nTörténet vagy
példázat? Mindkettő. Mert történetnél több, és példázatnál is több.
nAz Úr Jézus
felhasználhatta az akkori idők gondolatait, történeteit (egyiptomi mese, zsidó
történet – Bar Majan egy gazdag vámszedő és egy szegény írástudó – vagy bármit…).
nBizonyára nem épp a
túlvilágról akar számunkra Jézus tanítást adni, de a túlvilágról szóló
következtetések is helytállóak! Csak nem kell túlfeszíteni, túlrészletezni, egy
példázat alapján.
nKét részre
tagolódik: (1) a gazdag és Lázár története [mit mond az Ige róluk], és (2) a gazdag és Ábrahám párbeszéde [mit mondanak ők]. Közte van viszont a haláluk, ami ugyancsak
különbözik.
vNem a kíváncsiságunk
kielégítését szolgálja, hanem a gazdagság veszélyére és a megtérés
szükségességére hívja fel a figyelmet.
I. Kétféle
élet, kétféle meghalás (avagy: mit mond az Ige róluk? – 19-22)
nNem tudunk sok
mindent róla. Még a nevét sem. De a Lázár nevét (~Eleázár)
ismerjük. Ki volt a Fáraó Mózes idejében?... Hát hogy hívták azokat a bábákat,
akik megmentették az újszülött gyermekeket? Sifra és Púa.
vA gazdagról tudjuk, hogy
fényűző életet élt. Naponta nagy lakomákat rendezett. „Minden nap!”
vHáza és portája:
utca és lakóház között volt egy előudvar, mögötte pedig egy gazdasági udvar. Az
árnyékot adó fák alá asztalokat állítottak, itt étkeztek, de ide beengedték a
koldusokat és a kutyákat is.
vNem tudjuk, honnan
szerezte a vagyonát, vagy tisztességes úton-e.
vÖnmagának élt. Ennek
a világnak élt. Nem törődött a lelkével, sem másokkal. Önző volt. Ez volt a
bűne. Nem a gazdagság volt a bűne. Hanem az, hogy bezárta a szívét Lázár előtt!
A gazdagság nem bűn önmagában. De a szegénység sem érdem önmagában.
vA gazdagok nem
jutnak mind a pokolba, és a szegények sem jutnak mind a mennybe.
vEz a hedonista
életszemlélet nagy kísértés lehet ma is. „Élj magadnak, magad örömére!” „Ne
törődj a másikkal, akár át is gázolhatsz rajta!” „Fő a siker, a gazdagság, a
világi javak!” „Előbb én, az élvezetem, a jólétem, a szórakozásom…” Azután, ha
marad idő, lehet más is és Isten is…
vAz ilyen ember nem gondol
a halálra, nem gondol arra, hogy neki feladata is van az életben. Gyakorlati
materialista, gyakorlati ateista. Pedig, a gazdagok is meghalnak!
v„Aki tudna jót
tenni, de nem teszi, bűne az annak.” - Jak 4:17
vNincs társasága a
pokolban, pedig többen voltak: 26. v.
nLázár egész élete csak
szenvedés volt.
vEl kellett
szenvednie azt, hogy beteg, hogy nincstelen, hogy az emberek megvetik.
vNeve: Lo ezer (nincs
segítség), vagy inkább Eliézer – Isten a segítség
v„Odadobták” őt a
gazdag kapujához. Helyzete nagyon szomorú és reménytelen: fekélyes sebei
vannak, tisztátalan utcai ebek nyalják a sebeit.
vA tanítás nem arról
szól, hogy Lázár MIÉRT került a mennybe, hanem arról, hogy jobb koldusként
bejutni a mennyek országába, mint gazdagként elkárhozni!
vHalála után angyalok
jönnek a szolgálatára. Meghalni egyedül kell, de az Úr gyermekei nincsenek
egyedül.
vÁbrahám
kebelén: mintha vacsorán lennének! (Mint Jézus és János az utolsó vacsorán.)
II. Kétféle
végzet (avagy: mit mondanak ők? [a gazdag és Ábrahám párbeszéde] – 23-31)
nMost látja Lázárt, eddig nem látta. Most ő kiált, eddig Lázár
kiálthatott, de nem hallotta. Azt kéri most Ábrahámtól, amit ő nem adott meg az
életében. Most észreveszi Lázárt, de azelőtt nem vette észre.
nKéső a megtérés.
vHa tagadó voltál,
halálod után egy perccel már tudod, hogy mekkorát tévedtél!
v„Atyám”-nak hívja
Ábrahámot! Egy zsidó is kerülhet a pokolba? Egy baptista is?
v„Könyörülj rajtam” –
kegyelemért könyörög. De már késő. A megtérés
is lehet késő.
vDe nincs is megtérés! Életében, ha lett volna megtérés, jó lett volna. De
nem volt. Önző maradt.
v„Mert amilyen
ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek; és amilyen mértékkel mértek, nektek is
olyannal mérnek.” – Mt 7:2
v„Amilyen mértékkel
mértek, olyannal mérnek nektek, sőt ráadást is adnak.” – Mk 4:24
vAnnak az embernek,
aki nem gyakorol kegyelmet, annak nincs kegyelem. (Jak 2:13)
v„Emlékezzél meg…” –
fájó emlékek lesznek azok!
nTudja, hogy
gyötrelmét nem lehet megszüntetni. Csak enyhíteni szeretné… Van láng és
gyötrelem! Örökké!
nAzt szeretné, ha
rajta nem lehet segíteni, akkor valaki menjen el a testvéreihez, akik ugyanazt
az életet követik, mint, ahogy ő élt. Valószínű ugyanaz lesz majd a sorsuk!
v„diamartüromai” –
tegyen ellenük bizonyságot – leplezze le a bűneiket. Talán tudatára ébredt
saját bűneinek? Megtért?
nA közbenső állapotban tudatosak leszünk.
Jel 6-ban az oltár alatti lelkek tudatosan kiáltanak…
nMi győzi meg az embereket?
vSokan csodát
szeretnének. Pedig az Ige a legfőbb meggyőző erő. Ha nem tudsz hinni Isten
Igéjének, akkor nem tudnál hinni egy feltámadott embernek sem.
vMost van az ideje a
missziónak!
nNem vihetett semmit
magával.
nA menny és a pokol
között hatalmas a szakadék, nincs átjárás! Nincs purgatórium. Nincs
változtatás.
nMi a tanulság?
v„Ezért tehát, míg időnk
van, tegyünk jót mindenkivel, leginkább pedig azokkal, akik testvéreink a
hitben.” – Gal 6:10
v„Taníts úgy
számlálni napjainkat, hogy bölcs szívhez jussunk!” – Zsolt 90:12
nMt 25,44 –Mikor
láttunk éhezni?...
nPréd 9,10 – tedd meg
mindent!…
Befejezés:
nMilyen értékrend
szerint élsz?
nMennyire keresed
Isten országát, „először”?
nMennyire
halasztgatod vagy veszed komolyan a megtérésedet?
nMennyire vagy kész
szolgálni másoknak?
vTanuljunk meg együtt
élni beteljesületlen vágyainkkal. Odaát majd „Isten letöröl az ő szemeikről
minden könnyet!”
31Mikor vétkezik valaki felebarátja
ellen, és esküre köteleztetik, hogy megesküdjék, és ő ide jön, megesküszik az
oltár előtt ebben a házban: 32 Te hallgasd meg a mennyekből, és vidd
véghez, és tégy igazat a te szolgáid között, kárhoztatván az istentelent, hogy
fején teljék, amit keresett; és megigazítván az igazat, megfizetvén néki az ő
igazsága szerint.
33 Mikor megverettetik a te néped,
az Izráel, az ő ellenségeitől, mivel ellened vétkeztek, és hozzád megtérnek, és
vallást tesznek a te nevedről, és néked imádkoznak és könyörögnek e házban: 34
Te hallgasd meg a mennyekből, és bocsásd meg az Izráelnek, a te népednek
vétkét; és hozd vissza őket arra a földre, amelyet adtál az ő atyáiknak.
35 Mikor berekesztetik az ég, és
nem lesz eső, mert ellened vétkeztek; és imádkoznak e helyen, és vallást
tesznek a te nevedről, és megtérnek az ő bűnükből, mert te szorongatod őket: 36
Te hallgasd meg őket a mennyekből, és légy kegyelmes a te szolgáidnak és az
Izráelnek, a te népednek vétke iránt, tanítsd meg őket a jó útra, amelyen
járjanak; és adj esőt a te földedre, a melyet örökségül adtál a te népednek.
37 Éhség ha lesz e földön, ha
döghalál, aszály, ragya, sáska, cserebogár; ha ellenség szállja meg kapuit; vagy
más csapás és nyavalya jön reájuk: 38 Aki akkor könyörög és
imádkozik, legyen az bárki; vagy a te egész néped, az Izráel, ha elismeri ki-ki
az ő szívére [mért] csapást, és kiterjeszti kezeit e ház felé: 39 Te
hallgasd meg a mennyekből, a te lakhelyedből és légy kegyelmes, és cselekedd
azt, hogy kinek-kinek fizess az ő útjai szerint, amint megismerted az ő szívét,
mert egyedül csak te ismered minden embernek szívét. 40 Hogy
féljenek téged mind éltig, míg e földnek színén lakoznak, amelyet adtál a mi
atyáinknak.
41 Sőt még az idegen is, aki nem a
te néped, az Izráel közül való, ha eljön messze földről a te nevedért; 42
(Mert meghallják a te nagyságos nevedet és a te hatalmas kezedet és kinyújtott
karodat), és eljőve imádkozik e házban: 43 Te hallgasd meg a mennyekből,
a te lakhelyedből, és add meg az idegennek mindazt, amiért könyörög néked, hogy
mind az egész földön való népek megismerjék a te nevedet, és féljenek úgy
téged, miképpen a te néped az Izráel; és ismerjék meg, hogy a te nevedről
neveztetik ez a ház, amelyet én építettem.
54 És mikor elvégezte Salamon az
Úr előtt való minden imádságát és könyörgését, felkelt az Úr oltára elől, és
megszűnt az ő térdein való állástól, és kezeinek az égbe felemelésétől. 55
És felállván megáldotta az Izráel egész gyülekezetét, fennszóval ezt mondván: 56
Áldott legyen az Úr, aki nyugodalmat adott az ő népének, az Izráelnek, minden ő
beszéde szerint, csak egy beszéde is hiábavaló nem volt minden ő jó beszédei
közül, amelyeket szólott Mózes, az ő szolgája által. 57 Az Úr, a mi
Istenünk, legyen velünk, amiképpen volt a mi atyáinkkal, ne hagyjon el minket,
el se távozzék tőlünk, 58 Hanem hajtsa magához a mi szívünket, hogy
járjunk minden ő útjaiban, és őrizzük meg az ő parancsolatit, rendeléseit és
végzésit, amelyeket a mi atyáinknak parancsolt. 59 És ezek a szavak,
amelyekkel imádkoztam az Úr előtt, legyenek jelen az Úr előtt a mi Istenünk
előtt éjjel és nappal, hogy ítéletet tegyen az ő szolgájának és az ő népének,
az Izráelnek, minden időben, 60 Hogy megismerjék a földön minden
népek, hogy [csak] az Úr az Isten, és hogy ő kívüle nincsen [más]. 61
És a ti szívetek legyen tökéletes az Úrhoz, a mi Istenünkhöz, hogy járjatok az
ő rendeléseiben, és őrizzétek meg az ő parancsolatit, miképpen e mai napon.
Salamon imádságát tanulmányozva további
ellentéteket találunk: ezúttal olyan ellentéteket, amelyeket Isten
egybeszerkesztett, egyesített, hogy két véglet együttesen jelen legyen. Három
ilyen egybeszerkesztett ellentétet szeretnék felemlíteni az igék alapján.
Salamon imája hét lehetséges forgatókönyvet
tár elénk, amelyben Izráel népe szükséghelyzetbe kerül, és olyankor Istenhez
kiált, Istenhez fordul. Mindegyik ilyen állapot a bűn miatt van. Izráel népe
vétkezni fog, és a bűn miatt kerül ilyen helyzetbe. Ezek a lehetséges
forgatókönyvek a 3Móz 26-ból vagy 5Móz 28-ból vannak merítve, azokból az
áldásokból és átkokból, amiket Izráel népe elmondott az Ebál és a Garizim
hegyén. Az ott felsorolt helyzeteket Salamon az ő imádságában megismétli, mint
olyan lehetséges szükséghelyzeteket, amelyek bekövetkezhetnek Izráel népén.
Sajnos, hogy ezek mind, egytől egyig be is következtek.
Beszél először arról, (1) ha valaki az ő
felebarátja ellen vétkezik (31kk. v.) és esküre kényszerül az Úr házában, majd
arról, (2) amikor az Izráel népét ellenség fogja szorongatni (33kk. v.).
Harmadszor, (3) arról szól, amikor nem lesz eső és a nép az Úrhoz fordul esőért
(35kk. v.). A 37. verstől (4) összefoglalt bajokat említ: éhség, jégeső, sáskák,
cserebogár, ostrom, különböző betegségek, csapások érik a népet. Ám a 41. igeverstől
(5) arról az idegenről beszél, aki ellátogat az Úr házába messze földről, mert
hallotta az Úr nevét, és vágya odavonta az Úrhoz, és imádkozni fog ebben a
házban, hallgassa meg az Úr őt is. Beszél arról is, (6) amikor Izráel háborúba
megy, és ellenségeivel harcol, végül a legrosszabb forgatókönyvet említi, (7) amikor
a bűn miatt az Úr népe fogságba megy. Akkor majd messze földön fog imádkozni, e
hajlék felé fordulva, emlékezve az Úrról, ahogyan a 137. zsoltár is bemutatja: „Babilon folyóvizeinél ott ültünk és
sírtunk, amikor a Sionról megemlékeztünk.”
Figyeljük meg az összekapcsolt szükségeket,
mintegy ellentéteket Salamon imájában: (1) a
fenyíték és a bocsánat, vagyis az
ítélet és a kegyelem szükségét, (2) az
egyén és a nép, vagyis a részletes és
az általános szükségeit és (3) a
jelen és a jövő szükségeit.
I.
A fenyíték és a bocsánat (az ítélet és a kegyelem)
Az első összekapcsolt szükség, amit maga
Isten szerkesztett egybe, a fenyíték és
a bocsánat, a büntetés és a kegyelem. Szó van előbb Isten keménységéről, de
azután Isten kegyelméről és irgalmáról is. Salamon mind a kettőt reálisan
látja, mert tudja, hogy Izráel népe mindkettőben részesülhet. Ha Izráel
vétkezni fog, akkor azt ítélet fogja követni; ha Izráel megtér, és kegyelemért
könyörög, akkor bocsánatot nyer. Isten népe állandó szükséghelyzetben,
bűnhelyzetben van!
Erről szól ez a felsorolás: mikor vétkezik valaki felebarátja ellen (31.
v.), mikor megverettetik a Te néped, az Izráel az ő ellenségeitől, mivel
ellened vétkeztek (33. v.)… Vagy, mikor
berekesztetik az ég és nem lesz eső, mert ellened vétkeztek (35. v.)… aztán az éhség, a ragya, a sáska, a döghalál, a
cserebogár, az ellenség megszállása vagy más csapás ha jön, mind-mind a bűn miatt következik be, és Salamon
ezt nagyon jól tudja. Isten népe folytonos szükségállapotban van! Izráelnek állandó
bocsánatra, kegyelemre van szüksége!
De amikor a templomba jön, akkor itt nem igazként
járul Isten színe elé, hanem úgy, mint bűnös. Úgy jön, mint aki Isten
irgalmáért esd! Isten erre lehetőséget biztosított az áldozati rendszerben:
rendelt vétekért való áldozatot, bűnért való áldozatot, hálaáldozatot,
égőáldozatot, engesztelő áldozatot… Az áldozatok főképp a bűn elfedezésére
adattak: valakinek meg kellett halnia a bűnért! Az Úr háza épp azért építtetett,
hogy közbenjárás történhessen a bűnösért. Isten ott jelen van. Dicsősége
betöltötte azt. Ez az a hely, ahol Isten kegyelmet gyakorol az Ő népe felé, mert
az Ő népe valahányszor közeledni fog Hozzá, menekülni fog az ítéletből, keresni
fogja Isten arcát bűnei miatt, itt könyöröghet Isten irgalmáért, kérheti Isten
bocsánatát.
Nem úgy van-e hogy ez az imádsága
Salamonnak, valamiképpen szöges ellentéte annak, amit sokszor hallunk manapság?
Salamon nem Izráel érdemeit sorolja, hogy milyen hűséges az Úrhoz, hogyan
tartja meg a parancsolatokat, feljárva az ünnepekre, vagy, ahogy a farizeus
mondta, hogy böjtölve kétszer egy héten és tízedet adva mindenből, amit szerez…
Salamon nem az érdemeket sorolja, hanem azokat a bűnhelyzeteket, azokat a
szükséghelyzeteket, amelyekbe belekerül majd Izráel népe, és azok miatt jön majd
az Úrhoz, megalázkodva, kegyelmet kérve.
Figyeljük meg, például, egy iskolai
tanévnyitón, vagy tanévzárón, amikor az élet kandidátusait szárnyukra bocsátják
és sorra kerül a jutalmak kiosztása. Miket szoktak emlegetni? A sérelmeket és
hiányosságokat? Ó, dehogy! Az érdemeket! „Ezek azok, akik majd megváltoztatják
a világot!” – miközben mindenki tudja, a diákok is, a szülők is, és főleg a
tanárok is tudják, hogy ez nem így van, ez csak szóvirág.
Egy-egy temetésen is megtörténik, hogy ehhez
hasonlóan sorolják a megholt érdemeit, amikor jobb lenne inkább bűnbánattal az
Úr elé állni, azok miatt a bűnhelyzetek miatt, szükséghelyzetek miatt, amelyek
a kegyelem trónjához terelnek bennünket. Könyörögjünk inkább bocsánatért, esedezzünk
inkább irgalomért! Mert erre van nekünk is szükségünk!
A Zsidókhoz írt levél 4. részének utolsó
verse erre biztat: „Járuljunk azért
bizodalommal a kegyelem királyi székéhez, hogy irgalmasságot nyerjünk és
kegyelmet találjunk alkalmas időben való segítségül.” (Zsid 4:16)
Csodálatos az, hogy még a legrosszabb
forgatókönyv szerint is, amikor Izráel népe majd a fogságba megy, és onnan fog
kiáltani az Úrhoz: onnan is van kiút, van kegyelem. Még abból a helyzetből is van
helyreállás, Isten kegyelméből.
Salamon tehát ebben az imádságában
összekapcsolja az ítéletet a kegyelemmel, egymás mellé teszi, és tudja, hogy mind
a kettő egyaránt aktuális. Ő egyszerűen csak a Mózes törvényét imádkozza, amit
a 3Móz és az 5Móz könyvében találunk. A 3Móz 26-ban ezt olvashatjuk: „40 Akkor megvallják az ő
hamisságukat, és atyáiknak hamisságát az ő hűtlenségükben, amellyel
hűtlenkedtek ellenem, és hogy mivel ellenemre jártak. 41 Bizony én is
ellenükre járok, és beviszem őket az ő ellenségeik földjére; akkor talán
megalázódik az ő körülmetéletlen szívük, és akkor az ő bűnüknek büntetését
békével szenvedik: 42 Én pedig megemlékezem Jákóbbal kötött
szövetségemről, Izsákkal kötött szövetségemről is, Ábrahámmal kötött
szövetségemről is megemlékezem, és e földről is megemlékezem. 43 A
föld tehát pusztán hagyatik tőlük, és örül az ő szombatjainak, amíg pusztán
marad tőlük, ők pedig békével szenvedik bűnöknek büntetését, azért, mert
megvetették az én ítéleteimet, és megutálta lelkük az én rendeléseimet. 44 De
mindamellett is, ha az ő ellenségeik földjén lesznek is, akkor sem vetem meg
őket, és nem utálom meg őket annyira, hogy mindenestől elveszítsem őket,
felbontván velük való szövetségemet, mert én, az Úr, az ő Istenük vagyok. 45 Sőt
megemlékezem érettük az elődökkel kötött szövetségről, akiket kihoztam Egyiptom
földéről, a pogány népek láttára, hogy Istenük legyek nékik. Én vagyok az Úr.”
Salamon ugyanezt említi imádságában. Ugyanezt megtaláljuk az 5Móz 30-ban is. A bíztatás,
a felszólítás, maga Isten részéről így szól: „Te azért térj meg, és hallgass az Úr szavára, és
teljesítsd minden parancsolatát, amelyeket én e mai napon parancsolok néked. És
bővelkedővé tesz téged az Úr, a te Istened kezeidnek minden munkájában.” (5Móz 30:8-9)
Az irgalom lehetőségét nemcsak Salamon
ismerte fel, hanem Dániel és Nehémiás is, akik hasonlóképpen imádkoztak (Lásd
Dán 9:1-19 és Neh 1:5-11). Dániel ablakai nyitva voltak Jeruzsálem felé, és így
imádkozott: „4 És imádkoztam
az Úrhoz, az én Istenemhez, és vallást tettem, és az mondtam: Kérlek, ó, Uram,
nagy és rettenetes Isten, aki megtartja a szövetséget és a kegyességet azoknak,
akik őt szeretik és teljesítik az ő parancsolatait. 5 Vétkeztünk és
gonoszságot műveltünk, hitetlenül cselekedtünk és pártot ütöttünk ellened, és
eltávoztunk a te parancsolataidtól és ítéleteidtől. 6 És nem
hallgattunk a te szolgáidra, a prófétákra, akik a te nevedben szóltak a mi
királyainknak, fejedelmeinknek, atyáinknak és az ország egész népének. 7 Tied
Uram az igazság, mienk pedig orcánk pirulása, amint ez ma van Júda férfijain,
Jeruzsálem lakosain és az egész Izráelen, a közel és távol valókon, mind ama
földeken, amelyekre kivetetted őket az ő gonoszságuk miatt, a mellyel vétkeztek
ellened. 8 Miénk, ó, Uram, orcánk pirulása.” (Dán 9:4-8)
De ugyanígy imádkozott Nehémiás is: „4 Hogy pedig meghallotta e
beszédeket, leültem és sírtam és keseregtem napokon át, s böjtöltem és
imádkoztam a mennynek Istene előtt; 5 És azt mondtam: Kérlek Uram,
mennynek Istene, nagy és rettenetes Isten! Ki megtartja a szövetséget és
irgalmasságot az őt szeretőknek és az ő parancsolatait megtartóknak; 6 Ó,
legyen figyelmetes a te füled, és szemeid legyenek nyitva, hogy meghallgassad a
te szolgádnak könyörgését, mellyel én könyörgök most előtted nappal és éjjel
Izráel fiaiért, szolgáidért, és vallást teszek az Izráel fiainak bűneiről,
melyekkel vétkeztünk te ellened, én is s az én atyámnak háza vétkeztünk! 7 Felette
igen vétkeztünk ellened, és nem tartottuk meg a parancsolatokat, és a
rendeléseket és a törvényeket, melyeket parancsoltál volt Mózesnek a te
szolgádnak. 8 Ó, emlékezzél meg arról a beszédről, melyet
parancsoltál Mózesnek, a te szolgádnak, mondván: [Ha] ti vétkeztek, én [meg]
elszélesztelek titeket a népek között; 9 Ha pedig megtértek hozzám és
megtartjátok parancsolataimat és cselekszitek azokat: még ha az égnek utolsó
szélén volnának is szétszórt [gyermekeitek,] onnan is összegyűjtöm őket és
beviszem arra a helyre, melyet választottam, hogy lakozzék ott az én nevem!”
(Neh 1:4-9)
Az ítélet és az irgalom a 23. zsoltárban is
össze van kapcsolva, ahol Dávid azt mondja, hogy „a te vessződ és botod azok vigasztalnak engem” (Zsolt 23:4). A
vigasztalás benne van a büntetésben. Habakkuk pedig így imádkozik: „Haragban emlékezzél meg kegyelmességről”
(Hab 3:2). Az ítélet is kegyelemből fakad, mert Isten összeszerkesztette ezt a
kettőt.
II.
Az egyén és a nép (a részletes és az általános) – 41-43. 59-60. v.
Salamon összekapcsolja imádságában a
személyes szükséget az Izráel népének szükségével, az egyéni szükséget az általános nemzeti szükséggel.
A sokféle szükségek és bajok között
megemlíti azt az idegent, azt a pogányt, aki messze földről jön, mint jövevény.
Ezt nem a „gér”, aki ott lakik Izráel népe között, hanem a „nokri”, vagyis
olyan idegen, aki nem lakik Izráel népe között, nem tartozik Izráel népe közé,
hanem „messziről jött idegen”, aki azért jött oda az Úr házához, mert hallott
az Úr nevéről és tetteiről. Salamon így imádkozik: „41 Sőt még az idegen is, aki nem a te néped, az Izráel
közül való, ha eljön messze földről a te nevedért; 42 (Mert
meghallják a te nagyságos nevedet és a te hatalmas kezedet és kinyújtott
karodat), és eljőve imádkozik e házban: 43 Te hallgasd meg a
mennyekből, a te lakhelyedből…” (41-43. v.)
Ez helyénvaló kérés, mert a templom – akár
Salamon temploma, akár az újszövetségi gyülekezeti hely –, nem egy titkos
épület, hanem egy missziós központ. Ide jönnek majd messze földről a pogányok,
az idegenek. Eljönnek mindazok, akik hallottak az Úrról, akiknek a szívét odavonta
Isten munkája. Ide vágyakoznak jönni az idegenek is, és Izráel Isten felé
fordulnak imádságban. Salamon azt kéri, hogy az Úr hallgassa meg az idegent is,
mert neki is helye és lehetősége van arra, hogy ezen a helyen imádkozzon.
Különben Ézsaiás próféta beszél arról, hogy ez
így lesz főképp az utolsó időkben: „Lészen
az utolsó időkben, hogy erősen fog állani az Úr házának hegye, hegyeknek
felette, és magasabb lészen a halmoknál, és özönleni fognak hozzá minden
pogányok; És eljönnek sok népek, mondván: Jertek menjünk fel az
Úr hegyére, Jákób Istenének házához, hogy megtanítson minket az Ő útjaira, és
mi járjunk az Ő ösvényein, mert tanítás Sionból jön, és Jeruzsálemből az Úrnak
beszéde…” (Ézs 2:2-3) Az Úr házának épp ez
a rendeltetése,
hogy tanítást, üzenetet küldjön a pogányok felé is. Nemcsak egy zártkörű
közösségnek kell meghallania az Úr szavát, hanem minden népnek, minden pogánynak
is. „És ezek a szavak, amelyekkel
imádkoztam az Úr előtt, legyenek jelen az Úr előtt a mi Istenünk előtt éjjel és
nappal, hogy ítéletet tegyen az ő szolgájának és az ő népének, az Izráelnek,
minden időben, hogy megismerjék a földön minden népek, hogy [csak] az Úr az
Isten, és hogy ő kívüle nincsen [más].” (59-60. v.) Erről szól a
legrövidebb zsoltár, a 117. zsoltár is: „Dicsérjétek
az Urat mind ti pogányok; magasztalják őt mind a népek! Mert nagy az ő
kegyelmessége mi hozzánk, és az Úrnak igazsága megmarad örökké. Dicsérjétek az
Urat!” (Zsolt 117)
Ezt a részletes és általános munkáját,
egyéni és nemzeti munkáját ma is végzi Isten. Van, amikor egy személlyel kezdi,
azért, hogy általa megnyerje az egész családot. Van, amikor a gyermekkel kezdi,
hogy magához vonja a szülőket is. És van, hogy egy egész családdal kezdi, hogy azok
által az egész falu felé, vagy az egész vidék felé áradjon az ő kegyelme. És
van, amikor egy tartomány nagy hatással van az egész nemzetre. Hallják azt meg minden
népek!
Az Ószövetségben inkább a népről van szó,
míg az Újszövetségben Isten inkább személyesen, az egyénnel foglalkozik. Mindkettő
szükséges. A te személyes hited, szolgálatod kihat a környezetedre, családodra,
az egész vidékre. Isten felhasználhat arra, hogy áldás légy sokak számára. Ezért
imádkozik Salamon is: bárcsak áldás lenne a Templom úgy az egyszál idegen
életében, mint az egész nép életében egyaránt.
III.
A jelen és a jövő szükségei - 56-61. v.
Végül, Salamon összekapcsolja a távoli
szükséget és a mostani szükséget, egybeszerkeszti az azonnali és a jövőbeli
állapotot. Van egy eszkatológiai kiterjedése ennek az imádságnak, amely a
távoli jövőre, az utolsó időkre vonatkozik, de úgy, hogy továbbra is gyakorlatias
marad, és nem szakad el a mai helyzettől. Ez a kettős hangnem, fellelhető az
igében főleg az 58. verstől: „Hanem
hajtsa magához a mi szívünket, hogy járjunk minden ő útjaiban, és őrizzük meg
az ő parancsolatit, rendeléseit és végzésit, amelyeket a mi atyáinknak
parancsolt. És ezek a szavak, amelyekkel imádkoztam az Úr előtt, legyenek jelen
az Úr előtt a mi Istenünk előtt éjjel és nappal.” (58-59. v.) Isten népének
nemcsak most van szüksége segítségre, hanem a közeli és a távoli jövőben is, amikor
már csak az utódaink élnek, hogy ők is megismerjék, hogy az Úr az Isten. Más
szóval, van egy mostani szükség, hogy az Úr legyen velünk, szenteljen meg
minket, áldjon meg minket, de van egy ugyanilyen szükség a távoli jövőre nézve,
hogy ezek a kérések legyenek ott az Úr előtt éjjel és nappal.
Viszont a végső cél még ennél is több. A
végső cél az, hogy minden nép megismerje, hogy az Úr az Isten, és Isten népének
küldetése van, ahogyan most elindulunk erről a helyről. Most felszenteljük a
templomot, most megnyíttatik a nép előtt és a pogány előtt, de ez csak a
kezdet. Ez az azonnali szükségre ad választ. De Isten nemcsak a mának az Ura,
hanem jövőnek is, Ő tegnap, ma és mindörökké, ugyanaz. Nincs a ma elválasztva a
jövőtől. Mindenütt Ő az Úr.
Az Úr Jézus azt mondja Mt 19:6-ban, hogy
amit Isten egybeszerkesztett, ember el ne válassza. Ott a házasságról beszél,
de az alkalmazható ezekre az igazságokra is: ne válasszuk el egymástól, de ne
is hangsúlyozzuk túl az egyiket a másik ellenében.
Például a hívők biztonsága Jézus Krisztusban
össze van kapcsolva az ember felelősségével. Isten egybeszerkesztette ezt az
igazságot az ember felelősségének igazságával: ahhoz, hogy elnyerjük az örök
életet, kitartással, állhatatossággal, hűséggel kell megfutnunk a hit
versenypályáját. Másképp hiába lettünk hívőkké, csakugyan minden elveszíthető.
Minket Isten hatalma őriz hit által az üdvösségre, de nekünk meg kell maradnunk
a hitben! Aki áll, vigyázzon, hogy el ne essék! Minden nap vizsgálja meg magát
és legyen hűséges az Úrhoz, tagadja meg a bűnt, a testet ne táplálja a kívánságokra.
Ragaszkodjunk Jézus Krisztushoz, hogy elnyerjük az élet koronáját.
Ne hangsúlyozzuk túl az egyik igazságot a
másik ellen, mert abból tévtanítás lesz. De ne is választjuk el egymástól őket,
ne tegyük félre egyiket vagy másikat, hanem úgy együtt, higgyük és valljuk. A
teljes írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a
megjobbításra és az igazságban való nevelésre, hogy tökéletes legyen az Isten
embere, minden jócselekedetre felkészített. Legyen ez így a mi életünkben is!
1 Akkor összegyűjtötte Salamon az Izráel vénjeit és
a nemzetségeknek minden fejeit, az Izráel fiai atyjaiknak fejedelmeit Salamon
királyhoz Jeruzsálembe, hogy az Úr szövetségének ládáját felvigyék a Dávid
városából, mely a Sion. 2 És felgyűltek Salamon királyhoz az Izráel
minden férfijai az Ethánim havában, az ünnepen; ez a hetedik hónap. 3
Mikor pedig eljöttek mindnyájan az Izráel vénjei: felvették a papok a ládát, 4
És felvitték az Úr ládáját, a gyülekezetnek sátorát, és mind a szent edényeket,
melyek voltak a sátorban, és felvitték azokat a papok és a Léviták. 5
És Salamon király és az Izráel egész gyülekezete, amely ő hozzá gyűlt, ment ő
vele a láda előtt, áldozván juhokkal és ökrökkel, melyek meg sem számláltathattak,
sem pedig meg nem írattathattak a sokaság miatt. 6 És bevitték a
papok az Úr szövetségének ládáját az ő helyére a ház belső részébe, a
szentek-szentjébe, a Kérubok szárnyai alá. 7 Mert a Kérubok
kiterjesztették szárnyaikat a láda helye felett, és befedték a Kérubok a ládát
és annak rúdjait felülről. 8 És a rudak olyan hosszúak voltak, hogy
azok vége látható volt a szenthelyen a szentek-szentjének első része felől;
azonban kívül nem voltak láthatók; és ott vannak mind e mai napig. 9
És nem volt egyéb a ládában, mint csak a két kőtábla, amelyeket Mózes a
Hórebnél helyezett bele, mikor az Úr szövetséget kötött az Izráel fiaival,
mikor kijöttek Egyiptom földjéből. 10 Mikor pedig kijöttek a papok a
szenthelyből: köd töltötte be az Úrnak házát, 11 Úgy, hogy meg sem
állhattak a papok az ő szolgálatukban a köd miatt; mert az Úr dicsősége
töltötte be az Úrnak házát. 12 Akkor (azt) mondta Salamon: Az Úr
mondotta, hogy ő ködben kíván lakni. 13 Építve építettem házat néked
lakásul; helyet, ahol örökké lakjál. 14 Azután megfordult a király,
és megáldotta Izráel egész gyülekezetét és az Izráel egész gyülekezete
felállott. 15 És monda: Áldott legyen az Úr, Izráelnek Istene, aki
szólott az ő szája által Dávidnak, az én atyámnak; és azt az ő hatalmasságával
beteljesítette.
25Most azért Uram, Izráel Istene, tartsd meg, amit
a te szolgádnak, Dávidnak, az én atyámnak ígértél, ezt mondván: A te magodból
való férfiú el nem fogy én előttem, aki az Izráel királyi székibe üljön;
csakhogy a te fiaid őrizzék meg az ő útjukat, hogy én előttem járjanak, amint
te én előttem jártál. 26 Most teljesítsd be, Izráel Istene, a te
szavaidat, amelyeket szólottál a te szolgádnak, Dávidnak, az én atyámnak. 27
Vajon gondolható-e, hogy lakozhatna az Isten a földön? Íme, az ég, és az egeknek
egei be nem foghatnak téged; mennyivel kevésbé e ház, amelyet én építettem. 28
De tekints a te szolgád imádságára és könyörgésére, ó, Uram, én Istenem, hogy
meghalljad a dicséretet és az imádságot, amellyel a te szolgád könyörög előtted
e mai napon; 29 Hogy a te szemeid e házra nézzenek éjjel és nappal,
e helyre, amely felől azt mondottad: Ott lesz az én nevem; hallgasd meg ez
imádságot, amellyel könyörög a te szolgád e helyen. 30 És hallgasd
meg a te szolgádnak és a te népednek, az Izráelnek könyörgését, akik imádkoznak
e helyen; hallgasd meg lakhelyedből, a mennyekből, és meghallgatván légy
kegyelmes!
Ebben
az igeszakaszban a Salamon által épített Templom ellentéteit vizsgáljuk meg,
amelyeket a frigyláda elhelyezéséből és a Salamon imádságából megérthetünk.
„És
felgyűltek Salamon királyhoz az Izráel minden férfijai az Ethánim havában, az
ünnepen; ez a hetedik hónap” – valószínű, hogy a sátoros ünnepről van szó, amelyen
arra emlékeztek Izráel fiai, hogy kivonultak Egyiptom földéről és az Úr
megtartotta őket a nagy és rettenetes pusztai vándorlás alatt, amíg sátorokban
laktak. Ez az ünnep több napon át tartott, amelyben a nyolcadik napon, az ünnep
utolsó napján, bemutatták az első zsengét is az Úrnak. Az ünneplés áldozati
rendtartása gazdag és különleges volt: minden nap egy tulokkal többet áldoztak,
a nép felajánlott áldozatain kívül.
Három
különleges ellentétre szeretném felhívni a figyelmet: (1) Isten kinyilatkozása
és mégis rejtve maradása, (2) Isten hűsége, de ugyanakkor feltételes ígérete, elvárása,
(3) Isten hozzáférhetetlensége és közvetlensége. Vizsgáljuk meg közelebbről e
három ellentétet, majd később foglalkozni fogunk az Ő imájában található
ellentétekkel is.
I.
Isten kinyilatkozása és rejtve maradása – 1-12. v.
Az
egyik ellentét az, ahogyan Istenkinyilatkoztatta magát és mégis rejtve
maradt. Vannak nyilvánvaló, világos dolgok, ahogyan Isten bemutatta azokat,
és vannak titkok és rejtelmek, amelyek homályban maradtak. „Mikor pedig kijöttek a papok a szenthelyből:
köd töltötte be az Úrnak házát, úgy, hogy meg sem állhattak a papok az ő
szolgálatukban a köd miatt; mert az Úr dicsősége töltötte be az Úrnak házát.”
(10-11. v.) Isten tehát nem jelentett ki mindent, és e kettő a
kinyilatkoztatás és a titokzatosság, együtt mutatkozik meg a Templom
felszentelésekor is.
A
titkok kinyilatkoztatásáról olvashatunk itt, de arról is, hogy amikor kijöttek
a papok a szent helyből, köd töltötte be az Úrnak házát (10. v.). A következő
igevers részletezi, hogy meg sem állhattak a papok a szolgálatban a köd miatt,
mert az Úr dicsősége töltötte be a Templomot. Egyfelől azt mondja, hogy köd,
homály borította be a Templomot, másfelől meg Isten dicsőségét említi. Úgy
érthető, hogy maga a köd volt az Isten dicsősége!
Mi
ragyogásnak, világosságnak, csodálatos fénynek képzelnénk el az Isten
dicsőségét, nemde? De amikor Isten dicsősége betöltötte a szent sátort, és
betöltötte a Salamon templomát, mindkét alkalommal a dicsőség felhő, homály,
köd volt. Így olvashatjuk 2Móz 40:34-35-ben: „És a felhő befedezte a gyülekezet sátorát, és az Úrnak dicsősége
betöltötte a hajlékot. És Mózes nem mehetett be a gyülekezet sátorába, mert a
felhő rajta nyugodott, és az Úrnak dicsősége töltötte be a hajlékot.” Ugyanilyen
megnyilatkozást találunk a törvényadáskor is, amikor a Tízparancsolatot adta az
Úr: „Távol állott azért a nép, Mózes
pedig közelebb ment a felhőhöz, amelyben az Isten volt”. (2Móz 20:21)
Megtaláljuk
tehát ezt az igazságot, hogy Isten kijelenti magát, miközben elrejtőzik és titokzatos
marad. Hallható, de nem látható. Nem mehetnek közel hozzá és nem láthatják Őt szemtől-szembe.
Az Ő dicsőségét nem úgy mutatja be, hogy megvakítsa őket, ellenkezőleg, köd,
homály, felhő borítja azt. Tudják, hogy ott van az Úr, jelen van a felhőben,
birtokba vette az Ő lakhelyét, de ez mégis olyan titokzatos marad! Még a papok is
távol kellett álljanak tőle, nem mehettek közel.
Ez
inkább több kérdést vet fel, mint ahányat megválaszol, mégis azt kell mondanunk,
hogy ez végigkíséri Isten teljes kijelentését a Bibliában, és végigkíséri hívő
életünket is. Kezünkben van Isten kijelentése, de abban megmaradtak a titkok is.
Az
első kilenc versben nyolcszor van említve a frigyláda, az Úr szövetségének
ládája: ahogyan azt felvették a papok és új helyére vitték, ahogyan a nép ment
a szövetség ládája előtt, majd áldozatokat mutattak be, ahogyan elhelyezték
azt, és a kérubok kiterjesztették szárnyaikat a láda felett, és a rudak felett,
amelyen hordozták azt… meg hogy a rudak láthatóak voltak a szenthelyen a
szentek-szentjének első része felől. Ezután következik, az a megjegyzés, hogy nem
volt egyéb a ládában, mint a két kőtábla, melyeket Mózes helyezett bele, a
Hórebnél, amikor az Úr szövetséget kötött Izráellel.
Megkérdezhetjük,
hogy volt-e valami azon a két kőtáblán, valami homályos, zavaros, vagy érthetetlen?
Azon minden világos és érthető volt, ugye? Mikor Isten azt mondta, hogy ne
lopj, ne paráználkodj, hamis tanúbizonyságot ne tégy, tiszteld Isten nevét,
szentségét, szüleidet, és szenteld meg a nyugalom napját, ezek mind világos
tanítások voltak, amelyeket bárki megérthetett. A probléma azzal van, amikor ezeket
a világos tanításokat félreteszi az ember és kutatja a titkokat, amelyek nem
voltak kijelentve, fürkészi a homályt, amiket az Úr elrejtett előle!
Úgy
van ez, mint a fiatalok, akik házasságra készülnek, szeretnék, ha az Úr álomban
bemutatná, mint egy videofilmen, ki az, hogy néz ki, aki majd házastársa lesz…
Esetleg közölhetné nevét, telefonszámát, felkészültségét, családi hátterét, stb.
mielőtt megismerkedne vele… Ezt az Úr azonban nem fogja megtenni! Miért? Azért,
mert vannak eléggé világos útmutatások a Bibliában erre nézve, amelyek
elégségesek arra, hogy vezessenek a döntésben, a kérdések megválaszolásában.
A
baj akkor kezdődik, amikor a világos kijelentés félreteszi az ember, és olyan
kinyilatkoztatást kér, amelyet az Úr nem adhat meg. Ha azt kérdezi valaki: Uram,
megsegítesz-e, hogy kiássam a szomszéd krumpliját magamnak? Velem leszel-e, amikor
elmegyek, hogy fát vágjak magamnak a szomszéd erdejéből? Ilyesmit kérdezni, nevetséges
dolog, hiszen az Úr világosan kijelentette, hogy ne lopj! Mégis megtörténik,
hogy a világos kijelentést félreteszi az ember, hogy kutassa a ködöt, a
homályt.
Salamon
kijelenti, hogy „az Úr mondotta, hogy ő
ködben kíván lakni.” (12. v.) Ezt alkalmazva megérthetjük, hogy van, amit
nem ismerhetsz meg, nem tudhatsz meg Róla itt e földön. Egy napon majd színről
színre láthatod, és megismerheted Őt, úgy amint van, addig viszont együtt kell
élnünk a rejtelmekkel, a titkokkal. Kérdéseink lehetnek a világ kezdetével és a
világ végével kapcsolatban, amelyekre nem fogsz választ kapni itt e földön. Hitben
járunk és nem látásban.
Vannak,
akik azt mondják, minden vallás egyforma, mindegyik vallás Istent keresi,
mintha el lennének tévedve a ködben… Botorkálnak és tapogatóznak… Mégis van egy
különbség! Ézsaiás azt mondja: „Ó, vajha
szétszakasztanád az egeket és leszállnál!” (Ézs 64:1) Nos, ez történt
karácsonykor: Isten szétszakította a homályt és emberré lett, lakozott
közöttünk. Pál apostol, így prédikált Athénben: „Hogy keressék az Urat, ha talán kitapogathatnák őt és megtalálhatnák,
jóllehet bizony nincs messze egyikünktől sem: mert őbenne élünk, mozgunk és
vagyunk.” (ApCsel 17:27-28) Jézus Krisztusban Isten kinyilatkoztatta magát. Ám érvényes
marad az is, hogy megmarad a rejtély is. „A titkok az Úréi, a mi
Istenünkéi; a kinyilatkoztatott dolgok pedig miénk és a mi fiainké mind
örökké.” (5Móz 29:29)
II.
Isten hűsége és elvárása – 25-26. v.
Isten hűséges Isten, de
elvárja, hogy Salamon és az ő utódai is hűségesek legyenek. Isten hűsége nem ettől függ, de a
hűtlenségnek mégis következményei vannak. Isten akkor is hűséges marad, ha mi
hűtlenkedünk, de a hűség elvárása alapvető követelmény Dávid utódai számára.
Dávid
neve többször szerepel ebben a szakaszban, főképp olyan kijelentésekben,
amelyekben Isten hűségéről van szó: „És beteljesítette az Úr az ő
beszédjét, amelyet szólott; mert felkeltem az én atyám, Dávid helyett, és ültem
az Izráel királyi székébe, amiképpen megmondotta az Úr, és megépítettem a házat
az Úr, Izráel Istene nevének.” (1Kir 8:20) A 25.
igeversben Salamon azért
imádkozik, hogy Isten váltsa valóra az Ő ígéreteit: „Most azért Uram, Izráel Istene, tartsd meg, amit a te szolgádnak,
Dávidnak, az én atyámnak ígértél, ezt mondván: A te magodból való férfiú el nem
fogy én előttem, aki az Izráel királyi székébe üljön.” Ugyanígy, a 26.
igeversben: „Most teljesítsd be, Izráel
Istene, a te szavaidat, amelyeket szólottál a te szolgádnak, Dávidnak, az én
atyámnak.”. Csakhogy az ígéret valóra váltását Isten feltételhez kötötte!
Figyeljük meg a 25. vers második felét: „csakhogy
a te fiaid őrizzék meg az ő útjukat, hogy én előttem járjanak, amint te én
előttem jártál.” Nem elég tehát annyit mondani, hogy ó, Uram teljesítsd be a
te szavadat, váltsd valóra, amit szóltál, mert az ígéret teljesítése
feltételhez van kötve: az ember hűségéhez.
Isten
hűséges Isten, ehhez semmi kétség nem fér: „Nem ember az Isten, hogy
hazudjék.” (4Móz 23:19)
„Lehetetlen, hogy az Isten hazudjon.” (Zsid 6:18) Ez az, amiben a mi Istenünk
különbözik a bálványistenektől. Ugyanis, a bálványok hírhedtek hűtlenségeikről.
Például, a gilgamesi eposzban, amikor Gilgamesnek Hunbabával való eseménye után
egy lakomán vigadozik, megakad a szeme rajta Istár istennőnek… Mindjárt
felajánlja magát Gilgamesnek, amit a főhős elutasít. Aztán felsorolja az
istennő hűtlenkedéseit, amelyeket mindenki ismert. A babiloni Istár, a kánaáni Astarót
változata. Ilyenek voltak a kánaáni, babilóniai és egyiptomi istenek mind: hűtlenek.
Azonban az igazi Isten nem ilyen. Ő hűséges. Ő valóra váltja az ígéreteit. Ha
te is hűséges vagy, akkor ezekből az ígéretekből részesülni fogsz. Ha azonban hűtlenkedsz,
Isten akkor is hű marad, valóra váltja az ígéretét, de te nem részesülsz
belőle. Isten hűséges Isten, de elvárásai érvényesek.
„Fiaid járjanakén
előttem, amint te én előttem jártál”. Dávid volt a mérce. De fiairól
gyakran olvasunk olyat, hogy „nem volt az ő szíve olyan
tökéletes az Urához Istenéhez, mint Dávidnak, az ő atyjának szíve.” (1Kir 15:3)
Isten
ígéretei érvényesek reánk nézve is: „Nektek lett az ígéret és a ti
gyermekeiteknek, és mindazoknak, kik messze vannak, valakiket csak elhív
magának az Úr, a mi Istenünk.” (ApCsel 2:39) De jegyezzük meg:
az ígéretek teljesülése nem független a
mi hűségünktől. Isten valóra váltja őket, de ahhoz, hogy te részesülhess
belőle, ahhoz neked is hűségesnek kell lenned!
Isten,
Aki az Ő tulajdon Fiát nem drágállotta, hanem Őt mindnyájunkért ideadta (Róm
8:32), hajlandó Vele együtt mindent nekünk adni. Ehhez viszont szükséges a mi
hűségünk is. A hűséges Istennek megvannak az elvárásai felénk!
III.
Isten hozzáférhetetlensége és közvetlensége – 13-15. 27-30. v.
A
harmadik ellentét Isten magasztosságáról,
mérhetetlen voltáról, végtelen
nagyságáról szól, Aki ugyanakkor közvetlen közelségbe engedi az embert. Őt
az egek egei sem fogadhatják be, de Salamon mégis azonnal imádkozhat hozzá,
mert Isten fülei hallják, szemei látják, amikor népe hozzá közeledik, és kész
meghallgatni Salamon imáját is, amit a Templom felszentelésekor mond.
A
13. versben, Salamon kijelenti: „Építve
építettem házat néked lakásul; helyet, ahol örökké lakjál”, de a 27.
versben visszatér erre a témára, és elmondja, hogy ezt csak úgy általánosságban
mondta, mert ez valójában úgy van, hogy „Vajon gondolható-e, hogy
lakozhatnék az Isten a földön? Íme, az ég, és az egeknek egei be nem foghatnak
téged; mennyivel kevésbé e ház, amelyet én építettem.”
Más
szóval, Isten sokkal nagyobb annál, amit Salamon készíthet számára. Ő nagyobb,
mint a Templom, mint ez a föld, mint ez a naprendszer, nagyobb, mint ez a galaxis,
és nagyobb, mint az egész világmindenség! Az egek egei sem fogadhatják be Őt. Istent
nem lehet becsomagolni, nem lehet bezárni. Ő magasztosabb, végtelenebb,
mérhetetlenebb mindennél, amit mi el tudunk képzelni. Mégis, Salamon ezzel
folytatja: „De tekints a te szolgád
imádságára és könyörgésére, ó, Uram, én Istenem, hogy meghalljad a dicséretet
és az imádságot, amellyel a te szolgád könyörög előtted e mai napon; hogy a te
szemeid e házra nézzenek éjjel és nappal, e helyre, amely felől azt mondottad:
ott lesz az én nevem! Hallgasd meg ez imádságot, amellyel könyörög a te szolgád
e helyen, és hallgasd meg a te szolgádnak és a te népednek, az Izráelnek
könyörgését, akik imádkoznak e helyen; hallgasd meg lakhelyedből, a mennyekből,
és meghallgatván légy kegyelmes!” (28-30. v.)
Isten
hozzáférhetetlen világosságban lakozik, de a megtört szívűvel is, a csendes
imádkozóval is, mindazokkal, akik lélekben és igazságban imádják Őt. Amikor
Mózes megkérdezte az Úrtól, hogy „ha azt mondják nékem: Mi a neve
(Istennek), mit mondjak nekik? És azt mondta Isten Mózesnek: Vagyok, Aki
Vagyok. Így szólj az Izráel fiaihoz: A Vagyok küldött engem ti hozzátok.” (2Móz 3:13-14)
Más szóval, „itt vagyok”. Ott vagyok, ahol lennem kell, jelen vagyok, ahol
szükséges. Bármilyen mérhetetlen az Isten, az Ő jelenlétébe léphetsz, ebben a
pillanatban, és Ő kész arra, hogy megszabadítson, közel jöjjön hozzád, és
felemeljen téged.
Isten
nagysága, csodálatos volta nem zárja ki ezt a közvetlenséget. Nem zárja ki azt,
hogy hallható, látható, népével folytonos közösséget vállaló legyen. Ez így érvényes
Salamonnál, de sokkal inkább érvényes a mi számunkra, akik ismerjük Jézus
Krisztust. „Az Ige testté lett, és
lakozott mi közöttünk.” (Jn 1:14)
Ez
a Jézus, Aki emberekhez hasonlóvá lett és engedelmes volt halálig, mégpedig a
keresztfának haláláig, arra tanított, hogy ti imádkozzunk: „Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben...” De Ő, aki a mennyekben van, kész
meghallgatni e földön imádkozó gyermekeit. Atyádnak hívhatod Őt és közvetlen közösségben
lehetsz Vele.
Isten
kinyilatkoztatta magát, de a kinyilatkoztatás mellett megmaradt a
titokzatossága is. „A titkok az Úréi, a mi
Istenünkéi; a kinyilatkoztatott dolgok pedig miénk és a mi fiainké mind
örökké.” (5Móz 29:29) Isten hűséges Isten, de tudjuk, hogy tőlünk is elvárja,
hogy hűségesek legyünk. Isten mérhetetlenül nagy, mégis, egészen közel jött
hozzánk, és velünk közösséget vállalt. Legyen áldott érte az Ő neve!
1 Azután a maga házát építette Salamon tizenhárom
esztendeig, a mely alatt elvégezte az ő házát egészen. 2 Megépítette
a Libánon erdő házát is, melynek hossza száz sing volt, szélessége ötven sing,
magassága harminc sing; építette azt négy rend cédrusoszlopon és az oszlopokon
cédrusgerendák voltak. 3 És bepadolta cédrusdeszkákkal felül a
gerendák felett, melyek voltak negyvenöt oszlopon, mindenik renden tizenöt. 4
És három rend ablak rajta egymással átellenben, három-három ellenében. 5
És mind az ajtók és azoknak oldalfái négyszögűek voltak az ablakokkal együtt,
és egyik ablak a másiknak átellenébe volt mind a három renden. 6 És
építette az oszlopcsarnokot, amelynek hossza ötven sing és szélessége harminc
sing volt; és egy tornácot ez elé, és oszlopokat és vastag gerendákat ezek elé.
7 És építette a trón-termet, ahol ítélt, a törvényházat, amelyet
cédrusfával bélelt meg a padlózattól fogva fel a padlásig. 8 Azután
a saját házát építette, amelyben ő maga lakott, a másik udvarba befelé a
teremtől, hasonlóan a másikhoz, és épített egy házat a Fáraó leányának is, akit
feleségül vett Salamon, hasonlót e teremhez. 9 Mindezek
drágakövekből voltak, mérték szerint kifaragva, fűrésszel metszve minden
oldalról, a fundamentumtól a tetőzetig, kívül is mind a nagy pitvarig. 10
Még a fundamentum is drága és nagy kövekből volt: tíz singnyi kövekből és nyolc
singnyi kövekből. 11 És ezeken felül voltak a mérték szerint
faragott drágakövek és cédrusfák. 12 És a nagy pitvarban köröskörül
három sor faragott kő és egy sor faragott cédrusgerenda volt, éppen, mint az Úr
házának belső pitvara és a ház tornáca. 13 És elküldött Salamon
király, és elhozatta Hírámot Tírusból. 14 Ez egy özvegyasszonynak
volt a fia a Nafthali nemzetségéből; az ő atyja pedig tírusbeli rézműves ember
volt; és ez teljes volt bölcsességgel, értelemmel és tudománnyal, hogy tudna
csinálni mindenféle művet rézből. Ki mikor Salamon királyhoz jött, minden művet
megcsinált néki. 15 És formált két réz oszlopot, az egyik oszlop
magassága tizennyolc sing volt, és tizenkét sing zsinór érte át mind a két
oszlopot.
21 És felállította az oszlopokat a templom
tornácában; és felállította a jobb oszlopot, és nevezte annak nevét Jákinnak,
és felállította a bal oszlopot, és nevezte annak nevét Boáznak. 22
És az oszlopok tetején liliomok formáltattak. És ilyen módon végeztetett el az
oszlopok műve. 23 És csinált egy öntött tengert, mely egyik szélétől
fogva a másik széléig tíz sing volt, köröskörül kerek, és öt sing magas, és a
kerületit harminc sing zsinór érte körül. 24 Voltak pedig a peremén
alól köröskörül formáltatva apró sártökök; tíz- tíz mindenik singben az egész
tenger körül, az ilyen sártököcskék két renddel voltak öntve köröskörül a maga
öntésében. 25 És tizenkét ökrön állott, három északra fordulva,
három nyugatra, három délre és három naptámadatra, és a tenger fölül rajtuk,
hátuk pedig mind befelé. 26 És a vastagsága egy tenyérnyi volt, és a
pereme olyan, mint a pohár ajaka, vagy a liliom virága, és kétezer báth fért
bele.
Salamon
uralkodásának részleteit találjuk a Királyok első könyvében, amelyben főhelyen
található a Templom megépítése. Az Ige három-négy részen keresztül sorolja a Templom
felszerelésének és díszítésének apró részleteit. Ezek a részletek a 4., 5., és 6.
részben találhatók, de mi csak a 7. résznél állunk meg, röviden összefoglalva
mindazt, ami ezzel kapcsolatos. A Templom külső és belső felszerelésének és
díszítésének üzenetét vizsgáljuk először meg. A továbbiakban majd újra a
Templommal fogunk foglalkozni, és végül Salamon templomszentelő imájával is, azon
a sátoros ünnepen, amikor a Templom felszentelése megtörtént.
A
7. rész elején említve van, hogy Salamon palotáját tizenhárom évig építették,
míg a Templomot csak hét évig. E feljegyzésből talán azt halljuk ki, hogy Salamon
elsőbb helyre tette az ő palotáját, mint a Templomot… De ennek fő mondanivalója
valami más. Néha szükséges a sorok között is olvasni, mert a Templom
díszítésének üzenetét nemcsak a tartalomból, hanem a szerkezetből, a formából
is kiolvashatjuk. Üzenetet tartalmaz az, ami közölve van, de az is, amit
elhallgat az Ige. Lássuk először a
mellőzés üzenetét, majd az oszlopok
üzenetét és végül, a részletek
üzenetét ebben az Igében.
I.
A mellőzés üzenete – 1-12. v.
A mellőzés üzenete abban található, hogy a királyi
palota építése be van szorítva a Templom külső és belső díszítésének
elbeszélése közé, 12 igeversbe, a 7. rész elején. Míg a Templom felszereltségét
bőven részletezi a 6. és 7. rész, addig a palotával nagyon szűkszavúan bánik.
Pedig a Templom csak 7 évig épült, a palota pedig 13 évig!
A
szűkszavú beszámolóval azt üzeni nekünk az Ige, hogy „ez valójában nem olyan
fontos, de mivel megtörtént, néhány szóban szólunk erről is…” Úgyhogy, az Ige
röviden mutatja be a libanoni erő házát (2-5. v.), az oszlopcsarnokot (6. v.),
a tróntermet (7. v.), Salamon házát (8a. v.), a fáraó lányának házát (8b. v.),
és befejezi pár építészeti jegyzettel (9-12. v.). Ennyi. Ez egy lekicsinylő
bánásmód a 13 évig épült palotával, és ennek üzenete van! A részletes
elbeszélés mellőzése azt üzeni, hogy nincs szándéka propagandát csinálni ennek
az épületnek. Az imádat fontosabb a kormányzásnál. A szent fontosabb a
profánnál. A Templomban lévő istentisztelet fontosabb, mint az, ami a
kormányzóházban, a trónteremben történik. Úgyhogy, az Ige gyorsan visszatér a
Templom részleteihez.
A
6. rész utolsó (38. v.) verse, és a 7. rész első verse így szól: „És a tizenegyedik esztendőben, Búl havában,
(mely a nyolcadik hónap) végeztetett el a ház, minden dolga és rendje szerint.
És így építette azt hét esztendeig. …Azután a maga házát építette Salamon
tizenhárom esztendeig.” De a 8. részben megtaláljuk Isten hozzáállását az
elkészült Templomhoz: „Mikor pedig
kijöttek a papok a szenthelyből: köd töltötte be az Úrnak házát, úgyhogy meg
sem állhattak a papok az ő szolgálatukban a köd miatt; mert az Úr dicsősége
töltötte be az Úrnak házát” (8:10-11. v.). Vagyis, Isten örült annak a Templomnak,
kedvét lelte benne! A palotáról ilyet nem olvasunk. Pedig a palota a Templomnál
jóval nagyobb épület lehetett: a templom harminc méter hosszú és tíz méter
széles volt, és teljes magassága tizenöt méter, de a palota mérete akár
kétszerte is nagyobb lehetett ennél.
Volt,
aki arra gondolt, hogy talán azért kellett ilyen hosszú ideig építeni a
palotát, mert ahhoz nem voltak összegyűjtve az építési anyagok, mint például a
templomhoz, amelyhez Dávid előkészítette a hozzávalót. Nem tudjuk. Azt viszont
tudjuk, hogy az Ige mellőzi Salamon palotájának részletes leírását. Olyan ez a
mellőzés, mint amikor a választási kampányokban egy-egy jelölt szándékosan nem
ejti ki ellenfelének nevét. Sőt, néha az egész kampánystábnak megtiltja ezt. Miért?
Azért, mert a név kiejtésével sem kívánnak propagandát csinálni az ellenfélnek.
A mellőzés üzenete minden esetben ez: nem érdemes foglalkozni vele. Salamonnak
is fontosabb a jelleme, a lelki élete, a szentsége, az istentisztelete, az
imádsága, mint a saját háza, ezért a házára kevés szót pazarol az Ige.
Alkalmazva
mindezt mireánk, jó lesz, ha felülvizsgáljuk értékrendszerünket: mi az, ami
számunkra igazán fontos? Nem kerülnek néha az imádságainkban előtérbe az evilági
dolgok, a munkánk, az egészségünk, a megélhetésünk, miközben háttérbe kerül Isten
szentsége, Isten dicsősége, és Isten tisztelete? Azokkal a részletekkel
foglalkozunk-e mi, amit igazán érdemes részletezni?
Salamonnak
kérése elárulta azt annak idején, hogy mi az, ami számára igazán fontos. Az Úr pedig
nagyra értékelte, hogy Isten népét és a kapott szolgálatot előbbre tette a
gazdagságnál, tisztességnél, ellenségeinek lelkénél és a hosszú életnél. Mivel
előbb Isten országát kereste és annak igazságát, ezért a többi is mind
megadatott neki (Mt 6:33). Jó lett volna, ha ilyen maradt volna Salamon szíve
mindvégig, és az lesz jó, ha a mi szívünk is mindenekelőtt az Úrért dobog!
II.
Az oszlopok üzenete – 13-15. 21-22. v.
A
Salamon palotájának rövid említése után az Ige visszatér a templom külső és
belső felszerelésének a leírására, amelyekből lássuk előbb az oszlopok üzenetét. Ugyanis, a 13. verstől Isten igéje tudomásunkra
adja, hogy a templom bejáratánál, amely valószínű keleti oldalánál volt, ott
állott két oszlop, amelyet Hírám készített bronzból. Összesen 10,50 m magas
volt mindegyik, amelyen egy 2,30 m gömb alakú oszlopfő díszelgett. A gömb
fölött egy háló volt, köröskörül gránátalmákkal díszítve. Vastag oszlopok
voltak ezek, 5,40 m volt a kerületük, és tenyérnyi vastag bronzból készültek,
amelyek belül üresek voltak (lásd Jer 52:21).
A
főbejáratnál tehát ott állott két oszlop, amelyek egyébként nem tartottak
semmit: nem volt fölöttük fedél, sem gerenda, nem kellett támasszanak semmit.
Valaki a Templomba érkezett, ezzel a két díszített, magas és vastag oszloppal
találkozott mindenekelőtt: egyikkel észak felől, a másikkal dél felől, a
bejáratnál. Vajon milyen célt szolgáltak ezek? Mit akart üzenni Isten általuk?
Ne
próbáljunk technikai vagy misztikus jelentés után kutatni: az üzenetüket a
nevükben kell keresni. Az egyiket Jákinnak nevezték, a másikat pedig Boáznak. A
Jákin szó, mintegy felhívásként úgy fordítható, hogy „erősítse meg”, vagy
kijelentésként úgy, hogy „Ő, (vagyis az Úr) megerősíti”. A Boáz jelentése az,
hogy „Benne van az erő”, vagy „Ő általa erős”. De mi az, amire ez a megerősítés
vonatkozott? Ehhez vissza kell lapoznunk Sámuel második könyve 7. részéhez,
ahol Isten ígéretet tett Dávidnak: „Mikor
pedig a te napjaid betelnek, és elaluszol a te atyáiddal, feltámasztom utánad a
te magodat, mely ágyékodból származik, és megerősítem az ő királyságát: az fog
házat építeni az én nevemnek, és megerősítem az ő királyságának trónját
mindörökké.” (2Sám 7:12-13)
Emlékezzünk
arra, hogy a második rész 12. versében azt olvastuk, hogy „megerősödött a Salamon királyi birodalma felette igen” (1Kir 2:12). A 24. versben újra, hogy „él az Úr, aki megerősített engem és ültetett engem az én atyámnak,
Dávidnak királyi székibe” (1Ki 2:24), és végül az utolsó versben is, hogy „az az ország megerősödött Salamon kezében” (1Kir 2:46). Erről beszél e két díszes oszlop: Isten valóra váltotta
ígéretét. „Megerősítem az ő királyságának trónját mindörökké” (2Sám 7:13), szólt
az ígéret, és Salamon épített két oszlopot a Templom bejáratához, és elnevezte
az egyiket „Ő az, aki megerősít”
vagyis Jákinnak, a másikat pedig „Ő
általa erős” vagyis Boáznak. Egyik, mint ígéret, a másik, mint beteljesedés.
Egyik, ahogyan Isten megmondta, a másik, ahogyan Isten valóra váltotta. Salamon
tehát Ő általa erős, mert benne van az erő. Istennek adja a dicsőséget, mert az
Úr erősítette meg őt a Dávid trónján.
Nekünk
is vannak ígéreteink, amelyek már valóra váltak, de olyan ígéreteink is,
amelyek ezután fognak valóra válni. És az is igaz, hogy a mi erőnk is az Úrban
van, nem mi magunkban. A 105. zsoltárban szinte felhívásként hangzik felénk az
ige, hogy „kívánjátok az Urat és az Ő
erejét, keressétek az Ő orcáját szüntelen” (Zsolt 105:4). A római levél Ábrahám
erejéről így szól: „Hitében erős lévén,
nem gondolt az ő már elhalt testére, mintegy százesztendős lévén, sem Sárának
elhalt méhére; az Istennek ígéretében sem kételkedett hitetlenséggel, hanem
erős volt a hitben, dicsőséget adván az Istennek, és teljesen elhitte, hogy
amit ő ígért, meg is cselekedheti. Azért is tulajdoníttaték néki igazságul.”
(Róm 4:19-22) Önmagunkban mi is gyengék és erőtlenek vagyunk, de Isten által mi
is erősek lehetünk. „Vesztek erőt,
minekutána a Szentlélek eljön reátok és lesztek nékem tanúim” – mondta az
Úr. Ez olyan erőfölötti feladat, hogy ehhez a mi erőnk nem elég, az Úr erejére
van szükség. Gedeont is az Úr Lelke öltözte fel, és így lett erős: „Az Úr veled, erős férfiú! …Menj el ezzel a te erőddel,
és megszabadítod Izráelt Midián kezéből!”
(Bír 6:12. 14.) Gedeon így indult el, és az Úr erejével legyőzte Midián
seregét.
A
gyenge tanítványok is erőt vettek pünkösdkor, és véghezvitték a rájuk bízott hatalmas
munkát. Isten által erősek lettek. Pál apostol is így tesz bizonyságot: „Nagy örömest dicsekedem azért az én erőtlenségeimmel,
hogy a Krisztus ereje lakozzék én bennem. …Gyönyörködöm az erőtlenségekben,
bántalmazásokban, nyomorúságokban, üldözésekben és szorongattatásokban
Krisztusért; mert a mikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős.” (2Kor 12:9-10) Mindezt elmondhatják az Úrban bízók mindannyian! Ő „Erőt ad a megfáradottnak, és az erőtlen
erejét megsokasítja. Elfáradnak az ifjak és meglankadnak, megtántorodnak a
legkülönbek is, de a kik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint
a saskeselyűk, futnak és nem lankadnak meg, járnak és nem fáradnak el!”
(Ézs 40:29-31)
III.
A részletek üzenete – 23-26. v.
A
palota és az oszlopok leírása után további részletek
találhatók a Templomról, amelyeknek üzenetük
van. Nem építészeti részletek ezek, mert a lényeges adatok hiányoznak: a
falvastagság, az oromzat, a tetőzet... Márpedig építkezéskor nagyon fontos
megadni a fal vastagságát! Azt sem tudjuk, hogy mivel és hogyan volt befedve a
Templom. Némelyek úgy gondolják, hogy olyan fedele lehetett, mint nálunk van a
házaknak, mert az hasonlít a sátorhoz… Mások viszont azzal érvelnek, hogy nem
lehetett csúcsos fedele, hanem csak lapos, amilyen általában az épületek teteje
most is a Közel-keleten. Fontos részletek hiányoznak tehát, de közölve van egy
sor egyéb részlet.
Számunkra
egy kicsit mintha zavaró lehet e hosszú felsorolás, a réztenger átmérőjéről
(4,50 m), magasságáról (2,25 m), kerületéről (13,50 m), vastagságáról (7 cm),
ajakáról (mint a liliom virága), és az ezt tartó ökrökről (12 ökör). Azt is megtudjuk,
hogyan volt kidíszítve, hány mintával és hányféleképpen, és hogy ezt mind Hírám
készítette. Majd sorra veszi az Ige a többi egységeket is: a talpazatokat,
kérubokkal, oroszlánokkal és pálmafákkal díszítve, az öntött kerekeket, az üstöket, lapátokat és medencéket, az arany oltárt, arany asztalt, arany
gyertyatartókat, arany virágokat, lámpákat és hamvvevőket, csészéket, késeket,
medencéket, tömjénezőket és serpenyőket tiszta színaranyból… Még az ajtók
sarkai is aranyból készültek!
Úgy
tűnik, hogy ez a sok részlet csak számunkra zavaró, a szent író számára sem nem
sok, sem nem zavaró. Neki nem volt terhes mindezt felsorolni! Mindennek
bizonyára üzenete van. Ezek a részletek azt üzenik számunkra, hogy semmi sem
túl drága, semmi sem túl szép, túl díszített Isten számára. Isten számára a
legjobbat és legszebbet kell adni!
A
Templom külső és belső díszítésével 77 igevers foglalkozik, míg a királyi
palotáról 12 igevers beszél. Ebben a leírásban benne van minden tudomány és
művészet, amit akkor el lehetett érni, amit Isten szolgálatába lehetett
állítani. Talán megkérdezzük, hogy miért szükséges részletezni, hogy
tizen-valahány méter magasan mi volt rámetszve az oszlopfőkre, és hogyan nézett
ki az a háló, ami befedte a gömböket? Lentről úgysem látta azt senki! Ez így igaz.
De Isten látta! Isten tudta, hogyan készítették el számára ezeket a
díszítéseket, még ha lentről nem is látták az emberek. Nem is az embereknek
készült az, hanem Istennek.
Hallottam
egy alkalommal egy zenekarról, amelyben egy hárfa is játszott. Gondolom tudjátok,
hogy a hárfának nagyon halk és finom hangja van. Éppen ezért, amikor a nagy
zenekar megszólalt, benne a dobok, a fúvósok és a vonósok, a hárfás úgy
gondolta, hogy hiába játszik, úgysem hallja senki. Úgyhogy, elhallgatott. A karmester
azonban azonnal leintette a zenekart, és azt kérdezte, hogy a hárfa miért nem
játszik? Mert a karmester észrevette, hogy a hárfa hangja hiányzik a zenekarból!
Valaki mindig hallja, ha énekelsz, ha imádkozol, akkor is, ha a nagy tömegben a
te hangod nagyon halkan hallatszik. Az Isten Templomában mindennek rendeltetése
van. Lehet, hogy az emberek nem látják és nem hallják, de Isten látja és
hallja! Isten azt üzeni nekünk most a templom belső és külső díszítésével, hogy
Ő érdekelt a részletekben is, a hétköznapokban is, az éjszakáidban is, életünk
minden percében, a munkahelyeden, a családban, a konyhában, vagy itt a
gyülekezetben. Őt minden részlet érdekli! Ő mindent tud és mindent lát, és „mindent, amit csak cselekedtek szóval vagy tettel,
mindent az Úr Jézusnak nevében cselekedjetek” (Kol 3:17), az Ő dicsőségére. Számára a legjobb, a
legszebb, a legdrágább is túl kevés. Ne adjunk Neki kevesebbet, mint mindent!
Isten
az Ő egyszülött Fiának nem kedvezett, hanem mindnyájunkért odaadta (Róm 8:32).
Adjuk mi is az Úrnak önmagunkat, legdrágább kincsünket, életünket. Minden
részlet nagyon fontos abban, amit az Úrnak adunk, amit az oltárra teszünk. Hadd
gyönyörködjön bennünk is az Úr, a mi Istenünk!
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)