v2Tim 2:25-26. – „25 A ki szelíden fenyíti az ellenszegülőket; ha talán
adna nékik az Isten megtérést az igazság megismerésére, 26 És felocsúdnának az ördög tőréből,
foglyokká tétetvén az Úr szolgája által az Isten akaratára.”
I. A kereszt elfelejtése
<A PLAKÁT – Jézus, a megfeszített
va
prédikátor feladata: bemutatni Jézust, mint egy plakátot...
vVagyis:
tekintélye legyen, sürgős üzenet legyen, nagy betűvel legyen írva (feltűnően),
könnyen érthető legyen...
<Nem
filozófiát, önmagunkat, mást... Jézus személyét és munkáját. A történelmi
tényt, és a történelmi üzenetet.
vA
történelmi jellegnek nagy fontossága van az értelmezésben...
vA
hit hallásból van.
<Jézust a kereszten kell bemutatni
vEz
a zsidóknak botránkozás, a görögöknek bolondság.
<Az IGÉZET – a meghátrálás oka, a
kereszt elfelejtésének oka...
v Pál is tudta, a galáciaiak is tudták... Pál után
lopakodva a judaizátotok más evangéliumot hirdettek.
vMegfertőzték
a gyülekezete(ke)t.
<Nem tagadták, hogy Jézus a Krisztus,
csak hozzátették a törvényt...
vVilágiasság. „2 Menj el, és kiálts Jeruzsálem füleibe, mondván: Ezt mondja az Úr:
Emlékezem reád, gyermekkorod ragaszkodására, mátkaságod szeretetére, amikor követtél engem a pusztában, a még
be nem vetett földön. 3 Szent volt
Izráel az Úrnak, az ő termésének zsengéje.” (Jer 2:2-3)
<A Szentlélek munkájának helyettesítése
emberi eszközökkel és cselekményekkel...
vApostoli
utódlás, apostoli atyák szóhasználata, egyetemes hagyomány, az egyház
tekintélye...
– micsoda súlyos szavak!
vAutomatikus gyülekezeti tagság, Biblia
helyett hagyományok,
vMi Atyánk, Szűz Mária, Jaj Istenem...
< Zsid
12:1-2- névén Jézusra! Ne vedd le Róla a tekinteted!
vApCsel
7:54-57. 2:37.
Befejezés:
<Megcsalhat a siker. A dicsőség. A
Sátán! GGG
v Hátat lehet fordítani Jézusnak – és a világot
részesítni előnyben
veldobni
a gyémántot, és kavicsokhoz ragaszkodni...
velengedni
a valóságot, és az árnyékot értékelni
velhagyni
az élő vizet repedezett kutakért...
Gal
3:1Óh balgatag Galáciabeliek,
kicsoda igézett meg titeket, hogy ne
engedelmeskedjetek az igazságnak, kiknek szemei előtt a Jézus Krisztus úgy
íratott le, mintha ti köztetek feszíttetett volna meg?
2 Csak azt akarom megtudni tőletek:
a törvény cselekedeteiből kaptátok-e a Lelket, avagy a hit hallásából?
3 Ennyire esztelenek vagytok? Amit Lélekben kezdtetek el, most testben fejeznétek be?
4 Annyit szenvedtetek hiába? ha
ugyan hiába.
5 Annakokáért, aki a Lelket
szolgáltatja néktek, és hatalmas dolgokat művel bennetek, a törvény cselekedeteiből, vagy a hit hallásából
cselekszi-e?
6 Miképpen Ábrahám hitt az Istennek,
és tulajdoníttatott néki igazságul.
7 Értsétek meg tehát, hogy akik hitből vannak, azok az Ábrahám fiai.
8 Előre látván pedig az Írás, hogy
Isten hitből fogja megigazítani a pogányokat, eleve hirdette Ábrahámnak, hogy:
Te benned fognak megáldatni minden népek.
9 Ekként a hitből valók áldatnak meg
a hívő Ábrahámmal.
10 Mert akik a törvény
cselekedeteiből vannak, átok alatt vannak;
minthogy meg van írva: Átkozott minden, a ki meg nem marad mindazokban, a mik
megírattak a törvény könyvében, hogy azokat cselekedje.
11 Hogy pedig a törvény által senki
sem igazul meg Isten előtt, nyilvánvaló, mert az igaz ember hitből él.
12 A törvény pedig nincs hitből,
hanem a mely ember cselekszi azokat, élni fog azok által.
13 Krisztus váltott meg minket a
törvény átkától, átokká levén érettünk; mert meg van írva: Átkozott minden, aki
fán függ;
14 Hogy az
Ábrahám áldása Krisztus Jézusban legyen a pogányokon, hogy a Lélek ígéretét
elnyerjük hit által.
1 Azután tizennégy esztendő múlva ismét fölmentem
Jeruzsálembe Barnabással együtt, elvivén Titust is.
2 Fölmentem pedig kijelentés következtében és eléjük adtam
az evangéliumot, melyet hirdetek a pogányok között, de külön a tekintélyeseknek,
hogy valami módon hiába ne fussak, avagy ne futottam légyen.
3 De még a velem levő Titus sem kényszeríttetett a
körülmetélkedésre, noha görög volt;
4 Tudniillik a belopózkodott hamis atyafiakért, a kik
alattomban közénk jöttek, hogy kikémleljék a mi szabadságunkat, mellyel bírunk
a Krisztus Jézusban, hogy minket szolgákká tegyenek.
5 Kiknek egy pillanatra sem adtuk meg magunkat, hogy az
evangélium igazsága megmaradjon számotokra
6 A tekintélyesektől pedig, (bárminők voltak régen, azzal
nem törődöm, Isten nem nézi az embernek személyét) mert velem a tekintélyesek
semmit sem közöltek;
7 Sőt ellenkezőleg, mikor látták, hogy én reám van bízva a
körülmetéletlenség evangéliua, mint Péterre a körülmetélésé;
8 (Mert a ki erős volt Péterben a körülmetélkedés
apostolságára, bennem is erős volt a pogányok között.)
9 És elismervén a nékem adatott kegyelmet, Jakab és Kéfás,
meg János, kik oszlopokul tekintetnek, bajtársi jobbjukat nyújtják nékem és
Barnabásnak, hogy mi a pogányok között, ők pedig a körülmetélés között
prédikáljunk:
10 Csakhogy a szegényekről megemlékezzünk; a mit is én
igyekeztem megcselekedni.
11 Mikor pedig Péter Antiókhiába jött, szemtől szembe
ellene állottam, mivel panasz volt rá.
12 Mert mielőtt némelyek oda jöttek Jakabtól, a pogányokkal
együttevett; mikor pedig oda jöttek, félrevonult és elkülönítette magát, félvén
a körülmetélkedésből valóktól.
13 És vele képmutatóskodtak a többi zsidók is, úgy hogy
Barnabás szintén elcsábíttatott az ő tettetésük által.
14 De mikor láttam, hogy nem egyenesen járnak az evangélium
igazságához képest, azt mondtam Péternek mindnyájuk előtt; Ha te zsidó létedre
pogány módra élsz és nem zsidó módra; miként kényszeríted a pogányokat, hogy
zsidó módra éljenek?
15 Mi, természet szerint zsidók és nem pogányok közül való
bűnösök,
16 Tudván azt, hogy az ember nem igazul meg a törvény
cselekedeteiből, hanem a Jézus Krisztusban való hit által, mi is Krisztus
Jézusban hittünk, hogy megigazuljunk a Krisztusban való hitből és nem a törvény
cselekedeteiből; mivel a törvény cselekedeteiből nem igazul meg egy test sem.
17 Ha pedig Krisztusban keresvén a megigazulást, mimagunk
is bűnösöknek találtatunk, avagy Krisztus bűnnek szolgája-e? Távol legyen!
18 Mert, ha a miket elrontottam, azokat ismét fölépítem,
önmagamat teszem bűnössé.
19 Mert én a törvény által meghaltam a törvénynek, hogy
Istennek éljek.
20 Krisztussal együtt megfeszíttettem. Élek pedig többé nem
én, hanem él bennem a Krisztus a mely életet pedig most testben élek, az Isten
Fiában való hitben élem, a ki szeretett engem és önmagát adta érettem.
21 Nem törlöm el az Isten kegyelmét; mert ha törvény által
van az igazság, tehát Krisztus ok nélkül halt meg.
I. Az evangélium
igazságának veszélyeztetése
<Péter
együtt eszik a zsidókkal és a pogányokkal
vEz
ApCsel 11 után így történik, érthető módon.
<De
emberek jöttek Jakabtól...
vBarnabást
is befolyásolták, megfertőzték képmutatásukkal...
vKét
gyülekezet lesz: egy zsidó és egy pogány?
vPéter
nehezen tanulja a leckéket: de amikor megtanulta, akkor megtanulta jól! Péter
nem ijedt meg az árnyékától...
<Voltak
a „Jakab emberei” és a „körülmetélkedésből valók”.
vEzek
egy és ugyanazok? Vagy nem?
vHa
ugyanazok, akkor judaizátorokról van szó. De a „körülmetélkedésből valók” nem
egy technikai kifejezés!
vApCsel
15:24 – „zsidóságból való hívek”. de lehetnek
hitetlenek: Róm 4:12b.
<A
Jakab emberei bizonyára üzenettel érkeztek Antiókhiába... Kr.u. 42-ben. Az
üldözés elkezdődött Jeruzsálemben.
vAz
antiókhiai közös étkezések kihatással voltak a jeruzsálemiekre! Pétert ez
késztethette más gyakorlatra... Nem a Jakab embereitől félt, hanem az üldözés
fokozásától.
vBarnabás
a Vigasztalás Fia volt = „Hogyan könnyíthetném meg a szenvedéseiket?” Kóser
étkezéssel!
<De
Pál veszélyt lát a gyakorlatban: zsidóvá kell lenni? Nem elég Jézus? Hüpokriszisz = színjátszás.
vRóm
14-ben „gyenge” testvérnek nevezi, aki zöldséget eszik... Itt azonban:
„képmutató”!
vMert
az evangélium igazságáról volt szó! A keresztyén misszió jövőjéről és a
gyülekezet sorsáról volt szó!
II. Az evangélium
igazságának megvédése
< „Mi, természet szerint zsidók és nem pogányok közül való
bűnösök...”
vA
megigazulás kérdése ez. Törvényből is lehetséges, vagy csak hit által?
vGal
3:13 – „Krisztus váltott
meg minket a törvény átkától, átokká levén érettünk; mert meg van írva: Átkozott
minden, aki fán függ.”
vKrisztus meghalt – így én is meghaltam! Nem ontológiailag, hanem jogilag.
Helyettem, érettem, bennem – 2:20 „Krisztus él bennem” vagyis helyemben,
értettem, reám vonatkozóan, reám nézve, számomra.
<A
hit-igazságok hierarchizálva, rangsorolva vannak: van, amiért az életünket
adjuk, ha kell, másokért azonban nem! Van, ami életbevágóan fontos, „üdvösség kérdése”, míg mások „nem üdvösség kérdése”.
vPéldául:
Mt 23:23 – „Jaj néktek képmutató írástudók és farizeusok! mert megdézsmáljátok a
mentát, a kaprot és a köményt, és elhagyjátok, amik nehezebbek (= súlyosabbak,
fontosabbak) a törvényben, az ítéletet, az irgalmasságot és a hívséget: pedig
ezeket kellene cselekedni, és amazokat
sem elhagyni.” vFejkendő...
<Ha
az evangélium lényege van kockáztatva, akkor semmi sem fontosabb, még az
apostoli egység sem!
vA
szoteriológia följebbvaló az eklessziológiánál, vagyis, a megváltásról szóló
tan határozza meg a gyülekezeti életünket, és nem fordítva! Nem a gyülekezet
dönti el, hogy mi az üdvösség útja!
III. Az evangélium
igazságának lényege
<A
legveszélyesebb hibák azok, amelyeket a vezetők nem vesznek észre!
vA
korábbi vezetők hibáit könnyebb észrevenni, mint a miénket!
vMa
legtöbbször nem az ige szabadelvű értelmezése fenyeget, hanem ez a fajta
„elcsábítás”, amibe Barnabás is belesodródott: a képmutatás!
< Tolerancia: lassan-lassan beengedni a külső
dolgokat, melyek az evangélium lényegét veszélyeztetik!
vposztmodern
álláspont: Péternek van egy véleménye, Pálnak is egy másik – mindegyiknek igaza
van... NEM!
<Mi
a tolerancia? 1) Erős meggyőződés valamiről, és hajlandóság arra, hogy
az ellenvélemények is elhangozzanak? 2) Vagy az erős meggyőződések hiánya?
vHa
nincs nézeteltérés, akkor nincs mit tolerálni! Nincsenek erős vélemények,
kivéve azt az egyetlen erős véleményt, hogy nincsenek erős vélemények! Az
egyetlen eretnekség tehát csak az maradt, hogy nincsenek eretnekségek!
vDe
az ige határozottan beszél, például: Júdásról („Jobb lett volna ha nem született volna” – Mk
14:21)
vVagy: 2Kor 11:13-15
– „13 Mert az ilyenek hamis apostolok, álnok munkások, akik
a Krisztus apostolaivá változtatják át magukat.
14 Nem is csoda; hisz maga a Sátán is átváltoztatja magát világosság
angyalává. 15 Nem nagy dolog azért, ha
az ő szolgái is átváltoztatják magokat az igazság szolgáivá; akiknek végük az ő
cselekedeteik szerint lészen.”
v1Tim 1:18-20 – „18 Ezt a parancsolatot adom néked, fiam Timótheus, a rólad való korábbi
jövendölések szerint, hogy vitézkedjél azokban ama jó vitézséggel, 19 Megtartván
a hitet és jó lelkiismeretet, melyet némelyek elvetvén, a hit dolgában hajótörést
szenvedtek; 20 Kik közül való Himenéus és Alexander, kiket átadtam a Sátánnak,
hogy megtanulják, hogy ne káromkodjanak.”
<Ne
bújjunk az ujjunk mögé! Ezt nem lehet kikerülni: állást kell foglalni!
vAz
ÚjSz-ben a gyülekezeti fegyelem nem jelent kizárást vagy semmit. Kizárást csak
három esetben alkalmaztak: 1) Botránkoztató,
folytonos erkölcsi kihágás, bűn esetén.
2) Hitelvi elhajlás esetén és 3)
Szakadást okozó, megtérni nem akaró lelkület esetén. [Persze: ne fogadj el vádat könnyen, presbiter ellen!]
vEgy
bukott vezető megbocsátása nem jelenti a szolgálatba való visszaállítását is.
vKell
lennie bocsánatnak, ahol van bűnbánat! De: a „feddhetetlenség” és „jó
bizonyság” nem állítható helyre a bocsánattal.
vA
bűnbánatnak és megtérésnek olyan minőségűnek és időtartamúnak kell lennie, mint
amilyen a bűn volt. Aki hitelét vesztette, annak a megbízhatósága veszett el!
Befejezés:
<Nehogy
hitelét veszítse a bizonyságtételünk!
<Nehogy
képmutatóan járjunk el az evangélium igazságát illetően!
„De menjetek el, mondjátok meg
az ő tanítványainak és Péternek, hogy előttetek megy Galileába; ott meglátjátok
őt, amint megmondta néktek.”
nA Feltámadott
üzenetét tartalmazza ez az igevers, amit a fehér ruhába öltözött angyal adott
át a sírhoz látogató asszonyoknak. Végső soron a nagy üzenet éppen az, hogy
nekünk olyan Megváltónk van, Aki különbözik a többi vallások alapítóitól, mivel
a mi hitünk fejedelme él! Az is nagy csoda volt, hogy meghalt, de ha csak ennyi
történt volna, akkor mi nem lennénk itt. Akkor hiábavaló lenne a hitünk is, a
prédikálásunk is, akkor még bűneinkben lennénk, ahogyan Pál apostol mondja.
nBuddha is meghalt
ezelőtt 2500 évvel, állítólag gombamérgezésben, ételmérgezésben. Meghalt és
eltemették. Zoroaszter, a perzsák vallásának megalapítója is meghalt, elesett
egy harcban. Mohamed is meghalt Kr.u. 632-ben. Krisztus is meghalt, és
eltemették – de nemcsak ennyi történt! Jézus Krisztus feltámadt a halálból.
nHa a keresztyén hit
alapigazságát, a feltámadást a Sátán már kezdettől fogva megpróbálta cáfolni és
kétségbe vonni, ami mind a mai napig követőkre talál, mégis ki kell jelentenünk
Pál apostollal együtt a leghatározottabban, hogy Krisztus feltámadt a halálból,
és zsengéje lett azoknak, akik elaludtak. Ugyanis, az, aki nem tudja hittel
kimondani az Apostoli Hitvallás utolsó
mondatát is, hogy „hisszük testünk
feltámadását és az örök
életet”, az nem is igazán keresztyén. A mi evangéliumunk központjában az
áll, hogy Krisztus feltámadt. Ezt hirdetjük, erről teszünk bizonyságot, ez az
újszövetség legnagyobb eseménye. Nagyobb, mint az Ószövetségben a Veres-tengeren
való átkelés.
nAz nem igaz, hogy
csak tetszhalott lett volna, mint
némelyek mondják. A rómaiak tudták, a zsidók is, valamint Jézus édesanyja és
egyik tanítványa is tudta, hogy a kereszten maga Jézus szenvedett kínhalált.
Hallották halálkiáltását, amit nem lehet színlelni. János azt mondja, hogy
miután dárdával átszúrták az oldalát, abból víz és vér folyt ki, vagyis
meghalt. Halála után még egy néhány órát ott maradt a kereszten. Ha csakugyan
csak elájult volna ott a kereszten, akkor hogyan gördíthette el a sírbolt
szájáról a követ az, aki nem bírta vinni a keresztjét? Meggyötörten hogyan
bizonyította volna be tanítványainak azt, hogy Ő az élet Fejedelme? Nem, Ő
nemcsak elájult a kereszten. Nem tetszhalott volt, hanem valójában meghalt, és
valójában feltámadt.
nAz sem igaz, hogy mást feszítettek volna meg helyette,
ahogyan az Iszlám vallás tanítja. Jézus születése, élete, csodái, tanítása
halála kizárja azt, hogy ikertestvére lett volna. Ha találtak volna is valakit,
aki ennyire hasonlított volna Rá, hogy senki sem különböztethette meg, vajon
vállalta volna helyette, hogy meghaljon a kereszten ártatlanul?
nAz sem igaz, hogy
ellopták az Úr Jézus testét. Ez volt az első hazugság, amit pénzért
híreszteltek a katonák, mivel üres volt a sír. Azt, hogy a sír üres lett, az Úr
ellenségei sem vonták kétségbe. Nem az üres sírt találták ki a tanítványok,
hogy Jézus feltámadását bizonyítsák, hanem a feltámadás tényét épp az
bizonyítja, hogy a sír üres lett! Ennek magyarázatára kellett kitalálni egy
hazugságot, hogy a tanítványok ellopták éjjel… mégpedig azok a tanítványok,
akik Gecsemánéból mind elfutottak! Az asszonyok és a tanítványok az üres sírban
mindent a legnagyobb rendben találtak, mert Jézus testét nem ellopták, hanem
feltámadt. Ha tolvajok jártak volna a sírban, azok nem hajtogatták volna össze
a lepedőt és a fején levő kendőt…
nAz sem lehet, hogy hallucináltak volna, negyven napon át,
több mint ötszázan, egyenlőképpen, aztán negyven nap múlva hirtelen megszűnt
volna minden. Nem, az Úr csakugyan megjelent az asszonyoknak, tanítványainak,
sokaknak, miután feltámadt a halálból.
nSokan azzal
érvelnek, hogy Jézus feltámadása nem lehet igaz, mivel a négy evangélium négyféleképpen mondja el az eseményeket.
Végül is, kérdezik ők, hány asszony volt a sírnál? És hány angyalt láttak? Galileába küldte őket Jézus, vagy arra kérte,
hogy maradjanak Jeruzsálemben? Nos, tudnunk kell, hogy az evangéliumok írói nem
hasonlítottak a mai riporterekhez. Nem álltak ott a sír mellett, hogy
nagypéntektől a hét első napjáig percről percre jegyezgessék, hogy mi történik.
Interjút sem készítettek az angyalokkal. Egyenként mindegyik saját szemszögéből
írta le az eseményeket, anélkül, hogy összebeszéltek volna. Ők nem tehették,
hogy amit láttak és hallottak, azokról ne szóltak volna.
nMárk evangéliumának
híradásából a 7. verset kívánom most kiemelni, amelyben az az üzenet áll, hogy
Jézus szeretne találkozni övéivel. Ő az, Aki kezdeményezi e találkozást, és
alig várja, hogy láthassa Őket, Nem kell Őt meggyőzni arról, hogy találkozzon
tanítványaival. Küld egy vigasztaló üzenetet ezeknek a kétségbeesetteknek: „Mondjátok meg az én tanítványaimnak és
Péternek, hogy előttetek megy Galileába, ott meglátjátok Őt.”
nNéhány megállapítást
szeretnék tenni az ige alapján. Először azt, hogy Jézus Krisztus kezdeményezi a találkozást tanítványaival. Másodszor,
hogy Jézus Krisztus betartja ígéretét, és
elsőnek jelenik meg a találkozón. Harmadszor pedig, hogy Jézus ezen a találkozón kijelenti magát.
I.
Jézus Krisztus kezdeményezi a találkozást
nAz első megállapítás
ezen ige alapján az, hogy Jézus Krisztus
kezdeményezi a találkozást. Ő az, aki üzeni, hogy „Mondjátok meg az Ő
tanítványainak és Péternek…” hogy találkozni akar velük.
nAzokkal akar
találkozni, akik elfutottak a Gecsemáné kertből, mikor Jézus elfogták. Azokkal,
akik elaludtak, amikor Jézussal imádkozni kellett volna. Ugyanis, magához vette
őket, hogy Vele együtt vigyázzanak és imádkozzanak, és tőlük egy
kőhajításnyira, térdre esett, buzgóságosan imádkozott, verejtéke, mint
vércseppek hullottak a földre. Mikor tanítványaihoz ért, azok aludtak. Megdorgálja
őket: nem bírtatok velem egy órát sem vigyázni? Simon! Vigyázzatok és
imádkozzatok! Aztán újra eltávozott, hogy tovább imádkozzon, de visszatérve
azokat megint aludva találta. Nos, ezekkel kezdeményezi a találkozást az Úr.
nNem válogat
közöttük, hogy hadd lássuk, melyik az, amelyik még valamivel különb a többinél.
Ki az, aki nem aludt olyan mélyen… Ki az, aki nem szaladt messzire, hanem
maradt benne valami hit és áldozat… Nem, Ő nem válogat. „Mondjátok meg az én tanítványaimnak!” Azonban, van közöttük egy,
aki rosszabb a többinél, mert háromszor is megtagadta Őt halála előtt, a
Feltámadott azt üzeni: „Mondjátok meg
tanítványainak és Péternek…” Péter volt az, aki távolról követte Őt a főpap
udvaráig. János, aki ismerős volt a főpap házánál, kijött, hogy Pétert is
bevigye. De a bejáratnál a kapuőrző leány ráismert: „Te is a tanítványai közül
való vagy.” „Nem vagyok.” Erre mi lehet, azt mondjuk, hogy ez egy szükséges
hazugság. Mit is mondhat Péter ilyenkor, amikor felismerték… Mit mondjon?! Hát
megvallhatta volna Őt, szégyen és félelem nélkül. Nincsenek kegyes hazugságok.
Később egy második is szól: te is tanítványa vagy! Péter újra megtagadja.
Harmadszor Málkusnak, akinek levágta a kertben egyik fülét, annak rokona
ismerte fel, és rákiált: ne tagadd, hiszen a beszéded is elárul téged, hogy
galileai vagy! Láttalak a kertben! Ekkor esküdözni és átkozódni kezdett, hogy
nem ismeri azt az embert. Megszólalt a kakas, és Jézus, a gúnyolódók és
csúfolkodók gyűrűjéből rátekintett Péterre. Kiment, és keservesen sírni
kezdett.
nLehetett Péternek
egy nagy félelme Húsvét reggelén. Jánossal együtt futott a sírhoz. Bementek.
János lát és hisz. Péter csodálkozik. Talán arra gondolt, ha Jézus valóban
feltámadt, amint előre megmondta, vajon találkozni fog-e még velem, a tagadás
után?
nLukács
evangéliumában olvasunk arról, hogy amikor az emmausi tanítványok visszatértek,
akkor a többiek azt híresztelik, hogy feltámadt az Úr bizonnyal, mert megjelent
Simonnak!
nMi, akik végig
gondoljuk most a nagycsütörtöki, nagypénteki eseményeket, a tanítványok
gyávaságát és hitetlenségét, azt mondjuk, hát szégyellhetnék magukat! De az Úr
nem ezt üzeni nekik. Épp ezért, ha úgy gondoljuk, hogy mi vagyunk a Péter,
egyik gyáva és hitetlen tanítványa Jézusnak, a bűnösök közül az első, még akkor
is szól nekünk a Feltámadott üzenete: mondjátok meg neki, hogy találkozni
szeretnék vele…
II.
Jézus Krisztus betartja ígéretét
nA második
megállapítás az, hogy Jézus Krisztus
betartja ígéretét, és elsőnek jelenik meg a találkozón.
nMert azt mondja,
hogy „mondjátok meg az ő tanítványainak
és Péternek, hogy előttetek megy Galileába”. Reá nem kell sokáig várni
majd. Ő ott lesz. Ha valamelyik tanítványa hiányzik, az meglehet, de Jézus nem
fog hiányozni, sőt, ő lesz ott elsőnek, és várni fogja őket ott a Genezáret tó
partján.
nEz az ige engem is
vádol, mivel megtörténik, hogy megígérek egy találkozót. Megegyezünk a napban,
az órában, a helyben, aztán várnak és várnak, és én nem érkezem meg. Fordítva
is történt, hogy én vártam arra, akivel találkoznom kellett, mert megegyeztünk,
mikor és hol fogunk találkozni, de nem érkezett meg a találkozóra. Egy idő után
hazamentem, arra gondolva, hogy ha a társam azt gondolja, hogy már az
örökkévalóságban van, én sajnos még időhöz vagyok kötve, és nem várhatok rá a
végtelenségig. Az idő pénz – szokták mondani.
nJézus azonban nem
olyan, hogy megszegné az ígéretét. Reá nem kell sokáig várni. Ő azt ígérte,
hogy ha ketten vagy hárman összegyűlnek az Ő nevében, Ő ott van közöttük. Nem
ott lesz, Majd ha sokat várnak rá, hanem ott van. Ez így van minden
Istentiszteleten: mielőtt mi összegyűlnénk, az Úr már ott van, és vár reánk. „Előttetek megyek Galileába.”
nAzért első a
találkozón, mert Ő a legfontosabb személy. A 14,27-28-ban azt olvassuk, hogy az
Úr azt mondja tanítványainak, hogy „ezen az éjszakán mindnyájan megbotránkoztok
majd bennem, mert meg van írva: Megverem a pásztort, és elszélednek a juhok. De
feltámadásom után előttetek fogok felmenni Galileába. Megverték a pásztort, és
elszéledtek a juhok. De még mindig Ő a Főpásztor. Ezért elől megy. Az Ő juhai
hallják az Ő szavát, és követik őt.
nEzen a találkozón
nem Péter a legfontosabb személy, hanem Jézus. Nem a hajó, vagy a halak a
fontosak, hanem Jézus.
nA galileai találkozó
előtt Péter azt mondta, hogy elmegy halászni. Hatan a társai közül jónak látták,
hogy elmenjenek vele, vissza régi foglalkozásukhoz. Azon az éjszakán nem fogtak
semmit. De pirkadatkor valaki várta őket a parton. Kiáltott nekik, fiai, van-e
valami ennivalótok? Nincsen! Vessétek a hálót túloldalt, és találtok! És nem
bírták kivonni a 153 nagy hal miatt… 1996-ban nekem is volt lehetőségem részt
venni egy korabeli halászaton a Genezáret taván, de mi csak két-három halat
fogtunk, azok is kicsik voltak. A 153 nagy halat nem bírták kivonni, és erre
egyik elkiáltotta magát: az Úr van ott! Egyszerre nem az lett a fontos, hogy
hal van a hálóban, sem nem az, hogy ki van még a hajóban, hanem az, hogy ott
van Jézus! Péter levetette az ingét és belevetette magát a tengerbe, hogy
kiússzon a partra, mert Jézus ott van. Ő a legfontosabb személy ezen a
találkozón. Vele kell találkozni.
nOlyan ez, mintha Ő
lenne a házigazda, aki fogadja a tanítványokat. Előttük megy Galileába. A
pogányok Galileájába, hogy hozzánk is közelebb legyen. Olyan ez, mint amikor a
pusztai vándorlás alatt Izrael népe előtt ment a felhő és a tűzoszlop. Ahol
aztán megállott, ott felvonták a Szent Sátrat mindenekelőtt, hogy a
Frigyládának legyen előbb hely. Ha a szent sátor megvolt, akkor már fel
lehetett vonni a többi sátrakat is. Azért, mert az Úr jelenléte az, ami
mindennél fontosabb. „Ha a Te orcád nem
jár velünk, ne vígy ki minket innen!” Ha Jézus nincs ott, akkor hiába
megyünk Galileába. Ő az első. Legyen is az első minden Istentiszteleten, minden
döntésben, minden barátságban, minden választásban, minden utunkban, egész életünkben,
mert Ő a lényeg. Ő nem is tűri meg, hogy háttérbe legyen szorítva. Két úrnak
szolgálni nem lehet.
nŐ mindig előbb kész
van számunkra, mint ahogyan mi készen lennénk az Ő számára.
III.
Jézus Krisztus kijelenti magát nekik
nHarmadszor,
figyeljük meg, hogy a Feltámadott azt üzeni tanítványainak és Péternek, hogy ezen a találkozón kijelenti magát nekik.
„Mondjátok meg az Ő tanítványainak és Péternek, hogy előttetek megy Galileába,
ott meglátjátok őt.”
nJézus az, aki
kezdeményezi a találkozást, aki elsőnek jelenik meg, és aki e találkozón ki
fogja jelenteni magát. „Ott meglátjátok Őt.”
nHogy még bizonyosabb
legyen, az angyal hozzáteszi: „Íme megmondottam néktek.” Vagyis: ne kelljen
kétszer mondani. Ez nem elhamarkodott, meggondolatlan beszéd. Nincs a Bibliában
Istennek egy ígérete sem, ami elhamarkodott lenne, és amit Isten utána
megváltoztatott volna, mert nem gondolta meg eléggé a dolgokat… Azok mind
igazak és ámenek. Könnyebb az égnek és a földnek elmúlni, hogy abból egy jóta
vagy egy pontocska be ne teljesedjék. „Íme,
megmondottam néktek. Ott meglátjátok Őt.”
nEz az amire nekünk
is, mint az akkori tanítványoknak, szükségünk van. János 12-ben olvassuk, hogy
az ünnepre görögök is feljöttek, és az volt a kívánságuk, hogy „látni akarjuk a
Jézust!”. Nem Pétert, Jánost, Jakabot vagy tamást… nem a tanítványokat. Jézust!
Nem a templomot, nem a szertartásokat, nem a papokat és az írástudókat. Jézust!
Az emberek ma is látni akarják a Jézust! Mindenkinek Vele kell találkoznia,
hogy élete megváltozzon. Péter találkozott Vele, és mintha kicserélték volna.
Saulus találkozott vele, és nem volt többé ugyanaz. Mária Magdolna is
találkozott Jézussal, és felszáradtak a könnyei. Félre mindazzal, ami eltakarja
a Jézust. Látni akarjuk Jézust! „Ott meglátjátok Őt!” Az Ő jelenlétében már nem
a hajó a foltos, nem a halfogás, sem nem a többiek társasága, hanem az, hogy Őt
láthatták.
nHa megláthatjuk Őt,
ez nagy dolog. Sokan nem láthatják meg, mert csak a láthatókra néznek. Látják a
teremtett világot, de nem látják a Teremtőt. Látják az alkotást, imádják is
azt, de nem az Alkotót. Némelyekért úgy kell imádkozzunk, mint Elizeus tette
szolgájáért: Uram, nyisd meg az ő szemeit, hogy lásson! Lukács 24-ben olvassuk,
hogy az Úr megnyilatkoztatta az ő szemeiket, hogy értsék az írásokat.
nHol vannak a
csillagok délben? Ugyanott vannak, de a nap olyan fényes, hogy héttérbe szorul
minden egyéb. Így van Jézussal. Ha Őt látjuk, ezzel minden egyéb háttérbe
szorul. Ne is foglalkozz egyébbel! Ez elég. „Teljesen
elég, elég nékem Jézus vére.”„Meglátni
Jézust és hallani hangját, most ez minden vágyam, hogy halljam és lássam.
Csodálom fényét, szent isteni lényét, mert imádni méltó, Ő Úr és Megváltó.”
nHa megláttad Jézust,
akkor ez egy életen át elkísér. János még öregkorában is emlékszik arra, hogy
körülbelül 10 óra volt, amikor előbb találkozott Jézussal. Meglátni Jézust!
Kívánom, hogy ezután csakis őt lásd, mindhalálig.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)