29 És felvonult az Izráel királya, és Josafát, a Júda
királya Rámoth Gileád ellen. 30 És monda az Izráel királya
Josafátnak: Megváltoztatom ruhámat, és úgy megyek a viadalra, te pedig öltözzél
fel ruhádba. És elváltoztatta ruháját az Izráel királya, és úgy ment a
viadalra.
31 Szíria királya pedig megparancsolta az ő szekerei
harminckét fejedelmeinek, mondván: Ne vívjatok se kicsinnyel, se naggyal, hanem
egyedül csak az Izráel királya ellen vívjatok. 32 És a mikor
meglátták a szekerek fejedelmei Josafátot, mondának: Nyilván ez az Izráel
királya; és reá rohanván, vívtak ellene. De Josafát elkezdett kiáltani. 33
Mikor pedig látták a szekerek fejedelmei, hogy nem az Izráel királya, ott
hagyták.
34 Egy ember pedig csak úgy találomra kilőtte az ő
kézívét, és találta az Izráel királyát a páncél és a kapocs között. És ő monda
a kocsisának: Fordulj meg és vígy ki engem a táborból, mert megsebesültem! 35
És az ütközet mind erősebb lett azon a napon, és a király az ő szekerében
állott a szíriaiak ellen, és meghalt este felé, és a vér a sebből a szekérbe
csorgott. 36 És kikiáltották napnyugtakor a táborban, mondván:
Minden ember menjen haza a maga városába és földjébe! 37 És meghalt
a király és visszavitetvén Samariába, eltemették a királyt Samariában. 38 És mikor mosták az ő szekerét a
Samaria mellett lévő tóban: az ebek nyalták az ő vérét, és paráznák fürödtek
ott, az Úrnak beszéde szerint, amelyet szólott volt. 39 Akhábnak
egyéb dolgai pedig és minden cselekedetei, az elefántcsontból építtetett ház,
és mind a városok, amelyeket épített, vajon nincsenek-e megírva az Izráel királyainak
krónika-könyvében? 40 És elaludt Akháb az ő atyáival; és uralkodott
ő utána fia, Akházia.
Krisztus előtt a IX század közepén
uralkodott Jósafát Júdában. Hosszú idő telt el azóta, mióta Dávid megszervezte
az istentiszteletet, és Salamon felépítette a templomot. Az utánuk következő
királyok sajnos bálványimádók lettek, és a felnövekvő nemzedék már nem ismerte
sem az Urat, sem az ő igéjét. Ezért Jósafát legfőbb tennivalójának tekintette
azt, már uralkodása legelején, hogy az Urat keresse, és Igéjét megbecsülje.
Elhatározta, hogy ismertté teszi az Isten igéjét az országban is. Csapatot
szervezett, akik városról városra járva tanították a népnek az igét. Az ördög
csapdájába akkor esett, amikor Akhábbal és Jézabellel rokonságba került, és rokoni
látogatást tett az izraeli udvarban, amikor Akháb elcsalta a harcba Rámóth
Gileád ellen. Mikeás próféta hiába figyelmeztette őket a közelgő katasztrófára,
a négyszáz hamis próféta szava erősebb volt, és elindultak a harcba. Jósafát csak
Isten kegyelme folytán menekül meg ebből a végzetes kimenetelű háborúból.
Akháb attól félt, hogy meghal a harcban!
Igaz, hogy a nyilvánosság előtt úgy mutatta, hogy nem hisz Mikeásnak, de
intézkedéseivel elárulta, hogy a szíve mélyén mégis hitt neki, és attól félt,
hogy meg fog halni a harcban, épp úgy, ahogyan azt Mikeás megjövendölte! Jellemtelenségének
teljes valósága abban mutatkozik meg, hogy Jósafátot arra kéri, hogy öltözzön
fel királyi ruhájába, úgy jöjjön az ütközetre, míg ő álruhát ölt és az álruha
alatt páncélban fog felvonulni. Úgy gondolta, hogy ő majd kijátszódja Istent és
annak prófétáját.
Ki ölte meg Akhábot? A véletlen? Nem,
hiszen véletlenek nincsenek. Isten az, Aki a nyílvesszőknek is parancsolni tud.
Ismeri a páncélok szerkezetét és gombjait. Nem a négyszáz hamis próféta hazugmondása,
hanem az Illés és Mikeás által kijelentett igaz ítélet teljesedik be. Akháb az
ő engedetlenségével saját halálbüntetését írta alá. A bűn mindig pusztulásba
vezet. Aki a kegyelmet megveti, irgalom nélkül fog elveszni. Az igazi
ellenséget Akhábnak nem a szíriaiakban, Nábótban vagy Mikeás személyében kellet
volna látnia, hanem önmagában.
A tanulságot a következők
megállapításokban foglalhatjuk össze: (1) aki
engedetlen Isten szavának, az a vesztébe rohan, (2) aki a sötétséget választja, az egy idő után megvakul, annak lelki
látása meghomályosodik, és nem tud különbséget tenni jó és rossz között. Végül,
(3) aki segítségül hívja az Úr nevét, az
megszabadul.
I. Aki
engedetlen Isten szavának, az a vesztébe rohan
Akhábbal kapcsolatosan láthatjuk,
hogy aki Isten szavának engedetlen, az
engedetlenségével a vesztét idézi elő.
Ez azzal a kérdéssel szembesít minket, hogy komolyan vesszük-e Isten
igéjét? Figyeljük meg, hogy Akháb mindenképp menni akart a harcba. Őt nem
érdekelte az, hogy csakugyan kell-e ezt tenni, vagy most van-e az ideje, vagy
milyen árat kell fizetni érte... Nem bánja azt sem, ha több ezer fiatal
életével kell fizetnie ezért a katonai kalandért. Ő tudta mit akar: háborúzni
akart, és Rámóth Gileádot visszafoglalni. Mivel erre Jósafát már odaígérte
magát, hogy vele fog menni, ő is kényelmetlen helyzetbe került. Itt ő volt a
vendég, aki nem oktathatta ki vendéglátóját arról, hogy ezt jobban meg kell
fontolni. Nem akarta megrontani a viszonyt azzal, hogy nemet mond. Végül is,
már igent mondott, most hogyan vonhatná azt vissza? Mivel nem tudott nemet
mondani, belesodródott e kilátástalan háborúba.
Ma is megtörténik, hogy fiatalok, és
volt fiatalok azért kerülnek az ördög csapdájába, mert nem tudnak nemet
mondani!
Időközben, Isten küld számukra valakit,
Mikeást, aki meg meri mondani nekik az igazat. Mikeás vállalta azt, hogy ezért
arcul üssék, éheztessék és börtönbe zárják, de akkor is csak azt mondta, amit
az Úr reá bízott. Vállalta a próféta sorsát. Általa Isten szólott hozzájuk, még
egyszer, utoljára. Ha engedelmeskedtek volna Isten szavának, ez megmenthette
volna mindkettőjüket és országaikat is. De Akháb nem akar engedelmeskedni,
Jósafát pedig nem mert. Ott tántorognak mindketten az engedetlenség szakadékának
peremén, és az egyetlen mentőkötelet durván elutasították! Engedetlenek lettek
Isten szavának. Mikeás mondhatott, amit akart, ők fütyülnek rá! Márpedig, aki
engedetlen az Úrtól jövő igének, az ezzel saját veszedelmét idézi elő.
Sajnos sokan kerülnek ilyen
helyzetbe: tudják, mit üzen az Úr, mi az Ő akarata, de nem hajlandók
engedelmeskedni Neki csak azért, mert nem olyan a hangulat és már felkészültek
az ellenkezőjére. Az Igének csak az tud engedelmeskedni, akinek szent az, amit
Isten mond.
Úgy háromszáz évvel később Jeruzsálem
épp ilyen okok miatt pusztult el. Azt olvassuk az igében, hogy „az Úr, az ő atyáik Istene elküldte hozzájuk
követeit jó idején, mert kedvezett a ő népének és az ő lakhelyének. De ők az
Isten követeit kigúnyolták, a ő beszédeit megvetették, és prófétáival gúnyt
űztek, míglen az Úrnak haragja felgerjedt az ő népe ellen, s többé nem volt
segítség.” (2Krón 36:15-16) Jeremiás próféta pedig ezt mondja
Jeruzsálemről: „A te prófétáid hazugságot
és bolondságot hirdettek néked, és nem fedték fel a te álnokságodat, hogy
elfordították volna a te fogságodat, hanem láttak tenéked hazug és megtévesztő
prófétálásokat.” (JSir 2:14) Íme, a babiloni fogság is elkerülhető lett
volna, éppúgy, mint a rámóth-gileádi vereség, ha engedelmeskedni tudtak volna
Isten igéjének. A kérdés az, hogy mi komolyan vesszük-e Isten igéjét? Készek
vagyunk-e cselekedni azt, még ha körülöttünk sokan másképp tesznek is? Van-e
bátorságunk mától fogva vállalni valamit, csak azért, mert Isten igéje úgy parancsolja?
II.
Aki a sötétséget választja, az egy idő után megvakul
A második tanulság Jósafáttal
kapcsolatos. Róla megállapíthatjuk azt, hogy aki nem mond határozott nemet a
bűnnek és a gonosznak, az egyre inkább igent mond neki, aki mindinkább a sötétséget választja, az egy idő után megvakul,
mivel lelki látása annyira meghomályosodik, hogy nem tud különbséget tenni a jó
és a rossz között. Vajon mi tudunk-e tanulni a hibáinkból, és megtérni
engedetlenségünkből?
Akháb kijelenti, hogy álruhában fog a
harcba menni, de Jósafátot megkéri, hogy öltözze fel bátran királyi ruháját…
Akháb tudta, hogy a harcmezőn a király lesz a célpont. Megneszelte, hogy az
ellenség épp őt keresi, ezért nem tanácsos mutatkoznia, mint király. Mikeás
kijelentette, hogy ebben a harcban elesik. Jó lesz vigyázni… Jósafátot azonban,
akit belecsalt ebbe a kétes kimenetelű harcba, odadobja az ellenség elé,
koncnak. Ilyenek az Akhábok: képesek feláldozni társukat csak azért, hogy
magukat menthessék. Ez éppen a fordítottja annak, amit az Úr Jézus tett és
tanított. Sokan Jósafát módjára beleegyeznek ebbe az előnytelen alkuba, mint
ártatlan birkák mennek vesztükbe.
Joggal kérdezhetjük, vajon hová tette
ez a Jósafát a józan eszét? Hogy nem jött rá az újabb csapdára? Hát nem vette
észre, hogy orránál fogva vezetik és a vesztébe rohan? Ezekre a kérdésekre a
válasz egyértelmű: nem, Jósafát már nem látja, hogy mi történik vele! Nem tud
különbséget tenni jó és rossz között. Mert aki a sötétséget követi, egy idő
után megromlik a látása és megvakul!
Akháb esetéből pedig nyilvánvaló,
hogy aki engedetlen az igének, azt az ige nem megmenti hanem elítéli. Az
elutasított kegyelem ítéletet jelent. Akháb meghal a harcban.
Pedig mennyire tudta Akháb, hogy mit
akar... milyen nagy volt a ravaszsága, amikor álruhában azt gondolta, hogy be van
biztosítva, mert helyette Jósafátot fogják lelőni, ő pedig visszafoglalja Rámót
Gileádot és győztesen tér majd haza! Mennyire gőgösen utasította el Mikeást, és
magabiztosan öltötte magára a páncélruhát! De nem számolt azzal, hogy Istent
nem lehet megtéveszteni. A páncélon is van egy kicsi rés, és Isten a
nyílvesszőknek is parancsol.
Így történhetett az, hogy valaki csak
úgy véletlenül kilőtt egy nyilat, és az egyenesen halálra sebezte Akhábot.
Mikor lement a nap, akkor Akháb számára örökre lement, mert meghalt. Aki Isten
nélkül élt e földön annak Isten nélkül kell meghalnia, és Isten nélkül kell
töltenie az örökkévalóságot. Milyen rettenetes!
III.
Aki segítségül hívja az Úr nevét, az megszabadul
Az evangélium abban található, hogy aki segítségül hívja az Úr nevét, az
megszabadul, vagy újszövetségi szóval élve, üdvözül. Kész vagy-e segítségül
hívni az Urat?
Szinte magunk előtt láthatjuk
Jósafátot a küzdelemben. Az ellenség megkapta a parancsot, hogy ne harcoljon
senki ellen, csak Izrael királya ellen. De királyi ruhában csupán Jósafát van.
Akkor biztosan ő lehet Izrael királya! Nem törődnek a többiekkel, körbefogják
Jósafátot. Jósafát rájön, hogy ez a biztos halál. Másodperceken múlik az élete.
Történik azonban egy fordulat, amit az ige abban fejez ki, hogy Jósafát „elkezdett kiáltani”, vagy ahogyan a
Krónikák könyve mondja, „akkor
felkiáltott Jósafát, és az Úr megsegítette őt, és az Isten azokat elfordította
tőle” (2Krón 18:31). Persze, ezt kellett volna tennie, még az Akháb
udvarában! Milyen jó, hogy az Úr nem jött szemrehányásokkal, hanem kész volt segíteni.
Hogyan? Hát úgy, hogy Neki van hatalma még egy ilyen felbőszült sereget is
megállítani. Valahogyan, valamiből megállapították, hogy ez nem Izrael
királya... No, akkor nem fontos. „Elfordította
azokat tőle.”
De Jósafát előtt világossá vált, hogy
őt egyedül Isten szabadíthatta meg. Segítségül hívta az Úr nevét és
megaszabadult, „Mert aki segítségül hívja
az Úr nevét, az megmenekül.” Ez az igazság három helyen is megtalálható a
Bibliában. Először a Jóel könyvében (Jóel 2:22), aztán Péter apostol idézi pünkösdi
prédikációjában (ApCsel 2:21), és végül Pál apostol is idézi a római levélben
(Róm 10:13). Persze, tudni kell azt, hogy csak akkor igaz ez a megállapítás, ha
valaki így kiált fel, mint Jósafát. Ha valaki nem nyugszik bele abba, hogy
ostobasága miatt elpusztul, az kiáltson fel Istenhez! Ha valaki kész hosszú idő
után végre komolyan venni Isten igéjét, az kiáltson fel Istenhez! Ha valaki
kész Isten hívni segítségül, még akkor is ha eddig csak kigúnyolni és semmibe
venni tudta őt, az kiáltson fel Istenhez. Aki segítségül hívja az Úr nevét, az
megtartatik.
Olyan ez, mint amikor a süllyedő
tanítványok felkiáltottak, hogy „Uram,
nem törődsz vele, hogy elveszünk?” (Mk 4:38) Erre az Úr méltósággal rászólt
a tengerre, mint egy rossz gyermekre, és azonnal elállt a szél és lett nagy
csend.
Olyan ez, mint amikor a kereszten
függő lator odafordult Jézushoz: „Uram,
emlékezzél meg rólam, mikor eljössz a te országodban!” (Lk 23:42) Erre az
Úr azonnal kész volt biztosítani őt arról, hogy még aznap vele lesz a
paradicsomban. Nem magyarázza neki, hogy erre hamarabb is gondolhatott volna.
Vagy, hogy legalább a tízparancsolatot megtanulhatta volna. Készségesen és
szemrehányás nélkül kész volt számára a segítség. Van szabadulás!
13 A követ pedig, aki elment volt, hogy elhívja
Mikeást, szólott neki, mondván: Íme, a próféták egyenlő akarattal jót
jövendölnek a királynak: szólj, kérlek, te is úgy, mint azok közül egy, és jövendölj
jót. 14 Mikeás pedig monda: Él az Úr, hogy csak azt fogom mondani,
amit az Úr mond nekem.
15 És mikor a királyhoz ment, monda néki a király:
Mikeás! elmenjünk-e Rámoth Gileád ellen hadba, vagy elhagyjuk? Ő pedig monda
néki: Menj fel és járj szerencsével; az Úr kezébe adja azt a királynak. 16
És monda néki a király: Még hányszor kényszerítselek téged, hogy az igaznál
egyebet ne mondj nékem az Úr nevében? 17 És monda: Láttam az egész
Izráelt szétszéledve a hegyeken, mint a juhokat, amelyeknek nincsen pásztoruk.
És monda az Úr: Nincsen ezeknek uruk? Térjen vissza ki-ki az ő házához
békességben. 18 És monda az Izráel királya Josafátnak: Nemde nem
megmondtam-e neked, hogy soha jót nekem nem jövendöl, hanem csak rosszat.
19 És monda Mikeás: Azért halld meg most az Úr
beszédét: Láttam az Urat az ő székében ülni, és az egész mennyei sereget az ő
jobb- és balkeze felől mellette állani. 20 És monda az Úr: Kicsoda
csalja meg Akhábot, hogy felmenjen, és elvesszen Rámoth Gileádnál? És ki egyet,
ki mást szólt hozzá. 21 Akkor előjött egy lélek, aki az Úr eleibe
állt, és monda: Én akarom megcsalni őt. Az Úr pedig monda néki: Miképpen? 22
És felele: Kimegyek, és hazug lélek leszek minden ő prófétáinak szájában. Akkor
monda az Úr: Csald meg és győzd meg; menj ki, és cselekedjél úgy. 23
Íme, az Úr a hazugságnak lelkét adta mindezeknek a te prófétáidnak szájába; és
az Úr szólott veszedelmes dolgot ellened. 24 Akkor odalépett
Sédékiás, a Kénaána fia, és arcul csapva Mikeást, monda: Hogyan? Eltávozott
volna én tőlem az Úrnak lelke, hogy csak néked szólana? 25 És monda
Mikeás: Íme, meglátod azon a napon, amikor az egyik kamarából a másik kamarába
mégy be, hogy elrejtőzhess. 26 Az Izráel királya pedig monda: Fogjad
Mikeást, és vidd vissza őt Ammonhoz, a város fejedelméhez, és Joáshoz, a király
fiához; 27 És mondjad: Ezt mondja a király: Vessétek ezt a tömlöcbe,
és tápláljátok őt a nyomorúság kenyerével és a nyomorúság vizével, míg
békességgel megjövök. 28 Monda pedig Mikeás: Ha békességgel térsz
vissza, nem az Úr szólott én általam. Azután monda: Halljátok ezt meg minden
népek!
Jósafát király bukásának története példát ad
arról, mit jelent nem engedni az Úr szavának. Nagyon jól kezdte, de rosszul
folytatta. Csak Isten kegyelméből történhetett meg, hogy végül mégis jól fejezhette
be.
Bukásának további lépései abban mutatkoztak
meg, hogy miután kimondta szörnyű fogadalmát, hogy elmegy Akhábbal a harcba,
mindjárt rossz érzése támadt, és megpróbálta megtudni Isten akaratát. Sajnos,
ahogyan ez történni szokott, már nem volt bátorsága vállalni az igazságot,
hanem felpártolta a bűnt, és tudatosan elpártolt az Úrtól, tétlenül nézte végig
Mikeás bántalmazását. Figyeljük meg Jósafát engedetlenség miatti nyugtalanságát, (2) megalkuvás miatti gyávaságát, és (3) hitványságát, amikor
szótlanul eltűrte a hűséges Mikeás bántalmazását.
I. Jósafát nyugtalansága
Jósafátnak rossz érzése támadt, nyugtalan lett azonnal, ahogyan odaígérte
magát Rámót Gileád visszafoglalására. Az engedetlenség miatti nyugtalanság ez. Ez
természetes, mert akiben Isten Szentlelke munkálkodik, akik Istenre figyelnek,
azokon valami szent békétlenség vesz erőt mindig, amikor engedetlenek lesznek
iránta. Jósafát hozzászokott ahhoz, hogy megkérdezze az Urat: ezt most is így
kellett volna tennie. De elhirtelenkedte a választ és túlságosan hamar kimondta,
hogy menni fog Akhábbal a hadba. Már nincs mit tennie, de ha előtte nem
kérdezte meg az Urat, akkor legalább utólag kérdezze meg! Igaz, hogy ez egy
kicsit olyan „eső után köpönyeg”, de jobb későn, mint soha! „Kérdezősködjél még ma az Úr beszéde után”
(5. v.).
Úgy tűnik, hogy Akhábot meglepte ez a dolog.
Mit kell arról kérdezősködni, ha már mindketten eldöntötték, hogy indulnak? De
hát, ha ennyire kegyes ez a Jósafát, ám legyen. Nehogy azt higgye már, hogy itt
a szomszéd várban nem vallásosak az emberek. Majd ő megmutatja neki.
Összeszedte összes udvari prófétáját, akiknek nem kellett megmondani, hogy mit
akar hallani a király, mert azt ők úgyis tudták. Egyébként a hamis próféták
mindig azt mondják, amit hallani akarnak tőlük. Akkor fizetik meg őket jól. Ezek
tehát kórusban kezdték mondani, hogy vonulj föl, mert az Úr győzelmet ad neked!
Jósafátnak gyanús lett ez a nagy egyhangúság és hirtelen harci kedv. Isten
Szentlelke jelezni szokta övéinek, ha valami hamisan cseng. Akiben Isten
Szentlelke van, az ismeri a Pásztor hangját (Jn 10:3-5). Az Úr nevében már nagyon
sok hazugságot és féligazságot hirdettek. Jósafát megérezte, hogy itt valami
nincs rendben. Újra kérdez, habár kérése szinte udvariatlan és erőszakoskodó: „Nincs itt már több prófétája az Úrnak, hogy
attól is tudakozódhatnánk? És monda az Izráel királya Jósafátnak: Még van egy
férfiú, aki által megkérdhetjük az Urat, Mikeás, a Jemla fia; de én gyűlölöm
őt, mert soha nem jövendöl nékem jót, hanem mindig csak rosszat. És monda Jósafát:
Ne beszéljen így a király!” (7-8. v.)
Akháb attól félt, hogy elveszíti Jósafát
támogatását, akinek több mint egymillió katonája volt (2Krón 17:13-19), ezért
megpróbálta hitelteleníteni előtte az Úr prófétáját: „Nemde nem megmondtam-e neked, hogy soha jót nekem nem jövendöl, hanem
csak rosszat?” (18. v.) Akháb egyre zaklatottabb, mert kezdi látni, hogy az
igazság egészen más, mint amit ő elképzelt magának, és amit Akháb megpróbál
elhitetni vele. Akháb sem Benhadád ellen harcol immár, hanem Isten ellen: gyűlöli
a prófétát, aki megmondja neki az igazat! Bezzeg Dávid soha nem gyűlölte Nátánt
amiatt, hogy rámutatott bűneire. De az Akháboknak nincs fülük a hallásra. Ők
már úgyis eldöntötték, hogy mit tesznek, és haragszanak, ha Isten azt nem írja
alá. „De én gyűlölöm őt...” Micsoda
téves gondolkozás!
II. Jósafát
gyávasága
A Jósafát nyugtalanságát nemcsak érdeklődés
követte, hanem elbátortalanodás, gyávaság is. Amikor nyilvánvalóvá lett Akháb
istentelensége, akkor gyáván megalkudott,
és nem mert kiállni többé az igazság mellett, nem merte keményen megfeddeni
Akhábot istentelensége miatt.
Akháb már régóta hazugságban élt. Most következett,
hogy learassa hazugságának következményeit. Ne mondjuk azt, hogy Isten
félrevezette Akhábot. Nem Isten a hibás azért, hogy Akháb folytonosan
elutasította az igazságot, és emiatt Isten most kiszolgáltatta saját hazugságának
(Róm 1:18-32). Itt Jósafát az, akin csodálkoznunk kell, mivel ő nem ilyen
életet élt. De amikor meghallotta Akháb istenkáromló szavait, csak annyit mondott:
„Ne beszéljen így a király.” (8. v.)
A szíve mélyén érezte, hogy a füle hallatára gyalázzák az ő Istenét, de nem mert
egyértelműen odaállni Mikeás mellé, mint testvére mellé, mert az istengyalázó
Akháb a rokona lett. Úgyhogy, alkalmazkodik. Megalkuszik. Talán azzal magyarázta
ezt, hogy vendégségben van, és nem bánthatja meg vendéglátóját. Ezért megpróbál
elfogadhatóan, politikailag korrektül mondani véleményt. Tiltakozik, de nem
úgy, ahogyan tiltakoznia kellene, egyértelműen, bátran felvállalva a
presztízs-veszteséget, vagy akár a halált is, hanem csak úgy udvariasan,
amelynek nyílván, semmilyen hatása nem lett.
Mikeást megakarták vesztegetni. Tájékoztatták,
hogy mindenki jót mond, álljon ő is be a sorba. Csakhogy az igaz prófétákat nem
lehet megvásárolni, nem lehet megvesztegetni. Mikeás megesküszik, hogy csak azt
fogja mondani, amit az Úr a szájába ad.
Kissé csodálkozunk azon, hogy ő is úgy
kezdi, ahogyan a többiek. Két feltételezés van, amivel ezt magyarázzák. Az
egyik az, hogy Mikeás mindezt gúnyosan mondta, ahogyan Illés bíztatta Baál
prófétáit Kármel hegyén: „Kiabáljatok
hangosabban, hátha kicsit nagyothall, félrement, vagy alszik...” (2Kir 18:27)
Így szólhatott Mikeás is, gúnyolódva: „Menj
fel és járj szerencsével; az Úr kezébe adja azt a királynak”, hiszen ezt
mondják a többiek is mind... (15. v.) Ám lehetséges az is, hogy Mikeás
meggyengült: látva a túlerőt, úgy érezte, hogy nem érdemes az árral szemben
úszni. Ismerve Akhábot úgy látta, hogy hiábavaló erőlködés lenne ilyen hangos
kórussal szemben egyedül képviselni az igazságot. Négyszáz ember! És van képük
Istenre hivatkozni! Hát hogy jöjjön ő egy ünneprontó üzenettel ennyi ellenében?
Isten azonban olyan kegyelmes, hogy nem engedte meg, hogy Mikeásban maradjon az
igaz ige. Akhábot használta fel, hogy Mikeás megbátorodjék, és elmondja szomorú
prófétai látomását: „Láttam az egész
Izráelt szétszéledve a hegyeken, mint a juhokat, amelyeknek nincsen pásztoruk.”
(17. v.) A vereség utáni menekülő népet látta, amelynek királya már meghalt.
Magunk elé képzelhetjük, ahogyan ott ült a
két király Samária főterén, díszruhában pöffeszkedve. Már ez is paródiája
annak, ami történik, mert Istent nem így kell megkérdezni, hanem inkább térden
állva, zsákruhában. Hát még, amikor kiderült, hogy senki sem hajlandó
engedelmeskedni Istennek! Ők már előre eldöntötték, hogy mit fognak tenni.
Pedig Akháb életében most hallott utoljára igét. Most még megtérhetett volna.
Ottmaradt, elesett ebben a csatában. Csak órák, napok választották el a
halálától. Hallotta az igét, de engedetlenségével halálra ítélte magát.
Isten szeretetének csodája az, hogy még
ilyen körülmények között is kijelentette akaratát. Még meg lehetett volna
térni, még elkerülhető lett volna a gyalázat, a vereség, a gyász, a
vérveszteség, mégsem érdekelt senkit őszintén, hogy mit üzen az Úr. Megkérdezik
az Urat, ha már ennyire ragaszkodik hozzá Jósafát, „hívd ide hamar Mikeást” (9. v.), legyünk túl rajta minél előbb, de
már mindenki eldöntötte magában, hogy mit fog tenni. Érezhető Akháb
magatartásán az idegesség, a nyugtalanság, a bosszúság, hogy késleltetik, pedig
már végleg eldöntötte, hogy mit fog tenni, bármit mondana is az Úr.
III. Jósafát
hitványsága
Az ige beszámol arról, hogy mit kellett
szenvednie Mikeásnak hűsége miatt. Ilyen nehéz időkben az Úr prófétáinak mindig
szenvedniük kell. De még így is érdemesebb vállalni az arculütést, inkább, mint
hordozni vas-szarvakat! Kár, hogy Jósafát mindezt hitványul végignézte, anélkül, hogy közbelépett volna.
Sorba vehetjük azokat az alkalmakat, amikor
Jósafát döntés elé volt állítva és visszafordulhatott volna: a sógorságnál, a
látogatásnál, a könnyelmű igenmondás után, a gyanúsan csengő hamis próféták
koholmánya hallatára, a Mikeás látomásának átadása után… Azt mindannyian
tudjuk, hogy ilyenkor már nagyon nehéz visszafordulni. De mégsem lehetetlen.
Azért nehéz, mert ilyenkor már ki kell jelentenie, hogy „vétkeztem”. Vállalni
kell, hogy meglesz róla a vélemény: „Micsoda ember ez, hogy megszegi a szavát,
visszakozik..., megbízhatatlan és kiszámíthatatlan...” Jósafát nem tudott
megállni és visszafordulni. Megalkudott, magára hagyta Mikeást, és átpártolt Akhábhoz,
követve a hamispróféták hamisságát.
Egyedül vállalni az igazságot mindig nagyon
nehéz. Képviselni szeretettel, határozottan, odaállni azok mellé, akik ugyanezt
képviselik: ez nagyon nehéz. De mégis ezt kell tenni! Bármibe kerülne is, ez a
helyes magatartás! Jósafát megpróbált kétfelé sántikálni: úgy akart Mikeás
testvére maradni, hogy Akhábbal sem szakított. Márpedig „senki sem szolgálhat két úrnak” (Mt 6:24). Oda kell állni Isten
sokat szidott népe mellé, felvállalva, hogy azután téged is szidni fognak. Az
igazság ma sem népszerű. Kiállni az Ige mellett, hogy az aktuális üzenet az
élet, a család, a társadalom számára, ez ma sem népszerű, sokszor még teológiai
körökben sem. Egyre pogányabb világban élünk, ahol egyre nehezebb vállalni az
Úr akaratát. Mindinkább különcnek tűnik az, aki ragaszkodik a Szentíráshoz.
Sokan vannak, akik a népszerűt hirdetik, mert az kifizetődőbb. Egyre több
oldalról halljuk, hogy „íme... mindenki
jót mond, mondjad te is”, próbálva rávenni minket a megalkuvásra, a
békesség kedvéért, a szeretet jegyében, a tolerancia jelszavával... Csak épp azt
nem tolerálják, aki engedelmes akar maradni az Úrnak. Mózes vállalta az Isten
népével való együtt nyomorgást! (Zsid 11:25) Vállaljuk mi is! „Aki mindvégig állhatatos marad, az üdvözül.”
(Mt 24:13)
Ha közösséget vállalsz azokkal, akik az Úr
ellenségei, ez azt eredményezheti, hogy te is azok sorsára fogsz jutni. Így
írja Pál Timótheusnak: „Te pedig követted
az én tanításomat, életmódomat, szándékomat, hitemet, hosszútűrésemet,
szeretetemet, türelmemet, üldöztetésemet, szenvedéseimet, amelyek rajtam estek
Antiókhiában, Ikóniumban, Listrában: minémű üldöztetéseket szenvedtem! De
mindezekből megszabadított engem az Úr. De mindazok is, akik kegyesen akarnak
élni Krisztus Jézusban, üldöztetni fognak. A gonosz emberek pedig és az ámítók
nevekednek a rosszaságban, eltévelyítvén és eltévelyedvén. De te maradj meg
azokban, amiket tanultál és a mik reád bízattak, tudván kitől tanultad.” (2Tim 3:10-14)
Jósafát leszármazottjait szinte teljesen
kiirtották! Attália, mint egy trójai faló, a bálványozást és pusztulást
importálta Júdába. Pedig csak egy ártatlan menyegzővel kezdődött! „Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában!”
(2Kor 6:14) Ha egy pacsirta és egy veréb egy kalitkába kerül, hamarabb megtanul
a pacsirta csiripelni, mint a veréb énekelni!
A vallásos köntös nem jelenti azt, hogy jó
úton jársz. „Szeretteim, ne higgyetek
minden léleknek, hanem próbáljátok meg a lelkeket, ha Istentől vannak-e; mert
sok hamis próféta jött ki a világba.” (1Jn 4:1)
1 És három esztendő lefolyt úgy, hogy nem volt
hadakozás a szíriaiak és az Izráel között. 2 De a harmadik esztendőben
aláment Jósafát, Júda királya az Izráel királyához.
3 Akkor monda az Izráel királya az ő szolgáinak: Nem
tudjátok-e, hogy Rámoth Gileád a miénk? És mi hallgatunk, és nem vesszük vissza
azt Szíria királyától?4 És monda Jósafátnak: Feljössz-e velem e
hadba Rámoth Gileád ellen? Felelt Jósafát az Izráel királyának: Úgy én, mint
te; úgy az én népem, mint a te néped; úgy az én lovaim, mint a te lovaid. 5
És monda Jósafát az Izráel királyának: Kérdezősködjél még ma az Úr beszéde
után.
6 És összegyűjtötte az Izráel királya a prófétákat,
közel négyszáz férfiút, és monda nékik: Elmenjek-e Rámoth Gileád ellen hadba,
vagy elhagyjam? És mondának: Menj fel; mert az Úr kezébe adja azt a királynak. 7
És monda Jósafát: Nincs itt már több prófétája az Úrnak, hogy attól is
tudakozódhatnánk? 8 És monda az Izráel királya Jósafátnak: Még van
egy férfiú, aki által megkérdhetjük az Urat, Mikeás, a Jemla fia; de én gyűlölöm
őt, mert soha nem jövendöl nékem jót, hanem mindig csak rosszat. És monda Jósafát:
Ne beszéljen így a király! 9 És előszólított az Izráel királya egy
udvari szolgát, és monda: Hívd ide hamar Mikeást, a Jemla fiát.
10 És ott ült az Izráel királya és Jósafát, Júda királya,
ruhákba öltözötten, mindenik a maga trónusán Samaria kapuja előtt a térségen,
és a próféták mind ott jövendöltek előttük. 11 És Sédékiás, a
Kénaána fia, vasszarvakat készített, és monda: Ezt mondja az Úr: Ezekkel
ökleled a szíriaiakat, míg meg nem emészted őket. 12 És a próféták
is mindnyájan ekképpen jövendöltek, mondván: Menj fel Rámoth Gileád ellen, és
jó szerencséd lesz; mert azt az Úr a király kezébe adja.
Az igében körvonalazódó konfliktus,
Rámót Gileád miatt, egy elvett és nem visszaadott város miatt robbant ki,
Izráel és Szíria között. Ezzel kapcsolatban tudni kell, hogy a 20. részben
leírt győzelmek után Akháb és Benhadád szövetségesekként harcoltak az Orontes
folyó mellett, a qarqari csatában az asszír Salmanasszár ellen. Erre a csatára
Kr. e. 835-ben került sor. A Biblia nem beszél erről a csatáról, de
Salmanasszár egyik krónikája a British Museum-ban beszámol róla. Meglehet, hogy
ez a győzelem bátorította fel Akhábot arra, hogy szembeszálljon addigi
szövetségesével, Benhadáddal.
A történet mondanivalója Jósafát
bukásának lépésit mutatja be, amelyek egy nem
engedélyezett kapcsolatról, egy nem
engedélyezett látogatásról, és egy
nem engedélyezett ígéretről szólnak.
I. Egy nem
engedélyezett rokonság
Jósafátról sok szép és jó dolgot mond
a Biblia, főleg a Krónikák könyvében (2Krón 17-20). Megmagyarázhatatlan, hogyan
kerülhetett ilyen kapcsolatba az istentelen Akhábbal, amely majdnem az életébe
került. Az egymással való szövetség szentesítéseként Akháb a leányát, Attáliát
Jósafát fiához, Jórámhoz adta feleségül (2Kir 11:1). Ennek következményeképpen történhetett
az, hogy „békességben élt Jósafát az
Izráel királyával” (44. v.).
Ám nagyon úgy tűnik, hogy mindez az
ördög csapdája volt, mert a ravasz Akháb saját céljaira próbálta meg
felhasználni a kegyes Jósafátot. A krónikás részletesebben beszámol erről: „Jósafátnak nagy gazdagsága és dicsősége
volt. Ő sógorságot szerzett Akhábbal. Néhány esztendő múlva aláment Akhábhoz
Samariába, és levágatott Akháb az ő és a vele való nép számára sok juhot és
ökröt, és rávette őt, hogy felmenjen vele Rámóth Gileádba.” (2Krón 18:1-2)
Akháb tervébe jól beleillett az a rokoni látogatás, amelyet a naiv Jósafát
Samariában tett, jelentős hadinép kíséretében. Részt vett a vendéglátója által
készített lakomán, amelyen Akháb egy alkalmas pillanatban megkérdezte, hogy
elmenne-e vele Jósafát a hadba, hogy visszaszerezzék Rámót-gileádot a szíriaiaktól.
Jósafát könnyelműen így felelt: „úgy én,
mint te; úgy az én népem, mint a te néped; úgy az én lovaim, mint a te lovaid.”
(4. v. 2Krón 18:3).
A bukás első lépcsője az volt, amikor
Jósafát sógorságot szerzett Akhábbal. Hogyan tehetett ilyet egy istenfélő
király, hogy sógorságot szerez az Úr prófétái ellen tomboló Jézabellel és
papucs férjével? Hiszen bizonyára tudatában volt annak, hogy Isten megtiltotta,
hogy pogányokkal kössenek házasságot, és Jósafát mindeddig Isten igéjéhez
kívánta szabni magát!
Nyilvánvaló, hogy érdekházasságról,
politikai házasságról volt szó. Dávid is kötött ilyen házasságot Thalmaival, Gessúr
királyával – onnan született Absolon. Salamon meg egyenesen a fáraó veje lett,
és csodálatos palotát épített egyiptomi feleségének! Tehát itt sem úgy állt a
helyzet, hogy Jórám beleszeretett volna Attáliába… Még ha úgy lett volna is, az
édesapa maga mellé ültethette volna, hogy megbeszélje vele, valahogy így:
„Nézd, én csak a boldogságodat akarom, ezért kérlek, jöjj, beszéljük ezt meg!
Tudod-e te, hogy kifélék azok? Gyűlölik az Urat! Megkérdezted-e, hogy mit szól
ehhez a kapcsolathoz az Isten?” Ilyen beszélgetésre biztos nem került sor,
pedig nagyon jó lett volna, mert később ennek a házasságnak szörnyű
következményei lettek. Ez van megírva: „Amikor
Attália látta, hogy meghalt a fia, kipusztította a királyi ház minden
ivadékát.” (2Kir 11:1. 2Krón 22:10) Vagyis Jósafát utódjait! Ilyet nem
kívánhat magának egy édesapa sem!
„Sógorságot
szerzett Akhábbal.” Legtöbbször az ilyen kapcsolatokra emelt
kifogásokra azt válaszolják, hogy ne szóljon bele senki. Mindenki azzal szerez
sógorságot, akivel akar. Megengedheti magának. Joga van a boldogsághoz. Úgy
vélik, hogy ezek semleges lépések és nincsenek kihatással a lelkiekre. Pedig
nagyon tévednek, mert az ördög csapdája ez. „Ne
legyetek hitetlenekkel felemás igában; mert mi szövetsége van igazságnak és
hamisságnak? Vagy mi közössége van a világosságnak a sötétséggel? És mi egyezsége
Krisztusnak Béliállal? Vagy mi köze hívőnek hitetlenhez? Vagy mi egyezése Isten
templomának a bálványokkal? Mert ti az élő Isten temploma vagytok, amint az
Isten mondotta: Lakozom bennük és közöttük járok; és leszek nékik Istenük és ők
én népem lesznek. Annak okáért menjetek ki közülük, és szakadjatok el, azt
mondja az Úr, és tisztátalant ne illessetek; és én magamhoz fogadlak titeket.
És leszek néktek Atyátok, és ti lesztek fiaimmá és leányaimmá, azt mondja a
mindenható Úr.” (2Kor 6:14-18.)
II. Egy nem
engedélyezett látogatás
A második lépés az ördög csapdájában az
Isten által nem engedélyezett látogatás,
ahol Jósafát társult Akháb erkölcstelen és istentelen irányvonalához.
Az Akháb udvarában azok a „haladónak”
nevezett kifejezések uralkodtak, amelyeket manapság is sokat hangoztatnak: tolerancia,
pluralizmus, ökuménia... Lehet, hogy Jósafát nem talált kivetnivalót abban,
hogy elmenjen vendégségbe Akhábhoz. Elvégre, mi rossz van abban, ha egyik
szomszéd meglátogatja a másikat? Hol van itt baj? Ott, hogy Jósafát nem diszkrét
látogatásra ment, egyedül, hanem sok néppel. Akháb is kitett magáért: sok juhot
és barmot vágatott le a vendégeknek, ahol vigadhattak sokáig. Volt ott minden: ital
és étel, a bálványáldozatok sorában, az ahhoz kapcsolódó „játékokkal”. Tivornyáztak,
ahogyan a világ szokott. De mit keres ott Jósafát? Hogy érezheti jól magát
ilyen helyen Istennek gyermeke? Hogy engedheti ezt meg magának? Miért nem
kérdezte meg, hogy „hogyan jutottam ide?” Annak idején Péter is kérdezhette
volna: „Hogyan melegedhetek együtt azokkal, akik letartóztatták és megcsúfolták
Mesteremet?” De nem kérdezte…
Cseri Kálmán egyik prédikációjában
elmondja, hogy egy fiatalembernek új életet ajándékozott az Úr az egyik nyáron,
de volt barátai szilveszterkor szeretettel és erőszakosan még meghívták egy
házi összejövetelre. Úgy éjfél fele, amikor széjjelnézett egy kicsit, mint aki
álomból ébredt, látta, hogy már mindenki spicces, a cigarettafüstöt akár vágni
lehetne, a zene bömböl, és bárhová néz, mindenütt parázna jelenetek voltak... Erre
feleszmélt. „Mit keresek én itt?” – kérdezte magától. Szótlanul felvette a
kabátját és elment. Ez mentette meg.
Persze, ilyenkor szoktak jönni a
kérlelések, hogy „egyszer te is megteheted”, „Isten kegyelmes, majd megbocsátja”...
Azonban mégis úgy van, hogy az ilyen tivornyázásokon ás dorbézolásokon nincs
mit keressen Isten gyermeke. „Aki korpa közé keveredik, azt megeszik a
disznók.”
Ezt kellett volna megértenie Jósafátnak,
de ő nem eszmélt fel, hanem tovább haladt a bukását előidéző csapdába.
III. Egy nem
engedélyezett ígéret
A harmadik lépése Jósafátnak egy nem engedélyezett ígéret volt.
Odaígérte magát és népét egy kilátástalan és értelmetlen háborúba, Akháb
oldalán.
Az Akháb udvarában lévő próféták nem
voltak valódi prófétái az Úrnak, hanem annak a korrupt vallásos rendszernek
voltak a kiszolgálói, amelyet annak idején Jeroboám alapított (1Kir 12). Ma is
megtörténik, hogy a vallás képviselői cinkosai lesznek a politikai vezetésnek.
Ilyenkor valóban „egy hazug lélek”
veszi át az irányítást!
Ott, Samária főterén, díszes
ruhákban, amikor már jól felönthettek a garatra, Jósafát odaígérte magát a
háborúba. Akháb tudni akarta, hogy Jósafát elmegy-e vele a harcba. Jósafát
viszont tudni akarta, hogy mi az Úr akarata, és hogy velük fog-e tartani? Akháb
saját terveit követte, Jósafát Isten akaratát kereste. Mivel Akháb bizonyos
volt az udvarbeli próféták hűségében (cinkosságában), hajlandó volt tejesíteni
Jósafát kérését. Minden próféta győzelmet jövendölt. De Jósafátot nem győzte
meg a próféták egyhangúsága, hanem az után érdeklődött, hogy van-e olyan
próféta, aki nem függ Akháb jóindulatától: „7
És monda Jósafát: Nincs itt már több prófétája az Úrnak, hogy attól is
tudakozódhatnánk? 8 És monda az Izráel királya Jósafátnak: Még van
egy férfiú, aki által megkérdhetjük az Urat, Mikeás, a Jemla fia; de én
gyűlölöm őt, mert soha nem jövendöl nékem jót, hanem mindig csak rosszat. És
monda Jósafát: Ne beszéljen így a király!” (7-8. v.) Már az Akháb véleménye
is elárulta, hogy az udvari próféták olyan vallásos szélhámosok, akik nem a
Szentlélek vezetése alatt prófétálnak. Később Mikeást is arról próbálták
meggyőzni, hogy mondja azt, amit a király hallani akar, és amit a többiek is
mondanak, nem pedig az igazságot. De Mikeás nem engedte, hogy megvásárolják.
Eddig épp azért tudta Jósafátot
megáldani az Úr, mert nem ment oda, ahova mások mentek. Most viszont hirtelen és
meggondolatlanul kijelenti: ahova te mégy, oda megyek én is. Hogy mondhatott ilyet?
Hiszen eddig csak oda ment, ahová az Úr küldte! Hogyan dönthetett az Úr nélkül?
Mindezt el lehetett volna kerülni: ha
nem lép sógorságra Akhábbal, ha nem társul hozzá azon a látogatáson, hanem
tiltakozik az istentelen magaviselet ellen. „Aki
lágyan viseli magát az ő dolgában, testvére annak, aki tönkretesz.” (Péld
18:9) Amikor Isten gyermekéről és a világról van szó, senki nem viselkedhet
lágyan.
A hívő a világban él, de a világi
gondolkozást nem teheti magáévá, hiszen akkor már nem Isten országának polgára,
hanem ennek a világnak kárhozott fia. A hajó a vízen van, de a víz nem kerülhet
a hajóba, mert akkor elsüllyed. A szakítás, elhatárolódás a megtéréskor
kezdődik, és mindvégig tart. Ne legyünk megalkuvók az ellenséggel!
<Ugyanez a gyógyítása Jézusnak megtalálható részletesen a
Mk 2-ben is: „Napok múlva pedig ismét
bement Kapernaumba, és meghallották, hogy otthon van.” (Mk 2:1) Ez a megállapítás kapcsolódik a Mt 4-ben található feljegyzéshez: „Mikor pedig meghallotta Jézus, hogy János
börtönbe vettetett, visszatért Galileába; és odahagyva Názáretet, elment és
lakozott a tengerparti Kapernaumban, a Zebulon és Naftali határain.” (Mt
4:12-13)
vKapernaumban a Péter házánál lakhatott (Mt 8:14), ahol
meggyógyította a Péter anyósát. (Mk 1:29) Itt történik az, hogy a zsúfolásig
megtelt házba a tetőn keresztül hoznak egy agyvérzést kapott embert, aki
tehetetlenül feküdt a hordágyon, négy barátjától hordozva. Odateszik Jézus
elé...
vOtthon
történik? Talán saját szállásán, vagy Péter házánál… Sok vendég összegyűlt ott…
vMit
látott Jézus, amikor lenézett, felnézett és körbenézett?
I. Bűnök
és gondok
<Egy agyvérzés miatt
megbénult ember volt ott, akit vinni kellett, beszélni sem tudott. Talán nem is
volt eszméleténél.
vJézus megbocsátja
bűneit. Az akadékoskodó farizeusoknak is bebizonyítja isteni hatalmát.
<Itt is van egy
nagybeteg, akit Jézushoz kell hoznunk: Szilágyperecsen. Úgy is mondhatnám
különben, hogy az egész világ beteg. De ebben a perecseniek is benne vannak.
Most legyen csak róluk szó.
vTudjuk, milyen
súlyos állapotban van ez a beteg. Kritikus feszültség. Belső láz emészti az
erejét. Hajszálon függ az élete. Aggasztó a holnapja. (Alkohol, harag, viszály,
gyűlölet, erkölcstelenség és hitetlenség gyötri…)
vKábult és
tehetetlen. Tanácstalan. Béna. Megnyomorodott. Lehet ezzel nem törődni? Lehet
ebbe belenyugodni, hogy úgysem állíthatjuk meg a végzetet? Lépjünk közbe!!
Gondolom, sokan aggódnak miatta…
<Az
Úr Jézus szava: „Megbocsáttattak néked a
te bűneid!” – nagy jelentőséggel bírt, mégis bizonyára csalódást okozhatott
a szívekben... Azok az emberek nem ezt várták!
vNem ezért cipelték oda ezt a beteget, hanem
azt remélték, hogy Jézus segít a nyomorúságán. És minderről szó sincs!
vJézus a bűneiről beszél. Szerintük nem ez volt itt a gond, hanem a testi
nyomorúság. A gutaütés! Talán félreértette őket?
<Nem
a bűn a legnagyobb problémánk....
vCsalódnak! Így csalódnak sokan, mert gondjaik vannak, de nem bűneik... A
Bűnök? Azok nem annyira lényegesek....
<Mennyi sok mindent várunk Jézustól! Sokkal
inkább, mint bűneink bocsánatát. Bűnbocsánat? Az a legkevesebb igényünk
Jézustól, hogy a bűneinket megbocsássa. Elrontott, megfáradt, kifosztott
élettel jövünk ide, és nem azt várjuk, hogy felszabadító szót mondjon
bűneinkre... Ó, azok a kisebb-nagyobb bűnök nem nyomják a szívünket! Hozzászoktunk.
Napirendre tértünk felette. „Én már ilyen vagyok, nem tehetek róla.” Majd csak
elintézzük valahogy azokat a bűnöket is...
<Inkább a bajainkat
soroljuk. Gondjaink vannak.
vGutaütés, lakásgondok, nem bírod a társbérletet, válságban a házasságod
vagy a családod, nem bírsz a gyermekeiddel, engedetlenek, rossz emberek
gonoszul bánnak veled, tönkretették az idegeid, emésztődik az életed, van egy
titkos lelki bánatod, nem értenek meg, vagy épp testi fájdalmak gyötörnek és
attól félsz, nehogy arra a betegségre utaljanak, amitől mindenki annyira retteg
manapság...
vValami ilyen segítség kellene... Kihúzni a kátyúból, felemelni,
megszabadítani a gondoktól és bajoktól. Ezt várjuk Tőle. Ehelyett meg Ő azt
mondja: „Megbocsáttattak néked a te
bűneid!” Nahát!
<Ilyenkor
jönnek
a vádak Isten felé.
vIsten engem nem szeret! Hiába is könyörögtem, nem
hallgatott meg! Nem segít!
< Mi a mi igazi bajunk? Betegség, gutaütés? Vagy
a bűneid? Jobban félsz egy fogfájástól, mint a bűntől? Mellékes ügy számodra a
bűntől való szabadulás?
<Jézus
épp segíteni akar. De nem a tünetet kezeli, hanem a bajt.
vEzért beszél a bűnről. Azt mondja: nem az a te igazi bajod, ami látszik,
hanem ami benned van! Nagy baj a gutaütött, tehetetlen állapot, az emberek
rosszindulata, a hűtlen élettárs, de a te bajod mélyebben van, a szívedben! A
lelkedben: a bűneid. Nem a mások bűnei, hanem a tieid. Amiket talán észre sem
veszel már, vagy rejtegetsz, titkolsz, nehogy kitudódjon, mert akkor lehet nem
köszönne többé a szomszédod! Az a titkos paráznaság, a magzatgyilkosság, az adócsalás,
a hazugság, a lopás, a hamis, rideg, szeretetlen szíved... Sok kicsi és nagy
hitványság, ún. rossz természet, ami a jólneveltség és mosoly mögött álcázva
van... Az a te végzetes bajod!
vEmiatt van, hogy nem értenek meg, nem szeretnek (nem is csoda!), nincs
békességed, felborul az egyensúly - mert nem vagy összhangban Istennel.
<Nem a betegséggel
szembeni tehetetlensége miatt mondja ezt. A pusmogó farizeusokat is elnémítja,
amikor a beteget talpra állítja. Ami sürgetőbb és
fontosabb, az a bűnbocsánat és nem a gyógyulás.
vIgenis,
az
Úrral való kapcsolat feltétele a megtérés és a hit, a megtérő bűnösnek
pedig Isten megbocsát. Az a bocsánat, amit Isten a megtérőnek ad, az teljes
és tökéletes. „Bűneikről meg nem emlékezem...”
- mondja Isten igéje (Zsid 8:12). „Megbocsáttattak
néked a te bűneid!” Ez egy tökéletes bocsánat. Isten nemcsak megbocsát,
hanem el is felejti a bűnt. Nem
emlékezik többé reá. Letörli a táblát. Eltünteti a bizonyítékokat. Elégeti a
filmet. Kitisztítja a merevlemezt.
<Így
tehát ha megtérsz, Isten nem emlékezik többé bűneidre, amit megbocsátott.
Elutasítja a tévedéseid számontartását. Amikor bocsánatot kérsz, nem azzal áll
elő, hogy „de hát már megbocsátottam
ötszáztizenhatszor”... Ő nem emlékezik arra. „Amilyen messze van napkelet a napnyugattól, olyan messze veti el
tőlünk a mi vétkeinket.” (Zsolt 103:12) „Ha
bűneitek skarlátpirosak, hófehérek lesznek.” (Ézs 1:18)
vPersze,
erre azt mondod, hogy az igaz, hogy Ő nem emlékezik, de én és te igenis emlékezünk!
A bűnre, a szennyre, a tévedésre, a lelki kárra nagyon is világosan emlékszel,
és az emlékek vissza-vissza térnek! Jaj, az a rettenetes hazugság... Jaj, az az
utazás, amely olyan messzire elvezetett... Jaj, amikor haragosan felrobbantál,
mint egy tűzhányó, pedig megalázkodni kellett volna... Azok az eltékozolt
idők... Az a dátum... Az a szokás... Sok-sok rossz emlék! Aztán mindezen
emlékek ítélkeznek is feletted: ilyen
háttérrel nem taníthatsz gyermekeket Istenfélelemre! Hogyan is képzeled egyáltalán
meghívni a szomszédodat a gyülekezetbe!? Mi lesz ha megtudják mások is
bukásodat?
<Hát
most akkor tudd meg: Isten természetével ellenkezik az, hogy egy
megbocsátott bűnre visszaemlékezzék. Ha nem felejtene, akkor nem is
imádkozhatnál Hozzá. Akkor nem lenne érdemes megtérni! De érdemes!! Lehetséges újat kezdeni, lehetséges
megtérni és újjászületni! „Akik
Krisztusba keresztelkedtetek meg, Krisztust öltöztétek fel.” (Gal 3:27) Jól
olvastad: Krisztust öltöztétek fel. Mikor Isten reád néz azután, már nem téged
lát, hanem Krisztust látja. Benne vagy elrejtve.
<Figyelmeztetés
ez:
vTe ember, azzal nincs segítve rajtad, ha megbénult tagjaidat újra használni
tudod, ha sikerül egy jobb lakásba költöznöd – de viszed magaddal a régi
szívedet!
vAzzal nincs rajtad segítve, ha élettársad elhidegült szíve visszafordul
hozzád, de te továbbra is követeled a szeretetet, nem pedig adod!
vAzzal nincs rajtad segítve, ha megszabadulsz a fájdalmaktól, de a bűntől
nem! A bűn nagyobb baj, mint a rákbetegség, nagyobb nyomorúság, mint a
gutaütés, nagyobb veszedelem, mint egy vérző seb! Nagyobb tragédia, mint egy
anyagi csőd! Nem 20, 30, 40 évet akar adni, hanem örök életet!
II. Hit és
megtérés
<„Látta
azoknak hitét.” A gutaütött hitét nem
lehetett látni, valószínű, még beszélni sem tudott. De az Úr Jézus mindig azért
gyógyított, mert volt hit, vagy hogy legyen hit: higgyenek Benne.
<Hittek Jézusban. Lehet
jönni Hozzá. Látta Jézus azoknak hitét: nem a gutaütöttét, hanem a barátaiét!
Valódi hit (cselekszik), továbbadni akaró hit, akadályt legyőző hit, alázatos
hit (háttérben marad)…
<Külső lépcső
vezetett a tetőre. Megbontották a szalmát…
<Érdekelte őket
barátjuk sorsa. Segíteni akartak. Nemcsak imádkoztak, cselekedtek is.
Leleményesek voltak.
<Ezek hittek
Jézusban, de Jézus csalódást okozott nekik: ugyanis nem azt kapták, amire
vártak.
vJaj, mennyi mindent
vár az ember Istentől, - és nem bűneinek bocsánatát! „Azt merik mondani, hogy
Isten engem nem szeret! Isten engem nem hallgat meg! Isten rólam
megfeledkezett!”
<Nem bűnbocsánatért
jönnek Isten elé. De mi lesz a bűnnel? - Hát, majd csak elintéződik valahogy…
De a legnagyobb gondom a lakásügy, a gyermekem, a férjem, a feleségem, a másik
ember, aki tönkre tette az idegeimet, emészti az életemet…
vBűnbocsánat?… Ő
ilyet mond, miközben az meg se tud mozdulni!?
<Nem tudják, hogy az
igazi baj a BŰN. Emiatt van a betegség, a családi válság, a gyermekek
engedetlensége, az emberek rosszindulata… BŰN: titkos paráznaság,
magzatgyilkosság, adócsalás, hazugság, lopás, gyűlölet a mosoly mögött,
gonoszság az álarc mögött.
<Nem minden betegség
a bűn következménye, de a bűn a legnagyobb betegség. (Jn 9:-3) A legnagyobb
szükségre a legnagyobb ajándékot adja Jézus!
<Amikor körbenézett,
látta a bírálókat.
<Azok kritizáltak.
<Mi könnyebb? Persze,
hogy megbocsátani könnyebb, mert azt nem lehet ellenőrizni… Amikor körbenézett,
akkor beléjük is látott! Mit lát Jézus, ha rád néz?
<„Az Úrnak hatalma
volt Jézussal, hogy gyógyítson” - Lk 5:17c. Vagyis, nem mindig gyógyíthatott.
Nem azért, mintha nem akart volna, de volt amikor hitetlenségük miatt nem
tehetett semmi csodát közöttük! Létezik ilyen? Igen: van amikor a szív zárva
marad előtte.
vDe ott voltak
négyen, akik hittek. Te azok közé tartozol-e, akik hisznek?
<Mi könnyebb? A
bűnbocsánat olyan, mint a teremtés. Akkor: Legyen! - a bűnbocsánatnál pedig: Ne
legyen!
vNem lesz megoldva a
helyzet, ha jobb lakást kapsz, de a szíved a régi marad! Ha tagjaid
meggyógyulnak, lemúlik a fájdalom, de örök életed nincs!
vAzt mondod: nem
ezért jöttél ide! Azok sem azért mentek Jézushoz! De többet kaptak annál, mint
amit vártak. Az Isten Bárányára te is leteheted bűnödet!
Befejezés:
<„Az Isten Bárányára Letészem bűnöm én. / És lelkem béke várja Ott a
kereszt tövén. / A szívem mindenestől Az Úr elé viszem, / Megtisztul minden
szennytől A Jézus vérében, / A Jézus vérében. // 2. Megtörve és üresen Adom
magam Neki, / Hogy újjá Ő teremtsen, Az űrt Ő töltse ki. / Minden gondom,
keservem Az Úrnak átadom, / Ő hordja minden terhem, Eltörli bánatom, / Eltörli
bánatom.”
-
A BLOG is egyféle szószék: itt is megoszthatom Isten igéjét és magamat olvasóimmal. De nemcsak gondolatok közlése ez, hanem kapcsolatteremtés: ezért, időnként jó, ha visszajelzel! Azokat kívánom közel engedni magamhoz, akik az Úr ügyét és szolgáit szívükön hordják. A blogban vállalt nyíltság feltételezhetően megelőzi majd a gyanakvásokat...
Prédikáljon tehát nemcsak a szavam, hanem az életem, a házasságom és a családom is! „Legyetek az én követőim, mint én is a Krisztusé!” (1Kor 11:1)