2013. október 28., hétfő

Hogyan teheted tönkre a gyülekezetet 5 lépésben

Hogyan teheted tönkre a gyülekezetet (és a szövetséget), öt lépésben
- szatíra -


Több mint 20 éves szolgálatom során rájöttem, hogy kidolgozott patológiánk van arra nézve, amellyel a hanyatlást felgyorsíthatjuk. Esetleg előidézhetjük vele a helyi gyülekezet teljes megsemmisülését is. Lehet használni különböző sorrendben, különböző hangsúllyal, de az eredmény garantáltan nem marad el.

1. Gondoskodj arról, hogy a kürtzengés folyamatosan bizonytalan legyen!
A kulcsvezetők legyenek megosztottak azonosságukat, céljukat, látásukat, irányukat illetően, és fogalmuk se legyen arról, hogy milyen irányba kell haladni. Prédikálj általánosságokat, amelyek bibliai üzenetnek tűnnek ugyan, de mellőzik a sajátos alkalmazást. Így hallgatóid egyetértenek majd veled, de sohasem fogják tudni, hogy mit vár tőlük az Isten.

2. Fektess be többet a szükségben lévőkbe, nem pedig a vezetőkbe!
Ismered a mondást: a nyikorgó kereket kell kenni a legtöbbet! A gyülekezetben is így van: aki a legtöbbet nyikorog, az kapja a legtöbb zsírt. Alakíts ki olyan környezetet, ahol a legnagyobb panaszosok vannak leginkább figyelembe véve. Ez majd elszívja az erőt a vezetőktől, a szolgálattevőktől, mindenkitől.

3. Próbálj meg kedvében járni mindenkinek!
Ne ragaszkodj elveidhez, hanem a döntéseket aszerint hozd meg, hogy kik azok, akiknek az nem fog tetszeni. Mivel nem létezik olyan fontos döntés, ami mindenkinek egyformán tetszene, ezért ne hozz fontos döntéseket, és nem szabj világos irányvonalat. Ez tetszeni fogsz mindenkinek. Csak Istennek nem.

4. Soha ne szállj szembe a bajkeverőkkel!
A szabotálók hadd garázdálkodjanak szabadon: mobiltelefonnal, emaillel, pletykával, bármivel, szervezkedjenek és ássák alá a vezetők és a gyülekezet tekintélyét, és ne intsd meg őket se személyesen, se nyilvánosan. Így a bajkeverők kidobhatják horgonyaikat minden irányba, és bebiztosítják a gyülekezet hajóját arra nézve, hogy ne haladjon semerre.

5. Maradj az emlékekkel!
Ezt sokféle módon megteheted, de a legfontosabb, hogy semmilyen változás ne történjen: se a fiatalok, se a szolgálattevők ne tudjanak változtatni az múlt században meghonosodott szokásokon. Így a lényeg elvész majd azokban a kulturális megrögzöttségekben, amelyek nem felelnek meg az evangélium átadására a mai korban. Ha a gyülekezet folyton a múlttal foglalkozik, ez biztosíték arra nézve, hogy jövője sem lesz.

A terméketlen fügefa példázata - Lk 13:6-9


A terméketlen fügefa – avagy, a második lehetőség kegyelme

Lk 13:6-9


 6 És ezt a példázatot mondta: Volt egy embernek egy fügefája szőlőjébe ültetve; és elment, hogy azon gyümölcsöt keressen, és nem talált.
 7 És azt mondta a vincellérnek: Íme, három esztendeje járok gyümölcsöt keresni e fügefán, és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába?
 8 Az pedig felelvén, monda néki: Uram, hagyj békét néki még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom és megtrágyázom:
 9 És ha gyümölcsöt terem, jó; ha pedig nem, azután vágd ki azt.
 
n Közvetlenül ez előtt az Úr arra figyelmeztetett, hogy nem azért jött, hogy békességet hozzon, hanem hogy fegyvert, meghasonlást… (12:49-53).
v  Arra is figyelmeztetett, hogy hallgatói meg tudják ítélni az eget, de nem tudják megítélni az időket… 12:54-56)
v  Egy zsinagógafő bírálta Jézust, hogy szombatnapon gyógyított, akit Jézus megszégyenített. 13:10-17.
v  Majd a 13. rész végén Jézus bánkódik Jeruzsálem miatt, aki megöli a prófétákat és megkövezi azokat, akik hozzá küldettek.
n Ennek a példázatnak tehát politikai felhangjai vannak. Mégsem korlátozhatjuk mondanivalóját csak Izráelre.
v  Mindenekelőtt mégis arról van szó, hogy Izráel csődöt mondott küldetését illetően. A szőlő egy ismert metafora volt Izráelről. A fügefa is Izráelt jelenti – Jer 8:13. Hós 9:10. Náh 3:12.
v  Mt 3:10 – „a fejsze immár a fák gyökerére vettetett, minden fa, mely...”
n Mi a gyümölcs? – Gal 5:22 (a Lélek gyümölcse), + az őszinteség, alázat, szentség, engedelmesség… Jn 15:16.
n Isten ítélni fog a gyümölcstelenség miatt. Mint Saul felett (kiirtotta, félretette), mint Izráel felett (fogságba vitette, lerombolta Jeruzsálemet és a Templomot).
v  Lásd: ● Nabukodonozor, ● Belsazár, ● fáraó, ● Sodoma, ● kánaáni népek.
n Ezt a példázatot két másik történet előzi meg, amellyel korábban már foglalkoztunk. Ezek is megtérésre szólítanak fel.
v  A terméketlen fügefa példázata Isten türelmét mutatja. A megtérésre ez, mint utolsó lehetőség adatik.
v  Vannak, akik az előbbi két történetet az egyéni megtérésre szóló felszólításként értelmezik, míg a terméketlen fügefa példázatát a nemzeti megtérésre való felszólításként.
n Ne tévesszük össze a megátkozott és kiszáradt fügefával, Mk 11:12-14-ből.
v  Itt vagyunk tehát egy szőlőben, a fügefa alatt – és rólunk van szó!
 
I. Egy jogos elvárás – elment, hogy azon gyümölcsöt keressen” 6a. v.
n A gazda gyümölcsöt várt. Ez egy jogos elvárás volt a fával szemben. Isten elvárja Izráeltől, hogy istenfélő életet éljen, vagyis, gyümölcsözzön.
n A 3Móz 19:23-24 megtiltja, hogy egy frissen plántált fa gyümölcséből egyenek, sőt a negyedik év gyümölcse is Isten dicsőségére kell legyen. Nincs említve, hogy ez a fa milyen idős, de valószínű, hogy már több mint hét éves, és joggal várják el tőle a gyümölcsöt. Volt elég ideje bebizonyítani, hogy nem hiába foglalja a helyet…
n „Vágd ki!” – A gazda várt eleget. Eljött az ítélet napja.
n Azonban a vincellér kéri, hogy adassék még egy lehetőség ennek a fának, hogy gyümölcsözhessen. Még egy év – ha már három évet várt – nem kibírhatatlan… Ha terem,ni fog, akkor „jó”… megéri a várakozást.

II. Egy szomorú megállapítás  és nem talált” 6b. v.
n  Pedig komoly kiváltságokban volt része!
n Elhelyezése: a szőlőben. Itt védve volt a kerítéssel. Vadállatok nem bánthatták. Lásd: Jób – „Nem te vetted-e körül őt magát, házát és mindenét, a mije van? Keze munkáját megáldottad, marhája igen elszaporodott e földön.” – Jób 1:10
n  A fa ültetve volt. Nem magától nőtt, vadon. A gazda ezt céllal tette. Három évig jár gyümölcsöt keresni, és nem talált. Három évet, 36 hónapot, 156 hetet, 1095 napot, 26.280 órát, 473.040 percet… Nem talált.
n Ézs 5:1-7. Jn 15:8.

III. Egy sajnálatos javaslat – „Vágd ki azt” – 7. v.
n  Figyelmeztetés. Miután trágyázta és kapálta – most figyelme a kivágásra fordul.
n Milton: II. Károly király fiának: ha én Isten bünteésekén vesztettem el a látásomat, mit szólsz apádról, aki elvesztette a fejét?
n Ha Isten megbünteti a bűnt, akkor neked meg kell térned, mert te sem vagy bűntelen. Készülj fel az ítéletre!
n Isten kegyelmes és hosszútűrő (2Pt 3,9)
n Izrael népe kivágatott!
n Isten tűrt a népnek a pusztában, a bírák idején, a királyok idején… De a hosszútűrés nem tart örökké! Elveszi tőlük, és annak a népnek adja amely megtermi gyümölcsét – Mt 21:43.
n Nem akarja, hogy némelyek elvesszenek – 2Pt 3:9. 15.
n De eljön az Úr napja – 2Pt 3:7. 10.

IV. Egy reményteljes kérés – hagyj békét néki még ez esztendőben – 8. v.
n A vincellér javaslatot tesz egy utolsó próbálkozásra. 
n megkapálom és megtrágyázom” – hogy a víz könnyebben a gyökereihez juthasson, és elégséges táplálékot kaphasson.
n A kegyelmi idő felelősségteljes választ vár.
n A második lehetőség azt jelenti, hogy most van az ideje a megtérésnek, szeretetnek, bocsánatkérésnek, megbocsátásnak, megalázkodásnak, odaszánásnak.
 
Befejezés:
n A gyümölcstelenek kivágattatnak. Jn 15:2a. 6.
n A pogányok kis kivágattatnak, ha nem gyümölcsöznek – Róm 11:19-23.
n Zsid 6:1-8. „Hasonlóképpen elvesztek!” - Lk 13:3. 5.

2013. október 24., csütörtök

Lázadás az Úr szolgája ellen - 4Móz 16:1-19. 28-33.

Lázadás az Úr szolgája ellen
4Móz 16:1-19. 28-33.

n  A történelem tele van olyanokkal, akik fellázadtak az Úr ellen és az Ő szolgái ellen.
v  Kóré, Mózes és Áron unokatestvére (2Móz 6:18. 20-21). Amrám és Jichár (Kéhát fiai) testvérek voltak.
v  Lázadásuk miatt közel 15.000-en haltak meg – 4Móz 16:49.
n  Sajnos, ma is történnek hasonló lázadások – és nemcsak a Kóré csapata szenvedi meg, hanem az úr gyülekezete is.

I. Kóré lázadásának oka
n  Elégedetlenség. Mi volt a vád? „Sokat tulajdoníttok magatoknak…”
v  28. v. – „Akkor monda Mózes: Ebből tudjátok meg, hogy az Úr küldött engemet, hogy cselekedjem mind e dolgokat, hogy nem magamtól indultam”
v  Nem voltak megelégedve Isten útjaival. Pedig szép szolgálatuk volt: 4Móz 4:4-20.
n  Irigységből cselekedtek:  Zsolt 106:16 – „És irigységre indultak Mózes ellen a táborban, az Úr szentje, Áron ellen.”
v  A lázadás először is Isten ellen történt. 16:30 –  „gyalázták ezek az emberek az Urat” és 26:9 – Eliáb fiai pedig, Nemuél, Dáthán és Abirám. Ez a Dáthán és Abirám a gyülekezet elöljárói valának, a kik feltámadtak vala Mózes ellen és Áron ellen, a Kóré seregében, mikor feltámadának ők az Úr ellen.”
v  Más szóval, Isten felállított egy rendet, amely azt is magába foglalta, hogy Mózesnek nagyobb tekintélyt adott, mint nekik.
v  Egész Izráel tudta, hogy Mózest Isten választotta ki – 12:6-8. Áront is Isten választotta ki a papságra – 4Móz 3:10. A Lévitákat is Isten választotta a papságra – 4Móz 3:5-9.
n A vezetőket Isten választja és hívja el.
v  Ezért van parancsolva, hogy Presbiter ellen vádat ne fogadj el, hanem csak két vagy három tanúbizonyságra.” – 1Tim 5:19.  –
v  „Viseljetek gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent Lélek titeket vigyázókká tett, az Isten anyaszentegyházának legeltetésére, melyet tulajdon vérével szerzett.”ApCsel 20:28.
v  „És senki sem veszi magának e tisztességet, hanem a kit Isten hív el, miként Áront is.” - Zsid 5:4.
n  Aki tehát Isten választottjai ellen lázadnak, azok Isten ellen lázadnak!
v  Tit 1:10-11 – „Mert van sok engedetlen, hiába való beszédű és csaló, kiváltképpen a körülmetélkedésből valók, akiknek be kell dugni a szájukat; akik egész házakat feldúlnak, tanítván rút nyereség okáért, amiket nem kellene.”
v  „támadtak Mózes ellen” = „Ellene szólta Mózesnek és Áronnak”
n  Önzés

II. A lázadás hatása
n  Növekszik: 250 vezető (2. 35. v.) Az egész gyülekezet – 16:41. 1Kor 5:6. 2Tim 2:16-17.
v  A test cselekedeteihez tartozik: Gal 5:19-21 – „A testnek cselekedetei pedig nyilvánvalók, melyek ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, bálványimádás, varázslás, ellenségeskedések, versengések, gyűlölködések, harag, patvarkodások, visszavonások, pártütések, irigységek, gyilkosságok, részegségek, dobzódások és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom néktek, amiképpen már ezelőtt is mondottam, hogy akik ilyeneket cselekszenek, Isten országának örökösei nem lesznek.”
v  1Kor 3:3 – „Mert még testiek vagytok; mert a mikor irigykedés, versengés és visszavonás van köztetek, vajjon nem testiek vagytok-e és nem ember szerint jártok-e?”
v  1Kor 1:10 – „Kérlek azonban titeket Atyámfiai a mi Urunk Jézus Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképpen szóljatok és ne legyenek köztetek szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon értelemben és ugyanazon véleményben.”
n  Szakadást okoz az Úr népe között. Megrontja az egységet.
v  Fil 2:3-4 – „Semmit nem cselekedvén versengésből, sem hiábavaló dicsőségből, hanem alázatosan egymást különbeknek tartván ti magatoknál. Ne nézze ki-ki a maga hasznát, hanem mindenki a másokét is.”
v  Ne vállalj közösséget az ilyenekkel:Ha valaki elmegy hozzátok és nem ezt a tudományt viszi, ne fogadjátok azt be házatokba, és azt ne köszöntsétek; Mert aki köszönti azt, részes annak gonosz cselekedeteiben.”
n  Isten megvédi szolgáját. Kijelenti, hogy ki az, aki magához fogad.
n  Vannak, akik lázadnak a Biblia tekintélye ellen.
n  Vannak, akik lázadnak Isten szolgái ellen, akik az Igét képviselik.
n  Vannak, akik lázadnak Isten útjai ellen.
v  A lázadót meg kell feddeni.
v  A lázadót azután kerülni kell: Tit 3:9-11 – „A balgatag vitatkozásokat azonban és a nemzetségekről való tudakozásokat, és a civakodást és a törvény felől való harcokat kerüld; mert haszontalanok és hiábavalók. Az eretnek embert egy vagy két intés után kerüld; Tudván, hogy az ilyen romlott, és vétkezik, önmaga is kárhoztatván magát.” Róm 16:17 – „Kérlek pedig titeket atyámfiai, vigyázzatok azokra, a kik szakadásokat és botránkozásokat okoznak a tudomány körül, melyet tanultatok; és azoktól hajoljatok el.”
n  Legyen szentség a viselkedésünkben, szavainkban, öltözetünkben, imádatunkban…

III. A lázadás megbüntetése
n  Mivel Isten szolgájáról van szó, ezért a lázadó magával Istennel kerül szembe, mert ellene (is) lázad.
v   Lásd: Saulus a damaszkuszi úton: „mit kergetsz engem…” – ApCsel 9:4.
v  Zak 2:8 – „Aki titeket bánt, az ő szemefényét bántja.”

n  A lázadást maga az Úr büntette meg és szüntette meg. 

2013. október 22., kedd

Naámán hiányos odaszánása - 2Kir 5:14-19a

Naámán hiányos odaszánása
2Kir 5:14-19a

n  A lepra olyan, mint a bűn:
v  belső, rejtett betegség
v  undorító, tisztátalan, utálatos betegség
v  előrehaladó, fejlődő betegség
v  elválasztó betegség (Ézs 59:1-2), még egymástól is, mert ragályos.
n  Naámán meggyógyul szörnyű betegségéből, és csodálatos hitvallást tesz:
v  „Íme, most tudom már, hogy nincsen az egész földön Isten, csak Izráelben!”

I. Hiányos önátadás
n  Vallástételét egy ilyen kijelentésnek kellett volna követnie, hogy „tehát most átadom Neki magamat teljesen”…
v  De ehelyett azt mondja, hogy hajlandó a vagyonából adni… Pénzt kínál Elizeusnak, amit Elizeus nem fogad el.
v  Ha nem adod oda magadat teljesen Istennek, akkor Neki a pénzed sem kell.
n  „Szeresd az Urat teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből…!” – 5Móz 6:5. Mk 12:30.
v  „Mindenem az Úrnak adom, Minden az Övé. / Szívemet csak Néki adom, Minden az Övé. / Néki szóljon dobbanása, Töltse el szent öröm, hála, / Légyen a képmása rajta! Minden az Övé.” – A hit hangjai, 507.
v  „Önmagukat adták először az Úrnak.” – 2Kor 8:5

II. Hiányos hit
n  Kiderül, hogy a hite is hiányos, mert alkudozik az áldozás kérdésében.
v  Vinni akar kér öszvérnyi földet, hogy azon áldozzon majd Izráel Istenének. De hát az fogja majd megszentelni az áldozatát?
n   A hite keveredik valamilyen babonasággal, hiedelemmel.
v  Manapság is van ilyen: Isten helyett „szent” tárgyakban, amulettekben, szobrokban, helyekben, szertartásokban, vízben, emberekben hisznek az emberek – és nem Istenben.
v  Amikor hiányos a hit, akkor kellenek a „pótlékok”.

III. Hiányos vallástétel
n  Naámán még önmagával szemben sem őszinte, és hiteltelenné válik az elmondott vallástétele is.
v  Előre kéri a bocsánatot azért a bűnért, amit szándékszik elkövetni! 
v  Mi ez? Önmagát ámítja vele? Vagy kit akar becsapni a Rimmon templomában?

n   Ilyen hiányos az önátadás, a hit, a hitvallás, amikor nincs elszakadás a világtól, a bűntől, és azoktól, akik a bűnben élnek!

2013. október 18., péntek

Királyi irgalmasság - 2Sám 9:1-13



Királyi irgalmasság
2Sám 9:1-13
<   Boldogok az irgalmasok!...
v  Saul + 3 fia meghalt a Gilboa hegyén
v  Ibóset szintén meghalt: meggyilkolta Rékáb és Baaná.
v  Valamivel később, Dávid emlékezik... Valamikor Jónathánnal szövetséget kötött...
I. Az irgalmasság alapja 1-4. v.
<   A szövetség – 1Sám 20:13-17
v  pedig letagadhatta volna „ó, csak valami ceremónia volt... nem kell komolyan venni...” „régen volt, eltelt vagy 15 év...”
v  De az ígéret és a szövetség kötelez.
v  1Sám 19:1-2 – Jonathán megmentette Dávid életét.
<    „Isten irgalmasságát” cselekszi, azt tükrözi. Mint aki ugyancsak átélte azt, és most továbbadja.
v  Ne félj = védelem.
v  Visszaadom = biztonság
v  asztalomnál = 7. 10. 11. 13. v. = Zsolt 23:3 – “Asztalt terítesz nékem…”
<   Nóét is a szövetség mentette meg!
v  Mert kegyelmet (irgalmat) talált az Istennél.
v  Mert vele az Isten szövetséget kötött.
II. Az irgalmasság résztvevője
<   Ki is volt ez az ember, Méfibóset?
v  Nem érdemelte meg, mert az ellenséghez tartozott. A régi rendszer tagjai annak idején ki szokták írtani. Likvidálni szokták. Lásd: Baása (1Kir 15:27). Zimri (1Kir 16:8-13). Jéhú (2Kir 10:1-11).
v  Nem érdemelte meg, mert mindkét lábára sánta volt – 2Sám 4:4. Öt évesen megsántult minkét lábára. Nehéz élete lehetett.
v  Fél. Eddig eltudott rejtőzni, most előhozták. Királyfi volt, de tehetetlen. Vitték... vagyis: emelték a király elé... Hith. 655 - „Jézus szeret, Jézus szeret, / Nem segített rajtam más, Ő felemelt! / Jézus szeret, Jézus szeret, / Nem segített rajtam más, Ő felemelt!”
<   Érte küldtek: Jézus eljött értünk. Róma 5:6. 8. 10.
v  Jézus megkeresett a mélységben, „Ló-debárban” = “Nincstelen helyen” Senki földjén”. Méltatlanokat. 1Tim 1:15 – “a bűnösök között az első vagyok!” Ef 2:12-13 – “Hogy ti, mondom, abban az időben Krisztus nélkül valók voltatok, Izráel társaságától idegenek, és az ígéret szövetségeitől távolvalók, reménységetek nem vala, és Isten nélkül valók voltatok e világon; Most pedig a Krisztus Jézusban ti, kik egykor távol valátok, közelvalókká lettetek a Krisztus vére által.”

III. Az irgalmasság üzenete
<   Jelenések 3:20. Mi is van a Király asztalánál, ahová ültettek?
v  Megtiszteltetés. Szolgákat küldtek Méfibósetért. Kegyelmi meghívás ez.
v  Közösség: közösség a Királlyal és övéivel.
v  Áldás és bőség.

Befejezés:
n  Méfibóset megalázta magát a király előtt.
n  Dávid örült ha ránézett, mert Jonathánt látta benne…

n  Áldást kapott: a király családjába fogadták, új otthont kapott, örökséget és a Király asztalát.