n„Én vagyok az igazi szőlőtő” - mondta
az Úr Jézus. Ez a kijelentése immár a hetedik az „Én vagyok” kezdetű mondásai közül. Az Atya munkáját is azonosítja:
Ő a szőlőműves, majd a tanítványok helyzetét határozza meg: „ti vagytok a szőlővesszők”. Ennek a
tanításnak fényében kell vizsgálnunk Ezékiel üzenetét, hogy megérthessük, miért
jött az ítélet Izraelre.
vA Biblia
gyakran használja ezt a hasonlatot, amit Ezékielnél találunk: Isten népe olyan,
mint egy szőlő, az Úr szőlője. Az Ószövetség gyakran negatív értelemben említi
e hasonlatot: a nemes plánta, a megművelt, gondozott szőlő megromlott,
terméketlenné vált, haszontalanná lett, és megérett az ítéletre. Következik,
hogy Isten elpusztítsa, kivágja, vadak martalékává engedje...
nA kivágott
venyige két vége már megpörkölődött... Izrael országa is, Júda országa is
ellenségtől ostromoltatik, északról és délről ellenség támad. Míg ép volt,
akkor is gyümölcstelen volt, haszontalan, hiába foglalta a helyet. Most jön a
jogos ítélet, a gyümölcstelenség következményeként.
nA
szőlővessző, a venyige sorsáról szólnak ezek az igék, arról, hogy a szőlővessző rendeltetése a gyümölcstermés,
aztán arról, hogy a gyümölcstelenség nem maradhat
következmények nélkül, végül arról is, hogy a következményekben az Úr neve mindenképpen megdicsőül.
I. A szőlővessző rendeltetése a
gyümölcstermés
nKezdjük
azzal az igazsággal, hogy a szőlővessző
rendeltetése a gyümölcstermés.
nA
példázatoknak értelmezési szabályai szerint nem az apró részletek
túlhangsúlyozásában kell keresnünk az üzenetet, hanem az általános
mondanivalóban. Ez a példázat pedig a gyümölcsözésről szól. Azt tanítja, hogy
Isten arra teremtett minket, hogy gyümölcsöt teremjünk. Ez akkor valósul meg,
ha meg van a személyes kapcsolatunk, közösségünk a „szőlőtővel”, Istennel. Úgy,
ahogy a venyige nem teremhet gyümölcsöt, csak ha a szőlőtőkén marad, mi sem
teremhetünk gyümölcsöt, csak ha Benne maradunk.
vJános
apostol nagyon szereti ezt a kifejezést, úgy az evangéliumban, mint a
levelekben, hogy „maradjatok Őbenne!”,
vagyis Jézus Krisztusban. „Nálam nélkül
semmit sem cselekedhettek!” - mondja Jézus, vagyis csak akkor ér célba
életünk, ha Vele élő közösségben vagyunk. Nélküle haszontalan, értelmetlen,
hiábavaló minden erőlködésünk. Az élet is értelmét veszti, ha nincs Jézusban
elrejtve.
nGyümölcs
helyett inkább eredményről szoktunk beszélni. Eredményt adhat egy gép, egy
gyár... Gyümölcsöt viszont csak olyan valami teremhet, ami él. Itt pedig gyümölcsről
van szó! Bennünk nincs élet, csak ha Őbenne vagyunk. „Én azért jöttem, hogy
életük legyen és bővölködjenek!” „Akié a Fiú, azé az élet! Akiben nincs meg az
Isten Fia, az élet sincs meg abban.” Senki sem teremhet gyümölcsöt, ha nincs
benne élet. Mit ér az élet, az örökélet bizonyossága nélkül? Az élettelen,
megszáradt, megpörkölődött venyige, ami se épületfának, se bútorfának nem jó,
még faszeget sem lehet belőle csinálni, nem jó semmire, csak a tűzre. Az Úr
házához rendszeresen kellett fát vinni az áldozatokhoz, de venyigét nem
lehetett vinni: az még oda sem volt jó. Talán abban az időben itt-ott lehetett
látni, ahogy elégetik a venyigét a szőlőhegy szélén. Összegyűjtötték, tűzre
vetették, elégették... Egyébre úgysem jó. Ilyen az az ember, akinek Isten
szemével nézve gyümölcstelen az élete. Lehet nagyon eredményes, de mégis
gyümölcstelen.
nÖsszegezve:
a venyige egyedül arra teremtetett, hogy gyümölcsözzön, és ez akkor lehetséges,
ha megvan a közösség, a kapcsolat a szőlőtővel. De ott a szőlőtőn maga a
mennyei Szőlőműves metszőkésével körbejár, megtisztítja a termő vesszőket, hogy
több gyümölcsöt teremjenek. Hogyan történik ez? Egy-két vagy három évre előre
tekintve, tervezve, a szőlőműves metszi a szőlőt: ez a rügy teremni fog... a
másik két év múlva fog teremni... a harmadik talán majd később! A többit
irgalmatlanul (vagy éppen irgalomból!) lemetszi! A szőlőtőnek tíz, húsz vagy
több sebéből is folyik, csorog a nedv... Talán fáj neki... Senkinek sem esik
jól, mikor a „metszőkést” használja a
Mester. De ahhoz, hogy termés legyen, metszeni kell.
v„Ti vagytok a szőlővesszők, az én Atyám a
szőlőműves” -
mondja az Úr Jézus. Kezében van az olló, ami gyümölcsöt nem terem, levágja, ami
gyümölcsöt terem, azt megtisztítja, hogy több gyümölcsöt teremjen. Ha kiveszem
életem gondoskodó kezéből, a terméketlen vadhajtások megfojtják a maradék
életet és azzal a termést is.
nGyümölcsöt
vár tehát az szőlő Ura: várja, hogy valakit Krisztushoz vezess. „Emeljétek fel a szemeiteket és lássátok
meg a tájékokat, hogy fehérek az aratásra. És aki arat, jutalmat nyer és az
örök életre gyümölcsöt gyűjt.” (Jn 4,35-36) Az Úr várja, hogy áldozatot
hozz országa ügyéért, hogy gondod legyen a szegényekre. Pál apostol a
macedóniai és akhájai adakozást úgy viszi Jeruzsálembe, mint azok gyümölcsét.
(Róm 15,28)
vA Római
levél 6. részében arról szól az ige, hogy:
„minekutána felszabadultatok a bűn alól, szolgáivá lettetek az Istennek: megvan
a gyümölcsötök a megszenteltetésre, a vége pedig, örök élet. Mert a bűn zsoldja
a halál, az Isten kegyelmi ajándéka pedig, az örök élet...” A
megszentelődés és a szent életben való növekedés és megerősödés is gyümölcs.
Minden lépés a lelkiélet terén, gyümölcs. A Lélek gyümölcse az! „Szeretet, öröm, békesség, béketűrés,
szívesség, jóság, hűség, szelídség és mértékletesség”. (Gal 5,22)
nÍme, ez a
mi rendeltetésünk. De így van-e ez nálunk? Vagy inkább az érvényes reánk, mint
a terméketlen fügefára: „három éve járok
már ehhez a fához gyümölcsöt keresni, és nincs rajta... Azért vágd ki őt.” Jaj
annak a venyigének, amelyet levágnak...
II. A gyümölcstelenség nem maradhat
következmények nélkül
nUgyanis,
figyeljük meg, a gyümölcstelenség nem
maradhat következmények nélkül: annyi befektetés, annyi munka után Isten
jogosan várja el a termést! Mi az, amit meg nem tett az Ő szőlőjével? Mi az,
ami kimaradt? Mit tehetett volna még a gazda, amit nem tett meg? Nem mondhatunk
semmit. Minden elvégeztetett.
nHa ennek
ellenére terméketlenek maradtunk, ennek az lesz a következménye, hogy Isten
tűzre veti a venyigét! Főleg ha már megpörkölődött fenn is, lenn is, mire lenne
még jó? Hiszen addig sem volt jó semmire! Izrael haszontalan szőlővesszőit
Babilon kemencéje várja...
v„Ha valaki nem marad énbennem, kivettetik,
mint a szőlővessző, és megszárad, és egybegyűjtik ezeket, a tűzre vetik, és
megégnek. Ha énbennem maradtok, és az én beszédeim bennetek maradnak, kérjetek,
amit csak akartok, és meglesz néktek”. (Jn 15,6-7) Itt van a nagy feltétel:
Ha!
nVan-e
életed Krisztustól? Egyszer megszülettél erre a világra, de megszülettél-e
Isten országa számára is? Van-e élő kapcsolatod Jézus Krisztussal? Akkor megvan
a feltétel a gyümölcsözésre.
nHa nem így
van, akkor ez nem maradhat következmények nélkül: ítélet következik minden
gyümölcstelen venyigére! Isten neve nem fog megszégyenülni: mások fognak gyümölcsöt
teremni az Ő dicsőségére, a gyümölcstelen vessző pedig az ítéletben dicsőíti
meg az Úr nevét.
III. A következményekben Isten neve
mindenképpen megdicsőül
nIgen a következményekben Isten neve mindenképpen
megdicsőül: akár a gyümölcstermésben, akár az ítéletben.
nElőször a
gyümölcstermésben: „Abban dicsőíttetik
meg az én mennyei Atyám, ha sok gyümölcsöt teremtek”. Mert a gyümölcs Isten
munkája, ezt Ő cselekszi bennünk, ez Isten dicsőségére van. Pál plántál,
Apollós öntöz, de Isten adja a növekedést! (1Kor 3,6) A venyige önmagában
semmi, csak a szőlőtővel közösségben teremhet gyümölcsöt, és ez Isten
dicsőségére van.
vHa egy
ember megtér, az Isten műve, bárkit használt eszközül. Ha valaki újra odaszánja
magát, új életet kezd, ez Isten csodálatos műve, csoda! Az Úré legyen e
dicsőség!
nDe ha a
gyümölcsözésben nem, akkor az ítéletben dicsőül meg az Ő neve. Ott majd
megtudják, hogy Ő az Úr, aki dicsőségét másnak nem adja. Egyiptom és Babilon,
velük együtt Izrael meglátja majd, hogy egyedül Istené lehet a dicsőség.
nImádkozzunk:
Uram, segíts megismernem rendeltetésemet, célomat a földön! Kérlek, tisztíts
meg engem, metszőkésed hadd vágjon mélyen belém, ha szükséges, csak tégy
termővé engem! Akkor is, ha fáj, tisztíts meg, és minden gyümölcse életemnek
legyen a Te dicsőségedre!
Spurgeonról van feljegyezve, hogy
mikor a szószék lépcsőin ment felfele, magában gyakran így imádkozott: „Hiszek
Szentlélekben, hiszek a Szentlélekben”!... Nekem is a Szentlélek erejére,
munkájára van szükségem, hogy hirdethessem Istennek teljes akaratát.
Ilyen kemény üzenetnél, mint a
mostani, nem elég a mi erőnk... ha nem hinném, hogy Isten ezt is meg tudja
értetni velünk, eredményessé és hasznossá teheti, akkor nem fognék neki
prédikálni.
Jaj, nehogy leperegjen rólunk, és
érzéketlenek maradjunk az Úr szavára! Jusson el az élő és ható ige oda, ahova
kell, változtassa meg azt, amit kell. Ehhez csakugyan Isten ereje szükséges, a
Szentlélek ereje... Én hiszek Szentlélekben!
A kérdés most így szól felénk: mi
hogyan járulunk Isten elé? Hogyan jövünk megkérdezni az Urat? A vasárnapra azt
mondjuk: ünnepnap. Felvesszük az ünnepi ruhát, eljövünk az Úr házába, ünnepi
ebédet készítünk, és aznap ünnepi módra cselekszünk mindent. Azonban nemcsak
vasárnap kell az Úrnak szolgálni! Hogyan állunk a hétköznapokkal? Már a múlt
vasárnap vizsgáltuk, hogy vajon nincs-e álkegyesség a szívünkben: egy vasárnapi
kegyességünk, valamilyen álarcunk, amit hétköznapokra levetünk, és mást
mutatunk be... Majd, következő vasárnap újra feltesszük, hadd lássák milyen
istenfélők vagyunk, milyen imádkozók, milyen kegyesek, milyen hívők... De
ugyanez hétköznap, otthon, a konyhában, a szobában, a munkahelyen, vagy utcán
másképp mutatkozik meg?! Hogyan állunk mi ezzel a kérdéssel?
Istent kereső bálványimádókról szól
az ige, akik Isten színe elé járultak, hogy Őt megkérdezzék, az Ő akaratát
tudakozzák, de képmutatással, hazugsággal, önigazolással, nem igaz szívvel
jöttek Isten elé.
Nekünk is keresnünk kell az Urat -
mondja Ézsaiás 55?6-7: „Keressétek az
Urat, amíg megtalálható, hívjátok Őt segítségül, amíg közel van”. Ezt
idézni szinte kívülről tudjuk már. De tudjuk-e a folytatást is? „Hagyja el a bűnös az ő útjait, bűnös férfiú
gondolatait, és akkor könyörül rajta az Úr”. Hagyja el a bűnt, változtassa
meg az életét! Jöjjön keresni az Urat, amíg közel van, és amíg megtalálható, de
megváltozott élettel! Az Úr megkeresésével egy időben változás is kell
történjék az életében, másként nem jöhet az Úrral találkozni, nem válaszol néki
az Úr.
Izrael vezetői úgy vannak itt
nevezve, hogy „Izrael vénei”, „elöljárói”, - leültek Ezékiel próféta elé.
Először a képmutató vallásosságot
látjuk, amit az Úr leleplez. Később, miután felfedte képmutatásukat, megmondja a megoldást is. Ezekről beszél hozzánk
az ige.
I.
A képmutató vallásosság
„Bálványaikkal
a szívükben, vétkeik botránkozását orcáik elé állították.” Az új
fordítás azt mondja „Bálványaikat
szívükbe fogadták és azon jár az eszük, ami bűnbe viszi őket. Jönnek, hogy
engem megkérdezzenek. Hát engedjem, hogy megkérdezzenek? - ezt mondja az Úr”.
Íme, van, amikor ilyen képmutatással jön az ember Isten színe elé, és
csodálkozik, hogy az Úr nem válaszol.
Több ige beszél arról, hogy az Úr nem
válaszol az ilyen kérdésre. Az első Saulra vonatkozik, 1Sám 28-ból: „Sámuel pedig monda Saulnak - miután Saul az
endori varázslóasszonnyal előidéztette Sámuelt a halottak közül -: Miért
háborgattál, hogy felidéztettél engem? És felele Saul: Igen nagy szorultságban
vagyok. A filiszteusok hadakoznak ellenem. Isten pedig eltávozott tőlem és nem
felel már nékem sem próféták által, sem álomlátás által. Azért hívtalak téged,
hogy megmondjad, mit kelljen cselekednem? És monda Sámuel: ugyan miért kérdezel
engemet, ha az Úr eltávozott tőled és ellenségeddé lőn?” Azért nem
válaszolt Saulnak az Isten, mert elhagyta Őt, szíve már nem volt őszinte Isten
iránt. Ezt bizonyítja az is, hogy egy halottidézőhöz ment tanácsért...
Azt mondja a zsidókhoz írt levél 1.
része: „miután szólott hajdan az Isten
sok rendben és sokféleképpen a próféták által, ez utolsó időkben szólott nékünk
az Ő Fia által...” Aki Isten legnagyobb kijelentésére, Jézus Krisztusra nem
hallgat, az hiába veszi a Bibliát, hogy önmagát igazolja vele, hogy alátámassza
saját hitetlenségét, hazugságát, képmutatását bálványimádását... Isten nem fog
válaszolni neki. Feldúlt lélekkel, bálványimádó szívvel hiába forgatja az ember
a Bibliát, hiába fordul Istenhez, amíg nem lesz őszinte önmagához és
embertársaihoz, Isten nem fog válaszolni neki.
A gazdag ember, aki a pokolban
nyitotta fel szemeit, meglátta Ábrahámot távol, arra kérte őt, hogy küldje el
Lázárt, hogy életben maradt öt testvére nehogy ugyanolyan sorsra jusson, mint
ő. Szóljon hozzájuk Isten Lázár által! Ábrahám azt válaszolta, hogy nem lehet,
mert van Mózesük és prófétájuk, ha azokra nem hallgatnak, Lázárra sem fognak
hallgatni. Nincs más kijelentés számukra, mint amit Mózes és a próféták
átadtak! Isten nem válaszol azoknak, akik Mózest és a prófétákat elutasítják.
Ezékiel idejében a nép vénei
megkérdezték az Urat, de bálványaikat már a szívükbe fogadták. Nem csak szobájukban
és szentélyükben volt ott a bálvány, hanem szívükbe fogadták már! Így járulni
Isten elé, így imádkozni, könyörögni Hozzá, így keresni az Urat, hamis
istentisztelet, hamis kegyesség!
Ézsaiás 58. részében így szól az Úr: „Kiálts teljes torokkal! Ne kíméld! Mint
trombita, emeld fel hangodat és hirdesd népemnek bűneit és Jákób házának
vétkeit. Holott ők engem minden nap keresnek és tudni kívánják útjaimat, mint
oly nép, amely igazságot cselekedett és Isten törvényét el nem hagyta. Kérik
tőlem az igazságnak ítéleteit, és Istennek elközelgését kívánják. Miért
böjtölünk, és Te nem nézed, gyötörjük lelkünket, és Te nem tudod. Íme
böjtölésetek napján kedvteléseteket űzitek, minden robotosaitokat
szorongatjátok. Íme perrel és versengéssel böjtöltök, és sújtotok a gazságnak
öklével. Nem úgy böjtöltök mostan, hogy meghallassék szavatok a magasságban!
Hát ilyen a böjt, amelyet én kedvelek, és olyan a nap, amelyen az ember a
lelkét gyötri?” Ez az üzenet is olyan embereknek szólt, akik képmutató
vallásoskodással keresték az Urat. Talán imádkozva, talán hosszan böjtölve,
talán áldozatot hozva, de szívükben bálványtisztelettel mentek a prófétához,
mint Izrael vénei, Isten megkérdezésére... Isten azonban belelát a szívbe és
látja, hogy hol van a baj.
Isten nem szereti az ilyen
vallásosságot! Olyan emberek ezek, akik önigazolást kerestek. Ezékiel próféta
támassza alá az ő előre elkészített véleményeiket, az Úrtól kapott üzenettel.
Ugyanis Jeruzsálemből jöttek, a pusztulás előtt álló városból, ahol Jeremiás
azt hirdette, hogy a város a káldeusok kezébe adatik, leromboltatik, és a
maradék nép elvitetik Babilonba. Ezt nem hitték a nép vezetői. Hamar Ezékielhez
szaladtak, lássuk csak Ezékiel mit mond? Gondolták magukban: Jeremiás ítéletet
hirdet, de vajon Ezékiel alátámasztja-e? „Vajon
cselekedni fog-e Isten minden Ő csodái szerint, hogy elhagyjon minket?” Az
nem lehet! Ezékiel biztos minket fog igazolni! De jön az Úr és azt mondja: ne
igazold őket! Hazugok, és bálvány van a szívükben! Nem járnak igaz úton!
Az Úr Jézushoz is közeledtek hasonló
lelkületű emberek, kísértő kérdésekkel: „Szabad-e
férfiúnak elbocsátani feleségét? Szabad-e a császárnak adót fizetni?” Az Úr
megválaszolt nekik, de nem úgy, ahogy gondolták: felfedte bűnös jellemüket.
Isten az ilyen kérdésekre nem a kegyességük szerint, hanem bűneik,
bálványimádásuk szerint válaszol. „Én, az
Úr felelek meg annak énmagam által, bálványaiknak sokasága miatt.” Isten
bűneik szerint fogja kimondani az ítéletet.
Isten nagyon jól ismeri a mi
jellemünket, azt is, ami a szívünkben van. Amikor otthon imádkozunk, Bibliát
olvasunk, vagy énekelünk, szolgálunk, adakozunk, mikor a társunkkal beszélünk,
szeretetünket mutatjuk, amikor alázatoskodunk, mindent jól lát az Úr, és nézi a
szívünket. A szívünk szerint megállapítja, hogy igazi, vagy nem igazi az amit
teszünk.
Jeroboám Ahija prófétához küldte
feleségét, hogy beteg gyermekének jövője felől érdeklődjön. De másnak tette
magát, nem akarta, hogy felismerjék. A prófétát és Istent azonban nem lehetett
becsapni. „Jöjj be, Jeroboám felesége;
miért tetteted magadat másnak? Én te hozzád kemény követséggel küldettem” -
mondja neki Ahija. „Ezt mondja az Úr,
Izraelnek Istene: ...íme én veszedelmet hozok a Jeroboám házára, és kiirtom
Jeroboámnak még az ebét is...” (1Kir 14:6. 10.) Micsoda kemény beszéd! Nem
ezt várta Jeroboám felesége. Azt várta, a gyermek meggyógyul, a trón örököse
lesz! De Isten nem hagyja magát megcsúfoltatni. Isten nem kívánsága szerint
válaszolt néki, hanem bűnei szerint, bálványainak sokasága szerint.
A farizeusok álkegyességét sem
igazolta az Úr. „Jaj néktek képmutató
farizeusok és írástudók!” - mondja Mt 23-ban. Ítéletet mond reájuk, pedig
jó cselekedeteik elismerését várták! Azért, mert Isten nem szereti a képmutató,
önigazoló és valójában Istent gyalázó vallásosságot!
Jaj, nem szeretném, ha a mi
kegyességünk, istentiszteletünk mögött az önzésünk, szeretetlenségünk,
bálványimádásunk húzódna meg! Isten belelát a szívbe, és tudja, hogy mit miért
teszünk, és annak megfelelően igazol vagy elítél. Semmit sem lehet előle eltitkolni.
Embereket megcsalhatunk, de Istent nem! Milyen a mi istentiszteletünk?
II.
A megoldás
Mindezeket hallva, ha most
felfedezünk önmagunkban valami ilyesmit, fel kell tennünk a kérdést: hol van a
megoldás?
Milyen jó, hogy az ige épp erre
válaszol. Az Úr megmondja ezeknek az embereknek is mit kell cselekedniük: „Ez okáért mondjad Izrael házának: Ezt mondja
az Úr Isten: Térjetek meg, és forduljatok el bálványaitoktól, és minden utálatosságtoktól fordítsátok el orcátokat.” Ha megállapítottuk a
diagnózist, most következik a gyógyszer.
„Térjetek
meg”
- mondja. A megtérés kétrészes: forduljatok el a ti bálványaitoktól, és
forduljatok oda Istenhez! Fordítsatok hátat a réginek, a múltnak, az
istentelenségnek, a bálványimádásnak, és szánjátok oda magatokat Istennek!
Ismerjétek fel, valljátok meg, hagyjátok el, forduljatok el bűneitektől! Ez az
első lépés. Aztán fordulj oda, szánd oda, add oda magad Istennek. Ez a másik
lépés.
„Isten
a kevélyeknek ellenük áll, az alázatosoknak pedig kegyelmet ad” - mondja
Jakab apostol. „Engedelmeskedjetek azért
az Istennek, álljatok ellene az ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az
Istenhez, és közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg kezeiteket, ti bűnösök,
szenteljétek meg szíveiteket, ti kétszínűek. Alázzátok meg magatokat az Úr
előtt, és felmagasztal titeket.” (Jak 4,6-10) Íme, itt van a megoldás.
Önvizsgálatot tartani, elhagyni a bűnt, vállalni a bűnbánatot, szakítani a
bűnnel és odafordulni Istenhez! Ezt kellett volna tegyék Ezékiel látogatói is.
Ez az, amit nekünk tennünk kell most!
Mit kíván az Úr? Mikeás próféta
válaszol: „Csak azt, hogy igazságot
cselekedjél, szeresd az irgalmasságot, alázatosan járj a te Isteneddel.”
(Mik 6,8) Először: igazságot cselekedjél, vagyis igaz legyen az imádságod, a
szereteted, a szolgálatod, az áldozatod, minden tevékenységed. Aztán: szeresd
az irgalmasságot, vagyis gondolj arra, hogy Isten kegyelmes volt hozzád, a
szerint bánj te is embertársaiddal! Végül: alázatosan járj az Úr előtt. Másképp
nem várhatod el, hogy Isten válaszoljon imádságodra!
„Keressétek
az Urat, amíg megtalálható, hívjátok Őt segítségül, amíg közel van”. Tanuljuk
meg e felhívás folytatását is: „Hagyja el
a bűnös az ő útját, bűnös férfiú gondolatait, és akkor könyörül rajta az Úr.” (Ézs
55,6-7)
Vegyük komolyan e mostani felhívást!
Ha Isten Igéje elítélt minket, akkor alázattal álljunk az Úr elé: „Könyörülj rajtam Uram, hogy most
megtérhessek, elfordulhassak bálványaimtól, odafordulhassak Tehozzád! Odaszánom
magam néked, hogy a Te színed előtt élhessek és szolgálhassak minden nap igazi
istentisztelettel, igazi odaszánással.”
A Kébár
folyó melletti hallgatóság, akiknek Ezékiel prédikál, nem sokkal különbözött a
mai igehallgatóktól. Úgy tűnik, ezek az emberek olyanok voltak, mint mi
vagyunk. Ahogy Istennek Igéje mellőzve van ma, mellőzve volt akkor is. De ahogy
hangzott Istennek beszéde akkor, hangzik ma is.
Miről is
van szó, ebben az Igében? Arról, hogy Ezékiel prédikált, prófétált, meghirdette
Jeruzsálem pusztulását. Az előbbi versekből ezt olvassuk: „Szólj a föld népének: Ezt mondja az Úr Isten Jeruzsálem lakóiról,
Izrael földjéről: kenyerüket félelemmel eszik és vizüket ájulással isszák, hogy
pusztaságra vetkőzzék földje bőségéből minden lakói álnoksága miatt. És a
lakott városok elpusztulnak s a föld pusztaság lesz és megtudjátok, hogy én
vagyok az Úr” (19-20. v.). Ebben az időben voltak már, akik a fogságba
kerültek, akiket már elhurcoltak a babilóniaiak, de Jeruzsálemet még nem
rombolták le. Ezékiel prófétál: ha meg nem tértek, ez fog következni, ez van
benne Isten tervében, ez lesz a büntetés, ami ítéletként jön majd. Nos, ekkor
megszólal Izrael népe, és azt mondja, hogy „a
napok csak haladnak, haladnak, és semmivé lesz minden látás”. Még talán
Ezékiel sem gondolja komolyan. Mai napra lefordítva: Ezékiel mind kiálthatott „Farkas, farkas!” – már nem ijedt meg
senki, nem vette komolyan senki. Ő mind mondta, hirdette, felszólított, sírt,
jeleket, különféle szimbólumokat mutatott be, prédikált és prófétált! És a
reakció? „A napok csak haladnak - és
semmivé lesz minden, amit mond” – vélték Ezékiel hallgatói. Nem igaz abból
egy szó sem.
Mások pedig
azt mondták: Lehet, hogy igaz; valószínű, hogy bekövetkezhet, de „a látás amelyet ez lát, sok napra való, és
messze időkre prófétál ő”. Nem kell sietni. Nem olyan komoly a helyzet. Van
idő. Ráérünk.
Két alapvető
hiba van itt. Két szólásmondás, két közmondás van előttünk, ami mellett
szeretnék megállni, hogy két alapvető bajra rávilágíthassak. Az egyik közmondás
az Úr szerint a 22. versben van: „Embernek
fia Micsoda közmondástok van nektek Izrael földjén hogy azt mondják: a napok
csak haladnak, ámsemmivé lesz minden
látás?” – Ez a nép hitetlenségétmutatja. A másik a 27. versben így szól: „A látás amelyet ez lát, sok napra való, és messze időkre prófétál ő”.
– Itt a halogatásbűnéről van
szó. Ez a másik baj. Vegyük ezt a két közmondást, úgy, ahogy az igében
következnek.
I.
„A napok
csak haladnak, ám semmivé lesz minden látás”. Az első a hitetlenség bűne.
Ezek az
emberek elhallgatták a próféciákat, de nem vették komolyan. Jeremiás próféta
könyvében, a 36. részben olvasunk ilyesmit: „Nem
rettentek meg, sem ruhájukat nem szaggatták meg a király és valamennyi
szolgája, akik hallják vala mind e szokat”. Pedig ez kellett volna, hogy
legyen a természetes következménye annak, amit hallottak. Amikor kiáltott Ezékiel,
beszélt ítéletről, pusztulásról, hogy „a
városok pusztasággá lesznek”; „kenyerüket
félelemmel eszik”, mert nem lesz; „vizüket
ájulással isszák”, mert az is kifogy, – a nép között szólásmondás születik:
a napok egyre telnek, és semmivé lesz minden látás.
Ma vajon
hogy viszonyulnak az emberek Isten igéjéhez? Ha Isten a mi közmondásainkat,
szólásmondásainkat említené itt, vajon mit sorolna fel? Azt mondaná: Némelyek
azt mondják: „Ez a keresztyénség nagyon maradi már. A Jézusról szóló történet
egy legenda. A pap prédikál, prédikál, de ő se veszi komolyan”.Vajon milyen mondásra kellene utalnia
Istennek, ami a mi szívünkből fakad, ami a hitetlenségünket mutatja?
Itt sem
arról van szó, hogy nem hallgatták meg a prédikációt, bántalmazták volna
Ezékielt, vagy nem tisztelték volna eléggé... Tisztelték ők Ezékielt, mint
profétát, meg is hallgatták, amit mond, csak éppen nem hittek benne!
Elhallgatták a prédikációt, de nem maradt semmi hatása, senki nem vette
komolyan.
Arról van
itt szó, Isten azt akarja mondani, hogy ezeknek az embereknek az imádsága
lehet, hogy jó, de a közmondásuk rossz. Amit vasárnap csinálnak, az nagyon
szép, nagyon jó, elfogadható, – de ami hétköznap történik, a köz-mondások, a
köz-cselekedetek rosszak. Szokott az ember ilyen különbséget tenni: hogyan él
vasárnap, és hogyan él hétköznap. Hogyan él akkor, ha az emberek látják, és
hogyan él, ha nem látják. De Isten látja! Ha mi két mércével próbálunk mérni,
erre Isten azt mondja, hogy ez hitetlenség, és képmutatás. Te magad sem veszed
komolyan! Mert ha hiszed, hogy lesz ítélet, ha hiszed, hogy van Isten, ha
hiszed, hogy a Biblia igaz, ha hiszed, hogy Jézus igazat mondott, akkor nem
ilyen volna az életed!
A napok
csak haladnak – ez valami. A prófécia pedig semmivé lesz – az semmi. A
hitetlenséget bizonyítja az a felfogás, hogy amit megfog az ember a kezével, az
valami, – amit nem lát, nem foghatja meg, az semmi. Némelyeknek ilyen mondásuk
van: Itt a mennyország a földön! Mások pedig, amíg szájukkal Istenről,
Bibliáról, mennyországról, hitről, örökéletről beszélnek, addig a gyakorlati
életük azt mutatja, hogy ideragadtak a földhöz, nagyon is anyagiasak,
fösvények, zsugoriak, pénzsóvárgók.
A helyzet
az, hogy ha én nem tudom adni Istennek az egész életemet, önmagamat,
mindenemet, teljesen, Istennek a rész nem kell. Félig odaadni magamat nem
lehet. Két úrnak szolgálni nem lehet. A földi gondolkozás, az anyagiasság,
testi életvitel a hitetlenségre vezethető vissza.
Naámánt
lehetne említeni, aki meggyógyult, és egész kíséretével visszatért Elizeushoz.
Ott bizonyságot tesz, hogy „most már tudom, hogy nincsen az egész földön Isten,
csak Izraelben”. Viszont a beszédet úgy folytatja, hogy „ezért most vedd el
kérlek ez ajándékot, amit hoztam”. Ehelyett azt kellett volna mondja, hogy,
mivel nincs az egész földön más Isten, csak Izraelben, ezért, ennek az Istennek
most átadom magam. Nemcsak a vagyonom egy részét, hanem magamat. Aztán azt
kéri, hogy engedjék meg neki, hogy földet vigyen Izraelből, hogy Szíriában azon
áldozhasson. De „ha én meghajlok a Rimmon templomában, azt bocsássa meg nekem
az Úr”. Előre kéri a bocsánatot arra a bűnre, amit majd szándékszik elkövetni.
Előre betervezi, hogy ő egy megalkuvó életet fog élni. Megfogja osztani magát:
szolgál Istennek is, de meghajlik Rimmon templomában is, – de ez utóbbit
bocsássa meg az Úr. „Én nem tudom magam egészen átadni. Én elmondom, hogy
nincsen Isten csak Izraelben, de nem veszem ezt komolyan”.
Komolyan vesszük-e mi a Bibliának üzenetét?
Hisszük-e, hogy ami itt meg van írva, az igaz, tévedhetetlen, és be fog
teljesedni? Vagy ezekhez hasonló szólásmondásaink vannak, amit nem lehet alátámasztani
az Igével, nincs bibliai alapja? Izraelnél a hitetlenség volt az egyik alapvető
hiba, mert Ezékiel prédikált, de ők ezt nem vették komolyan. Erre az Úr azt
mondja: Nem hagyom tovább! Meg fogják látni, hogy beteljesedik minden igém! „Mert nem lesz többé hiábavaló látás és
hízelgő jövendölgetés Izrael házának. Mert én szólok, az Úr, s amely szót
szólok, meglesz, nem halad tovább, megcselekszem, ezt mondja az Úr Isten”
(24-25. v.). Isten nem hagyhatja, hogy az Ő üzenetével csúfot űzzenek, vagy az
hatástalanul semmivé legyen!
II.
A másik
alapvető hiba, a második közmondás háttere, a 27. versben van: „A látás,
amelyet ez lát, sok napra való, és messze időkre prófétál ő”.Ez a halogatás
bűne.
Vagyis:
lehet, hogy igaz, de maaaajd!..., ki tudja milyen messze lesz az... Ez az ember
igazat mond, de az messze időkre szól, nem érjük mi azt meg, nem fogjuk mi azt
meglátni... Ráérünk. Elhitték, hogy Ezékiel látott valamit, és hogy az a látás
igaz, csakhogy messze van. Nem kell most foglalkozni vele, mert nem mostanra
szól. Úgy ahogy ma szoktak beszélni örökéletről, mennyországról, üdvösségről
messze időkre szól: lehet, hogy igaz, lehet, hogy beteljesedik, de nem kell
most azzal foglalkozni. Éljünk mind a két lábunkkal a földön
Ez a
felfogás, hogy „ráérünk”, „van idő”, ez nem új keletű. A halogatás egy régi
kísértés, egy régi bűn. Én nem tudhatom, hogy ki mióta halogatja a megtérését.
Döntenie kellett volna már, és még mindig nem döntött. Szakítani kellett volna
a bűneivel, és még nem szakított. Halogatja megtenni a lépést. De a halogatás
nagyon veszélyes, mert megkeményít. Ha valaki halogatja a megtérést, az igének
cselekvését, az üzenet komolyan vételét, akkor megkeményedhet a szíve. Utána
cselekedne már, de nem tudja, szívébe nem fér bele az igemag, nem ver gyökeret
már. „Ma, ha az ő szavát halljátok, meg ne keményítsétek a ti szíveteket” -
mondja a zsidókhoz írt levél 3. részének 15. verse. Ma „Nem halad tovább semmi én beszédem; amit szólok, az a szó meglészen,
ezt mondja az Úr Isten” (28. v.).
Ne mondd
azt, hogy „majd ha nyugdíjba megyek”, „majd
ha ez vagy az bekövetkezik”, „majd ha
több időm lesz”! Ne tervezd messzire! Itt a kellemetes idő! Ha valamit
megértettél Isten igéjéből, Ő elvárja, hogy komolyan vedd és ültesd a
gyakorlatba. Se hitetlenség, se halogatás ne gátoljon téged! A hitetlenség és a
halogatás bűne miatt jött Izrael népére a veszedelem.
Nagyon
szeretném, ha Isten igéje mindennapi kenyerünk lenne, és naponta úgy olvasnánk,
mint Istennek beszédét, ami beteljesedik az utolsó pontig, az utolsó jótáig.
Minden szót, minden ígéretet komolyan vehetsz, ráépítheted az életedet. Persze,
hogy ez megváltoztatja a gondolkozásodat, másképp fogod látni a világot, a
kapcsolataidat, a jövődet, – de épp ezt akarja az Úr, hogy „változz el a te elmédnek megújulása által”! Hogy „szakaszd el magad e gonosz nemzetségtől”,
hogy „ne szabd magadat e világhoz”!
Hogy végre komolyan vedd Isten Igéjét, „ne
légy hitetlen, hanem hívő!” Hogy végre „ne csak hallgatója, hanem
megtartója” legyél az igének!
„Én
vagyok a szentélyük” – Vélemények a babiloni foglyokról
Ez
11:14-21
nMár elkezdődött a babiloni fogság, amikor
Isten ezeket a szavakat mondta Ezékielnek. Két vélemény hangzik el a babiloni
foglyokról: egyik a nép részéről, a
másik Isten részéről.
nAkik akkor Babilonba vitettek, most
jelképezhetik azokat, akik a bűn rabságában vannak, akik „Izrael társaságától
idegenek, és az ígéret szövetségeitől távolvalók.” (Ef 2:12)
vEzekről, a „kívülvalókról” nekünk is lehet
véleményünk, de fontosabb az, mi az Isten véleménye róluk. Jézus Krisztus
magához fogadta a megtérő bűnösöket: paráznákat, vámszedőket, betegeket,
miközben keményen ostorozta az akkori vallásos vezetőket képmutatásukért.
nMi a
véleményük rólunk a kívülvalóknak? És mi a mi véleményünk a kívülvalókról?
vA tékozló fiúról a nagyobbik fiúnak?
vA farizeusoknak a megtérő vámszedőkről?
nÁm Jézus
hogy vélekedik rólunk? Ez mindennél fontosabb!
vJézus nem ítélte el a megtérő bűnösöket.
I.
Otthonmaradt testvéreik véleménye – 14-15. v.
nVizsgáljuk meg először a jeruzsálemi nép véleményét a babiloni foglyokról: „Embernek fia! a te atyádfiai, a te
rokonaid és Izrael egész háza együtt azok, akikről Jeruzsálem lakói ezt
mondják: távozzatok el az Úrtól, nékünk adatott ez a föld örökségül.” (15. vers)
nEz azt jelentette, hogy az a kevés nép, akik
otthon maradtak, Jeruzsálemben, maguknak követelték az országot, kirekesztve
azokat, akik fogságba vitettek. „Távozzatok
el az Úrtól, nekünk adatott ez a föld.”
vMintha jogukban állt volna kirekeszteni
valakit Isten örökségéből! Ez ugyanolyan mintha valaki azt gondolja, hogy
kirekeszthet valakit Isten országából! És milyen alapon? Mert fogságba
vitettek!
vNem az eltávolítás a feladatunk, hanem a
közelítés. A Jeruzsálemben maradt népnek nem az lett volna a feladata, hogy az
Úrtól való eltávolodásra szólítsa fel a többieket, hanem ellenkezőleg: hogy
közeledjenek Hozzá. Nem taszítani, hanem vonzani kell Istenhez embertársainkat.
Melegséget árasztani, ajtót nyitni, utat mutatni, fénykedni a világban - ez a
feladatunk. A kegyetlenség, az önzés, a birtoklási vágy taszít. Az irgalom és a
szeretet vonz
nKirekeszthetünk
valakit Isten országából? Persze gyakrabban az történik meg, hogy valakit
megpróbálnak beprédikálni a mennybe, de ennek fordítottja sem ritka eset.
Megsokasodtak a kizárólagos jelleggel fellépő szekták és vallásos irányzatok,
akik azt gondolják, hogy csak akkor üdvözülhetsz, ha közéjük tartozol.
vVannak taszító tényezők: a kegyetlenség, önzés,
birtoklási vágy.
vÁbrahám. Ruth.
Ninive. Naámán. Mária Magdolna. Saulus. Filippi börtönőr. Athéni megtérők. Neveket sorolhatnánk, kikről azt a szomorú
megállapítást tehetjük, hogy távol kerültek az Úrtól, és az Ő gyülekezetétől.
De ez nem jelenti azt, hogy nem lehetnek újra közelvalókká! Isten újra
hazahívhatja őket, mint Izrael népét Babilonból. Ábrahám elődei is pogány
bálványokat imádtak, míg túl voltak a folyóvízen, de Isten kihívta Ábrahámot
onnan. Ruth és Orpa moábita isteneknek szolgáltak: de Ruth közelvalóvá lett
Isten kegyelméből. Ninive gonoszsága az égig hatott, de Jónás prédikálására a
királytól kezdve mind megtértek! Naámán Rimmon templomában imádkozott, de
gyógyulása után azt ígérte, hogy nem áldozik többé idegen isteneknek, hanem
csak az Úrnak! Filippiben ki gondolta volna, hogy egy lelkileg távolvaló
börtönőr lesz az elsők között Isten gyermeke! Efézusban a varázslók elégették
könyveiket! Senkiről sem mondhatjuk, hogy
„Távozzatok el az Úrtól!” Az üdvözítő kegyelem minden embernek megjelent! (Tit
2:11) A samaritánusokra sem kérhettek a tanítványok tüzet az égből, mivel „Az
embernek fia nem azért jött, hogy elveszítse az emberek lelkét, hanem hogy
megtartsa.” (Lk 9:56)
n „Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek!”
vElítélni a samaritánusokat – Lk
9:56, vámszedőket – Lk 18:9-12… Nem kérhettek tüzet a mennyből! Az Úr Jézus azzal vádolja a farizeusokat és
írástudókat, hogy a mennyeknek országát bezárják az emberek előtt, mivel ők nem
mennek be, és akik be akarnak menni, azokat nem bocsátják be. (Mt 23:13) A
farizeusoknak szóló „jaj” nekünk is szól, ha mis is akadályai vagyunk annak,
hogy valakik Isten országába bemenjenek! A szeretet vonz, nem taszít! Azt kell
meglássák rólunk, hogy velünk van az Úr, és érdemes velünk tartani.
vLásd: Jób barátai
vLásd: Akhuzát és Pikhól – 1Móz 26. Izsák kitartóan és alázattal szenvedve
harcolta meg küzdelmes életét a filiszteusok földjén. Üldözték és kiutasították
többször, helyről helyre vándorolt, mindig újat kezdve. De eljött az idő,
amikor Akhuzáth és Pikhól, a filiszteusok főemberei elismerik, hogy ő az Úr
áldott embere! (1Móz 26:29) Vonzotta őket Izsák hite és Istene!
II. Isten
véleménye – 16-20. v.
nMost az
következik, hogy megfigyeljük, mi az
Isten véleménye. Így szól az Úr Isten: „Mivelhogy
távol vetettem a pogányok közé, szétszórtam őket a tartományokba, tehát én
leszek nékik templomul rövid időre.”
nIsten
nem mondott le róluk. Isten véghez tudja vinni eltervezett tervét. Isten nem
mondott le a szétszórtakról sem. Azért kerültek fogságba, mert engedetlenek
voltak, és az intésre nem hajlottak. Megbüntette őket Isten, de nem vetette el
örökké. A szívükben fog tovább munkálkodni. Maga Isten lesz templomuk, egy
rövid időre, aztán újra visszahozza őket az Úr.
vLásd: József. Dávid. Kivonulás. Jézus születése/Heródes.
Jézus halála.
vPedig vétkeztek ellene. Fogságba küldte őket – de nem
örökre.
vIsten meg tudja valósítani az Ő tervét.
n„Eltávolítják minden ő fertelmességeit” - ez
azt jelenti, hogy nem bálványaikkal fognak visszatérni. Visszatérnek, még akkor
is, ha Jeruzsálem lakosai nem várták vissza őket. Megváltozott élettel, új
szívvel fognak visszajönni.„Azt cselekszem, hogy az én
parancsolatomban járjatok és az én törvényeimet megőrizzétek és betöltsétek. És
laktok azon a földön melyen atyáitok laktak és lesztek az én népem és én leszek
néktek Istenetek.” (Ez
36:27-28) Íme, a foglyok Isten ígérete szerint, nem bálványaikkal,
makacsságukkal és Isten ellen lázadozó élettel jönnek vissza, hanem megtérve,
megváltozva, új szívvel, Isten lelkével. Sajnos, így sem várták őket haza.
n„Templomuk
leszek”
vMert a jeruzsálemi templomot lerombolták.
vJSír 3:22-24 – „Az Úr kegyelmessége az, hogy még nincsen végünk; mivel
nem fogyatkozik el az ő irgalmassága! Minden reggel meg-megújul; nagy a te
hűséged! Az Úr az én örökségem, mondja az én lelkem, azért benne bízom.”
n„Egybegyűjtlek”,
„visszahozlak” – ígéri Isten.
nKétféle
rossz fogadtatása lehet Isten üzenetének: (1) ha egyik sem vágyik haza, és (2)
ha megtéretlenül is hazavárják őket. Senki sem tartozhat Isten népéhez, ha nem
hajlandó Istennek szolgálni. A visszafogadás feltétele épp a megtérő szív, és
ennek megfelelője, a visszafogadó szív. Mindkettőnek meg kell lennie!
vMinden kegyelemből van.
v18. v. – eltávolítják a bálványokat: tehát nem bűneikkel
jönnek vissza. Isten nem alkuszik meg a bűnnel.
nMegváltoznak
vEgy (osztatlan) szívet kapnak, új
lelket – Ez 36:26-28 – „És adok néktek új szívet és új lelket adok belétek, és elveszem a kőszívet
testetekből, és adok néktek hússzívet. És az én lelkemet adom belétek, és azt
cselekszem, hogy az én parancsolatimban járjatok és az én törvényeimet
megőrizzétek és betöltsétek. És laktok azon a földön, melyet adtam atyáitoknak,
és lesztek nékem népem s én leszek néktek Istenetek.”
vA változást ismerjük el, ha
megtörtént. Ne legyünk szűkkeblűek. ApCsel 10:34-35 (Péter Kornéliusnál).
vPál
apostol arról biztosítja Filemont, hogy megszökött rabszolgája már nem az, aki
volt. Nem úgy kapja vissza, mint szolgát, hanem szolgánál nagyobbat: mint
testvért. Éppen ezért, Filemonnak ennek megfelelően kell őt fogadnia. Meg
vagyok győződve arról hogy Pál apostol meleg hangú levelére Filemon tárt
karokkal várta hazatérő tékozlóját. Ott volt igazi megtérő szív, és volt
szerető visszafogadó, megbocsátó szív. Mindkettőre szükség van.
n„Népem
lesznek.”
vIstennek nem nehéz őket újra feltámasztani. (Mi nehezebb:
a 2 napja, vagy a 70 éve halottat feltámasztani?)
vHa
tékozló végre hazajön, ne fogadjuk őt úgy, mint a példázatból a „nagy fiú”. (Lk
15:28-32) Nincsenek kicsit megváltottak és nagyon megváltottak. Mindannyiunk
megváltása kegyelemből történt, senki sem kérkedhet vele. Hívjuk haza a távolvalókat! Éljünk másokat
Istenhez vonzó életet! Az Úrnál semmi sem lehetetlen: a bűn szolgaságából,
Babilonjából a Isten országának örököse lehet az is, aki most még ezzel nem törődik.
Befejezés:
n21. v.
Akik „belülvalók”, de bűnben élnek… azokat is Isten ítéli meg.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)