2015. április 15., szerda
A Feltámadott szemtanúi
1Kor 15:5-11
5 És hogy megjelent
Kéfásnak; azután a tizenkettőnek; 6 Azután megjelent több mint
ötszáz atyafinak egyszerre, kik közül a legtöbben mind máig élnek, némelyek
azonban el is aludtak; 7 Azután megjelent Jakabnak; azután mind az
apostoloknak; 8 Legutolszor pedig mindenek között, mint egy
idétlennek, nékem is megjelent. 9 Mert én vagyok a legkisebb az
apostolok között, ki nem vagyok méltó, hogy apostolnak neveztessem, mert
háborgattam az Istennek anyaszentegyházát. 10 De Isten kegyelme
által vagyok, a mi vagyok; és az ô hozzám való kegyelme nem lett hiábavaló; sőt
többet munkálkodtam, mint azok mindnyájan: de nem én, hanem az Istennek velem
való kegyelme. 11 Akár én azért, akár azok, így prédikálunk, és így
lettetek ti hívőkké.
n Az előbbi versek arról szólnak, hogy hogyan lehetünk,
és maradhatunk hívőkké?
n Ha valaki megtért, de meghátrált, az hiába lett
hívővé. Jobb lett volna, ha el se kezdte volna, mert így bizonyíték, hogy ő
megismerte az igazságot, csak nem követte, és nem tartott ki mellette.
n Utána Pál apostol rátér arra, hogy nem csak az
bizonyította az Úr Jézus feltámadását, hogy létezik a korinthusi gyülekezet, (mert
nem lenne gyülekezet, ha Jézus nem támadott volna fel a halálból), hanem rátér
arra, hogy szemtanúk is vannak, akik közül némelyek mind a mai napig élnek.
n De Pál nemcsak az Úr Jézus feltámadásáról beszél,
hanem a mi feltámadásunkról is, a test feltámadásáról. Korinthusban voltak
olyanok, – mint ahogy ma is vannak –, akik nem hitték a feltámadást. Lehet,
hogy elmondták, a „Hiszek-egyet”, az utolsó mondatot is, „hogy hisszük testünk
feltámadását és az örök életet”, de csak szájjal mondták, legyintettek egyet, és
azt mondták, hogy „nem jött még onnan vissza senki”. Ez nem igaz, mert valaki
visszajött, Jézus Krisztus – vagy inkább, ahogyan valaki fogalmazott, úgy jött
vissza, hogy előrement.
n Ha Krisztus nem támadt volna fel – annak óriási
következményei lennének, ahogyan öszefoglalja azokat a 12-20 versben.
n Azzal fejezi be a felsorolást, hogy akkor mi sem
támadunk fel, és nincs örök élet, akkor minden embernél mi vagyunk a
legnyomorultabbak. „Ámde Krisztus
feltámadott a halottak közül és az első zsenge lett azok közül, akik meghaltak.”
Ő lett az első gyümölcs, és mi nem a legnyomorultabb emberek vagyunk, hanem
a legboldogabbak.
n Ez a
keresztyénség alapköve, a feltámadás emberei, a feltámadás követői vagyunk. Ezt
a korinthusiak is hitték – így lettek hívőkké. Ez által üdvözülhetnek is. (Ha
nem hinnék ezt, hiábavaló lenne a hitük.) „Ezáltal
üdvözültök is, ha megtartjátok mindvégig, ahogy hirdettem nektek.”
n Közben összefoglalja, hogy kik voltak a feltámadás
tanúi. Szándékában áll bebizonyítani a korinthusiaknak, hogy a Krisztus
feltámadt a halálból – mivel ez az alapja a testünk feltámadásának, a mi
feltámadásunknak is.
n Vegyük sorra ezeket a szemtanúkat, amelyekről az
apostol beszél.
I. Kéfás
– a minőségbeli tanú
n Először Kéfással kezdi és az apostolokkal.
n Ki volt Kéfás? Péter, az apostolok közül is a
legelőkelőbb, az Úr Jézus belső csoportja, a három tanítványok egyike, akit magával
vitt a megdicsőülés hegyére is.
n Pétert félre vitte, amikor Gecsemánéban imádkozott. Ő
volt a többiek szószólója, a legerteljesebb hangadó, a legelőkelőbb. Reá tisztelettel
néztek fel a többiek is. Amikor a Gecsemáné kertben Jézus visszatér, Pétert
dorgálta meg. Azt mondta, „nem bírtál
velem Simon egy óráig sem vigyázni”?
n Ő tehát a legközelebbi tanítvány. Azt tudjuk róla,
hogy az Úr Jézusról vallást tett, megvallotta, hogy „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia”. Az Úr Jézus elmondta neki,
hogy ezt nem test és vér jelentette ki neki, hanem az én Mennyei Atyám. Boldog
vagy, mert te ezt tudod és hiszed, és erre a kősziklára, (Kéfás) építem fel az
én anyaszentegyházamat. Bármit jelentsen is, az tény, hogy Péter által indult
el a gyülekezet pünkösd napján, és Péter rakta le az alapköveket, lévén a
szegeletkő maga Jézus Krisztus. Tömeges megtérés történt akkor Péter szolgálata
nyomán.
n Péter volt az, aki azt mondta, hogy „a halálba is kész
vagyok menni”, de utána nagycsütörtök éjszakáján nem éppen úgy történt, hogy ő
kész lett volna Jézussal a halálba menni. Éppen ellenkezőleg, amikor
rámutattak, hogy „te is közülük való vagy”, nem vállalta a közösséget Jézussal.
Megtagadta Őt. Másodjára és harmadjára is. Esküdözni és átkozódni kezdett,
mondja az ige, hogy nem ismeri azt az embert, nem tudja mit beszélnek.
n Nos, most ez a Péter, aki elfutott onnan, keservesen
sírt, aki tudta, hogy Jézus meghalt, várta a feltámadás reggelét. Mikor ketten
futottak a sírhoz, János látott és hitt, de „Péter
elmenvén, csodálkozott ezen a dolgon”. Nem tudta, hová tegye ezt az esetet,
őt még nem változtatta meg az üres sír látványa. Nem az üres sír változtatta
meg Pétert, hanem az, hogy az Úr megjelent Kéfásnak.
n Ez a kifejezés még egy helyen van a Bibliában. Lukács
evangéliuma 24. fejezetében, amikor visszatérnek az emmausi tanítványok, a 34.
versben ezt olvashatjuk: „Feltámadott az
Úr bizonnyal, és megjelent Simonnak”. Ezzel fogadják a Jeruzsálembe
összegyűltek, és az emmausiak és elbeszélték, mi történt az úton.
n Húsvét reggelén megjelent a feltámadott Úr Jézus Mária
Magdalénának, elsőnek (Márk 16:9),
akiből hét ördögöt űzött ki. Tehát először az asszonyoknak jelent meg. Délután
megjelent az emmausi tanítványoknak,
lement a nap, amikor Emmausba értek három órai gyaloglás után. Azért
marasztalták ott, mert már este van. Mikor jelent meg Simonnak? Valamikor a kettő között, még talán az emmausi
tanítványok előtt, mert amire ők visszajöttek, már megjelent Simonnak. A
többiek is tudták már, hogy Jézus feltámadott. Az, hogy megjelent Simonnak,
megváltoztatta Simont.
n Ha a Korinthusiak hallgatnak valakire, akkor íme, itt
van a tanítványok közül az egyik, nem is akárki, Kéfás. Gondoljátok meg, „megjelent Kéfásnak”. Kéfás nem
változott volna meg, nem lett volna olyan buzgó hirdetője a feltámadásnak, és
ennek a hitnek, ha Jézus nem találkozott volna vele.
n Mert mit prédikált pünkösd napján? Azt prédikálta: „Előre látván Dávid, így szólott a Krisztus
feltámadásáról, hogy az ő Lelke nem hagyatott a sírban, sem az ő teste
rothadást nem látott. Ezt a Jézust feltámasztotta az Isten, minek mi mindnyájan
tanúbizonyságai vagyunk.” ApCsel 2:31-32.
n Amikor Júdás helyett választják a tizenkettedik
tanítványt, akkor is Péter viszi a szót, és vezeti a tanácskozást. Azt
olvassuk, hogy „azok közül a férfiak
közül, akik velünk együtt jártak minden időben, míg az Úr Jézus közöttünk
járt-kelt. A János keresztségétől kezdve mind a napig, melyen fölviteték
tőlünk, azok közül egy az ő feltámadásának bizonysága legyen mivelünk
egyetemben.” Nos, ilyen embert kell választani, aki a feltámadásnak a
tanúbizonysága volt!
n Ez az első érve Pál apostolnak a szemtanúkat sorolva.
Kéfás és a tizenkettő. Megjelent a tizenkettőnek is, vagy pontosabban a
tizenegynek. de a tanítványok közül elsőként Péternek.
II. 500
testvér – a mennyiségbeli tanúk
n Tovább menve azt mondja, ha a minőségi szemtanút
nézzük, az Péter, de nemcsak minőségi
tanuk vannak, hanem mennyiségbeli
tanunk, 500 atyafi egyszerre.
n Bizonyára jöttek némelyek és azt mondták, hát ezek a
tanítványok képzelődnek, hallucinálnak, és azért mondják, hogy feltámadott a
halálból, pedig csak az ő képzeletükben támadt fel.
n De Jézus teste nincs a sírban! A sír üres! De hogy ne
legyen ez a vád sem, azt mondja az apostol, képzeljétek el, volt olyan alkalom,
amikor 500 ember egyszerre látta. 500 atyafinak jelent meg egyszerre! Azok is
képzelődtek volna? És ez negyven napon át tartott, nemcsak egy pillanatig!
n Az Úr Jézusnak voltak távolabbi követői a tizenkettőn
kívül, egyszer hetvenet küldött ki. Az emmausi tanítványok is azok közé
tartoztak, hittek benne. Ezeket a feltámadás után az Úr Jézussal való
találkozás változtatta meg, adta vissza a reménységüket, hitüket. Azelőtt azt
mondták, „mi azt hittük, hogy ő fogja megváltani az Izraelt”, de ez a
reménységünk odaveszett. Mikor Jézus találkozott velük, a reménységük
visszajött. Élő reménységük lett. Jézus él!
n Készek voltak ezért a meggyőződésükért a halálba
menni. Ötszázan látták egyszerre, nem csak egy ember! Asszonyok találkoztak
Vele először. Kéfás után tehát az 500 testvér van említve. Ezek közül némelyek
élnek – kérdezzétek meg őket. Ők tudják, mert látták!
III. Jakab
– a leghitetlenebb tanú
n Érvelésében az apostol még tovább megy, és azt mondja,
figyeljétek meg, hogy ezek a szemtanúk között van egy, aki a leghitetlenebb
volt, ez pedig Jakab. Azután megjelent Jakabnak és mind az apostoloknak.
n Ki volt Jakab? Itt nincs megnevezve konkrétan, és némelyek
a Zebedeus fiai közül egyikre gondolnának, hiszen Jakab, János és Péter a szűk
tanítvány körhöz tartozott. De inkább az a nyilvánvaló, hogy nem arról a
Jakabról van szó, hanem az Úr Jézus
testvéréről, pontosabban féltestvéréről.
n Miért említi ezt Pál apostol? Azért mert az Úr Jézus
testvérei nem hittek benne! Több igét is olvashatunk erre nézve.
n Például Mk 3:21-22 - „Azután hazatérének. És ismét egybegyűle a sokaság, annyira, hogy még
nem is ehetének. Amint az övéi ezt meghallák, eljövének, hogy megfogják őt:
mert azt mondják vala, hogy magán kívül van”.
n A 31. vers: „Megérkezének
az ő testvérei és az ő anyja és kívül megállva, beküldének hozzá, hívatván őt.
Körülötte pedig sokaság ül vala és mondának néki. Ímé a te anyád és a te
testvéreid ott künn keresnek téged. Ő pedig felele nékik mondván: Ki az én
anyám vagy kik az én testvéreim? Azután elnézvén körös-körül a körülötte
ülőkön, monda: Íme, az én anyám és az én testvéreim. Mert aki az Isten akaratát
cselekszi, az az én fitestvérem és nőtestvérem és az én anyám.”
n Mk 6:2-6 is erről szól. Jakab nem hitt Jézusban, nem
hitt a csodáknak, nem hitte a tanításait, amit hallott, pedig találkozott vele,
mert az Úr Jézus gyakran hazalátogatott Názáretbe. Ott kezdte a szolgálatot és
meg-megfordult azon az északi részen, de nem hittek benne (Kapernaum, Korazin).
n Mi változtatta meg Jakabot? „Megjelent Jakabnak.” Így
lett Jakab a Jeruzsálemi gyülekezet vezetője. Így lett Jakab a feltámadás
tanúja, az evangélium hirdetője. A korinthusiak tehát figyelhetnek erre is.
Nemcsak Péter, nemcsak az apostolok, nemcsak a tömeg, hanem egy a hitetlenek
közül, mert Jakab hitetlen volt és megtért és hitt. Jézus feltámadt a halálból.
IV. Pál
– az utolsó tanú
n Önmagáról is beszél az apostol, ami nagyon
jellegzetes. Pálról azt mondja: „Legutoljára
mintegy idétlennek, nékem is megjelent.”
n Utoljára, ebben a sorban, de úgy általában is
mondhatnánk, ez az ige bizonyíték arra nézve, hogy az Úr Jézus megjelenései
abban az időben lezárultak Pál apostollal.
n „Legutoljára
nekem is megjelent.” De még inkább
fontosabb, amit ezután mond. „Mint egy idétlennek”, „torzszülöttnek” – ezen azt
értik, hogy a szó koraszülöttet jelent. Mindenképpen, időn kívül született…
n De vannak, akik azt mondják, Pál apostolt így
csúfolták!
n Mint ahogy ma is vannak, akik mondák ezt a kifejezést,
te idétlen! Pál apostol komolyan vette ezt a kifejezést, ezt a csúfszót. Igen,
nekem is megjelent, mint egy idétlennek.
n Közelebb jár az igazsághoz az a magyarázat, amely arra
utal, hogy ez alatt a kifejezés alatt késői születést kell érteni. Nem időben
született – jóval később, mint a tönbbiek…
2015. április 13., hétfő
Elvégeztetett! - Jn 19:30
„ELVÉGEZTETETT!”
(A hatodik szó a kereszten)
Jn 19:30
János evangéliuma
jegyzi fel az Úr Jézus hatodik szavát, mondását, kiáltását a kereszten, amely
az ötödik mondáshoz hasonlóan, csupán egyetlen szóból állott. „Elvégeztetett!”.
Ez görögül
„tetelesthai”, vagyis szó szerint azt jelenti, hogy „kifizetve”, „kiegyenlítve”,
„minden kötelezettség teljesítve”. Kereskedők egymás között váltott, megtalált irataira
volt ilyen szó ráírva, ami az ár teljes kifizetését, a számla kiegyenlítését
jelentette. Ezt a pontos jelentőséggel bíró szót kiáltotta Jézus a kereszten.
Az Úr Jézus hatodik
szava a kereszten nem valami elhaló sóhaj, vagy kétségbeesett motyogás volt
Jézus részéről, hogy no, most már végem van, mindennek vége-, hanem egy
diadalkiáltás, egy győzelmi felkiáltás, amelyről az evangéliumok egyhangúlag
bizonyságot tesznek. Jóllehet maga a szó, csak János evangéliumában található,
a többi evangéliumokban is megtalálhatjuk azt, hogy az ecetes bor elvevése után
Jézus nagyot kiáltva bocsátotta ki lelkét. Lukács azt is elmondja, hogy mit
kiáltott még Jézus, utoljára: azt, hogy „Atyám a te kezeidbe teszem le az én lelkemet”.
Máté evangéliumának 27. részében olvashatjuk, hogy Jézus nagy fennszóval
kiáltván, kiadta lelkét. Márk evangéliumának 15. részében szóról szóra ugyanez
található: Jézus pedig nagy fennszóval kiáltván, kibocsátotta lelkét. Lukács
evangélista hasonlóképpen megemlíti, hogy Jézus kiáltott, mielőtt meghalt
volna. Ez a diadalkiáltás, ez a hatodik mondat, ami a kereszten hangzik el,
csupán egy szó volt: „Elvégeztetett!” (Mt 27:50, Mk 15:37, Lk 23:46).
Mit jelent ez a szó,
ez a kijelentés? Először is, talán azt mondja számunkra, hogy Isten nem végez félmunkát, elvégzi azt,
amihez hozzáfogott. Majd másodszor nyilván azt jelenti, hogy a megváltás
munkája ott a kereszten elvégeztetett, vagyis, nincs mit hozzátenni. Végül bizonyára arról van itt szó, hogy Isten
részéről minden elvégeztetett, tehát rajtunk
van a sor, te és én következem ezután.
I.
Elvégeztetett, vagyis Isten nem végez
félmunkát.
Véghezvitte teljesen a megváltás munkáját.
A teremtéstől kezdve
láthatjuk azt, hogy Isten nemcsak megkezdi munkáját, hanem be is fejezi azt. A
körülöttünk levő világ bizonyítja ezt. Igaz, hogy bizonyos tudósok nagyon
türelmes évszámokkal dolgoznak, amikor a föld és az élet keletkezéséről
beszélnek, azt állítva, hogy a föld legalább négy és fél milliárd éves, az élet
pedig legalább három milliárd éves, ezzel szinte teljesen kiiktatva Istent, és
a teremtésnek tényét. Én mégis azt hiszem, hogy a Bibliának igaza van, és elég
ellenbizonyíték áll már rendelkezésünkre, hogy az evolúciós elméletet ne
fogadjuk el kész ténynek. Elméletnek nem rossz, csakhogy nem lehet bizonyítani.
Egy soha be nem bizonyított elméletről van szó, nem pedig egy tudományos
tényről. A világot Isten teremtette. És nem is csak félig, hanem egészen. Isten
nem végez félmunkát. Ez az igazság ott van az évszakokban, a nappalok- és
éjszakákban, az emberi test felépítésében, a madárdalban, a csillagok
forgásában, mindenütt. Látható a teremtett világ minden területén, de a
történelem is bizonyítja. Isten nem hagyta népét a Veres tenger közepében sem,
a pusztában sem, hanem bevitte őket Kánaánba, nekik adta a megígért országot.
Néppé, nemzetté formálta őket, és évszázadokon át hordozta sorsukat, tervének
és ígéreteinek megfelelően. Isten nem végez félmunkát.
Isten megjelent
testben, és lakozott közöttünk, végigjárta minden lépését az ember útjának,
egészen, amíg meghalt a kereszten. Megkísértetett mindenekben, kivéve a bűnt.
Szenvedett, éhezett, szomjazott, elfáradt, betegség ismerője volt, majd halálra
adatott a mi bűneinkért. Mint igaz meghalt a nem-igazakért. Elvégeztetett, -
Isten nem végzett félmunkát. Jézus ismerte a szent „kell” parancsát:
„keresztséggel kell nálam megkereszteltetnem” - mondja (Lk 12:50), „az én
eledelem az, hogy cselekedjem annak akaratát, aki elküldött engem” (Jn 4:34,
9:4), „elvégeztem a munkát, amit reám bíztál” (Jn 17:4). Mindezt azért, mert
Isten nem végez félmunkát. Jézusra vonatkozóan minden prófécia beteljesedett.
Isten szentsége engesztelést nyert, Isten igazsága kielégíttetett, Jézus
váltság munkája befejeződött: elvégeztetett. A nagy áldozat be lett mutatva, a
bűn büntetése ki lett fizetve, elvégeztetett!
De a te és az én
életemben is így igaz: aki elkezdte bennünk a jó munkát, el is végzi azt a
Krisztusnak napjára. Vezet a megszentelődés útján. Akiket eleve elrendelt
azokat el is hívta, meg is igazította, meg is dicsőítette. Isten tervében már
meg is dicsőíttettünk. Isten nem végez félmunkát.
II.
Másodszor, ez a
diadalkiáltás azt jelentette, hogy a megváltás munkájához nincs mit hozzátenni:
elvégeztetett!
Vannak, akiknek
Krisztus halála nem elég: próbálna hozzáadni valami emberi erőlködést,
vezeklést, ceremóniát, felfogást, hitelvet, kegyeskedést, jócselekedeteket,
hogy azok alapján valahogy üdvözülhessenek. De ez nem szükséges, nem
lehetséges: elvégeztetett, vagyis: nincs mit hozzátenni! Egyedül Krisztus által
van üdvösségünk, de általa van! Semmi és senki más nem tehette volna jóvá
elrontott életünket, nem fizethette le bűneinket, csak Jézus.
A törvény nem tudta
Izráel népét és minket megváltoztatni. A törvény csak törvényszegést idézett
elő, megsokasodott a bűn. Ha a törvény tiltja, hát csak azért is, - ilyen az
ember. A törvény Krisztusra vezérlő nevelőnk, mesterünk lett, odavezetett a
megoldáshoz. Nincsen senkiben másban üdvösség, a törvény által sem, csak
Jézusban. Ő végezte el a megváltás munkáját. Ahhoz nincs mit hozzátenni. A
törvény az Istennel való együtt járás lehetőségéről beszél, Jézus viszont maga
az Út. Aszkétikus áldozatokkal, szenvedésekkel, erőlködésekkel semmit sem
érdemelhetünk ki Isten előtt.
Elvégeztetett!
Minden együttvéve, befejezést nyert. Ehhez nincs mit hozzátenni, ezt csak
elfogadni lehet, ebben csak hinni lehet, magunkévá tenni. Semmit nem kell és
nem lehet kiegészíteni. Nem cselekedetekből van az üdvösség, hogy senki ne
kérkedjék.
Még érzéseinket sem
adhatjuk hozzá üdvösségünkhöz. Nóé nem az érzései szerint szabadult meg, hanem
az által, hogy bement a bárkába, bármit érzett előtte, vagy utánna.
Hasonlóképpen mi is úgy üdvözülhetünk, hogy elfogadjuk Jézus Krisztus egyszer s
mindenkorra elégséges és elvégezett áldozatát, ha úgy számolunk magunkkal, hogy
Vele együtt mi is meghaltunk a bűnnek, hogy ezután Istennek éljünk. Isten semmi
mást nem kíván tőlünk, mint azt, hogy higyjünk Jézus Krisztusban, vagyis
fogadjuk be Őt, hogy bűneink büntetéséért beszámíthassa az Ő halálát. Ezt
elfogadni lehet, de kiegészíteni, hozzáadni nem. Elvégeztetett! Teljesen és
véglegesen megoldást nyert az ember legnagyobb problémája, a bűn. Jézus Isten
Báránya, aki elveszi a világ bűneit.
III.
Harmadszor, az
„Elvégeztetett!” kiáltása Jézusnak nemcsak azt jelentette, hogy Isten nem végez
félmunkát, és hogy a megváltáshoz nincs mit hozzátenni, hanem azt is, hogy most már
rajtunk van a sor. Ő elvégezte, befejezte: most tehát te következel.
Üdvösséged kérdése egyedül csak tőled függ. Rajtad van a sor!
Krisztus meghalt az
egész világ bűneiért, Isten üdvözítő kegyelme megjelent minden embernek,
mindenki számára elvégeztetett a megváltás, de ez mégsem jelenti azt, hogy
mindenki üdvözülni fog. A Biblia nyíltan beszél arról, hogy Krisztust elfogadni
kell, Benne hinni kell, ha valaki üdvözülni akar. Jézus annál többet nem
tehetett, mint amennyit tett, hiszen Ő mindent megtett. Most már csak elfogadni
kell azt a munkát, amit elvégzett a kereszten. Ez viszont teljesen az ember
felelőssége. Az Ő befogadásán, a belé vetett hiten fordul meg minden. Higgy az
Úr Jézus Krisztusban, és üdvözülsz! Egyedül rajtad van a sor, ezt senki és
semmi nem teheti meg helyetted. Neked kell lépéseket tenned szabad akaratod
szerint, arra nézve, hogy személyes üdvbizonyosságod legyen. Sokszor a szülők
szeretnének dönteni gyermekeik helyett, a férj a feleség helyett, vagy
fordítva, de ez nem lehetséges. Mindenki személyesen kell döntsön, higgyen,
megtérjen.
Ha valaki hiszen
Őbenne - mondja az Írás. Aki hiszen és megkeresztelkedik - szól az Ige.
Istennek hatalma az evangélium, mindazok üdvösségére, akik hisznek - mondja Pál
apostol. Itt nincs kivétel. A tudós is, a tudatlan is, a gazdag is a szegény
is, a férfi is, a nő is, a magyar is, a román is - mindenki csupán hit által.
Ez személyes lépés, személyes feladat. Elvégeztetett - kiáltotta Jézus, tehát
üdvösséged érdekében Ő ennél többet nem tehet. Rajtad van a sor.
Elközelített a
mennyeknek országa, mondta az Úr. Ott a kereszten a lehető legközelebb jött hozzánk
Isten országa. Talán nem vagy messze tőle, még mindig fennáll a veszély, hogy
nem vagy benne! Fogadd el, higgy benne, tedd magadévá, lépj be! Lehet, hogy
csak egy nagyon kicsi döntésen, lépésen múlik minden, de az a lépés épp a
küszöb átlépése. Ne maradj kívül, lépj be, - most rajtad van a sor. Sokáig
halogattad, gondolva arra, hogy talán valaki megteheti helyetted: az egyházad,
a származásod, a cselekedeteid üdvözíthetnek majd. Sajnos, ez nem így van. Az
üdvösség, a hit nem örökölhető. Ez személyes. Rajtad van a sor, mivel Jézus
Krisztus mindent elvégezett már.
Elvégeztetett! Őt
senki sem vádolhatja majd, hogy kihagyott valamit, nem vállalt valamit
üdvösséged érdekében. Minden készen van. Mi a megfeszített Jézus Krisztust
prédikáljuk. Némelyeknek bolondság, másoknak botránkozás, mégis, számunkra,
akik megtartatunk, ez Istennek ereje. Higgy Jézus Krisztusban, mert egyedül ez
az, ami számodra szabadulást jelent. Benne minden kifizetve, elvégezve van. Van
bocsánat, bűntől való szabadulás, ha elfogadod Őt. Ő átokká lett érettünk, hogy
mi Isten igazsága legyünk Őbenne. Ő a bűnösök közé számláltatott, hogy te az
igazak közé számláltassál. Ő meghalt, hogy te élhess. Ő elhagyatva volt, azért,
hogy te örökké közösségben lehess Istennel. Járulj tehát bizodalommal a
kegyelem királyi székéhez! Mondd az énekíróval együtt: „Jövök Uram, bár nincs
rá érdemem, Hozzád futok, könnyíts a lelkemen”!
Posted by
Borzási István
at
10:39
0
comments
Labels: Jn 19:30
2015. április 8., szerda
A nemes harc megharcolása - Józs 10:1-15
A nemes harc megharcolása
Józs 10:1-15
1 Lőn pedig, hogy amikor
meghallotta Adonisédek, Jeruzsálemnek királya, hogy bevette Józsué Ait, és
elpusztította azt, és hogy amint cselekedett Jerikóval és annak királyával, úgy
cselekedett Aival és annak királyával, és hogy békességre léptek Gibeon lakói
Izráellel, és közöttük vannak: 2 Igen megijedtek, mivelhogy nagy
város volt Gibeon, olyan, mint egy a királyi városok közül, sőt nagyobb volt az
Ainál, férfiai pedig mind vitézek voltak.
3 Küldött azért Adonisédek, Jeruzsálemnek
királya Hohámhoz, Hebronnak királyához és Pireámhoz Jármutnak királyához és
Jáfiához, Lákisnak királyához és Debirhez, Eglonnak királyához, mondván: 4
Jöjjetek fel hozzám, és segéljetek meg engem, és verjük meg Gibeont, mert
békességre lépett Józsuéval és Izráel fiaival! 5 Összegyűltek azért,
és felment az Emoreusoknak öt királya: Jeruzsálemnek királya, Hebronnak
királya, Jármutnak királya, Lákisnak királya, Eglonnak királya, ők magok és
minden seregük, és tábort ütöttek Gibeonnál, és hadakoztak ellene.
6 Küldtek azért Gibeon férfiai
Józsuéhoz a táborba, Gilgálba, mondván: Ne vond meg kezeidet a te szolgáidtól!
Jöjj fel hozzánk hamar, és ments meg minket, és segíts rajtunk, mert mind
felgyűltek ellenünk az Emoreusok királyai, akik a hegyen lakoznak. 7
Felment azért Józsué Gilgálból, ő maga és az egész hadakozó nép vele, és a
seregnek minden vitéze.
8 Monda pedig az Úr Józsuénak:
Ne félj tőlük, mert kezedbe adtam őket; senki sem áll meg közülük előtted. 9
És rájuk tört Józsué nagy hirtelen, miután egész éjszaka ment Gilgálból. 10
És megrettentette őket az Úr Izráel előtt, és megverte őket Gibeonnál nagy
vereséggel, és űzte őket a Bethoronba vivő úton, és vágta őket egészen Azekáig
és Makkedáig. 11 Mikor pedig futottak ők Izráel előtt a bethoroni
lejtőn, az Úr nagy köveket hullatott rájuk az égből egész Azekáig, és meghaltak.
Többen voltak, akik a jégeső kövei miatt haltak meg, mint azok, akiket
fegyverrel öltek meg Izráel fiai.
12 Akkor szólott Józsué az Úrnak
azon a napon, amelyen odavetette az Úr az Emoreust Izráel fiai elé; ezt mondotta
pedig Izráel szemei előtt: Állj meg nap, Gibeonban, és hold az Ajalon
völgyében! 13 És megállott a nap, és vesztegelt a hold is, amíg
bosszút állott a nép az ő ellenségein. Avagy nincsen-e ez megírva a Jásár
könyvében? És megállott a nap az égnek közepén és nem sietett lenyugodni
majdnem teljes egy napig, 14 És nem volt olyan nap, mint ez, sem
annak előtte, sem annak utána, hogy ember szavának engedett volna az Úr, mert
az Úr hadakozott Izráelért. 15 Ezután visszatért Józsué és vele az
egész Izráel a táborba, Gilgálba.
A Józsué könyvében a
10. és 11. részben azok a harcok vannak leírva, amelyekkel Izráel népe, Józsué
vezetésével elfoglalta Kánaán földjét. Két különösebb koalíció vagy
csoportosulás volt, akik harcoltak Józsué ellen: az egyik a déli vidéken, és
egy másik az északi részen. Itt déli királyokról van szó, először. Ezt
nevezhetjük a déli hadjáratnak.
Öt király van említve
Adonisédek vezetésével. A 10. rész különben azzal kezdődik, hogy „Amikor meghallotta Adonisédek,
Jeruzsálemnek királya, hogy bevette Józsué Ait, és elpusztította azt, [és] hogy
amint cselekedett Jérikóval és annak királyával, úgy cselekedett Aival és annak
királyával, és hogy békességre léptek Gibeon lakói Izráellel, és közöttük
vannak: 2 Igen megijedtek, mivelhogy nagy város volt Gibeon, olyan
mint egy a királyi városok közül, sőt nagyobb volt az Ainál, férfiai pedig mind
vitézek voltak. 3 Küldött azért Adonisédek, Jeruzsálemnek királya
Hohámhoz, Hebronnak királyához és Pireámhoz Jármutnak királyához és Jáfiához,
Lákisnak királyához és Debirhez, Eglonnak királyához, mondván: 4 Jöjjetek
fel hozzám, és segéljetek meg engem, és verjük meg Gibeont, mert békességre
lépett Józsuéval és Izráel fiaival!” Így gyűltek össze Gibeon ellen,
eredetileg. És Gibeon férfiai követeket küldtek Józsuénak, hogy jöjjön
segítségükre, mert nagyon szorongattattak: 6
Küldének azért Gibeon férfiai Józsuéhoz a táborba, Gilgálba, mondván: Ne vond
meg kezeidet a te szolgáidtól! Jöjj fel hozzánk hamar és ments meg minket, és
segíts rajtunk, mert mind felgyűltek ellenünk az Emoreusok királyai, a kik a
hegyen lakoznak.
Ha Izráel térképét
vizsgáljuk, könnyen beazonosíthatjuk ezt a vidéket. Jerikó a Jordán völgyében
volt, Jeruzsálemtől 24 km-re – ami hat és fél órai út, és több mint 1250 m
szintkülönbség. Jerikó ugyanis több mint 250 méterrel fekszik tengerszint
alatt, Jeruzsálem pedig több mint 1000 méterrel tengerszint fölött. Innen már
csak a Holt tenger felé lehet lefelé menni, mert minden egyéb magasabban
fekszik.
Jerikó elfoglalása után
Ai következett. Egyre nyugatabbra vonulva, Gibeon városa jött volna sorra, de
azok csellel szövetségre léptek Izráellel, három másik településsel együtt. Ezzel
Józsué uralma alá került a középső dombvidék egész térsége.
Adonisédek előre látta,
hogy mi fog következni: meghallotta, hogy mi történt Jerikóval és annak
királyával, Aival és annak királyával, tudták hogy ők következnek soron. Nem
mertek Izráel ellen harcba szállni, hanem felgyűltek Gibeon ellen. Gibeon azonban
segítségét kérte friss szövetségesének, Izráelnek.
Az Úr előre megígérte,
hogy győzelmet ad Izráelnek és kezükbe adja az országot. Hasonlít ez a harc
ahhoz, amit a hívőknek lelki téren kell megvívniuk. Pál apostol kijelentette életének
végén: „a nemes harcot megharcoltam”. Timótheusnak
pedig azt írta, hogy „harcold meg a
hitnek szép harcát, nyerd el az örök életet”. Most tehát arra keressük a
választ, hogy hogyan kell megharcolnunk
a nemes harcot? Figyeljük meg, hogy az igék alapján erre a kérdésre azt a
választ adhatjuk, hogy (1) a régi kijelentések szerint, (2) imádkozva, (3) jelképes
cselekedetből bátorságot merítve, és (4) kitartással.
I. A régi kijelentések szerint
Hogyan kell megharcolni
a nemes harcot? Az első válasz az, hogy a
régi kijelentések szerint, amelyek érvényesek most is. Ugyanis azt mondja az Úr Józsuénak: „Ne félj tőlük, mert kezedbe adtam őket; senki sem áll meg közülük előtted.”
Isten önmagát ismétli, hiszen Józsué 1:5-ben már kijelentette: „Meg nem áll senki előtted életednek minden
idejében; amiképpen Mózessel vele voltam, teveled is veled leszek; el nem hagylak
téged, sem el nem maradok tőled.” Ezt a kijelentést az Úr később is megismétli.
Most azért volt szükséges emlékeztetni Józsuét erre, mert egyszerre öt
királlyal kell megvívnia, Jeruzsálem, Hebron, Debír, Eglon és Jármut nagyvárosok
királyaival, szálas férfiakból álló csapattal. De az ígéret ugyanúgy érvényes ez
öt királya ellen, mint ahogyan Jerikó és Ai ellen érvényes volt. Amit Isten
megígért az megmarad. Istennek minden ígérete igaz és ámen. De az ígéret
megismétlése bátorításul szolgált Józsuénak.
Nekünk is szükségünk
van arra, hogy emlékeztessük magunkat Isten ígéreteire, még akkor is ha mát tudjuk,
mert meghallottuk valahol, vagy megtanultuk kicsi korunkban, de ismételni,
felidézni mégis kell. Ezt a régi ígéretet egy új környezetben, új helyzetben
kell alkalmazni. Ilyen harca még nem volt Józsuénak. Ilyen nagyméretű
ellenséggel még nem kellett szembenéznie. Az ígéret ezekre is érvényes, és
alkalmazhatja most ebben az új helyzetben, erre az öt királyra. Mikor újabb és
újabb helyzettel kell szembe néznünk, amikor a kultúránk újabb és újabb bűneivel
és kihívásaival szembesülünk, Isten igéje azokra is alkalmazható. Hirdessük a
régi Igét, és alkalmazzuk azt!
Amikor Isten azt mondja
Józsuénak, hogy ne félj tőlük, kezedbe
adtam őket, egy sem áll meg előtted, ez nem jelentette azt, hogy Józsué
karba teheti a kezét és úgy várhatja, ahogyan ez megtörténik. Nem, nem! El kell
indulnia Gilgálból, valószínű még előtte levő nap, menetelni egész éjjel, és a
reggeli megérkezéskor sem térhetnek pihenőre, hanem harcolniuk kell.
Abban az időben éjszaka
nemigen lehetett harcolni. A háborút nappal vívták, és amikor a nap lefelé
tartott, Józsué igényelte a nap meghosszabbítását. „Állj meg nap!” - és megállott a nap. Néha mi is úgy érezhetjük,
hogy szüksége lenne megállítani a napot: „állj
meg nap!” Késleltetni úgy harminc-negyven évet… De ez nem fog megtörténni,
mert az van itt megírva a Bibliában, hogy „nem
volt olyan nap, mint ez, sem annak előtte, sem annak utána, hogy ember szavának
engedett volna az Úr”, csak ez egyszer. Úgyhogy meg kell elégednünk a 24
órával minden nap, nem lehet többé megállítni a napot. Majd Ő fogja megállítani
azt, az utolsó napon, amikor „idő többé
nem lészen” (Jel 10:6). Addig ez így marad.
Józsuét tehát nem tette
tétlenné az Isten ígérete, hanem megszervezte a csapatot és megharcolták a
harcolnivalót. Ahogy megérkeztek „9
rájuk tört Józsué nagy hirtelen, miután egész éjszaka ment Gilgálból. 10
És megrettentette őket az Úr Izráel előtt, és megverte őket Gibeonnál nagy
vereséggel, és űzte őket a Bethoronba vivő úton, és vágta őket egészen Azekáig
és Makkedáig.” Ezt követően nagy jégeső csapott le rájuk, és az Úr többet
megölt a jégdarabokkal, mert azok felette nagyok voltak, és többen meghaltak
azok által, mint akiket megöltek fegyverrel. Az Úr hadakozott érettük.
Szükséges a régi
kijelentésre támaszkodni, azt megismételni, arra emlékezni, azt alkalmazni, de
szükséges vállalni mellette a saját részünket is.
II. Imádságos szívvel
Másodszor, ezt a harcot úgy lehet megharcolni, ha közben imádkozunk is. Az imádság a lelki fegyverek közé van sorolva
(Ef 6:18-20).
Józsué harcolt, Józsué
fáradhatatlanul végezte a reá végzett feladatot, de mikor látta, hogy további segítségre
van szüksége, akkor imádkozott: „Állj meg
nap, Gibeonban, és hold az Ajalon völgyében!”
Van a Bibliában néhány
völgy említve az ún, Shefeláról, a Dombvidékről. A Shefelah-t főképp öt nagyobb
völgy szeli át. A legészakiabb az Ajalon völgye, amelyről itt szó van. Itt
található Gibeon. Délebbre található Sórek völgye, amely Sámson történetéből
ismerős. Ebben a völgyben fekszik Béth Semes és Kirját Jeárim. Még délebbre
található az Elah völgye, ahol Dávid harca zajlott Góliát ellen. Ez Betlehemtől
Ekrónig húzódik. Hebrón irányában Lákisig, és Gátig van a Hebron völgye, és
ettől délebbre már Beérseba található, a Gérár völgye és a Bosor patakja
egészen Gázáig. Ajalon völgyében vívta Izráel népe a harcot, ott kérte Józsué,
hogy álljon meg a nap, amely ott megállott, és nem sietett lenyugodni majdnem
egy teljes napig. Isten meghosszabbította a napot a harc befejeztéig.
Az imádságra szükség
van a lelki harcban. Senki sem mondhatja magáról, hogy eleget imádkozik. Még
többet kell! A lelki harc megharcolásához pedig főképp imádkozni kell, ahogyan
Józsué is tette. Isten hallgatott egy ember szavára. Józsué nemcsak testi
fegyvereket használt, hanem lelki fegyvereket is.
A 91. zsoltárban azt
mondja a zsoltáros: „Segítségül hív
engem, ezért meghallgatom őt. Vele vagyok háborúságában, megmentem és megdicsőítem
őt, hosszú élettel elégítem meg őt és megmutatom néki az én szabadításomat.” Vagyis
Isten megígérte, hogy meghallgatja övéi kiáltását, imádságát.
III. Jelképes cselekedetből bátorságot merítve
Amikor tovább olvassuk
ezt az igerészt, azt találjuk, hogy az őt királyt elrejtőzött egy barlangban. A
seregük szétszóródott, legtöbben elpusztultak, ők pedig elmenekültek,
elrejtőztek. A harc végén aztán előhozták őket a barlangból és ezt olvassuk róluk:
„24 Mikor pedig kihozták ezt
az öt királyt Józsuéhoz, előhívatta Józsué Izráelnek minden férfiát, és azt monda
a hadakozó nép vezéreinek, akik vele mentek: Jöjjetek elő, tegyétek lábaitokat
e királyoknak nyakára. Eljöttek azért és tették lábaikat azoknak nyakára. 25
És monda nékik Józsué: Ne féljetek, és meg ne rettenjetek; legyetek bátrak és
erősek, mert ekképpen cselekszik az Úr minden ellenségetekkel, akik ellen ti
hadakoztok.” Érdekes jelenet ez,
ugye? Öt királyt lefektetnek a földre, és Izráel főemberei, a vezérek ráteszik
a lábukat azok nyakára. Vajon miért van szükség ilyen jelenetre? Pontosabban,
egy jelképes cselekedetről van szó. Józsué meg is magyarázza nekik: „Ne féljetek, és meg ne rettenjetek;
legyetek bátrak és erősek, mert ekképpen cselekszik az Úr minden
ellenségetekkel, akik ellen ti hadakoztok” (25. v.). Egy jelképes cselekedetből bátorságot
merítettek, megerősödtek a harc folytatására.
A 10. és 11. részben
található beszámolót hamar el lehet olvasni. A honfoglalás elolvasásához kevesebb,
mint 15-20 perc szükséges. De mindez éveken át tartott, hosszú időbe került,
amíg ezeket a harcokat megharcolták. Némelyek úgy vélik, hogy legkevesebb 5 évig
tartottak a harcok, mások 7 évet számolnak. Erre az időre szükséges volt a
bátorítás, amelyet ebből a jelképes cselekedetből merítettek.
Újszövetségi
szempontból kérdezhetjük: vannak-e az újszövetségi gyülekezetnek olyan jelképes
cselekedeti, amelyek által Isten bátorítani akar? Van. Amikor megteríti
számunkra az asztalt, és részesülünk a megtört kenyérből és a kiöntött borból, e
jelképes cselekedet nekünk is új erőt ad. Ez által Isten azt üzeni, hogy az Ő
Fiának teste megtöretett, és az Ő vére kiontatott értünk. Ez által emlékeztet
minket arra, hogy mindnyájan egy kenyérben részesedünk: összetartozunk és
hozzátartozunk. Önvizsgálatra is késztet, de ezzel együtt bátorítást is ad: eltöröltettek
a mi bűneink, üdvösségünk van Jézus Krisztus vére érdemében.
Hasonlóképpen, a
keresztség, amely nem a test szennyének a lemosása, hanem jó lelkiismeret keresése
az Isten előtt, azt üzeni, hogy meghaltam a bűnnek és feltámadtam Krisztusnak. Krisztussal
együtt eltemettettem, és feltámadása által egy új életre keltem Vele. Miképpen
Krisztus feltámadott a halálból, én is új életben járok. Egy jelképes
cselekedet ez, de sokat mond. Ezt teszi Józsué is a főemberekkel: egy szertartásban
részesíti, amelynek az üzenete ez: „Ne
féljetek tőlük, így fog cselekedni az Úr a többi néppel is.”
IV. Kitartással
Ezek a harcok hosszú
ideig tartottak és kitartásra volt
szükség, mint ahogyan nekünk is kitartásra van szükségünk a nemes harc
megharcolására. Isten Igéje alapján, a régi kijelentésekre támaszkodva, imádságos
szívvel, a jelképek erősítése által, de kitartással is.
Több helyen olvassuk,
hogy a sereg bevette a városokat. A 28. vers azt mondja 28 Makkedát is bevette Józsué ugyanazon a napon”, majd a
32. versben: „32 És kezébe
adta az Úr Izráelnek Lákist és bevette azt másodnapon”, 35. vers „Bevették azt ugyanazon a napon, Eglont”.
Hebronról ezt olvashatjuk: „bevették azt
és fegyver élére hányták”. A 39. versben Debirről olvashatjuk ugyanezt. Mindezeket
a királyokat és azoknak földjét, egyetlen hadjáratban hódította meg Józsué,
mivel az Úr, Izráel Istene, hadakozott Izráelért.
Azonban, amikor a Bírák
könyvét olvassuk, újra szó van ezekről a városokról! Akkor még egyszer harcolniuk
kellett ellenük, Józsué halála után! Dilemmába kerülünk: talán nem érvényes az,
amit itt a 10. részben olvasunk, hogy Izráel elfoglalta, bevette azokat a
városokat? De igen. Csakhogy a bevétel/meghódítás és a birtokbavétel között
különbség van. Nem elég bevenni egy várost, nem elég egy harcot győztesen megharcolni,
mert még mindig megtörténhet, hogy elveszíted a háborút. Nemcsak egy harcot
kell megharcolnod, hanem a hitnek szép harcát, mindvégig, amíg elnyered az örök
életet. Nem elég győzelmet aratni egyik helyen, miközben beengeded az
ellenséget a másik helyen – ahogyan Sámson tette. Sámson győzelmeket aratott
egyik oldalon, de vereséget szenvedett a másik oldalon.
A héber „lākad”
kifejezés jelenti a város bevételét, amit meg kell különböztetni a „yāraš”
birtokba venni, lakozást venni kifejezéstől. A bevételt többször meg kellett
tenniük, amíg sikerült birtokolni is azt, ellenőrzésük alá vonni azt. Ez ugyanígy
van a lelkiéletben is. Nekünk is vannak olyan területeink, amelyekben nemcsak
egyszeri győzelmet kell aratnunk, hanem minden nap meg kell harcolnunk
győztesen ugyanazt a harcot, amíg birtokba vehetjük, ellenőrzésünk alá
vonhatjuk azt. Ki kell jelentenünk, ahogyan Mózes kijelentette, hogy „egy körömnyit sem” engedünk az
ellenségnek (2Móz 10:26).
Az Úr hadakozott
Izraelért, és ugyanúgy hadakozik miérettünk is, a lelki harcban. „Felettébb diadalmaskodunk Az által, aki
minket szeretett.” (Róm 8:37)
Posted by
Borzási István
at
9:48
0
comments
Labels: Józs 10:1-15
2015. április 4., szombat
Húsvéti prédikációk
Húsvéti prédikációk:
A feltámadott utolsó szavai - Lk 24:36-49
A győztes Bárány - Jel 5:1-14
Keresés, találkozás, bizonyságtétel - Lk 24:1-12
Ha nem lenne feltámadás - 1Kor 15:12-20
Péter helyreállítása - Jn 21:15-23
Három húsvéti küldetés - Mt 28:1-20
Amiképpen feltámasztatott Krisztus - Róm 6:1-11
Jób hitvallása – Jób 19:25-26
Posted by
Borzási István
at
14:04
0
comments
Labels: Húsvéti prédikációk
2015. április 2., csütörtök
Az Úr Jézus kijelentései a görögöknek - Jn 12:20-33
Az Úr Jézus kijelentései a görögöknek
Jn 12:20-33
< 20 Néhány görög is volt azok között, a kik felmentek, hogy
imádkozzanak az ünnepen: 21 Ezek azért a galileai Bethsaidából való
Filephez mentek, és kérték őt, azt mondván: Uram, látni akarjuk a Jézust.
22 Elment Filep és szólott Andrásnak, és
viszont András és Filep szólott Jézusnak.
v Istenfélő görögök, akik talán ismerve, hogy Jézus élete
veszélyben van, tanítói állást ajánltak volna neki, hogy megmentsék a zsidók
haragjától.
I. „Eljött az
óra” – 23. 27-30. v.
< 23 „Jézus pedig felelt nékik, mondván: Eljött az óra, hogy megdicsőíttessék az embernek Fia.”
27 Most az én
lelkem háborog; és mit mondjak? Atyám,
ments meg engem ettől az órától. De azért jutottam ez órára. 28 Atyám, dicsőítsd
meg a te nevedet! Szózat jött azért az égből: Meg is dicsőítettem, és
újra megdicsőítem. 29 A sokaság azért, a mely ott állt és
hallotta, azt mondta, hogy mennydörgött: mások mondának: Angyal szólt néki.
30 Felelt Jézus és azt monda: Nem én érettem
lett e szó, hanem ti érettetek.
< Jézus
mindig tudta, mikor minek van az ideje.
v Gal 4:4-5 – „Mikor pedig eljött az időnek teljessége, kibocsátotta Isten az ő Fiát, aki asszonytól
lett, aki törvény alatt lett, hogy a törvény alatt levőket megváltsa, hogy
elnyerjük a fiúságot.”
v ● Jn 2:4. ● 4:21-23. ● 5:25. ● 7:6. 30. ● 8:20. ● 9:4.
(12:23. 31) ● 13:1. ● 17:1. ● 19:30 - Elvégeztetett!
II. „Ha a
földbe esett gabonamag” – 24-25. v.
< 24 Bizony, bizony mondom néktek: Ha a földbe esett
gabonamag el nem hal, csak egymaga marad; ha pedig elhal, sok gyümölcsöt terem.
25 Aki szereti a maga életét, elveszti azt; és aki gyűlöli a maga
életét, e világon, örök életre tartja meg azt.
< A
Jézus kereszthalálának gyümölcsei vagyunk.
v Hasonlítunk Hozzá (a mag a fajtának másolata)
v A befektetett munkának az eredménye (Ézs 5)
v Rendeltetésünk a teljes odaszánás (aki megtartja az ő
életét…)
v Megsokszorozódhatunk (benne van a mag természetében)
III. „Aki nékem
szolgál” – 26. v.
< Szolgák
vagyunk. Isten szolgái
v Mint
Mózes, 4Móz 12. Józs 1.
v Mint
Illés, 1Kir 18
v Mint Pál és
Silás (Timótheus)
v Mint Júdás
(Júd 1)
IV. „Most
van a világ kárhoztatása” – 31-33. v.
< „31 Most van e világ kárhoztatása; most vettetik ki e világ fejedelme:
32 És én, ha felemeltetem e földről, mindeneket
magamhoz vonzok. 33 Ezt pedig azért mondta, hogy megjelentse,
milyen halállal kell meghalnia.”
< Az
Úr Jézus kijelentette halálát a görögöknek (is).
Posted by
Borzási István
at
7:40
0
comments
Labels: Jn 12:20-33
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)