<A királykérés felfedi a nép állapotát, úgy
ahogyan a valóságban van.
vMiközben
róluk beszélünk, mirólunk van szó!
I. Mennyire
lelkesedünk azért, ami Istent helyettesíti – 8:5-8
<A királykérés nem volt bűn, önmagában –
lásd: 5Móz 17:14-20.
vA
bűn inkább abban keresendő, hogy olyanok akartak lenni „mint a többi népek” – 8:5.
vMert
az 5Móz 17 világossá teszi, hogy Izráelnek nem
olyan királya lesz, „mint a többi népeknél”, mivel Isten fogja kiválasztani
(15a v.), izráeli lehet, nem idegen (15b v.), nem lehet nagy katonasága,
háremje, gazdagsága (16-17 v.), és Isten törvényének tisztelője kell legyen (18-20
v.)
vNem
a kérés tehát, hanem a kérés oka a
bűn. „Nem
téged utáltak meg, hanem engem utáltak meg, hogy ne uralkodjam felettük.” (8:7b)
<Isten kiértékeli a királykérést. (7-8
v.)
v1Sám
12-ben igazolva van a 8:7-8.
vA. érvelés – Az
egyiptomi szolgaságban Istenhez kiáltottak, és Isten megszabadította őket.
(12:8)
vB. érvelés – Izráel
elfelejtkezett az Úrról, és a bírák idején mindenféle elnyomásban volt részük.
De amikor az Úrhoz kiáltottak, megtérve, Isten Jerubbaált és társait küldte
szabadítóul. (12:9-11)
vC. érvelés – Izráel az ammonita Náhással
szembesül, aki erejét fitogtatja... Akkor azt mondták: „Semmiképpen nem, hanem
király uralkodjék felettünk, holott csak a ti Istenetek, az Úr a ti
királyotok.” (12:12) Vagyis: nem volt kiáltás az Úrhoz szabadításért, hanem
helyette volt királykövetelés! Isten helyettesítése ez. Nem Istenben bíztak,
hanem egy másféle kormányzásban…
vNem a monarchia
bűn, hanem a monarchiában való bizalom. (Zsolt 118:8-9. 146:3)
<A 8. rész perspektívában:
vA
12. rész a 8. rész magyarázata: a királykérés Isten elutasítását jelentette.
vA
7. rész a 8. rész ellentétje: ott megtértek, hittek, imádkoztak, és király
nélkül is győztek!
vA
4. rész a 8. rész párhuzama: itt királyban bíztak, ott pedig a frigyládában.
Mindkettő bálványimádás és Isten helyettesítése!
<Bajunkban hajlamosak vagyunk mechanikai
megoldást keresni a lelki helyett!
vPéldául:
Biztos, hogy a technikánkkal van baj! A módszer rossz!
<Ahelyett, hogy Istentől várjunk
segítséget, inkább előírjuk, hogy miféle segítséget akarunk...
v Előírjuk Neki, hogyan és mikor szabadítson
meg...
<Isten néha megadja kérésünket, pedig
nem örül neki.
vA
meg nem hallgatott kérések gyakran az Ő szeretetét mutatják – Zsolt 106:15.
vBajunkban
(12:12), helyzetükben (8:1-3) a királykérés logikusnak tűnik. Mégis, Isten
rossznak minősíti! Mert javaslataink lehetnek logikusak, értelmesek,
kivitelezhetőek – mégis istentelenek!
vA
bálványimádást sokszor nehéz kimutatni. De Isten látja!
vSámuel
megtapasztalja, amit Mózes is, a próféták is, és Jézus is átélt: „Nem akarjuk, hogy ez
uralkodjék felettünk.” (Lk
19:14)
II. Mennyire
irtózunk a szentségtől (8:5. 19-20)
< „Olyanok
lenni, mint a többi népek” – 8:5. 19b-20a.
vTermészet
szerint nem szeretünk különbözők lenni az Úrért (az Úr miatt).
vPedig
Isten előírta, hogy a király nem lehet olyan, mint a többi népeknél! (5Móz
17:15-20)
<Izráel népe önmagában különböző, egyedi
volt. 5Móz 4:32-40.
v„Csak néked adatott
láthatóan tudnod, hogy az Úr az Isten és nincsen kívüle több!” – 5Móz 4:35
v3Móz
19:2 – Különbözők legyetek, mert én az Úr különböző vagyok!” (Persze,
eredetiben „szent” van. De értitek, ugye, a lényeget?)
<Miért is lenne másféle sikerszabályunk?
Másféle kinézetünk? Másféle beszédünk? Hűség a házasságban? Tisztaság a házasság
előtt is? Igazságot keresni a szegénynek? Segítség a szűkölködőnek? Lelkesedni
az istentiszteletért a szórakozás helyett? – Zsid 11:13-16.
vAlexander
Maclaren: Az első lecke - megtanulni mellőzni mások szokásait!
vSámuel
hallgatott a szavukra (22. v.), de ők nem hallgattak Sámuel szavára (19. v.).
<Az igazság ismerete és szeretete
között különbség van. Csak az utóbbi vezet az igazság iránti engedelmességre.
v„És
akkor fog megjelenni a törvénytaposó, a kit megemészt az Úr az ő szájának
leheletével, és megsemmisít az ő megjelenésének feltűnésével; Akinek eljövetele
a Sátán ereje által van, a hazugságnak minden hatalmával, jeleivel és csodáival,
És a gonoszságnak minden csalárdságával azok között, a kik elvesznek; mivelhogy
nem fogadták be az igazságnak szeretetét
az ő idvességükre.” (2Thessz 2:8-10)
< Úgyhogy
kérésünk esetleges elutasítása Isten irgalmáról beszél. Adjunk érte hálát!
III. Mennyire állhatatosan késztet Isten a megtérésre – 10:17-19 (20-21) -22-24. és a 12.
részben
<Pedig Isten könyörtelenül ismétli a
szavakat, melyek valahogy nem illenek az ünnep keretébe... (10:18-19)
vMi
többet adunk az etikettre és a díszletre!
vSámuel
tudta, hogy hűségesnek lenni fontosabb, mint illedelmesnek lenni. Ezért, nem
azzal kezdi, hogy „Milyen jó benneteket újra együtt látni ezen az örömteljes
napon...”
<Isten jobban szeret annál, minthogy
csak kedves szavakat mondjon! Könyörtelenül és állhatatosan ismételni fogja üzenetét, amíg
meghalljuk!
vHajlandó
elrontani egy kedves alkalmat, ha megtérésre vezethetne!
<Sámuel végigvitte a választást, amíg a
sors egyetlen emberre, Saulra esett (20-21. v.)
vA
legkisebb törzsből Benjáminból választott Isten, hogy megszégyenítse az erőseket
(9:21). Lásd: Bír 20-21.
<Saul kijött a sorsoláson – de nem
találták! – 21b.
vMint
ahogyan a szamarakat sem találták... (9:4 kk)
vIzráel
nem sikeresebb a király megkeresésében, mint Saul a szamarak megkeresésében!
vA
központban Isten kijelentése van – 22. v.
vIsten
népe teljességgel ki van szolgáltatva Isten szavának.
10 És történt a húsz esztendő végén, amialatt
Salamon a két házat, az Úr házát és a király házát megépítette, 11
Amelyekhez Hírám, Tírus királya adott volt ajándékba Salamonnak cédrusfákat,
fenyőfákat, aranyat egész kívánsága szerint: adott Salamon király Hírámnak húsz
várost Galileának földén. 12 És kiment Hírám Tírusból, hogy megnézze
azokat a városokat, amelyeket Salamon néki adott, de nem tetszettek azok néki. 13
És monda: Miféle városok ezek, atyámfia, amelyeket nékem adtál? És Kábul
földnek nevezte azokat mind e mai napig. 14 Küldött pedig Hírám a
királynak százhúsz talentum aranyat.
15 És ez az összege annak az adónak is, amelyet
kivetett volt Salamon király, hogy megépíthesse az Úr házát, és a maga házát,
és Millót, és Jeruzsálem kőfalait, és Kháczort, Megiddót és Gézert. 16
Mert a Faraó, Égyiptom királya, feljött volt, és meghódította Gézert, és
felégette tűzzel, és a Kananeusokat, akik a városban laktak, megölte, és adta
azt ajándékban az ő leányának, a Salamon feleségének. 17 És
megépítette Salamon Gézert és az alsó Bethoront; 18 Bahalátot és
Thadmort a pusztában, azon a földön; 19 És a tárházak minden
városait, amelyek a Salamonéi voltak, a szekerek városait, és a lovagok
városait, és mindeneket, amelyeknek építéséhez Salamonnak kedve volt
Jeruzsálemben és a Libánonon, és az ő birodalmának egész földén. 20
És mindazt a népet, amely megmaradt volt az Emoreusoktól, Hitteusoktól,
Perizeusoktól, Hivveusoktól, Jebuzeusoktól, akik nem voltak az Izráel fiai
közül. 21 Azoknak fiait, akik ő utánuk azon a földön maradtak volt,
akiket az Izráeliták ki nem irthattak, Salamon jobbágyokká tette mind e mai
napig. 22 De az Izráel fiai közül senkit nem vetett Salamon
szolgálat alá, hanem ezek hadakozó férfiak voltak és ő szolgái és főemberei és
hadnagyai és az ő szekereinek és lovagjainak fejei. 23 És a
hivatalnokoknak, akik Salamon munkáinak élén állottak, száma ötszázötven volt,
akik igazgatták a népet, amely dolgozott a munkán. 24 És a Faraó
leánya felment a Dávid városából a maga házába, amelyet [Salamon] épített néki.
Akkor építette meg Millót is.
25 És áldozott Salamon minden esztendőben háromszor,
égő és hálaáldozatot azon az oltáron, amelyet épített az Úrnak, és áldozott
jóillattal azon, amely az Úr előtt volt. És elvégezte a házat.
26 És hajókat is csináltatott Salamon király
Esiongáberben, amely Elót mellett van a Veres tenger partján, az Edom földén. 27
És elküldte Hírám az ő szolgáit a hajókon, akik jó hajósok és a tengeren
jártasak [voltak], a Salamon szolgáival. 28 És egész Ofirig mentek,
és hoztak onnét négyszázhúsz talentum aranyat, és vitték azt Salamon királyhoz.
Salamon életét tanulmányozva, elérkeztünk
ebben a részben most uralkodásának összefoglalásához, általános áttekintéséhez,
leírásához. Főképp azután, miután a templomot megépítették és felszentelték, és
miután az Úr dicsősége betöltötte azt, most már úgy tekint vissza ezekre az
építményekre, mint olyan megvalósításokra, amelyekben az Úr vezette őt,
bölcsességet adott neki, és megáldotta abban, amit tett.
Valahogy úgy képzelhetjük el ezt a szakaszt,
mint egy építkezést: megássák a fundamentumot, bezsaluzzák az alagsort,
felhúzzák a falakat, bevasazzák és megöntik a betongerendákat és a födémeket.
Aztán, ahogy az utolsó emelet is elkészül, rá a tetőszerkezet, számba lehet
venni, hogy kik dolgoztak, kik járultak hozzá egyik vagy másik szakasz
építéséhez, kik fizették a költségeket. Mindegyik résznek külön története van,
és itt a királyok első könyvének kilencedik részében ezeket a kisebb
történeteket sorolja fel az ige, a Salamon uralkodása idejéből.
Salamonnak a vérében volt az építkezés:
nemcsak a templomot építette hét évig, hanem az ő házát is, tizenhárom évig!
Tehát húsz éven át építkezett, csak Jeruzsálemben. Ezen kívül erődített
városokat, kereskedelmi csomópontokat, honvédelmi támaszpontokat, tárházakat,
különböző fontosságú építményeket épített a birodalom egész területén. Újra meg
újra építeni kellett, és az építést folytatni és befejezni. Lényegében az van
itt leírva, amit a királyok tenni szoktak. Nem csodálkozhatunk ezen. Van itt
külpolitika, önkény, elnyomás, kereskedelem, istentisztelet, katonai műveletek,
hajóflotta, és van sok építkezés. Salamon bölcsen vezette az országot.
Négy fő területet vizsgálhatunk meg: a politikát, a honvédelmet, a vallást és
a kereskedelmet.
I.
Politika: Salamon kapcsolatai szomszédjaival – 10-14. v.
Azzal kezdődik a történet, hogy milyen kapcsolata volt Salamonnak Hírámmal,
északi szomszédjával. Majd szó van arról, hogy milyen kapcsolata volt a
szidoniakkal és tírosziakkal – Főnícia fontos kereskedelmi központjaival. Hírám
annak idején már Dáviddal is nagyon jó barát volt. Dávid rendelkezett a templom
építése felől, amit nem ő, hanem csak a fia valósíthatott meg. De elképzelte és
összegyűjtötte a hozzávalókat, és rendelkezett, hogy Hírám küldjön a Libánonról
ehhez megfelelő épületfákat. Főleg az 5. rész számol be erről: „Elküldött Hírám Salamonhoz ezt üzenve:
Megértettem, ami felől küldtél hozzám. Én megteszem minden kívánságodat, mind a
cédrusfákra, mind a fenyőfákra nézve. Az én szolgáim a Libánonról aláviszik a
tengerre a fákat, én pedig azokat tutajokon, a tengeren addig a helyig vitetem,
amelyet te megüzensz nékem, és te onnan vitesd el. Te pedig abban teljesítsd
kívánságomat, hogy adj eledelt az én háznépemnek. Adott azért Hírám Salamonnak
cédrusfákat és fenyőfákat minden kívánsága szerint, Salamon pedig adott
Hírámnak húszezer véka búzát az ő háznépének táplálására, és húszezer kórus
sajtolt olajt és adta Salamon ezt Hírámnak esztendőről esztendőre.” (1Kir
5:1-3)
Szó van ezek után arról, hogy hányan voltak
a robotosok, akik három hónaponként felmentek dolgozni a Libánonra, fát vágni
és köveket faragni. A kőfaragókat Salamon biztosította (1Kir 5:13-18). Hírám
adta a favágókat, cédrusfákat és a fenyőfákat, és a tutajok vezetőit. Nemcsak a
templom építéséhez volt szükség gerendákra, hanem a palota építéséhez is.
Nagyon meglepő viszont, hogy Hírám küldött
120 talentum aranyat is! Azért meglepő, mert Dávid már összegyűjtötte az
aranyat, ami a templomhoz szükséges volt, éspedig, 100.000 talentum aranyat, és
1 millió talentum ezüstöt. Erről a Krónikák könyvében olvashatunk (1Krón
22:14-16. 28-29). Mai szóval élve, 3.750 tonna arany, ami, szó köztünk
maradjon, elég kellett legyen a templom építéséhez… De akkor miért kellett kölcsönözni
még négy és fél tonna aranyat, Hírámtól? Feltételezhető, hogy azért, mert a
templom építésére összegyűjtött arany és ezüst, a többi hozzávalókkal együtt az
Úrnak volt szentelve. Salamon ahhoz nem nyúlhatott, de a maga palotáját mégis
arannyal kívánta díszíteni!
Ugyanis, luxus palotája volt Salamonnak. Azt
olvassuk, például, hogy a palotában arannyal boríttatta be azokat a pajzsokat,
amiket a falra függesztettek: százával voltak ott kiaggatva arannyal borított
pajzsok! A 10. rész 12. versétől ezt olvashatjuk: „És csinált a király ébenfából oszlopokat az Úr házába és a király
házába, és az éneklőknek hegedűket és lantokat; nem hoztak soha többé olyan
ébenfákat, és nem is láttak olyanokat mind e mai napig.” Aztán szó van
tiszta aranyból készült pajzsokról is: „És
csináltatott Salamon király kétszáz pajzsot tiszta vert aranyból; mindenik
pajzsra hatszáz aranyat adott. És háromszáz kerek pajzsot vert aranyból, három
font aranyat adott mindenik pajzsra: és azokat a király helyeztette a Libánon
erdő házába. És készített a király elefántcsontból egy nagy királyi széket és
beborította azt finom arannyal. Hat grádicsa volt e királyi széknek és e szék
teteje kerekded volt hátul, és karjai voltak mindkétfelől az ülés mellett, és
két oroszlán állott ott a karoknál. És tizenkét oroszlán állott ott kétfelől a
grádics hat lépésén. Senki soha olyant nem csinált egyetlen országban sem.”
(1Kir 10:16-20) Az Ige megemlíti az ivóedényeket, az evőedényeket, az asztali
felszereléseket, és egyéb felszereléseket. Egyáltalán nem volt szűkmarkú az
arannyal, amikor ezeket a munkálatokat végeztette Jeruzsálemben!…
Úgyhogy, Hírám adott 120 talentum aranyat,
és cserébe, hogy Salamon azt kifizethesse, – mivel valószínű nem volt már a
királyi kincstárban semmi, amivel fizetni lehetett volna, – Salamon adott
Hírámnak 20 határ menti várost. Ezzel kapcsolatban először azt kell
megjegyeznünk, hogy Salamonnak nem volt arra joga, hogy eltulajdonítsa az Úr
örökségét! A föld az Úré. Még az Izráel fiai sem tulajdoníthatták azt el,
adhatták el örökre. A jubileumi év, az ötvenedik esztendő épp azt a célt
szolgálta, hogy minden föld visszakerülhessen eredeti tulajdonosához. Úgyhogy,
Salamon egy talpalatnyi földet sem adhatott Hírámnak!
Még szerencse, hogy Hírámnak nem tetszettek
azok, mert megnézte őket, és azt mondta az ő föníciai nyelvén: „Kábul földek” azok, semmirevaló telkek, nullafalvák, zéró tartomány.
Nem kellettek neki. Úgyhogy, Salamon végül mégis vissza kellett fizesse a 120
talentum aranyat. De honnan? Nem tudjuk. De hogy visszafizette, az biztos, mert
jó barát maradt Hírámmal azután is. Később olvasunk arról, hogy Séba királynője
éppen ennyi aranyat hozott Salamonnak ajándékba… A Hírámmal való barátságban bizonyára
beállott egy mosolyszünet akkor, amikor Hírám megnézte azokat a városokat, és
az aranyát meg nem kapta vissza!
Ugye, nem így szoktak bánni a barátokkal?
Salamon beszél a barátokról a Példabeszédek könyvében: „Mint a kenet és jó illat megvidámítja a szívet: úgy az ő barátjának
édes szavai is, melyek lelke tanácsából valók. A te barátodat, és a te atyádnak
barátját el ne hagyd, és a te atyádfiának házába be ne menj nyomorúságodnak
idején. Jobb a közel való szomszéd a messze való atyafinál.” (Péld 27:9-10)
Salamon nagyon jól járt Hírámmal, akivel
Dávid barátságot ápolt. Valójában nem is épülhetett volna fel a palota és az Úr
háza, ha nem lett volna ott Hírám, hogy segítse őt cédrusfákkal és fenyőfákkal.
Szomszéd-ország lévén, nagy szükség volt rá, a kereskedelmi útvonalak és
határok békés védelmében is.
Megjegyezhetjük, hogy Salamon hozzáállását
nem az alázat, és nem a szerénység jellemezte. Márpedig az Úr Jézus minket erre
tanított: „Tanuljátok meg éntőlem, hogy
szelíd és alázatos szívű vagyok” (Mt 11:29) Az alázatnak és a szerénységnek
az ellentéte a büszkeség, a felfuvalkodás, a gőg, a nagyravágyás – és sajnos,
hogy épp ezeket láthatjuk Salamonnál. Pedig az apjától nem ezt tanulta! Dávid
alázatos szívű volt: „Uram, nem
fuvalkodott fel az én szívem, szemeim sem láttak magasra, és nem jártam nagy
dolgok után, erőmet haladó csodadolgok után; Sőt lecsendesítettem és
elnémítottam lelkemet. A milyen az elválasztott gyermek az anyjánál; mint az
elválasztott gyermek, olyan bennem az én lelkem.” (Zsolt 131:1-3) Milyen jó
lett volna, ha Salamon is követte volna példáját, és alázatban maradt volna!
II.
Honvédelem: Salamon katonai felkészültsége – 15-24. v.
A 15. verstől az ország védelméről van szó. Hogyan építkezett Salamon, és hogyan
erősítette meg a városokat. Megépítette Millót a Dávid városban: „milló” egy
védőfal volt töltéssel. Azután megépítette a maga házát is, és Khácort,
Megiddót és Gézert. Khácor, a Galileai-tenger északi részénél határ menti város
volt, ahol a fő kereskedelmi útvonal áthaladt. Erre szükség volt. De ugyanúgy
szükséges volt megerősíteni Megiddót is, mert Megiddó őrizte a Kármel hegyénél
a szoros bejáratát. Aki át akart menni Izráel földén, annak át kellett utaznia
Megiddón. Ezek a kereskedelmi útvonalak a kapcsolattartás miatt is fontosak
voltak: Egyiptommal és a távolabbi országokkal. A király útjának nevezett
főúton vámot szedtek: Hírámmal és a föníciaiakkal nem a kereskedelem, meg a
hajózás mutatta a jó viszonyt, hanem az utak közös ellenőrzése: senki nem
vonulhatott át az országukon, hogy ne tudtak volna róla.
Megépítette tehát ezeket a tárházak városait,
a szekerek városait, a lovagok városait, Gézert, Bethoront, Bahalátot és
Thadmort vagy Thámort, ami pálmát jelent. Ez utóbbit ma is úgy hívják, hogy
Palmira. Az építkezés át meg átszövi ezt az egész igeszakaszt. Feltevődik a
kérdés, vajon miért volt erre szükség békeidőben? Nem támadta őket az ellenség!
Azért volt szükség az erődített városokra, mert jóllehet most békeidő van, de
előbb utóbb háború lesz. Békeidőben kell felkészülni a háborúra! Nem a hegy
alatt abrakolják a lovat. Tartalékokat gyűjteni a nehéz napokra a szép napokon
kell.
Ennek a lelki alkalmazását keresve, azt
találtam, hogy vannak az életünkben olyan időszakok, amikor mi is megtölthetjük
a tárházakat: akkor kell olvasnod a Bibliát, amikor megteheted! Akkor gyakorold
a testvéri közösséget, amikor megteheted! Járj az imaházba, amíg tudsz!
„Szeress és szolgálj, amíg lehet, kit tudja, meddig tart életed!” É nem
tudhatod, hogy meddig tart a kegyelem. Mindennek rendelt ideje van. Ragadjuk
meg a nekünk adott ajándékokat, használjuk fel a kellemetes időt az Úr
dicsőségére!
III.
Vallás: Salamon istentisztelete – 25. v.
A 25. vers Salamon vallásáról, istentiszteletéről szól. Három ünnepre kellett
feljárniuk a férfiaknak Jeruzsálembe: a Húsvétra, ez az Egyiptomból való
kivonulásról beszélt, a Hetek ünnepére, a mi Pünkösd ünnepének felel meg, és a
Sátorok ünnepére. Mi az Úr Jézus halálát, feltámadását és a Szentlélek
kitöltetését ünnepeljük ezeken az alkalmakon.
Azt olvassuk, hogy Salamon égőáldozatot,
vagy békeáldozatot mutatott be, jó illattételt tett azon az oltáron, amelyet
épített, és előírás szerint gyakorolta az istentiszteletet minden évben. Példát
adott a népnek. Jóllehet Jeruzsálemben lakott, nem messze volt a palotája, de
minden évben háromszor, úgy ahogy azt Mózes törvénye előírta, feljött az Úr
házába és bemutatta az áldozatokat.
Nem is volt bálványimádás addig, amíg Ő ezt
így tette, amíg ebben élen járt, amíg példát mutatott. A baj akkor kezdődött,
amikor ő már nemcsak az Úrnak áldozott, amikor eltért az Úrtól, és a szíve nem
volt tökéletes az Úrhoz. Izráel népe hamarosan követte királyát a
bálványozásban. A királyok ejtették bűnbe az Izráelt! Ne feledjük, hogy mi is
példát adunk minden nap, ha akarjuk, ha nem, példát mutatunk az embereknek, és
azok nem azt követik, amit mondunk, hanem azt, amit életünkkel bemutatunk.
Az égőáldozat a teljes odaszánást
jelképezte. A békeáldozat a testvéri közösségről szólt. A jó illattétel az
imaélet szimbóluma. Nálunk megvannak-e ezek? Odaszántuk-e magunkat az Úrnak?
Gyakoroljuk-e a testvéri közösséget? Van-e élő imaéletünk?
„Megjelent
az Úr Salamonnak másodszor is” (1Kir 9:2), és figyelmeztette: „Hogyha elszakadtok ti és a ti fiaitok én
tőlem, és meg nem őrizitek az én parancsolatimat és végzéseimet, melyeket
elétek adtam; hanem elmentek, és idegen isteneknek szolgáltok, és meghajoltok
azok előtt: Kigyomlálom az Izráelt e föld színéről, amelyet nékik adtam; e
házat, melyet az én nevemnek szenteltem, elvetem szemeim elől, és az Izráel
példabeszédül és meséül lesz minden nép előtt. És bár e ház felséges, mégis
akik elmennek mellette, elcsodálkoznak, felkiáltanak, és azt mondják: Miért
cselekedett így az Úr ezzel a földdel és ezzel a házzal? És azt felelik: Azért,
mert elhagyták az Urat az ő Istenüket, aki az ő atyáikat kihozta volt Egyiptom
földéből, és idegen istenekhez ragaszkodtak, és azokat imádták, és azoknak
szolgáltak: ezért bocsátotta őreájuk az Úr mind ezt a nyomorúságot.” (1Kir
9:6-9)
Sajnos, mindez be is következett. Salamon
életének befejezése nem olyan volt, mint uralkodásának kezdete.
IV.
Kereskedelem: Salamon hajóflottája – 26-28. v.
Az igeszakasz utolsó verseiben szó van Salamon flottájáról. Nem tudjuk, hány
hajója volt Salamonnak Esiongáberben, az Edom földén, a Vörös-tenger
kikötőjében. Legalább egy hajó a Hírám embereivel, - mert a föniciaiak értettek
a hajózáshoz, az izráeliek nem -, kihajóztak az Indiai-óceánra, hoztak aranyat.
420 (vagy 450) talentum aranyat, Ofirból.
A következő részben szó van egy másik
flottáról, amely Társisba hajózott, háromévenként (1Kir 10:22). Azok aranyat,
ezüstöt, elefántcsontot, majmokat és pávákat hoztak Salamonnak. Egyfajta
állatkertet létesíthetett Jeruzsálemben. Íme, már Salamon nem mondhatja, hogy „nem járt az erejét meghaladó csodadolgok
után”… A majmok és pávák nem sorolhatók a boldoguláshoz abszolút szükséges dolgok
közé…
A két útvonalon rendszeresen mentek és
jöttek a hajók. Újra meg újra kihajóztak a hajósok a Hírám embereivel. Mert van
mit tanulni a világ fiaitól is! Maga az Úr Jézus mondta, vannak dolgok, amiket
tőlük kell eltanulni, hogyan alkalmazzuk azokat az Úr dicsőségére.
Egyik gyermekének azt mondja, hogy „ha szeretetet adsz, szeretetet kapsz”.
Ez is egyfajta kereskedelem, csak nincs benne veszteség, sem kockázat.
Vizsgáljuk meg, hogy milyen kapcsolataink vannak a körülöttünk élő emberekkel, hogyan
szolgáljuk mi az Urat, hogyan tiszteljük mi Őt, és miben mutatkozik az meg.
Éljünk szentül a jelenvaló világon!
12 És hálát adok annak, a ki engem megerősített, a Krisztus Jézusnak, a mi
Urunknak, hogy engem hívnek ítélt, rendelvén a szolgálatra, 13 Ki előbb
istenkáromló, üldöző és erőszakoskodó valék:
de könyörült rajtam, mert tudatlanul
cselekedtem hitetlenségben; 14 Szerfelett megsokasodott pedig a mi
Urunknak kegyelme a Krisztus Jézusban való hittel és szeretettel. 15
Igaz beszéd ez és teljes elfogadásra méltó, hogy Krisztus Jézus azért jött e
világra, hogy megtartsa a bűnösöket, a kik közül első vagyok én.
16 De azért könyörült rajtam, hogy Jézus Krisztus
bennem mutassa meg legelőbb a teljes hosszútűrését, példa gyanánt azoknak, akik
hisznek majd ő benne az örök életre. 17 Az örökkévaló királynak
pedig, a halhatatlan, láthatatlan, egyedül bölcs Istennek tisztesség és
dicsőség örökkön örökké! Ámen.
nAz
áldott/boldog Isten dicsőségének evangéliuma szerint… (11. v.)
vAz evangélium első számú példája, szemléltetése, maga Pál apostol.
vApCsel 9:1 –„Saulus pedig még fenyegetéstől és öldökléstől lihegve az Úrnak tanítványai
ellen, elmenvén a főpaphoz…”
v1Kor 15:9 – „9 Mert én vagyok a legkisebb az apostolok között, ki nem
vagyok méltó, hogy apostolnak neveztessem, mert háborgattam az Istennek
anyaszentegyházát.”
vApCsel 7:58 – „És kiűzvén a városon kívül, megkövezték: a tanúbizonyságok pedig
felsőruháikat egy Saulus nevezetű ifjú lábaihoz rakták le.”
nerőszakoskodó
v büszke és kegyetlen
nPál bizonyságot tesz arról, hogy tudatlanul cselekedett…
vJóllehet tudós volt, ismerte
a Törvényt: – ApCsel 23:3 – „Akkor
Pál monda néki: Megver az Isten téged, te kimeszelt fal! És te leülsz engem a
törvény szerint megítélni, és törvényellenesen cselekedve parancsolod, hogy
engem verjenek?”
vGal 1:13-14 – „13 Mert hallottátok, mint forgolódtam én egykor a
zsidóságban, hogy én felette igen háborgattam az Isten anyaszentegyházát, és
pusztítottam azt. 14 És felülmúltam a zsidóságban nemzetembeli sok
kortársamat, szerfelett rajongván atyai hagyományaimért.”
vElméje megvakíttatott – 1Kor 2:14 – „14
Érzéki ember pedig nem foghatja meg az Isten lelkének dolgait: mert bolondságok
néki; meg sem értheti, mivelhogy lelkiképpen ítéltetnek meg.”
v2Kor 4:3-4 – „3 Ha mégis leplezett a mi evangéliumunk, azoknak
leplezett, a kik elvesznek: 4 Akikben e világ istene megvakította a
hitetlenek elméit, hogy ne lássák a Krisztus dicsőséges evangéliumának
világosságát, aki az Isten képe.”
vTudatlanul cselekedett: 3Móz 5:14-19 – „14 Azután szóla az Úr
Mózesnek, mondván: 15 Ha valaki hűtlenséget követ el, és tévedésbôl
vétkesen elvesz az Úrnak szentelt dolgokból: vigyen az ő vétkéért való
áldozatot az Úrnak, egy ép kost a nyájból, amint te becsülöd, ezüst
siklusokban, a szent siklus szerint, vétekért való áldozatúl. 16 És
amit vétkesen elvett a szent dologból, azt fizesse meg, és tegye hozzá az
ötödrészét, és adja azt a papnak. ìgy szerez néki engesztelést a pap a vétekért
való áldozat kosával, és megbocsáttatik néki.”
v4Móz 15:24-25 (-31) – “24 Akkor, hogyha a gyülekezet tudtán kívül
esik a tévedés, az egész gyülekezet áldozzék egy fiatal tulkot egészen égőáldozatul,
kedves illatul az Úrnak, és étel- és italáldozatot is hozzá szokás szerint, és
egy kecskebakot bűnért való áldozatul. 25 És végezzen engesztelést a
pap Izráel fiainak egész gyülekezetéért, és megbocsáttatik nékik, mert tévedés
volt az; ők pedig vigyék be az ő áldozatukat tűzáldozatul az Úrnak, és a bűnért
való áldozatukat az Úr elé az ő tévedésükért.”
v Jézus azért jött, hogy a bűnösöket
üdvözítse. A legnagyobb probléma a bűn.
III. Ki lett Pál
megtérése után? – 16-17. v.
nHosszútűrő -
vFil
4:12-13 – „12 Tudok megaláztatni is, tudok bővölködni is,
mindenben és mindenekben ismerős vagyok a jóllakással is, az éhezéssel is, a bővölködéssel
is, a szűkölködéssel is. 13 Mindenre van erőm a Krisztusban, a ki
engem megerősít.”
nPélda másoknak – 16. v.
v“16 De azért könyörült rajtam, hogy Jézus Krisztus bennem
mutassa meg legelőbb a teljes hosszútűrését, példa gyanánt azoknak, akik
hisznek majd ő benne az örök életre.”
nPrédikátor – az üldözőből. Misszionárius – a gyilkosból.
vElőbb azt hitték, csak megjátszodja a változást – ApCsel 9:26-28 – „26 Mikor pedig Saulus Jeruzsálembe
ment, a tanítványokhoz próbált csatlakozni; de mindnyájan féltek tőle, nem hívén,
hogy ő tanítvány. 27 Barnabás azonban maga mellé vevén őt, vitte az
apostolokhoz, és elbeszélte nékik, mint látta az úton az Urat, és hogy beszélt
vele, és mint tanított Damaszkuszban nagy bátorsággal a Jézus nevében. 28
És ki- és bejáratos vala köztük Jeruzsálemben:”
nIsten reá bízta az evangéliumot –
vGal 1:11-12 – „11 Tudtotokra adom pedig atyámfiai, hogy az az evangélium, melyet én hirdettem,
nem ember szerint való; 12 Mert én sem embertől vettem azt, sem nem
tanítottak arra, hanem a Jézus Krisztus kijelentése által.”
vGal 1:15-16 – “15 De mikor az Istennek tetszett, ki elválasztott engem az
én anyám méhétől fogva és elhívott az ő kegyelme által, 16 Hogy
kijelentse az ő Fiát én bennem, hogy hirdessem őt a pogányok között: azonnal
nem tanácskoztam testtel és vérrel.”
nFelruházta
v1Kor 15:10 – „10 De Isten kegyelme által vagyok, a mi vagyok; és az ő
hozzám való kegyelme nem lett hiábavaló; sőt, többet munkálkodtam, mint azok
mindnyájan: de nem én, hanem az Istennek velem való kegyelme.”
vA pogányok birtokolják Isten igazságát a Krisztusban való hit által
vA zsidók nem birtokolják Isten igazságát, mert nem hisznek Krisztusban
vA törvény nem adhatott igazságot. Ez Isten ajándéka volt a Krisztusban való
hit által,
vés emberi teljesítménnyel nem lehet megszerezni (vö. 3:21-31)
nA zsidók bűnei:
vvallásos büszkeség, 10:2a
vszellemi vakság, 10:2b. 3a
vönelégültség, 10:3b
vellenszegülő makacsság, 10:4a
n„A kiválasztás a kereszt hirdetésével történik.” (vö. 1Thessz 1:4-10).
I. Az üdvösség és Isten
igazsága
n10:1 - „én szívemből kívánom, és könyörgök értük Istenhez,
hogy üdvözüljenek” Pál hitte, hogy a zsidók megtérhetnek, és hogy az értük
mondott imádságai számítanak. Ez a predestináció meglepő ellenpontja!
n10:2 „Isten iránti buzgóság van bennük” Az őszinteség
és a lelkesedés nem elég (vö. 3-4-es versek). Pál ezt jól tudta (vö. ApCsel
9:1; Gal. 1:14; Fil. 3:6)!
n10:2-3 „de nem a helyes ismeret szerint. Az Isten igazságát ugyanis nem
ismerték el” – epiginōskō - (1) a zsidók nem
értették az ingyenes evangéliumot (a „tudni/ismerni” kifejezés görög értelme);
vagy (2) a zsidóknak nem volt hit-kapcsolata Istennel (a „tudni/ismerni”
kifejezés héber értelme, vö. 1Mózes 4:1; Jer. 1:5). A zsidók nem hagyták
figyelmen kívül annak szükségességét, hogy válaszoljanak Isten tettére (16,18,19-es
versek), de a hitet az emberi teljesítménnyel helyettesítették, ami
büszkeséghez, arroganciához és különcködéshez vezetett (3a vers)!
n10:3 „Isten igazságát” Az ÓSZ a törvényhez való
engedelmességet hangsúlyozta (vö. 5Móz 4:28-6:3. 17. 24-25). Amit azonban nem
vettek észre, az az a szükségszerű egyensúly volt, aminek a hit és a megtérés
között kell lennie (vö. 5Móz 5:29-30. 6:5). Az 5Móz világosan megerősíti, hogy
Isten Izraelért cselekedett, nem az igazságuk miatt, hanem az Ő jelleme alapján
(vö. 9:6,7,13,24,27; 10:12-22; Ez 36:22-38). Még a kánaánitákat sem Izrael
igazsága miatt semmizték ki, hanem saját bűneik miatt (vö. 9:4-6; 1Móz 15:16).
v„nem vetették alá magukat az Isten igazságának” A zsidók
megpróbálták kiérdemelni Isten igazságát, ami viszont ajándék volt (vö. 3:24;
5:15; 6:23; Ef. 2:8-9). Pál ezt az igazságot elég világosan látta a
Damaszkuszba vezető úton.
n10:4 „mert a törvény végcélja Krisztus” - Lásd: Mt 5:17-48. A törvény szándéka, célja és vége (telos) nem az
üdvösség volt, hanem a meggyőzés, és ez a célja továbbra is (vö. Gal. 3:24-25).
v„minden hívő megigazulására” „hogy
igazságot nyerjen mindenki, aki hisz”
II. Az üdvösség és a
bizonyságtevő hívő élet
nAz üdvösség nem egy termék, hanem egy kapcsolat. A hittel csak elkezdődik. Nem
egy tűzkárra szóló biztosítás, nem egy mennybe szóló jegy, hanem egy olyan
élet, ami a Krisztushoz való hasonlatosságban növekszik.
vAz üdvösség egy folyamat (a
jelenben) – 1Kor 1:18; 15:2. 2Kor 2:15.
vAz üdvösség egy jövőbeni beteljesedés
– Róm 5:9. 10; 10:9. 13. 1Kor 3:15; 5:5. Fil 1:28; 1Thessz 5:8-9. Zsid 1:14;
9:28. (Mt 10:22; 24:13; Mk 13:13 is utal rá).
nA 10:5 - 3Móz 18:5-re utal.
A 10:6-8 - 5Móz 30:11-14-re utal a Septuagintából (LXX).
v„A hitből való igazság pedig így szól” Pál már korábban
megszemélyesítette a „bűnt” és a „kegyelmet”, most pedig a „hit általi
igazságot” személyesíti meg.
v„ki megy fel … ki megy le” Az embereknek nem kell Krisztust
keresniük, Isten a nyilvánosság előtt küldte el Őt mindenkiért. Nem szükséges
az emberi kutatás.
v„szíveddel” A szív az egész személyt jelenti.
n10:9 „ha” „vallod” „Jézust
Úrnak” - Ez volt a korai egyház hitvallásának és bemerítkezési
liturgiájának teológiai tartalma. Az „Úr” kifejezés használata megerősítette
Jézus istenségét (vö. Jóel 3:5 [Károli: 2:32]; ApCsel 2:32-33,36; Fil. 2:6-11),
míg a keresztnév, Jézus, megerősítette történelmi ember-létét (vö. 1Jn 4:1-6).
v„szíveddel hiszed” – a „hit” (pistis) (1) személyes bizalom (héber),
(2) intellektuális tartalom (görög) és (3) egy folyamatos akaratlagos
odaszánást (vö. 5Móz 30:20).
n10:10 „hogy megigazuljunk” - A hívők arra lettek kiválasztva,
hogy szentek és feddhetetlenek legyenek! A kiválasztás nem csak egy tan, hanem
egy életstílus is (vö. 5Móz 30:15-20).
n10:11 Ez egy idézet az Ézs. 28:16-ból.
v„aki hisz Őbenne” - A hit nem csak egy kezdeti válaszreakció, hanem
egy folyamatos követelmény az üdvösséghez! Ez nem csak egy helyes teológia, ami
megment (evangéliumi igazságok), hanem egy személyes kapcsolat (evangélium
személye), ami istenfélő életet eredményez (evangéliumi élet). Óvakodj a könnyű
hitektől, amik elválasztják egymástól az igazságot és az életet. Az örök
életnek vannak megfigyelhető jellemvonásai!
v„nem szégyenül meg” - Azok, akik bíznak („hisznek”)
Krisztusban, nem fognak elfordulni. Ez az Ézs. 28:16-ból való idézet, ami Pál
beszédében a 9:33-ban egy kulcs vers volt.
III. Az üdvösség és
a pogányok
n10:12 „Nincs különbség zsidó és görög között” Ez az új szövetség legfőbb mondanivalója (vö. Róma 3:22,29; Gal. 3:28; Ef.
2:11-3:13; Kol. 3:11).
n10:14-15 – Isten hírvivőket küld (prófétákat, apostolokat,
prédikátorokat, tanítókat, evangelistákat). Ezek a hírvivők Isten áldásai a
szükséget szenvedő világ számára. Miközben Isten kegyelmesen küldi az evangélium
hírvivőit, a hallgatóságnak a megfelelő módon kell reagálnia azok üzenetére.
vA megmentő hitnek számos eleme van (1) egy üzenet, amit el kell hinni; (2)
egy személy, akit be kell fogadni; (3) egy kezdeti és folyamatos megtérő és
hit-teli válaszreakció; (4) engedelmes élet; és (5) kitartás.
n10:15 - Az üdvösség az evangélium hallásából és az
evangélium elfogadásából van. A prédikátorok azért küldettek, hogy „mindenki”
megtérhessen!
n10:16 Pál újra olyan ÓSZ-i profetikus kijelentéseket
használ, amik eredetileg YHWH Izraelnek szóló üzenetére vonatkozott, hogy a
Messiás Jézus evangéliumára utaljon. Ahogy az ÓSZ-i zsidók elutasították Isten
üzenetét, úgy Pál korának zsidói is elutasították azt. Ez az Ézs. 53:1-ből való
idézet, de teológiailag az Ézs 6:9-13-hoz is kapcsolódott, ahol Izrael
elutasította Isten üzenetét.
n10:17 Az evangélium elsősorban egy üzenet (vö. Gal. 3:2). De
az üzenet személyes szavakká válik, „Krisztus szavaivá” (vö. Kol 3:15-16).
n10:18 Ez a vers azt erősíti meg, hogy a legtöbb zsidó
hallotta az üzenetet, és hogy felelősek voltak annak elutasítása miatt. Nem a
tudatlanság volt a probléma, hanem a hitetlenség!
n10:19-20 A zsidók hallották az üzenetet, még Mózestől is.
n10:21 Ez a kijelentés a Septuagintából, az Ézs. 65:2-ből
való idézet, ami arról szólt, hogy a szövetség népe elutasította YHWH-t (vö.
Ézs. 65:1-7). Isten hűséges volt; Izrael pedig hűtlen. Hitetlenségük vezetett
népük átmeneti ítéletéhez.
vHa Isten választása annyira lényegbevágó, akkor Pál miért imádkozik
Izraelért a 10:1-ben? Miért hangsúlyozza annyira a 10:9-13 az emberi
válaszreakció szükségességét?
vMit jelent a 4. vers? „Krisztus véget vetett a törvénynek”?
vSorold fel azokat az elemeket, amik közrejátszanak a hitben a 10:9-10
alapján.
vMiért idéz Pál olyan gyakran az ÓSZ-ből? Hogyan kapcsolódik ez az
elsősorban pogányokból álló gyülekezethez Rómában?
vHogyan kapcsolódnak a 11-13-as versek a 9. fejezethez?
vHogyan kapcsolódnak a 14-15-ös versek a világmisszióhoz?
vHogyan mutatkozik meg a 10. fejezetben az, hogy az ember szabad akarata
része az ember üdvösségének?
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)