2014. április 21., hétfő

A méltatlan szenvedés legmagasabb példája - 1Pt 2:18-25


A méltatlan szenvedés legmagasabb példája
1Pt 2:18-25

n Péter apostol korának a legkényesebb kérdéshez nyúl: a rabszolgatartás kérdéséhez. Nem a cselédekről van szó, hanem a rabszolgákról.
n Sok rabszolga csatlakozhatott a hívők közösségéhez. Az örömhír főképp az ilyeneknél talált halló fülekre és nyitott szívekre. A római birodalomban abban az időben állítólag 60 millió rabszolga volt.
v  Őket nem védte semmiféle törvény. Nem is számítottak valóban embereknek. Bármilyen kicsi vétségért, apróságért szidalom, verés, vagy akár halál érte őket.
n Péter nem társadalmi forradalmár, hanem lelkigondozó. Épp ezért, ma is érvényes, amit mond, mindazoknak, akik keresztet hordoznak.

I. A meg nem érdemelt, méltatlan szenvedés – 18-20. v.
 18 A cselédek teljes félelemmel engedelmeskedjenek az uraknak; nem csak a jóknak és kíméleteseknek, de a szívteleneknek is.
 19 Mert az kedves dolog, ha valaki Istenről való meggyőződéséért tűr keserűségeket, méltatlanul szenvedvén.
 20 Mert micsoda dicsőség az, ha vétkezve és arcul veretve tűrtök? de ha jót cselekedve és mégis szenvedve tűrtök, ez kedves dolog Istennél.

n A rabszolgákat gyakran érte ilyen bántalmazás.
v  Mi is gyakran kapunk sebeket egymástól. Gyakran olyan sebeket, amelyeket nem vártunk volna, amelyeket igazságtalanságnak látunk.
v  Az igazságtalanságot viseli el az ember a legnehezebben. Elviseli a testi fájdalmakat, az anyagi terheket, a gyászt, a szomorúságot, – de az igazságtalanságot nehezen. Ez ellen tiltakozik, minden idegszálával.
n Ha így gondolod, akkor Péter azt tanácsolja, hogy először vizsgáld meg jól, hogy valóban méltatlanul szenvedsz-e?
v  „Mert micsoda dicsőség az, ha vétkezve és arcul veretve törtök? De ha jót cselekedve és mégis szenvedve tűrtök, ez kedves dolog Istennél.” (20. v.)
v  Mt 5:10-12 – Két fontos feltétel: (1) Jézusért, és (2) hazugságot tűrve.
n Ha a rabszolgát a lustaságért büntették meg, - akkor nem ártatlanul szenved.
n Ha hűtlenségével, kötelességmulasztásával okot adott az arcul verésre, akkor nem történt vele igazságtalanság.
n Ugyanis, a Sátán könnyen rászedhet bennünket, mert az igazságtalanság megítélésében könnyen megromolhat a látásunk: mindenki hajlandó azt hinni, hogy méltatlanul szenved. Azt véli, hogy csupa rosszindulat veszi körül…
n Pedig talán csak azt viszonozzák, amit ő adott. Kérdezzük meg magunktól: vajon nem a zárkózottságunknak, kedélytelenségünknek, pesszimizmusunknak, figyelmetlenségünknek, durvaságunknak, stb. isszuk a levét? Ha igen akkor az nem igazságtalanság. „Micsoda dicsőség az, ha vétkezve ... tűrtök?” (20. vers)
v  A saját kiállhatatlan, kibírhatatlan, összeférhetetlen természeted miatt gyakran érhetnek bántások. Az ilyen ne gondolja azt, hogy igazságtalanul szenved, hanem tartson bűnbánatot.
n De van valódi méltatlan szenvedés is. Erről beszél az apostol: „jót cselekedve és mégis szenvedve”. Amikor mellőzés, meghurcolás, keserűség ér, anélkül, hogy okot adtál volna reá.
v  Rettenetes dolog az, amikor egy ember őrlődik, emésztődik az őt ért igazságtalanság miatt…
v  Péter azt tanácsolja, hogy ezt el kell tűrni, azért, mert „ez kedves dolog Istennél”.
n Nem olyan do­log ez, ami miatt az embernek sajnálnia kellene önmagát, beleélve magunkat a mártír szerepébe, az áldozat szerepében tetszelegve.
n Ne önmagadnak akarj di­csőséget aratni, hanem Istennek! – Ugyanis, a jócselekedetért szenvedni a legna­gyobb kiváltság.

II. A méltatlan szenvedés elviselése – „az Ő nyomdokait kövessétek” – 21 v.
21 Mert arra hívattatok el; hiszen Krisztus is szenvedett érettetek, néktek példát hagyván, hogy az ő nyomdokait kövessétek:

n Ezen az úton járt előtted Jézus: „Mert arra hívat­tatok el; hiszen Krisztus is szenvedett érettetek, néktek példát hagyván, hogy az ő nyomdokait kövessétek: A ki bűnt nem cselekedett, sem a szá­jában álnokság nem találtatott: A ki szidalmaztatván, viszont nem szidal­mazott, szenvedvén nem fenyegetőzött; hanem hagyta az igazságosan ítélő­re.” (21-23. v.)
n Az Úr Jézus példája egy újfajta életstílust mutat be. Ha Jézus tanítványa vagy, akkor te sem lehetsz különb Mesterednél (= nem lehet különb dolgod, mint Neki). Ugyanaz a sors vár reád.
n † Timótheus (2Tim 3:10-13a)
n A jászoltól a keresztig –Jézus bemutatta. Mit mutatott be? Hogyan szenvedett az Úr Jézus?
v  Bűnt nem cselekedett. Szájában álnokság nem találtatott. Szidalmaztatván viszont nem szidalmazott.
·      Vagyis, szenvedett: Csendesen, szótlanul, alázatosan, szelíden (Ézs 53:7).
·      Másokon segítve és őket áldva.
·      Bűn és álnokság nél­kül. Üldözték, megvetették, megverték, csúfolták, megölték… – de mindezzel nem tudtak kicsikarni belőle semmilyen bűnös megjegyzést. Nem vétkezett.
·      Panasz és fenyegetőzés nélkül.
·      Nem tervezve bosszút.
·      Átadva mindent az igazságosan ítélő Atyának.
n „Arra hívattatok el, hogy az Ő nyomdokait kövessétek”!
n Mert az ártatlanul szenvedés jó melegágya lehet egy csomó lappangó bűnnek: az elkeseredésnek, haragnak, gyűlölködésnek, bosszúvágynak, megkeményedésnek, elfásulásnak, irigységnek, és sok más egyébnek.
v  De a méltatlan szenvedés ugyanúgy lehet a nagyobb kegyelem megtapasz­talásának is az eszköze is. A fájdalomban, amelyben Isten munkálkodik, Isten terve szerint formálhat.
·      A forró vízben a tojás megkeményedik, a krumpli meglágyul…
v  Ha ezt Isten nem végezheti, akkor cinikussá, keserűvé, panasszal telivé tesz, és ez károdra van.
n Ha viszont Istent beengeded a fájdalmadba, akkor az nem lesz értelmetlen szenvedés, hanem fegyelmezési eszköz, amely a javadra válik.
v  Persze, a méltatlan szenvedés továbbra is szívtelen emberektől származik, de nem az a lényeg, hogy kitől ered, hanem az, hogy hová vezet!
v  Vezethet a bűn megnövekedéséhez, de vezethet a megtisztuláshoz is.
v  Isten a gonoszt is fel tudja használni arra, hogy javunkra váljék. Így a vereségeink is győzelmekké változhatnak.
v  Nem a legfontosabb tehát, hogy az élet igazságos legyen velünk szemben, hanem az, hogy az élet igazságtalanságait is Isten eszközévé változtassuk.
n † Cirénei Simon.
n Nem a szenvedés nemesít, hanem az a mód, ahogyan viseljük.

III. A méltatlan szenvedés jóval való viszonzása – 22-25. v.
 22 Aki bűnt nem cselekedett, sem a szájában álnokság nem találtatott:
 23 Aki szidalmaztatván, viszont nem szidalmazott, szenvedvén nem fenyegetőzött; hanem hagyta az igazságosan ítélőre:
 24 Aki a mi bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy a bűnöknek meghalván, az igazságnak éljünk: a kinek sebeivel gyógyultatok meg.
 25 Mert olyanok voltatok, mint tévelygő juhok; de most megtértetek lelketek pásztorához és felvigyázójához.

n A szidalom és fenyegetőzés helyett inkább imádkozott értük! Azokért, akiktől az igazságtalanságot kellett elszenvednie.
v  Ez már egészen gyakorlati dolog: imádkozz ellenségeidért! Utána már nem gyűlölöd őket többé.
v  Imádság nélkül nem lehet! Lásd a tanítványokat Gecsemánéban.
v  Ha kérted rájuk Isten áldását, akkor nem kívánsz rájuk átkot.
n Imádság nélkül tele van a szíved nehezteléssel. Az imádság kitépi a neheztelés fullánkját.
n Továbbá, gondold át, hogyan tehetnél jót azzal, aki igazságtalan volt veled szemben.
v  „Ne győzettessél meg a gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg.” (Róm 12:21)
v  Tartsd oda a másik orcádat is. Jó cselekedeteddel nagyobb leszel ellenségeidnél, és hasonlítani fogsz mennyei Atyádra.
v  Mt 5:44-45.
n Jézus nem fenyegetőzött, hanem hagyta az igazságosan ítélő Istenre – ez azt jelenti, hogy ne a tied legyen az utolsó szó. Hagyjad, hogy az Istené legyen!
n Nyugodtan rábízhatod sérelmeidet arra, aki a világ legnagyobb vereségét, a keresztet elszenvedte. És azt a világ legnagyobb győzelmévé változtatta!
n Az Úr Jézus ártatlan szenvedése nemcsak példa, hanem engesztelő áldozat. Helyettes elégtétel. „A ki a mi bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy a bűnöknek meghalván, az igazságnak éljünk: a kinek sebeivel gyógyultatok meg. Mert olyanok valátok, mint tévelygő juhok; de most megtértetek lelketek pásztorához és felvigyázójához.” (24-25. v.)

2014. április 20., vasárnap

A szenvedő Messiás - Ézs 53:1-8


A szenvedő Messiás
Ézs 53:1-8

n  Az előbbi részben (52:13) szó van a Messiás felmagasztalásáról.
n  De előbb el kellett mondania a Messiás megaláztatását, elutasítását az emberek részéről.

1. v.
n Meredeken kezdődik, költői kérdésekkel.
v   Ki hinné el, amit eddig mondott, és amit ezután mondani fog?
v  A prófétákat elutasították. Ézsaiás, Jeremiás, Mikeás, Keresztelő János, Jézus Krisztus. Jn 12:38. Róm 10:16.
n  Az Úr karja – az Ő hatalmát jelenti, ami ebben az esetben az evangélium. Róm 1:16. 1Kor 1:18.
v   A Messiás szenvedéséről szóló híradást utasították el.
v  Kijelentetett: a kisdedeknek (Mt 11:25), Simonnak, Jóna fiának (Mt 16:17). Isten igazsága jelentetik ki az evangéliumban (Róm 1:17-18).

2. v.
n  Kinézete nem felelt meg az elvárásoknak.
v  De felnövekedése az Atya védő szeme előtt történt.
n  Vesszőszál. Gyökér. – Figyelemre sem érdemes.
v   a száraz földből – egy majdnem kihalt családból (Dávid háza), egy majdnem kihalt népből (Júda – akik fogságba vitettek).
v  De Ő volt a MAG – 1Móz 3:15. 22:17. 26:4. 28:14.
n  „Alakja”, „ábrázata” – szépsége, dicsősége nincs.  Csak szegénysége (Zak 9:9). Jn 1:10-14. Gondolj a töviskoronázott fejre (Jn 19:14-15).

3. v.
n  „Utált volt”. Megvetett, elutasított – elűzve, kiutasítva az emberes sorából.
n  „Fájdalmak férfia” – Péld 29:1
n  „Betegség ismerője” – élete is gyásszal, szomorúsággal van tele.
v   „arcunkat elrejtettük”

4 v.
n  Ez az igevers arról szól, hogy félreértették.
v   Áldozata helyettesítő áldozat volt.
v  Bűneinkért (lázadás), vétkeinkért (elhajlás), békességünkért, gyógyulásunkért.
v  Betegségeinket viselte, fájdalmainkat hordozta.
n  A felsorolás szinonímákat tartalmaz: 1Pt 2:14.

5. v.
n  Amit a megváltás tartalmaz:
v   Bűnbocsánat, szabadulás, üdvösség. Békét ad, megigazít, fiává fogad, szeret.
v  Gondviselés, Szentlélek vezetése, kijelentés.
n  Ott van a betegségedben, fájdalmadban, szegénységedben, szükségedben, megvetettségedben, üldözöttségedben, gyaláztatásodban…

6. v.
n  „Mindnyájan” – Lásd Róm 3:10-18.
v   Nincs kivétel. Mindenki eltévedt.
n  „Mint juhok” – a hasonlat.
v   A kecskék és juhok között különbség van. (Billy Graham kecskéje.)
n  „Mindnyájunk vétkét”
v   nemcsak egynéhány emberért halt meg (a rosszul értelmezett kálvinizmus)
n  Ő minden ember Megtartója (1Tim 4:10)
n  Ő engesztelő áldozat az egész világért (1Jn 2:2)
n  Megbékéltetett mindent - Kol 1:20
n  „Őreá veté”
v  Ő az egyetlen Megváltó – ApCsel 4:12.  

7. v.
n  „Kínoztatott, pedig alázatos volt” - alázata
v   1Pt 2 – szidalmaztatván, viszont nem szidalmazott
v  Fil 2 – Megalázta magát halálig, mégpedig a keresztfának haláláig.
v  Mt 11:28 – tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd és alázatos szívű vagyok.

8. v.
n  A fogságból és ítéletből ragadtatott el.
n  Ki gondolta volna?

2014. április 17., csütörtök

NAGYHETI és HÚSVÉTI prédikációk

NAGYHETI 
és HÚSVÉTI prédikációk:

Mk 15:22-39 - Az Úr Jézus és a pogány százados

Mt 26:69-75 - Az Úr Jézus és Péter

Lk 23:1-12 - Az Úr Jézus és Heródes Antipász

Mt 27:1-2 11 - 26-Jézus és Pilátus
2Kor 5:4-12 - Megbékéltetett önmagával

Jn 21:15-23 - Péter helyreállítása

Job 19:25-26-Jób hitvallása

Róm 6:1-11 - Amiképpen feltámasztatott Krisztus

Mt 28:1-20-Három húsvéti küldetés

A félreértett Messiás - Lk 19:28-44


A félreértett Messiás
Lk 19:28-44

n Sokan félreértették az Úr Jézust.
n Megkérdezte tanítványaitól: „Engemet, embernek Fiát, kinek mondanak az emberek? Ők pedig mondának: Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illyésnek: némelyek pedig Jeremiásnak, vagy egynek a próféták közül. Monda nékik: Ti pedig kinek mondotok engem? Simon Péter pedig felelvén, monda: Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia.” – Mt 16:13-16.
v           Némelyek úgy gondolták, hogy jó ember, egy jó tanító – nem több.
v           Mások azt hitték, hogy próféta.
v           Vannak, akik azért követték, mert azt hitték, hogy Jézus minden problémájukat megoldja, ha követik Őt. Ettek a kenyerekből, vagy meggyógyultak…
v           Sokan bolondságnak vagy botránkozásnak tartották a keresztről szóló beszédet – 1Kor 1:18.

I. Félreértették Jézus királyságát – 28-36. v.
 28 És ezeket mondván, ment elől, felmenvén Jeruzsálembe.
 29 És történt, mikor közelgetett Béthfágéhoz és Bethániához, a hegyhez, mely Olajfák hegyének hívatik, elküldött kettőt az ő tanítványai közül,
 30 Mondván: Menjetek el az átellenben levő faluba; melybe bemenvén, találtok egy megkötött vemhet, melyen soha egy ember sem ült: eloldván azt, hozzátok ide.
 31 És ha valaki kérdez titeket: Miért oldjátok el? ezt mondjátok annak: Mert az Úrnak szüksége van reá.
 32 És elmenvén a küldöttek, úgy találták, amint nékik mondotta.
 33 És mikor a vemhet eloldták, mondának nékik annak gazdái: Miért oldjátok el a vemhet?
 34 Ők pedig mondának: Az Úrnak szüksége van reá.
 35 Elvitték azért azt Jézushoz: és az ő felsőruháikat a vemhére vetvén, Jézust reá helyeztették.
 36 És mikor ő ment, az ő felsőruháikat az útra teríték.

n Azt hitték, hogy helyreállítja Izráel országát, Dávid trónját: „Uram, avagy nem ez időben állítod-e helyre az országot Izráelnek?” – ApCsel 1:6.
v           Szamárcsikót hoztak. Jézus reáült. – Salamont is így tették királlyá. 1Kir 1.
v           Pálmaágakat lengettek. – „Azután láttam, és íme, egy nagy sokaság, amelyet senki meg nem számlálhatott, minden nemzetből és ágazatból, és népből és nyelvből; és a királyiszék előtt és a Bárány előtt álltak, fehér ruhákba öltözve, és az ő kezeikben pálmaágak; És kiáltanak nagy szóval, mondván: Az üdvösség a mi Istenünké, aki a királyiszékben ül, és a Bárányé!” - Jel 7:9-10.
v           Ruháikat terítették az útra. Hozsannáztak.
n Félreértették az Ő királyi mivoltát és országát.
n „Az én országom nem e világból való. Ha e világból való volna az én országom az én szolgáim vitézkednének, hogy át ne adassam a zsidóknak. Ámde az én országom nem innen való.” (Jn 18:36)
v           Nem volt hadserege, vagyona… szegény volt. Zak 9:9.

II. Félreértették Jézus dicséretét – 37-40. v.
 37 Mikor pedig immár közelgetett az Olajfák hegyének lejtőjéhez, a tanítványok egész sokasága örvendezve kezdett dicsérni az Istent fennszóval mindazokért a csodákért, a melyeket láttak;
 38 Mondván: Áldott a Király, ki jön az Úrnak nevében! Békesség a mennyben, és dicsőség a magasságban!
 39 És némelyek a farizeusok közül a sokaságból mondának néki: Mester, dorgáld meg a te tanítványaidat!
 40 És ő felelvén, monda nékik: Mondom néktek, hogyha ezek elhallgatnak, a kövek fognak kiáltani.

n Dicsérték őt azért, amit tett, de félreértették és nem dicsérték őt azért, Aki.
v           Pedig dicséretünk kétirányú kell legyen: tettei miatt és Személye felé.
n Félreértették azok, akik úgy vélték, hogy nem kell Őt dicsőíteni – 39. v. – „Mester, dorgáld meg a te tanítványaidat!”
v           Ha nem dicsőítjük Őt, a kövek fognak kiáltani! – 40. v.
n Sok bibliai példából tanulhatunk, mit jelent Őt dicsőíteni:
v           Zsolt 146:1-2 – „Dicsérjétek az Urat! Dicsérd én lelkem az Urat! Dicsérem az Urat, amíg élek; éneklek az én Istenemnek, amíg vagyok.”
v           Zsolt 145:1-2 – „Dávid dicsérő éneke. Magasztallak téged Istenem, királyom, és áldom nevedet örökkön örökké! Minden napon áldalak téged, és dicsérem neved örökkön örökké!”
v           Zsolt 149:1 – „Dicsérjétek az Urat! Énekeljetek az Úrnak új éneket; dicsérje őt a kegyesek gyülekezete!”
v           Zsolt 150:1-6 – „Dicsérjétek az Urat! Dicsérjétek Istent az ő szent helyén; dicsérjétek őt az ő hatalmának boltozatán! Dicsérjétek őt hősi tetteiért, dicsérjétek őt nagyságának, gazdagsága szerint! Dicsérjétek őt kürt-zengéssel; dicsérjétek őt hárfán és citerán; Dicsérjétek őt dobbal és tánccal, dicsérjétek őt hegedűkkel és fuvolával; Dicsérjétek őt hangos cimbalommal, dicsérjétek őt harsogó cimbalommal. Minden lélek dicsérje az Urat! Dicsérjétek az Urat!”
v           Jel 4:8 – „És a négy lelkes állat, a melyek közül mindeniknek hat-hat szárnya volt, köröskörül és belül teljes volt szemekkel; és meg nem szűnik nappal és éjjel ezt mondani: Szent, szent, szent az Úr, a mindenható Isten, aki volt és aki van és aki eljövendő.”
v           Jel 4:11 – „Méltó vagy Uram, hogy végy dicsőséget és tisztességet és erőt; mert te teremtettél mindent, és a te akaratodért vannak és teremttettek.”
v           Jel 15:3-4 – „És énekelték Mózesnek az Isten szolgájának énekét, és a Báránynak énekét, ezt mondván: Nagyok és csodálatosak a te dolgaid, mindenható Úr Isten; igazságosak és igazak a te útjaid, ó, szentek Királya! Ki ne félne téged, Uram! és ki ne dicsőítené a te nevedet? mert csak egyedül vagy szent. Mert eljönnek mind a pogányok és lehajolnak előtted; mert a te ítéleteid nyilvánvalókká lettek.”

III. Félreértették Jézus küldetését – 41-44. v.
 41 És mikor közeledett, látván a várost, sírt azon.
 42 Mondván: Vajha megismerted volna te is, csak e te mostani napodon is, a mik néked a te békességedre valók! de most elrejtettek a te szemeid elől.
 43 Mert jönnek reád napok, mikor a te ellenségeid te körülted palánkot építenek, és körülvesznek téged, és mindenfelől megszorítanak téged,
 44 És a földre tipornak téged, és a te fiaidat te benned; és nem hagynak te benned követ kövön; mivelhogy nem ismerted meg a te meglátogatásodnak idejét.

n Ezért sírt Jézus: „nem ismerted meg a te meglátogatásodnak idejét.” (44. v.)
n Miért jött Jézus?
v           Hogy bizonyságot tegyen az igaságról - Jn 18:37
v           Hogy megkeresse és megtartsa az elveszettet - Lk 19:10
v           Hogy az ördög munkáit lerontsa - 1Jn 3:8
v           Hogy a bűnösöket hívja megtérésre - Lk 5:31-32 – nem az igazakat.
v           Hogy életét adja váltságul - Mt 20:28 – nem azért, hogy neki szolgáljanak…
v           Hogy a világ világossága legyen - Jn 12:46
v           Hogy megtartassék a világ általa - Jn 3:16-17
  • nem azért, hogy kárhoztassa a világot
v           Hogy az Atya akaratát tegye - Jn 6:38
v           Hogy az emberek életét megmentse - Lk 9:55-56 – nem azért, hogy elveszítse az emberek lelkét…
n Félreértették a szabadítást, amit hozni fog. Amiről a próféták szóltak. – Mt 1:21.
n Félreértették a békét, amit hozni fog.
v           Jn 14:27 – „Békességet hagyok néktek; az én békességemet adom néktek: nem úgy adom én néktek, amint a világ adja. Ne nyugtalankodjék a ti szívetek, se ne féljen!”
v           Mt 10:34-36 – „Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy békességet bocsássak e földre; nem azért jöttem, hogy békességet bocsássak, hanem hogy fegyvert. Mert azért jöttem, hogy meghasonlást támaszszak az ember és az ő atyja, a leány és az ő anyja, a meny és az ő napa közt; És hogy az embernek ellensége legyen az ő háza népe.”
n Zsid 3:15 – „Ma, ha az Ő szavát halljátok, meg ne keményítsétek a ti szíveteket!…”