2014. november 12., szerda

A Krisztus-himnusz - Fil 2:5-11


A Krisztus-himnusz
Fil 2:5-11
5 Annak okáért az az indulat legyen bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is, 6 Aki, mikor Istennek formájában volt, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy ő az Istennel egyenlő, 7 Hanem önmagát megüresítette, szolgai formát vévén föl, emberekhez hasonlóvá lévén; 8 És mikor olyan állapotban találtatott, mint ember, megalázta magát, engedelmes lévén halálig, még pedig a keresztfának haláláig. 9 Annak okáért az Isten is felmagasztalta őt, és ajándékozott néki oly nevet, a mely minden név fölött való; 10 Hogy a Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. 11 És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.

n  Ha Krisztus csak ember volt, akkor a karácsonyi történet csak legenda.
v   De Jézus nemcsak ember volt. Erről szól az Ige.
n  A himnusz összehasonlítja Krisztust Ádámmal:
ÁDÁM
KRISZTUS
Isten képére és hasonlatosságára volt teremtve
6. Istennek formájában volt,
zsákmánynak tekintette
nem tekintette zsákmánynak
hogy egyenlő legyen Istennel,
hogy ő az Istennel egyenlő,
Hanem önmagában felfuvalkodott
7. Hanem önmagát megüresítette
elutasította, hogy Isten szolgája legyen
szolgai formát vévén föl
Istenhez hasonló kívánt lenni.
emberekhez hasonlóvá lévén.
És mikor olyan állapotban volt, mint ember
8. És mikor olyan állapotban találtatott, mint ember
Felfuvalkodott
megalázta magát
és engedetlen lett halálig. (a bűn és a halál rabja lett)
engedelmes lévén halálig, még pedig a keresztfának haláláig. 9 Annak okáért az Isten is felmagasztalta őt, és ajándékozott néki oly nevet, a mely minden név fölött való; 10 Hogy a Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. 11 És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.

I. A magasság, ahonnan alászállott
n  „Istennek formájában volt” - 6. v. – morfé. 8. v. szkhéma
v   Mint a virágok (tulipán, dália, szegfű, tátóka, nárcisz, liliom…)
v  Vagy, mint az orvosság (penicillin, diazepam/nitrazepam, colebil
n  Róm 5:12-19
v   12 Annak okáért, miképpen egy ember által jött be a világra a bűn, és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek: 13 Mert a törvényig volt a bűn a világon; a bűn azonban nem számíttatik be, ha nincsen törvény. 14 Úgy de a halál uralkodott Ádámtól Mózesig azokon is, a kik nem az Ádám esetének hasonlatossága szerint vétkeztek, a ki ama következendőnek kiábrázolása vala. 15 De a kegyelmi ajándék nem úgy van, mint a bűneset; mert ha amaz egynek esete miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és a kegyelemből való ajándék, mely az egy ember Jézus Krisztusé, sokkal inkább elhatott sokakra. 16 És az ajándék sem úgy van, mint egy vétkező által; mert az ítélet egyből lett kárhozottá, az ajándék pedig sok bűnből van igazulásra. 17 Mert ha az egynek bűnesete miatt uralkodott a halál az egy által: sokkal inkább az életben uralkodnak az egy Jézus Krisztus által azok, kik a kegyelemnek és az igazság ajándékának bővölködésében részesültek. 18 Bizonyára azért, miképpen egynek bűnesete által minden emberre elhatott a kárhozat: azonképpen egynek igazsága által minden emberre elhatott az életnek megigazulása. 19 Mert miképpen egy embernek engedetlensége által sokan bűnösökké lettek: azonképpen egynek engedelmessége által sokan igazakká lesznek.
n  1Kor 15:20-28. (+42-49)
v    20 Ámde Krisztus feltámadott a halottak közül, zsengéje lett azoknak, kik elaludtak. 21 Miután ugyanis ember által van a halál, szintén ember által van a halottak feltámadása is. 22 Mert a miképpen Ádámban mindnyájan meghalnak, azonképpen a Krisztusban is mindnyájan megeleveníttetnek. 23 Mindenki pedig a maga rendje szerint. Első zsenge a Krisztus; azután a kik a Krisztuséi, az ő eljövetelekor. 24 Aztán a vég, mikor átadja az országot az Istennek és Atyának; a mikor eltöröl minden birodalmat és minden hatalmat és erőt. 25 Mert addig kell néki uralkodnia, mígnem ellenségeit mind lábai alá veti. 26 Mint utolsó ellenség töröltetik el a halál. 27 Mert mindent az ő lábai alá vetett. Mikor pedig azt mondja, hogy minden alája van vetve, nyilvánvaló, hogy azon kívül, aki neki mindent alávetett. 28 Mikor pedig minden alája vettetett, akkor maga a Fiú is alávettetik annak, aki neki mindent alávetett, hogy az Isten legyen minden mindenben.
v  1Kor 15:42-49 - 42 Épen így a halottak feltámadása is. Elvettetik romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlansában; 43 Elvettetik gyalázatosságban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik erőtlenségben, feltámasztatik erőben. 44 Elvettetik érzéki test, feltámasztatik lelki test. Van érzéki test, és van lelki test is. 45 Így is van megírva: Lőn az első ember, Ádám, élő lélekké; az utolsó Ádám megelevenítő szellemmé. 46 De nem a lelki az első, hanem az érzéki, azután a lelki. 47 Az első ember földből való, földi; a második ember, az Úr, mennyből való. 48 A milyen ama földi, olyanok a földiek is; és a milyen ama mennyei, olyanok a mennyeiek is. 49 És a miképpen hordtuk a földinek ábrázatját, hordani fogjuk a mennyeinek ábrázatját is.
n  „Szolgai formát vett fel” – e4z azt jelenti, hogy önként korlátozta magát. Lemondott isteni jogairól. Nem féltette isteni formáját.
v   De Jézus ebben a szolgai formában is Isten maradt.
v  Jn 10:17-18 – „17 Azért szeret engem az Atya, mert én leteszem az én életemet, hogy újra felvegyem azt. 18 Senki sem veszi azt el én tőlem, hanem én teszem le azt én magamtól. Van hatalmam letenni azt, és van hatalmam ismét felvenni azt. Ezt a parancsolatot vettem az én Atyámtól.”

II. A mélység, ahová alászállott, avagy az engedelmesség, ami az alászállást kísérte
n  Engedelmes volt halálig!
n  Ezt az alázatot és engedelmességet azokban a kijelentésekben láthatjuk meg, amelyekben arról beszél az Úr, hogy miért NEM jött. Többször beszél arról is, hogy miért jött, de most azt a négy esetet vizsgáljuk meg, amiért nem jött.
n  Ő nem azért jött, hogy Neki szolgáljanak... (Mt. 20:28). Jaj, sokakban ott van a vágy egy kicsit felkönyökölni és a mások feje fölött átnézni... ott lehet a kívánság, hogy felnézzenek reád, és lenézhess másokat. Az ember szereti kiszolgáltatni magát, páváskodni, éreztetni, hogy hatalmon van. Olyan vágy ez, mint amikor a tanítványok kérdezték, hogy „ki a nagyobb”? Erre Jézus azt válaszolta: „Aki közületek nagy akar lenni, legyen a ti szolgátok. Mert az Embernek Fia sem azért jött, hogy Neki szolgáljanak. Szolgálatunkra vár a körülöttünk növekvő nyomor. Ezrek kiáltják: éhezem, szomjazom, jövevény vagyok, mezítelen vagyok, beteg vagyok, fogoly vagyok!... Lehetünk tétlenek? Csak a mások, a kicsinyek felé végzett szolgálatunk emelhet naggyá bennünket. A legeslegnagyobb sem azért jött, hogy Neki szolgáljanak. Az egymásnak való szolgálat nem könnyű dolog, de erre tanít minket Krisztus jövetele. „Szeress és szolgálj amíg lehet, ki tudja meddig tart életed!”
n  Másodszor, Jézus nem azért jött, hogy elveszítse az emberek lelkét (Lk 9:56), hanem, hogy megtartsa. Ezt akkor mondta Jézus, amikor Jakab és János tüzet akartak kérni az égből, egy samáriai falura, mert azok nem fogadták be őket. Ez megdöbbentő jelenet volt. Az Úr csak annyit mondott, hogy: „Nem tudjátok, minémű lélek lakik bennetek.” Hej, sokszor mi sem tudjuk! Az ellenség barátnak teszi magát, a gonoszt forraló is jóindulatot színlel. A rágalmak, a vádak, a gyűlölet között ki tudod-e mondani, hogy nem azért vagyunk itt, hogy elveszítsük egymást?! Persze, megvan az álláspontunk, és nem alkuszunk meg. De nem dobhatsz vissza kővel, nem üthetsz vissza, nem rázhatod az öklöd, nem kérhetsz tüzet az égből, mert nem ezért vagyunk itt. Jézus sem ezért jött.
n  Harmadszor, Jézus Krisztus nem azért jött, hogy kárhoztassa a világot (Jn 12:47), vagyis nem azért, hogy ítéletet tartson. Ő az embert megváltani született meg Betlehemben, megszabadítani, kifogni Isten haragját és levezetni azt a Golgotán. Sajnos, mi nagyon tudunk haragudni, sokszor éppen azokra, akiket szeretnünk kellene. Némelykor csak a hibákat látjuk, és szeretet helyett kárhoztatunk. De mi értelme? A szeretet győzi le a korlátokat, a különbségeket. Karácsony a szeretet ünnepe. Egymás kárhoztatásával csak felmorzsolódunk, de a szeretet, a megértés által összefoghatunk. Ez az, amire szükségünk van. Jézus sem kárhoztatni jött.
n  Végül Jézus Krisztus nem azért jött, hogy az igazakat hívja, hanem a bűnösöket a megtérésre (Lk 5:32). Ha bűnösnek érzed magad, akkor ő érted jött. 99 egészséges embernek nincs szüksége orvosra. De a századik! Igen, Ő a századik elveszett juhért jött, hogy megkeresse és megtartsa, ami elveszett. Bűnbánattal, ide sorolhatod magad velem együtt, és hálát adhatsz azért, hogy karácsonykor a megszületett Jézus a te Urad és Megváltód is lehet, ha őt befogadod. Így lesz boldog karácsonyi ünneped!
n  Szolgált!
v   Megmosta tanítványai lábát. – Jn 13.
v  Engedte, hogy megkötözzék, megtagadják, leköpjék, megostorozzák, töviskoronázzák… Engedelmes volt halálig.

III. A felmagasztalás – az alászállás jutalma
n  „Ajándékozott Neki oly nevet…”
v   Jézus – Yehoshua. Dávid Fia. Isten Fia. Immánuel. Megtartó. Üdvözítő. Scodálatos Tanácsos, Erős Isten, Örökkévalóság Atyja, Békesség Fejedelme.
n  Egy nap minden térd meghajol majd előtte.
v   Nemcsak a Péteré, Jánosé, Magdoláé, Saulusé, Lídiáé, latoré…
v  Jézus Krisztus Úr!
n  Erről szól a Jel 4:9-11
v  9 És mikor a lelkes állatok dicsőséget, tisztességet és hálát adtak annak, aki a királyiszékben ül, annak, aki örökkön örökké él, 10 Leesett a huszonnégy Vén az előtt, aki a királyiszékben ül, és imádta azt, aki örökkön örökké él, és az ő koronáikat a királyiszék elé tették, mondván: 11 Méltó vagy Uram, hogy végy dicsőséget és tisztességet és erőt; mert te teremtettél mindent, és a te akaratodért vannak és teremttettek.
n  És Jel 5:9-14
v  9 És énekeltek új éneket, mondván: Méltó vagy, hogy elvedd a könyvet és megnyisd annak pecsétjeit: mert megölettél, és megváltottál minket Istennek a te véred által, minden ágazatból és nyelvből és népből és nemzetből, 10 És tettél minket a mi Istenünknek királyokká és papokká; és uralkodunk a földön. 11 És láttam, és hallottam a királyiszék, a lelkes állatok, és a Vének körül sok angyalnak szavát; és az ő számuk tízezerszer tízezer és ezerszer ezer volt; 12 Nagy szóval ezt mondván: Méltó a megöletett Bárány, hogy vegyen erőt és gazdagságot és bölcsességet és hatalmasságot és tisztességet és dicsőséget és áldást. 13 Sőt hallottam, hogy minden teremtett állat, a mely van a mennyben és a földön, és a föld alatt és a tengerben, és minden, a mi ezekben van, ezt mondja volt: A királyiszékben ülőnek és a Báránynak áldás és tisztesség és dicsőség és hatalom örökkön örökké. 14 És a négy lelkes állat ezt mondta: Ámen. És a huszonnégy Vén leborult és imádta az örökkön örökké élőt.

Lásd még: http://iborzasi.blogspot.ro/2009/12/kenozis-meguresites.html

2014. november 9., vasárnap

Hogyan szólott az Isten? - Zsid 1:1-6


Hogyan szólott az Isten?
Zsid 1:1-6

1 Minekutána az Isten sok rendben és sokféleképen szólott hajdan az atyáknak a próféták által, ez utolsó időkben szólott nékünk Fia által, 2 Akit tett mindennek örökösévé, aki által a világot is teremtette, 3 Aki az ő dicsőségének visszatükröződése, és az ő valóságának képmása, aki hatalma szavával fenntartja a mindenséget, aki minket bűneinktől megtisztítván, ült a Felségnek jobbjára a magasságban, 4 Annyival kiválóbb lévén az angyaloknál, amennyivel különb nevet örökölt azoknál. 5 Mert kinek mondotta valaha az angyalok közül: Én Fiam vagy te, én ma szültelek téged? és ismét: Én leszek néki Atyja és ő lesz nékem Fiam? 6 Viszont mikor behozza az ő elsőszülöttét a világba, így szól: És imádják őt az Istennek minden angyalai.

n  Sokszor feltett kérdés, hogy hogyan szól az Isten? Hogyan hallhatom meg a hangját?
v   Néha „süketszolgálatra” lenne szükség…

I. „Sok rendben”
n  Ezt azt jelenti, hogy „egymás után sokszor”.
v  Minden este.
v  Minden korban – gyermekkorban, - ifjúkorban, - felnőtt korban, - öregkorban.  
v  „Egy ifjú gyermekhez Isten szent Lelke jött, szelíden, esdve kérte őt…”
n  A történelem során minden időben
v   Édenben
v  A pátriárkák idejében: Nóé, Énók, Ábrahám, Mózes.
v  A Sinai hegyen. Kőtáblák által. A teljes Írás által – Róm 15:4 – „4 Mert amelyek régen megírattak, a mi tanulságunkra írattak meg: hogy békességes tűrés által és az írásoknak vigasztalása által reménységünk legyen.”
v  A bírák, királyok idejében. „Próféták által.” A Kármelen. A babiloni fogságban. A hazatéréskor.

II. „Sokféleképpen”
n  Ezt azt jelenti, hogy „többféle módon”.
n  Lelkiismeret által - r
v  Zsid 8:10 – „10 Mert ez az a szövetség, melyet kötök az Izráel házával, ama napok multán, mond az Úr: Adom az én törvényemet az ő elméjükbe, és az ő szívükbe írom azokat, és leszek nékik Istenük és ők lesznek nekem népem.” Jer 31:33.
v  1Jn 3:21 – „21 Szeretteim, ha szívünk nem vádol minket, bizodalmunk van az Istenhez.”
n  Urimmal és Thummimmal
v  2Móz 28:30 – „30 Azután tedd az ítéletnek hósenébe az Urimot és Thummimot, hogy legyenek azok az Áron szíve felett, a mikor bemegy az Úr eleibe, és hordozza Áron az Izráel fiainak ítéletét az ő szívén az Úr színe előtt szüntelen.” (4Móz 27:21)
n  Álom által
v  Jób 33:14-15. 29-30. – „14 Hiszen szól az Isten egyszer vagy kétszer is, de nem ügyelnek rá! 15 Álomban, éjjeli látomásban, mikor mély álom száll az emberre, és mikor ágyasházukban szenderegnek.” “29 Íme, mindezt kétszer, háromszor cselekszi Isten az emberrel, 30 Hogy megmentse lelkét a sírtól, hogy világoljon az élet világosságával.”
n  Próféták által. Nehéz tehet volt „az Úr terhe”.
v  Jer 20:7-9. – „7 Rávettél Uram engem és rávétettem, megragadtál engem és legyőztél! Nevetségessé lettem minden időre, mindenki csúfol engemet; 8 Mert a hányszor csak szólok, kiáltozom; így kiáltok: erőszak és romlás! Mert az Úr szava mindenkori gyalázatomra és csúfságomra lett nékem. 9 Azért azt mondom: Nem emlékezem róla, sem az ő nevében többé nem szólok; de mintha égő tűz volna szívemben, az én csontjaimba rekesztetve, és erőlködöm, hogy elviseljem azt, de nem tehetem.”
v  Ez 2:3-7 – „3 És mondta nékem: Embernek fia! küldelek én téged Izráel fiaihoz, a pártos nemzetségekhez, a kik pártot ütöttek ellenem; ők és atyáik vétkeztek ellenem mind e mai napig, 4 A kemény orcájú fiakhoz és makacs szívűekhez küldelek téged, és ezt mondjad nékik: Így szól az Úr Isten! 5 Ők pedig vagy hallják, vagy nem hallják, mivelhogy pártos ház, hadd tudják meg, hogy próféta volt köztük. 6 Te pedig, embernek fia, ne félj tőlük, és az ő beszédüktől se félj; ha bogácsok és tövisek vannak is veled, és ha skorpiókkal lakol is együtt; beszédüktől ne félj, orcájuktól ne rettegj, mert ők pártos ház. 7 És szóljad az én beszédimet nékik, vagy hallják, vagy nem, mert pártos ház.”
n  Szerelmesek nyelvén
v   Ez 33:30-33 – „30 És te, embernek fia, néped fiai beszélgetnek felőled a falak mellett s a házaknak ajtaiban; és egyik a másikkal szól, ki-ki az ő atyjafiával, mondván: Jertek, kérlek, és halljátok: micsoda beszéd az, a mely az Úrtól jő ki? 31 És eljönnek hozzád, a hogy a nép össze szokott jönni, s oda ülnek elődbe, mint az én népem, és hallgatják beszédidet, de nem cselekszik, hanem szerelmeskedő énekként veszik azokat ajkukra, szívük pedig nyereség után jár. 32 És íme, te olyan vagy nékik, mint valamely szerelmeskedő ének, szép hangú, s mint valamely jó hegedűs; csak hallják beszédidet, de nem cselekszik azokat. 33 De ha beteljesednek, mert íme, beteljesednek, megtudják, hogy próféta volt közöttük.”
n  Ítéletek által
v   Ám 4:6-12 – fogak tisztasága… megvontam tőletek az esőt… megvertelek szárazsággal és ragyával… döghalált bocsátottam rátok… felforgattam közületek többeket, mint Sodomát… „12 Azért hát ekképpen cselekszem veled Izráel! Minthogy pedig ekképpen cselekszem veled, készülj Istened elé, oh Izráel!”
v  2Krón 36:11-21 – „11 Huszonegy esztendős korában kezdett uralkodni Sédékiás, és uralkodott tizenegy esztendeig Jeruzsálemben.  12 És gonoszul cselekedett az Úr előtt, az ő Istene előtt, és nem alázta meg magát Jeremiás próféta előtt, a ki az Úr képében szólt néki. 13 Sőt még Nabukodonozor király ellen is pártot ütött, a ki őt az Isten nevére megesküdtette, s makaccsá és önfejűvé lett, a helyett, hogy megtért volna az Úrhoz, Izráel Istenéhez. 14 Sőt még a papok fejedelmei és a nép is, mindnyájan szaporították a bűnt a pogányok minden undokságai szerint, és megfertőztették az Úr házát, a melyet megszentelt Jeruzsálemben. 15 És az Úr, az ő atyáiknak Istene elküldte hozzájuk követeit jó idején, mert kedvezett az ő népének és az ő lakhelyének. 16 De ők az Isten követeit kigúnyolták, az ő beszédeit megvetették, és prófétáival gúnyt űztek; míglen az Úrnak haragja felgerjedt az ő népe ellen, s többé nem volt segítség. 17 És reájuk hozta a Káldeusok királyát, a ki fegyverrel ölé meg ifjaikat az ő szent hajlékukban, s nem kedvezett sem az ifjaknak és szüzeknek, sem a vén és elaggott embereknek, mindnyájukat kezébe adta. 18 És az Isten házának mindenféle edényeit, nagyokat, kicsinyeket, és az Úr házának kincseit, s a királynak és az ő vezéreinek kincseit, mindezeket Babilóniában vitette. 19 Az Isten házát meggyújtották, Jeruzsálem kőfalait lerontották, palotáit mind elégették tűzzel, és minden drágaságait elpusztították. 20 És a kik a fegyver elől megmenekültek, azokat elhurcolta Babilóniába, és néki és fiainak szolgáivá lettek mindaddig, míg a perzsiai birodalom fel nem támadott; 21 Hogy beteljesedjék az Úrnak Jeremiás szája által mondott beszéde…”
v  Balesetek (Varga Gyula. Gongola Mihai. id. Monár István. * Bányában.)
n  Hallgatással
v  1Sám 28:15-16 – „15 Sámuel pedig monda Saulnak: Miért háborgattál, hogy felidéztettél engemet? És felele Saul: Igen nagy szorultságban vagyok; a Filiszteusok hadakoznak ellenem, az Isten pedig eltávozott tőlem, és nem felel már nékem sem próféták által, sem álomlátás által; azért hívtalak téged, hogy megmondjad nékem, mit kelljen cselekednem? 16 És monda Sámuel: Ugyan miért kérdezel engemet, ha az Úr eltávozott tőled és ellenségeddé lett?! 17 És a szerint cselekedett az Úr, amint általam megmondta: elvette az Úr a királyságot a te kezedből, és adta azt a te társadnak, Dávidnak. 18 Mivel nem hallgattál az Úrnak szavára, és nem hajtottad végre az ő felgerjedt haragját az Amálekitákon: azért cselekszik most így veled az Úr. 19 És az Úr Izráelt is veled együtt a Filiszteusok kezébe adja, te pedig holnap fiaiddal együtt velem leszel. Izráelnek táborát is a Filiszteusok kezébe adja az Úr.”

III. Fia által
n  Mint utolsó kijelentés
v   Mt 21:37
n  Mint legnagyobb kijelentés
v   Ennél nagyobbat, többet nem szólhat. Önmagát adta – Tit 2:14.
n  Mint elutasított kijelentés
v   ApCsel 7:51-57. (ApCsel 2:37)
n  A keresztről való beszéd bolondság, botránkozás… 1Kor 1.

Befejezés:
n  Hozzád hányszor szólott már?
v   Zsolt 1:1-6 – „az Ő törvényében gyönyörködik…”
v  Lásd: Félix.
v  Lásd: Jn 12:37-kk. – megkeményedett a szívük. Ézs 6.
v  Lásd: a fáraó. 
v  Zsolt 119:11 – „Szívembe rejtettem a Te beszédedet, hogy ne vétkezzem ellened.”
n  „Ma, ha az Ő szavát halljátok…” Zsid 3:7-8.

v   „Szól, Uram, mert hallja a Te szolgád…” – 1Sám 3:9.

2014. november 7., péntek

Hálaadó bizonyságtételek - Zsolt 107:1–32


Hálaadó bizonyságtételek

Zsolt 107:1–32

Az Úr jó – kegyelme örök
Ez bizonyságtételek gyűjteménye azok részéről akik:
· Megszabadultak / megváltattak   · Akiket összegyűjtött É, D, K, Ny

I. A bujdosókról (v. 4-9)
¨  Eltévedve – fizikailag: - erdőben
 à a városban ahol van ennivaló
   à sivatagban: étlen, szomjan
¨  Eltévedve – lelkileg:  
  a. tévtanítások útvesztőjében
  b.  saját utakon, mint Jónás, Ábrahám, Elimélek
  c.   nem találva helyet a tömegben
  d.  étlen, szomjan, lelki táplálék után (Mt 5:6)
· Lk. 15 (tékozló fiak): · Távol az atyai háztól  · Bent a házban
· Jézus ezekért jött: hogy megkeresse és megtalálja:
- Azt kell keresni: · Ami érték  · Ami nincs a helyén.

II. A megkötözöttekről (v. 10-16) „nyomorultan vasra verve”
¨  Rettenetes volt a Babiloni fogság… Márduk elött…
¨  Majd megszabadultak. à
¨  Manapság is minden ember rabságban van (Jn 8:29-36)
¨  A szabadulás éneke
· énekesmadár - (Ézs 12) (Zsolt. 137:1-5) à (Zsolt 126:1-6)
· Jézus = Szabadító.
· Pál láncokban van, mégis szabad
· Nem: forradalom, háború, ENSZ-erők hoznak szabadulást

III. A balgatagokról (v. 17-22)
¨  Betegek (a bűn következményeitől) – gonoszságaikért
¨  A bűn betegsége
v A vakon született (Jn. 8): Jézus látta nyomorúságát: sem ez, sem az nem vétkezett:„hanem hogy nyilvánvalóvá legyenek rajta Isten cselekedetei”
v Dávid nem akart ingyen való áldozatot hozni: „áldozzanak hálának áldozatával” (v. 22): az áldozatnak = ára van

IV. A kalmárokról (v. 23 – 32)
¨  Tengeren: hullámok
· Jézus a tengeren: lecsendesítette
· Pál – 276-an, de érette megmenekültek
Adjatok hálát: személyesen!