2017. szeptember 12., kedd
Hálaadó Ünnepély, Sólyomkővár, 2017 szept. 10 - I. RÉSZ
Hálaadó Ünnepély, Sólyomkővár, 2017 szept. 10 - I. RÉSZ
Posted by
Borzási István
at
0:14
0
comments
2017. szeptember 9., szombat
Ünnepi megtisztulás - 2Krón 30:13-22. 1Kor 5:6-8.
Ünnepi megtisztulás
2Krón 30:13-22. 1Kor 5:6-8.
n Hogyan bántak, és hogyan kellett volna bánniuk a
korinthusiaknak a bűnnel?
n Egy olyan pogány világban éltek, ahol a házastársi
hűség nem volt ismeretes.
I. A bűn természete: terjed
n Korinthusban is terjedt. Nyilvános bűn volt. Nem egy privát, ki
nem tudódott dologról volt szó.
n A bűn súlyos volt. Sokféle tettleges és
mulasztásos bűn van, de nem mindegyik tárgya a gyülekezeti fegyelemnek. Ez
súlyosan károsította a gyülekezet bizonyságtételét és jó hírnevét. (Egy tag
paráznaságban élt az apja feleségével [mostohaanyjával]. 2Kor 7:12 két
személyről beszél: a fiú elcsábította apja [második] feleségét.)
n Pál hat bűnt sorol fel, ami gyülekezeti fegyelem
tárgya lehet (1Kor 5:11):
v Paráznaság – a házasságon
kívüli szexuális kapcsolat (1Kor 7:2. Mt 5:32) (Thessz 4:3-5): Homoszexualitás,
vérfertőzés (incesztus), megerőszakolás, bestialitás, és pornográfia.
v Csalás – Kívánni, ami nem a tied, ami tiltott (2Móz 20:17; 5Móz
5:21; Józs 7:21). A mások kárán való meggazdagodás (Páld 28:16; Mik 5:2). A pénz és vagyon szerelme, ami a megelégedésnek az
ellentéte. (1Tim 6:6-11. Lk 12:15).
v Bálványimádás – Istennek járó
tiszteletet másnak adni.
v Szidalmazás, szitkozódás – 1Kor 6:10.
v Részegség – Alkoholtól vagy
kábítószertől való mérgezett állapot.
v Ragadozás: lopás, zsarolás – Zsolt 109:11; Ez 22:12.
n A bűn olyan, mint a kovász.
II. A bűn
kitisztítása: az új tészta
n Ne legyen a szabadság a
gonoszság palástja:
n 1Pt 2:16 – „Szabadok, de nem, mint akiknél a szabadság
a gonoszság palástja.”
n Pál nem látta szükségesnek, hogy személyesen menjen el
az ügyet intézni. Nem kereste, hogy az illető, miért cselekedett úgy, ahogyan
tett, és nem keresett enyhítő körülményeket. Elégnek látta, hogy tudja, hogy a
bűn súlyos, az illető pedig nem akar megtérni.
n A fegyelem
gyakorlása
n A világ a Sátán birodalma.
n A Gyülekezet az Isten birodalma.
v Jn 12:31 - Most van e világ kárhoztatása;
most vettetik ki e világ fejedelme.
v Jn 16:11 - Ítélet tekintetében pedig, hogy e
világnak fejedelme megítéltetett.
v ApCsel 26:18 - Hogy megnyissad szemeiket,
hogy sötétségből világosságra, és a Sátánnak hatalmából az Istenhez térjenek,
hogy bűneik bocsánatát és a megszenteltettek között osztályrészt nyerjenek az
én bennem való hit által.
v Kol 1:13 - Aki megszabadított minket a
sötétség hatalmából, és általvitt az Ő szerelmes Fiának országába;
n „Hogy a lélek
üdvözüljön a Krisztus napján.” –
vagyis, még van számára remény. A fegyelmezés a megváltás bizonyítéka – Zsid
12:7-8.
v A bűnöst ki kellett zárni a közösségből (1Kor 5:3.
13). Ez azt jelentette, hogy a hívők nem tarthattak vele szoros kapcsolatot
(1Kor 5:11). Nem cselekedhetnek úgy, mintha semmi komoly dolog nem történt
volna... A tagok nem ehettek vele együtt (1Kor 5:11). Ez jelenthet rendes
étkezést, és Úrvacsorát egyaránt (1Kor 11:26. 29).
III. A
megtisztult ünneplés
n A gyülekezet bizonyságtételéért történik: jó
bizonysága kell maradjon a nem-hívők előtt (1Kor 5:1). Lásd még: Fil 2:14-15; 1Pt 2:9-12.
n A gyülekezeti fegyelem
kedves Isten előtt (1Kor 5:4). Jézus Krisztus nevében történik: ez az, amit
Krisztus parancsolt és megkíván.
n A gyülekezeti fegyelem a bűnös megtéréséért is van
(1Kor 5:5) Lásd 2Kor 2:6-8. A fegyelmezésnek nem elpusztítania, hanem segítenie
kell.
n A gyülekezeti fegyelem megóvja a gyülekezetet attól,
hogy a bűn és hamisság elárassza (1Kor 5:6-8).
v A bűn olyan, mint a kovász:
hamar terjed, és mindent áthat. Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy majd
csak megoldódik valahogy... Kezelni kell.
n Kétféle kovász van
említve a Szentírásban: a bűn erkölcsi kovásza, (1Kor 5:6) és a hamis tanítás
hitelvi kovásza (Gal 5:7-9).
v A kovász nincs pozitív
értelemben használva. A kovásztalan kenyér a megtisztított gyülekezet képe
(1Kor 5:7-8).
v A kovásztalan kenyerek ünnepe a Húsvét utáni hét nap
(2Móz 12:1-14. 15. 18-20). Nem maradhatott házukban semmi kovász. Ennek igazi
megünneplése az, amikor nem marad bűn többé az életünkben és házunkban.
n Kitisztítani (a lelki) kovászt: a haragot, gyűlöletet,
viszályt, kívánságot, stb. és „a testi” kovászt: paráznaságot, részegséget,
lopást, hazugságot, mulatozást. Belső és külső bűnöket. Őszintén, igazságban,
képmutatás nélkül kell ünnepelni.
n A fegyelem visszatart a bűntől (1Tim 5:20). Lásd még: 5Móz 13:11; 17:12-13; 19:18-20; ApCsel 5:1-11. A
fegyelmezéssel ellenkezik a modern pszichológia, mivel a megromlott emberi
természetet elveti. Ha mi nem gyakorlunk ítéletet, Isten fogja majd
gyakorolni (1Kor 11:31-32).
v A „kovász kitisztítása” ez egy
zsidó szóhasználat. Ők tisztították ki a házat Adár hónap 14-én.
v
2Móz 12:15 15 Hét
napig egyetek kovásztalan kenyeret; még az első napon takarítsátok el a kovászt
házaitokból, mert valaki kovászost eszik az első naptól fogva a hetedik napig,
az olyan lélek irtassék ki Izráelből.
v
2Móz 13:7 Kovásztalan
kenyeret egyél hét napon át, és ne láttassék nálad kovászos kenyér, se kovász
ne láttassék a te egész határodban.
Befejezés:
(1Kor 5:9-13)
n Egy korábbi levélre történik utalás, amit a
korinthusiaknak írt. Erről nem tudunk többet. Némelyek úgy vélik, hogy ez a
levél elveszett. Mások úgy vélik, hogy az első levél korábbi szakaszára
történik utalás.
n A fegyelmezés nem vonatkozik a kívül valókra, az „e
világ fiaira” 1Kor 5:10. Nincs hatalmunk a világ felett. A gyülekezet nem a
világ, és a világ nem a gyülekezet.
n Van kapcsolatunk a kívül valókkal: kereskedelem,
munkáltatás, politika, közmunka. Egy faluban lakunk, náluk dolgozunk és
vásárolunk. Ez hozzá tartozik a normális keresztyén élethez.
n Nem keresztyénesíteni kell a világot, hanem hirdetni
az evangéliumot, hogy Istenhez térjenek.
n Sem kimenni nem kell a világból, kolostorba élni...
n Fegyelmezni azokat kell/lehet, akik a gyülekezet
tagjai: 1Kor 5:11-12.
n A gyülekezeti fegyelem
gyakorlásához való helyes hozzáállás:
v Nem adni az ördögnek
helyet!
v Isten dicsőségét
keresni nem a magunkét! – 1Kor 5:4
v Alázattal és kesergéssel kell a fegyelmet gyakorolni –
1Kor 5:1. Gal 6:1
v Együttérzés is kell a bűnösök iránt – 1Kor 5:5. 2Kor
7:12.
v Buzgóság kell a szentségre és igazságra – 1Kor 5:8
Posted by
Borzási István
at
21:47
0
comments
Labels: 2Krón 30:13-22. 1Kor 5:6-8.
Naámán szolgálóleánya - 2Kir 5:1-10. 14.
Naámán feleségének szolgálóleánya
2Kir 5:1-10. 14.
n Miért olyan fontos, hogy a szülők gyermekeik lelki
nevelését is komolyan vegyék? Akarva-akaratlanul mindnyájan nevelők vagyunk,
mert mindnyájan formáljuk a felnövekvő nemzedéket azzal, ahogyan élünk, viselkedünk,
beszélünk, cselekszünk.
n A történet egyik szereplője egy olyan kislány, akit a
történelem vihara, népének tragikus sorsa egyszer váratlanul rendkívül nehéz
helyzetbe vitt. Ez a kislány ott korát meghaladó érettséggel, helytállt.
Nemcsak túlélte ezt a nagy próbát, hanem lelki sérülés nélkül élte túl: áldás
lett.
n Hogyan történt ez? „Egyszer
portyázó csapatok mentek ki Szíriából, és azok Izráel országából egy kis leányt
vittek el foglyul, és ez Naámán feleségének szolgált.” Ugyanúgy történhetett,
mint a török világban... A szülei azt sem tudták, hova lett. Egy olyan országba
került, aminek a nyelvét sem értette. Aztán ott állt, talán sírva, a
damaszkuszi rabszolgapiacon, s jött a hadsereg főparancsnokának a felesége,
megtetszett neki, megvásárolta. Így lett ez a kislány Naámán feleségének a kis
cselédje, és egy életre rabszolga.
n Micsoda szörnyű sors! – mondja az ember. Milyen szép
küldetés! – mondja Isten.
n Ez a kicsi világítani fog abban a nagy sötétségben. Mi
tette képessé ezt a kisleányt arra, hogy bírja a váratlan terhelést, és
határozottan mutassa másoknak: pogányoknak, az ellenségeinek azt az utat, amely
az életre, a gyógyuláshoz, a szabaduláshoz vezet? Honnan vette azt a
mondanivalót?
n Hallotta a kislány, hogy milyen nagy gond az, hogy a
tábornok úr testén szaporodnak a fehér foltok, a leprának a jelei, és hamarosan
eljön az a pillanat, hogy kiközösítik őt, és csak a hozzá hasonló betegek
között lehet addig, amíg aztán meghal, és ezen senki nem tud változtatni.
Először csak a komor ábrázatok mutatták ezt, aztán halk pusmogást is lehetett
hallani róla, aztán már kénytelenek voltak nyíltan beszélni. Elvégre is az
ember – különösen, ha katonaember – szembe kell, hogy nézzen a sorsával. De
mindenkiben az volt, hogy segítség nincs. Egyszer csak megszólal a kis cseléd:
van segítség. Azt is tudom, hol. Bárcsak elkerülne oda az én uram, mert az a próféta,
az Isten embere, kétség nélkül meggyógyítaná őt.
n Ha nem kerül oda ez a kislány, soha nem hallják meg
Naámánék, hogy van, és hol van segítség. Isten tervében ez is benne volt.
I. Mit tanulhatunk a szüleitől?
n Azt, hogy ezek az emberek rendesen felkészítették
gyermeküket az életre. Biztosra vehetjük, hogy ennek a kislánynak is voltak
szülei. Arra meg egyenesen következtethetünk – mindabból, amit olvastunk –,
hogy milyen szülei lehettek. Honnan vette ez a leányka azokat az ismereteket, ezt
a sziklaszilárd hitet, amivel tudott beszélni Istenről? Honnan ismerte ő Elizeus
prófétát, és azt, hogy Elizeus által Isten milyen csodákat tett: betegeket
gyógyított, halottakat támasztott fel, mérges ételt tett élvezhetővé és így
tovább? Ki csepegtette a szívébe mindezt?
n Izráelben ekkor az istentelenség uralkodott. A király
a bálványtiszteletet támogatta. Az ateizmus, a hitetlenség, az ennek
következtében mindig járó erkölcstelenség, korrupció, a családok felbomlása, a
hatalommal való visszaélés sajnos mindennapossá lett akkor Izráel életében. Hát
még Szíriában, Baál és Astarót hazájában! És előkerül egy kislány, aki azt
mondja: emberek, Isten ma is ugyanolyan hatalmas, mint régen volt! Az Ő egyik
prófétája, Elizeus által csodát tehet! Ez az Isten mindenkit szeret, nemcsak az
Ő választott népét. Menjen csak hozzá az én pogány gazdám, kétség nélkül meg
fogja gyógyítani az a próféta!
n Ezt csak otthon hallhatta. A szülei beszéltek neki
Isten nagy dolgairól. A szüleitől ismerte meg, hogy kicsoda Isten. Hogy Isten
ma is él, s ami meg van írva a Bibliában. Isten azóta sem változott. Neki ma is
lehetséges az, ami az embereknek lehetetlen. Próbáld ki!
n Mindezt alázatosan mondja. Nem gőgösen, nem a mindent
tudó fölényével. Finoman fogalmaz: „bárcsak
egyszer az én uram találkozhatna azzal a prófétával, aki Samáriában működik.”
– Teljesen átengedi a döntést Naámánnak. Ő nem ad utasítást, tanácsot sem ad, ő
csak a lehetőséget csillantja fel. Ha úgy gondolod, elmehetnél oda. De micsoda
határozottság van a szavaiban: kétség nélkül meggyógyítja. Nincs tétovázás.
Istennek nincs nehéz, nehezebb, és megoldhatatlan helyzet. Az Ő számára minden
helyzet megoldható, majd meglátod, ha elmész!
n Mennyi édesanyai tanítás, mennyi apai imádság és példa
lehetett a mögött, hogy váratlanul ilyen nehéz helyzetbe kerülve nem omlik
össze ez a gyermek, nem esik kétségbe, nem lesz öngyilkos, nem sír
éjjel-nappal, hanem világít. Helytáll, és határozottan mutatja az utat másoknak
is az Istenhez, akivel neki személyes kapcsolata van. És amivel tele van a
szív, az csordul ki a szájon. Tele van a szíve az élő Isten iránti
tisztelettel, az Ő mélységes szeretetével.
n Így értettem azt, hogy felkészítették rendesen a
szülei. Nem is tudták, hogy mire kell felkészíteni. Nem számíthattak arra, hogy
egyszer elveszítik a gyermeküket, és az ilyen nehéz helyzetbe kerül. De mindent
megadtak neki ahhoz, hogy túlélje, sérülés nélkül élje túl, és áldássá legyen
másoknak.
n Olyan sokszor hallható: én mindent megadtam a
gyerekemnek, és mégis hol van most! Mindent megadni azt jelenti, hogy a
temérdek iskolai leckéje mellett lehetőleg még két nyelvből is legyen közép-
vagy felsőfokú vizsgája, de azért egy hangszeren is tanuljon meg muzsikálni,
mert sosem lehet tudni, a sportban is érjen el eredményeket, hozzon haza
valamilyen érmet, amit aztán büszkén lehet mutogatni a vendégeknek?
n Vajon nem ez lenne a „minden”, a legfontosabb, amit
ennek a névtelen kislánynak a szülei megadtak neki? Hogy amikor jobbról-balról
pofonok érik, akkor legyen olyan belső tartása, hogy mégis talpon marad. Legyen
mondanivalója, amely kiúttalan helyzetből mutatja a kivezető utat, a bálványok
világából az élő Istenhez. Abban a szellemi sötétségben, amiben ő élt, tudjon
világítani.
n Isten Szíriában is megmaradt neki. Ez elvehetetlen
gazdagság, olyan kincs, amivel másokat is gazdagítani tud, ami soha nem veszíti
el az értékét, beragyogja az ő életét is, és ragyogóvá teszi őt mások számára.
n Nem volt ő hős. Egyszerűen az volt, akivé Isten igéje
formálta. Szereti még az ellenségét is. Ilyenek azok, akikben Isten él. Nem
magát siratja, az ellenségének a betegsége fáj neki, és mutatja neki a
szabaduláshoz vezető utat. Ő nem tudja meggyógyítani, de tudja, hogy kinél van
gyógyulás, és ezt nem hallgatja el.
n Nem gondol arra sem, hogy mi lesz, ha kinevetik. Az az
ő dolguk, hogy mit tesznek azzal a hírrel, amit mondok neki. Az meg az én
felelősségem, hogy mondom-e: hol van szabadulás.
n El lehet kezdeni. Már ma elkezdhetjük a szívekbe is
csepegtetni az Isten iránti szeretet. Először nekünk kellene igazán
megismernünk a minket szerető, ma is élő és hatalmas Istent. Aztán beszélhetünk
Isten tetteiről: mit tett Ő értünk. Sokszor ostoba mesék, kitalált történetek,
különösen krimik, és egyéb lélekgyilkos foglalkozások helyett az Isten igéjével.
II. Mit tanulhatunk meg a kislánytól?
n Azt, hogy így kell világítania egy hívő embernek abban
a sötétben, amelyikben él. A fényt nem rejtette véka alá az ellenség
főhadiszállásának a sötétjében sem. Meggyőződéssel beszél az élő Istenről, az Ő
szeretetéről és hatalmáról. Vállalja Őt; megosztja másokkal, el tudja mondani.
n Olyan kedves ez a kicsi gyermek. Nem nyafog: haza
akarok menni, hanem helytáll ott, ahova került. Nem a maga bajával foglalkozik,
hanem a másikéval. Így lesz az élet képviselője a halál közelében. Reménységet
ébreszt a csüggedésben. Istenről beszél a pogányság világában.
n Jézus mondta: „Szeressétek
ellenségeiteket! Áldjátok azokat, akik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal,
akik háborgatnak és kergetnek titeket!”
n Az újjászületés, a gyermekeink Istennel való
közössége, benne való hite így tud elérni olyan változásokat az életükben,
amilyet semmiféle neveléssel nem lehet elérni. Sem fenyítéssel, sem
ígérgetéssel, sem dresszurával, sem kényeztetéssel. Még a jó példával sem, mert
ez belülről lezajló minőségi változás.
n Ehhez az kell, hogy valaki kicsi korától kezdve
halljon Istenről, mert a hit hallásból van. Ehhez az kell, hogy megismerje: mit
tett Isten értünk. Azt is, amit Elizeus
által tett, és még inkább, amit Jézus Krisztus által tett ezen a földön. És ez
nem megjavítja vagy megváltoztatja, hanem egészen újjá teszi az ember életét: a
gyermekét és felnőttét egyaránt.
n Sok szülő nem is tudja, milyen mérgező videofilmeket
és tv-műsorokat néz a gyermeke. Vele együtt nézi, mutatva a rossz példát, akár
az éjszakai pihenés rovására is. Sokan nem törődnek azzal, vagy nem is tudják,
miket olvas a gyermek, hogy kik a barátai, mivel tölti a szabadidejét. Hogy
mire és mennyit használja az otthoni számítógépet. Arról meg végképp sejtelmük
sincs sokszor a szülőknek, hogy milyen rémálmok gyötrik gyermekeiket éjszaka,
hogy miért nem tud, vagy nem mer elaludni este, hogy milyen kényszergondolatokkal
küszködik.
n Leprás foltok, idegen szellemi hatások pusztítják a
gyerekeinket, amelyektől megvédhetnénk őket.
Posted by
Borzási István
at
21:46
0
comments
Labels: 2Kir 5:1-10. 14.
2017. szeptember 4., hétfő
Az utolsó idők - 2Pt 3:1-18
Az utolsó idők
2Pt 3:1-18
n
Ez a második levele
Péternek.
n
Mindkét levél
összhangban van azzal, amit a próféták mondtak, amit az Úr Jézus mondott, és
amit az apostolok hirdettek. (2. v.)
I. Az
utolsó idők csúfolkodói – 1-7. v.
n
Az Úr visszajövetele
előtt teljes erkölcsi züllés lesz az egész világon. Erről szól az előbbi rész.
(2. rész).
n
Vannak, akik a 2. verset ismétlődni vélik Júdás
apostol levelében: „minden azonképpen
marad a teremtés kezdetétől fogva” (Júd 17. v.) De Péter nemcsak az apostolok
beszédeire utal: „hogy megemlékezzetek a
szent prófétáktól ezelőtt mondott beszédekről, és az Úrnak és Megtartónak
általunk, az apostolok által közölt parancsolatjáról” (2. v.).
v
A csúfolkodók saját
kívánságaik szerint élnek. Ők tagadják Jézus visszajövetelét és tagadják a
teremtést és az özönvizet. Az uniformitáriánus nézet szerint gondolkoznak: „minden azonképpen marad a teremtés
kezdetétől fogva” (4. v.)
<
Az ÚSz-ben csak a
Filem és 3Jn nem foglalkozik az utolsó időkkel, Jézus visszajövetelével.
v Az első században sokan úgy gondolták, hogy az üdvösség, az elragadtatás,
az örök élet még az ő idejükben megvalósul, elkezdődik.
<
Ez az elképzelés
mindenekelőtt az Úr Jézus szavaira épült.
v „Elmegyek,
hogy helyet készítsek néktek”… „magamhoz veszlek titeket”
v Ezt úgy
értették, hogy nem fognak meghalni, hanem elragadtatnak.
<
Persze, később
János írja a Jelenések könyvében, hogy „Boldogok
a halottak, akik az Úrban halnak meg…” – de ez jóval később történt.
<
Pál apostol II.
misszióútja során alakult thesszalonikai gyülekezet annyira komolyan vette ezt,
hogy némelyek megszűntek dolgozni is… Miért is? Hiszen ha Jézus hamarosan
visszajön, nincs semmi értelme…
v Pál levelet írt nekik, a Szentlélek ihletése alapján – amit talán maga Pál
sem értett igazán.
v 1Thessz 4:13-18 - 13 Nem akarom továbbá, atyámfiai, hogy tudatlanságban
legyetek azok felől, a kik elaludtak, hogy ne bánkódjatok, mint a többiek, a
kiknek nincsen reménységük. 14
Mert ha hisszük, hogy Jézus meghalt és feltámadott, azonképpen az Isten is
előhozza azokat, akik elaludtak, a Jézus által ő vele együtt. 15 Mert ezt mondjuk néktek az Úr
szavával, hogy mi, akik élünk, akik megmaradunk az Úr eljöveteléig, épen nem
előzzük meg azokat, a kik elaludtak. 16
Mert maga az Úr riadóval, arkangyal szózatával és isteni harsonával leszáll az
égből és feltámadnak először akik meghaltak volt a Krisztusban; 17 Azután mi, akik élünk, akik
megmaradunk, elragadtatunk azokkal együtt a felhőkön az Úr elébe a levegőbe; és
ekképpen mindenkor az Úrral leszünk. 18
Annak okáért vigasztaljátok egymást e beszédekkel.
<
Ekkor Pál még
biztos abban, hogy „mi akik élünk”… „megmaradunk”… Megérjük az Úr eljövetelét.
v Ez lett volna Pál legnagyobb tévedése? Nem.
v A Biblia tévedhetetlen. Hogy mindkét gondolat
belekerült a Bibliába, ennek célja van.
<
Egyéni éltünk
vége és a világ vége nem esik egybe. Csak akkor, ha a mi életünkben visszajön
Jézus.
v A thesszalonikai levél: Kr. u. 50.
v Korinthusi levél: Kr. u. 55-57
v 1-2 Tim és Tit: Kr. u. 65-67
<
„Mert én immár
megáldoztatom…”
v Közben fiatal munkásokat készít a következő generáció számára.
<
Nem helyes, hogy
az Úr Jézus visszajöveteléről keveset beszélünk!
v Inkább az individuális eszkatológiával foglalkozunk, - de a kozmikus
eszkatológiával már nem annyira…
v Persze, látjuk a saját életünkben a mulandóságot: életünk leépül… és ez
elszomorít.
<
De észre
vesszük-e a kor jeleit is? Örülünk-e ennek?
v Az Úr visszajövetele az első hívőket a misszióra
serkentette: „E világ bűnnel telve, / Küzdj igével ellene, /
Testvéred sincs megmentve, / És a nap megy lefelé!” HH. 559.
v
…„Isten mi felőlünk valami
jobbról gondoskodott, hogy nálunk nélkül tökéletességre ne jussanak.” – Zsid
11:40
<
Az én életem
biztosan csak egy generációs lesz: akár meghalunk, akár Jézus visszajön.
v Ezért, feladatunk van. „Most tehát munka vár még mindig énreám…”
II. Az
Úr napja – 8-13. v.
n A 3. v. szerint
a libertinisták és a parousia-tagadók azonosak.
v Jézus
visszajövetelének tagadása a hitetlenségen alapszik. Jézus is figyelmeztetett
arra, hogy lesznek, akik nem hisznek benne (Mt 24:45-51).
n Péter
a parousiát a teremtés
ellentétjeként fogja föl. A teremtés a kezdet, Jézus visszajövetele a világ
végén lesz.
n Péter három
világot különböztet meg: (mint a 2:5-ben is): a teremtettet, a mostanit és az
eljövendőt.
v A régi világot
víz pusztította el. A jelenlegi világ tűznek van fenntartva.
n Istennek más az
időszámítása, mint a mienk.
n Mégis, Isten
hosszútűrő és kegyelmes (2Móz 34,6).
v Az Úr eljövetele
a tolvajhoz van hasonlítva, mint Mt 24:43-44-ban (vö. 1Thessz 5:2; Jel 3:3).
n A kozmikus
elemek (csillagokra), és a teremtés elemei (Nap, föld, tenger, stb.) felbomlik.
v A sztoikusok
kozmológiájában négy alapelem létezett (víz, tűz, föld, levegő). Ez is elmúlik.
Kémiai fölbomlásról van szó.
n Van
reménységünk, van jövőnk!
n A parousia elmaradása
a hálaadásra ad okot, nem pedig a kétségekre.
n Manapság is sokféle csúfolkodás, gyalázkodás hangzik
el a hívőkről. Divattá lett a keresztyéneket és a gyülekezetet bántani. Akik ezt
teszik, azok nem tudják, hogy mit tesznek, mert vakok és süketek. Feslettségében
és erkölcstelenségben élnek. Az utolsó időkben a gonoszság megsokasodik. A
kilátástalanság és a reménytelenség megnő.
n A csúfolódók azt mondják, hogy nincsenek csodák. Tehát
Jézus nem fog eljönni. Nem hisznek az Ő első ittlétében sem. Szerintük sem az
nem volt igaz, sem ez nem lesz igaz.
v 2003-ban Londonban több pogány templomot látogattak
meg, mint ahány keresztyén elment a saját felekezetének az istentiszteletére.
n Képzeljük el! Mentek le fürdeni az emberek. Nóé ott
izzadt, egy felhő nem volt az égen. Ácsolta a bárkát, építette. Megkérdezték:
mit csinálsz Nóé? Építem a bárkát, mert jön az özönvíz. Összenéztek. Hát igen,
ez a Nóé, ez az egyisten-hívő mindig olyan fura alak volt. Mániája ez az
özönvíz. S mentek tovább mosolyogva, nevetve, s talán gúnyolódva is. Nóé pedig
dolgozott tovább.
n Aztán elkészült a bárka, bementek az állatok, és
néhány ember. Isten becsukta utánuk a bárka ajtaját, és elkezdett szemerkélni
az eső. Felnéztek a többiek az égre. Esik az eső. Kezdtek felbugyogni a földnek
forrásai, egyre több lett a víz. Körülnéztek. Nem áll el az eső. Probléma lesz.
Siettek haza, de nem állt el akkor sem. Egyre több lett a víz, és egyre
kevesebb a szárazföld. Aztán már nem mosolyogtak, és nem nevettek, hanem
eszükbe jutott az, amit Nóé mondott, és azt mondták: de jó lenne most a bárka
védettségében lenni. De az ajtókat Isten bezárta, és többé nem tudtak bemenni.
Egyre nagyobb lett a kétségbeesés. Egyre hangosabb a kiabálás és a sikoltozás. Talán
behallatszott a bárkába is… Látni nem látták, mert az ablakok fölfelé nyíltak. Aztán
egyre nagyobb lett a csend. S a végén minden elcsendesedett, csak a víz
csobogását lehetett hallani. Hazudott az Isten? Nem. Jött az özönvíz, s azok
menekültek meg, akik elhitték Isten szavát.
v Egyszer becsukja Isten az ajtót, és senki többet be
nem mehet az Ő országába!
n Isten igazat mond, és nem hazudik.
n Péter figyelmeztet: Drága Testvéreim, jusson
eszetekbe, ami Nóé idejében történt! Ez a világ gúnyolódik, gyalázkodik, és a
keresztyének kiirtására ad tanácsot és biztatást ilyen-olyan fórumokon. Divatos
lett a keresztyéneket és az egyházakat gúnyolni és csúfolni, s ha lehet,
megsemmisíteni. Isten órája pedig csendben ketyeg. Egyszer bezáratnak az ajtók,
és jön az ítélet.
v Isten soha nem késik el. A világ kezdetét is Ő
határozta meg, és annak a végét is Ő tartja a kezében. Itt nem véletlenül
történnek a dolgok.
n A mi elképzeléseink szerint sokszor lassú és
késedelmes az Isten. Pedig Isten órája pontosan jár, nem késik el az ígérettel.
A saját menetrendje szerint történik minden, mint a vasútállomáson. Nem én
fogom meghatározni a vonatok közlekedését. Azt meghatározza a menetrend. Nekem
kell igazodnom a menetrendhez, és nem a menetrend fog hozzám igazodni.
III.
Pál írásai – 14-18. v.
n Péter ismeri a
Pál apostol leveleit. Pált testvérének, a keresztyén hitben való társnak
tartja, és apostolnak nevezi. Pál és Péter között nincsenek komoly
nézeteltérések. Péter tud arról, hogy a páli leveleket is félremagyarázták.
n Péter tudatában
van annak, hogy a Pál levelei egyenértékűek az ÓSz Írásokkal: „15 És a mi Urunknak
hosszútűrését üdvösségnek tartsátok; a miképpen a mi szeretett atyánkfia Pál is
írt néktek a néki adott bölcsesség szerint. 16 Szinte minden
levelében is, amikor ezekről beszél azokban; amelyekben vannak némely nehezen
érthető dolgok, amiket a tudatlanok és állhatatlanok elcsűrnek-csavarnak, mint
egyéb írásokat is, a magok vesztére.”
n Erről Pál
apostol is tudott: Kol 1:24-25 – „24
Most örülök a ti érettetek való szenvedéseimnek, és a magam részéről betöltöm
ami híja van a Krisztus szenvedéseinek az én testemben az Ő testéért, a mi az
egyház; 25 Amelynek lettem én szolgájává az Isten sáfársága szerint,
a melyet nékem adott ti rátok nézve, hogy betöltsem az Isten Igéjét.”
Posted by
Borzási István
at
12:47
0
comments
Labels: 2Pt 3:1-18
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)