Salamon kérése - 1Kir 3:1-15
Salamon
kérése
1Kir
3:1-15
1 Sógorságot szerzett azután Salamon a Fáraóval, az
egyiptomi királlyal; és elvette a Fáraó leányát, és hozta Dávidnak városába,
míg elvégezte az ő házának és az Úr házának építését és Jeruzsálemnek kőfalát
köröskörül.
2
De a nép áldozott a magas helyeken; mert nem építtetett ház az Úr nevének mind
ez ideig.
3
Szerette pedig Salamon az Urat, járván Dávidnak az ő atyjának parancsolatiban,
kivéve, hogy a magas helyeken áldozott, és ott tömjénezett.
4
És mikor Gibeonba ment a király, hogy ott áldozzék, mert ott volt a nagy
magaslat, és Salamon azon az oltáron áldozott égőáldozatul ezer barmot:
5
Megjelent Gibeonban az Úr Salamonnak azon éjjel álmában, és monda az Isten:
Kérj, amit akarsz, hogy adjak néked.
6
És monda Salamon: Te a te szolgáddal, az én atyámmal, Dáviddal nagy
irgalmasságot cselekedtél, amiképpen ő is járt előtted híven, igazán és hozzád
egyenes szívvel, és megtartottad néki ezt a nagy irgalmasságot, hogy néki fiat
adtál, aki az ő királyi székében ül, amint e mai napon megtetszik.
7
És most, ó, én Uram Istenem, te tetted a te szolgádat királlyá, Dávid az én
atyám helyett. Én pedig kicsiny gyermek vagyok, nem tudok kimenni és bejönni.
8
És a te szolgád a te néped között van, amelyet te magadnak választottál, nagy nép
ez, amely meg nem számláltathatik, meg sem írattathatik a sokaság miatt.
9
Adj azért a te szolgádnak értelmes szívet, hogy tudja ítélni a te népedet, és
tudjon választást tenni a jó és a gonosz között; mert kicsoda kormányozhatja
ezt a te nagy népedet?
10
És tetszett e beszéd az Úrnak, hogy Salamon ilyen dolgot kért.
11
Monda azért az Isten néki: Mivelhogy ezt kérted tőlem, és nem kértél magadnak
hosszú életet, sem nem kértél gazdagságot, sem pedig nem kérted a te
ellenségidnek lelkét; hanem bölcsességet kértél az ítélettételre:
12
Íme, a te beszéded szerint cselekszem; íme, adok néked bölcs és értelmes
szívet, úgy hogy hozzád hasonló nem volt te előtted, és utánad sem támad olyan,
mint te.
13
Sőt még a mit nem kértél, azt is megadom néked, gazdagságot és dicsőséget: úgy
hogy a királyok között nem lesz hozzád hasonló senki minden te idődben.
14
És ha az én útjaimon jársz, megőrizvén az én végzéseimet és parancsolatimat,
amiképpen járt a te atyád Dávid: meghosszabbítom életed idejét.
15
És mikor felserkent Salamon, íme, álom volt. És ment Jeruzsálembe, és állott az
Úr szövetségének ládája elé, és áldozott egészen égőáldozatokat, és készített
hálaáldozatokat, és szerzett nagy lakomát minden szolgáinak.
Salamon
király uralma megerősödött Dávid után, miután apja értésére adta, hogy az
ország úgy lesz erős a kezében, ha az Úr igéjét komolyan veszi, és ha az ország
ellenségeit félreállítja az útból. Ezzel egy időben viszont beteljesedett az
is, amit az Úr Dávidnak mondott, hogy bűnéért meg fog lakolni. Négyszeresen
fizetett Uriás megöletéséért: először meghalt a gyermek, aki Betsabétól
született, azután meghalt az ő elsőszülött fia, Amnon, akit megölt Absolon,
utána a tiltás ellenére Joáb mégis megölte Absolont, és végül kivégezték
Adóniát is, mert az ország biztonságát veszélyeztette.
Most
már megerősödött az ország Salamon kezében. Ez emlékeztet arra, hogy Isten
hűséges és igaz Isten, de ugyanakkor az ítélet Istene is, Aki nem hagyja a bűnt
büntetlenül.
Salamon
lett tehát a király, és a népnek hamarosan meg kellett látnia, hogy Salamon nem
Dávid. Dávid egy katona volt, aki mindig az Úrban bízott, Istenbe vetette
bizodalmát, és félte az Urat. Salamon egy tudós ember volt, egy politikus, aki alkalom
adtán szövetségekben, és teljesítményekben bízott. Dávid zsoltárokat írt,
Salamon példabeszédeket írt. Írt énekeket is, háromezret, de a háromezerből,
nem maradt fent csak a 72. és 127. zsoltár, valamint az Énekek Éneke. Dávid
pásztorember volt, és az egyszerű életet kedvelte, Salamon a luxust
választotta. Mikor Dávid meghalt, a nép siratta és gyászolta, mikor Salamon
meghalt, a nép azt kérte fiától Roboámtól, hogy könnyítse meg az igát, mert nem
bírják viselni…
Az
Úr Jézus Salamon dicsőségét, gazdagságát és bölcsességét említi: a mezők
lilioma sokkal szebben öltözik, mint Salamon extravagáns, luxus világában, teljes
dicsősségében. Pedig biztosan nem rongyokba öltözött, hanem bíborba és patyolatba.
István vértanú megemlíti, hogy Salamon építette a templomot – ez az ő nevéhez
fűződik.
Salamont
a bölcsesség és gazdagság példájaként állítja elénk Isten igéje, de nem
követendő példa ez. Amikor a többi királynak követendő mércét állít az Úr,
akkor nem Salamont, hanem Dávidot említi az Ige. Ő az, aki követte az Úr
utasításait teljes szíve szerint. Miért? Először azért, mert Salamon sógorságot
szerzett a Fáraóval. Megkérdezhetjük, hogy vajon miért tette ezt, volt erre
szükség? Hogy azt lehessen mondani, hogy Izráel most már méltó helyet foglal el
a nemzetek sorában? Íme, ott van már a nagyhatalmak társaságában? Dicsőséget
jelentene az, hogy a fáraó feleségül adja leányát Izráel királyához? Nem. Inkább
azt kell látni ebben, hogy Salamon egyre hűtlenebb lett az Úrhoz, ahogy erről később
olvashatunk.
Nemcsak
a fáraó leánya lett felesége, hiszen elsőszülött fia, Roboám, nem ettől a feleségétől
származik, hanem egy ammóni nőtől! Pedig Isten igéje tiltotta az ő népét attól,
hogy összeházasodjanak a föld népével. 5Móz 7:1-4 így szól: „1 Mikor bevisz téged az Úr, a te
Istened a földre, amelyre te bemenendő vagy, hogy bírjad azt; és sok népet kiűz
te előled: a Khitteust, a Girgazeust, az Emoreust, a Kananeust, a Perizeust, a
Khivveust, és a Jebuzeust: hétféle népet, náladnál nagyobbakat és erősebbeket; 2
És adja őket az Úr, a te Istened a te hatalmadba, és megvered őket: mindenestől
veszítsd ki őket; ne köss velök szövetséget, és ne könyörülj rajtok. 3
Sógorságot se szerezz ő velük, a leányodat se adjad az ő fiuknak, és az ő
leányukat se vegyed a te fiadnak; 4 Mert elpártoltatja a te fiadat
én tőlem, és idegen isteneknek szolgálnak; és felgerjed az Úrnak haragja
reátok, és hamar kipusztít titeket.” Az
Úr előre látta ennek veszélyét és előre figyelmeztette az Ő népét. Sajnos,
Salamon ezt nem szívlelte meg.
Ám
a 3. igevers mégis Salamon hűségéről beszél: legalábbis
ebben az időben. „Szerette pedig Salamon az Urat, járván Dávidnak az ő
atyjának parancsolatiban, kivéve, hogy a magas helyeken áldozott, és ott
tömjénezett”, mivel akkor még nem volt templom, ahol áldozhatott
volna. Salamon is Gibeonban mutatta be az ő áldozatát, amikor megjelent neki az Úr, álomban.
Ebben az álomban az Úr megszólította:
„Kérj,
amit akarsz, hogy adjak néked.” (5. v.) Foglalkozzunk most azzal a válasszal, amit
Salamon erre a felszólításra válaszolt. Ez példát ad nekünk az imádkozásra,
hogy mik legyenek az elsődlegesek a mi kéréseinkben. Mi mit válaszoltunk volna
egy ilyen kérdésre? Mit kértünk volna? Sok
pénzt? Sikert? Házat? Gépkocsit? Figyeljük meg Salamon kérésének motivációját, alapját és tárgyát (tartalmát).
I.
Kérésének motivációja: Isten nagylelkűsége – 5. 13-14. v.
Salamon
kérésének motivációját, mozgatórugóját
láthatjuk először, ami Isten nagylelkűségében mutatkozik meg. Megjelent neki az
Úr és azt mondta: „kérj, amit akarsz, hogy adjak néked”. Micsoda ajánlat! Jakab
apostol azt mondja, hogy nincs néktek, mert nem kéritek. (Jak 4:2-3) Kérned
kell!
De
hát kérhetek, amit akarok? Igen. A 13. és 14. vers szerint Isten nagylelkűsége
odáig terjed, hogy azt is megadja, amit nem kért Salamon.
Nem
egy olyan személy elé járulunk imádságban, akitől nehéz kérni, mert nehezen
adja. Mert lehet olyan szomszédod, akihez restellsz odamenni, hogy elkérd a
targoncát, mert ugye, a múltkor is, amikor elkérted, olyan nehezen adta oda, és
mindig zsémbesen fogad, amikor visszaviszed. De ha van egy olyan szomszédod,
akitől ha elkéred a targoncát, szívesen odaadja, sőt, azt mondja, hogy várj,
mert még egy zsák hagymát is ráteszek, ne vigyed üresen, ahhoz máskor is
szívesen mész majd kérni. „Kérj, amit akarsz!”
Az
Isten nagylelkűsége a kérésünk motivációja. Istenhez bátran mehetünk kérni. Ő
nekünk is azt mondja: „Kérj, amit akarsz, hogy adjak néked.”
Ez
az alapelv nemcsak itt található, ószövetségben. Az Úr Jézus is mondja: „Kérjetek,
és adatik néktek, keressetek és találtok, zörgessetek és megnyittatik néktek.”
(Mt 7:7) Jakab apostolnál is arra bíztat az ige, hogy ha valakinek nincsen
bölcsessége, kérje az Istentől, aki készségesen és szemrehányás nélkül adja
(Jak 1:5). Isten nem zsémbesen, nem nehezen, nem fogcsikorgatva ad, hanem
készségesen és szemrehányás nélkül. Úgyhogy, bátran kérhetsz tőle, amit akarsz,
és Ő kész adni még ráadást is. Amit nem kértél, azt is megadja néked, mint
Salamonnak. Azért, mert Isten ilyen nagylelkű.
Ezeket
hallva és látva, tegyük fel a kérdést, hogy mi az, amit most kérhetnénk az
Úrtól? Mi lehet a legnagyobb kérésed, amit elmondhatnál Istennek? Olyat kérj,
ami összhangban van az Ő akaratával, amit Jézus nevében elmondhatsz: mintha
Jézus kérné az Atyát. Kérheted, hogy megállhass a keskeny úton az Úr
követésében, állhatatosan, mindhalálig. Kérheted, hogy élő hited és élő
reménységed legyen halálod óráján is. Kérheted szeretteidnek megtérését,
üdvösségét. Kérhetsz-e annál nagyobbat, hogy gyermekeid ott legyenek veled
együtt a mennyben? Kérheted rokonaid, szomszédjaid, munkatársaid megtérését?
Kérj, amit akarsz, mondja az ige, hogy adjak néked!
II.
Kérésének alapja: Isten hűsége – 6-8. v.
A
6-8. versekben találjuk az ő kérésének
alapját, ez pedig nem más, mint Isten hűsége.
Figyeljük
meg, hogyan kezdi Salamon ezt az imádságot! Nem a kérésével kezdi, hanem a múltban
kapott áldásokkal, Istennek hűségével. „Te
a te szolgáddal, az én atyámmal, Dáviddal nagy irgalmasságot cselekedtél,
megtartottad néki ezt a nagy irgalmasságot, hogy néki fiat adtál, aki az ő
királyi székében ül, te tetted a te szolgádat királlyá...” „Én kicsiny gyermek
vagyok, és ...nagy nép ez, amely meg nem számláltathatik, meg sem írattathatik
a sokaság miatt.”
Ezek
a szavak abból az ígéretből visszhangoznak, amelyet Isten Ábrahámnak adott: „Megáldván megáldalak tégedet, és bőségesen
megsokasítom a te magodat, mint az ég csillagait, és mint a fövényt, mely a
tenger partján van, és a te magod örökség szerint fogja bírni az ő
ellenségeinek kapuját. És megáldatnak a te magodban a földnek minden
nemzetségei, mivelhogy engedtél az én beszédemnek.” (1Móz 22:17-18), és abból az ígéretből, amelyet Isten Dávidnak adott: „Feltámasztom utánad a te magodat…: az fog
házat építeni az én nevemnek, és megerősítem az ő királyságának trónját
mindörökké.” (2Sám 7:12-13)
Salamon tehát mindenekelőtt azt
mondja: Uram, te hűséges Isten vagy! Valóra
váltottad az ígéretedet! Ezzel kezdi az imádságot, és ez lesz kérésének alapja.
Ebből
megtanulhatjuk, hogy az imádságot nekünk is magasztalással, Istennel kell
kezdenünk. Ne a mi dolgainkat soroljuk hamar, hanem előbb mondjuk el, hogy „Szenteltessék
meg a Te neved, jöjjön el a Te országod, legyen meg a te akaratod”! Ne úgy
járuljunk Isten elé, mint ahogyan a bevásárló listával megyünk a
szupermarketbe! Oda vihetünk bevásárló listát, de Isten előtt az imádságot nem
magunkkal kell kezdenünk, hanem Istennel. Mivel Isten ma is hűséges és
irgalmas, tegnap, ma és mindörökké ugyanaz, bátran sorolhatjuk azt, amit
irgalmából velünk cselekedett!
Közben
felemlegethetjük még azokat az ígéreteket, amelyek még nem teljesültek be, mint
például az Úr visszajövetele. Ő megígérte, hogy visszajön. „Amiképpen láttátok Őt elmenni, ugyanúgy fog visszajönni.” (ApCsel
1:11) „Íme, eljön a felhőkön és minden
szem meglátja Őt, még akik általszegezték is.” (Jel 1:7) „Amiképpen a villámlás napkeletről támad és ellátszik
egész napnyugatig, úgy lesz az ember Fiának eljövetele is.” (Mt 24:27) „Nagy hirtelen, egy szempillantásban, az utolsó
trombitaszóra; (mert trombita fog szólni, és) a halottak feltámadnak
romolhatatlanságban, és mi elváltozunk.”
(1Kor 15:52) Milyen rövid idő egy szempillantás! De ennyi elég, hogy az Úr
visszajöjjön, és a halottak feltámadjanak! A jelek már mutatják, és ezek a
jelek fel is erősödhetnek – de már most számíthatunk arra, hogy az Ő ígéretei
valóra válnak, visszajövetelére nézve is.
Ha
valóra váltotta az Ő ígéreteit Ábrahámnak és Dávidnak, valóra fogja váltani az
Ő ígéreteit, amit gyülekezetnek adott. Az is be fog teljesedni: Jézus
visszajön. Mikor imádkozunk tehát, gondoljunk arra, hogy imádságunk alapja, az
Isten hűségének kell lennie, az, hogy Isten hű marad az ő szavához, lényéhez és
igéjéhez. Így kezdjük az imádságot mindig dicsőítéssel!
III.
Kérésének tárgya: Isten népe – 9-12. v.
Végül
láthatjuk Salamon kérésének tárgyát,
tartalmát is.
Mit
kért Salamon? Bölcsességet kért. De miért
kérte ezt az Úrtól? Azért, hogy sziporkázó elméjével elkápráztathassa a
körülötte lévőket? Nem! Azt mondja: „hogy tudjam ítélni a te népedet”. Más szóval: Uram, a Te néped nagy,
megszámlálhatatlan, én meg gyermek vagyok, fiatal, tapasztalatlan. A felelősségem
nagy. A megbízatásom meghaladja képességeimet! Adj nekem bölcsességet, hogy népedet
vezetni tudjam!
Ez
a kérdés elárulja, hogy mi van Salamon szívének központjában: Isten népe. Ezért
Isten népe lesz imádságának fő tárgya. Mindenkinek elárulja az imádsága, hogy
kicsoda: az imákból meg lehet állapítani, hogy ki hogy áll lelkileg, mit tart
fontosnak, kicsoda számára Isten. Mondj egy imádságot, és megmondom, hogy ki
vagy! Salamont is elárulja a kérése, és azt találjuk, hogy leghőbb vágya Isten
népét Isten szerint vezetni!
A
mi imádságunk központjában is Isten népének kell ott lennie. Gondolnunk kell
arra, hogy mi lesz Isten népével, a gyülekezettel, mi lesz Isten országával
ezen a földön! Imádkoznunk kell az evangélium terjedéséért, győzelméért, az
Úrnak való szolgálatunkért, küldetésünk teljesítéséért.
„Adj
nekem értelmes szívet”, mondja Salamon. A szív az értelem központját jelentette
a héber nyelvben. Mi ma a fejet/elmét tekintjük az értelem központjának, a
szívet pedig az érzelem központjának. De a zsidóknál nem így volt. Náluk a szív
volt az értelem központja. Azért kéri Salamon az értelmes szívet, hogy tudjon
választást tenni a jó és a gonosz között, mert ez elengedhetetlenül szükséges a
helyes kormányzáshoz. Ilyen kéréssel mi is jöhetünk az Úrhoz, ha képességünket
az Úr szolgálatára kívánjuk felhasználni, nem pedig önkényesen és önző módon.
Befejezésül
hadd említsem még a 10. verset: „tetszék
e beszéd az Úrnak, hogy Salamon ilyen dolgot kért”. Más szóval Isten azt
mondta erre az imádságra, hogy Ámen! Bárcsak áment mondhatna a mi imáinkra is,
és áment mondanánk mi is, mindig, hangosan!
Istennek
nem tetszik bármilyen imádság, és nem is hallgat meg bármilyen imádságot, csak azt,
amely az Ő akaratával közhangban van. Bárcsak Isten mindig Ámen-t mondhatna
Isten a mi imádságainkra, és örülne a menny, amikor mi is áment mondunk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése