9 És mikor ezeket mondotta, az
ő láttukra felemeltetett, és felhő fogta el őt szemeik elől. 10 És
amint szemeiket az égre függesztették, mikor ő elment, íme, két férfiú állott
meg mellettük fehér ruhában. 11 Kik szóltak is: Galileabeli férfiak,
mit álltok nézve a mennybe? Ez a Jézus, aki felvitetett tőletek a mennybe,
akképpen jő el, amiképpen láttátok őt felmenni a mennybe.
< A mennybemenetel is örömre ad okot: „Míg áldotta őket, tőlük elszakadván,
felvitetett a mennybe. Ők pedig imádván őt, visszatértek nagy örömmel
Jeruzsálembe; És mindenkor a templomban voltak, dicsérvén és áldván az Istent.
Ámen.” (Lk 24:51-53)
vMint a
Lázár halála, amelyben az Úr megdicsőült – „És
örülök, hogy nem voltam ott, ti érettetek, hogy higgyetek” - Jn 11:15.
vMint a
különféle kísértések – „Teljes örömnek
tartsátok, atyámfiai, mikor különféle kísértésekbe estek” - Jak 1:2.
vMint az
üldöztetés Jézus nevéért – „Örüljetek és
örvendezzetek, mert a ti jutalmatok bőséges a mennyekben: mert így háborgatták
a prófétákat is, akik előttetek voltak.” – Mt 5:12.
I. Mutatja, hogy küldetését
teljesítette. Megdicsőült.
<Jn 17:4-5 – „Én dicsőítettelek téged e földön: elvégeztem a munkát, a melyet reám
bíztál, hogy végezzem azt. És most te dicsőíts meg engem, Atyám, te magadnál
azzal a dicsőséggel, a mellyel bírtam te nálad a világ létele előtt.”
<Fil 2:9-11 – „Annak okáért az Isten is felmagasztalta őt, és ajándékozott néki oly
nevet, amely minden név fölött való; Hogy a Jézus nevére minden térd meghajoljon,
mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. És minden nyelv vallja, hogy Jézus
Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.”
<Jel 5:11-14 – „És láttam, és hallottam a királyiszék, a lelkes állatok, és a Vének
körül sok angyalnak szavát; és az ő számuk tízezerszer tízezer és ezerszer ezer
volt; 12 Nagy szóval ezt mondván: Méltó a megöletett Bárány, hogy
vegyen erőt és gazdagságot és bölcsességet és hatalmasságot és tisztességet és
dicsőséget és áldást. 13 Sőt hallottam, hogy minden teremtett állat,
a mely van a mennyben és a földön, és a föld alatt és a tengerben, és minden, a
mi ezekben van, ezt mondta: A királyiszékben ülőnek és a Báránynak áldás és
tisztesség és dicsőség és hatalom örökkön örökké. 14 És a négy
lelkes állat ezt mondta: Ámen. És a huszonnégy Vén leborult és imádta az
örökkön örökké élőt.”
II. Mutatja, hogy közbenjárónk
lett
<Főpapi
szolgálata ebben folytatódik.
<„A
Lélek is segítségére van a mi erőtlenségünknek.”
vZsid 9:24 – „24 Mert nem kézzel csinált szentélybe, az igazinak
csak másolatába ment be Krisztus, hanem magába a mennybe, hogy most Isten színe
előtt megjelenjék érettünk.”
<Földi
életében beszélt az emberekhez, Isten nevében. Most közbenjár az Atyánál, a mi
nevünkben.
vGal 3:19-20 – „Mi tehát a törvény? A bűnök miatt adatott, amíg eljön
az utód, akinek az ígéret szól. A törvényt angyalok közölték közbenjáró által.
20 Közbenjáróra nincs szükség, ahol nincs két fél. Isten pedig egy.”
III. Mutatja, hogy helyet
készít övéinek
<Ő
lett az út az Atyához.
<Biztosítja
a feltámadás és az örökélet reménységét.
vZsid 7:26 – „Mert ilyen főpap illetett minket, szent, ártatlan, szeplőtelen, a
bűnösöktől elválasztott, és aki az egeknél magasságosabb lett.”
vZsid 10:19-21 – „Mivelhogy azért atyámfiai bizodalmunk van a szentélybe való
bemenetelre a Jézus vére által, 20 Azon az úton, amelyet ő szentelt
nekünk új és élő út gyanánt, a kárpit, azaz az ő teste által, 21 És
lévén nagy papunk az Isten háza felett…”
<Helyet
készít övéinek.
vJn 14:2-3 – „2 Az én Atyámnak házában sok
lakóhely van; ha pedig nem volna, megmondtam volna néktek. Elmegyek, hogy
helyet készítsek néktek. 3 És ha majd elmegyek és helyet készítek
néktek, ismét eljövök és magamhoz veszlek titeket; hogy ahol én vagyok, ti is
ott legyetek.”
IV. Mutatja, hogy elküldi
a Szentlelket
<A
Szentháromság misztériumát hinni kell, nem megmagyarázni.
vApCsel 1:8 - „Vesztek erőt,
minekutána a Szentlélek eljön reátok…”
<Jn
16:7-11 – „De én az igazat mondom néktek:
Jobb néktek, hogy én elmenjek: mert ha el nem megyek, nem jő el hozzátok a
Vigasztaló; ha pedig elmegyek, elküldöm azt ti hozzátok. 8 És az,
mikor eljön, megfeddi a világot bűn, igazság és ítélet tekintetében: 9
Bűn tekintetében, hogy nem hisznek én bennem; 10 És igazság
tekintetében, hogy én az én Atyámhoz megyek, és többé nem láttok engem; 11
Ítélet tekintetében pedig, hogy e világnak fejedelme megítéltetett.”
vTestünk a
Szentlélek temploma. (1Kor 3:16-17. 6:19-20)
V. Mutatja, hogy így
fog visszajönni
<Visszajön,
hogy bebizonyítsa létezését, és az örökélet valóságát.
vHitben
járunk, nem látásban.
<Beváltja
ígéretét.
v Megígérte, hogy visszajön. Úgy jön vissza,
amint eltávozott. A felhőkön (Jel 1:7).
<Elhozza
a jutalmat.
v Mindnyájunknak meg kell jelennünk az Ő
ítélőszéke előtt. (1Thessz 5:10)
<Helyreállítja
a bukott világot.
vÚj eget és
új földet várunk…
VI. Mutatja, hogy
nekünk kell folytatnunk az evangélium munkáját
<Átadta
a megbízatást tanítványainak.
v„Ti
vagytok ezeknek bizonyságai” (Lk 24:48)
vLesztek
nékem tanúim (ApCsel 1:8)
<Elsőrendű
feladatunk a ránk bízott küldetés teljesítése. Jn 21:22.
v Mondjuk ezt, Ézsaiással: „Ímhol vagyok, küldj
el engemet!” – Ézs 6:8.
“18
Minden imádsággal és könyörgéssel imádkozván minden időben a Lélek által, és
ugyanezen dologban vigyázván minden állhatatossággal és könyörgéssel minden
szentekért, 19 Én érettem is, hogy adassék nékem szó számnak megnyitásakor,
hogy bátorsággal ismertessem meg az evangélium titkát, 20 Amelyért
követséget viselek láncok között; hogy bátran szóljak arról, amiképpen kell
szólanom.”
Jóllehet a fegyverzet leírása megtörtént, de
az imádsággal való folytatás arra utal, hogy ez is hozzá tartozik a lelki
harchoz. A Lélek által mondott imádság kiegészíti a Lélek kardját, az Isten
beszédét. Mindkettő fegyver, melyeket a Lélek ad a kezünkbe: az egyik által Ő
üzen, a másik által mi szólíthatjuk meg. Az imádsággal is lelki harcot harcolunk,
és a csata legtöbbször a térdeinken dől el.
Az imádság tehát nemcsak a napi áhítatunk
része, nemcsak hasznos időtöltés, nemcsak a lelkipásztor feladata, vagy némelyeknek
adatott kiváltság, hanem olyan fegyver, amellyel minden hívő rendelkezhet.
Persze, ennek használata nem könnyű, mert
fegyelmezettség és elkötelezettség kell hozzá. Imátlanságunkat szégyelljük ugyan
megvallani, pedig az ott lappanghat az intenzív lelki aktivitás mögött is. Még ha
van is imaéletünk, meglehet, hogy hiányos, felszínes, vagy szegény: talán a
látszat azt mutatja, hogy minden rendben van, de a valóság mégis egészen más. Vizsgáljuk
meg, hogy milyen imaéletünk van!
Személyesen szeretném mindezt elkerülni, amiről
beszélek, de sajnos, én is része vagyok mindennek, amit most elítélek… Ha ezt
nem vallanám meg, akkor nem lennék őszinte. Ha pedig nem ítélném el, akkor nem
lennék becsületes Istennel szemben. Tehát, az Ige kétélű kardja újra először az
igehirdetőt vágja, de azután a hallgatókat is.
Figyeljük meg azokat az imádság-módokat, amelyeket
Pál apostol itt felsorol: először az imádság formáját említi, majd annak idejét:
„minden időben”, erejét: „a Lélek
által”, vigyázását:
„állhatatossággal”, és tárgyát: „minden
szentekért”, ezek között különösen Pál apostolért.
I. Az
imádság formája - „minden imádsággal és könyörgéssel”
A „minden imádsággal és könyörgéssel” arra
utal, hogy az imádságnak többféle fajtája van. Pál apostol azt írja
Timótheusnak: „Intelek azért mindenekelőtt,
hogy tartassanak könyörgések, imádságok, esedezések, hálaadások minden
emberekért.” (1Tim 2:1). Egy felosztás szerint az imádság lehet
hálaadó, dicsőítő, kérő, bűnbánó és közbenjáró jellegű.
Mindenekelőtt, hálát kell adni mindenért, hiszen mindent Istentől kaptál. „Semmi felől ne aggódjatok, hanem
imádságotokban és könyörgésetekben minden alkalommal hálaadással tárjátok fel
kívánságaitokat az Isten előtt” (Fil 4:6).
A dicsőítés
ezzel rokon, de különbözik abban, hogy nem azért magasztalja Istent, amit
kapott, sem nem annak reményében, amit kapni szeretne, hanem szabadon és érdek
nélkül dicsőíti az Urat.
A kérő
imádság talán a leggyakoribb. Habár bizalommal fordulunk bármilyen kérésünkkel
a szerető Urunkhoz, mégis, a dicsőítés és magasztalás ennél fontosabb.
Legalábbis, az Úr Jézus így tanított a Miatyánkban.
A bűnbánó
imádság legyen őszinte és rendszeres. Ahhoz, hogy hiteles legyen, a jóvátétel
szándékának is ott kell lennie.
A közbenjáró
imádságot az önzés miatt felejtik el sokan. Emberek térnének meg Istenhez,
gyógyulnának meg (Jak 5:15), szabadulnának meg, ha a közbenjárást komolyabban
gyakorolnák a hívők.
Helye van a közös imádságnak is. Jézus mennybemenetele után a tanítványok „egy szívvel-lélekkel foglalatosak voltak az
imádkozásban és a könyörgésben” (ApCsel 1:14. 2:42).
Mindezek az imafajták legyenek jelen az
imaéletünkben. (A kérő, közbenjáró, és dicsőítő imádságok inkább reggel, a
hálaadó, bűnbánó imák pedig inkább este.)
II. Az
imádság ideje – „minden időben”
Mi a legnagyobb szükség jelenleg a
gyülekezetben? Az erkölcsi élet tisztasága? Családi harmónia? Hálás és adakozó
szív? Jobb evangélizálás? Bibliai gondolkozás? Tanítványság? Komolyabb imádat
és dicsőítés? Nem. A legnagyobb szükségünk, hogy jobban és személyesen ismerjük
az Urat: ez magával hozza az erkölcsi tisztaságot, a családi harmóniát, a hálás
és adakozó szívet, az odaszántabb evangélizálást, a bibliai gondolkozást, és a
komolyabb dicsőítést. Az Isten megismerésének folyamatában pedig az imádság a
legfontosabb tényező. Ezzel kezdődik, és ezzel folytatódik az Úrral való
közösség. Lelki, mély, állhatatos, bibliai imádságra van szükség.
Megtanultunk szervezkedni, építkezni,
könyveket írni, rádiózni, adminisztrálni, de nem találjuk gyönyörűségünket az
imádságban! HA nem hiszünk igazán az imádság erejében, akkor gyenge lesz az
imaéletünk, vagy teljesen kihal. De ha hisszük, hogy az imádságot Isten
meghallgatja, akkor hajlandóak leszünk időt szánni rá. Az imádság azért marad
el, mert nem jut rá idő.
Az
imádságra vonatkozó egyik parancs ez: „szüntelen
imádkozzatok” (1Thessz 5:17). De ez nem arra vonatkozik, hogy állandóan
térden állva, összekulcsolt kézzel, behunyt szemmel imádkozzunk, hanem arra,
hogy a szívünk ilyen állapotban legyen: állandó kapcsolatban legyen az Úrral.
Ez akkor is lehetséges, ha másokkal beszélgetünk, dolgozunk vagy utazunk. A
szív dicséretet énekelhet, hálát adhat, vagy épp bűnöket vallhat és könyöröghet.
Imádkozni lehet az imádságtalanság ellen is: imádkozz, hogy megtanulj
imádkozni!
Imádkozni
annyit jelent, hogy Istennel közösségben vagyok, és bármikor Hozzá fordulhatok.
Ha ott vagyok a közelében szüntelen, akkor nem nehéz hozzá fordulnom, ha bajban
vagyok. Ilyen értelemben nem lehet egy kézzel Istenbe kapaszkodni, és a másik
kézzel a világba. Így szétszakadunk! Az imádság két kézzel való kapaszkodást
jelent, ahogyan a gyermek kapaszkodik apja kezébe.
III. Az
imádság ereje – „a Lélek által”
A
„Lélek által” imádkozni azt jelenti, hogy a Lélek segítsége által. Erről szól a
Róm 8:26b-27: „Mert azt, amit kérnünk
kell, amint kellene, nem tudjuk; de maga a Lélek esedezik mi érettünk
kimondhatatlan fohászkodásokkal.”
Ha a
Lélek segítségével imádkozunk, akkor a Szentlélek közli velünk, hogy miért és
hogyan imádkozzunk. Így nem lesz az imádságunk száraz és monoton, hanem élő és
hatékony. Ha a Lélek által imádkozunk, akkor nem kérünk önző, testi dolgokat,
hanem összhangban leszünk Isten akaratával. „Aki
pedig a szíveket vizsgálja, tudja, mi a Lélek gondolata, mert Isten szerint
esedezik a szentekért” (Róm 8:27).
A
Lélek által imádkozni azt is jelenti, hogy a Szentlélek erőt ad az imádkozásra olyankor,
mikor fáradtak, leterheltek, kedvtelenek vagyunk imádkozni. Ez gyakran
megtörténik. De az imádságban nem kifárad az ember, hanem felfrissül,
megerősödik, ha a Lélek által imádkozik.
Az
Úr Jézus szerint „Az Isten lélek: és a
kik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják” (Jn 4:24).
Az imádság tehát nem arra való, hogy te jól érezd magad. A „lélekben” való imádság azt jelenti, hogy a testiességtől
elhatárolva kell, hogy történjék, a Lélek erejében! Az „igazságban” pedig azt jelenti, hogy hazudva Istennek az imádsággal.
Nem monoton ismételgetések, nem illetlen öltözetben vagy testtartással, nem érzékiséggel
ésd testiességgel, hanem a Lélek által.
IV. Az
imádság vigyázása – „állhatatossággal”
Pál apostol éberségre
szólít fel: „ugyanezen dologban vigyázván”
(18. v.). Ebben a felszólításban az Úr Jézus tanítása visszhangzik, Aki
éberségre, vigyázásra szólított fel, mivel nem lehet tudni, mikor fog
visszatérni (Mk
13:33; Lk 12:37), vagy mikor támad a Kísértő (Mk 14:34-38). Vigyázni kell, mert az ördög ordító oroszlánként szerte jár (lPt 5:8), és a hamis tanítók is farkasként garázdálkodnak (ApCsel 20:29).
Az
állhatatos, kitartó imádságról az Úr Jézus példázatot is mondott Lk 18:2-5-ben.
A példázatban a hamis bíró az özvegyasszony kitartásáért teljesítette annak
kérését. Más helyen az Úr Jézus azt mondja: „Kérjetek
és adatik néktek; keressetek és találtok; zörgessetek és megnyittatik néktek.”
(Mt 7:7) Nem hagyhatjuk abba az imádkozást, amíg választ nem kapunk. „Ti, kik az Urat emlékeztetitek, ne
nyugodjatok! És ne hagyjatok nyugtot néki, míg megújítja és dicsőségessé teszi
Jeruzsálemet e földön.” (Ézs 62:6-7)
„Az imádságban állhatatosak legyetek, vigyázván abban
hálaadással.”
(Kol 4:2)
V. Az
imádság tárgya: „minden szentekért”, és Pál apostolért
Pál apostol maga mutatta be, hogy mit ért
ezalatt. A Fil 1:3-4-ben így ír önmagáról: „Hálát
adok az én Istenemnek, minden ti rólatok való emlékezésemben, mindenkor minden
én könyörgésemben mindenitekért nagy örömmel könyörögvén.”
De most, a „minden szentek” közé oda sorolja
magát is. Neki is szüksége van arra, hogy imádkozzanak érette: „Én érettem is, hogy adassék nékem szó számnak
megnyitásakor, hogy bátorsággal ismertessem meg az evangélium titkát, Amelyért
követséget viselek láncok között; hogy bátran szóljak arról, amiképpen kell
szólanom.” (19-20. v.)
Kétszer használja a „bátorsággal” kifejezést
(παρρησία, parrésia). Ez eredetileg a
görög polgárok demokratikus szólásszabadságát jelentette, majd olyan beszédet,
amely őszinte, nyílt, világos, semmit sem titkol el, semmit sem hagy ki, hanem bátorsággal,
magabiztossággal, merészséggel, rettenthetetlenséggel hangzik, különösen magas
rangú emberek jelenlétében. Erre a bátorságra van szüksége Pál apostolnak.
Két dologért kéri, hogy imádkozzanak érette:
azért, hogy világos igehirdetése legyen, „adassék
nékem szó”, és azért, hogy azt bátran, félelem nélkül, adhassa tovább, „amiképpen kell szólanom”. Vannak, akik
világosan beszélnek, de nem merik kimondani, amit kell, mások meg félelem
nélkül prédikálnak ugyan, de üzenetük zavaros. Mindkét dolog Isten adománya,
ezért Istenhez kell imádkozni. Szoktál-e imádkozni az igehirdetőkért? „Legyetek erősek az Úrban!” Az üzenet
ereje, és az igehirdető bátorsága Istentől jövő adomány.
A közbenjáró imádság mások érdekében
történik. Maga Pál apostol is úgy véli, hogy mások imádsága nélkül ő nem tud
világosan prédikálni, és nem lesz elég bátor kimondani, amit ki kell mondania. Az
érthetőségnek és bátorságnak együtt kell járnia a prédikációban. Pál nem azt
kéri, hogy az efézusiak azért imádkozzanak, hogy kezéről lehulljon a bilincs, hanem
hogy az Ige ne legyen bilincsbe verve. Nem azt kéri, hogy őt bocsássák szabadon,
hanem hogy az evangélium terjedhessen szabadon.
Készítsünk imalistát, és imádkozzunk „minden szentekért”, kiváltképpen az
igehirdetőkért. Minden imádsággal, minden időben, minden szentekért, a Lélek
által... Harcoljuk meg a hitnek szép harcát az imádság fegyverével!
„(Az üdvösség sisakját is
fölvegyétek,) és a Léleknek kardját, amely az Isten beszéde.”
Tudjuk, hogy a lelki fegyverzetet Isten az
övéinek, a hozzá közel valóknak ajándékozza. Már említettük, hogy aki Isten
közelében akar maradni, annak számítania kell a Sátán erőteljes támadására. A
Sátán mindent elkövet majd, hogy hitedet megingassa, hogy Istentől elszakítson,
hogy testvéreiddel szembe állítson, hogy visszatérítsen abba a rabságba,
ahonnan kiszabadultál: a hitetlenségnek, a bizonytalanságnak, a bűnnek
mélységébe. Ezért fel kell öltöznöd az Isten minden fegyverét, hogy ezt a
harcot megharcolhasd.
Pál apostol hét fegyvert említ: az igazság
derékszíját, a megigazultság páncélját, az evangélium hirdetésének saruját, a
hit pajzsát, az üdvösség sisakját, a Lélek kardját és végül, az imádságot. A
lelki fegyverzet leírásában az apostol elérkezett a Lélek kardjához, amely
nemcsak védekező fegyver, hanem az egyetlen támadó fegyver is.
Ennek a kardnak a két élét és a nyelét, a
fogantyúját fogjuk közelebbről megvizsgálni. Ugyanis, a Lélek kardja kétélű: (1)
először önmagam számára, és csak (2)
a másik éle való mások számára. A
fogantyúja pedig arról beszél, hogy (3) ez a kard nem a miénk, hanem a Lélek kardja.
I. A
Lélek kardjának egyik éle: önmagad számára
Isten kezében a leghatékonyabb eszköz az ő
beszéde, amelyet Igének, cselekvésnek, történésnek, tettnek nevez a Szentírás.
Héberül a szót és a tettet ugyanazzal a kifejezéssel mondják. Ha Isten szól,
ott mindig történik valami.
Isten szólott kezdetben, és szavára előállt
a mindenség. Ezzel a mindenható hatalommal szól bele Isten az életünkbe, és az
Szava, Igéje által újjáteremti azt. Újjászült minket „nem romlandó magból, de romolhatatlanból, Istennek Igéje által, amely
él és megmarad örökké” (1P1 1:23). Isten igéje hatalom, erő (δύναμις -
Róm 1,16). Azzal, aki fogadja az Igét, mindig történik valami: az mindinkább
éhezni és szomjúhozni fogja azt, és életét gyökeresen átformálja. De azzal is
történik valami, aki elutasítja az Igét: az mindinkább megkeményedik, és az az
Ige, amely az üdvösségét eredményezte volna, az lesz az ítélete (lásd: Jn 12:37-41).
Isten reánk bízta az Igét, hogy az hatékony
fegyver legyen a kezünkben. Ahhoz, hogy a lelki harcban használhassuk, előbb nekünk
kell befogadnunk azt. Ha előbb kenyered lett az ige, akkor utána fegyvereddé is
válhat. Ez a kard mindenekelőtt a bennünk levő bűnt támadja, ezért mondható,
hogy kétélű fegyver, és az egyik éle velünk szemben fegyver. „Az Istennek beszéde élő és ható, és élesebb
minden kétélű fegyvernél, és elhat a szívnek és a léleknek, az ízeknek és a
velőknek megoszlásáig, és megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait.”
(Zsid 4:12) Az Ige néha belénk hasít, vág, felszínre hoz, megítél, elhat a
mélységekig. Mindez csupa kellemetlen és fájdalmas dolog! Olyan, mint az orvos
műtőkése. Ám a fájdalomból fel is gyógyít. „Megsebez,
de be is kötöz” (Jób 5:18).
Figyeljük meg például hogyan történt ez
Nehémiás idejében: „sírt az egész nép,
mikor a törvény beszédeit hallotta.”(Neh 8:9) De azután örültek is,
egy teljes hétig. Amikor Péter megismerte Jézus hatalmát és meglátta önmaga
bűnösségét is, felkiáltott: „Uram, eredj
el éntőlem, mert én bűnös ember vagyok” (Lk 5:8) De azután emberhalásszá
tette Őt az Úr. Dávid, amikor megértette Nátán példázatát, magába roskadva
mondta: „Vétkeztem!” (2Sám 12:13) Utána
visszakapta a szabadítás örömét. Pünkösdkor a Péter prédikációjára mintegy
három ezren voltak azok, akik „szívükben
megkeseredtek” (ApCsel 2:37), akik azután meg is keresztelkedtek. Mindez
azért történt, mert megértették, és jól értették az Igét. Az Ige ilyen
fájdalmat okoz: kivágja a fertőzött, beteg részt, de azután meggyógyít és
megvigasztal.
Tegyük fel a kérdést magunknak: hogyan
olvassuk és hallgatjuk mi Isten Igéjét? Kiszolgáltatjuk-e magunkat az Orvosnak,
aki az Igével fájdalmas műtétet hajt végre bennünk, hogy azzal megmenthessen?
Engedjük-e, hogy Isten az ő kétélű kardjával belevágjon életünkbe? Szelídséggel
fogadjuk-e az Igét, vagy az útfélre, tövisek közé, köves talajba hull az
igemag?
Az igehirdetők is megkérdezhetik maguktól,
hogy mi hogyan hirdetjük Isten igéjét? Példák vagyunk-e a hívőknek a beszédben,
a magaviseletben, a szeretetben, a lélekben, a hitben, a tisztaságban?
Alkalmazzuk-e az igét mindenekelőtt a magunk számára? Nemet mondunk-e a
kísértésnek, még mielőtt elkezdődne? „Vigyázz
a szolgálatod mélységére, és Isten majd gondoskodni fog annak szélességéről!” (Warren
Wiersbe) (1Kor 4:16. 11:1. Fil 3:17. 2Thessz 3:7. 9.)
Szomorú, amikor azt kell látni az Ige
kardját forgatóknál, hogy hirdetik, de nem élik a hirdetett Igét, amikor a
hirdetett igei mérce nem azonos a mindennapi életben mutatott mércével. Tudnunk
kell, hogy a tettek hangosabban prédikálnak, mind a szavak. Egy szent ember kezében
rettenetes fegyver a Lélek kardja. Robert McCheyne mondta: „Gyülekezetemnek legnagyobb szüksége az én személyes megszentelődésem.”
Spurgeon azt mondta diákjainak: „Milyen szörnyű az evangélium hirdetőjének
lenni, és megtéretlennek lenni! Mindegyik súgja lelkének mélyén: milyen
borzasztó lenne számomra, ha én nem ismerném az igazság igéjét és annak erejét,
amelynek hirdetésére készülök. Egy kegyelem nélküli igehirdető olyan, mint egy
vak, aki az optikai katedrán a világosságról és látásról filozofál,
konferenciát tart a félárnyékokról és a prizmai színfelbontásról, mialatt ő
teljesen sötétségben él! Olyan, mint egy süketnéma, aki a zenei tanszéken
szimfóniákról és harmóniákról értekezik.”
Ha szentebb leszel, akkor jobban tudod majd prédikálni
Isten igéjét. Ha letérdelsz a haldokló ágya mellett, vagy ha felmész a szószék
lépcsőin, akkor minden önmegtagadás, a bűnnek minden elutasítása, és a
kísértésekben való kitartásod visszaköszön reád, hogy megerősítse kezeidet és
meggyőzővé tegye a hangodat. Hasonlóképpen, minden megalkuvás a bűnnel, minden
méltatlan gondolat, szó, vagy cselekedet, ugyanúgy visszaköszön reád, mielőtt a
szószék lépcsőjére lépnél, hogy elvegye a csillogást a szemeidből, megfosszon
szavaid erejétől és határozottságától, és a szívedben levő örömtől. Épp ezért,
alkalmazd a Lélek kardját mindenekelőtt önmagad számára!
II. A
Lélek kardjának másik éle: mások számára
Ha előbb magadra megfelelően alkalmaztad a
Lélek kardját, e kétélű fegyvert, akkor következik, hogy a másik élét alkalmazd
másokra. Mert az Ige olyan fegyver, amely mások felé is irányul: Isten
gyermekei ezzel támadják a körülöttük levő bűnt és hamisságot.
Nagy kiváltság, ha Isten Igéjének
hirdetésére igénybe vesz téged. Felveheted magadra a Lélek kardját, és az
általad hirdetett szó Isten Igéjévé válik a te szádban. Ez ugyanaz, amit Isten
Jeremiásra bízott: „az én igéimet adom a
te szádba” (Jer 1:9). Ezzel mehetett végezni bűnt megítélő, romboló, irtó,
pusztító szolgálatát, de ugyancsak ezzel építhetett és plántált is.
Isten bizonyára választhatott volna más
módszert is, mint például egy óriási magnetofont, vagy kiáltó angyalokat, akik
időnként hirdetnék az Igét, az evangéliumot. Ezzel ki lenne zárva a téves
értelmezés, az erőtlen hirdetés, vagy az igehirdetők méltatlan volta... De
Isten nem ezt tette. Minket, embereket bízott meg a Lélek kardjának
forgatásával.
Kiderül erről a fegyverről, hogy a hívőnek
nemcsak védekeznie kell a hit nemes harcában, hanem támadni is lehet. De csakis
ezzel az egyetlen támadófegyverrel, az Igével: semmilyen más trükk, fogás,
módszer nem felel meg, csak az Ige. És az Ige elég. Jézus is ezt használta
megkísértetése idején a Sátán elleni harcban.
Az Igével önmagadat és másokat erősíthetsz. Nehezek
a terheid? – Isten „senkit sem kísért
feljebb, minthogy elszenvedheti” (1Kor 10:13). Magadra maradtál? – „Íme, én veletek vagyok minden napon!” (Mt
28:20) Barát is cserbenhagyott? – „Ti az
én barátaim vagytok” – mondja az Úr Jézus (Jn 15:14). Bűneiddel viaskodsz?
– „Jézus Krisztusnak, az Ő Fiának vére
megtisztít minket minden bűntől” (1Jn 1:7). Félelmek gyötörnek? – „Ne félj!” (Lk 8:50) Az ige fegyver,
amellyel magadat és másokat erősíthetsz, az ellenséget pedig elkergetheted. „Álljatok ellene az ördögnek, és elfut
tőletek.” (Jak 4:7)
Isten fegyverré teheti az Igét mások
megszabadítására is. Hatalmas fegyver az Ige. Nagyon fél tőle a Sátán. De a használatához
alapos ismeretre van szükség: tanuld meg a Lélek kardjának forgatását! Képezd
magad! Légy hűséges annak hirdetésében! Amíg az Igét idézed, addig nem tévedsz.
Pál apostol így utasítja Timótheust: „ints,
feddj, buzdíts, teljes béketűréssel és tanítással” (2Tim 4:2). Egy-két
embernek talán még megtudnád mondani, hogy intésre, feddésre, buzdításra vagy
egyébre van-e szüksége, de ha több százan hallgatják a prédikációt, akkor már
nemigen. „Hirdesd az igét!” – mondja
Pál apostol. Az Ige a Szentlélek kétélű kardja! Száddal tégy vallást, és
szívedben hidd! (Róm 10:9) Isten igéje olyan hatalmas, hogy ugyanabban az
időben összetörheti a keményszívűt, megvigasztalhatja az összetörtet,
megfeddheti a tévedezőt és felbuzdítja a tétovázót. Isten igéje hatalom!
Ezt a hatalmat próbálja a Sátán
megakadályozni. A magvető példázatában például azt olvassuk, hogy már-már
belehullott az igemag valaki szívébe már-már gyökeret vert, de a gonosz még
akkor is megpróbálja onnan kikapni azt, nehogy higgyen és üdvözüljön. Amikor az
Ige valakinek a szívében megfogan, az ördög tudja, hogy ezen múlik minden. Ezért
harcol ellene sokféle ravaszsággal.
III. A
Lélek kardjának fogantyúja: Isten kezében
Végül, meg kell figyelnünk a Lélek kardjának
a markolatát is, amely arról szól, hogy ennek Isten a tulajdonosa, ez a
Szentlélek kezében van, ez a Lélek Kardja.
A Lélek kardja helyes használatának
mintapéldáját maga az Úr Jézus szolgáltatja. Amikor a Sátán megkísértette az
Urat és azt mondta: „ha Isten fia vagy,
mond ezeknek a köveknek, hogy változzanak kenyerekké”, akkor az Úr Jézus
Igével, Isten beszédével válaszolt, idézve 5Móz 8:3-at: „nem csak kenyérrel él az ember”. Mikor a Sátán észrevette, hogy az
Úr Jézus a Lélek kardját használja, akkor ő is előrántott egy Igét, hogy tovább
kísértse: vesd alá magad, mert meg van írva: „az Ő angyalainak parancsolt felőled, hogy őrizzenek téged minden
utadban. Kézen hordoznak téged, hogy meg ne üssed lábadat a kőbe.”
(Zsolt 91:11-12). Az Úr Jézus újra Igével válaszolt: „ne kísértsd az Urat, a te Istenedet” (5Móz 6:16). Ezzel
kijelentette, hogy itt most nem Isten kísértetik, hanem én vagyok kísértve
általad. Nem teszem próbára az Atyát, hanem bízom Benne. A harmadik támadás egy
ajánlat volt az ördög részéről: Neked adom az egész földet, ha leborulva imádsz
engem. Az Úr Jézus kitartóan a Lélek kardjával vágott vissza: „az Urat a te Istenedet imádd, és csak neki
szolgálj” (5Móz 6:13). Íme, így kell forgatni a Lélek kardját a kísértések
közepette!
A hirdetett Igével kapcsolatban két dolgot
is meg kell jegyezni. Az emberi bizonyságtételt csak a Szentlélek teheti Isten
beszédévé. Így válhat az ember által hirdetett Ige teremtő szóvá, teremtő
Igévé. De a szívünket is csak Isten teheti Igét befogadó szívvé! Születésünk
szerint képtelenek vagyunk csak úgy, saját magunktól befogadni Isten Igéjét. „Érzéki ember pedig nem foghatja meg az
Isten Lelkének dolgait, mert bolondságok néki. Meg sem értheti, mivelhogy
lelkiképpen ítéltetnek meg.” (1Kor 2:14) Mi a láthatatlanokra nézünk,
amelyek örökkévalók (2Kor 4:18). Aki olvassa az Igét, még nem biztos, hogy érti
is, mert ahhoz Isten segítségére van szüksége. Mi nem vagyunk fogékonyak az Ige
iránt, csak ha az Úr fogékonyakká tesz bennünket. „Isten élő Lelke jöjj, áldva szállj le rám, égi lángod járja át szívem
és a szám!” (Hith. 304) Pünkösdkor sokan voltak, akik csak csodálkoztak, miközben
hallgatták Péter prédikációját. Csak háromezren voltak azok, akik nemcsak
csodálkoztak, hanem meg is keserednek. Ők engedték, hogy Isten megnyissa a
szívüket.
Mivel ez a Lélek kardja és Isten használja,
ez azt is jelenti, hogy nem szabad hadonásznod vele össze-vissza. Ne vagdalkozz
az igeversekkel, mert bajtársaidat is megsebesítheted vele! Engedd, hogy a
Lélek alkalmazza az Igét, igazsága és szeretete szerint. Isten az ő Igéje által
munkálkodik, nem pedig attól függetlenül. Tehát, nem az Őrtorony által, nem a
pápa tekintélye által, nem a szertartások által, még akkor sem, ha azok igeiek
és szükségesek. Az Ige által munkálkodik az Isten! „Amint leszáll az eső és a hó és oda vissza nem tér, hanem megöntözi a
földet, és termővé és gyümölcsözővé teszi azt, és magot ad a magvetőnek és
kenyeret az éhezőnek: így lesz az én beszédem, amely számból kimegy, nem tér
hozzám üresen, hanem megcselekszi, amit akarok, és szerencsés lesz ott, ahová
küldöttem!” (Ézs 55:10-11)
„A Te
Igéd igazság”
(Jn 17:17). A Lélek elvezet minden igazságra. Eszünkbe juttatja az Igét. Az ige
örök. Az Ige nem változik, és nem múlik el. Aki befogadja az Igét, azt az Ige
felmenti, megmenti, és aki elutasítja az Igét, azt elítéli: „Ne állítsátok, hogy én vádollak majd
benneteket az Atyánál; van aki vádol titeket, Mózes, akiben ti reménykedtetek.”
(Jn 5:45) „A te szádból ítéllek
meg téged, gonosz szolga” (Lk 19:22).
Vajon kegyelmet, vagy ítéletet jelent majd
számodra Isten hirdetett Igéje? Nehogy nehezebbé váljon a sorsod az ítélet
napján amiatt, hogy még egy prédikációt végighallgattál, és nem tértél meg! „Az Igének pedig megtartói legyetek és ne
csak hallgatói, megcsalván magatokat.” (Jak 1:22)
Már említve volt, hogy attól kezdve, hogy
elindultunk Jézust követni, hadat üzentünk az ördögnek és a sötétség
birodalmának, és ezzel elkezdődött egy harc, amely nem test és vér ellen folyik,
hanem lelki téren. Ez a hitnek szép harca. Akik kaptuk a hit ajándékát, azok
harcoljuk a hit harcát. A hitünk nem fog magától növekedni, mondjuk, csak úgy,
az éjszaka folyamán, hogy este lefekszünk és reggelre erős hitű követői leszünk
Jézusnak… A hitért harcolni kell! Ezt üzeni Júdás apostol is: „tusakodjatok a hitért, amely egyszer a
szenteknek adatott” (Júd 1:3). Hogy ezt megtehessük, ehhez szükséges
felvenni az Isten által biztosított lelki fegyverzetet, amelynek soron
következő darabja az üdvösség sisakja.
Az üdvösség sisakja az üdvbizonyosságnak,
vagy az üdvösség reménységének a sisakja. „Mi
azonban, akik nappaliak vagyunk, legyünk éberek, felöltözvén a hitnek és
szeretetnek mellvasába, és sisak gyanánt az üdvösségnek reménységébe.”
(1Thessz 5:8) Az üdvbizonyosság az a biztos tudat, hogy üdvösségem van. Ez a
tudat, mint védő fegyver oltalmaz a kísértés és próbák között, a halál
árnyékának völgyében, és úgy általában, az ellenség földjén. „Az üdvösség sisakját is felvegyétek!”
Ezt a képet is Ézsaiástól kölcsönözte az apostol: „Felöltötte az igazságot, mint páncélt, és a szabadítás sisakja van
fején.” (Ézs 59:17).
Az üdvösség (szoterion) szabadítást,
megtartást, feloldozást, megváltást jelent. Az üdvösséget Jézus adja, aki az
Üdvözítő, a Szabadító, a Megváltó. Így mondta karácsonykor az angyal: „született néktek ma a megtartó”,
vagyis, az Üdvözítő, a Megváltó (Lk 2:11).
Az üdvösség a bűntől, az óemberi
természetünktől való szabadulást jelenti, és a bűn átkától, az örök haláltól, a
pokolból, a kárhozatból való szabadulást.
I. Az üdvösség
A sisak a fejet védi, az elmét, a gondolkozást.
„Megújuljatok az elméteknek szelleme
szerint” (Ef 4:23) – mondja Pál apostol. Ezt a megújulást az apostol a
tanulással kapcsolja össze: „Ti pedig nem
így tanultátok a Krisztust. Ha ugyan Őt megértettétek és Ő benne
megtaníttattatok, úgy amint az igazság a Jézusban” (Ef 4:20-21). Elménket tehát
úgy kell megújítani, hogy meg kell tanítani, tudatosítani kell az elménkben, a
gondolkodásmódunkban, hogy miből váltott meg bennünket az Úr Jézus Krisztus. A
világnézetünk ilyenszerű megújítása, kialakítása, egy egész életre szóló
feladat. Egész életünkben tanulni kell: tudatosan rombolni kell a régit, az
örököltet, és fejleszteni az újat, a krisztusit. „És ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti
elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Isten jó, kedves és
tökéletes akarata.” (Róm 12:2)
Amikor feltesszük a kérdést, hogy mi
történne veled, ha az éjjel elkérnék a lelkedet, vannak, akik tétovázva
felelnek: „nem lehet azt tudni”, akkor látjuk majd meg”, stb. Az ilyenektől azt
szoktam kérdeni: meg tudod-e mondani, hogy van-e a zsebedben 100 euró? Persze,
hogy meg tudja mondani, hogy nincs. Ugyanis, 100 euró nem olyan kicsi összeg,
hogy valaki ne tudná, hogy melyik zsebébe tette… Nos, az üdvösség mindennél
drágább dolog! Nem történhet meg, hogy valakinek adatott, és nem tud róla.
Akinek üdvössége van, annak üdvbizonyossága is van, mert felvette az üdvösség
reménységének sisakját. „Oly drága
kincsem itt nekem: A szép s igaz remény, / Hogy nyitva számomra a menny, Örökké
élek én” - mondja egyik kedves énekünk (Hith. 568).
Vannak, akik testük ápolásával, díszítésével
vannak elfoglalva, miközben lelkük a pokolra jut. Nem rendelkeznek az üdvösség
sisakjával. Olyan ez, mintha valaki a házát festené, miközben az lángokban áll.
A sisak felségjel: felhívja az ellenség
figyelmét, és jelzi, hogy Jézus csapatához tartozunk. Nem azt mondja, hogy
gyártsatok magatoknak valami védelmet, esetleg húzzátok be jól a fejeteket,
hanem azt mondja, hogy vegyétek fel az üdvösség sisakját. Az üdvösség ajándék,
amit fel kell venni, át kell venni. Isten elkészítette ezt Jézus Krisztus
által.
A bűn megkötöz bennünket, a tekintetünket, a
gondolatainkat, a szándékainkat. Elragadnak az indulataink. A bűn nagyobb
hatalom, mint mi. Ebből a rabságból szabadított ki Jézus. Ha a Fiú
megszabadított, akkor valósággal szabadokká lettetek. Hozzá tartozunk. Azt,
amivel csak Krisztus rendelkezett, most felkínálja minden katonájának. Ezt a
messiási felszerelést, a saját győzelmét, önmagát kínálja nekünk. „Vegyétek fel a sisakot” azt jelenti,
hogy öltözzétek fel Jézus Krisztust. Ő a teljes védelem, Ő az üdvösség záloga.
Kikkel kel a hívő ember közösségben legyen?
Azokkal, akik ugyanolyan reménységnek részesei. Ábrahámról ezt olvassuk: „Hit által lakott az ígéret földjén, mint
idegenben, sátorokban lakván Izsákkal és Jákobbal, ugyanazon ígéretnek örökös
társaival.” (Zsid 11:9)
Ha valaki a lelki harcban elveszíti az
üdvösség reménységét, az olyan, mintha a fejét veszítette volna el. Annak vége
van, számára minden elveszett. Az ilyennek minden fegyver kihullik a kezéből és
nem fog küzdeni többé a bűn ellen. Nincs többé semmi ereje: „Elveszett az én erőm és az én reménységem
az Úrban.” (JSír 3:18)
II. Az üdvösség,
mint sisak
A sisak a fejet védi. Ez is védőfegyver,
miként a fegyverezet nagyobb része az. Úgy győzedelmeskedünk a küzdelemben, ha
védekezünk. Többek között a gondolatainkat fontos védenünk. Erre való a sisak.
Ha gondolatban eltávolodtunk az Úrtól, akkor ez hamarosan a gyakorlatban is meg
fog nyilvánulni.
A reménység annak a rendkívüli jónak a
megelőlegezése, amelyet Isten megígért, de még nem adta meg. A reménységet a
hajó horgonyához hasonlítja az Ige: „mint
akik oda menekültünk, hogy megragadjuk az előttünk levő reménységet, mely
lelkünknek mintegy bátorságos és erős horgonya és beljebb hatol a kárpitnál”
(Zsid 6:18b-19) Isten ígéretei jelentik azt a szilárd talajt, amibe
reménységünk horgonya kapaszkodik, és szilárdan tartja lelkünk hajóját. Ha nem
lennének ott az Isten ígéretei, akkor olyanok lennénk, mint a talaj nélküli
hajó, amely csak sodródik, és nem tud kikötni soha, mert horgonyát nem tudja
levetni.
Krisztus nélküli állapot egy reménytelen
állapot. „ti, mondom, abban az időben
Krisztus nélkül valók voltatok, Izráel társaságától idegenek, és az ígéret
szövetségeitől távolvalók, reménységetek nem volt.” (Ef 2:12 ) A hit
visszafele néz, amit Isten tett értünk a múltban, a reménység pedig előre néz,
arra, amit Isten tenni fog értünk a jövőben.
Az üdvösség már most a miénk lehet. Már most
győztesek vagyunk. „Hála az Istennek, aki
a diadalmat adja nekünk a mi Urunk Jézus Krisztus által.” (1Kor 15:57) Ha
felvetted az üdvösség sisakját, akkor ezt senki el nem veheti tőled. A Sátán
bűnbe hajszol, aztán azzal ijesztget, hogy elveszítetted üdvösségedet: „hogyan
is gondolod te azt, hogy neked üdvösséged van? Neked nincs többé bocsánat!”
Nos, ott van a sisak, amely állandó védelmet jelent akkor is, ha megsebesültél.
„Kicsoda vádolja az Isten választottait?
Isten az, aki megigazít. Kicsoda az, aki kárhoztat? Krisztus az, aki meghalt,
sőt aki fel is támadott, aki az Isten jobbján van, aki esedezik is érettünk”
(Róm 8:33-34)
Az üdvösség reménysége megmenti a hívő
embert a félelemtől is és a szégyentől is, mindattól, ami miatt az emberek le
szokták horgasztani a fejüket. Emelt fővel járhatsz! „Megtudod, hogy én vagyok az Úr, kit akik várnak, meg nem
szégyenülnek.” (Ézs 49:23) „Ha tábor
fog körül, nem fél szívem; habár had támad reám, mégis őbenne bízom én.”
(Zsolt 27:3) Senki sem fulladhat addig a vízbe, amíg a feje kint van a vízből. Minket
„Isten hatalma őriz hit által az
üdvösségre, amely készen van, hogy az utolsó időben nyilvánvalóvá legyen” (1Pt
1:5). Amíg reménység van, addig biztonságban vagy.
III. Az üdvösség
sisakjának fölvevése
A sisak akkor használ, ha fölvesszük – nem
pedig felakasztva tartjuk a kandalló mellett. A sisak fölvevése és viselése azt
jelenti, hogy folyamatosan önvizsgálatot
tartasz.
Három területen kell önvizsgálatot
tartanunk, hogy biztosak lehessünk üdvösségünkben.
Mindenekelőtt erkölcsi téren, azt kell vizsgálnunk, hogy nincs-e megalkuvásunk
valahol a bűnnel? Nem élünk-e bűnben? Nem tűrtük-e meg a sötétség cselekedeteit
valahol? Más szóval, van-e bűnbánó és megtérő szívünk?
Másodszor, a kapcsolataink terén vizsgálnunk kell a szívünket: minden emberrel
békességben élek, amennyiben rajtam áll? Nincs-e bennem harag, bosszúvágy,
rosszindulat, szeretetlenség? Szeretni tudom-e ellenségeimet úgy, hogy
imádkozom értük és áldást mondok reájuk?
Harmadszor pedig a hitelveink terén kell vizsgálatot tartanunk: a kijelentett
igazságot hiszem és vallom? Kész vagyok arról bizonyságot tenni, azt
terjeszteni, azért áldozatot vállalni?
Valahányszor szól az Ige, alkalom van arra,
hogy belenézzek a szabadság tökéletes törvényébe, mintegy tükörbe. Az Isten
Igéjének kijelentéseit hittel elfogadva, és magunkat rendszeresen megvizsgálva,
valósággá válik számunkra az, hogy „a
Lélek bizonyságot tesz a mi lelkünkkel együtt, hogy Isten gyermekei vagyunk”
(Róm 8:16). Így kell fölvenni és hordani az üdvösség sisakját. „Ez az a bizonyságtétel, hogy örök életet
adott nékünk az Isten és ez az élet az ő Fiában van. Akié a Fiú, azé az élet,
akiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban.” (1Jn 5:11-12)
Ez egy élő reménység: „az ő nagy irgalmassága szerint újonnan szült minket élő reménységre”
(1Pt 1:3). Ez a reménység megtisztulásra késztet: „„Akiben megvan ez a reménység ő iránta, az mind megtisztítja ő magát,
amiképpen ő is tiszta” (1Jn 3:3). A rendszeres Bibliaolvasás erősít ebben a
reménységben: „Mert amelyek régen
megírattak, a mi tanulságunkra írattak meg: hogy békességes tűrés által és az
írásoknak vigasztalása által reménységünk legyen” (Róm 15:4).
Befejezésül, hadd említsem egy igehirdető
magyarázatát az üdvbizonyosságra: Ha egyik reggel arra ébrednél, hogy a
háztetőn emberek forgolódnak, zajt csapnak, kalapácsokkal és baltákkal, és
bontanák a tetőt, arra gondolnál azonnal, hogy gonosztevők áldozata lettél,
akik megszálltak, hogy elpusztítsák a házat. De ha megérted, hogy ezeket az
embereket édesapád küldte, hogy javítsák ki a tetőt, akkor könnyebben elviseled
a zajt és kellemetlenséget is, sőt, meg is köszönöd édesapádnak, hogy odaküldte
azokat az embereket és kifizette a munkabérüket. Így segít a reménység
elviselni a próbákat. Mert „tudjuk, hogy
azoknak, akik Istent szeretik, minden javukra van, mint akik az ő végzése
szerint hivatalosak.” (Róm 8:28)
A sisak kemény acélból készül. Nem egy műanyag
sisakot kell hordani, egy papír sisakot, vagy szalmakalapot… Az nem nyújthat
védelmet. Szükséges, hogy a reménységben erősek legyünk: „(Az üdvözítő kegyelem) arra tanít minket, hogy megtagadván a
hitetlenséget és a világi kívánságokat, mértékletesen, igazán és szentül éljünk
a jelenvaló világon, várván ama boldog reménységet” (Tit 2:12-13).
„Mindezekhez fölvevén a hitnek
pajzsát, amellyel ama gonosznak minden tüzes nyilát megolthatjátok.”
A lelki fegyverzetet az Úr fegyvereinek
nevezi az Ige, mert ezeket Isten biztosítja számunkra a lelki harcban. Mindazok,
akik közel kerülnek Jézushoz, azokhoz közel kerül az ellenség is, amely ellen
harcolniuk kell.
A felsorolás közepén találjuk a hit pajzsát.
Bizonyára nem másféle hit, hanem az üdvözítő
hit pajzsáról van szó. Ugyanis, nem minden hit üdvözít. Sokféle hit van, de
csak az üdvözítő hit által lehet legyőzni a világot és a Sátánt.
Már a zsoltárok könyve is pajzshoz
hasonlítja a hitet (Zsolt 18:2. 28:7. 91:4. 115:9-11).
Ez a mondat azzal a szóval kezdődik, hogy „mindezekhez”, vagyis „mindezek fölé”. Azért van a pajzs a középen
említve, mert a hit a lelki fegyverzet központi alkotóeleme. „Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek
tetszeni.”(Zsid 11:6) Az összes fegyverek közül a hitnek mindenképpen ott
kell lennie, mint legfontosabb védőfegyvernek. Az öv, a páncél és a sisak nincs
részletezve, hogy hogyan véd, de a pajzsról kijelenti, hogy ezzel „ama gonosznak minden tüzes nyilát
megolthatjátok.” Ez nem azt jelenti, hogy a többi védőfegyver fölösleges,
hanem azt, hogy azok csak a hittel együttműködve érvényesülhetnek.
I. A hit
– „fölvevén a hitnek pajzsát”
Először is, tegyük fel a kérdést, hogy mi a
hit? Mire való a hit? Az ige így határozza meg a hitet: „A hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról
való meggyőződés.” – Zsid 11:1.
Szemléltetésként, olyan ez, mint amikor a virágkertészek
gyönyörködnek a virágokban télnek idején, amikor azok még ki sem látszanak a hó
alól. De ők tudják, hogy azok a szép virágok már léteznek, ott vannak valahol a
hó alatt, és nemsokára mások is látni fogják azt. Mivel ők túllátnak a télen, át
a tavaszba, ezért már tél idején is gyönyörködni tudnak a virágokban.
Tudnunk kell, hogy a valóság és a valóság
észlelése között mindig feszültség van. Nem észleljük mindig a teljes
valóságot. A valóság több annál, mint amennyit mi észlelünk. Ezért ha valamit
még nem észleltünk, az még nem bizonyítja azt, hogy nincs. Van egy szellemi
része is a valóságnak, amit csak hitünk által észlelhetünk. Így a hit a
megismerés egyik formája lesz, mert a szellemi valóságot csak hitünk által ismerhetjük
meg.
A tények önmagukban érvényesek, attól
függetlenül, hogy észlelik-e azokat vagy sem. Ha valaki tagad egy tényt, az még
nem jelenti azt, hogy az nem létezik. A tényeket néha jól észlelhető dolgok
jelzik, de azok a jelek nélkül is éppannyira érvényesek. Nem azért pirkad, mert
szól a kakas, és nem azért fúj a szél, mert mozognak a falevelek.
A szellemi valóságot, mint láthatatlan tényt
csak úgy észlelhetjük, ha olyanok leszünk, mint egy kisgyermek: ha leszállunk
az alázat és engedelmesség legalsó lépcsőjére. Az alázatosoknak Isten kegyelmet
ad, és valósággá válik számukra a láthatatlan. Isten kijelentéséből értesülnek
a láthatatlanok felől, azokat elhiszik, és alázatban maradva meg is
tapasztalják. „Te pedig hit által állasz;
fel ne fuvalkodjál, hanem félj!” (Róm 11:20)
Hit által lehet komolyan venni azt, ami
érzékszerveinkkel még nem észlelhetünk. A hit ismeret, bizalom, és
engedelmesség együttvéve. Elmémmel megismerem és elfogadom a Biblia
kijelentéseit, majd erre az ismeretre rábízom magam, amelyből engedelmesség
fakad. Engedelmesség nélkül a hitem nincs kipróbálva: e nélkül a hit nem hiteles.
„A hit a remélt dolgoknak valósága és a
nem látott dolgokról való meggyőződés.”
II. A
pajzs – „fölvevén a hitnek pajzsát”
A római katonák kétféle pajzsot használtak: egy
kisebb átmérőjű, kör alakú pajzsot, és egy nagyméretű, ajtó nagyságú pajzsot,
amelynek tartásához nagyobb erő kellett, de az megvédte a katonát, tetőtől
talpig. Itt az utóbbi, nagyméretű pajzsról van szó: „Mindezekhez fölvevén a hitnek nagyméretű pajzsát”… Ez a pajzs az
egész testet védte. A lelki fegyverzet többi összetevői csak egy-egy testrészt
védtek: a sisak a fejet, a saru a lábat, a mellvért a mellkast, de a pajzs az
egész test védelmére szolgált. Ilyen szerepet tölt be a hit is lelkünk számára:
általa mindenestől védve vagyunk: „Mert
te, Uram, megáldod az igazat, körülveszed a te jó voltoddal, mint egy
pajzzsal.” (Zsolt 5:13) A test minden testrésze élvezi a hit pajzsa által
nyújtott védelmet.
Az
Úr Jézus földi élete során többször azt kérdezte: „Hiszel-e te az Isten Fiában?” (Jn 9:35) „Hiszed-e ezt?” (Jn 11:26) Volt, akinek megdicsérte a hitét: „asszony, nagy a te hited!” – mondta a kánaánita
asszonynak (Mt 15:28), „a te hited
megtartott téged” – mondta a bűnös asszonynak (Lk 7:50), „ilyen hitet még az Izráelben sem találtam”
– mondta egy római századosról (Lk 7:9). A Zsid 11-ben a hit hősei vannak
felsorolva, akik mind olyan emberek voltak, akik a hitet első helyre tették. „Mindezek fölé fölvegyétek a hit pajzsát!”
Azért
tartotta ilyen fontosnak a hitet, mert csak ez által vagyunk képesek használni
a fegyverzetünk többi részeit. Hit nélkül egyik sem ér semmit. Higgy!
A hitre azért van szükség, mert a kísértő
arra akar rávenni, hogy kételkedj. A kételkedés ellen pedig védekezni kell. A
védelmet a hit pajzsa biztosítja. Ha nincs ott a hit, akkor kételkedni kezdesz Isten
ígéreteiben, szeretetében, létezésében… Hit nélkül a kételkedés kérdései kicsíráznak:
„csakugyan azt mondta az Isten?” A hit
pajzsának védelme nélkül a hívő elbizonytalanodik. Az ellenség ilyenkor a
hiúságodra apellál: csak te vagy képes kételkedni. Kérdőjelezz meg mindent!
Bizonyos vagy abban, hogy Isten igéje a Biblia? Bizonyos vagy abban, hogy Isten
szólott hozzád az ige által? Bizonyos vagy abban, hogy Ő jót akar neked? Bizonyos
vagy abban, hogy van értelme az imádságnak? Bizonyos vagy abban, hogy
megbocsáttattak a bűneid? Bizonyos vagy abban, hogy örök életed van? Amikor a
kételkedés kérdései megrohannak, olyankor használd a hit pajzsát! Tartsd magad
elé, és ragaszkodj ahhoz, amit, és Akit igaznak ismertél meg! Igaz, hogy a
kételkedés a megismerés egyik rugója, de a hit meg a másik rugója! A hit az
Isten kijelentéseit igaznak tartó ismeret.
Lássunk egy néhány igét, amely erről szól: „A mi vitézkedésünk fegyverei nem testiek,
hanem erősek az Istennek erősségek lerontására, lerontván okoskodásokat és
minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen emeltetett, és foglyul ejtve
minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak!” (2Kor 10:4-5)
„Meg
van írva: elvesztem a bölcsek bölcsességét és az értelmesek értelmét elvetem.
Hol a bölcs? Hol az írástudó? Hol van e világnak vitázója? Nemde nem
bolondsággá tette-e Isten e világának bölcsességét? Mert minekutána az Isten
bölcsessége által nem ismerte meg a világ a bölcsesség által az Istent, tetszett
az Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által tartsa meg a hívőket.” (1Kor 1:19-21)
Okos ember is lehet hívő, de gőgös ember
sajnos, nem lehet. Addig, amíg nem képes meghajolni Isten igazsága előtt, nem
képes Jézus Krisztus által látni a világot. Alázat nélkül nem lehet megismerni
a titkokat, mert a bölcsek és értelmesek elől el van rejtve, és csak a
kisdedeknek jelentetik ki (Lk 10:21).
III. A
pajzs használata – „amellyel ama
gonosznak minden tüzes nyilát megolthatjátok”
A nem látott dolgokról való meggyőződés a
hívők számára nagyon sokat jelent. A hívők nem álmodoznak, nem tétlenek, hanem komolyan
veszik a láthatatlan világot! Ezért tudnak a látható világban is jobban helytállni.
De hogyan teszik ezt? Hogyan használják a hit pajzsát?
A Bibliában találunk néhány példát erre. Ezékiás idejében, Kr.e. 700 körül,
körülvette az asszír sereg Jeruzsálemet. Ézsaiás odament Ezékiás királyhoz, és
közölte vele, hogy kétség nélkül megszabadítja őket az Úr. Persze, ez akkor
képtelenségnek tűnt. De Ezékiás készpénznek vette az Úr üzenetét, és néhány nap
múlva eltűnt az ellenséges csapat a falak alól. Így kell használni a hit pajzsát!
Pál
apostolnak
az mondta az Úr Korintusban, hogy „én
veled vagyok és senki sem támad reád, hogy néked ártson; mert nékem sok népem
van ebben a városban” (ApCsel 18:10). Persze, a sok nép még nem volt
sehol, csupán üldözés és kudarc. De az apostol hitt Istennek, és ott maradt
másfél évet prédikálni – és Isten ígérete valóra vált. A hit komolyan veszi
Isten kijelentéseit és engedelmeskedik azoknak.
Nóé építette a bárkát –
egyedül Isten szavára támaszkodva (1Móz 6:22).
Jósafát így imádkozott: „Nem tudjuk, mit cselekedjünk, hanem csak te
reád néznek a mi szemeink.” (2Krón 20:12) Nagy szabadulásban volt részük.
Nos, így véd meg a hit pajzsa a lelki
harcban, a gonosz nyilainak záporában. Mikor hittel elfogadtad Isten
kijelentett igazságait, azok valósággá válnak számodra. Az Isten igéjébe vetett
hit olyan védelem, mintha egy óriási pajzs fedezékében lennél: a gonosznak
minden tüzes nyilát kioltja. Énekeljük vágyakozva: „Hinni taníts Uram, kérni taníts!” (Hith. 275)
A hit drága kincs. Vigyázni kell rá, mert
elveszíthető. „Én imádkoztam érted, hogy
el ne fogyatkozzék a te hited” (Lk 22:32) Vannak, akik hit dolgában
hajótörést szenvedtek (1Tim 1:19).
A hitet Isten Igéje szüli és táplálja. „Azért a hit hallásból van, a hallás pedig
Isten Igéje által.” (Róm 10:17) Erősítsük a hitünket naponta tanulmányozva
Isten Igéjét! Növekedjünk a hitben! Hitük növekedésére még a tanítványok is
vágytak (Lk 17:5). Ez azért szükséges, mert ha a pajzsod gyenge, akkor az öved
is, a páncélod is, a sarud is, a sisakod is, a kardod is gyenge!
Sokan érzésikre támaszkodnak, és
megtapasztalásokra van szükségük ahhoz, hogy higgyenek. A megtapasztalások
olyanok, mint a mankó a sántának: az nem teszi sem erősebbé, sem egészségesebbé,
mert ahhoz ennie és mozognia kellene! Ha megerősödik, akkor járni fog mankó
nélkül is. „Hitben járunk, nem látásban.”
(1Kor 5:7) „Boldogok, akik nem látnak és
hisznek!” (Jn 20:29) Egy gyenge hit össze akarja egyeztetni Isten ígéreteit
az emberi logikával. A gyenge hit sokat kérdez, mint a tanítványok, amikor az
Úr Jézus azt mondta nekik, hogy „adjatok
nekik ti enni” (Mk 6:37).
Az ördög az ő nyilaival kitűnő pontossággal
céloz. A kételkedés és kísértés nyilai ezek. A nyilak gyorsak: idejében kell felkészülni a hit pajzsával! A nyilak kiszámíthatatlanok és észrevehetetlenek:
nem lehet előre tudni, honnan érkeznek. A nyilak súlyosan sebző, gyilkos természetűek. Sault is a
nyilasok sebesítették meg, és azt sem tudta, honnan érkezett (1Krón 10:3). Akhábot
is egy titkos nyílvessző terítette le (1Kir 22:34)
Sokan elcsüggednek, amikor látják, hogy
hitük milyen gyenge. De a gyenge hit is elégséges, ha valódi! Jézus Krisztusban
kell hinni! A zsidók azt kérdezték: „Mit
csináljunk, hogy az Isten dolgait cselekedjük? Felele Jézus és monda nékik: Az
az Isten dolga, hogy higgyetek abban, akit ő küldött.” (Jn 6:28-29)
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)