Több mint 20 éves szolgálatom során
rájöttem, hogy kidolgozott patológiánk van arra nézve, amellyel a hanyatlást
felgyorsíthatjuk. Esetleg előidézhetjük vele a helyi gyülekezet teljes megsemmisülését
is. Lehet használni különböző sorrendben, különböző hangsúllyal, de az eredmény
garantáltan nem marad el.
1. Gondoskodj arról, hogy a kürtzengés folyamatosan bizonytalan
legyen!
A kulcsvezetők legyenek megosztottak
azonosságukat, céljukat, látásukat, irányukat illetően, és fogalmuk se legyen
arról, hogy milyen irányba kell haladni. Prédikálj általánosságokat, amelyek
bibliai üzenetnek tűnnek ugyan, de mellőzik a sajátos alkalmazást. Így hallgatóid
egyetértenek majd veled, de sohasem fogják tudni, hogy mit vár tőlük az Isten.
2. Fektess be többet a szükségben lévőkbe, nem pedig a
vezetőkbe!
Ismered a mondást: a nyikorgó
kereket kell kenni a legtöbbet! A gyülekezetben is így van: aki a legtöbbet
nyikorog, az kapja a legtöbb zsírt. Alakíts ki olyan környezetet, ahol a
legnagyobb panaszosok vannak leginkább figyelembe véve. Ez majd elszívja az
erőt a vezetőktől, a szolgálattevőktől, mindenkitől.
3. Próbálj meg kedvében járni mindenkinek!
Ne ragaszkodj elveidhez, hanem a döntéseket
aszerint hozd meg, hogy kik azok, akiknek az nem fog tetszeni. Mivel nem létezik
olyan fontos döntés, ami mindenkinek egyformán tetszene, ezért ne hozz fontos
döntéseket, és nem szabj világos irányvonalat. Ez tetszeni fogsz mindenkinek.
Csak Istennek nem.
4. Soha ne szállj szembe a bajkeverőkkel!
A szabotálók hadd garázdálkodjanak
szabadon: mobiltelefonnal, emaillel, pletykával, bármivel, szervezkedjenek és ássák
alá a vezetők és a gyülekezet tekintélyét, és ne intsd meg őket se személyesen,
se nyilvánosan. Így a bajkeverők kidobhatják horgonyaikat minden irányba, és bebiztosítják
a gyülekezet hajóját arra nézve, hogy ne haladjon semerre.
5. Maradj az emlékekkel!
Ezt sokféle módon megteheted, de a
legfontosabb, hogy semmilyen változás ne történjen: se a fiatalok, se a
szolgálattevők ne tudjanak változtatni az múlt században meghonosodott
szokásokon. Így a lényeg elvész majd azokban a kulturális megrögzöttségekben,
amelyek nem felelnek meg az evangélium átadására a mai korban. Ha a gyülekezet folyton
a múlttal foglalkozik, ez biztosíték arra nézve, hogy jövője sem lesz.
A
terméketlen fügefa – avagy, a második lehetőség kegyelme
Lk 13:6-9
6 És ezt a példázatot mondta: Volt
egy embernek egy fügefája szőlőjébe ültetve; és elment, hogy azon gyümölcsöt
keressen, és nem talált.
7 És azt mondta a vincellérnek:
Íme, három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd
ki azt; miért foglalja a földet is hiába?
8 Az pedig felelvén, monda néki:
Uram, hagyj békét néki még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom és
megtrágyázom:
9 És ha gyümölcsöt terem, jó; ha
pedig nem, azután vágd ki azt.
nKözvetlenül ez előtt az Úr arra figyelmeztetett, hogy nem
azért jött, hogy békességet hozzon, hanem hogy fegyvert, meghasonlást…
(12:49-53).
vArra is figyelmeztetett, hogy hallgatói meg tudják ítélni az
eget, de nem tudják megítélni az időket… 12:54-56)
vEgy zsinagógafő bírálta Jézust, hogy szombatnapon
gyógyított, akit Jézus megszégyenített. 13:10-17.
vMajd a 13. rész végén Jézus bánkódik Jeruzsálem miatt, aki
megöli a prófétákat és megkövezi azokat, akik hozzá küldettek.
nEnnek a példázatnak tehát politikai felhangjai vannak.
Mégsem korlátozhatjuk mondanivalóját csak Izráelre.
vMindenekelőtt mégis arról van szó, hogy Izráel csődöt
mondott küldetését illetően. A szőlő egy ismert metafora volt Izráelről. A
fügefa is Izráelt jelenti – Jer 8:13. Hós 9:10. Náh 3:12.
vMt 3:10 – „a fejsze
immár a fák gyökerére vettetett, minden fa, mely...”
nMi a gyümölcs? – Gal 5:22 (a Lélek gyümölcse), + az
őszinteség, alázat, szentség, engedelmesség… Jn 15:16.
nIsten ítélni fog a gyümölcstelenség miatt. Mint Saul felett
(kiirtotta, félretette), mint Izráel felett (fogságba vitette, lerombolta
Jeruzsálemet és a Templomot).
nEzt a példázatot két másik történet előzi meg, amellyel
korábban már foglalkoztunk. Ezek is megtérésre szólítanak fel.
vA terméketlen fügefa példázata Isten türelmét mutatja. A
megtérésre ez, mint utolsó lehetőség adatik.
vVannak, akik az előbbi két történetet az egyéni megtérésre
szóló felszólításként értelmezik, míg a terméketlen fügefa példázatát a nemzeti
megtérésre való felszólításként.
nNe tévesszük össze a megátkozott és kiszáradt fügefával, Mk
11:12-14-ből.
vItt vagyunk tehát egy szőlőben, a fügefa alatt – és rólunk
van szó!
I. Egy
jogos elvárás – „elment, hogy azon gyümölcsöt keressen” 6a. v.
nA gazda gyümölcsöt várt. Ez egy jogos elvárás volt a fával
szemben. Isten elvárja Izráeltől, hogy istenfélő életet éljen, vagyis, gyümölcsözzön.
nA 3Móz 19:23-24 megtiltja, hogy egy frissen plántált fa
gyümölcséből egyenek, sőt a negyedik év gyümölcse is Isten dicsőségére kell
legyen. Nincs említve, hogy ez a fa milyen idős, de valószínű, hogy már több
mint hét éves, és joggal várják el tőle a gyümölcsöt. Volt elég ideje
bebizonyítani, hogy nem hiába foglalja a helyet…
n„Vágd
ki!” – A gazda várt eleget. Eljött az
ítélet napja.
nAzonban a vincellér kéri, hogy adassék még egy lehetőség
ennek a fának, hogy gyümölcsözhessen. Még egy év – ha már három évet várt – nem
kibírhatatlan… Ha terem,ni fog, akkor „jó”… megéri a várakozást.
II. Egy
szomorú megállapítás– „és nem talált” 6b. v.
nPedig komoly
kiváltságokban volt része!
nElhelyezése: a szőlőben. Itt védve volt a kerítéssel. Vadállatok nem bánthatták.
Lásd: Jób – „Nem te vetted-e körül őt
magát, házát és mindenét, a mije van? Keze munkáját megáldottad, marhája igen
elszaporodott e földön.” – Jób 1:10
nA fa ültetve volt. Nem magától nőtt, vadon.
A gazda ezt céllal tette. Három évig jár gyümölcsöt keresni, és nem talált.
Három évet, 36 hónapot, 156 hetet, 1095 napot, 26.280 órát, 473.040 percet… Nem
talált.
nÉzs 5:1-7. Jn 15:8.
III. Egy
sajnálatos javaslat – „Vágd ki
azt” – 7. v.
nFigyelmeztetés.
Miután trágyázta és kapálta – most figyelme a kivágásra fordul.
nMilton: II. Károly király fiának: ha én Isten bünteésekén
vesztettem el a látásomat, mit szólsz apádról, aki elvesztette a fejét?
nHa Isten megbünteti a bűnt, akkor neked meg kell térned,
mert te sem vagy bűntelen. Készülj fel az ítéletre!
nIsten kegyelmes és hosszútűrő (2Pt 3,9)
nIzrael népe kivágatott!
nIsten tűrt a népnek a pusztában, a bírák idején, a királyok
idején… De a hosszútűrés nem tart örökké! Elveszi tőlük, és annak a népnek adja
amely megtermi gyümölcsét – Mt 21:43.
nNem akarja, hogy némelyek elvesszenek – 2Pt 3:9. 15.
nDe eljön az Úr napja – 2Pt 3:7. 10.
IV. Egy
reményteljes kérés – „hagyj békét néki még ez esztendőben”– 8. v.
nA vincellér javaslatot tesz egy utolsó próbálkozásra.
n„megkapálom és megtrágyázom” – hogy a
víz könnyebben a gyökereihez juthasson, és elégséges táplálékot kaphasson.
nA kegyelmi idő felelősségteljes választ vár.
nA második lehetőség azt jelenti, hogy most van az ideje a
megtérésnek, szeretetnek, bocsánatkérésnek, megbocsátásnak, megalázkodásnak,
odaszánásnak.
Befejezés:
nA gyümölcstelenek kivágattatnak. Jn 15:2a. 6.
nA pogányok kis kivágattatnak, ha nem gyümölcsöznek – Róm
11:19-23.
nA
történelem tele van olyanokkal, akik fellázadtak az Úr ellen és az Ő szolgái
ellen.
vKóré, Mózes és Áron unokatestvére (2Móz 6:18. 20-21).
Amrám és Jichár (Kéhát fiai) testvérek voltak.
vLázadásuk miatt közel 15.000-en haltak meg – 4Móz 16:49.
nSajnos,
ma is történnek hasonló lázadások – és nemcsak a Kóré csapata szenvedi meg,
hanem az úr gyülekezete is.
I. Kóré
lázadásának oka
nElégedetlenség.
Mi volt a vád? „Sokat tulajdoníttok magatoknak…”
v28. v. – „Akkor monda Mózes: Ebből
tudjátok meg, hogy az Úr küldött engemet, hogy cselekedjem mind e dolgokat,
hogy nem magamtól indultam”
vNem voltak megelégedve Isten
útjaival. Pedig szép szolgálatuk volt: 4Móz 4:4-20.
nIrigységből
cselekedtek: Zsolt 106:16 – „És
irigységre indultak Mózes ellen a táborban, az Úr szentje, Áron ellen.”
vA lázadás először is Isten ellen történt. 16:30 – „gyalázták ezek az emberek az Urat” és
26:9 – „Eliáb fiai pedig, Nemuél,
Dáthán és Abirám. Ez a Dáthán és Abirám a gyülekezet elöljárói valának, a kik
feltámadtak vala Mózes ellen és Áron ellen, a Kóré seregében, mikor
feltámadának ők az Úr ellen.”
vMás szóval, Isten felállított egy rendet, amely azt is
magába foglalta, hogy Mózesnek nagyobb tekintélyt adott, mint nekik.
vEgész Izráel tudta, hogy Mózest Isten választotta ki –
12:6-8. Áront is Isten választotta ki a papságra – 4Móz 3:10. A Lévitákat is
Isten választotta a papságra – 4Móz 3:5-9.
nA vezetőket Isten választja és hívja el.
vEzért
van parancsolva, hogy „Presbiter ellen vádat ne fogadj el, hanem csak két vagy három
tanúbizonyságra.” – 1Tim
5:19. –
v„Viseljetek gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent
Lélek titeket vigyázókká tett, az Isten anyaszentegyházának legeltetésére,
melyet tulajdon vérével szerzett.” – ApCsel 20:28.
v„És senki sem veszi magának e tisztességet, hanem a kit Isten hív el,
miként Áront is.” - Zsid
5:4.
nAki
tehát Isten választottjai ellen lázadnak, azok Isten ellen lázadnak!
vTit 1:10-11 – „Mert van sok engedetlen, hiába
való beszédű és csaló, kiváltképpen a körülmetélkedésből valók, akiknek be kell dugni a szájukat; akik egész
házakat feldúlnak, tanítván rút nyereség okáért, amiket nem kellene.”
v„támadtak Mózes ellen” =„Ellene
szólta Mózesnek és Áronnak”
nÖnzés
II. A lázadás hatása
nNövekszik:
250 vezető (2. 35. v.) Az egész gyülekezet – 16:41. 1Kor 5:6. 2Tim 2:16-17.
vA test
cselekedeteihez tartozik: Gal 5:19-21 – „A testnek cselekedetei pedig
nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság,
bujálkodás, bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések,
gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, irigységek,
gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre
mondom néktek, amiképpen már ezelőtt is mondottam, hogy akik ilyeneket
cselekszenek, Isten országának örökösei nem lesznek.”
v1Kor 3:3 – „Mert még testiek vagytok; mert
a mikor irigykedés, versengés és visszavonás van köztetek, vajjon nem testiek
vagytok-e és nem ember szerint jártok-e?”
v1Kor 1:10 – „Kérlek azonban titeket
Atyámfiai a mi Urunk Jézus Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképpen szóljatok
és ne legyenek köztetek szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon
értelemben és ugyanazon véleményben.”
nSzakadást
okoz az Úr népe között. Megrontja az egységet.
vFil 2:3-4 – „Semmit nem cselekedvén
versengésből, sem hiábavaló dicsőségből, hanem alázatosan egymást különbeknek
tartván ti magatoknál. Ne nézze ki-ki a maga hasznát, hanem mindenki a másokét
is.”
vNe vállalj közösséget az ilyenekkel: „Ha valaki elmegy hozzátok és nem ezt a tudományt viszi, ne fogadjátok azt
be házatokba, és azt ne köszöntsétek; Mert aki köszönti azt, részes annak
gonosz cselekedeteiben.”
nIsten
megvédi szolgáját. Kijelenti, hogy ki az, aki magához fogad.
nVannak,
akik lázadnak a Biblia tekintélye ellen.
nVannak,
akik lázadnak Isten szolgái ellen, akik az Igét képviselik.
nVannak,
akik lázadnak Isten útjai ellen.
vA lázadót meg kell feddeni.
vA lázadót azután kerülni kell:Tit 3:9-11 – „A
balgatag vitatkozásokat azonban és a nemzetségekről való tudakozásokat, és a
civakodást és a törvény felől való harcokat kerüld; mert haszontalanok és
hiábavalók. Az eretnek embert egy vagy két intés után kerüld; Tudván, hogy az
ilyen romlott, és vétkezik, önmaga is kárhoztatván magát.” Róm 16:17 – „Kérlek pedig titeket atyámfiai, vigyázzatok azokra, a
kik szakadásokat és botránkozásokat okoznak a tudomány körül, melyet
tanultatok; és azoktól hajoljatok el.”
nLegyen szentség a viselkedésünkben, szavainkban,
öltözetünkben, imádatunkban…
III. A lázadás megbüntetése
nMivel
Isten szolgájáról van szó, ezért a lázadó magával Istennel kerül szembe, mert
ellene (is) lázad.
v Lásd: Saulus a
damaszkuszi úton: „mit kergetsz engem…” – ApCsel 9:4.
vZak 2:8 – „Aki
titeket bánt, az ő szemefényét bántja.”
nA
lázadást maga az Úr büntette meg és szüntette meg.
velválasztó betegség
(Ézs 59:1-2), még egymástól is, mert ragályos.
nNaámán
meggyógyul szörnyű betegségéből, és csodálatos hitvallást tesz:
v„Íme, most tudom már, hogy nincsen
az egész földön Isten, csak Izráelben!”
I. Hiányos
önátadás
nVallástételét
egy ilyen kijelentésnek kellett volna követnie, hogy „tehát most átadom Neki
magamat teljesen”…
vDe ehelyett azt mondja, hogy hajlandó a vagyonából adni…
Pénzt kínál Elizeusnak, amit Elizeus nem fogad el.
vHa nem adod oda magadat teljesen Istennek, akkor Neki a
pénzed sem kell.
n„Szeresd
az Urat teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből…!” – 5Móz 6:5. Mk
12:30.
v„Mindenem az Úrnak adom, Minden az Övé. / Szívemet csak Néki adom, Minden
az Övé. / Néki szóljon dobbanása, Töltse el szent öröm, hála, / Légyen a
képmása rajta! – Minden az Övé.” – A hit hangjai, 507.
v„Önmagukat adták először az Úrnak.”
– 2Kor 8:5
II. Hiányos
hit
nKiderül,
hogy a hite is hiányos, mert alkudozik az áldozás kérdésében.
vVinni akar kér öszvérnyi földet, hogy azon áldozzon majd Izráel Istenének. De
hát az fogja majd megszentelni az áldozatát?
n A hite keveredik valamilyen babonasággal,
hiedelemmel.
vManapság is van ilyen: Isten helyett „szent” tárgyakban, amulettekben,
szobrokban, helyekben, szertartásokban, vízben, emberekben hisznek az emberek – és nem
Istenben.
vAmikor hiányos a hit, akkor kellenek a „pótlékok”.
III. Hiányos
vallástétel
nNaámán
még önmagával szemben sem őszinte, és hiteltelenné válik az elmondott
vallástétele is.
vElőre kéri a bocsánatot azért a bűnért, amit szándékszik elkövetni!
vMi ez? Önmagát ámítja vele? Vagy kit akar becsapni a Rimmon templomában?
n Ilyen hiányos az önátadás, a hit, a hitvallás,
amikor nincs elszakadás a világtól, a bűntől, és azoktól, akik a bűnben élnek!
vNem érdemelte meg, mert az ellenséghez tartozott. A régi rendszer tagjai
annak idején ki szokták írtani. Likvidálni szokták. Lásd: Baása (1Kir 15:27).
Zimri (1Kir 16:8-13). Jéhú (2Kir 10:1-11).
vNem érdemelte meg, mert mindkét lábára sánta volt – 2Sám 4:4. Öt évesen
megsántult minkét lábára. Nehéz élete lehetett.
vFél. Eddig eltudott rejtőzni, most előhozták. Királyfi volt, de tehetetlen.
Vitték... vagyis: emelték a király elé... Hith. 655 - „Jézus szeret, Jézus szeret, / Nem
segített rajtam más, Ő felemelt! / Jézus szeret, Jézus szeret, / Nem segített
rajtam más, Ő felemelt!”
<Érte küldtek: Jézus eljött értünk. Róma 5:6. 8. 10.
vJézus megkeresett a mélységben, „Ló-debárban” = “Nincstelen helyen”“Senki földjén”.
Méltatlanokat. 1Tim 1:15 – “a bűnösök között az első vagyok!” Ef 2:12-13 – “Hogy ti, mondom, abban az időben Krisztus nélkül
valók voltatok, Izráel társaságától idegenek, és az ígéret szövetségeitől
távolvalók, reménységetek nem vala, és Isten nélkül valók voltatok e világon;
Most pedig a Krisztus Jézusban ti, kik egykor távol valátok, közelvalókká
lettetek a Krisztus vére által.”
III. Az irgalmasság
üzenete
<Jelenések 3:20. Mi is van a Király
asztalánál, ahová ültettek?
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)