2017. július 15., szombat

Királykérés világi módra - 1Sám 8:1-9

Királykérés világi módra
1Sám 8:1-9

<  A királykérés felfedi a nép állapotát, úgy ahogyan a valóságban van.
v Miközben róluk beszélünk, mirólunk van szó!

I. Mennyire lelkesedünk azért, ami Istent helyettesíti – 8:5-8
<  A királykérés nem volt bűn, önmagában – lásd: 5Móz 17:14-20.
v A bűn inkább abban keresendő, hogy olyanok akartak lenni „mint a többi népek” – 8:5.
v Mert az 5Móz 17 világossá teszi, hogy Izráelnek nem olyan királya lesz, „mint a többi népeknél”, mivel Isten fogja kiválasztani (15a v.): izráeli lehet, nem idegen (15b v.), nem lehet nagy katonasága, háremje, gazdagsága (16-17 v.), és Isten törvényének tisztelője kell legyen (18-20 v.)
v Nem a kérés maga, hanem a kérés oka az igazi bűn. „Nem téged utáltak meg, hanem engem utáltak meg, hogy ne uralkodjam felettük.” (8:7b)
<  Isten kiértékeli a királykérést. (7-8 v.)
v 1Sám 12-ben igazolva van a 8:7-8.
v A. érvelés – Az egyiptomi szolgaságban Istenhez kiáltottak, és Isten megszabadította őket. (12:8)
v B. érvelés – Izráel elfelejtkezett az Úrról, és a bírák idején mindenféle elnyomásban volt részük. De amikor az Úrhoz kiáltottak, megtérve, Isten Jerubbaált és társait küldte szabadítóul. (12:9-11)
v C. érvelés – Izráel az ammonita Náhással szembesül, aki erejét fitogtatja... Akkor azt mondták: Semmiképpen nem, hanem király uralkodjék felettünk, holott csak a ti Istenetek, az Úr a ti királyotok.” (12:12) Vagyis: itt nem volt többé kiáltás az Úrhoz szabadításért, hanem ehelyett királykövetelés történt! Ez pedig Isten helyettesítése. Most nem Istenben bíztak, hanem egy másféle kormányzásban…
v Nem a monarchia bűn, hanem a monarchiában való bizalom. (Zsolt 118:8-9. 146:3) Mert az embert kísérti, hogy Istent helyettesítse: monarhiával, demokráciával, kommunizmussal, kapitalizmussal…
<  A 8. rész perspektívában:
v A 12. rész a 8. rész magyarázata: a királykérés Isten elutasítását jelentette.
v A 7. rész a 8. rész ellentétje: ott megtértek, hittek, imádkoztak, és király nélkül is győztek!
v A 4. rész a 8. rész párhuzama: itt királyban bíztak, ott pedig a frigyládában. Mindkettő bálványimádás és Isten helyettesítése!
<  Bajunkban hajlamosak vagyunk mechanikai megoldást keresni a lelki helyett!
v Például: Biztos, hogy a technikánkkal van baj! A módszer rossz! Program kell! Ügyeskedés!
<  Ahelyett, hogy Istentől várnánk segítséget, inkább előírjuk, hogy miféle segítséget akarunk...
v  Előírjuk Neki, hogyan és mikor szabadítson meg... Ki, mikor, hogyan lépjen közbe…
<  Isten néha megadja kérésünket, pedig nem örül neki.
v A meg nem hallgatott kérések gyakran az Ő szeretetét mutatják – Zsolt 106:14-15 – 14 Epekedés epesztette őket a pusztában, és próbára tevék Istent a sivatagon. 15 És megadta nekik, amit kívántak; és ösztövérséget bocsátott lelkükbe.”
v Bajunkban (12:12), helyzetükben (8:1-3) a királykérés logikusnak tűnt. Mégis, Isten rossznak minősíti! Mert javaslataink lehetnek logikusak, értelmesek, kivitelezhetőek – mégis istentelenek! Ne hagyjuk ki Istent!
v A bálványimádást sokszor nehéz kimutatni. De Isten látja! Hiába titkolod: „Ember szemétől bűneim…” (KÉ 308)
v Sámuel megtapasztalja, amit Mózes is, a próféták is, és Jézus is átélt: Nem akarjuk, hogy ez uralkodjék felettünk.” (Lk 19:14)


II. Mennyire irtózunk a szentségtől (8:5. 19-20)
<   „Olyanok lenni, mint a többi népek” – 8:5. 19b-20a.
v Természet szerint nem szeretjük felvállalni a különbözőséget csak azért, mert az Úrhoz tartozunk (az Úr miatt).
v Pedig Isten előírta, hogy a király nem lehet olyan, mint a többi népeknél! (5Móz 17:15-20)
<  Izráel népe önmagában különböző, egyedi volt. 5Móz 4:32-40.
v „Csak néked adatott láthatóan tudnod, hogy az Úr az Isten és nincsen kívüle több!” – 5Móz 4:35
v 3Móz 19:2 – „Különbözők legyetek, mert én az Úr különböző vagyok!” (Persze, eredetiben „szent” van. De értitek, ugye, a lényeget?)
<  Miért is lenne másféle sikerszabályunk? Másféle kinézetünk? Másféle beszédünk? Hűség a házasságban? Tisztaság a házasság előtt is? Igazságot keresni a szegénynek? Segítség a szűkölködőnek? Lelkesedni az istentiszteletért a szórakozás helyett? – Zsid 11:13-16.
v Alexander Maclaren: Az első lecke: – megtanulni mellőzni mások szokásait!
<  „Hallgass szavukra; mindazáltal tégy ellenük bizonyságot!” – 8:9.
v Tudtukra adta, mit jelent a király: elveszi... elveszi... (11. 13. 14. 16)
v Gondoljatok fiaitokra! Leányaitokra! Vagyonotokra!
v Rabságért kiáltotok, Egyiptomot kívánjátok vissza?
<  De a nép nem hallgatott Sámuel szavára – (8:19).
v Sámuel hallgatott a szavukra (22. v.), de ők nem hallgattak Sámuel szavára (19. v.).
<  Az igazság ismerete és szeretete között különbség van. Csak az utóbbi vezet engedelmességre.
v „És akkor fog megjelenni a törvénytaposó, a kit megemészt az Úr az ő szájának leheletével, és megsemmisít az ő megjelenésének feltűnésével; Akinek eljövetele a Sátán ereje által van, a hazugságnak minden hatalmával, jeleivel és csodáival, És a gonoszságnak minden csalárdságával azok között, akik elvesznek; mivelhogy nem fogadták be az igazságnak szeretetét az ő idvességükre.” (2Thessz 2:8-10)
<   Úgyhogy kérésünk esetleges elutasítása Isten irgalmáról beszél. Adjunk érte hálát!

III. Mennyire következetesen késztet Isten a megtérésre – 10:17-19 (20-21) -22-24. és a 12. részben
<  Isten Következetesen (könyörtelenül) ismétli a szavakat, melyek valahogy nem illettek az ünnep keretébe... (10:18-19)
v Mi többet adunk az etikettre és a díszletre!
v Sámuel tudta, hogy hűségesnek lenni fontosabb, mint illedelmesnek lenni. Ezért, nem azzal kezdi, hogy „Milyen jó benneteket újra együtt látni ezen az örömteljes napon...”
<  Isten jobban szeret annál, minthogy csak kedves szavakat mondjon! Könyörtelenül ismételni fogja üzenetét, amíg meghalljuk!
v Hajlandó elrontani egy kedves alkalmat, ha megtérésre vezethetne!
<  Sámuel végigvitte a választást, amíg a sors egy emberre, Saulra esett (20-21. v.)
v A legkisebb törzsből Benjáminból választott Isten, hogy megszégyenítse az erőseket (9:21). Lásd: Bír 20-21.
<  Saul kijött a sorsoláson – de nem találták! – 21b.
v Mint ahogyan a szamarakat sem találták... (9:4 kk)
v Izráel nem sikeresebb a király megkeresésében, mint Saul a szamarak megkeresésében!
v A központban Isten kijelentése van – 22. v.
v Isten népe teljességgel ki van szolgáltatva Isten szavának.

Befejezés:
<  Mindezek ellenére, Isten kegyelmes (12:13-23).
v Azért, mert az Ő népévé választott. Ő az Atyánk!



2017. július 12., szerda

Az Úré a győzelem! - 1Sám 7:1-13

Az Úré a győzelem! – „Ében Háézer”
1Sám 7:1-13

Az áfeki vereség valamikor Kr.e. 1050-ben hasonlított Jeruzsálem pusztulásához, 587-ben.
A bűn elszaporodott, a Törvényt félretették. Lopás, csalás, harácsolás, paráznaság, hazugság jellemezte a szent sátornál szolgálókat.
A 7. rész a 4-5-6. rész befejezése.
Honnan lesz szabadulás? Önerőből? A frigyláda? 3 Sámueltelen rész után újra olvashatunk Sámuelről.

I. A megtérés napja – 1-6. v.
Teltek az évek, a jövő bizonytalanná vált. Van-e, lesz-e szabadulás?
Igen! Isten az Úr mindenek felett.
(1) Ha eldobjátk az idegen isteneket, és Astarótot,
(2) Ha odafordultok az Úrhoz, „elkészítitek szíveteket”,
(3) Ha csak Neki szolgáltok „teljes szívetekből”.
Vágysz-e szabadulásra? Akkor neked is szól ez az ige!
Vissza kell térni az eredetihez! „Ad fontem!”
A könnyek, sírás – jó, helyénvaló dolog, de nem elég. Teljes megtérés kell. Kizárólagos odafordulás az Úrhoz.

II. A győzelem napja – 7-11. v.
Vereség után – az Úr ad győzelmet a filiszteusok felett. Íme, őket is le lehet győzni – az Úrral.
A filiszteusok haza kell küldjék a frigyládát. Nagy presztízsveszteség volt ez nekik…
Izráel Istene nem hasonlítható Dágonhoz!
Nem elég a múltra nézni (Refidim, Emoreusok, honfoglalás háborúi, Debora, Gedeon, Sámson), újabb győzelem kell!
A vereség az elfordulás miatt van, a győzelem az odafordulás által lehetséges. 1Kor 10:11. Zsolt 78:1-8.
Ikábódból így lesz Ében Háézer.

III. Az emlékezés napja – 12-13. v.
Emlékezni kell a győzelemre. 5Móz. Ünnepek. Úrvacsora.
Emlékezz és légy hálás!
Emlékezz és tarts bűnbánatot!
Emlékezz és tanulj!
Emlékezz és reménykedj!


Az Úr az Isten! - 1Sám 5:1-12

Az Úr az Isten! – A figyláda Dágon templomában
1Sám 5:1-12

I. Bálványrestaurálás – 1-3. v.
Dágon leesik a frigyláda előtt, de helyreállítják
Bevitték a Frigyládát Dágon templomába, Asdódban. (Volt egy másik templomuk is, Ekronban.)
Hálát adtak Dágonnak – aki szerintük a győzelmet adta. A Frigyláda volt a bemutatott „ajándék”. van  a helye…
De Isten féltőn szerető Isten. Nem állhat meg előtte senki, Vele egyenlő szinten, nincs senki rivális.
Önzés, büszkeség, kívánságok, - minden, ami óemberi. Le kell esnie az Úr előtt!
Gondoskodj róla, hogy az Úr kerüljön a trónra! (Lásd: a 4 lelki törvény.)
Mennyit engedsz át az Úr uralmának?

II. Bálványösszetöretés – 4-7. v.
Dágon összetörik, de nem dobják ki.
„Dágon és a Frigyláda” – a kettő együtt nem állhat meg sokáig.
Óember és Új ember – az egyiknek meg kell halnia! Róm 6.
Istennek hatalma van az „istenek” felett is. Péld 21:1. Zsolt 50.
Kálvin: ne utánozzuk az ekroniakat: akik megtöltik az eget jajkiáltással, de szívük távol marad az Úrtól.

III. A frigyládát hibáztatják a csapásokért – 8-11. v.
A csapások nem vezetnek mindig megtéréshez.
Vagy közelebb visznek Hozzá, vagy eltávolítanak Tőle.
Egyiptomi 10 csapás, Nabukodonozor, Belsazár, Ámós 4.

IV. A frigyládától meg akarnak szabadulni – 11-12. v.
Hazaküldik, „a helyére”.
De Silót már elpusztították! Hová küldhetik „haza”?

6. rész – Dágonnak megpróválnak adni még egy esélyt önmaga igazolására. 

2017. július 6., csütörtök

Oda Izráel dicsősége! - 1Sám 4:1-22

Oda Izráel dicsősége!
1Sám 4:1-22

n E vereség Isten ítélete volt Izráel népén.
n Hasonlított ahhoz, amikor 587-ben Jeruzsálem elpusztult.
n Most is odaveszett a templom Silóban.

I. A vereség előzményei
n Megelőzni a vereséget mindig könnyebb. De itt inkább előidézték.
v  A Törvényt félretették, csak a látszata volt meg a kegyességnek (2Tim 3:5). Egyébként, olajozottan működött minden…
n Éli és fiai szolgáltak: loptak, paráználkodtak, csaltak.
v  És ez Isten orcája előtt történt!
n Közben Isten megszólal, de Izráel, és Éli, már nem hallja.
n Mert Isten Igével kezdi, nem ítélettel. Jer 18:7-8.
v  Önfejűen bele bonyolódtak egy háborúba. Senki sem kérdezte, Istennek mi erről a véleménye?
n A nagy kérdés: ki uralkodik, és ki szolgál, kinek?

II. A vereség okai
n Azt megállapíthatjuk, hogy a vezetők a helyes kérdést teszik fel: miért vert meg minket az Úr?...
v  Vagyis, a vereség nem azért volt, mert gyávák voltak, vagy ügyetlenek voltak, vagy gyengék voltak… Az Úr verte meg őket, nem a filiszteusok!
v  Ha felismerik Isten ítéletét és most megalázkodnak, talán még van megoldás…
v  De nem. Ők nem ezt teszi.
n Nem ők mozdulnak Isten felé, hanem Istent próbálják mozdítani maguk felé…
n Micsoda fonák dolog ez!
n Sámuel nincs sehol. Őt nem kérdezik. Nincs rá szükség. Valószínű, félrevonult, vagy félretették!
v  „Persona non grata.”
n A hitük egy tárgyhoz kapcsolódik, a frigyládához. Bálványimádók lesznek.
v  Ezzel pedig nem a győzelmüket, hanem az ítéletüket pecsételik meg.
v  Ilyenkor történik meg, hogy bármihez folyamodik az ember, bármit elfogad: Bárki segíthet: amulett, talizmán, jósnő…

III. A vereség tanulságai
n  A hitet és a bűnbánatot semmi sem helyettesítheti.
n  A hit nem hiedelem. Sem nem hiszékenység.
n  Nem elég tudni, mi a helyes, hanem azt cselekedni is kell. Éli tudta, de nem tette.
n  Nem mindegy, hogy ha bajban vagyunk kihez folyamodunk és ki segít. Az ördög segítségéért nagyon nagy árat kell fizetni.
v  Tudsz-e valamit az életedből, ami nem helyes?

Sámuel elhívása a prófétai szolgálatra - 1Sám 3:1-21

Sámuel elhívása a prófétai szolgálatra

1Sám 3:1-21
n Sámuel nem ismerte még az Urat, mert Éli nem ismertette meg vele. Megszokta, hogy Isten nem szól.  (2,27-36) Elüzemelget a kultusz Isten nélkül, és ige nélkül is… „Vakoknak vak vezetője”.
n Ismerjük-e a pásztor hangját?

I. Isten kijelentésének szükségessége (1. 19-21)
n Kijelentés. Isten keres valakit, akinek fontos lesz az ő Igéje.
n Veszedelmes nagy altatás folyik ezen a világon. Az emberek pedig beveszik az altatókat. Isten felébreszti Sámuelt!
n Milyen tragikus jelenet, hogy az egyház aludni küldi azt, akit az Isten felébresztett!
v  Élinek kellene hallania! De ő még a másikat sem segíti benne!
v  A szülők is altatják a gyermekeiket, ha rosszallják, hogy a gyermekük naponta olvassa a Bibliát és nem a diszkóban tölti a szombatjait! Visszaviszi az eltulajdonított dolgokat. Micsoda szégyen, hogy kiderült! Átment az utált szomszédhoz és bocsánatot kért! A szégyentelen!
n Ámós 8,11-12: éhség és szomjúság az ige után. Ami ritka, az drága. Így van-e?
n Isten arról beszélt Sámuelnek, amit Élinek akart volna megmondani. De majd Sámuel megmondja… De ez nagyon kényes feladat.  Íme, Isten a kicsiknek jelenti ki magát!
n De itt a Bibliánk! Nem lehet ritka Isten igéje! – Téves. Ritka lehet az ige akkor is, amikor a befogadásnál baj van.  (Ézs 6,9-10) (Mk 4,9. 10-12.)

II. Isten kijelentésének átvétele (2-10)
n amikor Éli szemei meghomályosodtak (2b), a gyertyatartó még égett (3a), Sámuel már a fekhelyén volt (3b), az Úr szólította Sámuelt! Olyan világosan és érthetően, hogy Sámuel azt gondolta, hogy Éli szólítja!
v  De mi ugye, nem kapunk direkt kijelentést az Úrtól!  Nem vagyunk ilyen próféták.
n Milyen kedvesen és szelíden hívogat az Úr! Még másodszor sem azt mondja, hogy „hogy tudsz ilyen érthetetlen lenni! Semmit sem fogsz fel helyesen!?” Isten tudja, hogy időbe telik, amíg megérted…
v  „Még sok mondanivalóm van hozzátok, de most el nem hordozhatjátok.” (Jn 16,12)

III. Isten kijelentésének továbbadása (11-18)
n  Maga az Úr mondja, hogy ez olyan dolog, ahogy aki ezt hallja, mindkét füle belecsendül! (11)
n  Olyan jó lenne hallgatni vele!  Még jó, hogy Éli megesketi Sámuelt, és ezzel megkíméli egy csomó vívódástól…
v  De a hallott ige iránt felelősek vagyunk! Mit fogsz válaszolni reá?
n  „Arra tekintek én, aki szegény és megtört lelkű, és aki az én beszédeimet rettegi!” (Ézs 66,2)
n  Milyen súlyos következményekkel jár, ha valaki megveti Isten igéjét!
n  Milyen nagy dolog az, ha valaki mégis meghallja, és képviseli Isten igéjét akkor is, ha sokan ne kívánják hallani.
v  Állt már Isten első kicsi kőtemploma Silóban. Ott Éli végezte az áldozást. „Ritkaság volt az Úr igéje.” Mert sorozatosan megvetették Isten igéjét, még a papi család tagjai is.
n Az Igében meg van írva, hogyan kell bemutatni az áldozatot és mennyi a papok része az áldozatból, és azt hogyan kaphatják meg. Éli fiai nem vették komolyan az igét, és erőszakoskodtak, sőt, paráználkodtak Isten jelenlétében. Apjuk: „Ejnye, ejnye, ne tegyétek fiaim!”
n Istennek egyik embere kijelenti az ítéletet. „Ha a fiaidat többre becsülöd, mint engemet, elvetlek téged.” – „Ejnye, ejnye, milyen kár!...”
v  Isten a maga részéről befejezte. Ahol nem hangzik Isten igéje, ott elvadul a nép.
v  Mennyire értékes nekünk Isten igéje? Hány családban kerül elő naponta a Szentírás? Hangzik-e az imádság, vagy az Istent dicsőítő ének?