2017. június 24., szombat

Gyakoroljuk a türelmet a szenvedések között! - 1Pt 3:13-22. 4:12-19

Gyakoroljuk a türelmet a szenvedések között!
1Pt 3:13-22. 4:12-19 (4:14)


13. És kicsoda az, aki bántalmaz titeket, ha a jónak követői lesztek? 14. De ha szenvedtek is az igazságért, boldogok vagytok, azoktól való félelemből pedig ne féljetek, se zavarba ne essetek; 15. Az Úr Istent pedig szenteljétek meg a ti szívetekben. Mindig készek legyetek megfelelni mindenkinek, aki számot kér tőletek a bennetek levő reménységről, szelídséggel és félelemmel: 16. Jó lelkiismeretetek lévén; hogy a miben rágalmaznak titeket, mint gonosztevőket, megszégyenüljenek akik gyalázzák a ti Krisztusban való jó élteteket. 17. Mert jobb ha jót cselekedve szenvedtek, ha így akarja az Isten akarata, hogynem gonoszt cselekedve.
18 Mert Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért, mint igaz a nem igazakért, hogy minket Istenhez vezéreljen; megölettetvén ugyan test szerint, de megeleveníttetvén lélek szerint; 19 Amelyben elmenvén, a tömlöcben lévő lelkeknek is prédikált, 20 Amelyek engedetlenek voltak egykor, mikor egyszer várt az Isten béketűrése a Noé napjaiban, a bárka készítésekor, amelyben kevés, azaz nyolc lélek tartatott meg víz által: 21 Ami minket is megtart most képmás gyanánt, mint keresztség, ami nem a test szennyének lemosása, hanem jó lelkiismeret keresése Isten iránt, a Jézus Krisztus feltámadása által; 22 Aki Istennek jobbján van, felmenvén a mennybe; a kinek alávettettek az angyalok, hatalmasságok és erők.

4:12-19 - 12 Szeretteim, ne rémüljetek meg attól a tűztől, amely próbáltatás végett támadt köztetek, mintha valami rémületes dolog történnék veletek; 13 Sőt, amennyiben részetek van a Krisztus szenvedéseiben, örüljetek, hogy az ő dicsőségének megjelenésekor is vigadozva örvendezhessetek. 14 Boldogok vagytok, ha Krisztus nevéért gyaláznak titeket; mert megnyugszik rajtatok a dicsőségnek és az Istennek Lelke, amit amazok káromolnak ugyan, de ti dicsőítitek azt.
15 Mert senki se szenvedjen közületek mint gyilkos, vagy tolvaj, vagy gonosztévő, vagy mint más dolgába avatkozó: 16 Ha pedig mint keresztyén szenved, ne szégyellje, sőt dicsőítse azért az Istent. 17 Mert itt az ideje, hogy elkezdődjék az ítélet az Istennek házán: ha pedig először mi rajtunk kezdődik, mi lesz azoknak a végük, akik nem engedelmeskednek az Isten evangéliumának? 18 És ha az igaz is alig tartatik meg, hová lesz az istentelen és bűnös? 19 Annak okáért, akik az Isten akaratából szenvednek is, ajánlják néki lelküket, mint hű teremtőnek, jót cselekedvén.

n Péter apostol a szenvedések között élő keresztyének helyes magatartását részletezi.
n De „akik kegyesen akarnak élni, üldöztetni fognak!” – 2Tim 3:12
n Mit jelent hívő életet élni az ellenségeinkkel való kapcsolatunkban?

I. Az ellenséges környezet
n Erre a témára, (az ellenségeinkkel való viszonyunkra) újra és újra visszatér az apostol.
v Gonoszul bántak velük,
v szidalommal illették őket,
v különböző bántalmazásban részesültek,
v szenvedtek az igazságért,
v rágalmazták őket, mint gonosztevőket,
v gyalázták az ő Krisztusban való életüket.
v Szóval: mindenféle emberi intrika,
v rosszindulat,
v sértés,
v szenvedés,
v meg nem értés,
v gáncsoskodás vette körül őket.
n Sokat kellett szenvedniük környezetüktől.
v Nem testi szenvedésről van szó, amit egy betegség vagy gyász okoz, hanem olyanról, amit az emberek okoznak egymásnak, amikor nehézzé, fájdalmassá, kibírhatatlanná teszik a másik ember az életét, mégpedig
v rágalmazással,
v a pletykával,
v gyanúsítással,
v a durva szavakkal,
v veszekedéssel és
v szidalmazással.
n Azokat nevezhetjük ellenségeinknek, akik ellenünk vannak, akik sértik az érzelmeinket, és akik szenvedést okoznak nekünk.
n Bizonyára számunkra sem ismeretlen az ilyen fajta szenvedés. Talán minden más szenvedést könnyebben eltűr az ember, mint azt, amit az emberi rosszindulat okoz.
v Bomlasztó erők ezek, amelyek tönkre teszik a kapcsolatokat.
n Az ellenségtől mindenki szabadulni akar. De az ilyen helyzetben is a Krisztus evangéliumához méltó módon kell viselnünk magunkat! Az ellenségeitekkel szemben is!

II. Helytelen viszonyulás ellenségeinkhez
n Három helytelen viszonyulásunk lehet az ellenségeink felé: a megkeményedés, a bosszúállás és a tőlük való félelem.
n A megkeményedés
v Nem evangéliumhoz méltó magatartás például az, ha megkeményedünk velük szemben. Ridegen, fagyosan bezárulni valaki előtt, aki méltatlanná vált a bizalmunkra. De ez nem evangéliumhoz méltó viselkedés.
v Az előbbi versekben az apostol azt mondja: „Végezetre mindnyájan legyetek egyértelműek, rokonérzelműek, atyafiszeretők, irgalmasak, kegyesek” (8. v.). Csupa olyan dolgot mond az apostol, ami a keménységnek az ellentéte!
v Szükség van a részvétre, az irgalmasságra, az alázatosságra. Gondolj arra, hogy olyan Istenben bízol, Aki részvéttel, irgalommal van irántad, pedig hányszor okoztál Neki fájdalmat! Mi lenne belőled, ha Ő is megkeményítené a szívét irántad?
v Emlékezzél, mit mondott Jézus: „Ha pedig meg nem bocsátjátok az embereknek az ő vétkeiket, a ti mennyei Atyátok sem bocsátja meg a ti vétkeiteket!” (Mt 6:15)
v Mi lesz veled, ha Isten nem bocsátja meg a vétkeidet? Ez maga a kárhozat!
n A bosszúállás
v Az sem evangéliumhoz méltó magatartás, ha föllázad bennünk az önérzet, és azt mondjuk: de ezt már nem tűrhetem szó nélkül! Visszaadom neki! De Isten Igéje az ellenkezőjét mondja: „Nem fizetvén gonosszal a gonoszért, avagy szidalommal a szidalomért; sőt ellenkezőleg áldást mondván, tudva, hogy arra hívattatok el, hogy áldást örököljetek, Mert a ki akarja az életet szeretni, jó napokat látni, tiltsa meg nyelvét a gonosztól, és ajkait, hogy ne szóljanak álnokságot!”. (9-10. v.)
v Gonosszal fizetni gonoszért, szidalommal a szidalomért: ez az ököljog rendszere, a dzsungel törvénye!
v Idézhetjük a Róm 12:19-21-et: – 19 Magatokért bosszút ne álljatok szerelmeseim, hanem adjatok helyet ama haragnak; mert meg van írva: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az Úr.  20 Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjúhozik, adj innia; mert ha ezt műveled, eleven szenet gyűjtesz az ő fejére.  21 Ne győzettessél meg a gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg.”
v Hol van megírva: „ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel!” (Sehol. Ez Közmondás, ez nem Ige!)
v Ha arcul ütnek… ez Ige.
v Ha egy mérföldútra kényszerítenek… ez Ige.
v Boldogok vagytok, ha üldöznek és háborgatnak… ez Ige.
v Az apostol arra is gondol, hogy nem mindig érnek a bántalmazások ok nélkül. Nem vagyunk ártatlanok, tökéletesek…
v Ösztönszerűen mindenképp térdre akarjuk kényszeríteni az ellenséget! Pedig azzal nem szabadulunk meg tőle, ha legyőzzük, azzal csak növeljük benne az ellenséges indulatot! A perek újabb pereket szülnek! A háború termeli az ellenséget! A szócsata is.
v „Mert a ki akarja az életet szeretni, jó napokat látni, tiltsa meg nyelvét a gonosztól, és ajkait, hogy ne szóljanak álnokságot!” (10. v.)
n A félelem
v „De ha szenvedtek is az igazságért, boldogok vagytok, azoktól való félelemből pedig ne féljetek, se zavarba ne essetek.” – 14. v.

III. Helyes viszonyulás ellenségeinkhez
n Jót cselekedve
v Az előbbi részben olvashattuk, hogy a szenvedés is lehet kedves dolog Isten előtt:
v 20 Mert micsoda dicsőség az, ha vétkezve és arcul veretve tűrtök? de ha jót cselekedve és mégis szenvedve tűrtök, ez kedves dolog Istennél.”
v Ha Istenről való meggyőződésünkért történik.
v Ha méltatlanul történik.
v Ha jót cselekedve, de mégis tűrve a szenvedést – ez kedves dolog Isten előtt.
n Áldást mondva
v „Nem fizetvén gonosszal a gonoszért, avagy szidalommal a szidalomért; sőt ellenkezőleg áldást mondván, tudva, hogy arra hívattatok el, hogy áldást örököljetek!”. (9. v.)
v Áldást mondani annyit jelent, mint jót mondani! Gondolj most azokra, akikre panaszkodni szoktál. Azt mondja Isten: mondj áldást rájuk! Mondj valami jót róluk!
v Egyetlen lehetséges mód van megszabadulni az ellenségedtől: barátokká változtatni őket szereteteddel. Akire áldást tudsz mondani, annak ellensége nem lehetsz.
v A te részedről megszűnik az ellenséges viszony.
n Keresve a békességet
v „Forduljon el a gonosztól, és cselekedjék jót; keresse a békességet, és kövesse azt.” (11. v.)
v Ne azt várd, hogy ő változzon meg, hanem te viszonyulj hozzá másként: békességet kereső módon. Ez az új, Krisztusi mérce.
v Talán panaszkodsz valakire, de te megtettél-e minden tőled telhetőt a békességért?
v Vagy a másik oldalon keresed a hibát?!
v Nem te tetted-e ellenségeddé azt, aki most bánt téged? Nem azt adja-e vissza neked, amit tőled kapott?
v Kérdést tesz föl: „És kicsoda az, aki bántalmaz titeket, ha a jónak követői lesztek?” (13. v.) Ha fáj, ha bántanak, ha érzed, amikor sértenek, fölháborodsz, amikor gonoszsággal illetnek – ezt csak az ó-emberünk érzékenysége miatt van.
n Krisztust megszentelve – 15. v.
v  „Az Úr Istent („Ellenben az Urat, a Krisztust tartsátok szentnek szívetekben” – Újfordítás) pedig szenteljétek meg a ti szívetekben”. (15. v.)
v Más szóval: képtelenek vagytok nem fizetni gonosszal a gonoszért, áldást mondani, békességet keresni – hacsak maga Jézus le nem szereli bennünk az indulatokat, és meg nem tölt a saját indulatával! „Az Úr Jézust szenteljétek meg a ti szívetekben” = Hagyjátok, hogy az Ő szentsége, az Ő Szent Lelke cselekedje mindezt bennetek.
n Feleletre készen –15. v.
v „Mindig készek legyetek megfelelni mindenkinek, aki számot kér tőletek a bennetek levő reménységről, szelídséggel és félelemmel.” – 15. v.
v Azoknak, kik számon kérnek
v A bennünk lévő reménységről
v Szelídséggel és félelemmel
n Ne rémüljetek meg, örüljetek, boldogok vagytok… ne szégyellje… 4:12-19

Befejezés
n Fontos, hogy mindebben jó lelkiismeretünk legyen. – 16-17. v.
v Róm 2:14-15 –14 Mert mikor a pogányok, akiknek törvényük nincsen, természettől a törvény dolgait cselekszik, akkor ők, törvényük nem lévén, önmaguknak törvényük:  15 Mint akik megmutatják, hogy a törvény cselekedete be van írva az ő szívükbe, egyetemben bizonyságot tévén arról az ő lelkiismeretük és gondolataik, amelyek egymást kölcsönösen vádolják vagy mentegetik,)”
v Tit 1:15 – „15 Minden tiszta a tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és hitetleneknek semmi sem tiszta; hanem megfertőztetett azoknak mind elméjük, mind lelkiismeretük.”
v 1Ti 4:1-2 –1 A Lélek pedig nyilván mondja, hogy az utolsó időben némelyek elszakadnak a hittől, hitető lelkekre és gonosz lelkek tanításaira figyelmezvén.  2 Hazug beszédűeknek képmutatása által, kik meg vannak bélyegezve a saját lelkiismeretükben.”
v Zsid 10:22 – “22 Járuljunk hozzá (nagy Főpapunkhoz) igaz szívvel, hitnek teljességével, mint akiknek szívük tiszta a gonosz lelkiismerettől.”
v  16. Jó lelkiismeretetek lévén; hogy amiben rágalmaznak titeket, mint gonosztevőket, megszégyenüljenek akik gyalázzák a ti Krisztusban való jó élteteket. 17. Mert jobb ha jót cselekedve szenvedtek, ha így akarja az Isten akarata, hogynem gonoszt cselekedve.

2017. június 22., csütörtök

Éljünk szeretetben! - 1Pt 3:1-7

Éljünk szeretetben!
1Pt 3:1-7

n Péter apostol sorra veszi levelében az emberi kapcsolatokat, az élet különböző területeit.
n Szólt már a hívők helyzetéről a világban, az Isten országában, a rabszolgasorsban, most pedig beszél a házasságáról. Egy sajátos, bizonyára gyakran előforduló helyzetet említ, majd a házastársak egymás iránti kötelességéről szól.

I. A hitetlen házastárs megnyerése – 1-2. v.
1 Hasonlóképen az asszonyok engedelmeskedjenek az ő férjüknek, hogy ha némelyek nem engedelmeskednének is az Igének, feleségük magaviselete által Ige nélkül is megnyeressenek; 2 Szemlélvén a ti félelemben való feddhetetlen életeteket.
n Mi volt az a speciális probléma Péter idejében? Kiderül a tanácsából. Úgy tűnik, hogy sok lehetett a gyülekezetben az olyan vegyes házasság, ahol a nő megtért már, keresztyén lett, de a férfi mér pogány maradt.
n Mikor a vándor igehirdetők prédikáltak, hirdették a megfeszített Krisztust, a házastársak közül az egyik megtért, a másik nem! Az egyik számára üdvösséget jelentett az evangélium, a másik számára pedig bolondságot vagy botránkozást.
n A férfi értetlenül, idegenül vagy talán éppen ellenséges indulattal szemlélte azt, amikor a felesége a mennyei Vőlegény násznépének örvendező közösségében boldogan táplálkozott az Igével, és az úri szent vacsorával, az örök élet eledelével a gyülekezetben.
n Az a veszély fenyegette a házastársakat, hogy Krisz­tus miatt egyre nagyobb szakadék mélyül ki közöttük, s lassan egy egész világ választja el őket egymástól.
n Nem ismeretlen ez a probléma ma sem. Ma is vannak hívő emberek, akik vegyes házasságban élnek – nem azért, mert ilyet kötöttek, hanem azért, mert közben az egyik megtért.
v  Az egyik szívvel-lélekkel a Krisztusé, a másik nem.
v  Az egyik hisz és imádkozik, a másik nem.
v  Az egyik Krisztusban és szol­gálatában találja örömét, a másik nem.
v  Az egyiknek otthona a gyülekezeti közösség, a másiknak nem.
n Három nagy veszedelme van ennek. Az egyik az, hogy a házastársak lassan elidegenednek egymástól lelkileg. Mindenik éli a maga külön életét. Úgy érzik, hogy egy világ választja el őket egymástól. annyira végzetesen különböző a lelki beállí­tottságuk.
n A másik veszedelem az, hogy a hívő házastárs megalkuszik, belefárad a küzdelembe és a békesség kedvéért inkább alkalmazkodik a nem hívő há­zastársához. Embernek engedelmeskedik in­kább, mint az Istennek, hogy elkerülje a háborúságot.
n A harmadik kísértés az, hogy a hívő házastárs mindenáron meg akarja téríteni a nem hívőt, mégpedig szent hevülettel. Szakadatlanul beszél olyan dolgokról, amiket az már ezerszer hallott, és halálosan megunt. Ő továbbra is agyonbeszéli a társát. És rossz néven veszi, hogy még mindig nem fog rajta. Közben kifejlődik benne egy fölé­nyérzet, és úgy is beszél róla, hogy szegény, még nem tart ott, ahol ő van. Nem veszi észre, hogy ezzel zárja el az utat a megtéréséhez!
n Mi legyen akkor a helyes megoldás? Mondjon le a hívő házastárs a missziói törekvéséről? Nem! A hívő ember soha nem mondhat le arról a célról, hogy a körülötte élő nem hívő emberek, legyen az akár házastársa, akár gyermeke, akár barátja, ismerőse, munkatársa, vagy bárki, - végül megérjenek. Megnyeres­senek a Krisztus országa számára.
n Ennek a módja van itt leírva: „Hasonlóképen az asszo­nyok engedelmeskedjenek az ő férjüknek, hogy ha némelyek nem engedel­meskednének is az igének, feleségük magaviselete által ige nélkül is megnyeressenek; Szemlélvén a ti félelemben való feddhetetlen életeteket”. (3,1-2. v.) Ez nem csak a házassági kapcsolatra érvényes, hanem általában mindenféle kapcsolatra.
n Nem kell megalkudni, de nem kell elrejteni sem a kapott világosságot. Minél nagyobb az a világosság, annál nagyobb lehetőség, hogy „ige nélkül”, magaviselettel és feddhetetlen élettel megnyeressenek. Ez is evangélizáció.
n Ha olyan esetről van szó, amikor valaki lenézi a hívőket, hát döbbenjen rá, hogy milyen nemessé tette az ő feleségét ez a kigúnyolt Krisztus! Vitatkozás helyett legyen az élete olyan tiszta, hogy ragyogjon át rajta a Krisztustól kapott kegyelem fénye.
n Erre a másik majd fölfigyel, megsejt valamit a Krisztus keresztjének erejéből. Ez a jóság missziója! A szavak nélküli evangélizáció! A szeretet pazarlása!
n Pazarolni annyit jelent, mint kiadni valamit számítás nélkül, anélkül, hogy valami eredmé­nye, látható haszna, értelme lenne, meggondolás nélkül, hátsó gondolat nélkül, bőven árasztani azt! Igazán szeretni csak így lehet.

II. A női szépségideál (az Istennek tetsző elegancia/ékesség) – 3-6. v.
3 Akiknek ékessége ne legyen külső, hajuknak fonogatásából és aranynak felrakásából vagy öltözékek felvevéséből való; 4 Hanem a szívnek elrejtett embere, a szelíd és csendes lélek romolhatatlanságával, a mi igen becses az Isten előtt. 5 Mert így ékesítették magokat hajdan ama szent asszonyok is, akik Istenben reménykedtek, engedelmeskedvén az ő férjüknek. 6 Miként Sára engedelmeskedett Ábrahámnak, urának nevezvén őt; a kinek gyermekei lettetek, ha jót cselekedtek, és semmi félelemtől nem rettegtek.
n Akkoriban is divat volt a hajfonogatás, aranynak felrakása, öltözékek felvétele. A kozmetika sohasem volt olyan fejlett technikájú, mint a hellenizmusban, az egyiptomiak hatására.
n Ézs 3:18-24.
n E tekintetben ma sem változott sokat a világ. Rengeteg időbe, pénzbe, erőbe, fáradságba kerül a tűnő szépség ápolása.
n Nem azt mondja az apostol, hogy a hívő asszony hanyagolja el a külsejét, mondjon le róla, hanem arra bíztat, hogy olyan szépség­gel igyekezzen tetszeni, amin nem fog az idő, ami megoldja az öregedés problémáját is: a belső szépséggel. „A szív elrejtett embere, a szelíd és csendes lélek romolhatatlansága.”
n A belső szépség fölénye a külsővel szemben az, hogy ez nem látszatszépség, hanem valódi, nem múlandó, hanem megmarad. Nem kiabáló, nem hivalkodó, nem szenvedélyeket gyúj­tó, hanem olyan szépség, ami sohasem megy ki a divatból. Férfiak, ilyen szépséget értékeljetek! Fiúk, ilyen szépséget keressetek!
n Az engedelmesség egy fontos téma a házasságban. Úgy kell ezt érteni, mint ahogyan a Fiú engedelmeskedett az Atyának. Jn 10 – Én és az Atya egy vagyunk, Jn 14 – az Atya nagyobb a fiúnál. És engedelmes volt halálig.

III. A férfiak értékelt viselkedése – 7. v.
7 A férfiak hasonlóképen, együtt lakjanak értelmes módon feleségükkel, az asszonyi nemnek, mint gyöngébb edénynek, tisztességet tévén, mint a kik örökös társaik az élet kegyelmében; hogy a ti imádságaitok meg ne hiúsuljanak.
n „Értelmes módon” azt jelenti, hogy belátóan. A férfiak legyetek belátók az asszonyok iránt!
n Lássatok bele a feleségetek lelkébe, lássátok meg, mire van szüksége, mi bántja, mi hiányzik neki, miben tudnátok segítségére, mivel tudnátok örömöt szerezni.
n Milyen finoman fogalmaz az apostol! „Az asszonyi nemnek, mint gyöngébb edénynek tisztességet tévén.” (7b v.) Vigyázzatok, mert csak az edény gyengébb, a tartalma nem! A tartalom, ami abban a gyöngébb edényben van, lehet drágább és erősebb, mint a férfié!
n De mivel az edény gyöngébb, nagyobb gondot, kíméletet, szeretetet, tiszteletet igényel.
n Ki van hangsúlyozva viszont az egyenlőség is: örököstársak az élet kegyelmében. Mindkettő Isten képére teremtetett, mindketten bűnösök, mindkettőért ugyanaz a vér hullott a ke­reszten, és mindkettő ugyanazon ígéretnek örököse.
n Az együtt való imádság a keresztyén házasélet próbaköve. A harmónia garanciája: az Úr előtt mindnyájan egyenlők vagyunk.
n Ti asszonyok – így kezdi az apostol. Ti férfiak – így végzi.
n „Hogy a ti imádságaitok meg ne hiúsuljanak!”

1Pt 1,13-25 - Az üdvösség feltételes ajándéka, Borzási István

Az üdvösség feltételes ajándéka
1Pt 1:13-25

n  A levél bevezető része az üdvösség ajándékáról beszél – e második fele is.

I. Az üdvösség haszna – 13-17. v.
13 Annakokáért felövezvén elmétek (dianoia) derekait, mint józanok, tökéletesen reménykedjetek abban a kegyelemben, amelyet a Jézus Krisztus hoz néktek, mikor megjelen. 14 Mint engedelmes gyermekek ne szabjátok magatokat a ti előbbi kívánságaitokhoz, amelyek tudatlanságotok alatt voltak bennetek; 15 Hanem amiképpen szent az, aki elhívott titeket, ti is szentek legyetek teljes életetekben; 16 Mert meg van írva: Szentek legyetek, mert én szent vagyok. 17 És ha Atyának hívjátok őt, aki személyválogatás nélkül ítél, kinek-kinek cselekedete szerint, félelemmel töltsétek a ti jövevénységetek idejét.
n  „felövezvén elmétek derekait…” (dianoia) Mit jelent ez?
n  „józanok” – Akik nemcsak nem részegek, hanem teljesen önmegtartóztatók. Az alkohol a halálnak, a sebeknek, a betegségeknek és a reménytelenségnek a jelképe. (Péld 20:1. „A bor csúfoló, a részegítő ital háborgó, és valaki abba beletéved, nem bölcs!”)
v A hívőt állandó figyelmesség, riadókészültség kell jellemezze, mert a sokféle újító eszme mérgező lehet. Fertőzés veszélye áll fenn mindenütt.
v Illusztr. Page Patterson New Orleansban: - „Ismered-e Jézus Krisztust?” – „Én vagyok Krisztus!” (- ez részeg volt). A másik: „Szerintem Krisztus a Sátán testvére”… ( - ez meg szellemileg volt részeg!).
n  „tökéletesen” (teleios) reménykedjetek – vagyis, mindvégig, teljesen. Péter a reményt emeli ki (Pál a hitet, János pedig a szeretetet).
n  „engedelmes gyermekek” – olyanok, akik Istennek engedelmeskednek, nem embereknek.
v „ne szabjátok magatokat” – ez az engedelmesség lényege. Ebből áll.
v amelyek tudatlanságotok alatt voltak bennetek” - Előbbi életünket a „tudatlanság” jellemezte.
n  „szent Az, aki elhívott” – A szentség alapvető követelmény minden elhívott számára. 3Móz 11:44. Van elhívás az üdvösségre (ebben nincsenek fokozatok), és elhívás a szolgálatra (ebben vannak fokozatok).
n  „félelemmel töltsétek” – istenfélelemmel, Isten iránti tisztelettel.

II. Az üdvösség megszerzése – 18-20. v.
18 Tudván, hogy nem veszendő holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg a ti atyáitoktól örökölt hiábavaló életetekből; 19 Hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen bárányén, a Krisztusén: 20 Aki eleve el volt ugyan rendelve, a világ megalapítása előtt, megjelent pedig az idők végén ti érettetek.
n  Nincs üdvösség Jézus váltsághalála nélkül. Megváltásra volt/van szükség!
v a megváltás szükségessége – „örökölt hiábavaló életetekből
v a megváltás ára – „nem veszendő holmin”, „drága véren”, „hibátlan és szeplőtlen Bárányén”
v a megváltás terve – „el volt rendelve a világ megalapítása előtt”

III. Az üdvösség célja – 21-23. v.
21 Akik ő általa hisztek Istenben, aki feltámasztotta őt a halálból és dicsőséget adott néki; hogy a ti hitetek reménység is legyen Istenben. 22 Lelketeket az igazság iránt való engedelmességben képmutatás nélkül való atyafiúi szeretetre tisztítván meg a Lélek által, egymást tiszta szívből buzgón szeressétek; 23 Mint akik újonnan születtetek nem romlandó magból, de romolhatatlanból, Istennek Igéje által, amely él és megmarad örökké.”
n  Hit, remény és szeretet. Ez az újjászületett hívők jellemzője.
n  Az újjászületés az Ige (és a Lélek) által történik. Lásd: Jn 3:5 – „Ha valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet be az Isten országába”.
v A hit tárgya: az, hogy Jézus feltámadt a halálból. Róm 10:9-10.
v A reménység: az, hogy van élet a halál után. Van örök élet.
v A szeretetet befolyásolja a környezet, a rendezett kapcsolat, a tiszta szív, a buzgóság.
v Isten igéje „él és megmarad örökké”. Isten törvényei nem relatívak.
n  Az emberi élet mulandóságával ellentétben az Ige állandó. Isten szava megbízható. „24 Mert minden test olyan, mint a fű, és az embernek minden dicsősége olyan, mint a fű virága. Megszárad a fű, és virága elhull: 25 De az Úr beszéde megmarad örökké. Ez pedig az a beszéd, a mely néktek hirdettetett.”