Az új parancsolat - Jn 13:34-35
Az új
parancsolat
Jn 13:34-35
„34 Új
parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek
titeket, úgy szeressétek ti is egymást. 35 Erről ismeri meg
mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok.”
Mindenkinek
kell a szeretet. Ami van az kevés. Nem szeret igazán, s talán mi sem szeretünk
senkit igazán, csak önmagunkat. Mert önmagunkat nem nehéz szeretni. Ez nem kér
erőfeszítést, áldozatot, nem okoz szenvedést, ez nagyon könnyű.
De az
a másik szeretet, az igazi, amelyet nem lehet kifejezni úgy, hogy „szeretlek,
mert...”, sem folytatni nem lehet úgy, hogy „szeretlek amíg...” -, ez a fentről
való szeretet, - ez hiányzik.
Hiányzik
a házastársak között, testvérek között, munkatársak között, felebarátok között,
ellenségek között.
Kár,
hogy nem lehet venni pénzért. Pénzért vehetsz szép ruhákat, szép virágcsokrot,
irtó nagy koszorút, méregdrága ajándékot, de szeretetet nem. Fizethetsz gondozót, takarítót, szakácsot,
munkatársat, de szeretetüket nem vásárolhatod meg. Ezért hiányzik.
Nem éretlen, romantizáló, idealizáló önző szeretet kell. Nem olyan, amilyen
szeretettel szeretjük a házakat, ruhákat, autókat, kedvenc frizurákat... A „teljes szeretet” (1Jn 4:18), „soha el nem fogy”. Szeretni nem csak szép szó. Nem csak
sajnálat. Az a szeretet, amely szolgál, és na kiszolgáltat, amely ad, a
legdrágábbat adja, és nem követel. Az önző szeretetnek le vannak törve a
karjai, minta milói Vénusznak. Az igazi szeretet érez sohasem mondja, hogy „nem
érdekel”.
I. A szeretet tárgya
(Kit?)
n Kiket kell szeretnünk? – Mindenekelőtt az Urat. De azután
ellenségeinket, felebarátunkat, testvéreinket és házatársunkat is.
v Azokkal kell kezdenünk, akikkel az Úr Jézus kezdi.
n 1. Szeretnünk
kell ellenségeinket
v Szeresd felebarátodat és gyűlöld ellenségedet - így értelmezték
az írástudók.
v Az Úr Jézus viszont azt parancsolja, hogy szered
ellenségedet is (Mt 5:43-45)! Ez azt jelenti, hogy (1) = imádkozz értük! (2) =
Jót tegyél velük! (3) = Áldjad őket!
v “43 Hallottátok,
hogy megmondatott: Szeresd felebarátodat és gyűlöld ellenségedet. 44
Én pedig azt mondom néktek: Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, akik
titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok
azokért, akik háborgatnak és kergetnek titeket; 45 Hogy legyetek a
ti mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza az ő napját mind a gonoszokra, mind a
jókra, és esőt ád mind az igazaknak, mind a hamisaknak.” (Mt 5:43-45)
Az
ellenség szeretése egy isteni tulajdonság: „hogy
a magasságos Isten fiai legyetek”!
v Nem jelenti azt, hogy ez által üdvösséged lesz, vagy hogy ez
által keresztyénné leszel… Nem ontológiai szempontból, hanem mintegy
funkcionális kategóriaként leszel Isten gyermeke!
v Mert a fiú azt teszi, amit az apja. Ha azt teszed, amit
Isten tesz, hasonlítani fogsz Hozzá. (Jn 8:44. Mt 5:9).
v Kis ellenségeket (akik nem bírnak elviselni). Ilyenkor nem mész át az utca
túloldalára, nem foglalkozol egyébbel, tüntetően, hogy az imaházban valakit nem
kedvelsz…
v Üldöző
ellenségeket – akik sértegetnek, bántanak, nehéz
napokat okoznak neked. Megölnek.
v Másféle
embereket.
n 2. Szeretnünk
kell felebarátjainkat
v Erről szól a második legnagyobb parancsolat. Az irgalmaz
samaritánus története (Lk 10:29-37).
n 3. Szeretnünk
kell testvéreinket
v Gal 6:10 – „míg időnk van, cselekedjünk
jót mindenekkel, kiváltképpen pedig a mi hitünknek cselédeivel.”
v 1Thessz 3:12 – „Titeket pedig gyarapítson
az Úr és tegyen bőségesekké az egymás iránt és mindenki iránt való
szeretetben.”
v Zsid 13:1 – „Az atyafiúi
szeretet maradjon meg.”
v 2Pt 1:7 – „A kegyesség
mellé pedig atyafiakhoz való hajlandóságot, az atyafiakhoz való hajlandóság
mellé pedig szeretetet.”
n 4. Szeretnünk
kell házastársunkat
v Ezt az Ige a
legsúlyosabb szavakkal parancsolja.
v Ef 5:25 – „Ti férfiak, szeressétek a ti feleségeteket,
miképpen a Krisztus is szerette az egyházat.”
v Mindkettőnek
szól, mert az engedelmesség is a szeretet kifejezője. „Meglássa, hogy félje a
férjét” – Ef 5:32.
II. A szeretet
mércéje (Hogyan?)
n
„Új parancsolat” –
miért? Hiszen ez meg volt parancsolva az Ószövetségben is.
v Azért új, mert más a mérce. Eddig a mérce az volt, „mint
magadat”. Most a mérce az, „amint én szerettelek”.
v Erről beszél az apostol Ef 5:25-ben: „miképpen a Krisztus is
szerette az egyházat, és Önmagát adta azért.”
n A szeretetben
vannak fokozatok. Ebben a sorban ez a legnagyobb fokozat.
v Jn 15:12 – „Ez az én parancsolatom, hogy szeressétek
egymást, amiképpen én szerettelek titeket.”
n Hogyan szeretett Isten? Hogyan szeretett az Úr Jézus?
v Az Ő szeretete tökéletes, a Szentháromságon belül.
Megmutatkozik a gondviselésben (Mt 5:45), szabadító munkájában (Ez 33:11)
n A szeretet abban mutatkozik meg, hogy megtartjuk az Úr
parancsolatait.
v Júd 21 – „Tartsátok meg magatokat Isten
szeretetében!”
v Jn 15:10 – „Ha parancsolataimat megtartjátok,
megmaradtok a szeretetemben!”
v 2Móz 19:6 – „De irgalmasan bánok ezerízig azokkal, akik
szeretnek engem, és parancsolataimat megtartják.”
v Jn 14:15 – „Ha
engem szerettek, az én parancsolataimat megtartsátok.”
v Jn 14:21 – „Aki ismeri az én parancsolataimat és
megtartja azokat, az szeret engem.”
n
A szeretet fokozatait mutatja a
kifejezés is.
v avgaph, filew, eroj, – Csak három? Agapé, fileó és erosz? Nem. Van még storgh – sztorgé (tárgyak vagy
állatok szeretését), van „önszeretetet” – de a Biblia sehol sem parancsolja
(vagy tanácsolja) önmagunk szeretését… Nem mondható, hogy „ötféle szeretet
van”…
v Nem lehet így becsomagolni a szeretetet, különböző
kifejezésekbe: Lásd: Démás „agapé” szeretettel szerette a jelenvaló világot
(2Tim 4:10), Amnon agapé-val szerette Támárt (2Sám 13:1-LXX)… Ha például a leves
szeretését szeretnénk kifejezni, akkor azt az erósz szóval tennénk. Ez az ún. kívánság-szeretet
– ami nemcsak a szexualitásra vonatkozik. Ez nincs benne a Bibliában.
n A fileó – rokonszenv-szeretet,
ami adok-kapok alapon működik.
v Innen ered a filantrópia, filozófia…
n Aztán van az agapé – a
független szeretet.
v Ami nem a másik emberből indul ki, hanem belülről fakad, és
független attól, hogy a szeretet tárgya milyen. Isten ilyen szeretettel
szeretett minket. Az agapé asztalközösség és életközösség – Jel 3:20.
n Az 1Kor 13 az Isten szeretetéről szól. Soha el nem múlik. A
Szeretet Piramisa/Kolosszusa a kereszt. Az Isten szeretet.
v A szeretet mindennél többet tehet.
v Összeköti a távolságokat.
v Lerontja a társadalmi osztályok falait.
v Áthidalja az ellenségek érveit, kibékíti a feleket. Egyesíti
a szemben álló pártokat.
v Megbocsátja és elfelejti a múltat.
v Tud engedelmeskedni.
v Félreteszi a kifogásokat.
v Oda tudja adni az utolsó falatot.
v Megtanít héberül ragozni a személyes névmásokat: első
személy, ő; második személy, te; harmadik személy, én.
v „Türelmes, jóságos, nem irigykedik, nem kérkedik, nem
fuvalkodik fel. Nem cselekszik éktelenül (illetlenül, bántóan), nem keresi a
maga hasznát, nem háborodik fel, nem rója fel a rosszat, nem örül a
hamisságnak, együtt örül az igazsággal, mindent elfedez, mindent hiszen,
mindent remél, mindent eltűr.” A szeretet mindennél többet tehet.
III. A szeretet
célja (Miért?)
n Az emberek az évszázadok folyamán sokféle jelképet
használtak, hogy megmutassák vele kereszténységüket.
v
Jelvényt hordtak a kabátjuk hajtókáján,
v
Láncot akasztottak a nyakukba,
v
Sőt, voltak, akik jellegzetes módon
nyírták a hajukat…
v
Önmagában nincs semmi rossz ezekben, ha
valaki úgy érzi, hogy ezt így kell tennie…
n De van egy sokkal jobb
jel, az Úr Jézus által parancsolt
ismertetőjel, egy egyetemes jel,
amelyről könnyen fel lehet ismerni a hívőket. Ez a jel a szeretet.
n Persze, anélkül is lehet valaki keresztyén, hogy nem látszik
rajta ez a jel – de így a világ nem ismeri fel rólunk, hogy Krisztushoz
tartozunk.
v 35. v. – „Erről ismeri meg mindenki, hogy az én
tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni fogjátok”
n
És azt sem fogja elhinni, hogy Jézust
az Atya küldte a világba:
v Jn 17:21-ben így szól az Úr Jézus: „amint te én bennem, Atyám, és én te benned, hogy
ők is egyek legyenek mi bennünk: hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél engem.” (Jn 17:21)
n
A házastársak egymás iránti szeretete
valójában bizonyságtétel Jézus Krisztus szeretetéről: úgy szerette Krisztus az
egyházat.
v Minden házasságnak ilyen célja is van: Krisztusról szóló
bizonyságtétel.
n Egyszer majd elmúlik a gyermekkor,
v
elmúlik az ifjúság,
v
elszáll az élet,
v
odalesz az egészség,
v
az erő,
v
a tehetség,
v
a bölcsesség. Elmúlik minden, de a szeretet
megmarad.
n Egykor majd hited beteljesedik,
v
a reménylett dolgok körülvesznek,
v
a nem látott dolgokat színről színre
szemléled. Akkor véget ér a hit és értelmét veszti a remény.
v
De a szeretet az megmarad. A szeretetre
még a mennyországban is szükség lesz.
n A szeretet soha el nem fogy. Olyan hosszú, olyan tartós,
olyan erős, olyan bővelkedő. A sír és a halál sem győzi le. Sok vizek nem
olthatják ki. A tökéletesség kötele, a Szentlélek gyümölcse.
v
Ó, Istenünk, taníts meg minket
szeretni! „Szűkölködünk nagy mértékben,
szereteted nélkül!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése