Éljünk szeretetben! - 1Pt 3:1-7
Éljünk szeretetben!
1Pt 3:1-7
n Péter apostol sorra veszi
levelében az emberi kapcsolatokat, az élet különböző területeit.
n Szólt már a hívők helyzetéről a
világban, az Isten országában, a rabszolgasorsban, most pedig beszél a házasságáról.
Egy sajátos, bizonyára gyakran előforduló helyzetet említ, majd a házastársak
egymás iránti kötelességéről szól.
I. A hitetlen házastárs megnyerése – 1-2. v.
1
Hasonlóképen az asszonyok engedelmeskedjenek az ő férjüknek, hogy ha némelyek nem
engedelmeskednének is az Igének, feleségük magaviselete által Ige nélkül is
megnyeressenek; 2 Szemlélvén a ti félelemben való feddhetetlen
életeteket.
n Mi volt az a speciális probléma
Péter idejében? Kiderül a tanácsából. Úgy tűnik, hogy sok lehetett a gyülekezetben
az olyan vegyes házasság, ahol a nő megtért már, keresztyén lett, de a férfi mér
pogány maradt.
n Mikor a vándor igehirdetők prédikáltak,
hirdették a megfeszített Krisztust, a házastársak közül az egyik megtért, a
másik nem! Az egyik számára üdvösséget jelentett az evangélium, a másik számára
pedig bolondságot vagy botránkozást.
n A férfi értetlenül, idegenül vagy
talán éppen ellenséges indulattal szemlélte azt, amikor a felesége a mennyei
Vőlegény násznépének örvendező közösségében boldogan táplálkozott az Igével, és
az úri szent vacsorával, az örök élet eledelével a gyülekezetben.
n Az a veszély fenyegette a
házastársakat, hogy Krisztus miatt egyre nagyobb szakadék mélyül ki közöttük,
s lassan egy egész világ választja el őket egymástól.
n Nem ismeretlen ez a probléma ma
sem. Ma is vannak hívő emberek, akik vegyes házasságban élnek – nem azért, mert
ilyet kötöttek, hanem azért, mert közben az egyik megtért.
v Az egyik szívvel-lélekkel a
Krisztusé, a másik nem.
v Az egyik hisz és imádkozik, a
másik nem.
v Az egyik Krisztusban és szolgálatában
találja örömét, a másik nem.
v Az egyiknek otthona a gyülekezeti
közösség, a másiknak nem.
n Három nagy veszedelme van ennek.
Az egyik az, hogy a házastársak lassan elidegenednek egymástól lelkileg.
Mindenik éli a maga külön életét. Úgy érzik, hogy egy világ választja el őket
egymástól. annyira végzetesen különböző a lelki beállítottságuk.
n A másik veszedelem az, hogy a
hívő házastárs megalkuszik, belefárad a küzdelembe és a békesség kedvéért
inkább alkalmazkodik a nem hívő házastársához. Embernek engedelmeskedik inkább,
mint az Istennek, hogy elkerülje a háborúságot.
n A harmadik kísértés az, hogy a
hívő házastárs mindenáron meg akarja téríteni a nem hívőt, mégpedig szent
hevülettel. Szakadatlanul beszél olyan dolgokról, amiket az már ezerszer
hallott, és halálosan megunt. Ő továbbra is agyonbeszéli a társát. És rossz
néven veszi, hogy még mindig nem fog rajta. Közben kifejlődik benne egy fölényérzet,
és úgy is beszél róla, hogy szegény, még nem tart ott, ahol ő van. Nem veszi
észre, hogy ezzel zárja el az utat a megtéréséhez!
n Mi legyen akkor a helyes
megoldás? Mondjon le a hívő házastárs a missziói törekvéséről? Nem! A hívő
ember soha nem mondhat le arról a célról, hogy a körülötte élő nem hívő emberek,
legyen az akár házastársa, akár gyermeke, akár barátja, ismerőse, munkatársa,
vagy bárki, - végül megérjenek. Megnyeressenek a Krisztus országa számára.
n Ennek a módja van itt leírva: „Hasonlóképen az asszonyok
engedelmeskedjenek az ő férjüknek, hogy ha némelyek nem engedelmeskednének is
az igének, feleségük magaviselete által ige nélkül is megnyeressenek;
Szemlélvén a ti félelemben való feddhetetlen életeteket”. (3,1-2. v.) Ez
nem csak a házassági kapcsolatra érvényes, hanem általában mindenféle kapcsolatra.
n Nem kell megalkudni, de nem kell elrejteni
sem a kapott világosságot. Minél nagyobb az a világosság, annál nagyobb lehetőség,
hogy „ige nélkül”, magaviselettel és feddhetetlen élettel megnyeressenek.
Ez is evangélizáció.
n Ha olyan esetről van szó, amikor
valaki lenézi a hívőket, hát döbbenjen rá, hogy milyen nemessé tette az ő
feleségét ez a kigúnyolt Krisztus! Vitatkozás helyett legyen az élete olyan
tiszta, hogy ragyogjon át rajta a Krisztustól kapott kegyelem fénye.
n Erre a másik majd fölfigyel, megsejt
valamit a Krisztus keresztjének erejéből. Ez a jóság missziója! A szavak nélküli
evangélizáció! A szeretet pazarlása!
n Pazarolni annyit jelent, mint
kiadni valamit számítás nélkül, anélkül, hogy valami eredménye, látható
haszna, értelme lenne, meggondolás nélkül, hátsó gondolat nélkül, bőven árasztani
azt! Igazán szeretni csak így lehet.
II. A női szépségideál (az Istennek tetsző
elegancia/ékesség) – 3-6. v.
3 Akiknek ékessége
ne legyen külső, hajuknak fonogatásából és aranynak felrakásából vagy öltözékek
felvevéséből való; 4 Hanem a szívnek elrejtett embere, a szelíd és
csendes lélek romolhatatlanságával, a mi igen becses az Isten előtt. 5
Mert így ékesítették magokat hajdan ama szent asszonyok is, akik Istenben
reménykedtek, engedelmeskedvén az ő férjüknek. 6 Miként Sára engedelmeskedett
Ábrahámnak, urának nevezvén őt; a kinek gyermekei lettetek, ha jót cselekedtek,
és semmi félelemtől nem rettegtek.
n Akkoriban is divat volt a
hajfonogatás, aranynak felrakása, öltözékek felvétele. A kozmetika sohasem volt
olyan fejlett technikájú, mint a hellenizmusban, az egyiptomiak hatására.
n Ézs 3:18-24.
n E tekintetben ma sem változott
sokat a világ. Rengeteg időbe, pénzbe, erőbe, fáradságba kerül a tűnő szépség
ápolása.
n Nem azt mondja az apostol, hogy a
hívő asszony hanyagolja el a külsejét, mondjon le róla, hanem arra bíztat, hogy
olyan szépséggel igyekezzen tetszeni, amin nem fog az idő, ami megoldja az
öregedés problémáját is: a belső szépséggel. „A szív elrejtett embere, a szelíd és csendes lélek romolhatatlansága.”
n A belső szépség fölénye a
külsővel szemben az, hogy ez nem látszatszépség, hanem valódi, nem múlandó,
hanem megmarad. Nem kiabáló, nem hivalkodó, nem szenvedélyeket gyújtó, hanem
olyan szépség, ami sohasem megy ki a divatból. Férfiak, ilyen szépséget
értékeljetek! Fiúk, ilyen szépséget keressetek!
n Az engedelmesség egy fontos téma
a házasságban. Úgy kell ezt érteni, mint ahogyan a Fiú engedelmeskedett az
Atyának. Jn 10 – Én és az Atya egy vagyunk, Jn 14 – az Atya nagyobb a fiúnál.
És engedelmes volt halálig.
III. A férfiak értékelt viselkedése – 7. v.
7 A férfiak
hasonlóképen, együtt lakjanak értelmes módon feleségükkel, az asszonyi nemnek,
mint gyöngébb edénynek, tisztességet tévén, mint a kik örökös társaik az élet
kegyelmében; hogy a ti imádságaitok meg ne hiúsuljanak.
n „Értelmes módon” azt jelenti, hogy belátóan. A férfiak
legyetek belátók az asszonyok iránt!
n Lássatok bele a feleségetek
lelkébe, lássátok meg, mire van szüksége, mi bántja, mi hiányzik neki, miben
tudnátok segítségére, mivel tudnátok örömöt szerezni.
n Milyen finoman fogalmaz az
apostol! „Az asszonyi nemnek, mint gyöngébb edénynek tisztességet tévén.” (7b
v.) Vigyázzatok, mert csak az edény gyengébb, a tartalma nem! A tartalom, ami
abban a gyöngébb edényben van, lehet drágább és erősebb, mint a férfié!
n De mivel az edény gyöngébb, nagyobb
gondot, kíméletet, szeretetet, tiszteletet igényel.
n Ki van hangsúlyozva viszont az
egyenlőség is: örököstársak az élet kegyelmében. Mindkettő Isten képére
teremtetett, mindketten bűnösök, mindkettőért ugyanaz a vér hullott a kereszten,
és mindkettő ugyanazon ígéretnek örököse.
n Az együtt való imádság a
keresztyén házasélet próbaköve. A harmónia garanciája: az Úr előtt mindnyájan
egyenlők vagyunk.
n Ti asszonyok – így kezdi az
apostol. Ti férfiak – így végzi.
n „Hogy a ti imádságaitok meg ne hiúsuljanak!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése