2014. március 6., csütörtök
2014. március 5., szerda
A Templom díszítésének üzenete - 1Kir 7:1-15. 21-26.
A
Templom díszítésének üzenete
1Kir 7:1-15.
21-26.
1 Azután a maga házát építette Salamon tizenhárom
esztendeig, a mely alatt elvégezte az ő házát egészen. 2 Megépítette
a Libánon erdő házát is, melynek hossza száz sing volt, szélessége ötven sing,
magassága harminc sing; építette azt négy rend cédrusoszlopon és az oszlopokon
cédrusgerendák voltak. 3 És bepadolta cédrusdeszkákkal felül a
gerendák felett, melyek voltak negyvenöt oszlopon, mindenik renden tizenöt. 4
És három rend ablak rajta egymással átellenben, három-három ellenében. 5
És mind az ajtók és azoknak oldalfái négyszögűek voltak az ablakokkal együtt,
és egyik ablak a másiknak átellenébe volt mind a három renden. 6 És
építette az oszlopcsarnokot, amelynek hossza ötven sing és szélessége harminc
sing volt; és egy tornácot ez elé, és oszlopokat és vastag gerendákat ezek elé.
7 És építette a trón-termet, ahol ítélt, a törvényházat, amelyet
cédrusfával bélelt meg a padlózattól fogva fel a padlásig. 8 Azután
a saját házát építette, amelyben ő maga lakott, a másik udvarba befelé a
teremtől, hasonlóan a másikhoz, és épített egy házat a Fáraó leányának is, akit
feleségül vett Salamon, hasonlót e teremhez. 9 Mindezek
drágakövekből voltak, mérték szerint kifaragva, fűrésszel metszve minden
oldalról, a fundamentumtól a tetőzetig, kívül is mind a nagy pitvarig. 10
Még a fundamentum is drága és nagy kövekből volt: tíz singnyi kövekből és nyolc
singnyi kövekből. 11 És ezeken felül voltak a mérték szerint
faragott drágakövek és cédrusfák. 12 És a nagy pitvarban köröskörül
három sor faragott kő és egy sor faragott cédrusgerenda volt, éppen, mint az Úr
házának belső pitvara és a ház tornáca. 13 És elküldött Salamon
király, és elhozatta Hírámot Tírusból. 14 Ez egy özvegyasszonynak
volt a fia a Nafthali nemzetségéből; az ő atyja pedig tírusbeli rézműves ember
volt; és ez teljes volt bölcsességgel, értelemmel és tudománnyal, hogy tudna
csinálni mindenféle művet rézből. Ki mikor Salamon királyhoz jött, minden művet
megcsinált néki. 15 És formált két réz oszlopot, az egyik oszlop
magassága tizennyolc sing volt, és tizenkét sing zsinór érte át mind a két
oszlopot.
21 És felállította az oszlopokat a templom
tornácában; és felállította a jobb oszlopot, és nevezte annak nevét Jákinnak,
és felállította a bal oszlopot, és nevezte annak nevét Boáznak. 22
És az oszlopok tetején liliomok formáltattak. És ilyen módon végeztetett el az
oszlopok műve. 23 És csinált egy öntött tengert, mely egyik szélétől
fogva a másik széléig tíz sing volt, köröskörül kerek, és öt sing magas, és a
kerületit harminc sing zsinór érte körül. 24 Voltak pedig a peremén
alól köröskörül formáltatva apró sártökök; tíz- tíz mindenik singben az egész
tenger körül, az ilyen sártököcskék két renddel voltak öntve köröskörül a maga
öntésében. 25 És tizenkét ökrön állott, három északra fordulva,
három nyugatra, három délre és három naptámadatra, és a tenger fölül rajtuk,
hátuk pedig mind befelé. 26 És a vastagsága egy tenyérnyi volt, és a
pereme olyan, mint a pohár ajaka, vagy a liliom virága, és kétezer báth fért
bele.
Salamon
uralkodásának részleteit találjuk a Királyok első könyvében, amelyben főhelyen
található a Templom megépítése. Az Ige három-négy részen keresztül sorolja a Templom
felszerelésének és díszítésének apró részleteit. Ezek a részletek a 4., 5., és 6.
részben találhatók, de mi csak a 7. résznél állunk meg, röviden összefoglalva
mindazt, ami ezzel kapcsolatos. A Templom külső és belső felszerelésének és
díszítésének üzenetét vizsgáljuk először meg. A továbbiakban majd újra a
Templommal fogunk foglalkozni, és végül Salamon templomszentelő imájával is, azon
a sátoros ünnepen, amikor a Templom felszentelése megtörtént.
A
7. rész elején említve van, hogy Salamon palotáját tizenhárom évig építették,
míg a Templomot csak hét évig. E feljegyzésből talán azt halljuk ki, hogy Salamon
elsőbb helyre tette az ő palotáját, mint a Templomot… De ennek fő mondanivalója
valami más. Néha szükséges a sorok között is olvasni, mert a Templom
díszítésének üzenetét nemcsak a tartalomból, hanem a szerkezetből, a formából
is kiolvashatjuk. Üzenetet tartalmaz az, ami közölve van, de az is, amit
elhallgat az Ige. Lássuk először a
mellőzés üzenetét, majd az oszlopok
üzenetét és végül, a részletek
üzenetét ebben az Igében.
I.
A mellőzés üzenete – 1-12. v.
A mellőzés üzenete abban található, hogy a királyi
palota építése be van szorítva a Templom külső és belső díszítésének
elbeszélése közé, 12 igeversbe, a 7. rész elején. Míg a Templom felszereltségét
bőven részletezi a 6. és 7. rész, addig a palotával nagyon szűkszavúan bánik.
Pedig a Templom csak 7 évig épült, a palota pedig 13 évig!
A
szűkszavú beszámolóval azt üzeni nekünk az Ige, hogy „ez valójában nem olyan
fontos, de mivel megtörtént, néhány szóban szólunk erről is…” Úgyhogy, az Ige
röviden mutatja be a libanoni erő házát (2-5. v.), az oszlopcsarnokot (6. v.),
a tróntermet (7. v.), Salamon házát (8a. v.), a fáraó lányának házát (8b. v.),
és befejezi pár építészeti jegyzettel (9-12. v.). Ennyi. Ez egy lekicsinylő
bánásmód a 13 évig épült palotával, és ennek üzenete van! A részletes
elbeszélés mellőzése azt üzeni, hogy nincs szándéka propagandát csinálni ennek
az épületnek. Az imádat fontosabb a kormányzásnál. A szent fontosabb a
profánnál. A Templomban lévő istentisztelet fontosabb, mint az, ami a
kormányzóházban, a trónteremben történik. Úgyhogy, az Ige gyorsan visszatér a
Templom részleteihez.
A
6. rész utolsó (38. v.) verse, és a 7. rész első verse így szól: „És a tizenegyedik esztendőben, Búl havában,
(mely a nyolcadik hónap) végeztetett el a ház, minden dolga és rendje szerint.
És így építette azt hét esztendeig. …Azután a maga házát építette Salamon
tizenhárom esztendeig.” De a 8. részben megtaláljuk Isten hozzáállását az
elkészült Templomhoz: „Mikor pedig
kijöttek a papok a szenthelyből: köd töltötte be az Úrnak házát, úgyhogy meg
sem állhattak a papok az ő szolgálatukban a köd miatt; mert az Úr dicsősége
töltötte be az Úrnak házát” (8:10-11. v.). Vagyis, Isten örült annak a Templomnak,
kedvét lelte benne! A palotáról ilyet nem olvasunk. Pedig a palota a Templomnál
jóval nagyobb épület lehetett: a templom harminc méter hosszú és tíz méter
széles volt, és teljes magassága tizenöt méter, de a palota mérete akár
kétszerte is nagyobb lehetett ennél.
Volt,
aki arra gondolt, hogy talán azért kellett ilyen hosszú ideig építeni a
palotát, mert ahhoz nem voltak összegyűjtve az építési anyagok, mint például a
templomhoz, amelyhez Dávid előkészítette a hozzávalót. Nem tudjuk. Azt viszont
tudjuk, hogy az Ige mellőzi Salamon palotájának részletes leírását. Olyan ez a
mellőzés, mint amikor a választási kampányokban egy-egy jelölt szándékosan nem
ejti ki ellenfelének nevét. Sőt, néha az egész kampánystábnak megtiltja ezt. Miért?
Azért, mert a név kiejtésével sem kívánnak propagandát csinálni az ellenfélnek.
A mellőzés üzenete minden esetben ez: nem érdemes foglalkozni vele. Salamonnak
is fontosabb a jelleme, a lelki élete, a szentsége, az istentisztelete, az
imádsága, mint a saját háza, ezért a házára kevés szót pazarol az Ige.
Alkalmazva
mindezt mireánk, jó lesz, ha felülvizsgáljuk értékrendszerünket: mi az, ami
számunkra igazán fontos? Nem kerülnek néha az imádságainkban előtérbe az evilági
dolgok, a munkánk, az egészségünk, a megélhetésünk, miközben háttérbe kerül Isten
szentsége, Isten dicsősége, és Isten tisztelete? Azokkal a részletekkel
foglalkozunk-e mi, amit igazán érdemes részletezni?
Salamonnak
kérése elárulta azt annak idején, hogy mi az, ami számára igazán fontos. Az Úr pedig
nagyra értékelte, hogy Isten népét és a kapott szolgálatot előbbre tette a
gazdagságnál, tisztességnél, ellenségeinek lelkénél és a hosszú életnél. Mivel
előbb Isten országát kereste és annak igazságát, ezért a többi is mind
megadatott neki (Mt 6:33). Jó lett volna, ha ilyen maradt volna Salamon szíve
mindvégig, és az lesz jó, ha a mi szívünk is mindenekelőtt az Úrért dobog!
II.
Az oszlopok üzenete – 13-15. 21-22. v.
A
Salamon palotájának rövid említése után az Ige visszatér a templom külső és
belső felszerelésének a leírására, amelyekből lássuk előbb az oszlopok üzenetét. Ugyanis, a 13. verstől Isten igéje tudomásunkra
adja, hogy a templom bejáratánál, amely valószínű keleti oldalánál volt, ott
állott két oszlop, amelyet Hírám készített bronzból. Összesen 10,50 m magas
volt mindegyik, amelyen egy 2,30 m gömb alakú oszlopfő díszelgett. A gömb
fölött egy háló volt, köröskörül gránátalmákkal díszítve. Vastag oszlopok
voltak ezek, 5,40 m volt a kerületük, és tenyérnyi vastag bronzból készültek,
amelyek belül üresek voltak (lásd Jer 52:21).
A
főbejáratnál tehát ott állott két oszlop, amelyek egyébként nem tartottak
semmit: nem volt fölöttük fedél, sem gerenda, nem kellett támasszanak semmit.
Valaki a Templomba érkezett, ezzel a két díszített, magas és vastag oszloppal
találkozott mindenekelőtt: egyikkel észak felől, a másikkal dél felől, a
bejáratnál. Vajon milyen célt szolgáltak ezek? Mit akart üzenni Isten általuk?
Ne
próbáljunk technikai vagy misztikus jelentés után kutatni: az üzenetüket a
nevükben kell keresni. Az egyiket Jákinnak nevezték, a másikat pedig Boáznak. A
Jákin szó, mintegy felhívásként úgy fordítható, hogy „erősítse meg”, vagy
kijelentésként úgy, hogy „Ő, (vagyis az Úr) megerősíti”. A Boáz jelentése az,
hogy „Benne van az erő”, vagy „Ő általa erős”. De mi az, amire ez a megerősítés
vonatkozott? Ehhez vissza kell lapoznunk Sámuel második könyve 7. részéhez,
ahol Isten ígéretet tett Dávidnak: „Mikor
pedig a te napjaid betelnek, és elaluszol a te atyáiddal, feltámasztom utánad a
te magodat, mely ágyékodból származik, és megerősítem az ő királyságát: az fog
házat építeni az én nevemnek, és megerősítem az ő királyságának trónját
mindörökké.” (2Sám 7:12-13)
Emlékezzünk
arra, hogy a második rész 12. versében azt olvastuk, hogy „megerősödött a Salamon királyi birodalma felette igen” (1Kir 2:12). A 24. versben újra, hogy „él az Úr, aki megerősített engem és ültetett engem az én atyámnak,
Dávidnak királyi székibe” (1Ki 2:24), és végül az utolsó versben is, hogy „az az ország megerősödött Salamon kezében” (1Kir 2:46). Erről beszél e két díszes oszlop: Isten valóra váltotta
ígéretét. „Megerősítem az ő királyságának trónját mindörökké” (2Sám 7:13), szólt
az ígéret, és Salamon épített két oszlopot a Templom bejáratához, és elnevezte
az egyiket „Ő az, aki megerősít”
vagyis Jákinnak, a másikat pedig „Ő
általa erős” vagyis Boáznak. Egyik, mint ígéret, a másik, mint beteljesedés.
Egyik, ahogyan Isten megmondta, a másik, ahogyan Isten valóra váltotta. Salamon
tehát Ő általa erős, mert benne van az erő. Istennek adja a dicsőséget, mert az
Úr erősítette meg őt a Dávid trónján.
Nekünk
is vannak ígéreteink, amelyek már valóra váltak, de olyan ígéreteink is,
amelyek ezután fognak valóra válni. És az is igaz, hogy a mi erőnk is az Úrban
van, nem mi magunkban. A 105. zsoltárban szinte felhívásként hangzik felénk az
ige, hogy „kívánjátok az Urat és az Ő
erejét, keressétek az Ő orcáját szüntelen” (Zsolt 105:4). A római levél Ábrahám
erejéről így szól: „Hitében erős lévén,
nem gondolt az ő már elhalt testére, mintegy százesztendős lévén, sem Sárának
elhalt méhére; az Istennek ígéretében sem kételkedett hitetlenséggel, hanem
erős volt a hitben, dicsőséget adván az Istennek, és teljesen elhitte, hogy
amit ő ígért, meg is cselekedheti. Azért is tulajdoníttaték néki igazságul.”
(Róm 4:19-22) Önmagunkban mi is gyengék és erőtlenek vagyunk, de Isten által mi
is erősek lehetünk. „Vesztek erőt,
minekutána a Szentlélek eljön reátok és lesztek nékem tanúim” – mondta az
Úr. Ez olyan erőfölötti feladat, hogy ehhez a mi erőnk nem elég, az Úr erejére
van szükség. Gedeont is az Úr Lelke öltözte fel, és így lett erős: „Az Úr veled, erős férfiú! …Menj el ezzel a te erőddel,
és megszabadítod Izráelt Midián kezéből!”
(Bír 6:12. 14.) Gedeon így indult el, és az Úr erejével legyőzte Midián
seregét.
A
gyenge tanítványok is erőt vettek pünkösdkor, és véghezvitték a rájuk bízott hatalmas
munkát. Isten által erősek lettek. Pál apostol is így tesz bizonyságot: „Nagy örömest dicsekedem azért az én erőtlenségeimmel,
hogy a Krisztus ereje lakozzék én bennem. …Gyönyörködöm az erőtlenségekben,
bántalmazásokban, nyomorúságokban, üldözésekben és szorongattatásokban
Krisztusért; mert a mikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős.” (2Kor 12:9-10) Mindezt elmondhatják az Úrban bízók mindannyian! Ő „Erőt ad a megfáradottnak, és az erőtlen
erejét megsokasítja. Elfáradnak az ifjak és meglankadnak, megtántorodnak a
legkülönbek is, de a kik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint
a saskeselyűk, futnak és nem lankadnak meg, járnak és nem fáradnak el!”
(Ézs 40:29-31)
III.
A részletek üzenete – 23-26. v.
A
palota és az oszlopok leírása után további részletek
találhatók a Templomról, amelyeknek üzenetük
van. Nem építészeti részletek ezek, mert a lényeges adatok hiányoznak: a
falvastagság, az oromzat, a tetőzet... Márpedig építkezéskor nagyon fontos
megadni a fal vastagságát! Azt sem tudjuk, hogy mivel és hogyan volt befedve a
Templom. Némelyek úgy gondolják, hogy olyan fedele lehetett, mint nálunk van a
házaknak, mert az hasonlít a sátorhoz… Mások viszont azzal érvelnek, hogy nem
lehetett csúcsos fedele, hanem csak lapos, amilyen általában az épületek teteje
most is a Közel-keleten. Fontos részletek hiányoznak tehát, de közölve van egy
sor egyéb részlet.
Számunkra
egy kicsit mintha zavaró lehet e hosszú felsorolás, a réztenger átmérőjéről
(4,50 m), magasságáról (2,25 m), kerületéről (13,50 m), vastagságáról (7 cm),
ajakáról (mint a liliom virága), és az ezt tartó ökrökről (12 ökör). Azt is megtudjuk,
hogyan volt kidíszítve, hány mintával és hányféleképpen, és hogy ezt mind Hírám
készítette. Majd sorra veszi az Ige a többi egységeket is: a talpazatokat,
kérubokkal, oroszlánokkal és pálmafákkal díszítve, az öntött kerekeket, az üstöket, lapátokat és medencéket, az arany oltárt, arany asztalt, arany
gyertyatartókat, arany virágokat, lámpákat és hamvvevőket, csészéket, késeket,
medencéket, tömjénezőket és serpenyőket tiszta színaranyból… Még az ajtók
sarkai is aranyból készültek!
Úgy
tűnik, hogy ez a sok részlet csak számunkra zavaró, a szent író számára sem nem
sok, sem nem zavaró. Neki nem volt terhes mindezt felsorolni! Mindennek
bizonyára üzenete van. Ezek a részletek azt üzenik számunkra, hogy semmi sem
túl drága, semmi sem túl szép, túl díszített Isten számára. Isten számára a
legjobbat és legszebbet kell adni!
A
Templom külső és belső díszítésével 77 igevers foglalkozik, míg a királyi
palotáról 12 igevers beszél. Ebben a leírásban benne van minden tudomány és
művészet, amit akkor el lehetett érni, amit Isten szolgálatába lehetett
állítani. Talán megkérdezzük, hogy miért szükséges részletezni, hogy
tizen-valahány méter magasan mi volt rámetszve az oszlopfőkre, és hogyan nézett
ki az a háló, ami befedte a gömböket? Lentről úgysem látta azt senki! Ez így igaz.
De Isten látta! Isten tudta, hogyan készítették el számára ezeket a
díszítéseket, még ha lentről nem is látták az emberek. Nem is az embereknek
készült az, hanem Istennek.
Hallottam
egy alkalommal egy zenekarról, amelyben egy hárfa is játszott. Gondolom tudjátok,
hogy a hárfának nagyon halk és finom hangja van. Éppen ezért, amikor a nagy
zenekar megszólalt, benne a dobok, a fúvósok és a vonósok, a hárfás úgy
gondolta, hogy hiába játszik, úgysem hallja senki. Úgyhogy, elhallgatott. A karmester
azonban azonnal leintette a zenekart, és azt kérdezte, hogy a hárfa miért nem
játszik? Mert a karmester észrevette, hogy a hárfa hangja hiányzik a zenekarból!
Valaki mindig hallja, ha énekelsz, ha imádkozol, akkor is, ha a nagy tömegben a
te hangod nagyon halkan hallatszik. Az Isten Templomában mindennek rendeltetése
van. Lehet, hogy az emberek nem látják és nem hallják, de Isten látja és
hallja! Isten azt üzeni nekünk most a templom belső és külső díszítésével, hogy
Ő érdekelt a részletekben is, a hétköznapokban is, az éjszakáidban is, életünk
minden percében, a munkahelyeden, a családban, a konyhában, vagy itt a
gyülekezetben. Őt minden részlet érdekli! Ő mindent tud és mindent lát, és „mindent, amit csak cselekedtek szóval vagy tettel,
mindent az Úr Jézusnak nevében cselekedjetek” (Kol 3:17), az Ő dicsőségére. Számára a legjobb, a
legszebb, a legdrágább is túl kevés. Ne adjunk Neki kevesebbet, mint mindent!
Isten
az Ő egyszülött Fiának nem kedvezett, hanem mindnyájunkért odaadta (Róm 8:32).
Adjuk mi is az Úrnak önmagunkat, legdrágább kincsünket, életünket. Minden
részlet nagyon fontos abban, amit az Úrnak adunk, amit az oltárra teszünk. Hadd
gyönyörködjön bennünk is az Úr, a mi Istenünk!
Posted by
Borzási István
at
11:07
0
comments
Labels: 1Kir 7:1-15. 21-26.
2014. március 3., hétfő
In Memoriam Victor Dan
Dan
Victor 1941-2014
Dan Victor kolozsvári
orgonaművészt ma halálra
gázolták egy gyalogátjárón.
Régi jó barátságunk alapján arra számítottam, hogy hamarosan
meghívhatom őt egy koncertre, ahol kipróbálhatta volna a szilágyperecseni
orgonánkat is.
33 soros orgonánk avató ünnepélyére alig két hét múlva, március 16-án kerül sor, de ezt sajnos, Victor már nem szólaltathatja meg.
Kedves, alázatos embernek
ismertem. Baptista származása miatt szívesen vállalt szolgálatot a baptista gyülekezetekben (is), ha erre
lehetősége volt. Mivel magyarul is jól beszélt, magyar gyülekezetekben is örömmel szolgált, ha meghívták.
Isten adjon vigasztalást
a gyászolóknak!
Posted by
Borzási István
at
14:00
0
comments
Mit nem kért Salamon? - 2Krón 1:11-12 (1Kir 3:11)
Mit
nem kért Salamon?
2Krón
1:11-12 (1Kir 3:11)
11 Monda azért az Isten néki:
Mivelhogy ezt kérted tőlem, és nem kértél magadnak hosszú életet, sem nem
kértél gazdagságot, sem pedig nem kérted a te ellenségidnek lelkét; hanem
bölcsességet kértél az ítélettételre:
11 Akkor monda az Isten
Salamonnak: Minthogy ez volt a te szívedben, és nem kértél tőlem gazdagságot,
kincset és tisztességet, avagy a téged gyűlölőknek lelkét, sem hosszú életet
magadnak nem kértél, hanem kértél magadnak bölcsességet és tudományt, hogy
kormányozhasd az én népemet, mely felett királlyá tettelek téged: 12
A bölcsességet és a tudományt megadtam néked, sőt gazdagságot, kincset és
tisztességet is olyat adok néked, amelyhez hasonló nem volt sem az előtted, sem
az utánad való királyoknak.
Nemrégen Salamon kérésével
foglalkoztunk, amikor álomban megjelent neki az Úr, Gibeonban. Salamon akkor
bölcsességet kért az Úrtól, hogy kormányozhassa az Isten népét. Most azt
vizsgáljuk meg közelebbről, amit Salamon nem kért, de kérhetett volna, amikor
az Úr lehetővé tette számára, hogy kérhet, amit akar.
„Kérj, amit akarsz!” – mondta Isten Salamonnak. Olyan ez,
mint az Úr Jézus kérdése Bartimeushoz: „Mit
akarsz, hogy cselekedjem veled?” (Mk 1:51) Bartimeus tudta, mit kell
válaszolnia erre a kérdésre: Mester, hogy lássak. Ugyanígy, a szükségben lévők
tudják, mit kell válaszoljanak. A betegek gyógyulást kérnének, a hontalanok otthont,
a nyomorultak jólétet. Salamon is tudta, mit kell válaszolnia. Ha neked
szegezné az Úr ezt az ajánlatot, te mit válaszolnál? A legfontosabb dolog,
amire a filippi börtönőr kérdése vonatkozott, az üdvösség. „Mit cselekedjem, hogy üdvözüljek?” Erre Pál apostol válaszolt: „Higgy az Úr Jézus Krisztusban, és
üdvözülsz”.
De
mikor az üdvösséget ilyen fontosnak nevezzük, sokan legyintenek, és azt mondják
„Ó, dehogy! Nekem nem üdvösségre van szükségem, hanem 100.000 dollárra!” Ez
azért van így, mert nem látnak túl a jelenvaló világon, és azt hiszik, hogy a
halállal mindennek vége. De mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri
is, és üdvössége nincs? (Mt 16:26)
Az
Úr felemlegeti Salamonnak azokat a dolgokat, amiket kérhetett volna, és nem
kérte. Azért tesszük ezt, mert sokak szívében a sorrend nem az, ami Salamonnál
volt: nem az Isten népét és az Úrtól kapott szolgálatot tartják elsőbbrendűnek,
hanem e földi életet és az itteni jólétet. Salamon nem ezeket kérte, de
ráadásul az Úr is megadta neki, amit nem kért.
A
Királyok könyvében lévő igét kiegészíti a Krónikák könyve – ezért most a
bővített változattal foglalkozunk. Négy dolgot sorolt fel az Úr a Krónikák
könyvében, amit Salamon nem kért: (1) kincset,
gazdagságot, vagyont, (2) tisztességet,
vagyis hatalmat, megbecsülést, tiszteletet, (3) az őt gyűlölőinek lelkét, nem volt bosszúálló, és végül (4) nem kért
magának hosszú életet.
I. Nem
kért gazdagságot, kincset
Először
tehát, nem kért magának kincset, gazdagságot. Pedig egy
királynak, mint Salamon, jól állott volna a gazdagság. Ó, mennyi nézeteltérés
van a vagyon miatt! Hányan viszik vásárra a lelküket, mert ráhajtanak a pénzre!
„De szeretnék gazdag lenni”, mondta egyszer a költő… De mások szívében ott
lehet ez a vágy, hogy gazdag legyen, ne kelljen egyik napról a másikra
számolgatni, kuporgatni, minden garast a fogához verni, hogy valahogy kijöjjön
egyik nyugdíjtól a másikig, kifizethesse a számláit... hogy legyen neki elég.
Igen
ám, de éppen ez a kérdés, hogy mennyi is az az elég? Mert van, akiknek a sok
sem elég! Salamon dicséretet nyert az Úrtól, mert nem a gazdagságot tette az
első helyre. A világ leggazdagabb embereiről nem mondható el, hogy
megelégedettek és boldogok. Szupersztárokról tudunk, akik boldogtalanul, fiatalon
haltak meg, eldobva az életet maguktól, pedig sok pénzük volt: Marilyn Monroe,
Elvis Presley, és mások.
Az
Úr Jézus azt mondja: „Nem a vagyonnal való
bővelkedésben van az embernek az ő élete.” (Lk 12:15) Más helyen arra
szólít fel bennünket az ige, hogy „elégedjetek meg azzal, amitek
van; mert Ő mondotta: Nem hagylak el, sem el nem távozom tőled.” (Zsid 13:5) A Timótheushoz írt első levélben Pál apostol azt írja, hogy „Valóban nagy nyereség az istenfélelem
megelégedéssel.” (1Tim 6:6) Jegyezzük meg ezt a szót, hogy „valóban”!
De
miért is szeretnénk, ha gazdagok lennénk? Azért, hogy boldogok legyünk! Lényegében
nem is a gazdagság kell nekünk, hanem a boldogság. És azt gondoljuk, hogy a
boldogsághoz elengedhetetlen a gazdagság. Pedig bizonyára hallottuk azt a
történetet, amely arról a boldogtalan emberről szól, akinek azt tanácsolták,
hogy keressen egy boldog embert és vegye magára annak ingét, mert akkor ő is
boldog lesz. Vándorútra kelt tehát, hogy keressen egy boldog embert. Nem talált
a királyi palotában, a gazdagok között, és amikor már végre feladta, kinn a
mezőn, hallott egy vidám, fütyörésző hangot, egy szántóvető ember részéről. Megkérdezte
tőle: Mondja uram, maga boldog-e igazán? Én aztán igen! – mondta a szegény
ember. Jaj, de jó, megkérem, adja ide nekem az ingét, hogy vegyem magamra! De
az ember sajnálkozva válaszolta, hogy sajnos, neki még inge sincs! De ha lett
volna, bizonyára nem attól lett volna boldog a másik, ha magára veszi, hanem
attól, ha megelégedetté válik. Valóban nagy nyereség az istenfélelem megelégedéssel.
Salamon nem kért gazdagságot, és az Úr látta, hogy szíve nem a vagyon után
vágyik, nem azt kívánja magának.
Az
ige azt kérdezi egy helyen: „Te kívánsz-e
magadnak nagyokat? Ne kívánj!” (Jer 45:5) Tedd első helyre Istent és az Ő
országát, és a többiek megadatnak néked (Mt 6:33). Elégedj meg azzal, amit
adott neked az Isten. „Ne gyűjtsetek magatoknak
kincseket a földön, hol a rozsda és a moly megemészti, és ahol a tolvajok
kiássák és ellopják; Hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket mennyben, ahol sem a
rozsda, sem a moly meg nem emészti, és ahol a tolvajok ki nem ássák, sem el nem
lopják. Mert ahol van a ti kincsetek, ott van a ti szívetek is.” (Mt 6:19-21)
Ezzel
az Úr Jézus azt kívánja tanítani, hogy az igazi kincs a mennyeknek országa. „Hasonlatos a mennyeknek országa a
szántóföldbe elrejtett kincshez”, meg „a kereskedőhöz, aki igazgyöngyöket keres”
(Mt 13:44-45), és amikor erre rátalál, akkor mindenét hajlandó odaadni, hogy
azt megszerezze. Keressétek először Istennek országát!
II.
Nem kért tisztességet
A
következő megállapítás az Úr részéről az, hogy Salamon nem kért tisztességet.
Mi
is szeretjük, ha az emberek tisztelnek, és megbecsülnek. Jobban szeretjük,
hogyha kiszolgálnak, mintha nekünk kéne szolgálni. Jobban szeretjük, ha minket tisztelnek
minket, mintha nekünk kellene tisztességet tenni valaki előtt. A tisztelet
elvárása ellenszenves számunkra, még akkor is, ha valaki megérdemli azt.
A
szívünkben nekünk is ott van egy emberi vágy, hogy bárcsak nagyobbak lennénk
egy kicsit, tiszteletreméltóbbak, hatalmasak, hogy az emberek tiszteljenek, és
az átlagból egy kicsit följebb emelkednénk, többek lennénk a többinél. Erre
megy ki a politikusok harca, de sokszor a családban is, a társadalomban is, és
jaj, talán a gyülekezetben is!
Az
Úr értékeli azt, hogy Salamon nem kért tőle tisztességet. De elmarasztalja a
farizeusokat, az írástudókat, akik elvárták, hogy az emberek előre köszönjenek
a piacokon, hogy a lakomákon az első helyre ültessék őket, és hogy az emberek
úgy szólítsák őket, hogy „mester”! (Mt 23:6-7) Az ilyen viselkedésre János
evangéliumában ezt mondja az Úr: „Mi módon
hihettek ti, akik egymástól nyertek dicsőséget, és azt a dicsőséget, amely az
egy Istentől van, nem keresitek?” (Jn 5:44), és Jn 12:43 – „Mert inkább szerették az emberek
dicséretét, mintsem az Istennek dicséretét.” Az Úr azokról beszél, akik a
főemberek közül a farizeusok miatt nem vallották be, hogy hisznek Benne, nehogy
kirekesztessenek a gyülekezetből, mert számukra az emberek dicsérete fontosabb
lett az Isten dicséreténél.
Ma
is van ilyen: akik a másoktól való félelem miatt nem vállalják a gúnyt,
megvetést, csúfolkodást, az Úrért. Mert az emberektől való tisztességet
keresik! Salamon nem kérte ezt. Tudta, hogy nem ez a legfontosabb kérdés. Az Úr
Jézus sem ezt kereste, és ezzel példát adott nekünk, hogy mi az igazán fontos:
az, hogy hogy hogyan vélekedik rólunk Isten. „Aki nékem szolgál, megbecsüli azt
az Atya”, mondja az Úr. A többi lényegtelen.
III.
Nem kérte ellenségei lelkét
„Nem kérted ellenségeidnek lelkét” – mondja az Úr Salamonnak.
Hogy
Salamonnak voltak ellenségei, ezt már az előbbi igerészben olvashattuk. Voltak,
akik veszélyeztették a királyságot, és félre kellett őket állítani. Volt olyan
ellensége, akinek megbocsátott, és megszabta a keretet, amelyben békességben
élhetett. Feltételesen engedte el számára a büntetést. Isten értékelte nála
azt, hogy nem kérte tőle ellenségeinek lelkét.
Hosszú
ideig úgy gondoltam, hogy nekem nincsenek ellenségeim… Aztán rá kellett jönnöm,
mekkorát tévedtem. A kérdés viszont nem az, hogy vannak-e vagy nincsenek, hanem
az, hogy hogyan viszonylunk ellenségeinkhez? Tudjuk-e szeretni őket? Őrzünk-e
szívünkben haragot, gyűlöletet irántuk? „Aki
gyűlöli az ő atyjafiát, mind embergyilkos az”, mondja az ige (1Jn 3:15). „Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt
mondja az Úr” (Róm 12:19) „Ha
lehetséges, amennyiben rajtatok áll, minden emberrel békességben éljetek” (Róm
12:18). „Ne győzettessél meg a gonosztól,
hanem a gonoszt jóval győzd meg” (Róm 12:21). Akár arculütést kell
elszenvedni, akár megostorozást vagy börtönt, vagy éppen a halált, akkor sem
állhatsz bosszút. Ha szeretteiddel teszik ugyanezt, akkor sem. Neked szeretned
kell ellenségeidet! Ne kívánd ellenségeid lelkét!
Az
újszövetségi parancs az ellenség szeretetéről magasabb mércét állít az
Ószövetségnél. Az Úr Jézus azt mondta: „új parancsolatot adok néktek, hogy
egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is
egymást. Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást
szeretni fogjátok.” (Jn 13:34-35) Ezt csak lemondással, alázattal, áldozattal,
krisztusi lelkülettel lehet megtenni. Ne kérd ellenségeid lelkét, hanem
imádkozz érettük, ahogyan Jézus tette ezt!
IV.
Nem kért hosszú életet
Végül
azt mondja, „Nem kértél hosszú életet”.
Volt,
amikor hallottam olyan imádságot, amelyben hosszú életet kértek az Úrtól… Talán
másnak is van ilyen titkos kívánsága, ha nem is mondja ki: bárcsak hosszú
életet élne, ne halna meg fiatalon. Pedig az életnek nem a hosszúsága a
lényege, hanem a tartalma. Lehet tartalmas életed akkor is, ha rövid volt!
David Braynard 29 éves
volt, amikor meghalt. De lángoló szívéből átterjedt a misszió tüze Robert
McCheyne szívébe, majd William Carey, Edward Payson, Jonathan Edward, John
Wesley szívébe, és még sok ismeretlen hívő szívébe! Pedig a David Braynard
élete nagyon rövid volt, és szolgálata is csak három és fél évet tartott. De
annyi elég volt! Halálos ágyán így szólt: „ha ezer életem lenne, mind Istennek
adnám. De már nincs semmim, minden készen van. Nagy vigasztalás, hogy tehettem
valamit Érette. De ez mind semmi az Ő áldozatához képest. Ó, bár többet
tehettem volna!” Nem volt hosszú élete, de tartalmas élete volt!
Ézsaiás
könyvében arról olvashatunk, hogy Ezékiás király a hír hallatára, hogy nem
gyógyul meg a betegségéből, elkezdett imádkozni, sírva, a fal felé fordulva. Ézsaiás
jóformán még haza sem ért, amikor az Úr visszaküldte a királyhoz: „Hallottam imádságodat, láttam könyeidet, íme, még
napjaidhoz tizenöt esztendőt adok.” (Ézs 38:5) Ám ha közelebbről
tanulmányozzuk életét, rájövünk
arra, hogy az egyik legistentelenebb király, Manasse, ebben az időben
született! Nem vált javáras Isten népének az, hogy Ezékiás 15 évvel hosszabb
ideig élt.
Mi
értelme annak, ha meghosszabbodik valakinek élete 10, 20, 30 vagy akár 50
évvel, de nincs örök élete! Mit használ ez embernek, ha 100 évig él is, de
nincs üdvössége?
Az
Úr azt mondja Salamonnak: „Nem kértél
tőlem hosszú életet, hanem bölcsességet kértél az ítélettételre”. Sokszor
nem tudunk helyesen kérni, vagy nem tudjuk azt kérni, amire szükségünk van.
Tanuljunk Salamontól olyat kérni, amiben az Úr gyönyörködik! Így áldhat meg minket
is az Úr, boldoggá teheti életünket, és teljesíthetjük a ránk bízott
szolgálatot, áldássá, hasznossá válva mások számára. Ámen!
Posted by
Borzási István
at
12:58
0
comments
Labels: 1Kir 3:11 (2Krón 1:11-12)
2014. március 1., szombat
Salamon kérése - 1Kir 3:1-15
Salamon
kérése
1Kir
3:1-15
1 Sógorságot szerzett azután Salamon a Fáraóval, az
egyiptomi királlyal; és elvette a Fáraó leányát, és hozta Dávidnak városába,
míg elvégezte az ő házának és az Úr házának építését és Jeruzsálemnek kőfalát
köröskörül.
2
De a nép áldozott a magas helyeken; mert nem építtetett ház az Úr nevének mind
ez ideig.
3
Szerette pedig Salamon az Urat, járván Dávidnak az ő atyjának parancsolatiban,
kivéve, hogy a magas helyeken áldozott, és ott tömjénezett.
4
És mikor Gibeonba ment a király, hogy ott áldozzék, mert ott volt a nagy
magaslat, és Salamon azon az oltáron áldozott égőáldozatul ezer barmot:
5
Megjelent Gibeonban az Úr Salamonnak azon éjjel álmában, és monda az Isten:
Kérj, amit akarsz, hogy adjak néked.
6
És monda Salamon: Te a te szolgáddal, az én atyámmal, Dáviddal nagy
irgalmasságot cselekedtél, amiképpen ő is járt előtted híven, igazán és hozzád
egyenes szívvel, és megtartottad néki ezt a nagy irgalmasságot, hogy néki fiat
adtál, aki az ő királyi székében ül, amint e mai napon megtetszik.
7
És most, ó, én Uram Istenem, te tetted a te szolgádat királlyá, Dávid az én
atyám helyett. Én pedig kicsiny gyermek vagyok, nem tudok kimenni és bejönni.
8
És a te szolgád a te néped között van, amelyet te magadnak választottál, nagy nép
ez, amely meg nem számláltathatik, meg sem írattathatik a sokaság miatt.
9
Adj azért a te szolgádnak értelmes szívet, hogy tudja ítélni a te népedet, és
tudjon választást tenni a jó és a gonosz között; mert kicsoda kormányozhatja
ezt a te nagy népedet?
10
És tetszett e beszéd az Úrnak, hogy Salamon ilyen dolgot kért.
11
Monda azért az Isten néki: Mivelhogy ezt kérted tőlem, és nem kértél magadnak
hosszú életet, sem nem kértél gazdagságot, sem pedig nem kérted a te
ellenségidnek lelkét; hanem bölcsességet kértél az ítélettételre:
12
Íme, a te beszéded szerint cselekszem; íme, adok néked bölcs és értelmes
szívet, úgy hogy hozzád hasonló nem volt te előtted, és utánad sem támad olyan,
mint te.
13
Sőt még a mit nem kértél, azt is megadom néked, gazdagságot és dicsőséget: úgy
hogy a királyok között nem lesz hozzád hasonló senki minden te idődben.
14
És ha az én útjaimon jársz, megőrizvén az én végzéseimet és parancsolatimat,
amiképpen járt a te atyád Dávid: meghosszabbítom életed idejét.
15
És mikor felserkent Salamon, íme, álom volt. És ment Jeruzsálembe, és állott az
Úr szövetségének ládája elé, és áldozott egészen égőáldozatokat, és készített
hálaáldozatokat, és szerzett nagy lakomát minden szolgáinak.
Salamon
király uralma megerősödött Dávid után, miután apja értésére adta, hogy az
ország úgy lesz erős a kezében, ha az Úr igéjét komolyan veszi, és ha az ország
ellenségeit félreállítja az útból. Ezzel egy időben viszont beteljesedett az
is, amit az Úr Dávidnak mondott, hogy bűnéért meg fog lakolni. Négyszeresen
fizetett Uriás megöletéséért: először meghalt a gyermek, aki Betsabétól
született, azután meghalt az ő elsőszülött fia, Amnon, akit megölt Absolon,
utána a tiltás ellenére Joáb mégis megölte Absolont, és végül kivégezték
Adóniát is, mert az ország biztonságát veszélyeztette.
Most
már megerősödött az ország Salamon kezében. Ez emlékeztet arra, hogy Isten
hűséges és igaz Isten, de ugyanakkor az ítélet Istene is, Aki nem hagyja a bűnt
büntetlenül.
Salamon
lett tehát a király, és a népnek hamarosan meg kellett látnia, hogy Salamon nem
Dávid. Dávid egy katona volt, aki mindig az Úrban bízott, Istenbe vetette
bizodalmát, és félte az Urat. Salamon egy tudós ember volt, egy politikus, aki alkalom
adtán szövetségekben, és teljesítményekben bízott. Dávid zsoltárokat írt,
Salamon példabeszédeket írt. Írt énekeket is, háromezret, de a háromezerből,
nem maradt fent csak a 72. és 127. zsoltár, valamint az Énekek Éneke. Dávid
pásztorember volt, és az egyszerű életet kedvelte, Salamon a luxust
választotta. Mikor Dávid meghalt, a nép siratta és gyászolta, mikor Salamon
meghalt, a nép azt kérte fiától Roboámtól, hogy könnyítse meg az igát, mert nem
bírják viselni…
Az
Úr Jézus Salamon dicsőségét, gazdagságát és bölcsességét említi: a mezők
lilioma sokkal szebben öltözik, mint Salamon extravagáns, luxus világában, teljes
dicsősségében. Pedig biztosan nem rongyokba öltözött, hanem bíborba és patyolatba.
István vértanú megemlíti, hogy Salamon építette a templomot – ez az ő nevéhez
fűződik.
Salamont
a bölcsesség és gazdagság példájaként állítja elénk Isten igéje, de nem
követendő példa ez. Amikor a többi királynak követendő mércét állít az Úr,
akkor nem Salamont, hanem Dávidot említi az Ige. Ő az, aki követte az Úr
utasításait teljes szíve szerint. Miért? Először azért, mert Salamon sógorságot
szerzett a Fáraóval. Megkérdezhetjük, hogy vajon miért tette ezt, volt erre
szükség? Hogy azt lehessen mondani, hogy Izráel most már méltó helyet foglal el
a nemzetek sorában? Íme, ott van már a nagyhatalmak társaságában? Dicsőséget
jelentene az, hogy a fáraó feleségül adja leányát Izráel királyához? Nem. Inkább
azt kell látni ebben, hogy Salamon egyre hűtlenebb lett az Úrhoz, ahogy erről később
olvashatunk.
Nemcsak
a fáraó leánya lett felesége, hiszen elsőszülött fia, Roboám, nem ettől a feleségétől
származik, hanem egy ammóni nőtől! Pedig Isten igéje tiltotta az ő népét attól,
hogy összeházasodjanak a föld népével. 5Móz 7:1-4 így szól: „1 Mikor bevisz téged az Úr, a te
Istened a földre, amelyre te bemenendő vagy, hogy bírjad azt; és sok népet kiűz
te előled: a Khitteust, a Girgazeust, az Emoreust, a Kananeust, a Perizeust, a
Khivveust, és a Jebuzeust: hétféle népet, náladnál nagyobbakat és erősebbeket; 2
És adja őket az Úr, a te Istened a te hatalmadba, és megvered őket: mindenestől
veszítsd ki őket; ne köss velök szövetséget, és ne könyörülj rajtok. 3
Sógorságot se szerezz ő velük, a leányodat se adjad az ő fiuknak, és az ő
leányukat se vegyed a te fiadnak; 4 Mert elpártoltatja a te fiadat
én tőlem, és idegen isteneknek szolgálnak; és felgerjed az Úrnak haragja
reátok, és hamar kipusztít titeket.” Az
Úr előre látta ennek veszélyét és előre figyelmeztette az Ő népét. Sajnos,
Salamon ezt nem szívlelte meg.
Ám
a 3. igevers mégis Salamon hűségéről beszél: legalábbis
ebben az időben. „Szerette pedig Salamon az Urat, járván Dávidnak az ő
atyjának parancsolatiban, kivéve, hogy a magas helyeken áldozott, és ott
tömjénezett”, mivel akkor még nem volt templom, ahol áldozhatott
volna. Salamon is Gibeonban mutatta be az ő áldozatát, amikor megjelent neki az Úr, álomban.
Ebben az álomban az Úr megszólította:
„Kérj,
amit akarsz, hogy adjak néked.” (5. v.) Foglalkozzunk most azzal a válasszal, amit
Salamon erre a felszólításra válaszolt. Ez példát ad nekünk az imádkozásra,
hogy mik legyenek az elsődlegesek a mi kéréseinkben. Mi mit válaszoltunk volna
egy ilyen kérdésre? Mit kértünk volna? Sok
pénzt? Sikert? Házat? Gépkocsit? Figyeljük meg Salamon kérésének motivációját, alapját és tárgyát (tartalmát).
I.
Kérésének motivációja: Isten nagylelkűsége – 5. 13-14. v.
Salamon
kérésének motivációját, mozgatórugóját
láthatjuk először, ami Isten nagylelkűségében mutatkozik meg. Megjelent neki az
Úr és azt mondta: „kérj, amit akarsz, hogy adjak néked”. Micsoda ajánlat! Jakab
apostol azt mondja, hogy nincs néktek, mert nem kéritek. (Jak 4:2-3) Kérned
kell!
De
hát kérhetek, amit akarok? Igen. A 13. és 14. vers szerint Isten nagylelkűsége
odáig terjed, hogy azt is megadja, amit nem kért Salamon.
Nem
egy olyan személy elé járulunk imádságban, akitől nehéz kérni, mert nehezen
adja. Mert lehet olyan szomszédod, akihez restellsz odamenni, hogy elkérd a
targoncát, mert ugye, a múltkor is, amikor elkérted, olyan nehezen adta oda, és
mindig zsémbesen fogad, amikor visszaviszed. De ha van egy olyan szomszédod,
akitől ha elkéred a targoncát, szívesen odaadja, sőt, azt mondja, hogy várj,
mert még egy zsák hagymát is ráteszek, ne vigyed üresen, ahhoz máskor is
szívesen mész majd kérni. „Kérj, amit akarsz!”
Az
Isten nagylelkűsége a kérésünk motivációja. Istenhez bátran mehetünk kérni. Ő
nekünk is azt mondja: „Kérj, amit akarsz, hogy adjak néked.”
Ez
az alapelv nemcsak itt található, ószövetségben. Az Úr Jézus is mondja: „Kérjetek,
és adatik néktek, keressetek és találtok, zörgessetek és megnyittatik néktek.”
(Mt 7:7) Jakab apostolnál is arra bíztat az ige, hogy ha valakinek nincsen
bölcsessége, kérje az Istentől, aki készségesen és szemrehányás nélkül adja
(Jak 1:5). Isten nem zsémbesen, nem nehezen, nem fogcsikorgatva ad, hanem
készségesen és szemrehányás nélkül. Úgyhogy, bátran kérhetsz tőle, amit akarsz,
és Ő kész adni még ráadást is. Amit nem kértél, azt is megadja néked, mint
Salamonnak. Azért, mert Isten ilyen nagylelkű.
Ezeket
hallva és látva, tegyük fel a kérdést, hogy mi az, amit most kérhetnénk az
Úrtól? Mi lehet a legnagyobb kérésed, amit elmondhatnál Istennek? Olyat kérj,
ami összhangban van az Ő akaratával, amit Jézus nevében elmondhatsz: mintha
Jézus kérné az Atyát. Kérheted, hogy megállhass a keskeny úton az Úr
követésében, állhatatosan, mindhalálig. Kérheted, hogy élő hited és élő
reménységed legyen halálod óráján is. Kérheted szeretteidnek megtérését,
üdvösségét. Kérhetsz-e annál nagyobbat, hogy gyermekeid ott legyenek veled
együtt a mennyben? Kérheted rokonaid, szomszédjaid, munkatársaid megtérését?
Kérj, amit akarsz, mondja az ige, hogy adjak néked!
II.
Kérésének alapja: Isten hűsége – 6-8. v.
A
6-8. versekben találjuk az ő kérésének
alapját, ez pedig nem más, mint Isten hűsége.
Figyeljük
meg, hogyan kezdi Salamon ezt az imádságot! Nem a kérésével kezdi, hanem a múltban
kapott áldásokkal, Istennek hűségével. „Te
a te szolgáddal, az én atyámmal, Dáviddal nagy irgalmasságot cselekedtél,
megtartottad néki ezt a nagy irgalmasságot, hogy néki fiat adtál, aki az ő
királyi székében ül, te tetted a te szolgádat királlyá...” „Én kicsiny gyermek
vagyok, és ...nagy nép ez, amely meg nem számláltathatik, meg sem írattathatik
a sokaság miatt.”
Ezek
a szavak abból az ígéretből visszhangoznak, amelyet Isten Ábrahámnak adott: „Megáldván megáldalak tégedet, és bőségesen
megsokasítom a te magodat, mint az ég csillagait, és mint a fövényt, mely a
tenger partján van, és a te magod örökség szerint fogja bírni az ő
ellenségeinek kapuját. És megáldatnak a te magodban a földnek minden
nemzetségei, mivelhogy engedtél az én beszédemnek.” (1Móz 22:17-18), és abból az ígéretből, amelyet Isten Dávidnak adott: „Feltámasztom utánad a te magodat…: az fog
házat építeni az én nevemnek, és megerősítem az ő királyságának trónját
mindörökké.” (2Sám 7:12-13)
Salamon tehát mindenekelőtt azt
mondja: Uram, te hűséges Isten vagy! Valóra
váltottad az ígéretedet! Ezzel kezdi az imádságot, és ez lesz kérésének alapja.
Ebből
megtanulhatjuk, hogy az imádságot nekünk is magasztalással, Istennel kell
kezdenünk. Ne a mi dolgainkat soroljuk hamar, hanem előbb mondjuk el, hogy „Szenteltessék
meg a Te neved, jöjjön el a Te országod, legyen meg a te akaratod”! Ne úgy
járuljunk Isten elé, mint ahogyan a bevásárló listával megyünk a
szupermarketbe! Oda vihetünk bevásárló listát, de Isten előtt az imádságot nem
magunkkal kell kezdenünk, hanem Istennel. Mivel Isten ma is hűséges és
irgalmas, tegnap, ma és mindörökké ugyanaz, bátran sorolhatjuk azt, amit
irgalmából velünk cselekedett!
Közben
felemlegethetjük még azokat az ígéreteket, amelyek még nem teljesültek be, mint
például az Úr visszajövetele. Ő megígérte, hogy visszajön. „Amiképpen láttátok Őt elmenni, ugyanúgy fog visszajönni.” (ApCsel
1:11) „Íme, eljön a felhőkön és minden
szem meglátja Őt, még akik általszegezték is.” (Jel 1:7) „Amiképpen a villámlás napkeletről támad és ellátszik
egész napnyugatig, úgy lesz az ember Fiának eljövetele is.” (Mt 24:27) „Nagy hirtelen, egy szempillantásban, az utolsó
trombitaszóra; (mert trombita fog szólni, és) a halottak feltámadnak
romolhatatlanságban, és mi elváltozunk.”
(1Kor 15:52) Milyen rövid idő egy szempillantás! De ennyi elég, hogy az Úr
visszajöjjön, és a halottak feltámadjanak! A jelek már mutatják, és ezek a
jelek fel is erősödhetnek – de már most számíthatunk arra, hogy az Ő ígéretei
valóra válnak, visszajövetelére nézve is.
Ha
valóra váltotta az Ő ígéreteit Ábrahámnak és Dávidnak, valóra fogja váltani az
Ő ígéreteit, amit gyülekezetnek adott. Az is be fog teljesedni: Jézus
visszajön. Mikor imádkozunk tehát, gondoljunk arra, hogy imádságunk alapja, az
Isten hűségének kell lennie, az, hogy Isten hű marad az ő szavához, lényéhez és
igéjéhez. Így kezdjük az imádságot mindig dicsőítéssel!
III.
Kérésének tárgya: Isten népe – 9-12. v.
Végül
láthatjuk Salamon kérésének tárgyát,
tartalmát is.
Mit
kért Salamon? Bölcsességet kért. De miért
kérte ezt az Úrtól? Azért, hogy sziporkázó elméjével elkápráztathassa a
körülötte lévőket? Nem! Azt mondja: „hogy tudjam ítélni a te népedet”. Más szóval: Uram, a Te néped nagy,
megszámlálhatatlan, én meg gyermek vagyok, fiatal, tapasztalatlan. A felelősségem
nagy. A megbízatásom meghaladja képességeimet! Adj nekem bölcsességet, hogy népedet
vezetni tudjam!
Ez
a kérdés elárulja, hogy mi van Salamon szívének központjában: Isten népe. Ezért
Isten népe lesz imádságának fő tárgya. Mindenkinek elárulja az imádsága, hogy
kicsoda: az imákból meg lehet állapítani, hogy ki hogy áll lelkileg, mit tart
fontosnak, kicsoda számára Isten. Mondj egy imádságot, és megmondom, hogy ki
vagy! Salamont is elárulja a kérése, és azt találjuk, hogy leghőbb vágya Isten
népét Isten szerint vezetni!
A
mi imádságunk központjában is Isten népének kell ott lennie. Gondolnunk kell
arra, hogy mi lesz Isten népével, a gyülekezettel, mi lesz Isten országával
ezen a földön! Imádkoznunk kell az evangélium terjedéséért, győzelméért, az
Úrnak való szolgálatunkért, küldetésünk teljesítéséért.
„Adj
nekem értelmes szívet”, mondja Salamon. A szív az értelem központját jelentette
a héber nyelvben. Mi ma a fejet/elmét tekintjük az értelem központjának, a
szívet pedig az érzelem központjának. De a zsidóknál nem így volt. Náluk a szív
volt az értelem központja. Azért kéri Salamon az értelmes szívet, hogy tudjon
választást tenni a jó és a gonosz között, mert ez elengedhetetlenül szükséges a
helyes kormányzáshoz. Ilyen kéréssel mi is jöhetünk az Úrhoz, ha képességünket
az Úr szolgálatára kívánjuk felhasználni, nem pedig önkényesen és önző módon.
Befejezésül
hadd említsem még a 10. verset: „tetszék
e beszéd az Úrnak, hogy Salamon ilyen dolgot kért”. Más szóval Isten azt
mondta erre az imádságra, hogy Ámen! Bárcsak áment mondhatna a mi imáinkra is,
és áment mondanánk mi is, mindig, hangosan!
Istennek
nem tetszik bármilyen imádság, és nem is hallgat meg bármilyen imádságot, csak azt,
amely az Ő akaratával közhangban van. Bárcsak Isten mindig Ámen-t mondhatna
Isten a mi imádságainkra, és örülne a menny, amikor mi is áment mondunk!
Posted by
Borzási István
at
8:24
0
comments
Labels: 1Kir 3:1-15
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)