtett dolgok közül
n  Károli – szétválaztja az elsőszülött kifejezést, ami egyetlen egy szó: „prototokosz”.
n  SIT – „minden teremtménynek elsőszülöttje” – mintha maga a teremtés szülte volna
n  HELYES fordítás: „az egész teremtés elsőszülöttje” – más szóval, „elsőszülött az egész teremtés fölött”.
n  16-17. v. – Ő az örökös.
v Mint Dávid – Zsolt 89:28. Jákób – 1Móz 35:31. Zsid 12:1b. Izráel – 2Móz 4:22. Efraim – Jer 31:9.
n  Az ige itt nem a születés időpontjáról beszél, hanem Jézus Krisztus kilétéről, személyéről, rangjáról.
 

III. A Fej – 18-20. v.

n  Feje a Testnek – vagyis az Egyháznak.
n  Elsőszülött a halottak közül – mindenekben első. Első zsenge – 1Kor 15:20.
n  Benne lakik az istenség egész teljessége. Jézus: Isten.
n  Miért? - hogy megbékéltessen az Ő keresztjének vére által mindent, ami van a földön és a mennyben.
v Az Ő halála és feltámadása örökérvényű: retroaktív és proaktív.
 
Befejezés:
n  23. v. Kitartásra van szükség!


2013. március 4., hétfő

Nem szunnyad őrizőnk - Zsolt 121

 
Nem szunnyad örizőnk - Zsolt 121.
2013. újév napján, délelőtt.

2013. március 3., vasárnap

Építésünk kiértékelése - 1Kor 3:9-15


 
Építésünk kiértékelése
1Kor 3:9-15
 
n  2Kor 3-ban ez a harmadik szemléltetése a gyülekezetnek: a gyülekezet olyan, mint egy épület. Isten épülete: ő építi, az ő embereivel, az ő terve szerint.
n Ez viszont alkalmazható az egyénre is. Itt a gyülekezet a templom, a 6. részben a testünk a Szentlélek temploma.
v Az első mondat az előbbi versekhez kapcsolódik – a második mondat a következő igékhez kapcsolódik.
 
I. Mire építünk? – az alap
n  Jézus Krisztus az alap egyedül (2:1-2)
v  Lásd: Ézs 28:16 – „Íme, Sionban egy követ tettem le, egy próbakövet, drága szegletkövet, erős alappal, aki benne hisz, az nem fut!”
Ø próbakő
Ø drágakő
Ø szegletkő
v  ApCsel 4:11-12 – „Ez ama kő, melyet ti építők megvetettetek, mely lett a szegeletnek fejévé. Nincsen senkiben másban üdvösség: mert nem is adatott emberek között az ég alatt más név, mely által kellene nékünk megtartatnunk.”
Ø A keresztyénség kizárólagos jellegű.
v  Ef 2:20-22 – „Kik fölépíttettetek az apostoloknak és prófétáknak alapkövén, lévén a szegletkő maga Jézus Krisztus, Akiben az egész épület szép renddel rakattatván, nevekedik szent templommá az Úrban; Akiben ti is együtt építtettek Isten hajlékává a Lélek által.”
v  1Pt 2:5-6 – „Ti magatok is mint élő kövek épüljetek fel lelki házzá, szent papsággá, hogy lelki áldozatokkal áldozzatok, amelyek kedvesek Istennek a Jézus Krisztus által. Azért van meg az Írásban: Íme, szegletkövet teszek Sionban, amely kiválasztott, becses; és aki hisz abban, meg nem szégyenül.”
v  Az alapkő tehát nem Pál, Péter, vagy Apollós, nem más híres prédikátorok, különleges módszerek vagy hitelvek. A fundamentum: Jézus.
v  Nem lehet „felfedezni egy nagy igazságot”, mert nincs olyan igazság a Bibliában, amit ezután fedeznének fel. Minden, ami új, az tévtanítás! (* disszertációk)
n  Üzenetünk: a keresztről való beszéd: 1:14. 2:1-4.
 
II. Mit építünk? – az épület
n  Építenek a gyülekezet szolgái, és építenek a tagok is. Mindannyian építünk.
v  Építést jelent a lelkigondozás: intés, buzdítás, feddés, erősítés.
v  Építést jelent a szószéki szolgálat: igehirdetés, tanítás.
v  Építést jelent a szeretetmunka.
v  Építést jelent a hívő élet: az igehallgatás, az éneklés, az imádkozás, az adakozás, a felvigyázás, a látogatás, stb.
n  aranyat, ezüstöt, drágakövet
n  fát, szénát (füvet), szalmát (pozdorját)
v  Kérdés, hogy a tanítás, a prédikáció, a munka: jó vagy rossz építés? Esetleg keverve van?
Ø  Az igazságot veszélyezteti a fél-igazság és a hamisság.
Ø  Az egyenes utat veszélyezteti a görbe.
Ø  A tanítást veszélyezteti a tévedés.
n  Rombolni is lehet: beszéddel, viselkedéssel, világi kapcsolatokkal
 
III. Miért építünk? – az építés próbája
n  Úgy tűnik, hogy nem az üdvösségünkről van szó, hanem a megjutalmazásról. Akinek munkája megég, az is megmenekül „mintegy tűzön keresztül”, de nem veheti át munkájának jutalmát. "Kárt vall."
n  Építésünket a tűz próbálja meg: az ítéletnap tűzben jelenik meg
v  Az ítélet tűzben jön el, nem vízben. (Nem lesz több özönvíz.)
Ø  Ez nem a purgatóriumról szóló tanítás.
v  „Ő maga megmenekül, de úgy, mint tűzön keresztül” - Mit jelent ez?
Ø  = „hajszálon múlott”
Ø  = „alig menekült meg” – vagyis, nagy része elégett (pl. IV. fokú égési sebekkel…)