A Dáviddal kötött szövetség
A vasárnapi bibliaóra Dávid uralkodásával kapcsolatos. Álljon itt egy vázlat a Biblia egyik nagyon fontos igeszakaszáról, hátha segít valakinek...
A Dáviddal kötött szövetség
2Sám 7,1-17(-29)
- Isten szövetséget kötött Nóéval, Ábrahámmal, és a zsidókkal a Sinai hegyen.
- Mindegyiknek volt ígérete és jele: a szivárvány, a körülmetélkedés, a szombat.
- A Dáviddal kötött szövetség a Messiásra vonatkozó világos ígéreteket tartalmaz.
- Látjuk előbb Nátán próféta korlátjait, majd Isten szerénységét és megalázkodását, végül pedig a Dávidnak adott kiváltságok vannak felsorolva.
- Dávid eldönti, hogy Templomot épít az Úrnak. Nátán ezt azonnal jónak látja…
- Dávid szándéka tetszett Istennek („jól cselekedted, hogy szívedben ezt végezted” - 1Kir 8,18), mégis, megtiltja neki, hogy tervét megvalósítsa (5. v.).
- Azért, mert Isten egyéb feladatott szabott Dávidnak: mint hadakozó ember, ki kell szélesítse Izráel határait, ki kell vívnia a győzelmeket. Zsoltárokat kell írjon, hogy használhassák azokat a Templomban, amikor felépül, és meg kell szervezze a léviták rendjét...
- A templomépítés munkája időt igényelt, és fel kellett készülni hozzá.
- Isten sohasem adott semmilyen parancsot vagy utasítást Izráel uralkodóinak vagy bíróinak, hogy építsenek templomot (1Krón 17,6).
- Ebből azt érthetjük, hogy csakis az az istentisztelet kedves előtte, melyet Ő rendelt el. Jobb egy sátor, mit Isten rendelt, mint egy templom, mit az ember talált ki!
- Isten nem akar külső pompát az ő szolgálatában: Neki fontosabb a szív alázata és őszintesége.
- Van úgy, hogy Isten szolgája jót akar, de nem jól!
- Éli nem tudja, hogy Anna nem részeg! (1Sám 1,12-18)
- Sámuel nem tudja, hogy Isten nem Eliábot választotta! (1Sám 16:6-7)
- Dávid nem tudja, hogy nem ölheti meg Nábált! (1Sám 25)
- Elizeus nem tudja, hogy a súnemita bánatának mi lenne az oka! (1Kir 4)
- Isten kijavítja szolgáját: kijelentést ad neki. Nátánnak vissza kell mennie!
- Isten bölcsességére van szükségünk a szolgálatban: szüntelen figyelésre az Úrra!
- Isten új üzenetét Nátán hűségesen átadta Dávidnak (17. v.). Bár a saját szavait cáfolta meg, nem vonakodott ezt megtenni, amikor Isten akaratáról jobban értesült.
- Isten kijelenti, hogy sohasem lakott (yásab) hanem járt-kelt, vándorolt, utazott (hálak – Hitpaél particípium).
- Mert Isten mindig ott akart lakni az Ő népével. Azonosult velük: ha ők sátorokban laktak, akkor Isten is. Ha népe vándorolt, akkor Isten is.
- Előbb népének akart biztos helyet adni (10. v.), népét akarja megnyugtatni (5Móz 12,9-11)
- Isten és az alázat – nem zárják ki egymást. Lásd: Fil 2:5-8.
- Micsoda megalázkodásra késztet ez minket! Az az indulat legyen bennetek is!
- 8-9b – Fel van sorolva az átélt kegyelem: kiválasztás, jelenlét, hatalom.
- 9c-11 – Aztán fel van sorolva a megígért kegyelem: Dávidnak (9c), Izráelnek (10-11), és újra Dávidnak (11b).
- A csúcspont a 11c-ben van: Isten maga az építő. Biztonságba akarja helyezni Dávidor (9c-11b) mert biztonságot akar Izráelnek (10-11).
- Miket cselekedett Isten Dáviddal?
- Felemelte őt egy igen alacsony és szegény állapotból: Elhoztalak a juhnyáj mellől.
- Sikert és győzelmet adott neki ellenségei felett (9. v.): „Veled voltam mindenütt, amerre csak jártál.”
- Meg lett ígérve, hogy meglátja unokáit is (Zsolt 128,6). Egy jó király nem érezheti boldognak magát, csak akkor, ha országa is boldog.
- Meg lett ígérve Izráelnek egy csendes hely: Helyet készítettem népemnek, Izráelnek. „A nyugalmat állandósítom és teljessé teszem; a föld megszűnik a harctól, mint volt a bírák alatt”.
- Áldásokat ígér az Úr Dávid háznépének és utódainak. Dávid házat szándékozott építeni Istennek, és viszonzásul, Isten azt ígéri, hogy házat épít néki, (11. v.)
- Ez ígéretek közül egyesek Dávid közvetlen utódjára, Salamonra vonatkoznak, s utána meg a júdai királyi vonalra. Dávid uralma volt az első, mely örökségképpen szállt utódaira. (Ilyen nem történt Mózessel, Józsuéval, a bírákkal...)
- Az ígéret továbbá uralmának megszilárdítására vonatozik. „Szilárddá teszem az ő királyságát” (12. v.), „királyi trónját” 13. v. „Ő épít házat nevem tiszteletére” (13. v.)
- Fiává fogadja őt (14-15.v.) Szövetségre lép vele: „Atyja leszek, és ő fiam lesz”.
- „Ha bűnt követ el, mint ahogy meg is történt (1Kir 11,1), megfenyítem”, de nem fog vele teljes isteni erővel perelni” – (Jób 23,6)
- De nem fogja őt elvetni (15. v.): „Szeretetemet (s ez a fiak öröksége) nem vonom meg tőle.”
- Az ígéretek közül némelyek Krisztusra vonatkoznak, aki Dávid Fiának van nevezve.
- Ő Dávid magva volt (ApCsel 13,23).
- Isten neki adta az ő atyjának, Dávidnak trónját (Lk 1,32).
- Ő kellett megépítse az evangélium-templomot, a házat Isten nevének – (Zak 6,12-13).
- „Én Atyja leszek, és ő Fiam lesz nékem” – szó szerint Krisztusra érvényes, lásd: Zsid 1,5.
- Krisztus trónjának és királyságának örökké való megerősítése (13. v. 16. v. – örökre), nem is alkalmazható másra, csak Krisztusra és az ő országára.
- „Uralma növekedésének és a békének nem lesz vége a Dávid trónján és országában, mert megerősíti és megszilárdítja törvénnyel és igazsággal mostantól fogva mindörökké. A Seregek Urának féltő szeretete viszi véghez ezt!” - Ézs 9:6
- Ezeket az ígéreteket Isten hűségesen teljesítette Dávidnak és utódainak, a megfelelő időben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése