nA
lényeges kérdés, hogy mik az Isten elvárásai az Ő népe felé, főképp azok felé,
akik szolgálatában vannak?
vMert
Istennek vannak elvárásai: azok felé is, akik még nem az övéi, és azok felé is,
akik már az övéi.
n„Aki
nékem szolgál, engem kövessen…”
v„Akik
engem tisztelnek, azoknak tisztességet szerzek…” – 30. v.
vMivel
szerez Isten tisztességet az Őt tisztelőknek? Azzal, hogy kijelenti magát
nekik, hogy elhívja őket a szolgálatra, hogy megáldja a házát és
háznépét, és hogy megadja számukra mindazt, amire szükségük van.
nAzonban,
láthatjuk, hogy lehet az Úr szolgálatában állni, és Isten előtt mégsem tetsző
az életed!
vMert lehet
szolgálni Istennek képmutatással, bűnben élve, önzéssel,
és mások miatt – és a szolgálatod így nem kedves az Úrnak.
nElőbb
az Éli fiairól: az áldozatuk képmutató volt, az életük pedig tisztátalan. Utána
Éliről: felelőtlenül szolgált az Úrnak.
I. A képmutató szolgálat: Hofni és Fineás
nHofni
és Fineás volt a Frigyláda mellé rendelve.
vAkik „Béliál” fiai voltak – vagyis hasonlítottak hozzá. Lásd: Mt 5:44-46.
Jn 8:44.
nŐket
az öntisztelet és a haszonlesés jellemezte.
vMózes bűne
is az volt, hogy egyetlen egyszer nem Istennek adta a dicsőséget. És emiatt nem
mehetett be Kánaán földjére.
vIlyenek
voltak a farizeusok és írástudók is. Lásd: Mt 23.
vÖvezzétek
fel magatokat az „igazlelkűség övé”-vel – Ef 6:13
nHofni
és Fineás talán szépen prédikált…
vÉrtettek
hozzá. Úgy gondolták, ők ebben profik. Ez jár nekik. Tőlük nem kérhetik számon
az egyszerű pórnép…
nMikor
fekszel le, mikor kelsz fel… Ott vagy-e az imaáhítaton, imádkozol-e?
Szolgálsz-e valamivel?
vBaj van,
ha más a helyzet a színfalak mögött, és újra más a színfalak előtt… Ez
színjátszás!
II. A tisztátalan szolgálat: Hofni és Fineás
nAz
áldozás szolgálatában éltek vissza Istennel – 15-16. v. A nép megutálta az Úrnak
való áldozatot.
nAz
ajtónállókkal paráználkodtak.
vBűn volt
az életükben, így tisztátalan volt minden, amit tettek.
vA kettős
életmód miatt lelkiismeret furdalásod lesz.
n18.
v. Sámuel pedig… vagyis: Sámuel ellenben szolgált az Úrnak!
vKegyelem
az, hogy még ilyen helyzetben is van, akit elhív az Úr az Ő szolgálatára:
Sámuelt.
vOlyan
időben, amikor hiányzott az Ige, hiányoztak az igazi szolgálatok és
szolgálattevők.
nFeladatunk,
hogy megtiszteljük Istent: az öltözetünkkel, a családunkban.
vVonz, vagy
taszít az életed másokat?
vÉli háza
miatt megutálták az Úrnak való áldozatot!
III. A felelőtlen szolgálat: Éli
nÉli
elnéző volt fiaival szemben. Felelőtlen!
vLásd:
2:29-30. 3:13-14.
vAzért
kivételezett, mert a fiairól volt szó! Bezzeg Annával tudott kemény lenni! – Pedig
nem is volt részeg…
nNekünk
embereknek van „felelősségünk”. Ebben fokozatok vannak. A nagyobb felelősséget
hivatásnak nevezzük. A legmagasabb felelősségtudat már küldetéstudat, vagyis
misszió.
vA szülők
felelősek! Nem olyan kell lennie a szeretetüknek, hogy elnézzék a bűnt!
nVigasztaló
olvasni, hogy a gyermek Sámuel ellenben szolgált az Úrnak…
<A
gyülekezet szervezeti felépítéséhez tartozik, hogy vannak „presbiterek”.
vOlyan tekintély ez, amit az Úr ad, de el is lehet veszíteni.
vHa nincs tekintély, akkor diktatórikus vezetés nyilvánul meg.
<A
lelkipásztor feladata különbözik az ószövetségi pap, vagy világi tanító,
filozófus feladatától.
vJó ha a lelkipásztor, de a tagok is tudják, mi a lelkipásztor
feladata. Itt úgy fogalmazza meg Péter, hogy „a nyáj legeltetése”. Ez azt
jelenti, hogy ellátja (táplálja), védelmezi, felügyeli, fegyelmezi, tanítja, és
vezeti.
vPéter többes számban beszél, vagyis a gyülekezetben több
presbiter, lelkipásztor, vagy diakónus van.
<Van egy személyes követelmény: az elhívás-tudata.
<Van egy intellektuális követelmény: alkalmas kell legyen
a tanításra.
<Van egy erkölcsi követelmény: életével példát kell
mutatnia.
I.
A presbiterről, aki Isten elhívottja – 1. v.
1 A közöttetek levő presbitereket tehát
kérem én, a presbitertárs és Krisztus szenvedésének tanúja, valamint eljövendő
dicsőségének is részese:
<Péternek
személyes megtapasztalása volt Jézus Krisztussal.
<Ő
egy „presbitertárs” – együtt szolgál a többiekkel. Ő nem Pápa, nem Krisztus
földi helytartója, nem uralkodik, hanem szolgál. Vannak társai a szolgálatban.
vEgyütt szolgál másokkal. A szolgák nem egyformák...
Nevelni kell őket. (Tit 1:3-8. 2Tim 2:2-4. 1Tim 3:1-7. 1Kor 4:14-15)
vA festőnek palettáján sok színű festék van... Mindegyikre használja, amikor
a festő akarja.
vKrisztus a fej.
<Krisztus
szenvedésének tanúja
v„Lesztek nékem tanúim” – ApCsel 1:8. Lk 24:28.
vElőbb Péter, azután Pál...
vIlyen tanúk többé nem lehetünk. De másképpen, igen, azok kell legyünk.
<Az
eljövendő dicsőség részese
v A koronát ő is megkapja majd.
II.
A nyájról, amely Isten tulajdona – 2a. v.
2 legeltessétek az Isten közöttetek levő
nyáját;
<A
gyülekezet: Isten nyája. Ez a gyülekezet is Istené.
vde a lelkipásztor (presbiter) felelős érette!
vA gyülekezet Angyala a felelős!
<Legeltesd!
va pásztor nem önmagát legelteti, és nem a maga dicsőségét keresi.
v= „tápláld”, = megfelelő mennyiségű (arányos) és tiszta eledelt, = kicsik
és nagyok jászlába...
<Felvigyázó
(episzkoposz), ÓSz: = őrálló.
va botja figyelmeztetés is.
va felvigyázónak látása kell legyen. Irányt mutat.
III.
A szolgálatról, ami Isten elvárása – 2b-3. v.
…ne
kényszerből, hanem önként, ne nyerészkedésből, hanem készségesen; 3 ne is úgy, mint akik uralkodnak
a rájuk bízottakon, hanem mint akik példaképei a nyájnak.
<Ha nincs elhívás-tudata, akkor hamarosan öröm nélkül „kényszerítésből” fogja végezni a
szolgálatát. Sajnos, lehet úgy szolgálni tehát, hogy nem találsz örömöt benne!
<Ha nem az Úrtól kapott sugallatra vállalta ezt a
szolgálatot, akkor előbb-utóbb „rút
nyerészkedésnek” fogja tekinteni. Az ilyen szolgálatot nem lehet rajta
Isten áldása.
<És lehet úgy szolgálni, hogy uralkodik a gyülekezeten –
ami ellenkezője a pásztori lelkületnek. Az ilyen nem is szolgál, hanem
uralkodik. A Főpásztor szelíd és alázatos szívű volt!
<Ne
kényszerítésből, hanem önként.
vAkarnia kell. Szeretnie kell.
vNem úgy, mint Jónás...
vA gyülekezetnek igazolnia kell az ő akarását... Ellenpélda, lásd: Akhimás
(2Sám 18:19-32)
<Ne
nyerészkedésből, hanem készségesen.
vNe legyenek egyéni érdekei.
vÖnfeláldozó. Az prédikálja, amit kell, nem pedig, amit hallani szeretnének.
vNem emberek tetszése szerint.
<Nem
úgy, mint akik uralkodnak, hanem mint akik példaképei a nyájnak
vElől megy, mert elöljáró. De csak addig vezethet másokat, ameddig ő maga
eljutott.
vToronyóra. Vak festő? Süket zenész?
IV.
A koronáról, ami Isten jutalma – 4. v.
4 És amikor megjelenik a főpásztor,
elnyeritek a dicsőség hervadhatatlan koszorúját.
<A
dicsőség Istené. Ő fogja a jutalmat kiosztani.
vNem lophatod el Isten dicsőségét következmények nélkül. Lásd: Mózes. Saul.
Gedeon.
nA jutalom nem jelenvaló, hanem eljövendő.
nA jutalom nem emberektől várandó, hanem Istentől.
nA jutalom nem romlandó, hanem romolhatatlan jutalom.
vIsten megbecsüli az Ő szolgáit.
vIsten megjutalmazza az Ő szolgáit.
nMik
az Isten elvárásai az Ő népe felé, főképp azok felé, akik szolgálatában vannak?
vMert Istennek vannak elvárásai: azok felé is, akik még nem az övéi, és azok
felé is, akik már az övéi.
n„Aki nékem szolgál,
engem kövessen; és a hol én vagyok, ott lesz az én szolgám is: és a ki nékem
szolgál, megbecsüli azt az Atya.” – Jn 12:26.
v„Akik engem
tisztelnek, azoknak tisztességet szerzek…” – 1Sám 2:30. v.
vMivel szerez Isten tisztességet az Őt tisztelőknek? Azzal, hogy kijelenti
magát nekik, hogy elhívja őket a szolgálatra, hogy megáldja a
házát és háznépét, és hogy megadja számukra mindazt, amire szükségük
van.
nAzonban,
láthatjuk, hogy lehet az Úr szolgálatában állni, és Isten előtt mégsem tetsző
az életed!
vMert lehet szolgálni Istennek képmutatással, bűnben élve, önzéssel,
és mások miatt – és a szolgálatod így nem kedves az Úrnak.
nElőbb
az Éli fiairól: az áldozatuk képmutató volt, az életük pedig tisztátalan. Utána
Éliről: felelőtlenül szolgált az Úrnak.
29 Különben mit
cselekszenek azok, a kik a halottakért keresztelkednek meg, ha halottak
teljességgel nem támadnak fel? Miért is keresztelkednek meg a halottakért? 30
Mi is miért veszélyeztetjük magunkat minden pillanatban? 31
Naponként halál révén állok. A veletek való dicsekedésre mondom, mely van nékem
a Krisztus Jézusban, a mi Urunkban. 32 Ha csak emberi módon
viaskodtam Efézusban a fenevadakkal, mi a hasznom abból, ha a halottak fel nem
támadnak? Együnk és igyunk, holnap úgyis meghalunk! 33 Ne tévelyegjetek.
Jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok. 34 Serkenjetek fel
igazán és ne vétkezzetek; mert némelyek nem ismerik Istent; megszégyenítésetekre
mondom.
Az Újszövetség
leghosszabb tanítása a feltámadásról az 1Kor 15-ben található. Itt Pál apostol
nem új dolgokat ír, hanem csak „eszükbe juttatja az evangéliumot”, azt az
evangéliumot, amelyhez a feltámadásról szóló üzenet is hozzátartozik. Az
evangéliumban benne van, hogy Krisztus meghalt az Írások szerint, eltemettetett,
és a harmadik napon feltámadt az Írások szerint. Ennek az igazságnak az
elfogadásával nem is volt Korinthusban semmi probléma. Azonban a mi
feltámadásunkat (és az övékét) már nem fogadták el.
Pál apostol
érvelése több síkon mozog. Elmondja, hogy ha nincs halottak feltámadása
(ahogyan a korinthusiak képzelték), akkor Krisztus sem támadt fel! Akkor hiábavaló
a prédikálásunk, nincs evangélium! A hitünk is hiábavaló, és mindazok, akik
eddig hittek, hiába hittek! Sőt, hazugoknak találtatunk, mert olyat
prédikáltunk, ami nem igaz! A legrosszabb az, hogy még a bűneitekben vagytok,
nincs megváltás, el fogtok kárhozni! És minden embernél a legnyomorultabbak
azok, akik csak ebben az életben reménykednek a Krisztusban! Mikor ide érkezik,
diadalmasan kiált fel az apostol: Ámde Krisztus feltámadott a halálból, mint az
elhunytak zsengéje!
Érthető, hogy a
hívők legnagyobb reménysége a feltámadás, mivel ez összetartozik az örök életbe
vetett hittel. Ha nincs feltámadás, akkor nincs örökélet. Mivel hiszünk az
örökéletben, hiszünk a feltámadásban is. Ez ennyire összetartozik. Ez a hit
pedig motivál, késztet, buzdít, lelkesít bennünket az üdvösségre (megtérésre),
a szolgálatra és a szentségre. Ezek nagyon gyakorlati dolgok. Minden hitelvnek,
így a feltámadásba vetett hitnek is, csak akkor van haszna, ha a gyakorlatban is
megnyilvánul. Az elméleti hit nem ér semmit. A teológiai alapvetés után Pál
apostol mindig rátért leveleiben a gyakorlatra. Így cselekszik a feltámadásról
szóló tanításában is.
I.
A feltámadásba vetett hit mindenekelőtt az
üdvösségre késztet minket.Az üdvösség utáni vágy ott él mindenki szívében. Isten „szépen
megalkotott mindent a maga idejében, az örökkévalóságot is az emberi értelem
elé tárta” (Préd 3:11). Ezt nem lehet belőlünk kitörölni. Minden
ember vágyik az örökéletre. Tudja, hogy van. Nem a haláltól fél, hanem attól,
ami azután következik. Ki ne szeretne üdvözülni? Azonban Pál apostol azt
mondja, hogyha nincs halottak feltámadása, akkor nem érdemes prédikálni az
üdvösséget! „Ez által üdvözültök is, ha
megtartjátok...” (2. v.) A feltámadásba vetett hit és az üdvösség
összetartozik!
A 29. vers a
Bibliának egyik legnehezebb verse... „Mi értelme van annak, hogy a
halottakért megkeresztelkednek? Ha a halottak egyáltalán nem támadnak fel,
miért keresztelkednek meg értük?”Nincs feljegyezés arra nézve, hogy az
első gyülekezetben megkeresztelkedtek volna némelyek a halottakért (ahogyan a
mormonok teszik). De akkor mi ennek az igeversnek az értelme? A nehézség a
görög „hüper” viszonyszó miatt van, birtokos
esettel, amelynek több jelentése lehetséges: a halottak fölött, a halottakon, a
halottak javára, a halottak érdekében, a halottak nevében, a halottak helyett, a
halottakért, a halottak miatt, stb. Főképp ez utóbbi, „a halottak miatt” értelmezhető úgy, hogy összhangba hozható az
Újszövetség tanításával.
Miről is lehet szó?
Arról, hogy a keresztség gyakran az üdvösség szinonimájaként volt használva. Az
első keresztyének számára a keresztség annyira hozzátartozott az üdvösséghez,
hogy a keresztség alatt magát az üdvösséget értették. „Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül.” (Mk 16:16) Persze, nem a
keresztség üdvözít, ez csak annak a jele, de áttételesen magát az üdvösséget lehet
érteni alatta.
Abban az időben
már elkezdődött a keresztyének üldözése. Különböző hamis vádakkal illették
őket: hogy emberhúst esznek, vért isznak, tönkre teszik a társadalmat és a
családokat, hogy felgyújtották Rómát, stb. Az Úr követői vállalták a
szenvedést, vállalták a halált. Némelyeket égő fáklyaként égettek el, másokat vadállatok
elé dobtak vagy keresztre feszítettek. Mikor azok halálát szemlélték, sokakat
megérintett a hívőknek az örökéletbe vetett reménysége, és ezt látva ők is
hitre jutottak. Vagyis, a halottak miatt, a halálba menők miatt keresztelkedtek
meg. A feltámadásba vetett hit késztette őket az üdvösségre.
Mivel van halottak
feltámadása, érdemes hinni, érdemes megtérni. Egyébként mi haszna lenne annak,
hogy a halottak miatt, vagy akárki miatt, valaki megkeresztelkedjen? Semmi
haszna nem lenne! Nem lenne érdemes kitartani, az Úr dolgában buzgólkodni és az
apostol sem mondhatná, hogy „munkánk nem
hiábavaló az Úrban” (58. v.).
A halállal nem ér
minden véget! Lesz feltámadás! „Mikor
Krisztus, a mi életünk megjelen, akkor majd ti is vele együtt megjelentek
dicsőségben.” (Kol 3:4)
II.
A feltámadásba vetett hit a szolgálatra is
késztet minket, amit Pál apostol önmagával próbál szemléltetni.
Azt mondja, hogy ha nem lenne halottak feltámadása, akkor nem lenne értelme
annak, hogy annyit gyötörje magát, annyit szenvedjen... „Mi is miért veszélyeztetjük
magunkat minden pillanatban? Naponként halál révén állok…” (30-31a. v.)
Ha nincs feltámadás, akkor ez értelmetlen... Értelmetlen lenne a mi
szenvedésünk is: miért is mennénk misszióba, miért osztogatnánk meghívókat, miért
hívogatnánk Krisztushoz? „Mi a hasznom abból, ha a halottak fel nem támadnak? Együnk és igyunk, holnap
úgyis meghalunk!” (32. v.)
Az apostol nem
túloz, amikor azt állítja, hogy veszélyezteti magát minden pillanatban! Se
akkor, amikor arra utal, hogy naponta a halállal kell szembenéznie. Máshol így
sorolja: „Mindenütt
nyomorgattatunk, de meg nem szoríttatunk; kétségeskedünk, de nem esünk
kétségbe; üldöztetünk, de el nem hagyatunk; tiportatunk, de el nem veszünk;
mindenkor testünkben hordozzuk az Úr Jézus halálát, hogy a Jézusnak élete is
látható legyen a mi testünkben. Mert mi, akik élünk, mindenkor halálra adatunk
a Jézusért, hogy a Jézus élete is látható legyen a mi halandó testünkben.” (2Kor 4:8-11) Ehhez hozzáolvashatjuk
még, hogy mennyi mindenben ajánlja magát az apostol (2Kor 6:4-10), mennyit
szenvedett az Úrért (2Kor 11:24-28), és mi az, amit a Krisztusért kárba veszni
hagyott (Fil 3:7-11), hogy „valami módon
eljuthatna a halottak feltámadására”. A feltámadás reménysége késztette őt
arra, hogy ilyen áldozatkészen szolgáljon az Úrnak. Efézusban fenevadakkal
viaskodott. Némelyek úgy vélik, hogy átvitt értelemben kell ezt érteni:
Demeterre és ötvös társaira, a hagyomány azonban azt tarja, hogy őt az efézusi
arénában valóságos vadállatok elé dobták! Az Úr viszont onnan is kiszabadította.
Nos, tudva, hogy lesz
feltámadás, késztet-e ez téged arra, hogy vállald a Krisztus keresztjét?
Késztet-e nagyobb odaadásra, buzgóbb szolgálatra?
III.
Végül,a feltámadásba
vetett hit szent életre késztet minket. A korinthusi gyülekezet nem
akarta tudomásul venni, hogy Isten szent. Voltak, akik a gyülekezetben „nem ismerték az Istent”. Aludtak
lelkileg. (Ezeknek kellett mondani, hogy „serkenjetek
fel!” „ébredjetek fel!”.) Valóban, ha nincs feltámadás, akkor a szentség is
értelmét veszti: sem célja, sem értelme nincs az életnek. Hogyan is lenne, ha a
halállal mindennek vége? De azt gondolni, hogy csak ennyi az élet, az nagy
tévelygés! „Ne tévelyegjetek. Jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok.”
Mivel van feltámadás, ez arra késztet minket, hogy
megtisztítsuk magunkat, amiképpen Ő is tiszta (1Jn 3:3). Mivel várjuk ama
boldog reménységet, ezért mértékletesen, igazán és szentül élünk a jelenvaló
világon (Tit 2:11-13). Isten „kiváltképpen
való népet” tisztít magának, és azt akarja, hogy a feltámadás erejét ismerjük
meg már itt a földön.
Ne ámítsanak el bennünket korunk divatos eszméi!
Jusson eszünkbe az evangélium, amely a feltámadás üzenete. Legyünk minden
embernél boldogabbak, látva a láthatatlanokat, amelyek örökkévalók, és
szolgálva az Úrnak hűséggel, mindhalálig! A boldog feltámadás reménysége alatt.
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)